یکی از مشکلات سیستم RPG ویچر 3 نوع بیلد ها بود (که نمیشه گفت نوع "ها" عملا یه نوع بیلد داشتی که هی تو اون بیلد خودتو ارتقا میدادی)
که تقریبا حرفتو قبول می کنم، هر چند بحث این نیست که مدام بیلد عوض کنی وسط بازی، بحث سر اینه که یه جوری بازی رو بچینی که با بیلد های مختلف بتونی نتیجه رو بگیری در صورت داشتن مهارت اش... طبیعتا باید هر بیلد ضعف و قوت های خودشو داشته باشه و حالت سنگ کاغذ قیچی گونه بازی های RPG رو حفظ کنه.
اساس این سیستم برای اینه که آزادی عمل به بازیکن های مختلف بده برای سبک های بازی کردن خودشون. ویچر 3 خیلی ظالمانه دست آدم رو از این لحاظ می بست
دارک سولز، اسکایریم و حتی زلدا: برث این کار رو قشنگ انجام میدن... شاید یکی بگه که دوست داره با رفلکس خفن اش دشمنا رو تو دارک سولز تیکه پاره کنه، ولی من همیشه از AI بازی سوء استفاده می کردم و با کراس بو دخل نصف شون رو میاوردم تا بتونم بقیه رو تک به تک با یه بیلد Dex بزنم... یا حملات هوایی-تیرکمونی تو زلدا سبک مورد علاقه من واسه یورش بردن به کمپ بوکوبلین ها بود همیشه
ویچر 3 همیشه یه مدله نوع برخوردت با دشمنا... و این یه حس GOW گونه (جدیده رو میگم) میده تا یه بازی RPG و این واقعا رو مخم بود
یه مشکل دیگه هم که با سیستم RPG بازی داشتم سیستم لول بندی داینامیک دشمنای بازی بودند
خیلی مسخره است که دشمن های Overleveled تو بازی همیشه فراوون اند، اما به محض این که لول شون رد میشه، سیستم لول بندی داینامیک بازی تصمیم می گیره که "نه! وقتی گرالت داشت با جاینت های دردسرساز Skellige دست و پنجه نرم می کرد و تجربه کسب می کرد، این ور هم Ghoul های لجن پوش دور کلبه Crone ها هم حسابی از آزار و اذیت روستایی ها همون قدر تجربه کسب کردند و با گرالت هم لول اند
"
بعد من جدا تا آخرین لحظه بازی از این Ghoul های لعنتی فراری بودم... exp زدن شون هم به لعنت خدا نمی ارزید! (exp زدن تقریبا هیچ هیولایی به لعنت خدا نمی ارزید تو ویچر 3، مزخرف ترین روش برای گرایند کردن بود)
من جدا با سیستم لول بندی ثابت کارهایی مثل Xenoblade 2 خیلی راحت تر کنار میام... البته یه سری Design Choice های خفن داره اون بازی که مثلا منطقه اول بازی، عملا همه لول و جور هیولا از اول تا آخر بازی داره که مدام واسه گرایند برت گردونه سمتش و البته حساست کنه اوایل بازی به این که کجا داری میری و خب خیلی مشخصه که کجا واسه گرایند تو کدوم مقطع بهتره و...
اسکایریم هم به نظرم از نظر لول بندی دینامیک دشمن ها خیلی دقیق تر عمل می کرد و همه دشمن ها یه حداکثر لول دینامیکی داشتن و بعدش دیگه بالاتر نمی رفتن باهات و سوسک میشدن که تعادل اون ها رو با دشمن های قوی تر حفظ می کرد
در نهایت الان که فکر می کنم، نبودش تو نظرسنجی یه جورایی منطقیه
چون با نمایش هایی که بازی تا الان داشته جدا به نظر نمیاد این مشکلات تو CP2077 باشه