Multi Platform Ghostwire Tokyo

سازنده
Tango Gameworks
تاریخ انتشار
March 2022
ناشر
Bethesda
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5

1642437606526.png

IP جدید استودیوی Tango Gameworks توسط شینجی میکامی افسانه ای، خالق سری بازی های رزیدنت اویل ، ایول ویتین و داینوکرایسیس و تهیه کننده ی آثاری چون دویل می کرای معرفی شد. بازی گوست وایر توکیو قرار است امسال برای دو پلتفرم PS5 و PC و با یک سال تاخیر(سال 2023) برای کنسول های اکس باکس سری اکس و اس منتشر شود. با این‌که Ghostwire: Tokyo با عناوین سبک وحشت مقایسه می‌شود ولی باید توجه کرد که این بازی فاصله‌ی زیادی با آثار Tango Gameworks دارد.

ساخته‌ی اخیر Tango Gameworks یعنی Ghostwire: Tokyo توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است. البته که سکانداری شینجی میکامی افسانه‌ای در این مهم بی تأثیر نبوده است و صبر کردن برای مشخص شدن تاریخ عرضه‌ی بازی امری طاقت فرسا شده است. با این‌که جابه‌جایی مدیریتی بتزدا و رفتن آن‌ها زیر سایه‌ی مایکروسافت خللی در انحصاری بودن بازی برای PS5 ایجاد نکرده است، اما سطح انتظارات طرفداران از بازی جدید استاد کمی نگران‌کننده است.

خیلی از طرفداران Ghostwire: Tokyo را با مجموعه‌ی شناخته شده‌ی Tango Gameworks یعنی The Evil Within مقایسه می‌کنند، در صورتی که بازی جدید فرسنگ‌ها با آن فضا فاصله دارد. بازی جدید استاد میکامی به وضوح تغییرات زیادی نسبت به آثار پیشین ایشان داشته است.





1642437671740.png

اثر شینجی میکامی‌ای

هیچ شکی وجود ندارد که دلیل اصلی این مقایسه‌ها حضور شینجی میکامی بزرگ در مقام تهیه کننده‌ی اجرایی می‌باشد. فردی که به پدرخوانده‌ی سبک وحشت و بقا معروف است و آثاری چون Resident Evil و The Evil Within را در کارنامه دارد. طراحی‌های Ghostwire: Tokyo و همچنین داستان این بازی به نظر نشانه‌هایی از آن سبک کلاسیک در بر دارند.

اما سوای از شباهت‌ها تیم اصلی بارها تأکید کرده‌اند که بازی جدید تلفیقی از وحشت و بقا و اکشن ماجراجویی می‌باشد. که مورد اخیر را کارگردان بازی جناب Kenji Kamura در جریان مصاحبه‌ی با IGN اعلام کردند.با وجود این‌که صحبت‌های اخیر به وضوح رویکرد Ghostwire: Tokyo را مشخص کرده‌اند، اما گیم پلی نیز به نوعی بر تفاوت‌های بازی صحه گذاشته است.





1642437704111.png

Ghostwire: Tokyo عنوان متفاوتی است


با یک نظر هم می‌توان متوجه تفاوت‌های اساسی این بازی با آثار قبلی استاد میکامی شد. در این بازی به جای ارائه‌ی یک فضای تاریک و دلمرده نورهای نئونی توکیو پتانسیل‌های جدیدی را برای وحشت به نمایش می‌گذارند. ظاهر دشمنان به نظر آشنا می‌آید ولی افزایش سرعت آن‌ها خبر از تمرکز بیش‌تر روی مبارزات می‌دهد. البته این در سبک وحشت و بقا چیز جدیدی نیست و عناوینی بوده‌اند که این رویکرد را اتخاذ کرده باشند. با این حال آثار قبلی Tango Gameworks علاقه‌ی بیش‌تری به پیش‌روی کند داشته‌اند.

نکته‌ی جالب و هیجان‌انگیز اینجاست که Tango Gameworks برای مبارزات Ghostwire: Tokyo جناب Shinichiro Hara را استخدام کرده‌اند. حدس بزنید بازی قبلی ایشان چه بوده است!؟ Doom 2016. پس عجیب نبود که در نمایش گیم پلی Ghostwire: Tokyo شاهد آن انیمیشن‌های روان بودیم که نوید مبارزات سریع و خشن را می‌دهند.

البته این صحبت‌ها را انجام ندادیم که بگوییم Ghostwire: Tokyo کاملاََ ریشه‌های Tango Gameworks را رها کرده است. درست است که توکیو در این بازی برای یک عنوان در سبک وحشت نورانی به نظر می‌رسد ولی هنوز جنبه‌های دیگری از ترس هست که به آن پرداخته شود. جنبه‌هایی که به افسانه‌های بومی ژاپنی بازمی‌گردد و احتمالاً شاهد موجوداتی باستانی در این بازی باشیم که بی شباهت به موجودات سری Nioh نیستند.

در نهایت Tango Gameworks به نظر ترکیب جالبی از سبک‌های مختلف را خلق کرده است. ترکیبی که می‌تواند به یکی از بهترین بازی‌های سال بدل شود. باید منتظر ماند و دید استاد میکامی چه آشی برای ما عاشقان هنر هشتم پخته است.

 
آخرین ویرایش:
در مورد گرافیک بازی، بنظرم خیلی اشتباه کردند بازی رو با یه تریلر CG که هیچی از محتوای اصلی بازی نشون نمیاد معرفی کردند. چون کلا سمت و سوی اون تریلر هم فرق میکرد و بیشتر قصد نشون دادن فضا و ایده داستانی بازی رو داشتند و همین خیلی ها رو به اشتباه انداخت که شاید با یه بازی survival horror طرف باشیم.

اما باز گرافیک فنی بازی با توجه به اینکه بین نسلی هم نیست کمی ناامید کننده هست و حتی نزدیک اون تریلر CG هم نمیشه، که خب با توجه به ساخته های قبلی استودیو از اول نباید توقع یه چیز باورنکردنی و شاهکار رو داشت.
 
والا پوریا من توقعی از بازی نداشتم واسه همین از نمایش بازی خیلی خوشم اومد اینی هم که میگی تقلید کرده رو اصلا قبول ندارم من بازی رو رو سراغ ندارم که چینین کامبت عجیب غریبی رو با اون آرت استایل با هم داشته باشه الانم زود ـه گیم پلی بازی رو بخوایم قضاوت کنیم یـ نمایش نصف و نیمه از کامبت بازی دیدیم نه هنوز به بار ـه نه به دار نمیشه فاتحهش رو خوند در مورد فضا سازی هم دیگه جدا نمیدونم چجوری باید تو تریلر بازی نمایش میدادن اون همه موجود عجیب غریب نشون دادن با کوچه پس کوچه های نئونی توکیو حالا چون حال و هواش اکشن بود یکم توی حاشیه رفتن ولی خوب بازم قشنگ بازی داد میزد که از نظر اتمسفر و فضا سازی چیز عجیب غریبی ـه

در کل فک میکنم اکثرا انتظار یـ چیز سوم شخص با تم تاریک تو مایه های TEW داشتن ولی یهو معلوم شد بازی اکشن ـه و اول شخص هم هست که خوب بازم جای نگرانی نداره شنیجی میکامی یـ بازیی مثل ونکوئیش تو کارنامش داره که یکی از عجیب غریب تر شوتر های نسل هفت به حساب میاد

در مورد این ناکامورا هم من یـ چیز بگم واقعا نمیدونم چرا ایشون یهو تبدیل شد به آدم گنده صنعت گیمینگ !؟ تو E3 رو سن اومد دو سه تا شیرین کاری کرد یک شب ـه 200 هزار تا فالوور تو Twitter پیدا کرد (یکی مثل کوری بارلاگ که با اون همه سابقه به زور الان رسیده به 200 هزار تا فالوور) رسما تا ارش بردنش بالا کسی که نهایت دست اوردش طراحی دشمنای TEW و مقام کانسبت آرتیست تو تیم کامیا بوده !! طرف یهو گنده شد بعد از تیم بازی جدا شد یـ سریا هم با خودشون گفتن حتما یـ خبرایی پشت پرده بوده !! هرچی که بوده حتی طرف در مقام Creative director هم که از پروژه جدا شده بازم به این معنی نیست این وسط به ضرر بازی تموم میشد ـه. جدیدا یـ توئیت زده گفته مونده که آیا کپکام بهش ادامه Okami رو میده بسازه یا نه که خوب عمرا همچین کاری بیاد بکنه چون طرف کریر و نفوذ خاصی تو صنعت گیمینگ نداره که بخوان چنین IP رو از زیر خاکی بکشن براش بیرون
اول در مورد ناکامورا بگم. از نظر من شور و هیجان خیلی خوبی داره نه مثل بعضی از دولوپر ها که مثل ماست از بازیشون حرف میزنن. من توییت هاش رو دنبال میکنم، از وقتی جدا شده از کلی استودیو دیدن کرده و همین کوری بارلاگ کلی از ایده ها و ذهن خلاقش تعریف کرد. اگه اشتباه کنم میکامی این خانم رو در مقام کارگران بازی توی E3 معرفی کرد. هیچ وقت چیزی نگفت ولی به نظر من جدا شدنش به خاطر اختلاف عقیده سر این بازی بوده. مثل Doctor strange 2 و کارگردانش که راحت گفت با مارول سر تولید این فیلم اختلاف نظر دارم. یه چیز توی همین مایه ها. ولی در مورد این بازی، من همیشه معتقدم وقتی داری بازیت رو به نمایش میزاری باید یه طوری باشه که مخاطبت رو با اون نمایش جذب خودت کنی. اکثر دولوپرها هم همین کار میکنن. حالا شاید یه عده الکی هایپ هم بکنن. این بازی رسما هیچ هیچی نداشت. حتی بعضی از دشمناش هممن رو یاد بعضی فیلم های ترسناک ژاپنی می انداخت. بازم میگم خیلی زود که بخوایم بگیم آشغاله ولی نمایشی که ازش دیدم، رسما فاجعه بود. حالا یا 1) چیزی ندارن که بتونن به من مخاطب نشون بدن و به اصطلاح من رو جذب کنن یا 2) واقعا بازی همینی هست که میبینی. احتمالا مورد اول درست باشه. خیلی خیلی سوپرایز میشم که محصول نهایی به گیم در حد متای 85 از آب در بیاد. احتمالا این حرفم به مزاج خیلی ها خوش نمیاد ولی از نظر من میکامی توی سرازیری کاری قرار گرفته. حیف.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: K I 1 1 E R
راستش نمیخوام راجب بازی قضاوتی داشته باشم ولی اصلا از حال و هواش خوشم نیومد. حالا شاید تجربش کنم نظرم تغییر کنه ولی انتظار همچین چیزی نداشتم.
چی میشد اینا نسخه 3 اویل ویتین رو میساختن؟ چند ساله توی خماریش موندیم....
 
نظرسنجی میخواستم ضعیف رو بزنم ولی بخاطر ارادت زیادی که به میکامی دارم متوسط رو زدم , نمیدونم چرا یجوری برام نچسب بود و گرافیک هم که حتی در مقیاس این نسل هم معمولی بود چه برسه نسل بعد !
امیدوارم نمایش بعدی که داره عالی باشه فکر کنم ادیت تریلر هم بد بود خیلی نا مفهوم و شلوغ بود
 
متاسفانه این بازی قربانی این شد
که تو زمان و مکان بدی گیم پلی نمایش داده شد
اون هایپی که واسه نمایش ها بود مخصوصا اون بازی هایی که اول و آخر نمایش داده شده یه حالتی ایجاد شد که این بازی اون وسط نا امید کنه خیلی هارو
وگرنه اگه جایی دیگه نمایش داده میشد
وضعیت این نبود
 
یه سری اطلاعات از بازی اومده

بر خلاف ساخته های قبلی tango که از id Tech 5 استفاده کرده بودن تو این بازی قراره از انریل انجین 4 استفاده کنن

کارگردان بازی هم مثل اینکه Kenji Kimura ئه که کار اخرش Visual Artist تو تکن 7 بود , تا الان هیچ بازی رو کارگردانی نکرده و بیشتر تو طراحی نقش داشته (البته معلوم نیست این همون kimura یا نه)

Combat Director بازی Shinichiro Hara ئه که قبلا رو Glory Kill های 2016 Doom کار کرده بود حالا من اشنایی با اینا ندارم ولی اینطوری که فهمیدم ملت خیلی با این Glory Kill حال کرده بودن بخاطر همین فکر کنم این جناب هارا کارشو بلده و گیم پلی یه چیز خوبی در میاد

من اول وقتی نمایش بازیرو دیدم خیلی دلسرد شدم چون این چیزی که من دیدم اصلا با تریلر معرفی بازی یه چیز تفاوت بود ولی رفته رفته دارم به خودم برمیگردم یکی از نکته های خوب بازی طراحی محیط و دشمناست که با تریلر میشه گفت خیلی خوب کار شده روشون و معلومه وقت گذاشتن نکته دیگه گیم پلی بازی که قراره یه چیز متفاوت ببینیم
 
یکی از نکات جالب بازی به نظرم اینه اینا اومدن اون داستانهای قدیمی ارواح ژاپنی رو به صورت مدرن شده در اوردن

به خاطر همین دشمن ها به خودی خود تو بازی هر کدوم داستانی دارن واسه خودشون و دلیلی دارن واسه کاراشون

در واقع کارهایی که ارواح تو تریلر انجام میدن الکی نیست و دلیلی دارن واسه این کاراشون

-------------------------------------

پایین یه توضیح کوچک هم راجبشون میگم

هر چی هست تایید نشده با توجه به ظاهرشون من حدس ام اینه بخاطر همین معلوم نیست درسته یا نه شاید اشتباه در اب در بیاد

Amewarashi که Zashiki-warashi هم میگن بهشون:

Capture.JPG

یه نوع روح هستن که تو بارونی زرد مشاهده میشن و به خاطر جدا شدن از والدین اش غمگینن و هر وقت احساس خطر کنه از ارواح که دوستش هستن کمک میخواد

-به خاطر همین تو تریلر وقتی نزدیکش میشیم سوت میزنه و کمک میخواد

Shiromuku:

Capture2.JPG

موهای سیاه و صورت سفید تو یک کیمونو سفید عروسی این روح تجسم جسمی احساسات قوی هستش , ابراز پشیمانی و احساسات قوی این روح بخاطر کسی که هیچوقت نمیتونه باهاش ازدواج کنه

Kuchisake:


3.JPG

الهام گرفته از یه افسانه شهری یه حریف قوی و چابک میتونه سریع مسافت رو طی کنه تا با قیچی بزرگش بهتون برسه باید وقتی ازتون میپرسه جذابه یا نه مواظب باشین چون جواب صحیحی وجود نداره

------------------------------------------
teketeke:

teke teke 5.JPG

زن جوون یا دختر مدرسه ای که به خاطر یه اتفاقی باعث شده نیمه پایین بدنش رو از دست بده و با ارنج یا دست هاش حرکت میکنه حین حرکت صدای teke teke رو در میاره اگه شب ها ببینتتون دنبالتون میکنه و نیمه پایینی بدنتون رو از تنتون جدا میکنه

Aoandon:

aob5.JPG

این روح از ترس گسترده مردم به وجود میاد و نشانه هاش موهای سیاه بلند , کیمونو سفید و نور ابی ئه


-----نکته این Aoandon ها شباهت زیادی به یه سری روح های دیگه به نام yurei و Ikiryō و Yuki-onna ها دارن دلیلی که من به Aoandon نسبتشون میدم اون نور ابی رنگ ئه که باعث میشه مطمئنم بشم همین Aoandon هستش

Kage-Onna:

kogg5.JPG

روح که تو ماه کامل و پشت اتاق تاریک ظاهر میشه و کاملا بی ضرر هستن

----------------------------------

دو تا روح یکی دختر بچه بدون سر یکی هم مرد کت شلواری رو پیدا نکردم درست اشارشون به چیه ولی از اون دشمن هایی ان که زیاد میبینمشون و همه جا هستن


تو تریلر های بعدی به احتمال زیاد بیشتر نشون میدن

نکته بسیار جالب بازی برام همین داستان های ارواح هستش که منو یاد انیمه هایی مثل xxxHOLiC میندازه

در کل منتظرم ببینم چیکار میکنن و چطوری استفاده میکنن از این ها, البته خیلی از ارواح هنوز معرفی نشده یا درست درمون نشون ندادن
 
آخرین ویرایش:
مثل اینکه توی بازی میشه سگ ها رو هم پت کرد :دی خود استاد اینجا توضیح میده.


خوشم میاد هنوز چیز زیادی در مورد هسته اصلی گیم پلی نمیدونیم، انوقت چیز های جانبی و کوچیکی مثل این رو اعلام میکنند. البته مشخص نیست شاید یکی از مکانیزم های اصلی گیم پلی باشه :دی.
 
خالق اویل از کجا به کجا رسیده که الان تو بازیش میشه گربه بغل کرد و حتما فردا میشه بچه شیر داد واقعا این خالق اویل بوده ؟
البته گربه نیست میشه سگ رو پت کرد

تازه تو re4 یه سگ بود که وقتی ازادش میکردی تو مرحله غول به کمکت میومد

should-you-save-the-dog-resident-evil-4-3.jpg

یه سگ هست تو بازی حالا میتونی پت کنی نکنی چیز خاصی نیست به نظرم
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or