راهنمای بازی تو مخی Square
در سال 2000،اینترنت هنوز تو دوره
داغش قرار داشت و همه دنبال این بودند تا مدلهای کاری که به خوبی کار میکردند رو یه جوری تغییر بدند تا به کار استفاده در اینترنت هم بخوره.بازی Square یعنی Final Fantasy IX که آخرین در سری خودش بود در نوامبر اون سال روی PlayStation عرضه شد.با وجود اینکه کل بازی شباهت زیادی به تمهای شماره های قبلی بازی داشت ولی به عنوان یه حرکت رو به جلو محسوب میشد،و چه راهی بهتر از جشن گرفتن
عصر اطلاعات بهتر از به کار بردن این حرکت رو به جلو در راهنمای بازی آنلاین؟
خب معلومه،میتونی 15$ اخ کنی،به نزدیکترین بازی فروشی بری و یه راهنمای بازی رو بخری(همون جور که سالها اینکار رو میکردی تا بتونی از بازی نهایت استفاده رو ببری)ولی نکته کنکوریش اینه که باید این کپی فیزیکی راهنما رو در کنار سایا رسمی بازی استفاده کنی.
میخوای از سایت بدون راهنما که واسه فروشه استفاده کنی؟نمیتونی!چون نیاز به یه رمز عبور داذی!میخوای از راهنمایی که خریدی جلوی تلوزیون ضمن بازی کردن استفاده کنی بدون اینکه مجبور بشی هی بین کامپیوتر و کنسول در حرکت باشی؟باز هم نمیتونی!چن بهترین راهنماها و استراتژی ها فقط انلاین در دسترسی قرار دارن.
نکته باجال این قضیه؟Square یه همچین کاری تو ژاپن چند ماه قبل کرده بود و از نتایج مزخرفش با خبر بود!گیمرهای ژاپنی هم به اندازه آمریکایی ها نمیخواستن از این راهنمای درهم برهم و عذاب اور استفاده کنن.در جلسه سهامداران سال 2001 مدیران Square بایست در مورد فروش پایین IX و فروش غایب دفترچه راهنماهای این بازی(که یکی از منابع درآمد مناسب برای بازی بود)توضیح میدادن مخصوصا در مقایسه با فروش VII و VIII ،چیزی که اوضاع رو بدتر میکرد سوراخ سیاهی بود که Final Fantasy: The Spirits Within ایجاد کرده بود(
انیمیشنی که توسط Square با خرج بالا تهیه شد و یه شکست وحشتناک تجاری بود.در مقابل سوال در مورد مشکلات FFIX مذیر کل Nao Suzuki گفت:
"به جای راهنما ما تصمیم گرفتیم استراتژی ها رو کم کم آنلاین عرضه کنیم تا از فرصت استفاده کرده و بازی رو به PlayOnline متصل کنیم.ما باور داریم نتایج مناسبی بدست اومد ولی با این وجود تصمیم گرفتیم برای Final Fantasy X به رهنما چاپ کنیم."
خط آخرین قسمت جالبشه،Final Fantasy X بسیار موفق تر از FFIX از آب دراومد.هم در آمریکا هم در ژاپن!کدوم احمقانه تر بود:چاپ نکردن راهنما تو ژاپن و یا گرفتن پول راهنما و مجبور کردن خریدار به استفاده از سایت برای دسترسی به مطالب مهم؟معلوم نیست ولی چیزی که معلومه اینه که هر دو حال طرفداران رو گرفتن.
ferricide:خوشبختانه همیشه GameFAQs دمه دسته اگر بخواید برید آنلاین.ولی من نیازی نداشتم،چون Final Fantasy IX واسه من مشکلی نبود.من داشتم Skies of Arcadia رو روی دریمکست بازی میکردم که کلی بهتر بود.Final Fantasy IX قضیه عشق یا نفرت واسه طرفداران بود و خوشبختانه من کلا بیخیالش شدم.
بامزه است که گیج شدن مدیران رو در اون موقع میدیم که هی داشتن پول حروم پروژه هایی مثل PlayOnline و The Spirits Within میکردن و تو این اوضاع خودشون با دست خودشون درامد راهنماها رو بریدن.یه تکون حسابی به مدیران خورد و خیلی ها جابه جا شدن.اگر به خاطر Final Fantasy X عالی نبود اوضاع الان خیلی خراب بود.
hardcore_pawn:کل دلیل استفاده از دفترچه راهنما اینه که به راحتی و همه جا در دسترس باشه.Final Fantasy ها یکی از بهترین دلایل برای وجود این دفترچه هاست.محدو کردن گیمر با یه جایگزین انلاین دیوانگی کامله!به هیچ عنوان طرز فکر پشت این حرکت رو درک نمیکنم.
Ben:در طول تاریخ،بازی های خوبی به روشهای عجیب غریبی داغون شدند.Mortal Kombat رو سوپر نینتندو بدون خشونت ارائه شد،Contra Hard Corps حتی سخت تر از اسمش شد و...خلاصه اینکه شرکتهای بازی ساز یه سابقه نه چندان درخشان در انجام این شیرین کاریها دارن.