Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
Broche کارگردان بازی در رابطه با اهنگ ساز بازی Lorien Testard میگه من کلا برای جمع کردن تیم به ادم های رندوم ایمیل میفرستادم( :D) بعد لورین رو از توی یک فروم بی نام نشون فرانسوی برای دولوپرهای گیم که فقط یکبار رفته بود اونجا و یه پستی رو گذاشته بود و شانسی منم یبار به اون فروم سر زده بودم و پستش رو دیدم و خوشم اومد و بهش گفتم بیا باهم کار کنیم! که از قضا کاشف به عمل اومد اون یکی از بااستعدادترین ادم های روی زمینه :D بعد میگه لورین اینجوری بود که یه اهنگ واسم میفریستادو میگفت یه دو ساعتی روش کار کردم و فکر نکنم چیز جالبی باشه درصورتیکه یه شاهکار ساخته بود جوری که من الان پنج ساله دارم گوشش میدم :D
درحال حاضر لورین ١۵۴ قطعه موسیقی برای بازی ساخته که هر کدومش شاهکاریه واسه خودش. البته من یجا دیگه خونده بودم کارگردان بازی Broche ، لورین رو از توی ساوندکلاد پیدا کرده اما بهرحال به قول خودش جمع کردن تیم برای این بازی مثل بازیهای rpg میمونه که اگه به منطقش فکر کنی زیاد راهی بجایی نمیبری :D
جنیفر نویسنده ارشد بازی در رابطه با Broche میگه که اون ادمیه که خوب میتونه ادم های درست رو پیدا کنه.
View attachment 379265
-------------------------
یک موضوع جالب دیگه هم که متوجهش شدم اسم سازنده ی برج ایفل گوستاو ایفل هست مهندس عمران معروفی که برج ایفل رو ساخته. گوستاو توی بازی هم قطعا از همین اسم گرفته شده و توی بازی هم گوستاو یجور میکانیکه و کار فنیش خیلی خوبه.
یه شخص دیگه هم توی بازی هست که اگه تموم کردین اسپویل رو باز کنین
اسم شخصیت Renoir هم از یک نقاش معروف فرانسوی به اسم اگوست رنوار برداشتن که کاملا هم به نقشش توی بازی میخوره :D
مشخصه بازی خیلی دلی ساخته شده و از طرفی استعداد Broche توی مدریت و پیدا کردن ادم های درست باعث شده یک همچون بازی عالی ساخته بشه.

در مورد موسیقی بازی

Screenshot_۲۰۲۵-۰۵-۱۳-۲۰-۰۹-۵۶-۹۵۴-edit_com.twitter.android.jpg

یا این

Screenshot_۲۰۲۵-۰۵-۱۳-۲۰-۱۱-۱۹-۵۲۶-edit_com.twitter.android.jpg

همه این‌ها با توجه به اینکه فکر کنم اولین آلبوم رسمی موسیقی ساز بازی بوده واقعا شاهکاره. شخصا به نظرم تقریبا تمام ترک های ost در نوع خودشون شاهکار هستند. کمتر بازی پیدا میشه موسیقی این سطح از کیفیت رو داشته باشه.

در‌ نویسنده بازی هم ظاهرا قبلا سهامدار شرکت های سرمایه‌گذاری خصوصی بوده و این بازی اولین کار حرفه ایش توی زمینه نویسندگی و صنعت گیم بوده. هم نویسنده و هم موسیقی ساز بازی و خیلی دیگه از دولوپرهای بازی که تازه کار بودند و این بازی اولین تجربه حرفه ایشون بوده با توجه به نتیجه نهایی کار واقعا تحسین برانگیزه.
 
بچه ها شما پیکتوس رولت رو استفاده می‌کنید تو بیلداتون؟

من استفاده میکردم. این بیلد نهایی من بود. البته شورتکات رو برای لست چنس هم اضافه کنید بهش.

1000019244.jpg
 
منم امروز بازی رو شروع کردم زیاد نتونستم برم جلو چون خونمون کولر نداره :)) سیستم زیاد روشن باشه دمای اتاق به ۶۰ درجه سانتی گراد میرسه.
با اینکه گیمای این سبکی زیاد بازی کردم ولی یکم گیجم الان، به اصطلاح overwhelm شدم.
یه نفر پیکتوس و لومیناس و چجوری پیکتوس پسیو میشه رو توضیح بده ممنون میشم، چون من هر پیکتوسی که انِکیپ میکنم( چون طبق چیزی که فهمیدم بعد از ۴ تا برد اپگرید میشه و پسیو میشه) از تو لومیناس هم برداشته میشه و پسیو نمیشه.
مورد دوم هم داخل آتریبیوت کنار یه سری حروف انگلیسی و عکس شمشیر زده که اینم اصلا نفهمیدم چیه و اینکه بعضی آتریبیوت ها رو اضافه میکنی یه آتریبیوت دیگه هم باهاش اضافه میشه اینم اصلا نفهمیدم.
شاید اگه دمای اتاق پایینتر بود می‌فهمیدم ولی خب کولر خرابه فعلا
 
منم امروز بازی رو شروع کردم زیاد نتونستم برم جلو چون خونمون کولر نداره :)) سیستم زیاد روشن باشه دمای اتاق به ۶۰ درجه سانتی گراد میرسه.
با اینکه گیمای این سبکی زیاد بازی کردم ولی یکم گیجم الان، به اصطلاح overwhelm شدم.
یه نفر پیکتوس و لومیناس و چجوری پیکتوس پسیو میشه رو توضیح بده ممنون میشم، چون من هر پیکتوسی که انِکیپ میکنم( چون طبق چیزی که فهمیدم بعد از ۴ تا برد اپگرید میشه و پسیو میشه) از تو لومیناس هم برداشته میشه و پسیو نمیشه.
مورد دوم هم داخل آتریبیوت کنار یه سری حروف انگلیسی و عکس شمشیر زده که اینم اصلا نفهمیدم چیه و اینکه بعضی آتریبیوت ها رو اضافه میکنی یه آتریبیوت دیگه هم باهاش اضافه میشه اینم اصلا نفهمیدم.
شاید اگه دمای اتاق پایینتر بود می‌فهمیدم ولی خب کولر خرابه فعلا
پیکتوس اولش عکسش سیاه و سفیده وقتی ۴ تا مبارزه ببری رنگی میشه یعنی میتونی پسیوش که به صورت نوشته روی هر کدوم نوشته رو از قسمت لومیناس سمت راست و پایین صفحه کاراکتر انتخاب کنی که این هم نامحدود نیست یعنی با لول آپ کاراکتر به اون عدد اضافه میشه همچنین با colour of lumina اون عدد زیاد میشه و میتونی پسیو بیشتری برای هر کاراکتر انتخاب کنی.
اون B و C که کنار اتریبیوت ها نوشته مربوط به سلاحیه که استفاده میکنی هر سلاح یه سری اتریبیوت رو بوست میکنه و باید اول B و بعد c رو به ۹۹ برسونی و اگه سلاح رو عوض کردی باید اونا رو هم ریست کنی و برای سلاح جدید بچینی.
 
بلاخره پینترست رو هم رد کردم
همه چیز عالی بود
اما
بازی بعد اخرین اپدیت به شدت باگ کرش کردن داره ! شدید
اولین بار این باس رو زدم و تو کات سین جایی که سیو نشده بود و مجبور شدم دوباره بزنمش
ولی خب رد شد
بر خلاف گفته دوستان
کلی ادم تو ردیت یوتوب با این عدم بهینه مسخره سرو کله میزنن و رو سریز اس و اکس زیاده رو پی اس 5 هم هست رو پی سی هم
بلاخره باید بازی تموم بشه
داستان زیبا بود اما برام عالی نبود
از اولش برام یکم لو رفته بود اما گرافیک و موسیقی عالی
 
متأسفانه یه مدت نتونستم درست و حسابی بازی کنم و دارم آهسته و پیوسته می‌رم و فعلاً رسیدم به اونجایی که Sirene خانمِ آوازه‌خوان رو می‌ترکونیم و بعدش رفتم سراغ اون منطقه‌ای که پُر از مجسمه کله هست و یه بنده خدایی میاد می‌گه سلطان دعوتتون کرده که از فلان مسیر برین پیشش، ولی طبیعتاً باید قبلش مسیرهای دیگه رو ببینم. :دی
همچنان دارم پشت سر هم با بخش‌های مختلف بازی غافلگیر می‌شم و حیرت می‌کنم از این همه زیبایی و خلاقیت. همه‌چیزش فوق‌العاده هست و فقط یه ایراد بزرگ داره که اون هم به موسیقی‌های بازی برمی‌گرده. انقدر موسیقی‌ها خوب هستن که هر دست بازی می‌کنم و میام بیرون، تا ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر توی ذهنم وول می‌خورن و بیچاره‌م می‌کنن! :| یعنی از خونه و خیابون تا دستشویی و خواب و موقع خوردن و آشامیدن و...، هی توی مغزم پخش می‌شن و دارم کم‌کم نگران می‌شم! کاش یه ذره رعایت می‌کردن و اندکی کیفیت موسیقی‌ها رو پایین‌تر می‌آوردن که بلایی سر آدم نیاد! :دی
--------
بعضی وقت‌ها حس می‌کنم که دارم اشتباه بازی می‌کنم و سراغ بعضی از مکانیزم‌های کمک‌کننده نمی‌رم! :-" بخش‌های اصلی برام آسون هستن و مشکل خاصی ندارم، ولی بعضی از بخش‌های جانبی به شدت سخت هستن و تا نبرد شروع می‌شه، طرف یه سیلی می‌خوابونه و شهید می‌شم! بعضی‌هاشون رو با چند بار تکرار و به دست آوردن ریتم پری رد می‌کنم، ولی بعضی‌ها خیلی فجیع هستن و نمی‌دونم همچین چیزی بعد از ۲۵ ساعت طبیعیه یا نه! :دی
یه سوالی هم دارم. یه چیزی هست به نام Colour of Lumina که می‌تونیم توی پناهگاه بریم سراغ اون آقای بی‌صورت و بهش بگیم که تعدادش رو برای کاراکترها افزایش بده و بعد با توجه به تعدادی که هر کاراکتر داره، یه سری قابلیت‌ها براش باز کنیم. مصرف اون آیتم فقط توی همین کار خلاصه می‌شه و با خیال راحت بین کاراکترها تقسیمش کنم یا کارایی دیگه‌ای هم داره؟ یه بخشی رو استفاده کردم، ولی بیشتر از ۱۰۰ تا مونده و داره خاک می‌خوره و نمی‌دونم استفاده کنم یا نه! :دی
 
یه سوالی هم دارم. یه چیزی هست به نام Colour of Lumina که می‌تونیم توی پناهگاه بریم سراغ اون آقای بی‌صورت و بهش بگیم که تعدادش رو برای کاراکترها افزایش بده و بعد با توجه به تعدادی که هر کاراکتر داره، یه سری قابلیت‌ها براش باز کنیم. مصرف اون آیتم فقط توی همین کار خلاصه می‌شه و با خیال راحت بین کاراکترها تقسیمش کنم یا کارایی دیگه‌ای هم داره؟ یه بخشی رو استفاده کردم، ولی بیشتر از ۱۰۰ تا مونده و داره خاک می‌خوره و نمی‌دونم استفاده کنم یا نه! :دی
Colour of Lumina فقط مصرفش برای همین که گفتیه.
Lumia point شخصیتها رو اضافه میکنه که Pictosهای بیشتری رو که مستر میکنی رو بتونی به پسیو اونها رو به کرکترها هم بدی.
که یکی از نکات مهم بازیه و تو بیلد کرکترها و قوی کردنشون واقعا مهمه.

غیر از این استفاده دیگه ای نداره.
در ادامه Pictosهای بیشتری پیدا میکنی و خب همین 100تا اضافه هم ممکنه که تو یه چشم به هم زدن تموم بشه.
 
IMG_4172.jpeg

راستی به این توجه کرده بودین؟ :D
(اسپویل خاصی نیست مربوط به دهکده که میذارم توی اسپویلر )
IMG_4174.jpeg
احتمالا تو دهکده دیدین یه جسترالی نشسته تو اتیش بعد من هی میگفتم این چشه حتما یه مرحله فرعی ایتمی چیزی لازم داره تا از این حالت در بیاد بعد الان متوجه شدم این رو از روی این میم برداشتن و کلی الان دارم میخندم :))
IMG_4181.jpeg
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or