100 بازی برتر تاریخ از نگاه مجله معتبر EDGE

( Layken )

عضو تحریریه
مجله معتبر EDGE در یک رتبه بندی جدید به گردوآوری 100 بازی برتر تاریخ اقدام کرده که با هم مرور میکنیم:

super-mario-galaxy-656x370.jpg


در این رتبه بندی مجله سعی کردند تا در سری بازی یک عنوان رو انتخاب کنن و رویکرد مدرن رو داشتن.

In compiling the list, we worked to simple criteria: all formats – console, PC, portable, coin-op, touchscreen – were eligible; we could include only a single entry from any series that features straight-up sequels; and each game had to stand up today rather than making the cut for reasons of nostalgia or historic significance.”

100 – WarioWare Inc – GBA
99 – Spec Ops: The Line
98 – Papers, Please
97 – DriveClub
96 – Braid
95 – Super Hexagon
94 – Her Story
93 – Super Monkey Ball
92 – Final Fantasy XII
91 – Prince of Persia: The Sands of Time
90 – Katamari Damacy
89 – Animal Crossing: New Leaf
88 – Resogun
87 – Puzzle Bobble
86 – F-Zero GX
85 – The Sims 3
84 – R-Type Final
83 – Elite: Dangerous
82 – Bomberman
81 – Starcraft II
80 – Pac-Man Championship Edition
79 – BioShock
78 – CoD 4: Modern Warfare
77 – Puzzle & Dragons
76 – Tearaway
75 – League of Legends
74 – Super Meat Boy
73 – Xenoblade Chronicles
72 – Titanfall
71 – Outrun 2006: Coast 2 Coast
70 – Left 4 Dead 2
69 – Counter-Strike Global Offensive
68 – Civilization IV
67 – Rez
66 – Battlefield 4
65 – Metroid Prime
64 – Hearthstone
63 – Castlevania SotN
62 – Limbo
61 – Towerfall: Ascension
60 – Earthbound
59 – Batman: Arkham Knight
58 – Transistor
57 – Puyo Puyo
56 – FTL Advanced Edition
55 – Persona 4 Golden
54 – Mass Effect 2
53 – Okami
52 – The Stanley Parable
51 – XCOM: Enemy Unknown
50 – Monster Hunter 4 Ultimate
49 – The Witcher III
48 – Far Cry 4
47 – LittleBigPlanet 3
46 – Trials Fusion
45 – Nidhogg
44 – Fez
43 – Super Mario 3D World
42 – Journey
41 – Fire Emblem: Awakening
40 – Dead Space
39 – Dota 2
38 – Vanquish
37 – Super Mario Maker
36 – Shadow of the Colossus
35 – Halo 3
34 – Legend of Zelda: Majora’s Mask
33 – Spelunky HD
32 – Destiny
31 – Legend of Zelda: A Link to the Past
30 – Kerbal Space Program
29 – Dishonored
28 – Splatoon
27 – Legend of Zelda: Wind Waker
26 – Rock Band 3
25 – Skyrim
24 – Drop7
23 – Uncharted 2
22 – Ico
21 – Super Metroid
20 – Demon’s Souls
19 – Advance Wars
18 – Mario Kart 8
17 – Ultra Street Fighter IV
16 – MGS V: The Phantom Pain
15 – Super Mario World
14 – Red Dead Redemption
13 – Super Mario 64
12 – Portal
11 – Bayonetta 2

10 – Minecraft
9 – Resident Evil 4
8 – Legend of Zelda: Ocarina of Time
7 – Super Mario Galaxy 2
6 – Tetris
5 – Half-Life 2
4 – Bloodborne
3 – The Last of Us
2 – GTA V
1 – Dark Souls
منبع
 
آخرین ویرایش:
reza tael
آندره بازن منتقد بزرگ سینما که مرگش ضربه جبران ناپذیری بر نقد فیلم بود،اگر زنده بود و منتقد گیم بود فکر کنم سی صفحه مقاله در مدح دارک سولز مینوشت.تا دهه سی سینما بر پایه مونتاژ منظور خودش رو انتقال میداد،این کنار هم قرار دادن نماها بود که داستان رو برای بیننده شرح میداد،چون روایت بر اساس مرتب سازی نماها بود بیننده مجبور بود که همراه با کارگردان نماها رو دنبال کنه و میدونست که کارگردان از این نما فقط همین یک منظور رو داره.چون به این حالت بود که نما از چهره یک مرد نشون داده میشد،بعد یه نما از یک بچه فقیر گرسنه و دوباره یه نمای کلوزشات از چهره فرد.از این نماها فقط یه برداشت میتونستی بکنی که ناراحتی مرد از دیدن بچه فقیر بود.تا اینجای کار سینما از خودش هستی خاصی نداشت،نوع روایت انگار رمانی بود که تصویری شده بود.اما کم کم وضوح عمیق جای این نوع مونتاژ رو گرفت.این گونه که به جای روایت داستان بر اساس مونتاژ کارگردان سعی میکرد تمام مقصود قابل رسوندش رو در یک نما نشون بده،مثلا جای اینکه بخواد با برش تابلوی رو دیوار رو نشون بده با کم و زیاد کردن کانون عدسی این کار رو انجام میداد،این طوری هم وحدت کار حفظ میشد و هم بیننده میتونست بر اساس خواسته خودش رو یک نقطه از نما تمرکز کنه.این جا بود سینما برای همیشه استقلال پیدا کرد.دیگه از این به بعد کارگردان میتونست کارهایی انجام بده،نکاتی رو بیان کنه که از عهده کار رمان و تئاتر خارج بود.ژان رنوار و اورسون ولز با به کارگیری وضوح عمیق تو کاراشون سینما رو تا حد هنر اعلا بالا بردن.
اطلاعات جالبیه و نگاهی به سیر تکاملی روایت داستان توی صنعت سینما داشتی . این قسمت پستت برای روشن تر کردن بقیه ی پستته ، ولی ربط چندانی به انتقاد هایی که به ds شده ، نداره .

و از نظر من دارک سولز همین نقش همشهری کین رو تو صنعت بازی داره.دارک سولز صنعت گیم رو در حد یک هنر متعالی بالا برده(نه این که بقیه سهمی ندارن)،اکثر بازی‌ها(نه همشون)،یه جورایی وام گرفته از هنرهای پیشین خودشونن،یا داستانشون رو از طریق متن روایت میکنن(رمان)،یا از طریق کات سین(سینما)،برای خلق تنش از صحنه‌های هالیوودی وام میگیرن و ... . اما دارک سولز کاری کرد که به جرئت میتونی بگی که این اثر در هیچ مدیوم دیگه‌ای نمیتونست روایت بشه.
من اصلا کاری ندارم حرفت در مورد هنر متعالی بودن ds درسته یا نه ، ولی اگر درست هم باشه و ds از لحاظ هنری بازی فوق العاده قوی ای هم باشه ، دلیلی وجود نداره که بخش فنی این بازی و مشکلاتش توی این بخش رو نادیده بگیریم .
در مورد قسمتی که bold کردم باید بگم ، شاید حرفت در این زمینه درست باشه اما خیلی از بازی های دیگه هم همین شرایط رو دارن مثلا stanley parable و یا the novelist هم در هیچ قالب دیگه ای به جز بازی های ویدئویی نمیتونستن روایت بشن ، پس ds از این نظر ویژه نیست .
به عنوان یه منتقد اولین نگاهی که باید به اثر بندازی اینه که بفهمی اثر چی رو میخواد انتقال بده،و بعد اینکه هدف رو فهمیدی باید ببینی آیا تونسته اون رو به خوبی انتقال بده؟و انتقال دادن هدف لازمه‌ی یک وحدت قوی‌یه که اون وحدت در دارک سولز به اوج خودش رسیده،تمام اجزا با این که هر کدوم کاربرد جداگونه دارن اما وقتی به چینش‌شون نگاه میکنی به همون وحدت اثر میرسی.دارک سولز به عنوان یک بازی میخواد تجربه گم شدن در یک دنیای تیره فنتزی ارائه بده،دنیایی که توش پر رمز و رازه و بازی نمیخواد این رازها رو خودش برات برملا کنه،از بازیکن میخواد تا به اندازه‌ی تلاشی که میکنه از دنیای بازی بفهمه،از داستان،از آیتم‌ها،از مکان‌ها،هیچ کدومشون رو بازی نمیخواد بهت نشون بده.میخواد همیشه ترس از ناشناخته‌ها داشته باشی،این که بین دوراهی گیر کردی خودت تصمیم بگیری به کدوم طرف بری،و اصلا هم نمیدونی چی در انتظاره.این هدف دارک سولزه،تمام مکانیک‌ها و المان‌های بازی باید در خدمت ارائه این تجربه باشن.
این که حس گم شدن توی یک دنیای تیره ی فانتزی رو دوست داشته باشی ، یک موضوع کاملا شخصی وسلیقه ایه و شما حقی ندارید برای سلیقه ی افراد دیگه تصمیم بگیرید و تنها به دلیل این که این بازی چنین تجربه ای رو ارائه میکنه بگید این بازی برترین بازی تاریخه . شاید حتی عده ای از این تجربه بیزار باشن .
سختی بازی که اینجا تنها دلیل معروف شدن میدوننش،فقط و فقط در خدمت اتمسفر بازی و هدف والاتر نپاشیدن وحدت بازیه.اگر بازی آسون،و نه حتی معمولی بود اون حس ترس از ناشناخته‌ها از بین میرفت،اون حس ترسی که نمیدونستی در آینده قراره با چه چیزی روبرو بشی،چون در اون حالت راحت میتونستی هر دشمنی رو شکست بدی.نوع روایت هم همین طور،تعریف داستان بازی داخل گیم و پراکنده بودنش تو جهان بازی باز هم در خدمت وحدت بازیه.اگر بازی از طریق کات سین روایت میشد برای برای مدتی تو رو از جهان بازی و به طبع اتمسفر بازی خارج میکرد و ضربه سنگینی به پیوستگیش وارد میشد.طراحی مراحل بازی هم همینطور...وقتی از همون اول بازی یه سه راهی جلو روته،بازی بهت نمیگه از کدوم ور بری،خودت باید راهت رو انتخاب کنی،سه تا راهی نمیدونی توش چی در انتظارته،و این یعنی ترس از ناشناخته‌ها.
داری میگی که تمام اجزای بازی در خدمت همون حس ترس از ناشناخته ها و همون حس گم شدنه ، بالاتر گفتم که علاقه به تمام این احساس ها سلیقه ایه و حالا اضافه میکنم این که تمام اجزای بازیرو در خدمت یک احساس که شاید خیلی ها دوست نداشته باشن تجربش کنن بزاری باعث میشه اون افراد از این بازی بیشتر بدشون بیاد . شاید از نظر شما جز نقاط قوت بازی باشه اما از نظر من نیست .
در مورد خود داستان بازی،بله شما میگیری داستانی که پازل هاش کنار هم قرار داده شده رو که سر جمع میشه دو خط رو اینجا کپی میکنی فکر میکنی همش همینه.در نظر نمیگیری دارک سولز نمیخواد فیلم باشه،نمیخواد رمان باشه،میخواد فقط و فقط با استفاده از ابزارهای صنعت گیم داستانش رو بگه،و داستان دارک سولز در حیطه گیم یک شاهکاره.فیلم آینه تارکوفسکی اگه بخوای داستانش رو به صورت رمان بخونی خیلی داستان بیخودیه،اما تو هنر سینما میگن فیلم نامه به شدت قویی داره،چون اون داستانی رو که میخواد بگه فقط از عهده سینما بر میاد.دارک سولز هم همینه،این داستانی رو که میخواد بگه نه از عهده سینما بر میاد و نه از عهده رمان،نمیدونم، اگه بخوام یه واژه در بیارم اینه که بازی‌نامه به شدت قویی داره.
این بخش هم باز سلیقه ایه . شاید خیلی ها ترجیح بدن طرریقه ی روایت رمان گونه و یا فیلم گونه باشه ، البته خیلی ها هم نحوه ی روایت ds رو میپسندن . این که نحوه ی روایت داستان توی ds مطابق سلیقه ی توئه و یا نحوه ی روایت داستان توی dragon age مطابق سلیقه ی منه رو ما نمیتونیم به عنوان برتری بازی به رخ همدیگه بکشیم . طریقه ی روایت داستان یک بخش کاملا سلیقه ایه و بخشی که قابل برسیه کیفیت نهایی کلیت داستانه . اگر واقعا کسی قبول نداره که کلیت داستان dragon age و یا pillars of eternity از ds بالاتره ، من با همچین کسی بحث نمیکنم !


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

در کل شما یک سری بخش سلیقه ای رو به عنوان نقطه ی قوت بازی معرفی کردی ، همین بخش باب میل خیلی ها نیست .
در کل اگه از سلیقه ای بودن این بخش ها هم بگذریم و تمام حرف های شمارو هم قبول کنیم ، هنوز هم مشکلات فنی بازی باقی میمونه . مشکلاتی که شما هیچ جوابی بابت انتقاد هایی که نسبت بهشون شده ندادی .
مشکلات فنی ای که به هیچ وجه سلیقه ای نیستن بر خلاف نقاط قوت بازی که شما ذکر کردی . خیلی ها حس گم شدن رو دوست دارن و خیلی ها دوست ندارن ، اما هیچ کسی افت فریم رو دوست نداره ، و اگه شما واقعا افت فریم و باگ و این جور مشکلات رو دوست داری ، من بحث رو با شما ادامه نخواهم داد .
 
هنوز دارید سر این بحث می کنید که فلان بازی بهترین بازی تاریخ هست یا نه؟؟
آقا این دقیقا همون نظر شخصی ــه که نه کسی حق داره به دیگران تحمیل کنه نه در مورد نظر کس دیگه قضاوت کنه! مطمئن باشید تو این مورد با بحث امکان نداره نظر کسی تغییر کنه هر کس عقاید خودشو داره که باید بهش احترام گذاشت.
باز هم میگم هر کس لیست خودشو داره و به نظر من اگر اعتباری تو لیست EDGE وجود داشته باشه، به همون اندازه تو تک تک لیست های افراد دیگه هم هست، نمی دونم واقعا چرا انقدر این لیست های چرت و پرت جدی گرفته شدند!

الان شما هر چیزی بیاری من یک جوری مسخرش میکنم ولی اگر بخوایم از دید درست ببینیم هر کدوم زیبایی خودشون رو دارن..
خدا از دهنت بشنوه، این تو کت یه تعداد از دوستان بره یه خورده از اعصاب خوردی ما کم میشه....
 
داداش من تو اصلا منظور منو متوجه نشدی...من بحث رو باز کردم در مورد اینکه بازی چیزی رو که میخواد ارائه بده به بهترین شکل ممکن ارائه میده بعد تو میگی به سلیقه من نمیخوره،خب نخوره...این هیچ ربطی به کیفیت بازی نداره.تو از فیلم های علمی تخیلی خوشت نیاد هیچی از ارزش های 2001 ادیسه فضایی کم نمیشه.سوپر ماریو به سلیقه من نمیخوره ولی این ربطی به کیفیت بازی نداره.

مشکلات فنی بازی رو انقدر بازرگ کردی دیگه حال بهم زدن شده.انگار نه انگار این همه ملت بازی رو تموم کردن به راحتی...افت فریم و باگ و دنده عقب رفتن اژدها رو هوادای سکایرم دوست دارن خیلی حالم میکنن باهاش،تا این حد که اصلا رو پی اس 3 اجرا نشه.(مث خودت صحبت کردم)

لطفا این پست رو نقل قول نکن من حرفام رو زدم.بزار هر کی نتیجه گیری خودش رو بکنه.

این که حس گم شدن توی یک دنیای تیره ی فانتزی رو دوست داشته باشی ، یک موضوع کاملا شخصی وسلیقه ایه و شما حقی ندارید برای سلیقه ی افراد دیگه تصمیم بگیرید

جدا چطور میشه بحث کرد باهات وقتی بعد این همه فک زدن همچین جمله ای تحویلم میدی...تصمیم گیری جای سلیقه دیگر افراد،لول،از کجا حرفم برداشتی فقط خودت میدونی و خدای خودت.
 
آخرین ویرایش:
آخه چه ربطی داره که میگید اینا همش سلیقه ایه!!! الان مثلا من کلا بازی RACING دوست ندارم. پس همشون بدن؟؟؟ و لیاقت اول شدن تو هیچ لیستی رو ندارن؟؟؟ آخه این چه حرفیه میزنید!!!
در مورد افت فریم و مشکلات فنی هم جوری حرف میزنن انگار دارک سولز بنیان گذار این کار بوده و قبل از این بازی همه چیز گل و بلبل بود! نکنید آقا!
 
خیلی سخت نیست متوجه شدن این که وقتی کسی از یک مسئله ی سلیقه ای تعریف میکنه و به منتقدین اون مسئله بر چسب متوهم میزنه ، اون فرد میخواد برای سلیقه ی افراد دیگه تصمیم بگیره .
asi_1447 قیاس مع الفارق رو هم شما به ما یاد اوری کردی .

_ _ _ _ _ _ _ _

ادب هرکس نشانگر تربیت خانوادگی اوست .
 
^^^^^^
فقط یه نکته:

واقعا میخواستم آگاه شم که اگه مبنا و معیار سنجش این مقایسه "سلیقه ی هر فرد" هستش، چرا بحث تا بدین اینجا ادامه پیدا کرد و مبحث اصلی بین حاشیه های متن محو شد...! دوستمون در پاسخ به اینکه "چرا سری DS به این میزان مورد ستایش قرار گرفته؟! و چه ویژگی هایی باعث شده اینقدر ساخته های FSW خاص باشن؟! و چرا منتقد ها و اهالی دل به این میزان قربون صدقش میرن؟!(که از نظر شخص شخیص خودم اصلا جایگاه خودش رو نتونست به درستی تصاحب کنه و آنطور که باید شاید مورد توجه دوستداران قرار نگرفت!!!) پست #164 رو به قلم درآورد و جرئه ای از عظمت سری و پاره ای از هدف هایی که سری سعی در به تصویر کشیدنش (اونم در مدیوم گیم!) رو داره ارسال کرد...! حالا اینکه چه کسی اهل دل بوده یا نبوده،باب میلش بوده یا نبوده به خودش و سلیقه و ذائقه ی شخصیش برمیگرده که از همون بدو زده شدن تاپیک هم ذکر شد...!
 
من عذر میخوام بعد اینکه گفتم آخرین پستمه دوباره دارم پست میدم،احساس میکنم جریان طوری شده یه عده فکر میکنن که ما برای بهترین بودن دارک سولز دلیل نداریم،ک من اینجا احساس می کنم دیگه داره به شعورم توهین میشه.یه بار من دارک سولز و فلسفه‌ش رو اینجا جراحی میکنم.

فقط خواهش میکنم چه اونایی که خوششون میاد چه خوششون نمیاد تا ته پستم رو بخونن.

آندره بازن منتقد بزرگ سینما که مرگش ضربه جبران ناپذیری بر نقد فیلم بود،اگر زنده بود و منتقد گیم بود فکر کنم سی صفحه مقاله در مدح دارک سولز مینوشت.تا دهه سی سینما بر پایه مونتاژ منظور خودش رو انتقال میداد،این کنار هم قرار دادن نماها بود که داستان رو برای بیننده شرح میداد،چون روایت بر اساس مرتب سازی نماها بود بیننده مجبور بود که همراه با کارگردان نماها رو دنبال کنه و میدونست که کارگردان از این نما فقط همین یک منظور رو داره.چون به این حالت بود که نما از چهره یک مرد نشون داده میشد،بعد یه نما از یک بچه فقیر گرسنه و دوباره یه نمای کلوزشات از چهره فرد.از این نماها فقط یه برداشت میتونستی بکنی که ناراحتی مرد از دیدن بچه فقیر بود.تا اینجای کار سینما از خودش هستی خاصی نداشت،نوع روایت انگار رمانی بود که تصویری شده بود.اما کم کم وضوح عمیق جای این نوع مونتاژ رو گرفت.این گونه که به جای روایت داستان بر اساس مونتاژ کارگردان سعی میکرد تمام مقصود قابل رسوندش رو در یک نما نشون بده،مثلا جای اینکه بخواد با برش تابلوی رو دیوار رو نشون بده با کم و زیاد کردن کانون عدسی این کار رو انجام میداد،این طوری هم وحدت کار حفظ میشد و هم بیننده میتونست بر اساس خواسته خودش رو یک نقطه از نما تمرکز کنه.این جا بود سینما برای همیشه استقلال پیدا کرد.دیگه از این به بعد کارگردان میتونست کارهایی انجام بده،نکاتی رو بیان کنه که از عهده کار رمان و تئاتر خارج بود.ژان رنوار و اورسون ولز با به کارگیری وضوح عمیق تو کاراشون سینما رو تا حد هنر اعلا بالا بردن.

و از نظر من دارک سولز همین نقش همشهری کین رو تو صنعت بازی داره.دارک سولز صنعت گیم رو در حد یک هنر متعالی بالا برده(نه این که بقیه سهمی ندارن)،اکثر بازی‌ها(نه همشون)،یه جورایی وام گرفته از هنرهای پیشین خودشونن،یا داستانشون رو از طریق متن روایت میکنن(رمان)،یا از طریق کات سین(سینما)،برای خلق تنش از صحنه‌های هالیوودی وام میگیرن و ... . اما دارک سولز کاری کرد که به جرئت میتونی بگی که این اثر در هیچ مدیوم دیگه‌ای نمیتونست روایت بشه.

به عنوان یه منتقد اولین نگاهی که باید به اثر بندازی اینه که بفهمی اثر چی رو میخواد انتقال بده،و بعد اینکه هدف رو فهمیدی باید ببینی آیا تونسته اون رو به خوبی انتقال بده؟و انتقال دادن هدف لازمه‌ی یک وحدت قوی‌یه که اون وحدت در دارک سولز به اوج خودش رسیده،تمام اجزا با این که هر کدوم کاربرد جداگونه دارن اما وقتی به چینش‌شون نگاه میکنی به همون وحدت اثر میرسی.دارک سولز به عنوان یک بازی میخواد تجربه گم شدن در یک دنیای تیره فنتزی ارائه بده،دنیایی که توش پر رمز و رازه و بازی نمیخواد این رازها رو خودش برات برملا کنه،از بازیکن میخواد تا به اندازه‌ی تلاشی که میکنه از دنیای بازی بفهمه،از داستان،از آیتم‌ها،از مکان‌ها،هیچ کدومشون رو بازی نمیخواد بهت نشون بده.میخواد همیشه ترس از ناشناخته‌ها داشته باشی،این که بین دوراهی گیر کردی خودت تصمیم بگیری به کدوم طرف بری،و اصلا هم نمیدونی چی در انتظاره.این هدف دارک سولزه،تمام مکانیک‌ها و المان‌های بازی باید در خدمت ارائه این تجربه باشن.


سختی بازی که اینجا تنها دلیل معروف شدن میدوننش،فقط و فقط در خدمت اتمسفر بازی و هدف والاتر نپاشیدن وحدت بازیه.اگر بازی آسون،و نه حتی معمولی بود اون حس ترس از ناشناخته‌ها از بین میرفت،اون حس ترسی که نمیدونستی در آینده قراره با چه چیزی روبرو بشی،چون در اون حالت راحت میتونستی هر دشمنی رو شکست بدی.نوع روایت هم همین طور،تعریف داستان بازی داخل گیم و پراکنده بودنش تو جهان بازی باز هم در خدمت وحدت بازیه.اگر بازی از طریق کات سین روایت میشد برای برای مدتی تو رو از جهان بازی و به طبع اتمسفر بازی خارج میکرد و ضربه سنگینی به پیوستگیش وارد میشد.طراحی مراحل بازی هم همینطور...وقتی از همون اول بازی یه سه راهی جلو روته،بازی بهت نمیگه از کدوم ور بری،خودت باید راهت رو انتخاب کنی،سه تا راهی نمیدونی توش چی در انتظارته،و این یعنی ترس از ناشناخته‌ها.

در مورد خود داستان بازی،بله شما میگیری داستانی که پازل هاش کنار هم قرار داده شده رو که سر جمع میشه دو خط رو اینجا کپی میکنی فکر میکنی همش همینه.در نظر نمیگیری دارک سولز نمیخواد فیلم باشه،نمیخواد رمان باشه،میخواد فقط و فقط با استفاده از ابزارهای صنعت گیم داستانش رو بگه،و داستان دارک سولز در حیطه گیم یک شاهکاره.فیلم آینه تارکوفسکی اگه بخوای داستانش رو به صورت رمان بخونی خیلی داستان بیخودیه،اما تو هنر سینما میگن فیلم نامه به شدت قویی داره،چون اون داستانی رو که میخواد بگه فقط از عهده سینما بر میاد.دارک سولز هم همینه،این داستانی رو که میخواد بگه نه از عهده سینما بر میاد و نه از عهده رمان،نمیدونم، اگه بخوام یه واژه در بیارم اینه که بازی‌نامه به شدت قویی داره.

فقط من پستم درباره داستان اون کلاغی که اول بازی میبینین و خیلی اصلا بهش توجه نمیکنیم رو اینجا کپی میکنم تا متوجه سخنم بشین :



و این فقط یه تیکه از بسیار داستان های دارک سولزه.

این که میبینین خیلی به بازی توجه میشه از طرف منقدا به خاطر اینه که «بازی‌ترین» بازی‌یه که ساخته شده.از هیچ هنر دیگه‌ای قرض نگرفته.این یعنی استقلال هنر ویدئو گیم،و چی از این بالاتر برای منتقدا؟شک نکنین در آینده بیشتر از این لیست ها میبینن که توش اوله.

پ.ن:من بازی هایی که از طریق متن یا کات سین روایت میشن رو به هیچ وجه زیر سوال نمیبرم.چون بازی های مورد علاقه خودم هم جزوشن.

دم اونایی گرم که تا ته پستم رو خوندن :دی

از این بهتر نمی تونستی بنویسی....ولی خب دیگه کسی توجه نمی کنه، مسئله داستان که حل بشه میچسبن به افت فریم، اونم حل بشه بعد یه چیز دیگه پیدا میشه.....:d.....آخرم که اشکال از آدم گرفته میشه که چرا میخوای نظرت رو به بقیه تحمیل کنی :d
 
اقا بنظر بنده هم بازی های میازاکی واقعا شاهکارن ! خودم همین الان چندین روزه درگیره Bloodborne هستم و دهنمو اسفالت کرده :دی ولی بنظرم بازی های شایسته تری نسبت به سولز مستحق جایگاه اول هستند ! بازی های که شاید همه پسند تر باشند ! مثل GTA III یا tLoU
تو لیست هم مشکل زیاده مثل حضور بیش از حد سری ماریو و legend of zelda ! جفت سری عالی هستند ولی میتونستن به گذاشتن یه نماینده از سری اکتفا کنن
در حق سری بازی های Gow و GearsOfWar و Halo و MassEffect و TES و Forza و DMC و GranTurismo و Uncharted و Warcraft و بازی های استاد Cage و Batman و Doom که پرچمدارای صنعت بازین واقعا اجحاف شده کلا اینارو بوق هم حساب نکردن ! :|
 
خیلی سخت نیست متوجه شدن این که وقتی کسی از یک مسئله ی سلیقه ای تعریف میکنه و به منتقدین اون مسئله بر چسب متوهم میزنه ، اون فرد میخواد برای سلیقه ی افراد دیگه تصمیم بگیره .

شما حالا که جوابی نداری بدی این حرف میزنی وگرنه پست اولتون پر از گرافیک در حد PS2 و سختی غیر منصفانه و بی تاکتیک و فکر و "تنها فشار دادن به موقع یک سری دکمه" بود. اونجا بفکر سلیقه های زیر حمله نبودین. پست اولتون انقدر توش حرف بی پایه و اساس بود که من تعجب کردم چرا بقیه این زحمت رو به خودشون دادن که بخوان جواب طولانی بهتون بدن.
 
شما حالا که جوابی نداری بدی این حرف میزنی وگرنه پست اولتون پر از گرافیک در حد PS2 و سختی غیر منصفانه و بی تاکتیک و فکر و "تنها فشار دادن به موقع یک سری دکمه" بود. اونجا بفکر سلیقه های زیر حمله نبودین. پست اولتون انقدر توش حرف بی پایه و اساس بود که من تعجب کردم چرا بقیه این زحمت رو به خودشون دادن که بخوان جواب طولانی بهتون بدن.
من هر بحثی کردم ، براش دلیل اوردم . خب عملا از همون اول هم من نگفتم که داستان بازی نقطه ی ضعف بازیه و یا این که به خاطر این که به اندازه ی فلان بازی تاکتیکی نیست بهش ایرادی وارده ، فقط گفتم این موارد رو در همون حدی که هستن ببینید و بزرگنمایی نکنید .
وقتی شخصی اعلام میکنه که روایت داستان توی ds بهترین نوع روایته ، من هم در جواب این ادعا بحث کاملا منطقی سلیقه ای بودن رو مطرح کردم .
توی این تاپیک شاهد انواع تیکه ها و متلک هایی بودیم که طرفداران ds به منتقدین داستان این سری شلیک کردن ! از کم حوصله بودن و متوهم بودن گرفته تا کوته نظر بودن و داشتن دید در حد یک شمع در مقایسه به دید خودشون که در حد چراغ مهتابیه ! یا حتی به صورت غیر مستقیم ناسزایی مثل بی شعور هم شنیدیم !
حالا شما هم تهمت بی جواب بودن و در نتیجه بی منطق بودن رو به من میزنید ! در حالیکه تمام بحث من با منطق و استدلال بوده و در عوض از دوستان هیچ جواب منطقی ندیدم .
در کل اگه جوابی برای بحث اصلی من یعنی این که یک بازی با مشکلات عظیم فنی نمیتونه بهترین بازی تاریخ باشه داری ، جوابت رو رو کن . در غیر این صورت فکر میکنم که قصدت ماهی گیری از اب گل الود بوده و قصد شکار like داری .
 
من هر بحثی کردم ، براش دلیل اوردم . خب عملا از همون اول هم من نگفتم که داستان بازی نقطه ی ضعف بازیه و یا این که به خاطر این که به اندازه ی فلان بازی تاکتیکی نیست بهش ایرادی وارده ، فقط گفتم این موارد رو در همون حدی که هستن ببینید و بزرگنمایی نکنید .
وقتی شخصی اعلام میکنه که روایت داستان توی ds بهترین نوع روایته ، من هم در جواب این ادعا بحث کاملا منطقی سلیقه ای بودن رو مطرح کردم .
توی این تاپیک شاهد انواع تیکه ها و متلک هایی بودیم که طرفداران ds به منتقدین داستان این سری شلیک کردن ! از کم حوصله بودن و متوهم بودن گرفته تا کوته نظر بودن و داشتن دید در حد یک شمع در مقایسه به دید خودشون که در حد چراغ مهتابیه ! یا حتی به صورت غیر مستقیم ناسزایی مثل بی شعور هم شنیدیم !
حالا شما هم تهمت بی جواب بودن و در نتیجه بی منطق بودن رو به من میزنید ! در حالیکه تمام بحث من با منطق و استدلال بوده و در عوض از دوستان هیچ جواب منطقی ندیدم .
در کل اگه جوابی برای بحث اصلی من یعنی این که یک بازی با مشکلات عظیم فنی نمیتونه بهترین بازی تاریخ باشه داری ، جوابت رو رو کن . در غیر این صورت فکر میکنم که قصدت ماهی گیری از اب گل الود بوده و قصد شکار like داری .

کجاش؟:d
مشکلات فنی بازی در حد افت فریم توی بخش Swamp هستش....میشه بقیه ش رو بگی؟
 
من هر بحثی کردم ، براش دلیل اوردم . خب عملا از همون اول هم من نگفتم که داستان بازی نقطه ی ضعف بازیه و یا این که به خاطر این که به اندازه ی فلان بازی تاکتیکی نیست بهش ایرادی وارده ، فقط گفتم این موارد رو در همون حدی که هستن ببینید و بزرگنمایی نکنید .
وقتی شخصی اعلام میکنه که روایت داستان توی ds بهترین نوع روایته ، من هم در جواب این ادعا بحث کاملا منطقی سلیقه ای بودن رو مطرح کردم .
توی این تاپیک شاهد انواع تیکه ها و متلک هایی بودیم که طرفداران ds به منتقدین داستان این سری شلیک کردن ! از کم حوصله بودن و متوهم بودن گرفته تا کوته نظر بودن و داشتن دید در حد یک شمع در مقایسه به دید خودشون که در حد چراغ مهتابیه ! یا حتی به صورت غیر مستقیم ناسزایی مثل بی شعور هم شنیدیم !
حالا شما هم تهمت بی جواب بودن و در نتیجه بی منطق بودن رو به من میزنید ! در حالیکه تمام بحث من با منطق و استدلال بوده و در عوض از دوستان هیچ جواب منطقی ندیدم .
در کل اگه جوابی برای بحث اصلی من یعنی این که یک بازی با مشکلات عظیم فنی نمیتونه بهترین بازی تاریخ باشه داری ، جوابت رو رو کن . در غیر این صورت فکر میکنم که قصدت ماهی گیری از اب گل الود بوده و قصد شکار like داری .
شما هم کم تیکه نمیندازی برادر من از این جمله که بعضی بازی ها در سطح خودشون هستن نباید بزرگتر شن و اینکه این بازی رو کنار گوتیک و آلفا پرتکل قرار دادی.
 
من هر بحثی کردم ، براش دلیل اوردم . خب عملا از همون اول هم من نگفتم که داستان بازی نقطه ی ضعف بازیه و یا این که به خاطر این که به اندازه ی فلان بازی تاکتیکی نیست بهش ایرادی وارده ، فقط گفتم این موارد رو در همون حدی که هستن ببینید و بزرگنمایی نکنید .
وقتی شخصی اعلام میکنه که روایت داستان توی ds بهترین نوع روایته ، من هم در جواب این ادعا بحث کاملا منطقی سلیقه ای بودن رو مطرح کردم .
توی این تاپیک شاهد انواع تیکه ها و متلک هایی بودیم که طرفداران ds به منتقدین داستان این سری شلیک کردن ! از کم حوصله بودن و متوهم بودن گرفته تا کوته نظر بودن و داشتن دید در حد یک شمع در مقایسه به دید خودشون که در حد چراغ مهتابیه ! یا حتی به صورت غیر مستقیم ناسزایی مثل بی شعور هم شنیدیم !
حالا شما هم تهمت بی جواب بودن و در نتیجه بی منطق بودن رو به من میزنید ! در حالیکه تمام بحث من با منطق و استدلال بوده و در عوض از دوستان هیچ جواب منطقی ندیدم .
در کل اگه جوابی برای بحث اصلی من یعنی این که یک بازی با مشکلات عظیم فنی نمیتونه بهترین بازی تاریخ باشه داری ، جوابت رو رو کن . در غیر این صورت فکر میکنم که قصدت ماهی گیری از اب گل الود بوده و قصد شکار like داری .
این بحث سلیقه که شما راه انداختین داره به یه سفسطه تبدیل میشه چون از این طریق میشه تمام مدیاها و اثر های هنری ( و اصلا هر چیزی که فکرش رو بکنین ) رو زیر سوال برد و گفت این صرفا سلیقه ی شماست . یعنی رسما اصول هنر شناسی و زیبایی شناسی ( و در اینجا بازی شناسی ) کلا کشک . منتها الان اگه کسی بیاد بگه اینکه با این بازی به هر دلیلی حال نمیکنی فقط سلیقه ی شماست به قضیه خرده میگیری ، چون شما داری سعی میکنی با این بحث طرفدارای این بازی و ارزش های این عنوان رو در اقلیت ببری و بازی های مورد نظر خودتو در اکثریت قرار بدی . در صورتی که شناخت کیفی و هنری رو اکثریت تعیین نمیکنه . صحبت رضای عزیز که بسیار هم کامل و شامل بود در این جهت بود که بگه این بازی رسالتی برای خودش داشته و اون رو به نحو احسنت انجام داده و شما بدون اینکه کوچکترین استدلالی بتونی بیاری فقط با وسط کشیدن سفسطه سلیقه خواستی قضیه رو جمع کنی . در نهایت بگم که توی بحثهای بزرگی که در مورد اثر های هنری میشه این بحث سلیقه و اینا برای کسایی هست که بخوان موضوع رو بپیچونن یا شناختی از هنر شناسی نداشته باشن ( این موضوع رو میشه در هر چهار چوب دیگه ای هم بسط داد ) .
درضمن بحث تکنیکی هم دیگه گندش واقعا در اومده . به جز قسمت BlightTown دقیقا بازی کجا مشکل داشته ( اونم نه به صورت جدی و در حالی که رو PC تا حد زیاد رفع شده بوده ) و این همه آدم چجوری بازی رو تموم کردن از عجایب این تاپیکه .
 
آخرین ویرایش:
من هر بحثی کردم ، براش دلیل اوردم . خب عملا از همون اول هم من نگفتم که داستان بازی نقطه ی ضعف بازیه و یا این که به خاطر این که به اندازه ی فلان بازی تاکتیکی نیست بهش ایرادی وارده ، فقط گفتم این موارد رو در همون حدی که هستن ببینید و بزرگنمایی نکنید .
وقتی شخصی اعلام میکنه که روایت داستان توی ds بهترین نوع روایته ، من هم در جواب این ادعا بحث کاملا منطقی سلیقه ای بودن رو مطرح کردم .
توی این تاپیک شاهد انواع تیکه ها و متلک هایی بودیم که طرفداران ds به منتقدین داستان این سری شلیک کردن ! از کم حوصله بودن و متوهم بودن گرفته تا کوته نظر بودن و داشتن دید در حد یک شمع در مقایسه به دید خودشون که در حد چراغ مهتابیه ! یا حتی به صورت غیر مستقیم ناسزایی مثل بی شعور هم شنیدیم !
حالا شما هم تهمت بی جواب بودن و در نتیجه بی منطق بودن رو به من میزنید ! در حالیکه تمام بحث من با منطق و استدلال بوده و در عوض از دوستان هیچ جواب منطقی ندیدم .
در کل اگه جوابی برای بحث اصلی من یعنی این که یک بازی با مشکلات عظیم فنی نمیتونه بهترین بازی تاریخ باشه داری ، جوابت رو رو کن . در غیر این صورت فکر میکنم که قصدت ماهی گیری از اب گل الود بوده و قصد شکار like داری .

من کاری به داستان بازی ندارم. تعجب هم کردم انقدر سر داستان بازی (و بازی ها) بحث شد. جوری بحث شد که انگار هرکدوم از لحاظ داستان و روایت بهتر باشه پس کلا بازی بهتریه نسبت به بقیه. ولی اینکه یک روایتی بهتر از یکی دیگست بنظر من مسئله سلیقه نیست. یک چیزایی هست که تعریف داره و میشه خوب و بد بودنش رو سنجید. من زیاد توی این ضمینه اطلاعات ندارم و نظری نمیدم راجع به اینکه آیا نوع روایت بازی های میازاکی بهترن یا نه ولی شخصا لذت بیشتری میبرم تا بازی هایی که سعی میکنن سینمایی باشن و ... ولی این حرفا چندان هم برام اهمیتی نداره چون اگر DS رو یکی از بازی های خوب نسل قبل بدونم یکی دیگش SMG2 ـه که تعتیله توی این موضوعات. منظورم اینه که وقتی صحبت از بازی میشه خود بازی (منظورم گیم پلیه) اهمیت خیلی بیشتری داره. اگر DS همین سبک روایت رو با یه گیم پلی خسته کننده و بیروح داشت ارزش خاصی براش قائل نمیشدم.

تاپیک رو که از اول میخوندم یه پست از شما بود که گفته بودین بازی مثل بازی های اکشن فقط (یا تنها) کافیه یه سری دکمه dodge و ... رو به موقع زد و بازی احتیاجی به تاکتیک و اینا نداره (یا خیلی کم داره). اولا این مدلی که شما میگین مربوط به بازی های ریتم یا رقصه (مثل guitar hero) که یک سری دکمه رو باید به سرعت و درستی زد نه DS. دوما اینکه شما نقاط ضعف و قدرت یک باس یا یه گروه کریپ رو کشف کنید و یه نقشه ذهنی داشته باشید که چیکار کنین میشه استراتژی و تاکتیک (البته نه از نوع بازی های استراتژیک و تاکتیکال) اینجوری دیگه مثل اون کسی که نوشته بود سر یک باس 40 بار مرده نمیشیم.

درضمن یه جا هم گفته بودین که سختی بازی "غیر منصفانه ست" اگر اصلا چیزی به اسم سختی غیر منصفانه داشته باشیم آیا DS نمونشه یا یه بازی مثل i wanna be the guy ؟ درضمن چه چیزی توی DS به نظر شما غیرمنصفانست ؟

اصلا این موضوع سختی DS هم داره مسخره میشه. اولا بازی اونقدرا هم سخت نیست. دوما اینکه یه بازی سخته اصلا دلیل محکمی برای کوبیدنش نیست. همه بازی ها بلاخره برای یک عده ای سخت هستن. موضوعی که برای DS هستش اینه که سبک و سیاق بازی یه خورده منحصره بفرده برای همین مخاطب عادت نداره به سبک کلی بازی. اینکه میگیم حوصله میخواد هم همینه. درسته مثلا یه بازی 4x هم حوصله میخواد (بیشتر حتی) ولی نوعش فرق میکنه مثلا توی 4x توی شرایطی نیستین که یک باس بالاسرتون باشه و هر لحظه ممکنه بمیرین ولی سعی کنین خونسرد باشین و عجله نکنین و ...

راستش من توی این موضوعات بالایی و این حرف که گرافیک DS در خوشبینانه ترین حالت در حد بازی های PS2 بود منطقی نمیبینم. شما از کلمات خیلی قوی (که نمونش رو این پایین هم اشاره میکنم) برای بیان منظورت استفاده میکنی که معنی جملت رو بکل زیر سوال میبره. و مخصوصا در مورد گرافیک چون توی این سبک لیستها گرافیک اصلا و ابدا مهم نیست. وقتی بازی ها رو از دید کلی و همه نسل ها نگاه کنیم هیچ جوره نمیشه گرافیکشون رو با هم مقایسه کرد (منظورم گرافیک تکنیکیه نه هنری) الان توی این لیست tetris شیشمه و اتفاقا جایگاه خوبیه براش ولی آیا میشه از دید گرافیک جایگاهش رو توجیه کرد ؟ از دید گیم پلی و همچنین موزیک ماندگارش میشه توجیه کرد ولی گرافیک حتی اگر زمان عرضه شاهکار هم بوده باشه نمیشه همچین کاری کرد. پس اگر حرف شما رو در مورد گرافیک DS قبول کنیم بازم توی همچین لیستی که SMG2 یا Minecraft هستن مهم نیست.

در مورد جواب:
هیچ بازی نمیتونه بهترین بازی تاریخ بشه و هیچ بازی هم کاملا بی نقص نیست. ولی موضوع اینه که من از صفت "عظیم" برای توصیف مشکلات فنی DS استفاده نمیکنم. شما چون از اول شدن بازی راضی نیستی داری بزرگنمایی میکنی. درضمن بودن بازی هایی که اشکال داشتن ولی توی این سبک لیستا رتبه های بالا اوردن. HL2 هم در زمان عرضه کم از اشکال نبود یا مثلا Skyrim. سوما اینکه یک بازی یک سری اشکال فنی داره دلیل نمیشه از یک بازی که اشکال فنی نداره بدتر باشه نمونش همین Witcher 3 که اسمش هم زیاد میاد کم اشکال فنی نداره ولی فکر نکنم همین دلیل بشه که بگیم از بازی هایی که اشکال فنی ندارن بدتره. Shadow of the Colossus هم دقیقا همین مشکلات DS رو داره ولی همیشه توی این لیستا هستش. هرچند تا حالا ندیدم اول شده باشه ولی بالاتر از خیلی از بازی هایی بوده که کم نقص تر حساب میشن ولی هیچکدوم تجربه SotC رو عرضه نمیکنن. شما فقط یک مورد (موردی که داری توش زیاده روی میکنی و اصلا به این شدتی که میگی نیست) رو روش دست گذاشتی و همون رو در نظر گرفتی. معلومه هیچ بازی نمیتونه از هر نظر کامل و بهترین باشه. آره اگر مشکلات DS در حدی بود که اصلا نشه بازی رو رفت حرفت رو قبول میکردم. بیا اینم جوابم.

در مورد جمله آخر باید بگم متاسفم که فکرتون حتی میرسه به همچین موضوعی.

پ.ن. فکر کنم اون پست رو ویرایش کردین چون پیداش نمیکنم. شایدم اشتباه میکنم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or