کوجیما از چالش‌های خود پس از ترک شرکت کونامی می‌گوید

Fardad Maboudi

Gold User
Nov 17, 2014
449
نام
فرداد معبودی
Hideo-Kojima.jpg

چیزی نمانده تا انتظار سه ساله برای عرضه بازی Death Stranding به اتمام برسد و اولین ساخته هیدئو کوجیما پس از مستقل شدن و ترک شرکت کونامی در بازار منتشر شود.
اکنون ایشان در گفتگوی جدیدش با فامیتسو درخصوص چالش‌ها و سختی‌های موجود برای تاسیس استودیو مستقل Kojima Productions پس از ترک شرکت کونامی سخن گفته است:

سه سال و نه ماه پیش بود که من مستقل شدم. در آن زمان 53 سالم بود. سنی که معمولا در آن بازنشسته می‌شوید. خانواده‌ام هم با ایده من برای ساختن یک استودیو جدید موافق نبودند. من یک فرد 53 ساله میانسال بودم و هیچ گونه پول و یا چیز دیگری نداشتم و تنها در این حالت می‌گفتم که این بازی جهان‌باز را می‌سازم.

کوجیما در ادامه از سختی‌های ساخت یک استودیو جدید گفت. ایشان اظهار کرد هنگامی که به یک بانک در ژاپن مراجعه کرد تا تقاضای وام کند درخواست ایشان پذیرفته نشد اما پس از آن هنگامی که یکی از...

Continue reading...


 

Arima Kishou

Kuro no Shinigami
کاربر سایت
Jul 14, 2014
5,430
نام
محمد
علی جان شما دیگه چرا؟
آدمی مثل میازاکی توی چند سال اخیر کارنامش اندازه کل هیکل کوجیما پربار بوده،
آدمی مثل میکامی توی کدوم کار خودشو تکرار کرده؟ واقعا میکامی نزدیک کوجیما هم نیست؟ این از اون حرفا هست واقعا.
نیل دراکمن اثری ساخته ( و داره میسازه) که مرزهای واقعیت پذیری و هوش مصنوعی و توازن گیم پلی و داستانسرایی رو قشنگ جابه جا کرده.
لوین به معنای واقعی کلمه به صنعت ویدئو گیم وجاهت بخشید با داستان ها و دنیاهای مبهوت کنندش.
راکستار هر چند سال یه عنوان بلاک باستری با کمترین میزان شلوغ کاری میسازه و راحت بازار و منتقدین رو یه تکون اساسی میده.
سی دی پراجکت قشنگ بهترین بازیه نسل ( و از دید من حتی تاریخ ) رو ساخته اونوقت سر سایبرپانک میبینیم که چقدر حرفه ای و بر اساس اصول سالم مارکتینگ بازی هاشو پرزنت میکنه.
جدا ایمپکتی که این آدما و این آثار روی صنعت گیم گذاشتن رو کوجیما چند درصد توی این سال های اخیر داشته؟
مشکل میدونی چیه؟ مشکل اینه که یه عده فکر میکنن فقط خودشون کوجیما رو درک میکنن، هرکسی میاد دو خط نظر میده میگن تو که طرف رو نمیشناسی ، تو که بازیشو درک نمیکنی و... بیجا میکنی نظر میدی....
یکم این عینک تعصب رو بردارید، نمیگم هم نظر با من و یا کسانی که با بازی ارتباط نگرفتن باشین ولی حداقال به نظر مخالفا هم احترام بزارید.
تو خودت میدونی من محبوب ترین سازنده م id software بوده ولی بیشترین نقدها رو به بازی هاش مثل همین Rage 2 و quake و... رو خودم کردم.
یکم درک متقابل باشه هیچوقت بحثای اینچنینی بوجود نمیاد.
دوربین مخفیه؟همه اینایی که گفتی به انگشت کوچیکه کوجیما هم نمیشن، کاملا معلومه اونموقع که بازیای کوجیما اومده تجربه اشون نکردی که ببینی چطور قبل همه اینا کوجیما این صنعت رو با اثارش بشدت به سمت جلو برد.
هنوزه که MGS ها مشابه اشون رو هیچ بازیساز دیگه نساخته و نخواهدم ساخت.
MGSV و رفتار کوجیما جای ترول داره...ولی خود کارنامه اش و کارایی که انجام داده... اصلا و ابدا! :D
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,840
ببین عزیز شلوغ نکن نظرت هر چی می‌خواد باشه باشه من نگفتم نظر نده اگر اینجا کامنتی میدی من حق دارم باهاش مختلف باشم.
دوم این که بحث اینجوری که شما داری پیش میبری به درد نمیخوره میگی اگزجرس کاراش بیا توضیح بده کدومش اگزرجره شده. همینطوری بدون این که مخاطبت بشناسی داری میگی چشم بسته بدون این که از گیم پلی خوشم بیاد به خاطر رزومش دارم طرفداری میکنم.
کوجیما چه کار غیر حرفه ای کرده بیا اون توضیح بده والا اگه به کلی گویی که شما مخاطب کامنتت همون افرادی هستن که همیشه لایک میکنن نظر مخالف کوجیما رو دنبال بحث درست و اصولی نیستی شما

راجع به این که کن لوین و میازاکی سابقه درخشان تری از کوجیما داشتن هم میتونم برداشت کنم که شما از کوجیما چیزی نمیدونی دوست عزیز
پس لابد شما دنبال بحث اصولی و درستی؟ دست بردارید بابا ترخدا
شما نمیدونم چقدر بحث های فروم رو دنبال میکردی ولی من توی تمام این سال هایی که اینجا فعالیت کردم همیشه طرفدار صحبت های اصولی و بحث های منطقی بودم، یکبار نشد که حتی یه اخطار بگیرم، توی هر بحثی هم خودمو داخل نمیکنم چون نه حوصلشو دارم نه وقتشو.
بحث اصولی موقعی جواب میده که هر دو طرف از پوسته تعصب بیان بیرون و روی واقعیت نظر بدن. الان وقتی من دو خط نظر خودمو که اونم تازه بیشتر فان و مزاح بود دادم توی تاپیک بازی و شما از اون تاپیک برمیداری اینجا نقل قول میکنی مشخصه که چقدر میشه بحث اصولی و منطقی کرد اینجا.
موید حرفای من همون جمله آخر کامنتته، یعنی فقط میتونم بگم برداشتت رو نگه دار برای خودت، بنده خیلی خوب سابقه درخشان کن لوین و میازاکی و سابقه فوق درخشان استاد کوجیما رو میشناسم. طرفدارای کوجیما خوشبختانه به درکی از عالم هستی نائل شدن که ما موجودات کهتر و پست نمیتونیم حتی راجبش فکر کنیم چه برسه بخوایم نظر بدیم.
بیخیال عزیز، شما نظرت محترم، منم اگر یکم تند رفتم عذرخواهی میکنم، ولی گنجایش ظرف به اندازه بحث اصولی و منطقی نیست متاسفانه. پاینده باشی.
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,840
دوربین مخفیه؟همه اینایی که گفتی به انگشت کوچیکه کوجیما هم نمیشن، کاملا معلومه اونموقع که بازیای کوجیما اومده تجربه اشون نکردی که ببینی چطور قبل همه اینا کوجیما این صنعت رو با اثارش بشدت به سمت جلو برد.
هنوزه که MGS ها مشابه اشون رو هیچ بازیساز دیگه نساخته و نخواهدم ساخت.
MGSV و رفتار کوجیما جای ترول داره...ولی خود کارنامه اش و کارایی که انجام داده... اصلا و ابدا! :D
این هم یکی دیگه ار اون کامنت ها، آفتاب آمد دلیل آفتاب :D. اوکی دوست عزیزم، شما به ما بگو: ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی....، بزارید ما توی جهل خودمون دست و پا بزنیم، شماها خیلی خوبید :D:-bd.
 
  • Like
Reactions: FUTURE

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
علی جان شما دیگه چرا؟
آدمی مثل میازاکی توی چند سال اخیر کارنامش اندازه کل هیکل کوجیما پربار بوده،
آدمی مثل میکامی توی کدوم کار خودشو تکرار کرده؟ واقعا میکامی نزدیک کوجیما هم نیست؟ این از اون حرفا هست واقعا.
نیل دراکمن اثری ساخته ( و داره میسازه) که مرزهای واقعیت پذیری و هوش مصنوعی و توازن گیم پلی و داستانسرایی رو قشنگ جابه جا کرده.
لوین به معنای واقعی کلمه به صنعت ویدئو گیم وجاهت بخشید با داستان ها و دنیاهای مبهوت کنندش.
راکستار هر چند سال یه عنوان بلاک باستری با کمترین میزان شلوغ کاری میسازه و راحت بازار و منتقدین رو یه تکون اساسی میده.
سی دی پراجکت قشنگ بهترین بازیه نسل ( و از دید من حتی تاریخ ) رو ساخته اونوقت سر سایبرپانک میبینیم که چقدر حرفه ای و بر اساس اصول سالم مارکتینگ بازی هاشو پرزنت میکنه.
جدا ایمپکتی که این آدما و این آثار روی صنعت گیم گذاشتن رو کوجیما چند درصد توی این سال های اخیر داشته؟
مشکل میدونی چیه؟ مشکل اینه که یه عده فکر میکنن فقط خودشون کوجیما رو درک میکنن، هرکسی میاد دو خط نظر میده میگن تو که طرف رو نمیشناسی ، تو که بازیشو درک نمیکنی و... بیجا میکنی نظر میدی....
یکم این عینک تعصب رو بردارید، نمیگم هم نظر با من و یا کسانی که با بازی ارتباط نگرفتن باشین ولی حداقال به نظر مخالفا هم احترام بزارید.
تو خودت میدونی من محبوب ترین سازنده م id software بوده ولی بیشترین نقدها رو به بازی هاش مثل همین Rage 2 و quake و... رو خودم کردم.
یکم درک متقابل باشه هیچوقت بحثای اینچنینی بوجود نمیاد.

حالا تو کامنت من یکم عنصر مبالغه بود :D ولی خب بذاریم از نیل دراکمن شروع کنیم که به نظرتون داره مرزهای هوش مصنوعی رو جا به جا میکنه؟ مثلا اینکه یکسری دشمن تو یک محیط محدود همدیگه رو به اسم صدا میزنند؟ خب کوجیما 5 سال پیش اینکار رو با MGSV کرده بود که در دو سرزمین افریقا و افغانستان تک تک سربازها دقت کنید تک تک سربازها اسم داشتن و پشت بیسیم با اسم همدیگه رو صدا میزدند و اگر یکی شون رو خفت میکردی مثلا میگفتند فلانی گم شده! کاری نیل دراکمن داره میکنه رو کوجیما 5 سال پیش انجام داده! حالا نمیخوام بگم مثلا شما تو پایگاه اول جاده یک خرابکاری کنی به پایگاه پایین جاده بیسیم میزنند که اماده باشید و احتمال نفوذ مطرحه! و همین سربازها با خصوصیت های متنوع رو میتونستی ببری کمپ خودت و اونجا ازشون استفاده کنی و همین پایگاه ها براساس سبک گیمپلی شما تاکتیک و ادوات جنگی شون رو تغییر میدن و ...
Metal Gear Solid: The first modern video game
کن لوین با داستان هاش به دنیای ویدیو گیم وجاهت بخشید؟ برای مثال با کمی اسپویل در بایوشاک اینفینیت الیزابت تو کل بازی n تا سلاح و مهمات و غیره بهمون کمک میرسونه که ملت رو سلاخی کنیم و بعد اواخر بازی (جای قبرستون) تو یک کات سین که یکی رو میکشیم الیزابت ناراحت میشه که چرا فلانی رو کشتی و تو قاتل هستی و از دستمون فرار میکنه! یکی خارج از ویدیو گیم که بیاد اینو ببینه پوزخند میزنه ولی از اون سمت کوجیما در اوج تلاش سعی کرد در یک سری داستان که 30 سال روایت ش طول کشیده همچین سوتی هایی نده (هرچند تاحدی هست ولی خب وضع فرق میکنه تو یکسری 30 ساله اینقدر تناقض داشته باشه تا کسی که در یک بازی ده ساعته همچین موردی رو به وجود میاره)
سی دی پراجکت شاید بهترین بازی نسل رو از نظر شما ساخته ولی عنوانی که حتی کمبت دیزاینر نداشته (از ابتدا نقدها به کمبت بازی وارد بود ولی خب همین چندی پیش سره سایبرپانک اعتراف کردند که کمبت دیزاینر برای ویچر3 نداشتند!) در حالی که کوجیما در سی سال سابقه کاری ش سعی میکرده همیشه یک گیمپلی مهارت محور (در کنار داستانگویی و پیشرفت های فنی و استفاده از اخرین تکنولوژی ها و ...) ارائه کنه
میازاکی هم به نهایت احترام با اینکه در ده سال اخیر خیلی تاثیر زیادی روی ویدیو گیم داشته و چند بازی با اسم های متفاوت عرضه کرده ولی هسته گیمپلی دیمون سولز بعد از ده سال سلام میرسونه . درحالی که یکی خبر نداشته باشه از لحاظ گیمپلی نمیفهمه MSG3، 4 و V دنباله یک سری هستند! چقدر از لحاظ گیمپلی بین MGS3 و MGSV شباهت میبینی شما؟ (بازم اشاره میکنم + اینکه روی داستان و گرافیک و همه چی هم تمرکز داشتند نه صرفا گیمپلی محور مثل میازاکی)
اینجا هم که بحث تفاوت دو نسخه متوالی مطرح شد جا داره یادی کنم از نیل دراکمن جدا از اینکه دلست 2 چقدر شبیه به دلست یک هست، حتی امد پیسینگ انچارتد4 هم به دلست نزدیک کرد!!

و جدا از تمام افرادی که گفتی و به نظر میکامی از همه نزدیک تر باشه ولی میکامی هم تقریبا دوبار در شرایط مشابه کوجیما قرار گرفت (از یک استدیو/کمپانی بزرگ جدا شدن) ولی هربار ضعیف تر از قبل برگشت و با Evil within که عملا بازسازی RE4 بود قشنگ نشون داد تموم شده هست و الان هم صرفا مدیریت و تهیه کنندگی رو برعهده داره.

با صحبت های بالا نمیخوام این بزرگهای صنعت گیم رو زیرسوال ببرم و نه اتفاقا با بازیهاشون تک تک خاطره دارم و یا منتظر عناوین جدیدشون هستم ولی خب دستاوردهای کوجیما خیلی زیاده، خیلی زیاد از اینکه یک ژانر جدید ساخت و سعی کرد به بازیها مفهوم فرامتنی بده. برای مثال یکی از تاثیرات بزرگ MGS بر روی سری Gears of war هست که جدا از اینکه کلیف بی از همون واژه Gears استفاده کرده، در مفهوم بازی هم بشدت از کوجیما الهام گرفتن و روی قضیه سلاح های کشتار جمعی (hammer of dawn) مانور میدن و که استفاده از این سلاح ها چه طبعاتی داره و ... که باز خوده سری گیرز روی چند صد بازی دیگه تاثیر گذاشته

نقش کوجیما در ویدیو گیم مثل نقش کوبریک در سینما میمونه، کسی که هم روی عموم مخاطب ها تاثیرگذاشته و هم روی خالقین اثار دیگه

پ ن: نقش راک استار واقعا متفاوت هست، ما بحث مون بیشتر سمت فرد بود وگرنه راک استار یک کمپانی چندهزار نفری هست که چندین سال روی ساخت یک بازی وقت میذارن و ... بحث متفاوت خودش رو میطلبه. ولی خب اگر پرداکشن ولیو راک استار رو فاکتور بگیریم، میتونیم به نقش برادران هوزر نگاه کنیم این بنده خداها هم سره RDR2 در لول دیزاین مراحل دچار عقب موندگی شدند و جدایی leslie benzies تاثیرشو گذاشت
 
آخرین ویرایش:

z2s sas

Fear Inoculum
کاربر سایت
Jun 15, 2008
1,833
بایوشاک؟ سوتی داستان؟ کن لوین؟ هولی ش ا ی ت!!!!
متاسفانه باید عرض کنم که شاید مرزهای هوش مصنوعی توسط نیل دراکمن جابه جا نشده باشه. ولی قطعن دوست عزیزمون به تنهایی تونستن مرزهای ترول رو جابه جا کنن.
یعنی برای اینکه نظرات خودتون رو ثابت کنید دست به هر ترولی در قالب های مختلف میزنید تا شاید بتونه کمی به نوشتتون وجهه هم بده.
میخای از اسطوره ی زندگیت دفاع کنی بکن. چرا به در و دیوار میزنی؟ ماهم آرزو میکنیم ایشون 150 سال دیگه زنده بمونه و براتون شاهکار خلق کنه و مرزها رو یکی پس از دیگری جابه جا کنه و هر دستاوردی در گیتی وجود داره به تنهایی به دست بیاره. ولی این موهوماتی که بهم می بافید فقط کاربرد شخصی داره. سعی کنید در نشر دادنش دقت لازم رو مبذول کنید که شدیدا تاکسیکه.
 

Milkway Galaxy

کاربر سایت
Jan 12, 2013
248
البته آینده شغلی کوجیما به این بازی بستگی داره ، و اینکه تمام تلاشش رو بکنه بازی موفق بشه طبیعیه ، حتی بیرون از زمین :D:D و این حاشیه ها !!! ولی خب ترول خور این کار هاش هم بالاست ، فردا سی دی پروجکت هم نزدیک به عرضه بازیش بیاد بگه ، بدبخت بودیم ، سر ساخت ویچر کلی زیر بار قرض رفتیم ، هر چی از ویچر در آوردیم جای قرض ها دادیم ، زیر هزینه های سایبر پانک له شدیم ، اعضای استودیو از مردم اعانه جمع می‌کردن ، بیست میلیون دلار ناقابل از دولت لهستان مساعده گرفتیم !!! تو رو خدا هوای مارو داشته باشید ! خوب معلومه ملت ترولشون میکنن!

به نظر من تمام تمرکز کوجیما اینه که ساپورت و حمایت سونی رو کمرنگ کنه و بازیش رو مستقل نشون بده !
 

Holy Diver

کاربر سایت
Jun 2, 2010
1,706
نام
عرفان
پس لابد شما دنبال بحث اصولی و درستی؟ دست بردارید بابا ترخدا
شما نمیدونم چقدر بحث های فروم رو دنبال میکردی ولی من توی تمام این سال هایی که اینجا فعالیت کردم همیشه طرفدار صحبت های اصولی و بحث های منطقی بودم، یکبار نشد که حتی یه اخطار بگیرم، توی هر بحثی هم خودمو داخل نمیکنم چون نه حوصلشو دارم نه وقتشو.
بحث اصولی موقعی جواب میده که هر دو طرف از پوسته تعصب بیان بیرون و روی واقعیت نظر بدن. الان وقتی من دو خط نظر خودمو که اونم تازه بیشتر فان و مزاح بود دادم توی تاپیک بازی و شما از اون تاپیک برمیداری اینجا نقل قول میکنی مشخصه که چقدر میشه بحث اصولی و منطقی کرد اینجا.
موید حرفای من همون جمله آخر کامنتته، یعنی فقط میتونم بگم برداشتت رو نگه دار برای خودت، بنده خیلی خوب سابقه درخشان کن لوین و میازاکی و سابقه فوق درخشان استاد کوجیما رو میشناسم. طرفدارای کوجیما خوشبختانه به درکی از عالم هستی نائل شدن که ما موجودات کهتر و پست نمیتونیم حتی راجبش فکر کنیم چه برسه بخوایم نظر بدیم.
بیخیال عزیز، شما نظرت محترم، منم اگر یکم تند رفتم عذرخواهی میکنم، ولی گنجایش ظرف به اندازه بحث اصولی و منطقی نیست متاسفانه. پاینده باشی.
شما داری تلاش میکنی نظرات مخالفت بریزی تو یه سطل روشم برچسب کوجیما فن بزنی و بعد بهشون انگ متعصب بودن و خود برتربین بودن بزنی
بار ها تو این فروم خود من کارای کوجیما و بعضی المنت های بازی هاش رو نقد کردم و اصلا جوری که شما سعی داری نشون بدی این شخص خدا نکردم.
نه من نه هیچکسیم ندیدم تو فروم این کار بکنه و مثل شما بخواد کوجیما رو با بقیه مقایسه کنه یا بگه این از اون بهتر یا نیست.

حرف من از کامنت اول که اینقدر به شما برخورد این بود که این شخص الکی و بدون دلیل وجهه بدی داره تو سایت لطفا بیشتر از این خرابش نکنید چون لیاقتش این نیست.
من خودم مثل اون دوستمون که میکامی فن بود دوست ندارم اینقدر آش کوجیما رو شور کنم که همه بدشون بیاد ازش پس ادامه نمیدم این بحث
 

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,581
نام
محمد
کوجیما بدون شک بازیساز بزرگی هست ولی خب از کوجیما بزرگ تر هم داریم و علاوه بر این میشه کلی آدم اسم برد که حداقل هم ردیف کوجیما باشن. اینجوری نیست که اون بالا کوجیما نشسته باشه و بقیه از پایین براش دست تکون بدن :D البته اینکه علاقه زیادی به جنگولک بازی (!) داره هم دلیل نمیشه عملکرد و هنرش رو زیر سوال ببریم، همین MGS V تو بحث گیم پلی از جمله کامل ترین و بهترین بازی هایی هست که من تو عمرم انجام دادم و ساخت این بازی نشون میده کوجیما چه بازیساز قابلی هست.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,223
نام
ماکان
این روزها یکی از نشانه های خود خفن پنداری و من خیلی کولم، گیر دادن به کوجیماست. دستور العمل ساده ای هم داره، اول میری تو هر تاپیکی که به نوعی مربوط به کوجیما یا بازی هاش باشه، بعد بی ربط و با ربط شروع میکنی به ترول کردن و برچسب زدن. هرچی بیشتر دری وری بگی میتونی بعدا بیشتر ژست بگیری. اگرم کسی امد مخالفتی کنه سریع نارنجک رو میبندی به خودت و با عبارت هایی مثل "ای ذوب در کوجیما" یا "ای نفهم! ای نوب، ای آماتور" میری زیر تانک. حالا شما تبدیل شدید به یه گیمر عالم همه چیز دان که دچار توهم خود خفن پنداریه.

کلا به لطف این دوستان و سایر لوزرها همه تاپیک های مربوط به کوجیما یا DS متعفن و حال بهم زن شده. ما امضا میدیم که شما خیلی عالم و خفن هستید. متا DS هم زیر 100 شد خودمون خودجوش در KP و سونی رو گل میگیریم و روزی 100 بار تکرار میکنیم "فولانی گفته بود کوجیما اینجوریه ها اما ما گوش نکردیم" و بعد میزنیم تو سرمون. فقط شما بکشید بیرون. در عوض برید تو تاپیک این بازی های فوق شاهکاری که بازیسازهای خفن مورد علاقه تون دارن میسازن خوش مزه بازی در بیارید.
 

voldmort

AʙʏsSw̶ᴀʟᴋεЯ
کاربر فعال
May 28, 2015
10,014
نام
ali
میازاکی هم به نهایت احترام با اینکه در ده سال اخیر خیلی تاثیر زیادی روی ویدیو گیم داشته و چند بازی با اسم های متفاوت عرضه کرده ولی هسته گیمپلی دیمون سولز بعد از ده سال سلام میرسونه
جوک سال:D
به عنوان مثال یک وجه اشتراک بین دیمن سولز و سیکیرو نام ببر!
کوبیده از نو ساخته کدوم هسته اخوی!
مکانیزم ، روایت ، هسته ، داستان ، گیم پلی و...
هیچ وجه شباهتی وجود نداره
شما بلفرض ۱۰ سال پیش اگر دیمن سولز پلی کرده باشی و یهو بدون اینکه بدونی سازنده کیه بهت سیکیرو رو بدن و تجربه اش کنی و یه لیست ۱۰ نفره بدن و بپرسن حدس بزن سازنده اش کیه احتمالا نفر اخر بگی کار میازاکیه
واسه اینکه کوجیما رو بالا ببری نیاز نیست هرچیزی به ذهنت میرسه سریع بنویسی و بقیه رو بکوبی
 
آخرین ویرایش:

Silent fans

Stay lostdata
کاربر سایت
Jan 6, 2013
496
نام
Sera
ببینید کوجیما اینطوریه،سیستمش اینطوریه.در واقع مغزش اینطوری بهش دستور میده که اینطوری باشه.اینکه شما نمی تونید با اینطوری بودنش کار بیاد.این دیگه مشکل شماست...

اینکه کوجیما در صنعت گیم چقدر ارزشمنده مطمعنأ زیاد خیلی زیاد.کوجیما در صنعت گیم یه سمبول محسوب میشه کسی این صنعت رو از حالت ماشینیش خارج کرد.

پ.ن: اگه 10 شخص مقدس در صنعت گیم وجود داشته باشد. یکیش همین کوجیما است.کسی که احساسات رو به این صنعت تزریق کرد.
 

Ludens

Fallen Angel of the Night
Loyal Member
Dec 7, 2015
5,382
ببینید از کجا به کجا رسیدیم. :D بچه ها ارزش کارهایی که کوجیما کرده مشخصه، نیازی نیست هی با این و اون مقایسه بشه چون این مقایسه ها شاید منطقی هم نباشن حتی.(مثلا دراکمن کلا کارگردانی 2 تا بازی رو بر عهده داشته! به جان خودم با هر متر و مقیاسی نمیشه ایشون رو با کسی که داره از دهه 80 کار میکنه مقایسه کرد...)
بحث اینجاست که این ادم بعد از نزدیک 3 دهه فعالیت کردن توی یه کمپانی بزرگ میزنه بیرون و میاد از سختی هاش میگه، ولی این قضیه برای یه عده انقد توطئه وارانه جلوه میکنه که حتی روی نقدای بازی هم قراره تأثیر بذاره! جلل خالق واقعا. :D مگه فیلم هندیه؟! :))
 

JohnnySilverhand

کاربر سایت
Jul 5, 2019
2,757
نام
ژوبین
من پستا رو نخوندم ولی خداییش کی نیل دراکمن با کوجیما مقایسه کرد؟! زمانی که کوجیما mgs1 میساخت نیل دراکمن داشت تو دانشگاه مولتی پلیر conker bad fur day تست میکرد خداییش حتی فکر مقایسه آقای فمنیست و تحت تاثیر آدمی مثل آنیتا سرکیسیان با نویسنده حرفه ای مثل کوجیما زشته کوجیما هرکاریم کرده باشه پایان داستان بازیش به پیشنهاد چنین آدمی عوض نکرده هر وقت دراکمن تونست یه داستان سیاسی قوی بنویسه اونوقت مقایسش کنید:-jولی من دلیل این دفاع الکی فن های کوجیما رو نمیفهمم رفتن از کونامی براش سخت بود اوکی قبول ولی خداییش بقیش باور میکنید؟ مگه میشه با 30 سال سابقه کار و اینهمه شهرت هیچی نداشته باشی؟ چرا سازنده های بزرگ دیگه صنعت چیزی نگفتن؟ چرا میکامی وقتی از کپکام رفت نگفت بی پول بودم چرا فلانی و فلانی نگفتن ما بی پول بودیم؟
119340
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر