Multi Platform Baldur's Gate III

سازنده
Larian Studios
تاریخ انتشار
[PC | 3 August 2023] [PlayStation 5 | 6 September 2023] [Xbox Series X/S | TBA]
ناشر
Larian Studios
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
logo-desktop.dd69ffb.png


Developer/Larian Studios
Publisher/Larian Studios
Genre/Turn-based RPG
Platform/PC
Release date/TBA
هر چیزی که باید در مورد بازی Baldur’s Gate 3 بدانید
(با تشکر از @EAST2WEST)

طرفداران ژانر بازی‌های نقش آفرینی کامپیوتری (CRPG) برای سال‌ها منتظر معرفی قسمت بعدی از سری کلاسیک بازی Baldur’s Gate از استودیوی بایوور بودند تا در نهایت به لطف استودیوی مستقل و بلژیکی لارین، آرزوی دیرینه‌ی آنان تحقق یافت. خالقان سری بازی نقش‌آفرینی Divinity: Original Sin با کارنامه درخشان خود ثابت کردند که سزاوارند تا روایت‌گر فصل جدیدی از دنیای سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان باشند.

استودیو لارین در ژوئن سال 2019 با تریلری سینمایی، بازی Baldur’s Gate 3 را معرفی کرد در این تریلر یکی از سربازان فلیمینگ فیست (Flaming Fist) را می بینیم که زخمی و تلوتلو خوران کوچه‌های شهری رو به ویرانی که مملو از جنازه است را طی می‌کند، و در صحنه‌ی آخر به طور زجرآوری به یک مایند فلیر (Mind Flayer) تغییر شکل ‌‌می‌دهد.

اما ما در مورد بازی Baldur’s Gate III چقدر می‌دانید ؟ در این مقاله به تمام نکاتی مهمی که در مورد این بازی وجود دارد به طور خلاصه خواهیم پرداخت.

ادامه ....


 
آخرین ویرایش:

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,451
نام
مــاکــان
Gods i want to ride you till you see stars
View attachment yoracrab_20230820_171705.mp4


===============
این متنی که مینویسم ترجمه مستقیم یک توییته ، کاری که اولین باره انجام میدم.
ولی تا دیدمش فقط نوشتم.
واقعا حق گفته:


انتشار استارفیلد نزدیکه.
قطعا بازی بزرگیه و ادامه دهنده راه موفق بتسدا.
چه از لحاظ دنیاسازی و چه از لحاظ بیلدهای مختلفی که پلبرها خواهند ساخت و...
به احتمال زیاد نامزد گوتی سال، کلی جوایز و...

ولی قطعا تو مواردی مثل شخصیت پردازی، npc های همراه، طراحی کوئستها ، بخش مکالمات، ارتباطهایی که میگیریم ، تاثیر اتخابها و عواقبش... حتی نمیشه تصور کرد که SF بخواد نزدیک به BG3 بشه.

ما الان در دوران پسا bg3 هستیم و هرچی از این به بعد بیاد باهاش مقایسه میشه.
 

rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
ولی قطعا تو مواردی مثل شخصیت پردازی، npc های همراه، طراحی کوئستها ، بخش مکالمات، ارتباطهایی که میگیریم ، تاثیر اتخابها و عواقبش... حتی نمیشه تصور کرد که SF بخواد نزدیک به BG3 بشه.
ولی جا داره بگم آثار بتزدا استدیو هیچ وقت در چنین مواردی که گفتید نه تنها با بالدر گیت بلکه با آثار دیگه ای مثل ویچر یا عناوین بایوور حرفی نداشتن. نقطه عطف بازی های بتزدا به نظر من گشت و گذار یا به عبارتی زندگی کردن در دنیای بازی بوده.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,451
نام
مــاکــان
ولی جا داره بگم آثار بتزدا استدیو هیچ وقت در چنین مواردی که گفتید نه تنها با بالدر گیت بلکه با آثار دیگه ای مثل ویچر یا عناوین بایوور حرفی نداشتن. نقطه عطف بازی های بتزدا به نظر من گشت و گذار یا به عبارتی زندگی کردن در دنیای بازی بوده.
درست میگی ولی حتما این رو هم قبول داری که میشه از بازیهاشون خیلی زیاد مثال آورد که کوئستهای خیلی خوب، سیستم دیالوگ و همینطور عواقب تصمیمهایی که میگیری و... دارن.
من تو بازه همه بازیهاشون دارم میبینم ، هر کدوم از این موارد تو یکی از بازیهاشون خیلی برجسته تر بود.

ولی در کل تو این موارد BG3 یک رنسانسه.
اگر بازیی رو بخوایم از لحاظ کیفیت تو این مواردی که گفتم ارزیابی کنیم باید به قبل و بعد انتشار BG3 اشاره کنیم که در حقش انصاف رو به خرج داده باشیم (یک کلمه انحصاری مثل AD/BC باید براش پیدا کنیم :D )
بازیهایی که از این به بعد میان واقعا کار سختی دارن که سطح انتظارات رو از این نظر برآورده کنن.
 

Amir09

کاربر سایت
Aug 10, 2008
1,707
نام
امیر
درست میگی ولی حتما این رو هم قبول داری که میشه از بازیهاشون خیلی زیاد مثال آورد که کوئستهای خیلی خوب، سیستم دیالوگ و همینطور عواقب تصمیمهایی که میگیری و... دارن.
من تو بازه همه بازیهاشون دارم میبینم ، هر کدوم از این موارد تو یکی از بازیهاشون خیلی برجسته تر بود.

ولی در کل تو این موارد BG3 یک رنسانسه.
اگر بازیی رو بخوایم از لحاظ کیفیت تو این مواردی که گفتم ارزیابی کنیم باید به قبل و بعد انتشار BG3 اشاره کنیم که در حقش انصاف رو به خرج داده باشیم (یک کلمه انحصاری مثل AD/BC باید براش پیدا کنیم :D )
بازیهایی که از این به بعد میان واقعا کار سختی دارن که سطح انتظارات رو از این نظر برآورده کنن.
چرا کامبتشون مقایسه نمیشه؟ چون اون موقع میشن دوتا بازی متفاوت. یکی میشه اکشن RPG و دیگری Tabletop. من هنوز BG3 رو بازی نکردم ولی احتمالا مثل Divinity اوپن ورلد نیست بازی تو یک منطقه جریان داره و تا وقتی به لول خاصی نرسی نمیتونی اکسپلور کنی. میدونی ساختن بازی پیوسته ای مثل استارفیلد با انواع مکانیزم حمل و نقل هدف گیری و… چقدر سخت تر هست از یک tabletop؟ بنابراین مقایسه این دوتا بازی که صرفا زیر یک ژانر دسته بندی میشن غلطه. مثل اینکه بگم Doom Etrenal اصلا درحد COD داستان نداره پس AD/BC و اینا

اینم اضافه کنم که میتونن استارفیلد یا اسکایریم رو در حد BG3 آر پی جی کنند ولی برای مخاطب متوسط خسته کننده و overwhelming میشه. همینه که اسکاریم الان هم داره میفروشه و کسایی میشناسنش که فکرشم نمیکنی و در مقایسه Divinity 2 تو همین بازیسنتر هم گمنامه. عنواینی مثل BG3 یک رومنس با طرفداران RPG بیشتر تا عنوان پر فروش و Witcher دقیقا وسط این دو توی نقطه تعادل ایستاده.
 
آخرین ویرایش:

Kourosh

مدیر انجمن
Sep 25, 2005
4,559
نام
کورش
انتشار استارفیلد نزدیکه.
قطعا بازی بزرگیه و ادامه دهنده راه موفق بتسدا.
چه از لحاظ دنیاسازی و چه از لحاظ بیلدهای مختلفی که پلبرها خواهند ساخت و...
به احتمال زیاد نامزد گوتی سال، کلی جوایز و...

ولی قطعا تو مواردی مثل شخصیت پردازی، npc های همراه، طراحی کوئستها ، بخش مکالمات، ارتباطهایی که میگیریم ، تاثیر اتخابها و عواقبش... حتی نمیشه تصور کرد که SF بخواد نزدیک به BG3 بشه.

ما الان در دوران پسا bg3 هستیم و هرچی از این به بعد بیاد باهاش مقایسه میشه.
بنظرم هرکدوم میتونن نقطه قوت خودشون رو داشته باشن و اینی که این توئیت رو زده یخورده یک طرفه پیش قاضی رفته.
در مورد تاثیر انتخابها و عواقب اونکه میشه گفت 100 درصد. واقعا احتمالش کمه در اینده هم یک بازی بتونه نزدیک به BG3 بشه چه برسه به استارفیلدی که ساختش تموم شده. ولی خب اونطرف قضیه هم هست. اگر استارفیلد شبیه اسکایریم باشه از لحاظ immersion بعیده به این زودی ها بخواد هر بازی نزدیکش بشه چه برسه به BG3 که immersion نزدیک به صفر داره. من الان با حدود 60 ساعت گیم پلی در BG3 واقعا خسته شدم و فعلا حس اجرای بازی رو ندارم و یخورده باید فاصله بدم تا برم سراغش. دلیلش هم همین سبک و استایل بازی و دوربین ایزومتریک و اینکه خودم رو داخل بازی حس نمیکنم و غوطه وری لازم رو نداره. البته این باعث نمیشه به بازی 10 ندم چون اگر در این موارد ضعیفه در موارد دیگه بشدت قویه. استارفیلد هم میتونه در انتخاب ها ضعیف باشه ولی در موارد دیگه قوی باشه. به عبارت دیگه بنظرم شاهکار بودن BG3 جلوی شاهکار بودن احتمالی استارفیلد رو نمیگیره همونطور که زلدا هم این وسط شاهکار بود.

در مورد دوران پسا BG3 کاملا موافقم که در دوران پسا BG3 هستیم ولی در عین حال در دوران پسا اسکایریم پسا ویچر 3 پسا الدن رینگ و پسا GTA V هم هستیم و هر بازی بسته به شرایط میتونه با این بازیها و شاهکارهای دیگه مقایسه بشه.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,451
نام
مــاکــان
چرا کامبتشون مقایسه نمیشه؟ چون اون موقع میشن دوتا بازی متفاوت. یکی میشه اکشن RPG و دیگری Tabletop. من هنوز BG3 رو بازی نکردم ولی احتمالا مثل Divinity اوپن ورلد نیست بازی تو یک منطقه جریان داره و تا وقتی به لول خاصی نرسی نمیتونی اکسپلور کنی. میدونی ساختن بازی پیوسته ای مثل استارفیلد با انواع مکانیزم حمل و نقل هدف گیری و… چقدر سخت تر هست از یک tabletop؟ بنابراین مقایسه این دوتا بازی که صرفا زیر یک ژانر دسته بندی میشن غلطه. مثل اینکه بگم Doom Etrenal اصلا درحد COD داستان نداره پس AD/BC و اینا

اینم اضافه کنم که میتونن استارفیلد یا اسکایریم رو در حد BG3 آر پی جی کنند ولی برای مخاطب متوسط خسته کننده و overwhelming میشه. همینه که اسکاریم الان هم داره میفروشه و کسایی میشناسنش که فکرشم نمیکنی و در مقایسه Divinity 2 تو همین بازیسنتر هم گمنامه. عنواینی مثل BG3 یک رومنس با طرفداران RPG بیشتر تا عنوان پر فروش و Witcher دقیقا وسط این دو توی نقطه تعادل ایستاده.
نه Doom Eternal از لحاظ داستانی در حد COD نیست و درسته که ما هم Doom رو بخاطر چیزی که هست قبولش داریم.
ولی فکر نمیکنم اگر ID براش کمپین داستانی خفنی طراحی میکرد پلیرها ناراحت میشدن و میگفتن خسته کننده شده!

من دوتا بازی رو در حالت کلی مقایسه نکردم که بگم کدوم بازی بهتریه.
یا اینکه بتسدا نمیتونه و اینها میتونن.
اصلا بحث VS نیست.
دقیقا از این ویژگیها اسم بردم:
قطعا تو مواردی مثل شخصیت پردازی، npc های همراه، طراحی کوئستها ، بخش مکالمات، ارتباطهایی که میگیریم ، تاثیر اتخابها و عواقبش... حتی نمیشه تصور کرد که SF بخواد نزدیک به BG3 بشه.

من فکر نمیکنم عمق دادن هرچه بیشتر به این المانها باعث بشه بازی خسته کننده بشه!
برعکس اینها خوراک شب و روز پلیرهای این سبکه و بقولی رویای خیس بازیکنهاست.
تو این موارد هر چه استودیو با جزئیات و عمق بیشتری بازی رو توسعه بده قطعا نتیجه بهتر و دوست داشتنی تری رو هم شاهد خواهیم بود.

برای همینه که مثلا یکسری بخاطر سیستم دیالوگها یا تاثیر انتخابها و... New Vegas رو بیشتر میپسندن و یکسری F4 رو.
بازیهای بتسدا مشخصه که نقاط قوتش کجاست ، همینطور جایگاهش بین پلیرها.

ولی بنظرم BG3 رو خودت باید بازی کنی ، قطعا نظرت در مورد خسته کننده و... بودن یک نگاه از بیرونه.
اصلا تو اون مدیوم قرار نمیگیره.
فقط وجود همه اینها باعث شده که بازی رو بارها بتونی تجربه کنی ، مسیرهای متفاوتی بری و تجربیات نو و جدیدی درش کشف کنی.

وجود این المانها به این دلیل نیست که بازی مثلا صرفا Tabletop هست... که نیست.
نه بلکه استودیو روی این المانها سرمایه گذاری بیشتری کرده که این شده خروجیش و داره نتیجش رو هم میبینه.
بنظرم هرکدوم میتونن نقطه قوت خودشون رو داشته باشن و اینی که این توئیت رو زده یخورده یک طرفه پیش قاضی رفته.
در مورد تاثیر انتخابها و عواقب اونکه میشه گفت 100 درصد. واقعا احتمالش کمه در اینده هم یک بازی بتونه نزدیک به BG3 بشه چه برسه به استارفیلدی که ساختش تموم شده. ولی خب اونطرف قضیه هم هست. اگر استارفیلد شبیه اسکایریم باشه از لحاظ immersion بعیده به این زودی ها بخواد هر بازی نزدیکش بشه چه برسه به BG3 که immersion نزدیک به صفر داره. من الان با حدود 60 ساعت گیم پلی در BG3 واقعا خسته شدم و فعلا حس اجرای بازی رو ندارم و یخورده باید فاصله بدم تا برم سراغش. دلیلش هم همین سبک و استایل بازی و دوربین ایزومتریک و اینکه خودم رو داخل بازی حس نمیکنم و غوطه وری لازم رو نداره. البته این باعث نمیشه به بازی 10 ندم چون اگر در این موارد ضعیفه در موارد دیگه بشدت قویه. استارفیلد هم میتونه در انتخاب ها ضعیف باشه ولی در موارد دیگه قوی باشه. به عبارت دیگه بنظرم شاهکار بودن BG3 جلوی شاهکار بودن احتمالی استارفیلد رو نمیگیره همونطور که زلدا هم این وسط شاهکار بود.

در مورد دوران پسا BG3 کاملا موافقم که در دوران پسا BG3 هستیم ولی در عین حال در دوران پسا اسکایریم پسا ویچر 3 پسا الدن رینگ و پسا GTA V هم هستیم و هر بازی بسته به شرایط میتونه با این بازیها و شاهکارهای دیگه مقایسه بشه.
میگم بحث اصلا VS نیست.
اینکه کدوم بازی بهتریه یا نه.
تاکیدم روی المانهاییه که اشاره کردم.
اینکه تو این لحظه از لحاظ عمق جزییات پیاده شده در اون المانها ، بازیها به قبل و بعد BG3 تقسیم میشن.
منکر این نمیشم که قطعا ما هر چند سال یک بازی بزرگ اینطوری داشتیم و داریم که میشه ازش به این شکل یاد کرد.
 
آخرین ویرایش:

Amir09

کاربر سایت
Aug 10, 2008
1,707
نام
امیر
نه Doom Eternal از لحاظ داستانی در حد COD نیست و درسته که ما هم Doom رو بخاطر چیزی که هست قبولش داریم.
ولی فکر نمیکنم اگر ID براش کمپین داستانی خفنی طراحی میکرد پلیرها ناراحت میشدن و میگفتن خسته کننده شده!

من دوتا بازی رو در حالت کلی مقایسه نکردم که بگم کدوم بازی بهتریه.
یا اینکه بتسدا نمیتونه و اینها میتونن.
اصلا بحث VS نیست.
دقیقا از این ویژگیها اسم بردم:


من فکر نمیکنم عمق دادن هرچه بیشتر به این المانها باعث بشه بازی خسته کننده بشه!
برعکس اینها خوراک شب و روز پلیرهای این سبکه و بقولی رویای خیس بازیکنهاست.
تو این موارد هر چه استودیو با جزئیات و عمق بیشتری بازی رو توسعه بده قطعا نتیجه بهتر و دوست داشتنی تری رو هم شاهد خواهیم بود.

برای همینه که مثلا یکسری بخاطر سیستم دیالوگها یا تاثیر انتخابها و... New Vegas رو بیشتر میپسندن و یکسری F4 رو.
بازیهای بتسدا مشخصه که نقاط قوتش کجاست ، همینطور جایگاهش بین پلیرها.

ولی بنظرم BG3 رو خودت باید بازی کنی ، قطعا نظرت در مورد خسته کننده و... بودن یک نگاه از بیرونه.
اصلا تو اون مدیوم قرار نمیگیره.
فقط وجود همه اینها باعث شده که بازی رو بارها بتونی تجربه کنی ، مسیرهای متفاوتی بری و تجربیات نو و جدیدی درش کشف کنی.

وجود این المانها به این دلیل نیست که بازی مثلا صرفا Tabletop هست... که نیست.
نه بلکه استودیو روی این المانها سرمایه گذاری بیشتری کرده که این شده خروجیش و داره نتیجش رو هم میبینه.

میگم بحث اصلا VS نیست.
اینکه کدوم بازی بهتریه.
تاکیدم روی المانهاییه که اشاره کردم.
اینکه تو این لحظه از لحاظ عمق جزییات این ویژگیهای پیاده شده در بازیها به قبل و بعد BG3 تقسیم میشن.
قطعا ما هر چند سال یک بازی بزرگ اینطوری داشتیم و داریم که میشه ازش به این شکل یاد کرد.
خواستم طولانی بنویسم ولی وقت ندارم متاسفانه. تفاوت نظر من و شما اینه که من اعتقاد دارم شما نمیتونی سالادی از همه چیزهای خوب داشته باشی، شما همه چیزهایی که دوست داری رو با هم میریزی تو سالاد. حالا بذار Starfield بیاد ببینیم چه کرده. من مطمئنم اکه بازی رو RPG هاردکور کرده باشه نمراتش میاد پایین بخاطر overwhelming بودن بازی.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,451
نام
مــاکــان
خواستم طولانی بنویسم ولی وقت ندارم متاسفانه. تفاوت نظر من و شما اینه که من اعتقاد دارم شما نمیتونی سالادی از همه چیزهای خوب داشته باشی، شما همه چیزهایی که دوست داری رو با هم میریزی تو سالاد. حالا بذار Starfield بیاد ببینیم چه کرده. من مطمئنم اکه بازی رو RPG هاردکور کرده باشه نمراتش میاد پایین بخاطر overwhelming بودن بازی.
خب همین ، اتفاقا تفاوت نظر من و شما تو همین یکی دو خطه.
قطعا استارفیلد از این لحاظ بازی در دسترس تریه ، بستدا و اصولا همه استودیوهای بزرگ با هر بازی بیشتر تو این مسیر قرار میگیره.
ولی بحث اینه که BG3 "هاردکور" نیست که بخواد سخت تر یا خسته کننده تر باشه.
حداقل بنظرم اون تعریفی که تو ذهنت از هاردکور داری نیست.

صرفا بیشتر به جزئیات پرداخته و عمق بیشتری داده ، گرچه خب به تناسب سبکش محتوای خیلی بیشتری در بازی قرار داده که خب این مورد باعث میشه نتونی خیلی زود بازی رو تموم کنی و بشه ازش نتیجه گرفت که برای یکسری ممکنه خسته کننده بشه.

ولی فروش BG3 ، بازیهای فرام سافتور و بازیهایی از این دست به باقی ناشرها/استودیوها ثابت میکنه که پلیرها تشنه این مواردن.
اینکه ناشرها/استودیوها حداقل الان دیگه اونچنان بهونه ای ندارن که بخوان برای توجیه فروش بیشتر ، بازی هارو هربار در دسترس تر بسازن.
 

rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
ولی فروش BG3 ، بازیهای فرام سافتور و بازیهایی از این دست به باقی ناشرها/استودیوها ثابت میکنه که پلیرها تشنه این مواردن
البته دوست عزیز ساخت چنین بازی هایی نیاز به عرضه داره که ناشر هایی مثل ea و یوبی سافت ندارن.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,451
نام
مــاکــان
البته دوست عزیز ساخت چنین بازی هایی نیاز به عرضه داره که ناشر هایی مثل ea و یوبی سافت ندارن.
خب البته کسی از اونها واقعا انتظار هم نداره :D
این میشه که بتسدا/CDPR/فرام سافتور/راکستار و الان هم لارین (و یکی دو تای دیگه که شاید جا انداختم) بازیهاشون جایگاه خاصی پیدا میکنن.
بحث لیاقت و... نیست ، توجیه اونها فروش بازیهاست که تا حالا تو ذهنمون میکردن که اگه اونطور بسازیم کسی بازی نمیکنه ، ضرر میکنیم و...
جالبه که هر بار هم خلافش ثابت میشه.

وگرنه شاید هم سرمایه بیشتری داشته باشن و هم کارمندهای چندهزار نفری که بخوان بمراتب بازیهای بهتری بسازن.
ولی خب مشکل اینه که در سطح مدیریت اون ویژن و افق دید این استودیوها رو ندارن.
سود رو تو انتشار بازیهای با دوره ساخت کمتر و زود بازده تر میبینن.
 

Red Sox

کاربر سایت
Oct 29, 2018
876
سود رو تو انتشار بازیهای با دوره ساخت کمتر و زود بازده تر میبینن.
آخه متاسفانه مشکل اینجاست واقعا هم سود تو همینه. مثلا شاید EA همین BG3 رو سرمایه‌گذاری و منتشر میکرد، ممکن بود بازی کیفیت و فروش کمتری داشت، ولی فرضا با کمتر هزینه کردن روی بازی، accessibleتر کردنش، توش loot box گذاشتن و یه خروار DLC تزئینی فروختن در نهایت سود خیلی بیشتری می‌برد. و خب هدف نهایی یه شرکتی مثل EA هم همون سود بردنه هست.
ولی فروش BG3 ، بازیهای فرام سافتور و بازیهایی از این دست به باقی ناشرها/استودیوها ثابت میکنه که پلیرها تشنه این مواردن.
و خب اینجا هم کماکان متاسفانه مشکل اینه که مهم نیست پلیرها تشنه چی باشن، مهم اینه که چی راحت‌تر و ساده‌تر میتونه تولید درآمد کنه و خب فقط صرف فروش زیاد، معیار کسب درآمد نیست.
==============
حرفات کاملا درسته ها، فقط از دید خیلی از ناشران اصلا اهمیتی ندارن.
 

rpg321

کاربر سایت
May 27, 2021
1,031
تاپیک اخبار گذاشتم اینجا هم می زارمش
سفارت بلژیک به طور رسمی اعلام کرد فروش بازی «بالدرز گیت 3» (Baldur’s Gate 3) در پلتفرم استیم (Steam) از مرز 5.2 میلیون نسخه عبور کرده است. این سفارت‌خانه از استودیو «لوریان» (Laurian) به‌خاطر این دستاورد بزرگ تشکر و قدردانی کرد.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر