چرا کامبتشون مقایسه نمیشه؟ چون اون موقع میشن دوتا بازی متفاوت. یکی میشه اکشن RPG و دیگری Tabletop. من هنوز BG3 رو بازی نکردم ولی احتمالا مثل Divinity اوپن ورلد نیست بازی تو یک منطقه جریان داره و تا وقتی به لول خاصی نرسی نمیتونی اکسپلور کنی. میدونی ساختن بازی پیوسته ای مثل استارفیلد با انواع مکانیزم حمل و نقل هدف گیری و… چقدر سخت تر هست از یک tabletop؟ بنابراین مقایسه این دوتا بازی که صرفا زیر یک ژانر دسته بندی میشن غلطه. مثل اینکه بگم Doom Etrenal اصلا درحد COD داستان نداره پس AD/BC و اینا
اینم اضافه کنم که میتونن استارفیلد یا اسکایریم رو در حد BG3 آر پی جی کنند ولی برای مخاطب متوسط خسته کننده و overwhelming میشه. همینه که اسکاریم الان هم داره میفروشه و کسایی میشناسنش که فکرشم نمیکنی و در مقایسه Divinity 2 تو همین بازیسنتر هم گمنامه. عنواینی مثل BG3 یک رومنس با طرفداران RPG بیشتر تا عنوان پر فروش و Witcher دقیقا وسط این دو توی نقطه تعادل ایستاده.
نه Doom Eternal از لحاظ داستانی در حد COD نیست و درسته که ما هم Doom رو بخاطر چیزی که هست قبولش داریم.
ولی فکر نمیکنم اگر ID براش کمپین داستانی خفنی طراحی میکرد پلیرها ناراحت میشدن و میگفتن خسته کننده شده!
من دوتا بازی رو در حالت کلی مقایسه نکردم که بگم کدوم بازی بهتریه.
یا اینکه بتسدا نمیتونه و اینها میتونن.
اصلا بحث VS نیست.
دقیقا از این ویژگیها اسم بردم:
قطعا تو مواردی مثل شخصیت پردازی، npc های همراه، طراحی کوئستها ، بخش مکالمات، ارتباطهایی که میگیریم ، تاثیر اتخابها و عواقبش... حتی نمیشه تصور کرد که SF بخواد نزدیک به BG3 بشه.
من فکر نمیکنم عمق دادن هرچه بیشتر به این المانها باعث بشه بازی خسته کننده بشه!
برعکس اینها خوراک شب و روز پلیرهای این سبکه و بقولی رویای خیس بازیکنهاست.
تو این موارد هر چه استودیو با جزئیات و عمق بیشتری بازی رو توسعه بده قطعا نتیجه بهتر و دوست داشتنی تری رو هم شاهد خواهیم بود.
برای همینه که مثلا یکسری بخاطر سیستم دیالوگها یا تاثیر انتخابها و... New Vegas رو بیشتر میپسندن و یکسری F4 رو.
بازیهای بتسدا مشخصه که نقاط قوتش کجاست ، همینطور جایگاهش بین پلیرها.
ولی بنظرم BG3 رو خودت باید بازی کنی ، قطعا نظرت در مورد خسته کننده و... بودن یک نگاه از بیرونه.
اصلا تو اون مدیوم قرار نمیگیره.
فقط وجود همه اینها باعث شده که بازی رو بارها بتونی تجربه کنی ، مسیرهای متفاوتی بری و تجربیات نو و جدیدی درش کشف کنی.
وجود این المانها به این دلیل نیست که بازی مثلا صرفا Tabletop هست... که نیست.
نه بلکه استودیو روی این المانها سرمایه گذاری بیشتری کرده که این شده خروجیش و داره نتیجش رو هم میبینه.
بنظرم هرکدوم میتونن نقطه قوت خودشون رو داشته باشن و اینی که این توئیت رو زده یخورده یک طرفه پیش قاضی رفته.
در مورد تاثیر انتخابها و عواقب اونکه میشه گفت 100 درصد. واقعا احتمالش کمه در اینده هم یک بازی بتونه نزدیک به BG3 بشه چه برسه به استارفیلدی که ساختش تموم شده. ولی خب اونطرف قضیه هم هست. اگر استارفیلد شبیه اسکایریم باشه از لحاظ immersion بعیده به این زودی ها بخواد هر بازی نزدیکش بشه چه برسه به BG3 که immersion نزدیک به صفر داره. من الان با حدود 60 ساعت گیم پلی در BG3 واقعا خسته شدم و فعلا حس اجرای بازی رو ندارم و یخورده باید فاصله بدم تا برم سراغش. دلیلش هم همین سبک و استایل بازی و دوربین ایزومتریک و اینکه خودم رو داخل بازی حس نمیکنم و غوطه وری لازم رو نداره. البته این باعث نمیشه به بازی 10 ندم چون اگر در این موارد ضعیفه در موارد دیگه بشدت قویه. استارفیلد هم میتونه در انتخاب ها ضعیف باشه ولی در موارد دیگه قوی باشه. به عبارت دیگه بنظرم شاهکار بودن BG3 جلوی شاهکار بودن احتمالی استارفیلد رو نمیگیره همونطور که زلدا هم این وسط شاهکار بود.
در مورد دوران پسا BG3 کاملا موافقم که در دوران پسا BG3 هستیم ولی در عین حال در دوران پسا اسکایریم پسا ویچر 3 پسا الدن رینگ و پسا GTA V هم هستیم و هر بازی بسته به شرایط میتونه با این بازیها و شاهکارهای دیگه مقایسه بشه.
میگم بحث اصلا VS نیست.
اینکه کدوم بازی بهتریه یا نه.
تاکیدم روی المانهاییه که اشاره کردم.
اینکه تو این لحظه از لحاظ عمق جزییات پیاده شده در اون المانها ، بازیها به قبل و بعد BG3 تقسیم میشن.
منکر این نمیشم که قطعا ما هر چند سال یک بازی بزرگ اینطوری داشتیم و داریم که میشه ازش به این شکل یاد کرد.