داستان لایسنس ها و رقابت و چالش های پیش رو در این زمینه
صحبت هایی در زمینه رقابت شده در زمینه لایسنس ها ! به طور کلی رقابت در هر چیزی وجود داره . ولی به چه قیمتی و اصلا به چه صورتی ! موضوع اصلی اینه ! خود واژه رقابت میتونه به سمت و سویی کشیده بشه که باعث پیشرفت بشه و یا این که رقابت به سمت و سویی بره که بیشتر در جهت تخریب رقیب مقابل و به گند کشیدن اون موضوع مربوطه در حیطه ای بشه که دارن در اون مورد کار میکنن .
رقابته که الان به طور مثال یه فیفا گیمر نمیتونه تیم مورد علاقه خودش مثل بارسا و یووه و .... استادیوم و چهره و .... بتونه اسکن های جدید بکنه یا استادیومش رو داشته باشه ؟ و یا بر عکس و چرا باید لیگ آلمان به کل تو بازی PES نباشه و لیگ اسپانیا و انگلیس هم نصفه نیمه باشن و کونامی اجازه ساختن استادیوم هاشون رو نداشته باشه . این سال ها کلی استادیوم کونامی ساخته و به خاطر لایسنس ها مجبور شده از بازی حذفشون کنه . فرقی هم نمیکنه فیفا هم اگه به صورت کلی این طوری بود اصلا قابل قبول نبود این موضوع .
رقابته که EA رفت بازی فوتبال آمریکایی رو کل لیگش رو انحصار کرد تا 2K نتونه بازی فوتبال آمریکایی بسازه ؟ دقیقا بازی فوتبال آمریکایی که 2K میساخت داشت همون بلایی رو میاورد که سر بازی بسکتبالشون آورد ولی چون این ور EA میتونست لایسنس کل لیگ فوتبال آمریکایی رو انحصار کنه رفت این کار رو کرد . اگر قوانین بسکتبال هم بهشون اجازه میداد شما شک نکنید EA میرفت بازی بسکتبال رو هم انحصار میکرد .
رقابت کثیف هستش و دقیقا هم اسمش انحصار هست ! خوبه که هر دو کمپانی خودشون رو دارن پاره میکنن سر این واژه و وقتی چیزی رو شما انحصارش رو میگیری و بازی مقابل اجازه نداره ازش استقاده کنه به راحتی کلام بهش میگن انحصار !
صحبت شده که کونامی هم میتونست بره لیگ انگلیس رو لایسنس کنه و با لیگ برتر حرف بزنه ؟ نفوذی که کمپانی EA داره وحشتناک زیاده ! کونامی که هیچی . بزرگ تر از کونامی هم زورش به EA نمیرسه . صحبت سر کلی پول هستش . یه بازار آزاد قانون درستش اینه که رقابت توش عادلانه باشه ( انحصار اختراع با در اختیار گرفتن انحصار یه محتوا زمین تا آسمون با هم فرق داره . به طور مثال هر دو بازی میتونن مثلا تو بخش انیمیشن و چهره سازی و گیم پلی و ... اختراع کنن و تلاش کنن در این زمینه و اون وقت میتونن به صورت انحصاری در اختیار داشته باشن . مثال میخواین ؟ به طور مثال تیم سازنده PES تو بخش ساخت چهره های دستی استاد تمامه و نسل به نسل هم داره در این زمینه بهتر میشه ) و نه این که شما با انحصار کردن بری بازی مقابلت رو ضعیف کنی . کلی پول بی زبون هم به این باشگاه های فوتبال و لیگ هاشون داره ریخته میشه .
اگر انحصار نبود و قوانین درست حسابی بود مجبور میشدن با قیمت بسیار معقولی لیگ ها و تیم هاشون رو در اختیار کمپانی های بازیسازی بذارن ( یعنی لیگ ها و تیم ها دیدن این دو کمپانی بازیسازی افتادن به جون هم سر لایسنس و اینا هم دارن از هر دو کمپانی سو استفاده خودشون رو در زمینه لایسنس ها میکنن . هیچ وقت فسخ قرار داد یه طرفه دورتمند با کونامی رو یادتون نره که سر بازار یابی و تبلیغات ضرر شدیدی به بازی PES زده بود ) این وسط کلی پولی که خرج انحصار و .. میشد میرفت خرج توسعه این بازی های فوتبالی میشد . کلی بازی فوتبالی دیگه هم من شک ندارم توسط کمپانی های دیگه ساخته میشدن چون این ورزش در جهان به شدت پر طرفدار هستش و هر کمپانی بازیسازی رو میتونه وسوسه کنه برای ساختنش ولی به خاطر داستان لایسنس ها اصلا الان وارد ساخت بازی های ورزشی نمیشن . یه دلیل اصلیش پولی هستش که باید خرج لیگ ها و تیم های مختلف بکنن که واقعا رقم هاشون سر سام آوره .
بازی هایی مثل football kingdom و بسیار بازی های فوتبالی با کیفیت دیگه ای بودن که درطول نسل ها به خاطر داستان لایسنس ها بیخیال ساخت بازی های فوتبالی شدن . این موضوع تو بازی های بسکتبال و کلی بازی ورزشی دیگه مثل تنیس ، فوتبال آمریکایی و ... مشکل ساز بوده در طی نسل های مختلف و کلی بازی بودن به خاطر داستان لایسنس ها یا کنسل شدن و یا به خاطر هزینه بالا در بخش لایسنس سازنده دیگه اصلا بیخیال ساخت بازی مورد نظر شده . داستان های حقوقی و چالش های پیش رو هم صد البته مزید بر علت بوده .
این بازار فوتبالی رو این دو کمپانی به صورت انحصاری به دستشون گرفتن و جلوی پیشرفت بازی های فوتبالی رو گرفتن و این رقابته ؟ آره رقابته . ولی رقابت کثیف ! رقابتی که فقط و فقط باعث عقب گرد بازی های فوتبالی شده . کاری کردن به عمد که کسی اصلا به فکرش خطور هم نکنه بخواد وارد ساخت بازی های فوتبالی بشه .
در طول این نسل ها کلی بازی فوتبالی بودن که به خاطر داستان لایسنس ها و گرفتاری های کنسل شد و دیگه بازی ازشون ساخته نشد در صورتی که بازی های به شدت با کیفیتی در زمان خودشون بودن .
EA هم سه لیگ اصلی رو لایسنس کرده و این سه لیگ مهم ترین لیگ های جهان هستن و EA کار خودش رو کرده . این وسط در این سال ها هم این دو کمپانی میان کرم خودشون رو میریزن و میخوان فقط یه ضربه ای به اون یکی بازی بزنن در بخش لایسنس ها و روی لایسنس گرفتن یه تیم در اون سال مانور بدن . مثلا کونامی سال قبل روی تیم یووه کلی مانور داد و صد البته اصلا این کارا به فیفا ضربه ای وارد نمیکنه تو مبحث بازار یابی . همون طور که گفتم EA لایسنس اصلی سه لیگ رو داره ( لایسنس انحصاری لیگ روسیه در مقابل سه لیگ برتر جهان هیچ ارزشی به صورت کلی نداره و تو همون کشور روسیه بازم فیفا فروش خودش رو داره میکنه و حالا کم کاری های کونامی در قابل ساخت لیگ انحصاری روسیه در بخش استادیوم ها و ... اصلا بماند . )
به جای این که صحبت از گیم پلی و بحث های فنی این دو بازی بشه بیشتر صحبت ها سر لایسنس و این داستان ها شده .
لایسنس انحصاری دقیقا مثل سم میمونه . این انحصار شدن ها هم فقط برای کل کل و ... هستش . ضرر اصلی رو مشتری میکنه اونم به خاطر رقابت کثیفی هستش که این دو کمپانی مدت هاست باهاش دست به گریبانن . EA شروع کرد و ید طولایی در انحصار کردن داره و کونامی هم برای بقا مجبور شده وارد این بازی کثیف بشه . از دید یه سری گیمر ها کونامی باید راه خودش رو میرفت و سورس بازیش رو باز میکرد و بار ها دربارش صحبت کردیم ولی کونامی به خاطر رقابت های آنلاین و مسابقات جهانی و تبلیغات تیم ها و مسابقات مچ دی مربوط به دربی ها و بازار یابی و ... مجبور هستش خرج لایسنس ها کنن ( یه طورایی قابل درکه این کارشون ولی به خاطر نداشتن لایسنس سه لیگ بزرگ اروپایی و مشکلاتی که به صورت کلی در بخش لایسنس ها هست باید سورس بازی رو باز تر کنن و قابلیت های ایمپورتر و بخش ادیتور وسیع تر و استادیوم کریتور رو به بازی اضافه کنن و در کنارش هم هر سال تلاش هایی برای جذب گرفتن لایسنس داشته باشن ) این اعداد و ارقام لایسنس کردن تیم ها هم همین طور داره سال به سال نجومی تر میشه و کلی پول ففط داره خرج بخش لایسنس ها میشه .
به همین خاطره این بازی های فوتبالی تغییراتش در نسل هشتم انقدر کم شده . اصلا نسل هفت به قبل از این خبرا نبود . بازی سالیانه بودن ولی اون نسل ها در یک سال بازی هاشون کلی تغییر میکردن تو بخش گیم پلی و محتوا .
حالا شما حساب کنید لاینسس انحصاری نبود . همه چیز برابر بود . الان تو هر دو بازی کلی استادیوم - چهره اسکن شده سه بعدی همراه تتوی بازیکن - شعار تماشاگرا و کلی موارد دیگه مربوط به لایسنس در هر دو بازی برابر بود و به مقدار بسیار زیادی در هر دو بازی هم ریخته بود و موضوع مهم تر هیچ استادیوم و چهره و ...از بازی حذف نمیشد .
حالا این وسط این دو کمپانی مجبور میشدن به جای این که برن روی لایسنس انحصاری مانور بدن و اون یکی بازی رو مسخره ترول کنن باید میرفتن رو کیفیت فنی بازی کار میکردن و بازی رو پیشرفت میدادن در بخش فنی که بتونن در تبلیغات ازش استفاده کنن . چون لایسنس برابر دیگه برای مشتری مهم نبود که یووه استادیوم هست یا نیست و .... میدونست که در هر دو بازی میتونه باشه و اگر هم نباشه کم کاری اون بازی مربوطه هستش و الان لایسنس برابر بود شما نکنید ما از لحاظ چهره استادیوم و ... به مراتب از الان بازی ها پر بار تر بودن .
رقابت خوبه ولی وقتی معنای این رقابت بره تو بخش فنی بازی رقابت صورت بگیره ، تو بخش گیم پلی رقابت صورت بگیره ، تو بخش گرافیک و نو آوری و ... صورت بگیره و نه این که بخش بزرگی از تبلیغاتت بره روی اسکن سه بعدی و استادیوم انحصاری فلان تیم و فلان لیگ و همش و همش سر این موضوعات تبلیغ بشه .
شما برید به تبلیغات بازی های فوتبالی از نسل هفت به قبل نگاهی بندازین . بیشتر تریلر ها و تبلیغات سر گیم پلی و گرافیک و .. بود تا معرفی لایسنس کردن یه تیم و تبلیغ روی اون تیم مورد نظر .
خلاصه کلام این داستان تا سالیان سال ادامه داره و خواهد داشت و هیچ امیدی به بهبود در این زمینه نیست . نسل نهم به نظر من شدت گرفتن رقابت در بخش لایسنس ها شاید بیشتر هم بشه و من فقط امیدوارم کونامی تو زمینه بخش ادیتور بازیش و بخش ایمپورتر و اضافه کردن استادیوم کریتور و ... بازنگری اساسی بکنه . چون باز هم شاهد از دست رفتن لایسنس یه تیم و لیگ و .. خواهیم بود و این داستان همین طور ادامه خواهد داشت .