25 لحظه احمقانه در تاریخ بازی های کامپیوتری

16:طراحی دسته برای غول ها یا از اشتباه سگا درس بگیر بچه!!

16s.jpg

تو یه حرکت احمقانه ولی برعکس نسبت به شیرینکاری که سگا در مورد دسته saturn در امریکا انجام داد مایکروسافت با توجه به تحقیقات و تستهای انجام شده دسته ای رو طراحی و عرضه کرد که به احتمال قوی در تاریخ به عنوان مزخرف ترین گیم پد متعلق به یک کنسول مهم ثبت میشه.دسته xbox همه رو با دور کمر کلفتش شوک زده کرد!به طوری که فقط مردهایی با دستهای گوشتالود و گنده با این غول راحت بودن که بزرگتر و سنگین تر از هر دسته ای بود که تا به حال به بازار ارائه شده بود.عکس العمل گیمر ها شدید بود و در کمتر از یک ماه همه التماس راه حلی برای این مسئله میکردند در حالی که مایکروسافت شجاعانه اعتقاد داشت مردم از این چیز خوششون اومده!!
راه حل واضح بود،برای مبارزه با ترس ژاپنیها از دسته ای که به زحمت تو خونشون جا میگرفت چه برسه به دستشون مایکروسافت یک دسته خوش دست تر و کوچکتر رو برای عرضه کنسول در ژاپن طراحی کرد که با وجود اینکه از سه دسته سیستمهای زمان بزرگتر بود ولی تا حدودی در حد دسته ps2 شده بود.بررسی های رسمی نشون داد که طراحان نظرشون تعویض این دسته با دسته قدیمی بود ولی مایکروسافت با پررو گری تمام از عرضه دسته در امریکا خودداری کرد.با گذشت زمان و گزارش وارد کننده ها از فروش خیره کننده دسته ژاپنی مایکروسافت بی سر و صدا اون دسته رو جایگزین مدل قدیمی کرد.

ferricide:

جاده برای xbox خیلی دست انداز داشت.ایده های خوبی برای کنسول انجام شد ولی کلی اشتباه مبتدیانه هم بود.بعضیش تکیه محض روی نظر مخاطبین(که نمیدونم 12 ساله بودن؟)بود.از طراحی خجالت اور و بدفرم خود کنسول تا دسته ها.یادمه اولین بار که دسته رو بلند کرد پیش خودم گفتم:خدایا،یعنی از این گنده تر هم امکان داره؟
علاوه بر اون:دکمه های عجیب غریب بیضی شکل،دکمه جهتهای نامنظم....

Ben:

چی بگم که زیاد شلوغ نشه؟دسته خوبی نبود و برای علاقه مندان دکمه جهات مثل من که افتضاح بود...و دکمه ها...کدوم خنگی فکر کرده بود که دکمه های بیضی شکل فکر خوبیه؟
برای اینکه حماقت بیشتر بشه مایکروسافت تو بوق و کرنا کرده بود که چطور کلی با گیمر های حرفه ای در ضمن طراحی کنسول در ارتباط بوده!!

----این هم عکس دسته ها در کنار هم برای مقایسه:http://upload.wikimedia.org/wikiped...ntroller.jpg/800px-XboxOriginalController.jpg
 
17:ماجرای متظاهرانه data east یا

15s.gif


گفته شده که تقلید یکی از بهترین نمونه های تملق گفتنه،ولی چند راند دادگاهی نیاز بود تا شرکت data east این درس رو با تمام وجود یاد بگیره.

این ماجرای باحال تو سال 1988 شروع شد که در اون data east از شرکت epyx به خاطر بازی World Karate Championship روی کمودور 64 شکایت کرد.این بازی که در اروپا تولید شده بود به عنوان یکی از بهترین بازی های جنگ تن به تن برای اون سیستم معروف شده.ولی data east حس کرد که این بازی در اصل تقلید واضحی از بازی Karate Champ سال 1984 در دستگاه های سکه ای بود.پس از epyx به خاطر کپی رایت شکایت کرد.
اگه بخواهیم منصف باشیم دو بازی شباهت هایی دارند،هر دو دو مبارز کاراته در مقابل هم دارند ،سیستم امتیاز دهی یکسان و داوری با شکل عجیب غریب!بنا بر این دادگاه epyx رو از هر گونه فروش World Karate Championship منع کرد.
با وجود زمین خوردن epyx تصمیم گرفت به مبارزه ادامه بده و در دادگاه بالاتر تونست به پیروزی برسه.در اون دادگاه گفته شد که"یه پسر 17.5(دقت کنید هفده و نیم!!)فهیم نمیتونه دو بازی رو یکسان بدونه"خبری در مورد نظر یه پسر 16.88 ساله در دست نیست ولی به هر حال مقدمه ای برای این جور پرونده ها ایجاد شد و در اینده به این مورد مراجعه میشد.

-----این هم عکس دو بازی جهت مقایسه:

180px-Karate_Champ.png
256px-ST_International_Karate.png


data east هم درس خوبی گرفت،در سال 1993 بازی fighters history خود رو ارائه کرد به این امید که از جو خفنی که capcom با بازی street fighter II بوجود اورده بود سودی ببره.باید زیادی شبیه به نظر اومده باشه چون کپکام در 1994--درست حدس زدید--از data east شکایت کرد.دلیلشون این بود که "گیمر ها ممکنه در مورد منبع بازی history fighters دچار اشتباه بشن و بازی رو با street fighter II قاطی کنند."وکلای کپکام احتمالا ان روز دچار خود بزرگ بینی شده بودند طوری که گفتند"شکل خاص کابینت(منظور دستگاه های سکه ای بازی)و شامل و نه محدود به نحوه قرار گیری joysteak و شش دکمه روی دستگاه...."
دادگاه تحمل این چیز ها رو نداشت،شکایت لغو شد و تقلید در بازی های کامپیوتری قانونی شد و نتیجه:اگر نتونستی شکستشون بدی،بهشون بپیوند

----این هم عکس بازی history fighters،فکر نکنم street fighter به عکس نیاز داشته باشه.

Fighters_History_SNES_ScreenShot3.gif
Fighter's%20History%20(2).gif


Ben:پشتک واروی خوبی از data east بود نه؟ولی شرکت ها به خاطر اخلاق جایزه نمیگیرن درسته؟با وجو اینکه fighter history مشخصا از street fighter تقلید کرده بود،ایا چنین چیزی واقعا اینقدر بده؟وقتی history fighter اومد street fighter به خوبی در بازار جا باز کرده بود و هیچ چیز کمتر از خود street fighter نمیتونست این مسئله رو خدشه دار کنه.کپکام اینجا زیادی غیرتی شده بود!

ferricide:

نکته با مزه در مورد این قضیه اینه که تنها دلیلی که باعث شد من به سراغ history fighter در سالن arcade نزدیک خونم برم این بود که بفهمم این اتهام تا چه حد حقیقت داره.به عنوان یه 17.5 ساله فهمیده به هیچ وقت جنس بنجل data east رو با street fighter اشتباه نگرفتم.fighter history مقلد بود ولی تو سر اون زدن توسط کپکام هم جالب نبود.من هم به جز کنجکاوی اولیه دلیلی برای انداختن پول توی دستگاه fighter history نداشتم.data east به خاطر بازی Magical Drop III به نیکی تو ذهن من جا داره ولی نه به خاطر history fighter....
 
آخرین ویرایش:
اشتباهات طراحی gba یا من چشام ضعیفه شده ؟

گیم کیوب تو راند قبلی کنسولها شکست خورده بود ولی یه قسمت بود و هست که N بزرگ توش دست ناپذیر بود،اونهم بازار کنسول های دستی بود.سری gameboy بارها با اشکال مختلف به بازار ارائه شده بود و بیش از 100 ملیون از اونها در دنیا وجود داره،پس در سال 2001 خیلی ها با بی صبری متظر این بودند که دستشون به یکی از نمونه های جدید این کنسول برسه.
قول کنسولی که از نظر گرافیکی بتونه SNES رو پشت سر بذاره و 32 بیت واقعی باشه داده شده بود و کنسول در سال 2001 به بازار عرضه شد.خیلی سریع خریدارها چند مشکل اساسی در کنسول مشاهده کردند،مهمترین و اولینشون LCD خوشکلی بود که بدون نور کمکی قابل دیدن نبود.نبود back-light همه رو بسیار عصبانی کرد(back light تکنولوژی که در ds lite هم بکار رفته و میتونه صفحه LCD رو روشن تر کنه)پس شکایاتی به نینتندو شد تا مشکل رو رفع کنه.حتی یه یارو راه حلی برای این مسئله پیدا کرد -به نام after burner-و بعضی کاملا بیخیال استفاده از gba شدند.(after burner یه منبع نوری بود که درون gba وصل میشد).
این تنها مشکل نبود،gba دو دکمه بر رو و دو دکمه shoulder چپ و راست داشت در حالی که بسیاری از بازی های پورت شده از snes نیاز به چهار دکمه shoulder داشتند.چه طوری میشه street fighter رو با 4 دکمه به جای 6 دکمه بازی کرد؟جواب:نمیشه!

hardcore_pawn:
احساس میکنم این مسئله تا حدودی مرتبط با بی دقتی در طراحی و تا حدودی مرتبط با فروش gba -sp بود(عکس هر دو ورژن در پایین هست)خیلی از گیمر ها عصبانی شدند از جمله خودم که پول خودمون رو حروم خرید منبع نوری اضافه برای gba کرده بودیم و دیدیم که gba-sp با شکل متفاوت و صفحه کاملا روشن عرضه شده.چرا نینتندو دو تا دکمه اضافه روش ننداخت؟کسی نمیدونه ولی حداقل الان نیاز به یه نور افکن اضافه برای بازی نیست.

Warrior:
شرکتی به باهوشی نینتندو نباید gba رو با اون وضع به بازار عرضه میکرد.شاید یه حرکت زشت برای فروش بیشتر بود ولی در اون صورت gba-sp باید خیلی زودتر از اینها به بازار عرضه میشد تا از شکایات به خاطر چشم اسیب دیده جلوگیری کنه.من فکر میکنم که نینتندو زیادی هیجان زده شده بود تا gba رو ارائه کنه برای همین بدون تست کردن کنسول با شرایط ادمیزادی اون رو عرضه کرد.

Sluggo:
روزی که کنسول اومد من خریدمش و در عرض یک هفته نه یکی،نه دو تا بلکه سه تا منبع نور اضافی براش خریدم تا بتونم صفحه رو بهتر ببینم.هیچ کدوم کار نکردند،یا زیادی پر نور بودند یا انعکاسشون روی صفحه مشکل ایجاد میکرد.در عرض دو هفته gba ام رو کنار گذاشتم و تا موقعی که afterburner رو روش نصب نکردم به سراغش نرفتم.
الان یه gba sp دارم و خوشحالم،ولی هنوز از نبود دو دکمه اضافی زورم میگیره!!

250px-Gameboy_Advance_On.png
150px-Game_Boy_Advance_SP.jpg
 
آخرین ویرایش:
دوست عزیز ممنون از نوشته های خوبتون
-----------------------
این دسته XBOX هم چیزی بودا ! من آخرش در آرزوی اون دسته بزرگه موندم ! هرجا گشتم یافت نشد :دی
 
انگار این تاپیک زیاد طرفدار نداره،یعنی اصلا طرفدار نداره.نمیدنم چرا اینجا تاپیک های خنثی( و نظر خواهی یا کل کل پر بیننده میشن(کافیه یکی بیاد بگه گرافیک کدوم کنسول بهترینه تاپیک میترکه).هر کس خواست میتونه بره اینجا و بقیشون رو بخونه:
http://www.gamespy.com/articles/june03/dumbestmoments/
:love:ادامه بده.فکر کنم این تاپیک خواننده های زیادی داشته باشه.نمونه اش خود من.
 
آخرین ویرایش:
اجازه بدید یک جدیدش رو هم من بگم :
Quake Live البته ورژن Betaش (که چند روز پیش بازی میکردم.)
بعد از طی مراحل ثبت نام...
یک فایل تقریبآ 3MB ی رو دانلود و نصب میکنی.
میری داخل سایت و یوزر و پس رو وارد میکنی.
حالا باید شخصیت مورد نظرت رو انتخاب کنی و ادامه بدی...
تا اینجاش که چیزی نبود.
یک Loading bar بالای صفحه ظاهر میشه که باید 700MB رو کش کنه.
و این کار هربار که میخواهید Quake Live رو بازی کنید اتفاق میفته !
براستی که احمقانه است.

البته فراموش نکنید که این بازی فعلا در مرحلۀ Beta بسر میبره. ولی کار 700MB Catching از اصل خرابه.
 
اجازه بدید یک جدیدش رو هم من بگم :
Quake Live البته ورژن Betaش (که چند روز پیش بازی میکردم.)
بعد از طی مراحل ثبت نام...
یک فایل تقریبآ 3MB ی رو دانلود و نصب میکنی.
میری داخل سایت و یوزر و پس رو وارد میکنی.
حالا باید شخصیت مورد نظرت رو انتخاب کنی و ادامه بدی...
تا اینجاش که چیزی نبود.
یک Loading bar بالای صفحه ظاهر میشه که باید 700MB رو کش کنه.
و این کار هربار که میخواهید Quake Live رو بازی کنید اتفاق میفته !
براستی که احمقانه است.

البته فراموش نکنید که این بازی فعلا در مرحلۀ Beta بسر میبره. ولی کار 700MB Catching از اصل خرابه.

عجب ........ :blink1:
 
----از تمام دوستانی که به من لطف کردن ممنونم،خوشحالم که این تاپیک کم کم داره برای شما ها جذاب میشه.اگر بقیه مثل zers موردی به خاطرشون میاد با در میون بذارن.

13:عرضه کنسول تخیلی یا هنوز نه به داره،نه به باره طرف جو گیر شده!

13s.jpg


به ازای هر کنسولی که به بازار میاد چندتایی هستن که عرضه نمیشن.بعضی دلیل قابل توجیحی دارن و بعضی قربانی شرایط بد یا بد شانسی میشن.ولی بعضی هستن که حقشونه:یا به خاطر طراحی بد،انتظارات غیر معقول و یا دیگر محدودیتها.ولی بیشتر سازنده های این جور کنسول ها با یه چیزی اشنا نیستند:واقعیت.باید یه سفر به گذشته داشته باشیم تا یه مثال خوب پیدا کنیم.

200px-Indrema_Console.png

در سال 2000 ،inderma اولین کنسول طبق لینوکس رو معرفی کرد.در اصل نوعی xbox بود که از یه سری قطعات کامپیوتر ساخته شده بود که اونها رو به زور درون یه جهبه پلاستیکی هل داده بودن.ولی بر خلاف xbox شرکت سازنده یه سری قابلیت رو علاوه بر بازی ارائه داد،از جمله اینترنت،پخش dvd/mp3/cd،ضبط از tv روی یه هارد 10 گیگ،email ,...فقط مونده بود که قول نون خریدن هم داده بشه که عجیبه که داده نشد!!
متاسفانه inderma هیچ وقت اون چیزی که گیمر ها به دنبالشون هستن رو اعلام نکرد،چی بود....خود بازی ها!!!!قول 30 بازی در هنگام عرضه کنسول هیچگاه واقعیت نیافت و تقریبا خبر خوبی بود که به خاطر کمبود بودجه پروژه در سال 2001 کنسل شد.صنعت بازی ها کمی به خود لرزید،ولی یادش اومد که براش مهم نیست و به راهش ادامه داد...
متاسفانه یه کنسول/جعبه جادویی/همه کاره هم در راهه که به زور داره جلب توجه میکنه.کنسول شرکت Infinium Labs به نام شبح(که واقعا اسم مناسبیه!!).این کنسول تو ماه ژوئن کلی شلوغ کرد،شاید به خاطر ادعای احمقانه 30000 بازی در هنگام عرضه کنسول و اینکه قراره قوی تر از xbox،ps2, و gamecube باشه!!!!
ما با تمام وجود از وجود تنوع در بازار حمایت میکنیم ولی یه کم باید بیشتر باد هوا باید بیارید اگر قراره بهتون توجه بشه...

---این مقاله موقعی نوشته شده بود که phantom تازه اعلام شده بود،همون طور که حدس زدید شبح به نامش عمل کرد و غیبش زد!!حتی تا سال 2005 قرار بود همزمان با xbox360 بیاد ولی کاملا کنسل شد و اسمش از سایت شرکت حذف شد.

Ben:
شبح فکر خوبی بود،ولی تو این مدت اینقدر فکرهای خوبی دیدم که با سر خوردن زمین که معمولا به خاطر عدم وجود امکانات مالی یا از بین رفتن توجه عمومی بوده.اصل موضوع اینه که نیاز به بودجه فراوانی برای رقابت تو بازار کنسول این روزها یا به عبارتی یه جعبه گنج تو مایه های مایکروسافت ضروریه(اشاره به اینکه با وجود خرج سرسام اور مایکروسافت برای xbox و تبلیغات اون در سال اول فقط 3.9 ملیون فروش کرد).

Fargo:
من خیلی دوست دارم یه تازه وارد تو بازار موفق بشه-برای مثال دوست داشتم trip hawkins و 3do به یه جایی برسن--یه سخت افزار خوب با بازیهای خوبتر،وبی جیزی که trip در دهه 9 فهمید این بود:تولید یک کنسول و عرضه اون به صورت انبوه با وجود امکان سود فراوان واقعا پرخرجه.در ایت مرحله احتمال زیاد سر به میلیارد میزنه-از تبلیغات بگیر تا ساخت بازی ها و سخت افزار-کی میتونه ان همه خرج کنه؟سونی میتونه،مایکروسافت هم همینطور(با شجاعت گفت که حاضره 500 ملیون دلار خرج تبلیغات کنه).این شرکت های تازه کار نمیدونن دارن خودشون رو تو چه هچلی میندازن...
---3do هم قرار بود اولین کنسول با cd درایو باشه و حق بازی بسیار کمتری نسبت به nintendo یا sega بگیره.ولی قیمت وحشتناک اون(699$)به علاوه کمبود بودجه پروژه رو کنسل کرد.
 
آخرین ویرایش:
با تشکر از شما.من از همون اول پستا رو میخوندم ولی خوب گفتم کمی که رفتین جلو تشکر کنم.
اگر بقیه مثل zers موردی به خاطرشون میاد با در میون بذارن.

فکر نکنم از روزی که GTA IV برای پیسی منتشر شد مسخره تر تو تاریخ بازی باشه.تو همه انجمن ها یک تاپیک کلا واسه مشکلات این بازی زدن.:p:biggrin1:
حیف بازی به این قشنگی که این قدر ایراد داشت پورتش
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or