گزارش: سازندگان مستقل از نحوه همکاری پلی استیشن به شدت ناراضی هستند

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,371
نام
سید محمد حسین
1625079783298.png
ظهر امروز، لین گارنر (Lain Garner) موسس استدیوی مستقل Neon Doctorine در رشته توییتی با تندی به انتقاد از نحوه برخورد پلی استیشن با بازیسازهای مستقل پرداخت
او در ابتدای این رشته توییت نوشته:
اوکی، من اون قدر عصبانی ام که میخوام یه سری پل های پشت سرمو بسوزونم، چون که آخه این پل چه اهمیتی داره وقتی همین جوریش هم نمیشه ازش رد شد.
رشته توییت زیر در مورد پلتفرم X ـه. کامل این پلتفرم رو افشا نمی کنم، ولی در این حد میتونم بگم که این پلتفرم برای یکی از کنسول های به شدت موفقه که گیم پس روش نداره...​

در ادامه رشته توییت، لین به سختی بیش از حد کار با ساختار بک اند فروشگاه PSN، پروسه طاقت فرسا برای گرفتن پروموشن و فرصت تبلیغاتی روی این پلتفرم و دردسرهای ثبت بازی روی آن اشاره کرده و میگوید که علی رغم سهم عمده پلی استیشن در بازار ویدیو گیم، آن ها روی این پلتفرم به خاطر این دلایل همیشه بدترین عملکرد مالی را دارند.
لین در ادامه از محدودیت های زیاد پلی استیشن برای تخفیفات هنگام لانچ نیز برای عناوین مستقل صحبت کرده و با تندی از پروسه حضور در بخش Featured استور پلی استیشن عنوان می کند که نیازمندی آن پرداخت مبلغ بزرگ 25000 دلار به سونی برای حضور در این بخش است.
لین در انتها به سیستم Invite-only برای تخفیف های پلی استیشن اعتراض کرده و آن را مانعی برای برگزاری تخفیف های گسترده میان همه پلتفرم های بازار دانسته و اذعان می کند که سازنده های کوچک تر از وی بیشتر از این موارد جهت عرضه بازی هایشان با مشکل روبرو هستند.
(در تمامی این توییت ها، لین هیچ اشاره کاملی به پلی استیشن نکرده و از آن با نام Platform X یاد می کند. هر چند در ریپلای ها، وی به وضوح پلی استیشن بودن X را تایید می کند)


1625080954130.png 1625081076270.png
البته این موضوع به توییت لین گارنر ختم نمی شود.
متیو وایت (Matthew White) رییس استدیوی مستقل White horn Games به دنبال این رشته توییت، در پاسخی طنازانه، می گوید که علی رغم علاقه به طرفداران پلتفرم مذکور و حتی سابقه کاری برای پلی استیشن، آن ها نیز از این جنبه کاری پلی استیشن ضربه خورده اند و تنها سه درصد فروش بازی های استدیو متعلق به پلفترم پلی استیشن بوده. او در کنار این توییت یک Pie Chart از میزان درآمد حاصله استدیو از پلتفرم های مختلف گذاشته که پلی استیشن از همه پلتفرم های دیگر سهم کمتری را به خود اختصاص داده.
متیو در ادامه توییت اش از ابزارهای مارکتینگ، آنالیز و CPM پلی استیشن شکایت کرده و می گوید همچین مواردی عملا موقع کار با پلی استیشن وجود ندارد. او از نحوه عجیب بازخوردهای آماری از پلی استیشن گفته و این قضیه را این گونه روایت می کند:
ما این جا یه کارمند تمام وقت داریم که عملا نصف وقتشو صرف زیر و رو کردن گزارش های فروش برای PX (پلی استیشن) می کنه، برای این که از طرف اون ها آمار فروش های شبیه فاکتورهای جدول بندی شده ای میاد که رسما نیاز به بازگردانی داره تا بشه خوندشون، انگار که تو سال 1928 ـید.​
متیو نیز در انتهای توییت هایش می گوید نحوه کاری پلی استیشن به شدت برنامه ریزی و پلن چینی برای موارد مختلف را برای آن ها سخت کرده و به گونه ای به فروش آن ها صدمه زده که سخت می توان انتظار داشت عناوین شان موفقیتی روی این پلتفرم پیدا کنند.


1625081907862.png
کریستین بوته‌آ (Christian Botea) مدیر پروژه استدیوی SomeAwesomeGuys نیز در رشته توییت کوتاه دیگری به دنبال این داستان، از میزان درآمد استدیوی شان در دو سال اخیر آمار داده که در آن جا نیز پلی استیشن با 0.3 درصد، کمترین میزان درآمد حاصله را به خود اختصاص داده. وی نیز گفته با این حساب به نظر می آید که پلتفرم پلی استیشن آن چنان برای بازی های آن ها مناسب نمی باشد.

1625082296639.png

در انتها نیز مایک رز (Mike Rose) مدیر استدیوی No More Robots از صحبت های مطرح شده حمایت کرد و گفته که این شرایط تقریبا برای همه سازندگان مستقل صادق بوده و دلیل این که تعداد بیشتری این توییت ها را نمی توان دید به خاطر نگرانی سازندگان از عمومی سازی این موارد و شکایات است.


منابع: رشته توییت لین گارنر - رشته توییت متیو وایت - رشته توییت کریستین بوته‌آ - توییت مایک رز
 
آخرین ویرایش:

Tolkien

Glory Glory Man United
کاربر سایت
Jun 16, 2015
2,930
نام
مرتضی
View attachment 214981

قابل توجه اون اساتیدی که میگفتن اسپنسر و گیم پس باعث ضربه زدن به صنعت میشن. :))

امپراطوری بزرگی که سونی ساخته اون پایین مایین ها توسعه دهندگان کوچک زیر دست و پا له میشن ... نمیدونم واقعا بعد قصد ندارن بعد ۲ نسل برنامه مفیدی واسه ایندی ها بزارن؟

اون طرف مایکرو آرکید رو داشت الآنم آی دی اکس باکس و گیمپس واقعا بهشته واسه ایندی دولوپر ها ولی خب سمت آبی داستان انگار شرایط هر روز سخت تر میشه...
 

Paradise Lost

کاربر سایت
Feb 4, 2016
2,940
نام
احمد
این بازی‌های ایندی بخش اعظمشون چرتن بهتر سونی کم محلی کنه بهشون همون سرویس رقیب جای خوبیه برای دیده شدن بازیشون
شما بیشتر از این که به خبر بها بدی، داری هیت خودت رو نسبت به مایکرو نشون میدی، بهتر نیست این رفتار ها همون تایپک VS بمونه و بقیه جاها رو به گند اعلا نکشونید؟
اتفاقا بیشتر بازی ایندی جز خلاق ترین، و با کیفیت ترین و با ارزش ترین محصولات صنعت گیم هستن که یک قطره مثال کوچیکش میشه امثال HADES/INSIDE/ORI/LIMBP/DISCO EYLSIUM//AMONG US/FALL GUYS و تا فردا صد تا بازی دیگه میتونم برات اسم ببرم که بازی های AAA جرئت و ریسک ورود رو بهش ندارن چون امکان شکست برای یک بازی AAA شرکت پشتش رو بدبخت میکنه پس تنها جایی که میشه بازی های با ریسک بالا و نوع اوری دید همین بازی های ایندی هست، حالا اینجا سونی به موقعیت رو برای سازندگانی ایندی ساز به گند کشیده، این فکت رو نمیشه برد زیر سوال که همیشه بازی های ایندی خلاقیت و کیفیت خیلی زیادی دارن...
 

.Amirone

ソニー株式会社
کاربر سایت
Oct 1, 2009
7,481
سونی توی SoP امسالش یک برنامه کاملو به عناوین ایندی اختصاص داد، برخلاف شاون لیدن که علاقه ای به عناوین ایندی نداشت توی صحبت هاش، تیم جدید پرواضحه که عناوین ایندی براشون کاملا اهمیت داره و بهش هم به مراتب اشاره شده، همین کاربرانی که الان تز می دن، بین عناوین بزرگی که توی ایونت سونی معرفی شد این عناوین مستقل و جمعوجور رو مسخره کردن و برخلاف تصوراتشون این عناوین جمعوجور که سونی بهشون اهمیت داد موفق شدن از لحاظ بازخورد و مارکتینگ

در مورد مارکتینگ استودیوهای مستقل، چیزی که ما بعد از لانچ PS5 دیدیم اهمیت دادن به مارکتینگ عناوین ایندیه طوری که فن های کنسولی که اسمش پلی استیشن نیست صداشون دراومد! روی PSN هر موقع بازش می کنم در بخش کاوش بیشتر اوقات تبلیغ این عناوین در کنار عناوین بزرگ وجود داره. در مورد سهم، بخش مالی و کاغذ بازی هم چشم هماهنگ می کنم!
 
آخرین ویرایش:

arnino

کاربر سایت
Jun 15, 2012
1,495
نام
آرمین ریاضی
سونی داره همون مسیری رو میره که Xbox نسل پیش رفت و صدای ایندی دولوپرهارو درآورد با اینکه روی X360 همه خیلی راضی بودن ازش :D
کلا مثل اینکه یه نسل درمیون یکیشون باید خرابکاری کنه و گرنه آدم نمیشن.
 

FarSeeR

کاربر سایت
Jun 18, 2013
1,128
جالبه توی توییتر و یوتیوب، کسایی که دنبال کننده های زیادی دارن دو سه سالی میشه که تو تمام محتواشون سعی دارن سونی رو بکوبن و ماکروسافت رو ستایش کنن! حالا چی پشت پردس خودتون بهتر میدونین :))
 

Akiba

king of the majestic oceans of the world
کاربر فعال
Jan 18, 2009
22,229
نام
امیر حسین
اون بخش تخفیفات خیلی باحاله:))
اینکه بازی برای تخفیف خوردن، سازنده نمیتونه درخواست بده که روی بازیم فلان قدر تخفیف بزنید در فلان تاریخ و ...، یا مثلا برای پیش خرید انقدر میخوام تخفیف بزنم... ، و برای تمام این چیزها سونی باید براشون دعوت نامه بفرسته که "میخواید بازیتون تخفیف بخوره یا نه؟ " مسخره ست:D

فکر کنم از طرف سونی هم فقط ایمیل EA و یوبی و وارنر رو دارن که همیشه پای ثابت همه تخفیف ها هستن:))
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,371
نام
سید محمد حسین
این بازی‌های ایندی بخش اعظمشون چرتن بهتر سونی کم محلی کنه بهشون همون سرویس رقیب جای خوبیه برای دیده شدن بازیشون
در مورد مارکتینگ استودیوهای مستقل، چیزی که ما بعد از لانچ PS5 دیدیم اهمیت دادن به مارکتینگ عناوین ایندیه طوری که فن های کنسولی که اسمش پلی استیشن نیست صداشون دراومد! روی PSN هر موقع بازش می کنم در بخش کاوش بیشتر اوقات تبلیغ این عناوین در کنار عناوین بزرگ وجود داره. در مورد سهم، بخش مالی و کاغذ بازی هم چشم هماهنگ می کنم!
3k5dev.png

That's not How it Works
 

.Amirone

ソニー株式会社
کاربر سایت
Oct 1, 2009
7,481
View attachment 214996

That's not How it Works
نظر من در مورد مارکتینگ عناوین ایندی توسط سونی فکته، اگر نظری غیر از جاده خاکی زدن داری می خونم، اگه هم قراره تاپیک روندش با میم پیش بره که دست من خیلی بازه!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر