Multi Platform Cyberpunk 2077

سازنده
CD PROJEKT RED
تاریخ انتشار
December 10, 2020
ناشر
CD PROJEKT RED
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S


43724376590678437643.png

1ixh_%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C1-.gif

8489_تصاویر1.gif

>>>>>Screenshot<<<<<



<><><><>
>>>>>Concept Art<<<<<

Cyberpunk-2077_2018_06-12-18_026.jpg Cyberpunk-2077_2018_06-12-18_027.jpg
>>>>>Screenshot<<<<<

http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39064-2618_0001.jpg http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39064-2618_0002.jpg http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39064-2618_0003.jpg

http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39064-2618_0004.jpg
<><><><>
>>>>>Concept Art<<<<<

http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39119-2618_0001.jpg

http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39119-2618_0002.jpg

http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39119-2618_0004.jpg

http___images.gamersyde.com_image_cyberpunk_2077-39119-2618_0003.jpg
>>>>>Screenshot<<<<<





<><><><>
>>>>>Key Art<<<<<





در صورت لود نشدن تصاویر صفحه را Refresh کنید
>>>>>Screenshot<<<<<


<><><><>

>>>>>Concept Art<<<<<







<><><><>

>>>>>Key Art<<<<<






343y_ویدیوها1.gif


============================

تاریخچه مختصر دنیای سایبرپانک 2077- بخش اول
تاریخچه مختصر دنیای سایبرپانک 2077- بخش دوم
تاریخچه مختصر دنیای سایبرپانک 2077- بخش سوم
تاریخچه مختصر دنیای سایبرپانک 2077- بخش چهارم
تاریخچه مختصر دنیای سایبرپانک 2077- بخش پنجم و آخر
تاریخچه تشکیل شهر نایت سیتی
افسانه جانی سیلورهند
تاریخچه شرکت آراساکا

با تشکر از @mobin.hb96

===================================
تاریخچه بازی بخش 1
تاریخچه بازی بخش 2
تاریخچه بازی بخش 3
تاریخچه بازی بخش 4
تاریخچه بازی بخش 5
تاریخچه بازی بخش 6
تاریخچه بازی بخش 7
تاریخچه بازی بخش 8
تاریخچه بازی بخش 9

با تشکر از @armin_shadow

========================================

نگاهی بر Cyberpunk 2077 بخش اول

با تشکر از @darksider666
 
Last edited by a moderator:
View attachment 107383
این عکس فن آرت یا فیک نیست, نمای غروب نایت سیتی, که تو پنل e3 پارسالشون واسه کسایی که دعوت کرده بودن نمایان بود

میدونم اینو یادمه ویدیوش رو دیدم با موبایل ضبط شده پشت درای بسته نشون دادن ولی هیچ وقت نتونستم این تصویر رو باور کنم که از خود بازی باشه چون لامصب خیلی غیر قابل هضمه تصور همچین فضا سازی :Hurted1:
 
CDPR به این مشخصاتی که گفتیم نیخوره یـ ناشر تماما مستقله و هیچ اقا بالاسری هم نداره آیا ممکنه روزی به سرنوشت EA و بتزدا دچار بشه ؟
نمیدوم چقدر درسته این موضوع یه جا خوندم/شنیدم تحت حمایت دولت لهستان هستن! یه جورایی مثل سرمایه ملی به CDPR نگاه میکنن!.
شما رو نمیگم.مشخصه کی رو میگم سهامدار. کسانی رو میگم که جوابشون رو ندادم.
نگرانی من اینکه مراحل رو جوری طراحی کنن که روش انجام دادنش توسط من و شما یکی نباشه. یعنی اگر گفتن فلانی رو بکش، دست گیمر باز باشه تا مثلا کل منطقه رو nuke کنه (:دی) یا بره ترمز ماشنش رو دست کاری کنه یا اصلا خودش بشینه تو جکوزی و یه گروه مزدور بفرسته کلک طرف رو بکنن!. اینکه سازنده من رو مجبور نکنه مراحل رو طبق خواسته و روش اون به اتمام برسونم از همه چیز مهمتره برام.
دوم اینکه مناطق بازی آنلاک شدنی نباشن همینطور Wonder off بشیم واسه خودمون :دی.
 
نمیدوم چقدر درسته این موضوع یه جا خوندم/شنیدم تحت حمایت دولت لهستان هستن! یه جورایی مثل سرمایه ملی به CDPR نگاه میکنن!.
در وحله اول اینکه CDPR یـ استدیوی خصوصی ـه و بیشتر سهمش هم دست خود CEO های کمپانی هست قضیه کمک مالی دولت لهستان برا سری ویچر هم یکم فرق میکنه اهمیت ویچر اندازه شاه نامه برا ماست (البته اسمی و گرنه میدونی کدوم بیشتر اهمیت داره تو این کشور یـ فیلم هم از روش ساختن :-") که این مورد برا CP2077 ـش صدق نمیکنه :دی
نگرانی من اینکه مراحل رو جوری طراحی کنن که روش انجام دادنش توسط من و شما یکی نباشه. یعنی اگر گفتن فلانی رو بکش، دست گیمر باز باشه تا مثلا کل منطقه رو nuke کنه (:D) یا بره ترمز ماشنش رو دست کاری کنه یا اصلا خودش بشینه تو جکوزی و یه گروه مزدور بفرسته کلک طرف رو بکنن!. اینکه سازنده من رو مجبور نکنه مراحل رو طبق خواسته و روش اون به اتمام برسونم از همه چیز مهمتره برام.
دوم اینکه مناطق بازی آنلاک شدنی نباشن همینطور Wonder off بشیم واسه خودمون :D.
مرد حسابی اینا که گفتی تایید شدن تو دمو و اطلاعات بعد E3 بازی :دی البته نه همشون ولی اون باز بودن دستمون برا نوع به پایان رسوندن مرحله نکته کلیدی نمایش بازی بود شهر هم منطقه هاش باز کردنی نیست ولی برا دسترسی به یک سری مناطق و ساختمان های خاص نیاز به میزان ثابت Credit داریم
 
مرد حسابی اینا که گفتی تایید شدن تو دمو و اطلاعات بعد E3 بازی :D البته نه همشون ولی اون باز بودن دستمون برا نوع به پایان رسوندن مرحله نکته کلیدی نمایش بازی بود
بعد E3؟ یادم نمیاد امروز ناهار چی خوردم :D خیالم راحت شد.
ولی برا دسترسی به یک سری مناطق و ساختمان های خاص نیاز به میزان ثابت Credit داریم
منظورم پنتهوس غول اخر بازی یا زاغه مهمات پلیس نیست :D. کلی میگن.
 
  • Like
Reactions: K I 1 1 E R
نمیدوم چقدر درسته این موضوع یه جا خوندم/شنیدم تحت حمایت دولت لهستان هستن! یه جورایی مثل سرمایه ملی به CDPR نگاه میکنن!.
کمکی که دولت لهستان میکنه حکم صدقه داره :D جوری نیست که بگیم حامی مالیشونه
سال 2016 حدود 7 ملیون دلار بهشون داد استفاده کنن که البته پول کمی نیست
CD Projekt Red plans to use the grant towards research into seamless multiplayer, cinematic feel, animation excellence and city creation, with the latter focusing on "cities of great scale based on the principles of artificial intelligence and automation.
توضیحات بیشتر راجب Seamless Multiplayer :
Comprehensive technology enables the creation of unique gameplay for many players, taking into account the search of opponents, session management, replication facilities, and support of a variety of game modes along with a unique set of dedicated tools.
به بخش مولتی پلیر چندین بار اشاره مستقیم شده, ظاهرا بعد ریلیز بازی باید منتظر بخش انلاین باشیم, شاید مثل بخش انلاین Gta v چیزی که چندین ساله داره ملیاردی واسه راکستار پول در میاره, پیاده سازی چنین چیز مشابهی واسه cp 2077 دور از انتظار نیست
 
نگرانی من اینکه مراحل رو جوری طراحی کنن که روش انجام دادنش توسط من و شما یکی نباشه
من نفهمیدم بالاخره اینطوری طراحی کنن یا نکنن؟:D
من که ترجیح میدم ازادی عمل داشته باشم و اونطور که خودم میخوام بازی کنم.درستش هم بنظرم همینه. در ویدئوی گیم پلی هم چند بار طرف این رو گفت مثلا قبل از ورود به اونجایی که ربات رو میخواستن تحویل بگیرن توضیح داد که میشه با درگیری جلو رفت یا میشه بری برای مذاکره یا روشهای دیگه مثلا احتمالا سرقت. حالا اینکه در نسخه نهایی اوضاع چطور باشه باید صبر کرد و دید ولی برای این موضوع هم deus ex پیشنهاد میشه :D
 
  • Like
Reactions: s.snake2 and Fratos
من نفهمیدم بالاخره اینطوری طراحی کنن یا نکنن؟:D
بعدش توضیح دادم دوست دارم چطوری باشه! ولی اره، دوست دارم اون طور طراحی کنن. اموزشهای اشپزی دیدی؟ 8 روش پخت کاپ کیک 19 روش املت صبحانه فلان :دی. یعنی گیمرها با متودهای مورد علاقه شون مسائل رو حل و فصل کنن.
نکته رو یادم رفت بگم خوب یا بد بودن کرکتر تاثیر مستقیم بزاره روی داستان و برخورد NPC ها یه موقع نشه مثل فلان بازی که دوتا گونی 9-10 گرفت از سایتها ولی فرشته یا شیطان بودن کرکتر هیییییییچ تاثیری توی گیم پلی و داستانش نداره!.

رفیق سکیرو که بهترین ساخته فرام سافت هس!
107407
 
آخرین ویرایش:
اگه بازی dlc داشته باشه یه چیزی تو مایه ها blood and wine بدن بیرون که سال ۲۰۱۶ رقیب خوفی مثل دارک سولز ۳ رو زد کنار. واقعا یه لحظه فک کنید به dlc بشه بهترین بازی نقش افرینی سال. به هر حال cdpr هه دیگه







metal gear حاجی یه دفعه نقل میزدی بهتر بودا! در ضمن عشقم میکشه تو هر تاپیکی بازی مورد علاقمو رو فرو کنم تو چشم کسایی که راه به راه از تعصب سونی فن بودن و چه میدونم کارتون فن بودن رنج میبرن. جدا از شوخی. تنها من نیستم که راه به راه اسم بازی مورد علاقشونو تو هر جا به کار میبرن.
ضمن اینکه اینجا بهترین مکان برای بکار بردن اسم اون بازیه چون سازنده ها یکین. عین این میمونه که تو تاپیک لست ۲ اسمی از آنچارتد ۴ کسی نبره.!
 
به فکر عوض کردن مفهوم سایبرپانک نباشن با بهونه هایی مثل نگاه جدید به سایبرپانک و دیدگاه متفاوت و اینا.
من قطعا به اندازه شما در این راستا با تجربه نیستم. ولی میخوام بگم این مسئله به خودی خودش بد نیست اصلا. بخصوص من در مورد این بازی اینطور میبینم که کاملا پتانسیل داره که کانسپت سایبرپانک رو به یه مرحله تازه وارد کنه.
ببینید، تا بحال فیلم ها و بازیهای زیادی حول مفهوم سایبرپانک ساخته شدن، ولی الزاما همشون مثل هم نبودن. مثلا شما هر دو فیلم بلید رانر رو با هم مقایسه کنید یه سری تفاوت های آشکار در فضا سازی و اتمسفرشون میبینید. در بلید رانر 2049 طراحی دنیا یه رویه مینیمالیستی و هندسی و مرتب گرفته و از اون شلوغی و نامنظمی نسخه اول تا حدی فاصله داره. از اون ور سریال Altered Carbon به شدت به سمت پر جزییات شدن فضا و اغراق توی نور و رنگهای نئونی پیش رفته. یا توی دنیای انیمه Akira با Ghost in the Shell چه از منظر بصری و چه از منظر محتوا به طور قابل توجهی متفاوته. توی Akira حضور ماوراالطبیعه قوی تره و رنگ و نورپردازی تندتری رو شاهد هستیم بجاش در GitS حضور مذهب پررنگتره و رنگهای خاکستری بیشتر میبینیم. حتی Deus Ex:HR هم فضاسازی خاصی خودش رو داره. البته واقفم که بین همه این آثار یه سری نقاط مشترک هم هست ولی به همون اندازه تفاوت هم بینشون وجود داره.
بنظرم توی اون دموی 40 دقیقه ای 2077 هم المانهای زیادی دیدیم که بتونیم یه اثر سایبرپانکی بدونیمش. بیشتر بنظر میاد سی دی پراجکت هم داره رویه و برداشت خودش رو از کانسپت سایبرپانک پیش میره. صد البته باید صبر کنیم تا ورژن شب شهر رو ببینیم اون موقع بهتر میتونیم قضاوت کنیم
 
من قطعا به اندازه شما در این راستا با تجربه نیستم. ولی میخوام بگم این مسئله به خودی خودش بد نیست اصلا. بخصوص من در مورد این بازی اینطور میبینم که کاملا پتانسیل داره که کانسپت سایبرپانک رو به یه مرحله تازه وارد کنه.
ببینید، تا بحال فیلم ها و بازیهای زیادی حول مفهوم سایبرپانک ساخته شدن، ولی الزاما همشون مثل هم نبودن. مثلا شما هر دو فیلم بلید رانر رو با هم مقایسه کنید یه سری تفاوت های آشکار در فضا سازی و اتمسفرشون میبینید. در بلید رانر 2049 طراحی دنیا یه رویه مینیمالیستی و هندسی و مرتب گرفته و از اون شلوغی و نامنظمی نسخه اول تا حدی فاصله داره. از اون ور سریال Altered Carbon به شدت به سمت پر جزییات شدن فضا و اغراق توی نور و رنگهای نئونی پیش رفته. یا توی دنیای انیمه Akira با Ghost in the Shell چه از منظر بصری و چه از منظر محتوا به طور قابل توجهی متفاوته. توی Akira حضور ماوراالطبیعه قوی تره و رنگ و نورپردازی تندتری رو شاهد هستیم بجاش در GitS حضور مذهب پررنگتره و رنگهای خاکستری بیشتر میبینیم. حتی Deus Ex:HR هم فضاسازی خاصی خودش رو داره. البته واقفم که بین همه این آثار یه سری نقاط مشترک هم هست ولی به همون اندازه تفاوت هم بینشون وجود داره.
بنظرم توی اون دموی 40 دقیقه ای 2077 هم المانهای زیادی دیدیم که بتونیم یه اثر سایبرپانکی بدونیمش. بیشتر بنظر میاد سی دی پراجکت هم داره رویه و برداشت خودش رو از کانسپت سایبرپانک پیش میره. صد البته باید صبر کنیم تا ورژن شب شهر رو ببینیم اون موقع بهتر میتونیم قضاوت کنیم
یـ چیز دیگه هم که من باید اضافه کنم همون بحث پیروی کردن سازنده ها از Lore بازی CP2020 هستش تو رددیت بازی یـ نفر هر روز یـ سری اطلاعات ازش میزاره به اسم Countdown to the Dark Future (365 Days of Cyberpunk Facts) O که فک کنم به احتمال زیاد شما دیده باشیدشون چند تا از اسلاید هاش رو که من خوندم دقیقا حس و اتمسفر بازی رو تو همون دموی 50 دقیقه ای بازی میدیدم همه منتظر نشون دادن چراغ های نئونی و شب های بارونی هستن در صورتی که دنیای بازی شهر نایت سیتی خیلی گسترده تر از این حرفاست خیلی از اطلاعات بازی روی ابر شرکت ها و آگمنت ها و تم تاریک و سرد شهر تمرکز دارن که خیلیاش رو میشد تو همون دمو دید یادمون نره اون دمو WIP بود و اصلا هم قرار نبود برا عموم نمایشش بدن چون دقیقا از همین نظر دهی ها میترسیدن در کل من شک ندارم که بازی یـ پکیج بی نظیر از دنیای سایبر پانک میشه از تم کلاسیک گرفته ته محیط سر و بی روح ماشینی و غیره ....
 
  • Like
Reactions: Sepi_60
من قطعا به اندازه شما در این راستا با تجربه نیستم. ولی میخوام بگم این مسئله به خودی خودش بد نیست اصلا. بخصوص من در مورد این بازی اینطور میبینم که کاملا پتانسیل داره که کانسپت سایبرپانک رو به یه مرحله تازه وارد کنه.
ببینید، تا بحال فیلم ها و بازیهای زیادی حول مفهوم سایبرپانک ساخته شدن، ولی الزاما همشون مثل هم نبودن. مثلا شما هر دو فیلم بلید رانر رو با هم مقایسه کنید یه سری تفاوت های آشکار در فضا سازی و اتمسفرشون میبینید. در بلید رانر 2049 طراحی دنیا یه رویه مینیمالیستی و هندسی و مرتب گرفته و از اون شلوغی و نامنظمی نسخه اول تا حدی فاصله داره. از اون ور سریال Altered Carbon به شدت به سمت پر جزییات شدن فضا و اغراق توی نور و رنگهای نئونی پیش رفته. یا توی دنیای انیمه Akira با Ghost in the Shell چه از منظر بصری و چه از منظر محتوا به طور قابل توجهی متفاوته. توی Akira حضور ماوراالطبیعه قوی تره و رنگ و نورپردازی تندتری رو شاهد هستیم بجاش در GitS حضور مذهب پررنگتره و رنگهای خاکستری بیشتر میبینیم. حتی Deus Ex:HR هم فضاسازی خاصی خودش رو داره. البته واقفم که بین همه این آثار یه سری نقاط مشترک هم هست ولی به همون اندازه تفاوت هم بینشون وجود داره.
بنظرم توی اون دموی 40 دقیقه ای 2077 هم المانهای زیادی دیدیم که بتونیم یه اثر سایبرپانکی بدونیمش. بیشتر بنظر میاد سی دی پراجکت هم داره رویه و برداشت خودش رو از کانسپت سایبرپانک پیش میره. صد البته باید صبر کنیم تا ورژن شب شهر رو ببینیم اون موقع بهتر میتونیم قضاوت کنیم
من تجربه که نه فقط علاقه دارم ولی با این موضوع مخالفم. عوض کردن شکل یا مفهوم سایبرپانک یعنی رسیدن به چیزی غیر از سایبرپانک. اتفاقا مثال خوبی زدین بلید رانر یک و دو. دقیقا بخاطر همین تغییراته که در مقایسه با شماره یک حالم از بلید رانر دومی بهم میخوره اون تم زرد فیلم شبیه هر چیزی بود غیر از محیط سایبرپانک. اگه من میخواستم بر اساس اتمسفر برای این فیلم اسم بذارم اسمش میشد مدمکس X.
در مورد Altered carbon هم محیط بیرونی دقیق چیزی بود که باید باشه و برای من اتفاقا نقطه قوتش همین بود. تابحال فکر کردین فرق سایبرپانک با فیوچریستیک چیه؟ فرقش همین اغراق در نور و نئونه. به لحاظ فلسفی سایبرپانک یه محیط دیستوپیایی رو نشون میده که ظاهر پر زرق و برقی داره ولی باطنش پوچه. عبارت high tech low life که برای توصیف سایبرپانک ازش استفاده میشه از اینجا میاد( همین عبارت رو سرچ کنید). حالا اگه این زرق و برق رو ازش بگیریم چیزی جز یه داستان/گیم/فیلم/کتاب فیوچریستیک ازش باقی نمیمونه. اگه ویرانی بعد از جنگ باشه میشه فیوچریستیک پست اپوکالیپتیک اگه ویرانی بعد از جنگ نباشه محیط میشه یا دیستوپیا و یا یوتوپیا. یعنی آرت و هنر سایبرپانک رو میشه در نئون سیتی خلاصه کرد(البته با طعم ها و سبکهای مختلف مثلا deus ex دقیقا مثل بلید رانر نیست) و مفهوم رو هم که همه میدونن دیستوپیای low life high tech . به نظر من هرچیزی خارج از این قضیه دیگه سایبرپانک نیست. تو یکی دو پست قبل تر هم مثال زدم شما اگر بخوای فیلم نوآر بسازی اگه از کانتراست بالا و سایه های بلند و خیابونهای خیس در شب و محیط های نیمه تاریک استفاده نکنی دیگه فیلم نوآر نساختی. نوآوری بله قرار نیست همه فیلمها یا بازی ها مثل هم باشن ولی تغییر بنیادین یعنی خروج از ژانر.

نکته دیگه هم اینکه من اصلا نگفتم قراره اینطور نباشه. اتفاقا من منتظرم ببینم اتمسفرش بالاخره چطوره. کل حرف من نگرانی از این قضیه بود ولی طبق معمول بازیسنتر شما اگر هی از یه بازی تعریف نکنی بلافاصله برچسب دشمنی و کوبیدن بازی/شرکت میخوری حتی اگه خود شما بیشتر از بقیه طرفدار اون بازی باشی. این قضیه متاسفانه درست بشو نیست و من اکثرا سعی میکنم اون پست ها رو جواب ندم.

مورد اخر المانهای سایبرپانکی در ویدئو کاش یخورده بیشتر توضیح میدادین. اتفاقا قبلا هم گفتم کاش همه نقاط قوت و ضعف اون ویدئو رو بنویسن ببینیم دید بقیه چطوره. راستش من شاید بیشتر از 10 بار اون ویدئو رو دیدم و غیر از محیط اپارتمان وی و وجود ریپرداک در بقیه محیط المان سایبرپانکی ندیدم و اتفاقا بخاطر همینه که منتظرم ببینم بالاخره اتمسفرش چطوریه.
 
کی گفته مفهوم سایبر پانک و اتمسفر قراره عوض شه! بگه بریم شیر جه بزنیم سایت پراجکت رد.:D تریلر از روز دیدم. نور روز میتونه همه چیو عوض کنه. گیمر کهنه کارید مثلا هاااا. بزارید شب رو نشون بدن اونوقت
 
کی گفته مفهوم سایبر پانک و اتمسفر قراره عوض شه! بگه بریم شیر جه بزنیم سایت پراجکت رد.:D تریلر از روز دیدم. نور روز میتونه همه چیو عوض کنه. گیمر کهنه کارید مثلا هاااا. بزارید شب رو نشون بدن اونوقت
بطور واضح نگفتن ولی بارها در مصاحبه هاشون گفتن که برداشت خودشون از سایبرپانک رو میخوان نشون بدن. حالا این یا میتونه به معنی تغییر سایبرپانک باشه یا به معنی ثابت بودن تم سایبرپانک و فقط تفاوت دیدگاه که امیدوارم دومی باشه. این رو الان نمیشه گفت باید صبر کرد و دید. کل نگرانی من هم فقط راجع به همینه و یکی دو مورد جزئی دیگه مثل" گسترش عمودی به جای افقی" عوض" گسترش عمودی در کنار گسترش افقی".
 
من تجربه که نه فقط علاقه دارم ولی با این موضوع مخالفم. عوض کردن شکل یا مفهوم سایبرپانک یعنی رسیدن به چیزی غیر از سایبرپانک. اتفاقا مثال خوبی زدین بلید رانر یک و دو. دقیقا بخاطر همین تغییراته که در مقایسه با شماره یک حالم از بلید رانر دومی بهم میخوره اون تم زرد فیلم شبیه هر چیزی بود غیر از محیط سایبرپانک. اگه من میخواستم بر اساس اتمسفر برای این فیلم اسم بذارم اسمش میشد مدمکس X.
در مورد Altered carbon هم محیط بیرونی دقیق چیزی بود که باید باشه و برای من اتفاقا نقطه قوتش همین بود. تابحال فکر کردین فرق سایبرپانک با فیوچریستیک چیه؟ فرقش همین اغراق در نور و نئونه. به لحاظ فلسفی سایبرپانک یه محیط دیستوپیایی رو نشون میده که ظاهر پر زرق و برقی داره ولی باطنش پوچه. عبارت high tech low life که برای توصیف سایبرپانک ازش استفاده میشه از اینجا میاد( همین عبارت رو سرچ کنید). حالا اگه این زرق و برق رو ازش بگیریم چیزی جز یه داستان/گیم/فیلم/کتاب فیوچریستیک ازش باقی نمیمونه. اگه ویرانی بعد از جنگ باشه میشه فیوچریستیک پست اپوکالیپتیک اگه ویرانی بعد از جنگ نباشه محیط میشه یا دیستوپیا و یا یوتوپیا. یعنی آرت و هنر سایبرپانک رو میشه در نئون سیتی خلاصه کرد(البته با طعم ها و سبکهای مختلف مثلا deus ex دقیقا مثل بلید رانر نیست) و مفهوم رو هم که همه میدونن دیستوپیای low life high tech . به نظر من هرچیزی خارج از این قضیه دیگه سایبرپانک نیست. تو یکی دو پست قبل تر هم مثال زدم شما اگر بخوای فیلم نوآر بسازی اگه از کانتراست بالا و سایه های بلند و خیابونهای خیس در شب و محیط های نیمه تاریک استفاده نکنی دیگه فیلم نوآر نساختی. نوآوری بله قرار نیست همه فیلمها یا بازی ها مثل هم باشن ولی تغییر بنیادین یعنی خروج از ژانر.

نکته دیگه هم اینکه من اصلا نگفتم قراره اینطور نباشه. اتفاقا من منتظرم ببینم اتمسفرش بالاخره چطوره. کل حرف من نگرانی از این قضیه بود ولی طبق معمول بازیسنتر شما اگر هی از یه بازی تعریف نکنی بلافاصله برچسب دشمنی و کوبیدن بازی/شرکت میخوری حتی اگه خود شما بیشتر از بقیه طرفدار اون بازی باشی. این قضیه متاسفانه درست بشو نیست و من اکثرا سعی میکنم اون پست ها رو جواب ندم.

مورد اخر المانهای سایبرپانکی در ویدئو کاش یخورده بیشتر توضیح میدادین. اتفاقا قبلا هم گفتم کاش همه نقاط قوت و ضعف اون ویدئو رو بنویسن ببینیم دید بقیه چطوره. راستش من شاید بیشتر از 10 بار اون ویدئو رو دیدم و غیر از محیط اپارتمان وی و وجود ریپرداک در بقیه محیط المان سایبرپانکی ندیدم و اتفاقا بخاطر همینه که منتظرم ببینم بالاخره اتمسفرش چطوریه.
البته منم فکر نمیکنم که سی دی میخواد مفهوم سایبرپانک رو عوض کنه ولی نگاه متفاوت تر رو چرا ممکنه داشته باشه. اتفاقا من هم فضای هر دو بلید رانر رو بسیار دوست دارم هم فضای Altered Carbon رو. بنظرم هر کدوم زیبایی شناسی خاص خودش رو داره. اگه بخوایم بگیم رنگهای نئونی اگه در کاری نباشه پس اون کار دیگه سایبرپانک نیست اونوقت باید Ghost in the Shell رو از این لیست خط بزنیم که بنظر من شدنی نیست:دی یعنی بنظرم المانهای مهم دیگه ای هم هست که یه اثر رو سایبرپانک کنه. از دید من دنیای سایبرپانک در کنار همون low life high tech که خودتون گفتید، نحوه تعامل مردم با اون تکنولوژی و جوری که نمایشش میدن هم خیلی مهمه. اینکه طرف یه کامپیوتر پیشرفته داره ولی از یه تلویزیون احد بوق استفاده میکنه یا افرادی که در زیرزمین ها و جاهای مخوف بازار سیاه وسایل خاص با تکنولوژیهای پیشرفته راه انداختن و یا کسایی که مراجعه به پزشک سر کوچشون بخشهای از بدن خودشون رو با قطعات جدید جایگزین میکنن و یجورایی خودشون رو سایبرگ میکنن و کلی مثال دیگه. این نحوه تعامل با تکنولوژی بنظرم خیلی المان مهمی هستش که فکر کنم در همه آثار سایبرپانکی میبینیمش و اتفاقا در همون ویدئو 40 دقیقه ای 2077 هم بشدت مشهود بودش. خود این تعامل یکی از مولفه های اصلی شکل گیری داستان و مفاهیم عمیق تر اون دنیا هستش. باز اگه از GitS بخوام مثال بزنم تکنولوژی و نحوه تعامل با اون یکی از دلایل اصلی هست که باعث میشه پرتاگنیست داستان وارد یه فرایند اگزیستنسیالیستی و مذهبی بشه و این فرایند فقط در اون فضا و اون ساختار میتونست شکل بگیره.
ولی با همه این توضیح ها هم باز ممکنه هر اتفاقی برا این بازی بیوفته چون ما هنوز هم اطلاعات کمی ازش داریم. با اومدن E3 قطعا بهتر میتونیم قضاوت کنیم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or