وقتی PES 2014 در دست توسعه بود تیم سازنده این بازی پروژه های بسیار بلند پروازانه ای برای این بازی در نسل هشتم داشت . بودجه بالایی برای ساخت بازی بهشون داده بودن و تیم سازنده هم بزرگ تر بود . به یک باره سال 2013 اون اتفاقات عجیب و غریبی که در بخش کلان مدیریت کونامی افتاد و بیرون کشیدن این کمپانی از ساخت بازی های AAA و پر هزینه ، خب طبیعی بود که ترکش هاش به این بازی هم سرایت کنه . بودجه کم تر و تیم سازنده محدود تر .
شما نسخه نسل هفتمی این بازی رو بری خوب بهش یه نگاهی بندازی با این که روی سخت افزار های نسل هفتم داشت اجرا میشد به شدت یه سری چیزاش فوق العاده بود . یکیش همین لباس و شورت ورزشی که گفتی و واقعا تکون خوردن لباس ها ( Havok Physic ) و شورت ورزشی بسیار طبیعی بود . هر کسی اون تکون خوردن و پویایی لباس ها رو میدید دیگه با خودش میگفت نسخه نسل هشتمی این بازی تو بخش تکون خوردن لباس ها میخواد چه چیز فوق العاده ای بشه .
نسل هشتم شد و در کمال شگفتی بازی تو بسیاری از بخش ها دانگرد شد و دلایلش رو برای شما توضیح میدم و امیدوارم به درد دوستان بخوره .
دوراندیل ( ادیتور معروف PES ) رفته سر وقت کد بازی PES 2014 ( پر رمز و راز ترین نسخه های بازی های صنعت گیم هستش مراحل توسعش به نظر من ) و چیزای به شدت عجیب و شوکه کننده ای در آورده .
مثل این که تماشاگرای بازی ورزشگاه رو ترک میکردن به صورت واقعی و نمایش کات سن ها ( شاید اواخر بازی بعد این که تماشاگرا فهمیدن تیمشون بازنده شده و یا چیزی شبی به این و ... ) شروع میشد و خلاصه دارید ویدئو رو میبینید که انیمیشن های مختلفی رو در این رابطه از کد نسخه 2014 بیرون کشیده .
View attachment 155362
خودش هم میگه این بازی پروژه ای به شدت بلند پروازانه بوده . ایشون صحبت هایی کرده و توضیحاتی داده
This shows that the Japanese are extremely capable and the team is very good. But they are in charge of the director to define what they should or should not create for the game. Next generation, console + engine will not be but the limiter of these scenes
میگه : پس این نشون میده ژاپنی ها بسیار توانمند هستن و تیم سازنده بسیار خوبی دارن و تیم سازنده باید به حرف مدیریت گوش بده که چه چیزایی رو به بازی اضافه کنن و یا نکنن و نسل بعدی محدودیت های کنسول و موتور گرافیکی دیگه باعث و بانی این نمیشه که این چیزا به بازی اضافه نشه .
بعد دوراندیل در جواب میگه : اونا بسیار جاه طلب بودن اما فکر می کنم با کمی زمان بیشتر می تونستن این ویژگی رو اضافه کنن . با این حال اونا مجبور بودند گزینه های مد نظر خودشون و الویت های اول خود را انتخاب کرده و روش خود را با نسخه PES 2015 تغییر دهند در غیر این صورت این بازی هرگز به موقع منتشر نمیشد .
They were very ambitious, but I think that with a little more time they could have added that. However they had to make choices and change their method with PES 2015 otherwise the game would never have been released in time (According to Julien Merceron, Fox technical director
طبق گفتهJulien Merceron مدیر فنی موتور گرافیکی FOX که گفته بود مشکل زمانی داشتن برای انتشار نسخه 2015 .
صحبت های خودم : قبلا هم من گفته بودم سر نسخه 2015 با اون اتفاقات عجیب و غریبی که در کونامی افتاد و کونامی از ساخت بازی های AAA کشبد بیرون کاملا مشخصه و دیگه میشه مطمئن شد داستان PES نسل هشتمی و روند توسعه این بازی بعد نسخه 2014 چی بوده . این بازی قرار بود بترکونه . یه بازی بزرگ AAA باشه با بودجه ای بزرگ . ولی به یک باره تغییر سیاست های کونامی باعث میشه که در سال 2014 به بعد ( منظور از نسخه 2015 به بعد ) بودجه این استودیو کم بشه و همین طور تعداد نفرات این استودیو هم کم بشه . در ضمن به خاطر اون داستان های کشیدن بیرون کونامی از ساخت بازی های AAA کاملا مشخصه که حتی روند توسعه این بازی سر ساخت PES 2015 دچار مشکل شده بود .
چون ژولین مرکرون مدیر فنی فاکس که همون طور قبلا هم گفته بودم اشاره کرده بود که روند توسعه گرافیک بازی PES 2015 فقط سه ماه قبل از E3 مراحل توسعش شروع شده بود .
خب نتیجه کار : تمامی پروژه ها و ایده ها و اون دیدی که سر ساخت PES نسل بعدی بود رو تغییر رویه دادن و خیلی ایده ها و ویژگی ها و برنامه های نصفه نیمه رو گذاشتن کنار . بازی رو دانگرد کردن . و با توجه به بودجه ای که داشتن و تعداد نفراتی که داشتن مجبور شدن یه بازی جمع و جور تر و بسته تری رو روانه بازار کنن در نسخه 2015 و همین طور در سال های بعد .
اگر اون داستان ها پیش نمیومد و کونامی از ساخت بازی های AAA بیرون نمیکشید شاید نسخه اولین نسخه نسل هشتمی این بازی یه چیزی شوکه کننده از آب در میومد و همین طور نسخه های بعدی این بازی در سال های بعد تغییرات بزرگ تری هم میکرد و ویژگی های خیره کننده ای دیگه ای هم اضافه میشد به بازی .
به طور مثال دوراندیل میگه :
Possible. But there is such a long list of things that were planned but that could not be added in the final game, devs were far too ambitious
میگه یک لیست طولانی از مواردی که برای توسعه بازی برنامه ریزی شده اند وجود دارد اما این ویژگی ها در بازی نهایی قابل اضافه کردن نبود . تیم سازنده PES ایده هاشون خیلی بلند پروازانه بودن .
این دانگرد ها و برداشتن ویژگی های بی نظیر نسخه 2014 ( نسخه 2014 بازی به شدت ناقص بود و داریم درباره ویژگی ها و بیس و ریشه درست بازی که توسعه داده شده بود صحبت میکنیم ) فقط به این موارد ختم نمیشه .
ویژگی انگیزه motivation و Heart در PES 2014 هستش . که تو نسخه 2015 به کل اینا حذف شد از بازی . حالا این ویژگی چی بود ؟
Heart :
تماشاگران در بازی بسته به اینکه آیا این بازی خانگی یا خارج از خانه یا نحوه بازی تیم پشتیبانی شده است متفاوت عمل خواهند کرد و واکنش نشان می دهند. سطح عاطفی تیم شما و انگیزه بازیکنان شما با این عنصر ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت. شما محیط واقعی فوتبال واقعی استادیوم مورد علاقه خود را احساس خواهید کرد ، اما باید هواداران خود را راضی کنید و یک نمایش خوب را تضمین کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این عملکرد فقط در حالت های بازی آفلاین طراحی و اجرا شده است. شما محیط واقعی فوتبال واقعی استادیوم مورد علاقه خود را احساس خواهید کرد ، اما باید هواداران خود را راضی کنید و یک نمایش خوب را تضمین کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این عملکرد فقط در حالت های بازی آفلاین طراحی و اجرا شده است.
View attachment 155366
motivation :
بنابراین یک شاخص "انگیزه" وجود دارد :
- فلش مربوط به فرم بازیکن
- و سطح آمادگی جسمانی
View attachment 155374
View attachment 155370
View attachment 155372View attachment 155373
پی نوشت و صحبت های خودم :
این موتور گرافیکی که سازندگان PES در نظر گرفته بودن برای توسعه این بازی همیشه سازندگان قبل این که یه موتور گرافیکی رو برای بازی خودشون در نظر بگیرن بازی رو تست میکنن با این موتور گرافیکی و از توانایی ها و کمبود های موتور گرافیکی خودشون با خبر هستن . تو این چند وقت اخیر صحبت هایی که دوراندیل کرده خوبیش این بوده میشه از صحبت هایی که کرد و توضیحاتی که داد قشنگ اون معمایی که تو روند پروسه ساخت این بازی بوده رو کامل ترش کرد و متوجه شد چرا این بازی به این سمت کشیده شد . خودمون میدونستیم یه سری چیزا رو ولی یه سری رو هم خب به هر حال تو شک داشتیم و یه سری جاها هم برای ما علامت سوال بود . به طور مثال دانگرد شدن نسخه PES 2015 نسل هشتمی با سخت افزار قوی تر نسبت به نسخه PES 2014 با سخت افزار ضعیف تر ، در جاهایی که خودمون میدونیم بازی دانگرد شده بود .
بعد اون هم بازی دیگه رفت به سمت و سویی که متاسفانه نباید میرفت .
نتیجه پایانی :
PES نسل نهمی اگر بودجه کم و تیم سازنده کمی داشته باشه بازم داستان همین آش و همین کاسه هستش و بازم نسخه های نسل بعدی ناقص و پر از مشکلات ریز و درشت منتشر میشه و کلیت کار بازم فرق خاصی با نسل هشتم نمیکنه ( تیم سازنده مجبور شد به خاطر بودجه کم تر و نفرات کم تر بسیاری از پروژه های بلند پروازانه خودش رو کنار بذاره و بازی جمع و جور تری رو روانه بازار کنه )
البته ، البته تجاربی که تیم سازنده بازی از نسخه های نسل هشتمی و گرفتاری هایی که داشتن باعث میشه که از همون اول هر قدمی بر میدارن کمی منظم تر و با برنامه تر باشه ( مثل همین خبر جدید که نسخه PES 2021 نسل هشتمی روش کار نمیشه وتیم سازنده تمامی وقتشون رو دارن برای توسعه نسخه نسل نهمی گذاشتن و اشتباه اواخر نسل هفت رو تکرار نکردن ) چون اون تغییر رویه به یک باره کونامی از ساخت بازی های AAA قشنگ مشخصه تمامی برنامه های تیم سازنده PES رو برای توسعه PES نسل هشتمی به هم زده بود .