25 لحظه احمقانه در تاریخ بازی های کامپیوتری

من فقط مترجم این مقاله هستم و خیلی از مسایل تکنیکی سررشته ندارم ولی به هر حال powerplay چیزی بود که نتونست به واقعیت نزدیک بشه.این مسئله که خیلی وقتها موارد دیگه ای در شکست یک پروژه دخیلند هیچگاه توسط کسی انکار نخواهد شد...ولی اعلام یک موضوع قبل از اینکه حتی به مرحله اجرا نرسیده باشه اصلا قابل قبول نیست.
تمام مسایل به این ختم میشه:در اخر مصرف کننده نمیخواد مشکلات تولید کننده رو بشنوه،مثلا نمی تونید در برابر AI ضعیف حرف از سختی برنامه نویسی برای AI رو پیش بکشید.به نظر شما این قابل قبوله؟اگر vavle قول چنین چیزی رو داده همه انتظار انجامش رو دارند نه انتظار شنیدن دلایلی که چرا این پروژه عملی نیست،کسی مجبورشون نکرده بود که از powerplay حرف بزنندکرده بود؟

شما چوری از شرکت Valve یاد میکنید که گویا هم قد و اندازه Epic یا سایر استادیوهای بازی سازی اون زمان و حتی الان است.
هر چقدر هم بخوایم با تعصب نگاه کنیم شرکتهایی مثل epic از valve سر تر هستند(تعداد بازی هایی که در سال گذشته با unreal3 ساخته شدند رو در مقابل بازی هایی با source بذارید،نتیجه واضحه نه؟).تعداد کل بازی های ساخته شده توسط valve تو این همه سال از انگشتهای یه دست تجاوز نمیکنه،میکنه؟من با تمام وجود طرفدار half life هستم ولی ای کاش برای هر شمارش مجبور نمیشدیم این همه منتظر باشیم،شاید به جای steam بهتر باشه valve به کار اصلیش یعنی بازی سازی برسه.
 
من فقط مترجم این مقاله هستم و خیلی از مسایل تکنیکی سررشته ندارم ولی به هر حال powerplay چیزی بود که نتونست به واقعیت نزدیک بشه.این مسئله که خیلی وقتها موارد دیگه ای در شکست یک پروژه دخیلند هیچگاه توسط کسی انکار نخواهد شد...ولی اعلام یک موضوع قبل از اینکه حتی به مرحله اجرا نرسیده باشه اصلا قابل قبول نیست.
تمام مسایل به این ختم میشه:در اخر مصرف کننده نمیخواد مشکلات تولید کننده رو بشنوه،مثلا نمی تونید در برابر AI ضعیف حرف از سختی برنامه نویسی برای AI رو پیش بکشید.به نظر شما این قابل قبوله؟اگر vavle قول چنین چیزی رو داده همه انتظار انجامش رو دارند نه انتظار شنیدن دلایلی که چرا این پروژه عملی نیست،کسی مجبورشون نکرده بود که از powerplay حرف بزنندکرده بود؟
البته با توجه به اولین خط از نوشتتون من یک معذرت خواهی بهتون بدهکار شدم. شخصا چون به صورت تصادفی فقط همون مقاله رو دیدم فقط در مورد همون حرف زدم و ابتدای تاپیک رو هم مطالعه نکردم که این منو موظف به معذرت خواهی میکنه.
موضوع اینه که واقعیت با عمل فرق داره. PowerPlay در آزمایشگاهها جواب داد پس به صورت واقعی وجود داشته. وقتی شرکتی مثل Cisco پشت یک تکنولوژی هست و بر همگان واضح است که این شرکت در ساخت هیچ قطعه ای ناتوان نبوده و نیست پس طبیعتا" این تکنولوژی عملی بوده و جواب داده. اما پیاده سازی یک تکنولوژی به صورت عمومی دست این شرکت ها نیست و عواملی که نیاز به یک تغییر رو تعیین میکنند به شرکت بر نمیگردد. اینکه ما فراگیر نشدن یک تکنولوژی رو شکستش بدونیم درست نیست. این فقط نشون دهنده اینه که این تکنولوژی در اون مقطع زمانی خلعی رو پر نمیکرده.
Valve با اطمینان از pp حرف زده بود و مطمین بودند که عمل میکنه و کرد. ولی هیچ کسی نمیتونه پیش بینی کنه فردا چه اتفاقی میوفته. در همین لحظه هم نمیشه گفت در سال آینده چه پیشرفتی در تکنولوژی پیش میاد.
در ضمن کسی هم اون 21 شرکت باقیمانده رو مجبور به حمایت از این پروژه نکرده بود. این فقط یک تکنولوژی بود که این شرکت ها در ابتدا به اون پیوستند. دقیق تر بگم شروع به همکاری کردند و البته خیلی از این شرکت ها بازی هاشون رو در نسخه هایی برای سازگاری با pp آماده کردند (مثلا خود Valve بازی Team Fortress Classsic رو با pp سازگار کرد) ولی هیچ کدوم به علت عدم پیاده سازی این تکنولوژی در سیستم ارتباطی امریکا و سایر کشورها (شروع پروژه قرار بود در امریکا باشد که طبیعی است) این بازیها را رسما عرضه نکردند.
در هر حال حرف من اینه که اگر این تکنولوژِی شکست خورد اشکال از هیچ شرکتی نبود ( و اگر هم در نظر بگیریم که اینگونه بود باید نه Valve را به تنهایی بلکه 23 شرکت دیگر را نیز در کنارش تحقیر کرد. و مخصوصا شرکت Cisco را که این تکنولوژِی در مرحله اول توسط آنها تایید شد و با رضایت این شرکت Valve آن را معرفی کرد)
هر چقدر هم بخوایم با تعصب نگاه کنیم شرکتهایی مثل epic از valve سر تر هستند(تعداد بازی هایی که در سال گذشته با unreal3 ساخته شدند رو در مقابل بازی هایی با source بذارید،نتیجه واضحه نه؟).تعداد کل بازی های ساخته شده توسط valve تو این همه سال از انگشتهای یه دست تجاوز نمیکنه،میکنه؟من با تمام وجود طرفدار half life هستم ولی ای کاش برای هر شمارش مجبور نمیشدیم این همه منتظر باشیم،شاید به جای steam بهتر باشه valve به کار اصلیش یعنی بازی سازی برسه.
البته دقیقا منظور من از اون عبارت در بخش بازیهای انلاین بود. ولی تعداد لایسنس های خریداری شده برای یک موتور به ضعف شرکت سازنده ربط نداره. چه بسا همه میتونند درک کنند که موتور CryENGINE دارای قدرت بیشتری نسبت به UE3 هست ولی فکر نکنم در این دو سال بیش از یک لایسنس فروخته باشه. UE3 در مرحله اول در بخش پشتیبانی قوی و در مرحله دوم که مهمترین ویژگی این موتور است سازگاری با کنسولهای بازی است و این موضوع هر شرکتی رو به سمت این موتور میکشونه. طبیعتا" وقتی یک شرکت 700 دلار (چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان) (منبع) بابت یک موتور میپردازه توقع داره به تعداد نامحدود برای هر پلتفورمی بازی بسازه و این دقیقا همون دلیلی است که Valve و Crytek به دلایل خودشون که نیازی به توضیح نیست از اون بی نصیبند.
ثانیا اگر بخواهید تعداد بازیهای ساخته شده را نیز با هم مقایسه کنید میبینید که این تعداد زیاد هم تفاوت با هم ندارند (طبیعتا" فقط باید بازهای عرضه شده توسط همان شرکت رو مورد بررسی قرار داد). در حالی که اپیک بازیهای UT3 و GeOW 1 & 2 رو عرضه کرد شرکت Valve هم بازیهای Portal, Left 4 Dead, Half Life EP2 و Team Fortress 2 را عرضه کرده که بازیهای tf2 و l4d در سال جاری و سال قبلی به نظر اکثر رسانه ها بهترین بازی انلاین شناسایی شدند و Portal نیز در GDC بهترین بازی سال 2008 شناخته شد. نیازی به توضیح جایگاه Half Life EP2 هم نیست. در حالی که Epic بای ut3 رو عرضه کرد که اگر چه بیشترین آوانتاژ اون روی بخش انلاین بود ولی شکستی مفتضحانه خورد. من بازیهای انلاین زیادی رو بازی کردم وتقریبا" اکثر وقتم رو در بخش بازیها با بخش انلاین پر میکنم و طبیعتا" این موضوع باعث شده که روی بخش های خاصی از بازیها خیلی حساس باشم. وقتی ابتکار عمل های Valve رو میبینم میتونم به تجربه این شرکت پی ببرم ولی وقتی به سایر بازیهای انلاین از جمله همین ut3 نگاه میکنید میبینید که واقعا" حرف جدیدی برای گفتن ندارند و اکثرا پر از باگهایی هستند که اگر چه زیاد توی دید نیستند ولی اصولا بعد از مدتی روی اعصابن. اگر کمی بعد از این در بخش گیم پلی این بازی دقت لازم رو به کار ببرید متوجه منظورم می شید.
موضوع سری GeOW هم که موضوع دیگری است. اصولا من میتونم بگم این بازی در نسخه اول ابتکارهای خیلی زیادی داشت ولی در نسخه دوم چیزی به نام ابتکار و نوآوری وجود نداشت. نسخه دوم به نظرم بیشتر شبیه به یک نسخه الحاقی با جزِییات گرافیکی و تغییرات هوش مصنوعی بود تا یک بازی جدید. من تنها بازی خوبی که در این چند سال از اپیک دیدم نسخه اول GeOW بود. پس در مقایسه اگر Valve دست پر تری نداشته باشه کم از اپیک در تعداد و تنوع عرضه بازی نداره.

22:ابتکار power play توسط valve یا اول فکر کن بعد حرف بزن
راستش بیشتر این تیترش باعث شد من بحث کنم. یکم تند بود.

در آخر لازم میدونم مجددا" معذرت بخوام. از شما و همچنین از مدیر مربوطه برای اینکه فکر کنم جای این بحث دیگه اینجا نباشه. ممنون ;)
 
آخرین ویرایش:
4:نقشه تخیلی سگا یا همیشه زود اومدن هم خوب نیست

سال 95 رسیده بود وTom Kalinske معاون سگا در امریکا نگران بود.در حالیکه saturn که در اواخر 94 در ژاپن ارائه شده بود فروش بسیار خوبی داشت اینده در امریکا خیلی روشن نبود.کنسول جدید playstation کمی نگران کننده بود و به وضوح دارای قدرت بیشتری نسبت به saturn بود و میتونست مشتری های دمدمی امریکا رو کم کنه.
Kalinske به فکر افتاد که فقط یه کار میتونه سگا رو جلو بندازه:کنسول رو 4 ماه زودتر ارائه کنند!
با کنسل کردن تاریخ قبلی عرضه کنسول در دوم سپتامبر به نام saturnday ،در e3 اعلام شد که در حین سخنرانی kalinske کنسول برای فروش در کل امریکا اماده است...با قیمت 399 دلار.مخاطب ها شوکه شدند:ایا سگا جنگ کنسولها در اون نسل رو برده بود؟
الان به نظر خنده دار میاد نه؟
به هرحال شب هنوز دراز بود،در جلسه سخنرانی بعدی،معاون سونی به ارامی وارد سن شد و یک جمله گفت که کافی بود سالن رو به هم بریزه:"299 دلار".از اون لحظه به بعد playsation کنسول اول در امریکا بود.
متاسفانه سگا چیز زیادی از زود عرضه کردن دستگاه بدست نیاورد،چون این حرکت سبب این شد که در لحظه عرضه بازی چندانی برای دستگاه موجود نباشه(که تعداد بسیار کمی از اونها خوب بودند)و قیمت بالا تاثیر منفی زیادی در فروش کنسول داشت.بدتر اینکه تصمیم عرضه کنسول در تنها چهار شرکت فروش سبب ناراحتی باقی اونها از جمله wal-mart شد.
پس برای جمعبندی:نقشه هوشمندانه سگا اونها رو با گرانترین کنسول بازار با بازی کم گذاشت،شرکتهای فروش رو ناراحت کرد و به سونی یاد داد چه تله هایی رو کنار بذاره.همش تو یه حرکت تخیلی/احمقانه نه؟

Ben:

سگای بیچاره و احمق،این یکی از تخیلی ترین حرکات در تاریخ صنعت بود.چیزی که در بالا نیومد این بود که saturn تنها 6 ماه بعد از افتضاح sega 32x عرضه شد.
---sega 32x یه قسمت اضافه برای genesis بود که مثلا قرار بود اون رو به کنسول 32 بیت تبدیل کنه،علاوه بر مشکلات سخت افزاری هیچ وقت به معنای واقعی بازی 32 بیت روش نیومد.بازی ها تنها تغییرات کوچکی داشتند.
شاید باورش سخت باشه ولی kalinske اعتقاد داشت sega32x و saturn میتونن کنار هم وجود داشته باشن،به این صورت که گیمر های عادی sega 32x و گیمر های جدی saturn رو انتخاب کنن،چه رویایی نه؟
پشتیبانی از یه کنسول خیلی سخته چه برسه به اینکه دو کنسول همزمان باشن.با این حرکات عجیب نیست که سونی اون نسل رو بدست اورد.

ferricide:

من یکی از طرفداران بزرگ saturn در اون موقع بودم.همون روز اعلام من کنسولم رو خریدم و ماهها منتظر شدم تا تولید کننده ها بتونن با تولید کننده های بازی بتونن خودشون رو به تاریخ جدید برسونن...که تا سپتامبر طول کشید(همون تاریخ اصلی عرضه).پس به وارد کردن بازی از ژاپن روی اوردم که همون طور که صاحبان کنسول میدونن تنها راه بازی کردن با دستگاه بود.
تفکر اینکه saturn یه سیستم قوی یا high-end برای مشتری های اصلی خنده دار بود--در نظر گرفتن کنسول ها به عنوان یه سیستم الکترونیکی صوتی تصویری برای شرکتی که هیچ تجربه ای توشون نداشت اشتباه بزرگی بود.در همین حین شرکت صوتی تصویری که اولین کنسولش رو عرضه کرد برنده شد.گفتم که این بازی های مثلا high-end بیش از 60 دلار قیمت داشتند؟

hardcore_pawn:
همون طور که ben گفت،حتی تفکر پشتیبانی از دو کنسول دیوانگی بود.درسته gba و ngc توسط نیتندو بودند ولی با هم تفاوت زیادی داشتند.همین رو بگم که این مورد یکی از موردهای مورد علاقه من تو این 25 تا هستش،ارزو میکنم کاشکی اون موقعی که قیمت ps اعلام شد قیافه kalinske رو میدیدم.
 
3:sam tamriel و سخنان گهر بارش درباره جاگوار یا مگه ملت رو خر گیر اوردی؟

03s.jpg


در زمانهای دور next generation یه مجله کاردرست بود که که نیاز بازی کننده های حرفه ای رو با روزنامه نگاری حرفه ای به خوبی ترکیب میکرد.مخصوصا به خاطر مصاحبه هاش معروف بود که همیشه ارزش خوندن داشتند.بعضی هاشون اینقدر خوبن که هنوز ارزش خوندن دارن،ولی بعضی ها معروفیت خاصی دارن...
یکی از عجیب ترین(و طبق معمول احمقانه ترینشون)مصاحبه با Sam Tramiel رییس اون موقع atari بود.atari داشت jaguar رو به زور هل میداد که در اخر مسبب شکست جالبناک شد و اخرین تلاش شرکت در زمینه بازی ها شد.Tramiel ولی بسیار به دستگاهش امیدوار بود و با پرروی برای کنسول مشکل دارش چیزهای بزرگی رو پیش بینی میکرد.
متاسفانه برای تا یه حدودی از مرحله پرت بود،و جوری واقیات رو چرخوند که بعد از خوندن سخنانش احساس سرگیجه به ادم دست میده.مصاحبه خوب شروع شد با سوالاتی در مورد فروش کنسول(از زمانی که قیمت به 149 دلار کاهش یافت فروش بهتر شده)و اینکه ایا کنسول واقعا 64 بیت هستش(بدون شک بله).
بعد از مدتی یه کم قاطی شد و Tramiel شروع کرد به بافتن ارجیفی که واقعیت نداشتن:"اگر سونی کنسول خودش رو 249 دلار یا 299 دلار قیمت بذاره ما هرکاری که در توانمون هست انجام میدیم تا کاری کنیم ITC -کمیسوین ملی تجارت-بره دنبالشون-چون اون شکستن قیمت بازار میشه.سونی اینکار رو کرد ولی atari عکس العملی نشون نداد.وقتی از Tramiel قیمت منایسب ps پرسیده شد :"حدود 500 دلار".چند دارنده jaguar اقدام به خرید cd rom اون هنگام عرضه میکنند؟:"در حال حاضر انتظار داریم 50% این کار رو بکنند،اگر بیشتر شد که چه بهتر".اگر به 10% رسیده باشه ما تعجب میکنیم.
وقتی موضوع به رقبا رسید،Tramiel سخنان جلبین داشت که بگه:jaguar اگر قوی تر از saturn نباشه به قدرت اون هست."و PS ؟:"باید بگم PS یه کم،یه کم در بعضی قسمتها قوی تره -ولی در همه قسمتها"این کافی نبود و توضیح داد:"خیلی کم"،چند لحظه بعد کمی نظرش تغییر کرد:"PS کمی بشتر داره نه از نظر تکنولوژی ولی کمی بیشتر مموری داره نسبت به JAGUAR.برای این مسئله از سیلیکون بیشتری استفاده میکنه".فکر کنم خیلی سخته مصاحبه کننده ها تونسته باشن جلوی منفجر شدنشون از خنده رو بگیرن...!

Ben:
بدون شک این مقاله یکی از سرگرم کننده ترین مقاله ها در تاریخ هستش.همین طور که میدونین JAGUAR به سختی سوخت و ATARI رو هم با خودش برد.متاسفانه هیچ مقدار تحریف واقعیات نموتونست این قضیه رو تغییر بده ولی حداقل باید کمی به Tramiel به خاطر تلاشش امتیاز بدیم.شاید یه روزی تمام نسخه های اون مجله از بین برند و بازمانده های Tramiel بتونن این افتضاح رو فراموش کنن.
باید اشاره بشه که حداقل در مورد چند چیز درست گفته بود .وقتی ازش در مورد SATURN پرسیده شد گفت:"سگا دوست منه ولی باید بگم SATURN یه سگ کوچوله".در این مورد درست میگی رفیق.

ferricide:
یادم میاد که موقع خوندن اون مقاله تو فکر این بودم که این همه سلوغ بازی سر قیمت PS از کجا اومده.ولی فهمیدم همش برنامه بود تا توجه ها رو به JAGUAR معطوف کنه.یه حقیقت جالب:در زمان عرضه قیمت PS در ژاپن 29800 ین بودکه کمی کمتر از 300 دلار بود.درسته 300 دلار که قیمت عرضه در امریکا بود نه 500 دلار.PS حدود 400 دلار خرج برداشت پس شاید به خطر همین بود که Tramiel دنبال قضیه رو نگرفت.JAGUAR خیلی افسدره کننده بود،من منخواستم که به جایی برسه ولی نشد و هیچ وقت یکی نخریدم.

Delsyn:

ATARI تو قیام و سقوطت ده ها درس خوابیده که روسای این صنعت هیچ درسی ازش نمیگیرن.درس یک:توسط رییسی ادره شو که حداقل گاهی به دنیای حقایق سر میزنن.Tramiel عضو خانوده ای بود که در سال 1984 ATARI مشکلدار رو خرید و تصمیم گرفت قسمت بازی های ARCADE رو بیخیال بشه،تنها قسمتی که در حال سود دهی بود.
این مصاحبه طلاست،تو هر قسمتش یه تیکه باحال هست:
"...اعتقاد داریم که داشتن یه ICON برای دستگاه چیز خوبیه،یه بازی بود به نام Major Havoc که شخصیت جالی داشت،ما اون رو مردن میکنیم و به عوان ICON ازش استفاده میکنیم."
Major Havoc شخصیت جالبی بود؟چهار کلمه:گرافیک مربعی،بدون صورت.
 
2-نینتندو تنبیه میشود یا فقط تو امریکا اقایان و خانمها!

در اواخر دهه 80 نینتندو به عنوان یکی از سود ده ترین شرکت تولید مننده کنسول اون بالا بالا ها سیر میکرد.NES تقریبا کل امریکا رو در اختیار داشت و 90% بازار رو قبضه کرده بود.ولی نینتندو با اخلاق خوش به اینجا نرسیده بود،این شرکت به قوانین بسیار سختی که برای سازنده ای third party میگذاشت معروف بود.این قوانین به نیتندو حق تصمیم در مورد تعداد کارتریج تولیدی رو میداد و از عرضه بازی بر روی کنسول های رقیب تا دو سال بعد از عرضه روی NES جلوگیری میکرد.گفته شده که نیتندو هوای بعضی فروشگا ها رو بیشتر داشت و به فروشگاه هایی که قیمت رو پایین می اوردندو یا کنسول های رقیب رو میفروختند فشار میاورد.خلاصه اینکه نیتندو متهم به ثابت نگه داشتن قیمت بود.(که در امریکا جرمه)
لازم به گفتن نیست که نینتندو دشمنان زیادی برای خودش تراشید.خسلس ها که تصمیم گرفتند با این شرایط کنار بیان بهشون فشار زیادی اومد:"ما تحت کنترل اونها هستیم،میتونن تو یه شب ما رو بدبخت کنن" که گفته یه مدیر ناشناس بود.باقی شرکت ها شروع کردند به استفاده از روشهای قانونی و غیر قانونی قوانین نیتندو رو دور بزنن.معروفترینشون شرکت tengen بود که بارها کارش با نیتندو به دادگاه کشیده شد.
نینتندو نبیاد این طور پیش میرفت و قدرتهای شروع به کار بر علیه اش کردند.به گفته tengen "حرکات نینتندو در امریکا به حدی بیرحمانه است که نیاز به دخالت اداره عدالت جهت ایجاد شرایط منصفانه در بازار هست".ایالات زیادی کم کم متوجه روشهای سوال برانگیز نیتندو شدند.کمیته فدرال تجارت وسط اومد و با صدها فروشگاه مصاحبه کرد تا بتونه به مدارک در مورد تجارت بحث انگیز نیتندو دست پیدا کنه.
در حالیکه FTC یا همون کمیته بیشتر تحقیق کرد نینتندو بدون سر و صدا مفاد قراردادش رو طوری تغییر داد تا اون قانون دوساله و دیگر بندهای سختگیرانه رو از بین ببره.نینتندو سپس با FTC درخواست ملاقات کرد و پیشنهاد داد جریمه ای پرداخت اگر تحقیقات متوقف بشند.FTC قبول کرد و قضیه در سال 91 حل شد.FTC با افتخار اعلام کرد که "به جنگ بر علیه ثبوت قیمت بازگشته"و این که "این مورد به باقی کشور ها در مورد تجارت در امریکا درس میده".
سخنان قوی بودند نه؟ولی قدرتشون بیشتر بود اگر جریمه قراردادی کمی محکم تر بود.حالا اصلا این جریمه چی بود؟که برگه تخفیفی به قیمت 5 دلار برای تمام کسانی که از تاریخ ژوئن 1988 تا دسامبر 1991 NES خریده بود بفرسته.نینتندو داشت با فروش بازی های بیشتر جریمه میشد!فقط تو امریکا!!!

Ben:
دفعه بعد که قانون فدرال رو بشکنم باید امیدوار باشم که جریمه ام مثل نیتندو باشه.دولت به چی فکر میکرد؟یعنی مدارکش اینقدر ضعیف بود که چیز بیشتری نمیتوست بگیره؟یا تمام اون تحقیقات یه حرکت نمایشی که فقط بودجه هدر داد بود؟هر چی که بود مطمئن باشید نینتندو تا خود بانک هر هر میخندید!

ferricide:
بعضی تصمیم ها به طرز خنده داری احمقانه هستند،اخه چطور فروش صد ها هزار بازی میتونه جریمه باشه؟تو اون زمان نیتندو تنها قدرت صنعت بازی ها بودو جریمه سنگین اون بهش میتونست شلیکی به مخ صنعت همین طور ضعیف شده باشه.این تنها توضیحی که میتونم براش پیدا کنم
 
1:اتاری از قطار پول جا میمونه یا اگر میشد چی میشد؟!

01s.jpg

کامپیوتر خانوادگی نینتندو یا FAMICOM در 1983 به ژاپن عرضه شد و با وجود مشکلات سخت افزاری در ابتدا بسیار پرفروش شد.تجربه نزدیک به بازی ARCADE رو به خانه ها اورد و قیمت کمتری نسبت به ورژن ژاپنی ATARI 2600 داشت.بعد از این موفقیت در خانه نینتندو به غرب چشم دوخت تا از سود اونجا هم بهره مند بشه...ولی از اعتماد به نفس کافی برای عرضه کنسول در بازار خارجی برخوردار نبود پس به دنبال شریکی گشت که بتونه این کار رو باهاش انجام بده.
Atari در همین حین بزرگترین نام در صنعت بازی های غربی بود ولی به سرعت در حال از دست دادن سود بود.در تلاشی برای به راه انداختن مجدد شرکت , Ray Kassar در دنیا به دنبال فرصتهای بالقوه میگشت.نتیجه این کار لیسانس کردن Donkey Kong برای ATARI2600 بود. با به یاد داشتن این حرکت و تحت تاثیر قرارگرفتن از شبکه بازاریابی ATARI ،رییس نینتندو Hiroshi Yamauchi تصمیم گرفت که ATARI شریک مناسبی برای پخش FAMICOM در دنیا هست.
ملاقات ها برنامه ریزی شد و دو رییس اصلی نینتندو به دیدار مقر اصلی ATARI در Sunnyvaleرفتند.بعد از پاسخ دادن به کلی سوال از طرف روسای ATARI دو فرد نینتندو به سیاتل رفتند.کمی بعد هیاتی از ATARI به توکیو رفتند و در مقر اصلی نینتندو برای اولین بار FAMICOM رو در حین کار دیدند.کارها بسیار خوب پیش رفت و بعد از کلی گمانه زنی یک قرارداد ابتدایی یک ماه بعد در نمایشگاه الکترونیکی در شیکاگو امضا شد.
یک اتفاق خنده دار (یا وحشتناک بسته به اینکه از کی بپرسید)در اونجا افتاد. Coleco داشت کامپیوتر جدید(و بداقبال)خودش رو نشون میداد و تصمیم گرفته بود از Donkey Kong استفاده کنه.
Coleco حقوق اون بازی برای کنسول رو در اختیار داشت ولی حقوق بازی برای کامپیوتر در اختیار ATARI بود.Ray Kassar وقتی دید که در غرفه Coleco چه خبره به نیتندو اتهام زد که تقلب کرده و پشت سر اونها با یکی دیگه هم قرارداد بسته.در اوج عصبانیت تهدید کرد که قرارداد رو بیخیال میشه و نینتندو رو به دادگاه میکشونه.
نیتندو تلاش خودش رو کرد تا اوضاع رو توضیح بده و مبهوت موند وقتی Kassar ماه بعد بیرون گذاشته شد.قرارداد هنوز امضا نشده بود و با رفتن Kassar امید پخش FAMICOM هم از بین رفت.پایین رفتن ATARI سرعت بیشتری پیدا کرد و دیگه اصلا نمیتونست قرار داد با نینتندو رو از نظر مالی تامین کنه.نینتندو کم کم تونست FAMICOM رو در امریکا با شعبه تازه تاسیس خودش به بازار عرضه کنه و بقیه ماجرا...اتفاقاتی که همه میدونید.
اتفاقاتی که شامل ATARI نمیشند.

Ben:
فقط تصور کنید که صنعت بازی ها امروز اگر این اتفاق میافتاد چجوری میشد.به احتمال قوی شرایط الان بسیار متفاوت میشد.ولی اگر نیتندو هم با مشکلات مالی ATARI پایین میرفت ممکن بود که الان ما در حال بازی با کنسولهای مختلف نبودیم(احتمالش کمی ولی ...).و اگر چی میشد Kassar حقوق FAMICOM رو میگرفت ولی به جاش همون Atari 7800 رو عرضه میکرد؟ایا ما ATARI 31200 رو میگرفتیم؟
فکر به همه جا میره،تنها به خاطر اینکه یک رییس در لحظه مهم گند زد،زندگی خنده داره نه؟

---ATARI 7800 کنسول سوم ATARI بود که شاید باورش سخت باشه ولی تا یک سال بعد از پایان تولید به بازار عرضه نشد،اون هم با شرایط افتضاح که نتیجه ای جز شکست نداشت.

Delsyn:
راستش خوشحالم که ATARI این مسئله رو خراب کرد.خودرایی،فساد مدیریتی و تصمیمات احمقانه در اخر منجر به شکست کامل صنعت بازی ها که حتی حمون موقع در جریان بود میشد.اگر حقوق NES خریده میشد فکر نکنم میتونست عرضه NES رو به خوبی انجام بده.شکست انجام میشد و این دفعه NES رو با خودش میبرد.اینجور که معلومه اون شکست صنعت رو 5 سال عقب گذاشت،و اگر نینتندو نمیامد و با NES تکه ها رو جمع نمیکرد صنعت بازیسازی احتمالا نمیتونست روی پا بایسته(بله جوونها،تو 1983-1985 اوضاع به این بدی بود).بدم میاد که به خودم تو اون دوره فکر کنم که در حال نوشتن مقاله برای PINBALLSPY.COM هستم!!

ferricide:
دنیایی که در اون ATATRI عرضه FAMICOM در امریکا رو کنترل میکرد دنیایی هست که من احتملا یه سرگرمی دیگه و یک کار دیگه داشتم...خوب شاید نه.نمیتونم بگم دقیقا چه میشد ولی یه جورایی شک دارم که این مسئله به خوبی تموم میشد.ATARI شرکتی نبود که به خاطر حرکات هوشمندانه اش در این صنعت معروف باشه و به راحتی میتونم دنیایی رو تصور کنم که در اون ورژن امریکایی FAMICOM مثلا ATARI 10400 عالی نباشه.بله به احتمال قوی SEGA میاومد و موفق میشد.برخورد kASSAR با قضیه Coleco/Donkey Kong نشون میده که واقعا دمدمی تصمیمات عظیم تجارتی میگرفت.این نشونه خوبی نیست...

--------خب این هم 25 تا تموم شد.امیدوارم لذت برده باشید برای من که خیلی جالب بودند.برای مطلب بعدی تو فکر ماجرای شکست صنعت بازی ها در سال 1983 هستم به نظر مطلب خوبیه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or