Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
دمت گرم برای این دقت بی‌نظیر! 👏 واقعاً با خوندن کامنتت حس کردم باید دوباره بازی رو اجرا کنم فقط برای اینکه این جزئیات رو با چشم ببینم و مقایسه کنم. اون هاله‌های رنگی زره و هلث‌پک واقعاً همون vibe نماد کوئک رو داره و وقتی گفتی آزراک، یه لحظه تصویر چهره‌اش اومد جلوی چشمم آره واقعاً اون میخ وسط پیشونی‌ش یه echo عجیبیه از اون سمبل کوئک.

راجع‌به Cosmic Realm هم کاملاً موافقم. اون معماری توهم‌زا، مسیرهای غیرخطی، پورتال‌های محو و “غیرقابل اطمینان” کاملاً حس اپیزود ۴ کوئک رو میده. حتی اون حس بی‌زمانی و بی‌مکانی که درگیرت می‌کنه، تو Dark Ages خیلی هوشمندانه منتقل شده. مثلاً اون جایی که گفتی استاتوی روبی هست و محو میشه، دقیقاً شبیه تله‌های محیطی‌ای هستن که در Quake تو رو از درک فضا و جهت محروم می‌کردن اینا یه جور “memory echo” از طراحی سندی پیترسونه.

واقعیت اینه که id Software خیلی زیرپوستی داره میراث کوئک رو می‌کشه وسط، ولی با ساختاری مدرن‌تر و از همه مهم‌تر، در بستری که Doom lore جا براش باز کرده. حالا اگه بحث multiverse به شکل رسمی وارد بازی بشه، دیگه اینا صرفاً رفرنس نیستن، می‌شن canonical element و اون موقعه که Doom و Quake واقعاً می‌تونن وارد یه فاز جدید بشن، با یه lore یکپارچه، چندسطحی، و بین‌جهانی.

راستی، اون قسمت که از Elder World گفتی، خیلی ذهنم رو قلقلک داد. حتی نحوه ورود و خروج از اون مکان‌هایی که انگار مرز فیزیکی ندارن، یه جورایی انگار مفهومی از “non-euclidean design” دارن دقیقاً همون چیزی که توی بازی‌های کلاسیک کوئک بود، مخصوصاً در مراحلی که “up” و “down” معنای خودش رو از دست می‌دادن.

در کل، کارت درسته واقعاً. ادامه بده لطفاً، چون این تحلیل‌ها بیشتر از هر نقد رسمی آدمو به دنیای بازی وصل می‌کنه. اگه باز چیزی کشف کردی یا یه رفرنس جدید دیدی، حتماً بگو، چون یه جور treasure hunting واقعی شده این بحث‌ها 🧠😀
شرمنده میکنید قربان، والا شما خودتون هم مشخصه هم الداسکول و حرفه ای هستین هم دقت نظر به جزییات واقعا بالا هست در نگاهتون.
حرف راجب این بازی خیلی خیلیی زیاد دارم علی الخصوص لور بازی، حتما سعی میکنم یه سری موارد دیگه رو باز کنم که الان سواله داخل ذهنم تا بیشتر صحبت کنیم👌👌🙏🙏

اینقدر بدم میاد بازی رو هنوز بازی نکردم ولی شما دارین در مورد داستانش تو اسپویلر بحث میکنین و من نمیتونم بازشون کنم که درش شرکت کنم.
از حسودی دارم جر میخورم.
جرات دارین اسپویلر رو باز کنین:
ماکان جان خجالت بکش تو هنوز بازی نکردی این شاهکارو😁. بازی کن زودتر، بیا یه ۵ بدم عجالتا بزن به بدن تا pc ردیف بشه😉
 
شرمنده میکنید قربان، والا شما خودتون هم مشخصه هم الداسکول و حرفه ای هستین هم دقت نظر به جزییات واقعا بالا هست در نگاهتون.
حرف راجب این بازی خیلی خیلیی زیاد دارم علی الخصوص لور بازی، حتما سعی میکنم یه سری موارد دیگه رو باز کنم که الان سواله داخل ذهنم تا بیشتر صحبت کنیم👌👌🙏🙏


ماکان جان خجالت بکش تو هنوز بازی نکردی این شاهکارو😁. بازی کن زودتر، بیا یه ۵ بدم عجالتا بزن به بدن تا pc ردیف بشه😉
واقعا باعث افتخاره که از طرف شما اینو می‌شنوم 🙏🌟
خودتونم کاملاً پیداست که اهل دل، دقیق و از اونایی هستین که هم با دقت بازی می‌کنن هم با عمق فکر می‌کنن دقیقاً همون چیزی که دنیای DOOM نیاز داره!
اتفاقاً خیلی مشتاقم بدونم اون سوالا یا تحلیل‌هایی که تو ذهنت هست چیه؛ چون خیلی وقت‌ها همین نقطه‌نظرهای متفاوته که تکه‌های گمشده‌ی داستان رو روشن می‌کنه یا ربط‌های عجیبی رو معلوم می‌کنه.

اصلاً این بحثا خودش یه لذت موازی با خود بازیه! پس هر وقت فرصت کردی، بنویس تا بیشتر بشکافیم این لایه‌های پنهان دنیای دارک ایجز 👁️‍🗨️💀⚔️
 
واقعا باعث افتخاره که از طرف شما اینو می‌شنوم 🙏🌟
خودتونم کاملاً پیداست که اهل دل، دقیق و از اونایی هستین که هم با دقت بازی می‌کنن هم با عمق فکر می‌کنن دقیقاً همون چیزی که دنیای DOOM نیاز داره!
اتفاقاً خیلی مشتاقم بدونم اون سوالا یا تحلیل‌هایی که تو ذهنت هست چیه؛ چون خیلی وقت‌ها همین نقطه‌نظرهای متفاوته که تکه‌های گمشده‌ی داستان رو روشن می‌کنه یا ربط‌های عجیبی رو معلوم می‌کنه.

اصلاً این بحثا خودش یه لذت موازی با خود بازیه! پس هر وقت فرصت کردی، بنویس تا بیشتر بشکافیم این لایه‌های پنهان دنیای دارک ایجز 👁️‍🗨️💀⚔️
حتما❤، باقی دوستانم اگر نقطه نظری داشتن شرکت کنن استفاده میبریم خیلی زیاد👌👌
 
:-"

===

حالا که حرف Quake شد به نظرتون سلاحی که با Atlan استفاده میشه یه کم شکل و قیافه راکت لانچر Quake رو نداره؟ تو انیمیشن برداشتنش یه تیکه هست خیلی شبیهه به نظرم :دی
کلا بازی پره از رفرنس های کوئیک. بعضی سلاح ها قشنگ ملهم از سلاح های کوئک هستن به جز این مورد پلاسما گان دوبل هم دقیقا شبیه به nailgun نسخه ۱ هست. Granade launcher هم باز هم از quake اومده و اصلا سابقه نداشته داخل سری doom .
 
کلا بازی پره از رفرنس های کوئیک. بعضی سلاح ها قشنگ ملهم از سلاح های کوئک هستن به جز این مورد پلاسما گان دوبل هم دقیقا شبیه به nailgun نسخه ۱ هست. Granade launcher هم باز هم از quake اومده و اصلا سابقه نداشته داخل سری doom .
یه چنتا چپتر رفتم جلو آدرنالین خالص بودن ولی اینکه گلوری کیل تبدیل به جفتک شده بدجور ضد حال زد.
بر خلاف نسخه های قبل با اینکه طراحی و تعداد اسلحه‌های بازی خیلی خوبه ولی لازم نیست اسلحه عوض کرد و تقریبا میشه کل مراحل رو با شاتگان رفت.
 
یه چنتا چپتر رفتم جلو آدرنالین خالص بودن ولی اینکه گلوری کیل تبدیل به جفتک شده بدجور ضد حال زد.
بر خلاف نسخه های قبل با اینکه طراحی و تعداد اسلحه‌های بازی خیلی خوبه ولی لازم نیست اسلحه عوض کرد و تقریبا میشه کل مراحل رو با شاتگان رفت.
تنها نقد خود منم به بازی همین حذف گلوری کیل ها هست. قشنگ میشد مثل سابق باشه توی بازی.
راجب سلاح ها، دستتون بازه کاملا، لذتی که شلیک با اسکال کراشر بهم داد یا پلاسما گان، خود شاتگان نمیده با اینکه شدیدا قویه. بازی فوکوسش توی کامبت بیشتر کشتار به اشکال گوناگون هست چیزی که توی اترنال برعکس بود و سلاح ها کاملا برای هیولاهای خاص تعبیه شده بودن و همینطور فواصل دور و نزدیک و...
هردو رویکرد جذابه و هردو سیستم کامبت در نوع خودشون انقلاب بودن. منتها ترجیح مخاطب رو هر کدوم از این سیستم ها خب به سلیقه ش هم برمیگرده. من شخصا با کاستومایز کردن المان ها و سبک مبارزاتی دارک ایج بیشتر کیف کردم
 
یه چنتا چپتر رفتم جلو آدرنالین خالص بودن ولی اینکه گلوری کیل تبدیل به جفتک شده بدجور ضد حال زد.
بر خلاف نسخه های قبل با اینکه طراحی و تعداد اسلحه‌های بازی خیلی خوبه ولی لازم نیست اسلحه عوض کرد و تقریبا میشه کل مراحل رو با شاتگان رفت.
حرفت قابل درکه، اون حس خشن و رضایت‌بخش گلوری کیل تو نسخه‌های قبلی خیلی خاص بود. اینجا جفتک بیشتر حالت مفرح و سریع‌تری داره تا خشونت سینمایی. ولی شاید هدف سازنده‌ها هم همین بوده که بیشتر حس شوالیه‌وار بدن به اسلیر تا یه ماشین قتل ماشینی! درباره شاتگان هم آره، خیلی overpowered طراحی شده، ولی به‌نظرم تو چپترای بعدی (به‌خصوص باس‌ها) بازی مجبورت می‌کنه تنوع بیشتری تو سلاح‌هات بدی.
 
بچه ها یک نکته خیلی جذابی الان یادم افتاد گفتم بگم راجب دووم اسلیر، فقط کسانی که بازی نکردن باز نکنن اسپویلر رو
توی بازی میکرها یک تتر به به اسلیر وصل کردن که در صورت خارج شدن اسلیر از کنترل اونو به شکل یک بمب منفجر کنن. منتها وقتی اسلیر بالاخره از کنترلشون خارج میشه تتر منفجر نمیشه و این نشون میده اسلیر حتی میتونه مرگش رو هم جلوگیری کنه و دیدیم که اون بمب رو در مقابل old ones ها بکار برد. من احساس میکنم علاوه بر اینکه خب قدرت های دارک لرد از دیوینیتی مشین بهش رسیده ممکنه حتی یک موجود کانلا وابسته به سرافیم ها باشه که نماد نظم کیهانی داستان هستن، شاید خودش هم ندونه. و همین موضوع شاید باعث بشه که اون دوباره زنده بشه بعد از پایان دی ال سی های دووم اترنال.

راجب این دو قدرت منفی، علی الظاهر ویلین بازی آزراک هست ولی من میگم خود آزراک رو هم ویچ داره کنترلش میکنه به نحوی، witch بسیار بسیار ماهیت پر قدرت تری هست و توی چندین کاتسین دیدیم که اون بود که جون آزراک رو نجات داد و تونست اسلیر رو مهار کنه. این نشون میده که بعد کیهانی بازی احتمالا جهان باستان و کهن و در واقع دنیای برتر دووم باشه. اینکه حتی old one هم میکشه اسلیر ممکنه تنها نابودی فرم فیزیکیش در جهان های غیر از کازمیک ریلم باشه. این اتفاق میتونه برای ویچ هم بیفته، چون اون و گروه تحت رهبریش که پرستندگان اولد وان ها هستن هم مخلوقات کازمیک هستن و ممکنه داخل بعد خودشون مجدد به حیات برگردن.
حقیقتا لور بسیار بسیار عظیمی برای بازی ساختن، دمشون واقعا گرم. هرچقدر بیشتر فکر میکنی و کند و کاو میکنی چیزای عجیب غریب تری ازش در میاد.
 
آخرین ویرایش:
مثل اینکه برای بازی آپدیت اومده بوده و منم آپدیت نکرده بودم بعد این که یکم بتلفیلد آنلاین زدم رفتم سراغ Doom و برای اولین بار دیدم که پیام اومده تا بازیو آپدیت نکنی نمیشه وارد بازی بشی!!!!!!!:Shocked:
شنیده بودم برای ایکس باکس ها این جریان هست ولی رو Ps5 نه

یعنی رو کنسول های سونی حداقل من تا حالا همچین چیزی ندیده بودم که به لطف ماکروسافت اینم آنلاک شد ، مرسی.
 
مثل اینکه برای بازی آپدیت اومده بوده و منم آپدیت نکرده بودم بعد این که یکم بتلفیلد آنلاین زدم رفتم سراغ Doom و برای اولین بار دیدم که پیام اومده تا بازیو آپدیت نکنی نمیشه وارد بازی بشی!!!!!!!:Shocked:
شنیده بودم برای ایکس باکس ها این جریان هست ولی رو Ps5 نه

یعنی رو کنسول های سونی حداقل من تا حالا همچین چیزی ندیده بودم که به لطف ماکروسافت اینم آنلاک شد ، مرسی.
من که هیچوقت درک نمیکنم چرا یکی نباید یا نخواد بازیش رو آپدیت کنه؟
من همون دوره نسل 7 هم که بیشتر بازیهام کرکی بود اگه میدونستم برای بازی آپدیت اومده با اون اینترنت مزخرف و با بدبختی دانلود میکردم و نصب میکردم.

اصلا به نظر من آپدیت بازی باید همه جا اجباری باشه.
حتما حالتهایی پیش میاد که اجباری بودن آپدیت دردسر ایجاد کنه یا اعصاب خوردکن باشه (مخصوصا برای این بازیهای ناقصی که منتشر میشن و پشت به پشت آپدیت سنگین میگیرن).
ولی در آخر سبک سنگین که کنیم به نظرم مزیت اجباری بودن خیلی نسبت به اختیاری بودن آپدیت میچربه.
 
من که هیچوقت درک نمیکنم چرا یکی نباید یا نخواد بازیش رو آپدیت کنه؟
من همون دوره نسل 7 هم که بیشتر بازیهام کرکی بود اگه میدونستم برای بازی آپدیت اومده با اون اینترنت مزخرف و با بدبختی دانلود میکردم و نصب میکردم.

اصلا به نظر من آپدیت بازی باید همه جا اجباری باشه.
حتما حالتهایی پیش میاد که اجباری بودن آپدیت دردسر ایجاد کنه یا اعصاب خوردکن باشه (مخصوصا برای این بازیهای ناقصی که منتشر میشن و پشت به پشت آپدیت سنگین میگیرن).
ولی در آخر سبک سنگین که کنیم به نظرم مزیت اجباری بودن خیلی نسبت به اختیاری بودن آپدیت میچربه.
من که بازیو آپدیت میکنم

مسئله اینه که من بازیو تموم کرده بودم و می خواستم قبل باشگاه یکی دیگه از چپتر هارو ریپلی کنم ، شاید واقعا کسی حوصله یا وقتشو نداشته باشه همون لحظه به اجبار آپدیت کنه.
بماند که بعضی وقتا بعضی بازی ها آپدیت میگیرن و همه چیز بهم میریزه باز باید صبر کنی یه پچ بیاد درستش کنه.
خوب اینا حق ندارن بازی که پولشو دادمو رو کنسولی که خریداری کردم به خاطر آپدیت برام قفل کنن.
حالا این که حجمش هم کمه ولی شاید مثل Kcd2 یه آپدیت 80 گیگی بود و من هم نیازی نمیدیدم
به هر حال این داستان قفل کردن بازیو نه قبلا رو سونی داشتم نه کار درستی هستش.
 
خداییش ولی راست میگن ایشون، این کار دیگه نور علی نوره، اون از شکل عرضه بازی اینم از آپدیتش، دیگه آپدیت بازی یه چیز اختیاریه، درسته که منم خودم آپدیت کردن بازیام رو همیشه انجام میدم ولی اینکه تا آپدیت نشه بازی قفل بشه خب یه حرکتی بود که من تا حالا ندیدم.
 
من که بازیو آپدیت میکنم

مسئله اینه که من بازیو تموم کرده بودم و می خواستم قبل باشگاه یکی دیگه از چپتر هارو ریپلی کنم ، شاید واقعا کسی حوصله یا وقتشو نداشته باشه همون لحظه به اجبار آپدیت کنه.
بماند که بعضی وقتا بعضی بازی ها آپدیت میگیرن و همه چیز بهم میریزه باز باید صبر کنی یه پچ بیاد درستش کنه.
خوب اینا حق ندارن بازی که پولشو دادمو رو کنسولی که خریداری کردم به خاطر آپدیت برام قفل کنن.
حالا این که حجمش هم کمه ولی شاید مثل Kcd2 یه آپدیت 80 گیگی بود و من هم نیازی نمیدیدم
به هر حال این داستان قفل کردن بازیو نه قبلا رو سونی داشتم نه کار درستی هستش.
خداییش ولی راست میگن ایشون، این کار دیگه نور علی نوره، اون از شکل عرضه بازی اینم از آپدیتش، دیگه آپدیت بازی یه چیز اختیاریه، درسته که منم خودم آپدیت کردن بازیام رو همیشه انجام میدم ولی اینکه تا آپدیت نشه بازی قفل بشه خب یه حرکتی بود که من تا حالا ندیدم.

خب حالا روی کنسول بازی میکنین و به این عادت کردین ولی روی PC (استیم و...) عملا اینطوره.
چه 2 کیلوبایت و چه nگیگ باید حتما بازی آپدیت بشه که اصلا قابلیت اجرا داشته بشه.
=========

الان متوجه شدم منظورتون چیه.
مخصوصا اگه بازی رو فیزیکی میخرید و دیسکش رو میزارید توی کنسول خب انتظار دارین بدون آپدیت بازی قابل اجرا باشه که منطقیه.
من چون PCپلیرم و از این فضا دورم اولش متوجه نشدم.
اما خب در مورد این بازی که نه دیسکش به تنهایی و بدون آپدیت قابل بازیه و نه حالت دیگه ای :D
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or