چون این بحث خیلی قشنگ بود دوست دارم یکم باز ترش کنیم منم نظر خودمو بگم و بدون اینکه هیچ ادعایی داشته باشم اگر باهام مخالفین یا جایی اشتباه می گم تصحیحم کنید
1. سند باکس : سندباکس تا جایی که من می دونم یعنی خارج شدن از خط داستانی که دیزاینر برای گیمر تعریف کرده چه اصلی و چه ساید و درگیر گیم شدن از زاویه ای که خود گیمر می خواد به نظرم دمه دستی تریننش سری یاکوزاست که این کارو با مینی گیم هاش انجام میده یا به خصوص Fallout۴ تو اون قسمت شلتر ساختنش دقیقا RDR 2 هم اینو تو هنر مندانه ترین حالتش داره با فعالیت هایی مثله شکار که حتی مینی گیم نیستن ویچرم نمیشه گفت نداره با مینی گیم Gwent این کارو می کنه یا حتی تو Blood and Wine یه قسمت ساخت و دکوراسیون خونه هم از رو اسکایریم کپی کرده.
2. اکسپلوریشن : گشت و گذار تو بازی با ریواردد بودن همراهه یعنی یا من قراره به یه سری ایونت بر بخورم حالا می تونه مثله RDR 2 در حد تکمیل شدن یه ساختمون به مرور باشه یا ایستر اگ ببینم یا یه اتمسفری باشه که غرقم کنه جالبه اگر Kingdomcome deliverance رو بازی کرده باشی دقیقا این اتمسفرو میگیری یه دنیایی که هیچ ایونتی نداره ولی یه اتمسفر و نظم عجیبی داره که ساعت ها محوش میشی مثله روتین ساده یه NPC که شغلش اینه بره از رودخونه آب بیاره یا کارگرایه یه مزرعه حالا یکی از انگیزه های این اکسپلوریشن می تونه لذت بخش بودنش باشه هممون ساعت ها بی هدف تو Gta ها رانندگی کردیم صرفا چون لذت بخش بوده. یعنی اونجایی که من معتقدم سایبرپانک رانندگیش لذت بخش نیست جزو مسايلیه که باعث شده بازی ارزش اکسپلوریشن نداشته باشه هرچند بینهایت زیباست بینهایت متنوع است ولی نبود ایونت و هدفمند نبودن Npc ها باعث شده بازی ارزش اکسپلور نداشته باشه.
3.ایمرژن: اتفاقا من فکر می کنم اول شخص بودن و داستان خوب باعث شده سایبرپانک ایمرژن بالایی داشته باشه هر چند اتمسفر بازی به خاطر آکواریومی بودن شهر به بلوغ نمی رسه
4.آزادی عمل: اتفاقا آزادی عملش به نظر من از ویچر بیشتره ولی به خاطر consequence نداشتن محیط و نبود interaction جذاب از کار در نیمده
پ.ن: بالاترم گفتم می پذیرم که مکانیزمشو داره ولی حداقل قبلن که بازی کردم من نتونستم باهاش ارتباط بگیرم شاید ناخوداگاه Deusex واسم تو این تیپ بازی استاندارد شده