کوجیما از چالش‌های خود پس از ترک شرکت کونامی می‌گوید

فرداد معبودی

کاربر سایت
Nov 17, 2014
449
نام
فرداد معبودی
Hideo-Kojima.jpg

چیزی نمانده تا انتظار سه ساله برای عرضه بازی Death Stranding به اتمام برسد و اولین ساخته هیدئو کوجیما پس از مستقل شدن و ترک شرکت کونامی در بازار منتشر شود.
اکنون ایشان در گفتگوی جدیدش با فامیتسو درخصوص چالش‌ها و سختی‌های موجود برای تاسیس استودیو مستقل Kojima Productions پس از ترک شرکت کونامی سخن گفته است:

سه سال و نه ماه پیش بود که من مستقل شدم. در آن زمان 53 سالم بود. سنی که معمولا در آن بازنشسته می‌شوید. خانواده‌ام هم با ایده من برای ساختن یک استودیو جدید موافق نبودند. من یک فرد 53 ساله میانسال بودم و هیچ گونه پول و یا چیز دیگری نداشتم و تنها در این حالت می‌گفتم که این بازی جهان‌باز را می‌سازم.

کوجیما در ادامه از سختی‌های ساخت یک استودیو جدید گفت. ایشان اظهار کرد هنگامی که به یک بانک در ژاپن مراجعه کرد تا تقاضای وام کند درخواست ایشان پذیرفته نشد اما پس از آن هنگامی که یکی از...

Continue reading...


 

FUTURE

Endure & Survive
کاربر سایت
Aug 20, 2014
4,581
نام
Alireza
داداش یهو از آسمون نیوفتاده که کوجیما طرف کوجیماس:D اعتماد و اعتبار و بودجه و امکانات و اینارو رو هوا که بهش ندادن طرف یه پیشینه‌ای داشته اومدن رو حساب اینا بهش بها دادن چون تکلیفش معلومه نکنه انتظار داری همه رو به یه چشم ببینن؟:D بعدم تازه همین حرفایی که میزنمم حرف مفته چون شما در نظر بگیر اینایی که یه موقعی کله گنده بودن یهو غیب شدن یا رفتن بازی کوچیک ساختن(مگه بدشون میومد پروژه گنده بگیرن؟) کوجیما هم خیلی راحت می‌تونست به همین سرنوشت دچار بشه حالا فرقشون چی بوده؟ دیدن طرف استیل گادیت! هنوز ایده خفن داشته و می‌دونسته چجوری به سرانجام برسونتش پس امکانات در اختیارش گذاشتن. بعدم میگی مظلوم نمایی کرده در حالی که همه چی از اول بهش دادن خب شما امپراطوری درست کردی ازت میگیرن بعد دوباره اصلا تمام مواد خامشو میدن بهت باز راحته دوباره از صفر بیای امپراطوریتو راه بندازی؟ انگار موضوع امکاناته فقط به هرکی بدی شاهکار تحویل می‌ده:))
انگار سونی گفته بابا کوجیما رفیق فابمونه یه حال بهش بدیم. جایی مثل SIE همون قدر که به دلیل مدارا با نابغه‌ها و ایده‌های خفن به این جایگاه رسیده همونقدرم مطمئنا با بی‌رحمی با بی استعدادا و ایده‌های چرت اینطوری شده. کوجیما در حال مظلوم نمایی یا پز دادن نیست فقط فک می‌کنه اتفاقایی که براش افتاده و حسایی که از سر گذرونده مهم بوده و ارزش گفتن داره.
در نهایت به نظرم اتفاقی که برای کوجیما افتاد برای من به شدت الهام برانگیزه که پنج سال پیش اخراج شد و با کت شلوار و کتونیش اومد از کونامی بیرون و احتمالا وایساد و یه نگاه به آسمون کرد و گفت حالا چیکار کنم؟ برم کاراییب لش کنم؟ نه بجاش یه ماه دیگه داره برای یکی از دو سه تا ناشر باپرستیژ مارکت بازی AAA لانچ می‌کنه. تورو استوری.

نفستون از جای گرم بلند می‌شه خداییا:))
این روضه‌های کربلا رو خیلی شنیدیم...اینکه توی اتاق تاریک نشسته بوده و کونامی بهش اجازه دخالت نمیداده و از تیم جدا شده بوده و فلان...فحش‌هامونم به کونامی دادیم.
ولی الان قضیه فرق میکنه...چیزی که بدیهیه اینه که کوجیما به خاطر شهرتش و اون دراماتیک کردن اوضاع توسط جف کیلی، راحت میتونسته هر جایی خواست بره...خودشم گفته که سونی رو انتخاب کرده چون قبلا باهاشون همکاری داشته و باهاشون راحت بوده. الانم بدون محدودیت هر کاری خواسته انجام داده...کدوم ناشر عاقلی اجازه میده کله‌ی رفیقت گیرمو دل تورو رو برداری بزاری روی یه شخصیت توی بازیت...اونم بدون هیچ دلیلی و منطقی :D ولی سونی اجازه داد...اجازه داده هر کاری دلش خواسته انجام داده و بشدت هم آزادانه کار کرده.
ولی حالا بیای بگی اون موقع هیچ پولی نداشتم و در به در دنبال وام بودم و فلان، انصافا باورپذیر نیست...حالا اگه صحت هم داشته باشه بازم میدونیم راهِ کوجیما بعد از خروج از کونامی نسبت به 99 درصد بازیسازای دیگه هموارتر بوده و بهترین امکانات رو داشته...جایی واسه مظلوم نمایی نمیمونه واسش و باید یه راه دیگه‌ای برای جلب توجه پیدا کنه.
حالا تو کامنت من یکم عنصر مبالغه بود :D ولی خب بذاریم از نیل دراکمن شروع کنیم که به نظرتون داره مرزهای هوش مصنوعی رو جا به جا میکنه؟ مثلا اینکه یکسری دشمن تو یک محیط محدود همدیگه رو به اسم صدا میزنند؟ خب کوجیما 5 سال پیش اینکار رو با MGSV کرده بود که در دو سرزمین افریقا و افغانستان تک تک سربازها دقت کنید تک تک سربازها اسم داشتن و پشت بیسیم با اسم همدیگه رو صدا میزدند و اگر یکی شون رو خفت میکردی مثلا میگفتند فلانی گم شده! کاری نیل دراکمن داره میکنه رو کوجیما 5 سال پیش انجام داده! حالا نمیخوام بگم مثلا شما تو پایگاه اول جاده یک خرابکاری کنی به پایگاه پایین جاده بیسیم میزنند که اماده باشید و احتمال نفوذ مطرحه! و همین سربازها با خصوصیت های متنوع رو میتونستی ببری کمپ خودت و اونجا ازشون استفاده کنی و همین پایگاه ها براساس سبک گیمپلی شما تاکتیک و ادوات جنگی شون رو تغییر میدن و ...
Metal Gear Solid: The first modern video game
کن لوین با داستان هاش به دنیای ویدیو گیم وجاهت بخشید؟ برای مثال با کمی اسپویل در بایوشاک اینفینیت الیزابت تو کل بازی n تا سلاح و مهمات و غیره بهمون کمک میرسونه که ملت رو سلاخی کنیم و بعد اواخر بازی (جای قبرستون) تو یک کات سین که یکی رو میکشیم الیزابت ناراحت میشه که چرا فلانی رو کشتی و تو قاتل هستی و از دستمون فرار میکنه! یکی خارج از ویدیو گیم که بیاد اینو ببینه پوزخند میزنه ولی از اون سمت کوجیما در اوج تلاش سعی کرد در یک سری داستان که 30 سال روایت ش طول کشیده همچین سوتی هایی نده (هرچند تاحدی هست ولی خب وضع فرق میکنه تو یکسری 30 ساله اینقدر تناقض داشته باشه تا کسی که در یک بازی ده ساعته همچین موردی رو به وجود میاره)
سی دی پراجکت شاید بهترین بازی نسل رو از نظر شما ساخته ولی عنوانی که حتی کمبت دیزاینر نداشته (از ابتدا نقدها به کمبت بازی وارد بود ولی خب همین چندی پیش سره سایبرپانک اعتراف کردند که کمبت دیزاینر برای ویچر3 نداشتند!) در حالی که کوجیما در سی سال سابقه کاری ش سعی میکرده همیشه یک گیمپلی مهارت محور (در کنار داستانگویی و پیشرفت های فنی و استفاده از اخرین تکنولوژی ها و ...) ارائه کنه
میازاکی هم به نهایت احترام با اینکه در ده سال اخیر خیلی تاثیر زیادی روی ویدیو گیم داشته و چند بازی با اسم های متفاوت عرضه کرده ولی هسته گیمپلی دیمون سولز بعد از ده سال سلام میرسونه . درحالی که یکی خبر نداشته باشه از لحاظ گیمپلی نمیفهمه MSG3، 4 و V دنباله یک سری هستند! چقدر از لحاظ گیمپلی بین MGS3 و MGSV شباهت میبینی شما؟ (بازم اشاره میکنم + اینکه روی داستان و گرافیک و همه چی هم تمرکز داشتند نه صرفا گیمپلی محور مثل میازاکی)
اینجا هم که بحث تفاوت دو نسخه متوالی مطرح شد جا داره یادی کنم از نیل دراکمن جدا از اینکه دلست 2 چقدر شبیه به دلست یک هست، حتی امد پیسینگ انچارتد4 هم به دلست نزدیک کرد!!

و جدا از تمام افرادی که گفتی و به نظر میکامی از همه نزدیک تر باشه ولی میکامی هم تقریبا دوبار در شرایط مشابه کوجیما قرار گرفت (از یک استدیو/کمپانی بزرگ جدا شدن) ولی هربار ضعیف تر از قبل برگشت و با Evil within که عملا بازسازی RE4 بود قشنگ نشون داد تموم شده هست و الان هم صرفا مدیریت و تهیه کنندگی رو برعهده داره.

با صحبت های بالا نمیخوام این بزرگهای صنعت گیم رو زیرسوال ببرم و نه اتفاقا با بازیهاشون تک تک خاطره دارم و یا منتظر عناوین جدیدشون هستم ولی خب دستاوردهای کوجیما خیلی زیاده، خیلی زیاد از اینکه یک ژانر جدید ساخت و سعی کرد به بازیها مفهوم فرامتنی بده. برای مثال یکی از تاثیرات بزرگ MGS بر روی سری Gears of war هست که جدا از اینکه کلیف بی از همون واژه Gears استفاده کرده، در مفهوم بازی هم بشدت از کوجیما الهام گرفتن و روی قضیه سلاح های کشتار جمعی (hammer of dawn) مانور میدن و که استفاده از این سلاح ها چه طبعاتی داره و ... که باز خوده سری گیرز روی چند صد بازی دیگه تاثیر گذاشته

نقش کوجیما در ویدیو گیم مثل نقش کوبریک در سینما میمونه، کسی که هم روی عموم مخاطب ها تاثیرگذاشته و هم روی خالقین اثار دیگه

پ ن: نقش راک استار واقعا متفاوت هست، ما بحث مون بیشتر سمت فرد بود وگرنه راک استار یک کمپانی چندهزار نفری هست که چندین سال روی ساخت یک بازی وقت میذارن و ... بحث متفاوت خودش رو میطلبه. ولی خب اگر پرداکشن ولیو راک استار رو فاکتور بگیریم، میتونیم به نقش برادران هوزر نگاه کنیم این بنده خداها هم سره RDR2 در لول دیزاین مراحل دچار عقب موندگی شدند و جدایی leslie benzies تاثیرشو گذاشت
چه روش خوبی...بقیه رو بکشیم پایین تا کوجیما بره بالا! ببین منم میتونم از همین منطق استفاده کنم تا کوجیما رو در مقابل این افراد کوچیک جلوه بدم:
کوجیما برخلاف این افراد و استدیوها هیچوقت گوتی نبرده و بازیش بازیِ شماره یکِ سال نبوده.
اگه PT رو بخاطر دمو بودنش حساب نکنیم، کوجیما بازیهای بزرگش صرفا توی سری متال گیر بودن و به جز این موارد نتونسته درخشش بزرگی داشته باشه. با میکامی مقایسه‌اش کن که از نظر تنوع کاری پشم ریزونه!
با اینکه کوجیما همیشه ادعاش میشه ولی هیچوقت پایه‌گذار سبکی نبوده...اینکه یه ژانر جدید ساخته کاملا اشتباهه....مخفی‌کاری 2D با عموما Castle Wolfenstein و چندتا بازی دیگه خلق شد...بعدا هم اولین بازی مخفی‌کاری 3D اولین نسخه Tenchu بود که MGS و Thief دنباله‌‌شو گرفتن. هیچ شکی نیست که کوجیما توی محبوب‌سازی این سبک نقش داشته ولی به تنهایی این کار رو نکرده. حالا با میکامی مقایسه‌اش کن که دو بار صنعت گیم رو با RE و RE4 دگرگون کرده و ادعایی هم نداره.
تو با کوبریک مقایسه‌اش میکنی ولی از نظر من کوجیما موفق‌ترین کاری که تونسته بکنه اینه که با اضافه کردن چیزای عجیب و بحث برانگیز به بازیاش بحث رو داغ‌تر کنه و جلب توجه کنه...توی این کار بشدت موفق بوده و به همین دلیل هم هست که فن‌هاش به جای اینکه چیز منطقی برای دفاع ازش داشته باشن، صرفا سعی میکنن بقیه رو بد جلوه بدن تا کوجیما بزرگتر به نظر برسه.
اینم بحث به روش خودت...خیلی راحته :D
این روزها یکی از نشانه های خود خفن پنداری و من خیلی کولم، گیر دادن به کوجیماست. دستور العمل ساده ای هم داره، اول میری تو هر تاپیکی که به نوعی مربوط به کوجیما یا بازی هاش باشه، بعد بی ربط و با ربط شروع میکنی به ترول کردن و برچسب زدن. هرچی بیشتر دری وری بگی میتونی بعدا بیشتر ژست بگیری. اگرم کسی امد مخالفتی کنه سریع نارنجک رو میبندی به خودت و با عبارت هایی مثل "ای ذوب در کوجیما" یا "ای نفهم! ای نوب، ای آماتور" میری زیر تانک. حالا شما تبدیل شدید به یه گیمر عالم همه چیز دان که دچار توهم خود خفن پنداریه.

کلا به لطف این دوستان و سایر لوزرها همه تاپیک های مربوط به کوجیما یا DS متعفن و حال بهم زن شده. ما امضا میدیم که شما خیلی عالم و خفن هستید. متا DS هم زیر 100 شد خودمون خودجوش در KP و سونی رو گل میگیریم و روزی 100 بار تکرار میکنیم "فولانی گفته بود کوجیما اینجوریه ها اما ما گوش نکردیم" و بعد میزنیم تو سرمون. فقط شما بکشید بیرون. در عوض برید تو تاپیک این بازی های فوق شاهکاری که بازیسازهای خفن مورد علاقه تون دارن میسازن خوش مزه بازی در بیارید.
کسی برای خودخفن‌پنداری با فن‌های جان بر کف کوجیما در نمیوفته....الان شما داری به هر کسی که با رفتار کوجیما مخالفه برچسب میزنی که خودخفن‌پنداره...در حالی که خودت از همین برچسب زدن انتقاد میکنی!
ببین هیچ کس مثل خودت موج سواری بلد نیست :D همیشه وقتی حرفی برای گفتن نداری از این جور کامنتای منتاقض میدی :D

==================

انتقاد اصلی به رفتار کوجیماست که تقریبا دیگه همه قبول دارن که توی مصاحبه‌هاش هر دری وری که میخواد رو میگه تا بره سر تیتر سایت‌ها. کسی نمیخواد به زور دستاوردهای کوجیما رو بد جلوه بده ولی همه آزاد هستن که در مورد رفتار کوجیما نظر بدن...اینکه کوجیما فلان قدر سابقه داشته و اینا ربطی به اینکه توی مصاحبه‌ها رسما مضخرف تحویل ملت میده، نداره و اینم که کوجیما یه بازیساز بزرگ و باسابقه‌ست باعث نمیشه هر چیزی که میگه رو با جان و دل قبول کنیم و به درگاهش تعظیم کنیم. یه فرقی بین اینکه طرفدار یه فرد مشهور باشی ولی همه حرفاش رو قبول نداشته باشی، و اینکه فن متعصبش باشی و در همه حالت هیچ مخالفتی باهاش نداشته باشی، وجود داره.
 

JohnnySilverhand

کاربر سایت
Jul 5, 2019
2,757
نام
ژوبین
مگه MGS4 گوتی سال 2008 نبود اونم تازه در رقابت با GTA IV یا من دارم اشتباه میکنم؟
بنظرم منظورشون TGA کوجیما از زمانی که TGA به وجود آمد یه بازی بیشتر نداد که اونم نمیمه کاره رها شد ولی کاملشم بعید میدونم گوتی میگرفت
really?! :D
الان اینا رو با یه بازی نسل شیشی زیر سوال بردی؟ از خدا بترس حاجی! :D:| mgs5 میتونی زیر سوال ببری ولی 4 عمرا!

119351

119352
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
بنظرم منظورشون TGA کوجیما از زمانی که TGA به وجود آمد یه بازی بیشتر نداد که اونم نمیمه کاره رها شد ولی کاملشم بعید میدونم گوتی میگرفت

really?! :D
الان اینا رو با یه بازی نسل شیشی زیر سوال بردی؟ از خدا بترس حاجی! :D:| mgs5 میتونی زیر سوال ببری ولی 4 عمرا!

View attachment 119351

View attachment 119352
نه دیگه چک کردم درست میگه گوتی 2008 فال اوت 3 بوده GTA IV و MGS 4 هم در رده های بعدی ولی اون دوتا فقط یه گوتی اختلاف داشتن. ولی خوب امسال که بیگ وینر شد خودم یه بلایی سر بعضیا بیارم :D
 
  • Like
  • Smile
Reactions: uriel and FUTURE

JohnnySilverhand

کاربر سایت
Jul 5, 2019
2,757
نام
ژوبین
نه دیگه چک کردم درست میگه گوتی 2008 فال اوت 3 بوده GTA IV و MGS 4 هم در رده های بعدی ولی اون دوتا فقط یه گوتی اختلاف داشتن
من که چیزی پیدا نکردم! :|:D ببینید 2008 سال عجیبی بود کلی بازی شاخ توش عرضه شد اصلا نمیشه نظر درست داد بعد اون موقع کی به کی بود خداییش؟ خودتونم دارید میگید یک گوتی :D
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
این روزها یکی از نشانه های خود خفن پنداری و من خیلی کولم، گیر دادن به کوجیماست. دستور العمل ساده ای هم داره، اول میری تو هر تاپیکی که به نوعی مربوط به کوجیما یا بازی هاش باشه، بعد بی ربط و با ربط شروع میکنی به ترول کردن و برچسب زدن. هرچی بیشتر دری وری بگی میتونی بعدا بیشتر ژست بگیری. اگرم کسی امد مخالفتی کنه سریع نارنجک رو میبندی به خودت و با عبارت هایی مثل "ای ذوب در کوجیما" یا "ای نفهم! ای نوب، ای آماتور" میری زیر تانک. حالا شما تبدیل شدید به یه گیمر عالم همه چیز دان که دچار توهم خود خفن پنداریه.

کلا به لطف این دوستان و سایر لوزرها همه تاپیک های مربوط به کوجیما یا DS متعفن و حال بهم زن شده. ما امضا میدیم که شما خیلی عالم و خفن هستید. متا DS هم زیر 100 شد خودمون خودجوش در KP و سونی رو گل میگیریم و روزی 100 بار تکرار میکنیم "فولانی گفته بود کوجیما اینجوریه ها اما ما گوش نکردیم" و بعد میزنیم تو سرمون. فقط شما بکشید بیرون. در عوض برید تو تاپیک این بازی های فوق شاهکاری که بازیسازهای خفن مورد علاقه تون دارن میسازن خوش مزه بازی در بیارید.
جالبه ماکان از این طرف قضیه یه جور دیگه هست:D یعنی ملت برای بزرگ نشون دادن کوجیما، بقیه بازی سازها رو پشم حساب میکنن. هر چی میگیم برمیگردن میگن کوچیما اول آورد، کوجیما اول ساخت، کوجیما فلان، کوجیما بهمان. انگار کل صنعت بازی تا ابد به کوجیما بدهکاره و باید یه چیزی هم دو دستی بهش بدن و هر کار هم بکنن و هر چیز جدیدی که بقیه خلق کنن، در حد و اندازه کوجیما نمیشه و نخواهد شد. جوری کارهای بقیه رو میکشن پایین که سطحشون از Crackdown 3 هم پایین تر میاد. کافیه یه نگاه به همین جف کیلی بندازی که چجوری کوجیما رو توی هر کنفرانس علم میکنه. انگار بقیه بازی سازهایی که اونجا هستن اندازه جلبک هم ارزش ندارن و متاسفانه چون جایی هم اینکارو میکنه که چشم عموم ملت به اونجا هست و تاثیرگذاره، این طرز تفکر هم پیرو همون به وجود میاد. دقیقا این موضوع هم برای ما به شدت حال به هم زنه.
هیچ کس مشکلی با کارهای کوجیما و دستاوردهایی که داشته، نداره. ما با این رفتار نفرت انگیز ملت که کوجیما رو میزنن تو سر بقیه مشکل داریم.
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,355
جوک سال:D
به عنوان مثال یک وجه اشتراک بین دیمن سولز و سیکیرو نام ببر!
کوبیده از نو ساخته کدوم هسته اخوی!
مکانیزم ، روایت ، هسته ، داستان ، گیم پلی و...
هیچ وجه شباهتی وجود نداره
شما بلفرض ۱۰ سال پیش اگر دیمن سولز پلی کرده باشی و یهو بدون اینکه بدونی سازنده کیه بهت سیکیرو رو بدن و تجربه اش کنی و یه لیست ۱۰ نفره بدن و بپرسن حدس بزن سازنده اش کیه احتمالا نفر اخر بگی کار میازاکیه
واسه اینکه کوجیما رو بالا ببری نیاز نیست هرچیزی به ذهنت میرسه سریع بنویسی و بقیه رو بکوبی
demons souls
parry
119354
119353

Backstab
119357

هسته گیم پلی Sekiro: Shadows Die چیه ؟
Parry and Backstab:D
این روضه‌های کربلا رو خیلی شنیدیم...اینکه توی اتاق تاریک نشسته بوده و کونامی بهش اجازه دخالت نمیداده و از تیم جدا شده بوده و فلان...فحش‌هامونم به کونامی دادیم.
ولی الان قضیه فرق میکنه...چیزی که بدیهیه اینه که کوجیما به خاطر شهرتش و اون دراماتیک کردن اوضاع توسط جف کیلی، راحت میتونسته هر جایی خواست بره...خودشم گفته که سونی رو انتخاب کرده چون قبلا باهاشون همکاری داشته و باهاشون راحت بوده. الانم بدون محدودیت هر کاری خواسته انجام داده...کدوم ناشر عاقلی اجازه میده کله‌ی رفیقت گیرمو دل تورو رو برداری بزاری روی یه شخصیت توی بازیت...اونم بدون هیچ دلیلی و منطقی :D ولی سونی اجازه داد...اجازه داده هر کاری دلش خواسته انجام داده و بشدت هم آزادانه کار کرده.
ولی حالا بیای بگی اون موقع هیچ پولی نداشتم و در به در دنبال وام بودم و فلان، انصافا باورپذیر نیست...حالا اگه صحت هم داشته باشه بازم میدونیم راهِ کوجیما بعد از خروج از کونامی نسبت به 99 درصد بازیسازای دیگه هموارتر بوده و بهترین امکانات رو داشته...جایی واسه مظلوم نمایی نمیمونه واسش و باید یه راه دیگه‌ای برای جلب توجه پیدا کنه.

چه روش خوبی...بقیه رو بکشیم پایین تا کوجیما بره بالا! ببین منم میتونم از همین منطق استفاده کنم تا کوجیما رو در مقابل این افراد کوچیک جلوه بدم:
کوجیما برخلاف این افراد و استدیوها هیچوقت گوتی نبرده و بازیش بازیِ شماره یکِ سال نبوده.
اگه PT رو بخاطر دمو بودنش حساب نکنیم، کوجیما بازیهای بزرگش صرفا توی سری متال گیر بودن و به جز این موارد نتونسته درخشش بزرگی داشته باشه. با میکامی مقایسه‌اش کن که از نظر تنوع کاری پشم ریزونه!
با اینکه کوجیما همیشه ادعاش میشه ولی هیچوقت پایه‌گذار سبکی نبوده...اینکه یه ژانر جدید ساخته کاملا اشتباهه....مخفی‌کاری 2D با عموما Castle Wolfenstein و چندتا بازی دیگه خلق شد...بعدا هم اولین بازی مخفی‌کاری 3D اولین نسخه Tenchu بود که MGS و Thief دنباله‌‌شو گرفتن. هیچ شکی نیست که کوجیما توی محبوب‌سازی این سبک نقش داشته ولی به تنهایی این کار رو نکرده. حالا با میکامی مقایسه‌اش کن که دو بار صنعت گیم رو با RE و RE4 دگرگون کرده و ادعایی هم نداره.
تو با کوبریک مقایسه‌اش میکنی ولی از نظر من کوجیما موفق‌ترین کاری که تونسته بکنه اینه که با اضافه کردن چیزای عجیب و بحث برانگیز به بازیاش بحث رو داغ‌تر کنه و جلب توجه کنه...توی این کار بشدت موفق بوده و به همین دلیل هم هست که فن‌هاش به جای اینکه چیز منطقی برای دفاع ازش داشته باشن، صرفا سعی میکنن بقیه رو بد جلوه بدن تا کوجیما بزرگتر به نظر برسه.
اینم بحث به روش خودت...خیلی راحته :D

کسی برای خودخفن‌پنداری با فن‌های جان بر کف کوجیما در نمیوفته....الان شما داری به هر کسی که با رفتار کوجیما مخالفه برچسب میزنی که خودخفن‌پنداره...در حالی که خودت از همین برچسب زدن انتقاد میکنی!
ببین هیچ کس مثل خودت موج سواری بلد نیست :D همیشه وقتی حرفی برای گفتن نداری از این جور کامنتای منتاقض میدی :D

==================

انتقاد اصلی به رفتار کوجیماست که تقریبا دیگه همه قبول دارن که توی مصاحبه‌هاش هر دری وری که میخواد رو میگه تا بره سر تیتر سایت‌ها. کسی نمیخواد به زور دستاوردهای کوجیما رو بد جلوه بده ولی همه آزاد هستن که در مورد رفتار کوجیما نظر بدن...اینکه کوجیما فلان قدر سابقه داشته و اینا ربطی به اینکه توی مصاحبه‌ها رسما مضخرف تحویل ملت میده، نداره و اینم که کوجیما یه بازیساز بزرگ و باسابقه‌ست باعث نمیشه هر چیزی که میگه رو با جان و دل قبول کنیم و به درگاهش تعظیم کنیم. یه فرقی بین اینکه طرفدار یه فرد مشهور باشی ولی همه حرفاش رو قبول نداشته باشی، و اینکه فن متعصبش باشی و در همه حالت هیچ مخالفتی باهاش نداشته باشی، وجود داره.
کدوم مصاحبه‌هاش دری وری گفته ؟
جز این موارد نتونسته درخشش بزرگی داشته باشه:-?
مگه به جز متال گیر بازی دیگه هم ساخته ؟
119361
119360

انتظار داری یه بازی مخفی کاری در حضور GTA 3 , Grand Theft Auto: San Andreas , GTA IV , Red Dead Redemption , WITCHER 3 , FALLOUT 3, World of Warcraft ,The Legend of Zelda: Ocarina of Time , Half-Life 2 ,..... گوتی بشه :|
119363 119364 119365

اولین بازی مخفی‌کاری 3D اولین نسخه Tenchu بود که MGS و Thief دنباله‌‌شو گرفتن =D>
119366
اره کوجیما دیسک Tenchu گذاشت تو PS1 بعدش به فکرش رسید مخفی کاری 3D بسازه
در 6 ماه Metal Gear Solid ساخت
119367
 
آخرین ویرایش:

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
دوتا نکته قابل ذکر هست یکی اینکه نیل دراکمن انچنان فردی نیست که بخواد زیاد تو سایه ها بمونه اتفاقا حضور فعالی داره در شبکه های اجتماعی و ...
و نکته مهم تر متاسفانه این افرادی که گفتی هیچکدوم کارنامه ای حتی به نزدیکی کوجیما ندارند! متاسفانه با مرگ سری MGS مثل اینکه آثار و لگسی کوجیما هم داره از یادها میره
و اتفاقا بی راه هم نگفته تو این مصاحبه اش و اشاره کرده اکثریت (تمام) دیزاینر های بزرگی که از استدیوهای خودشون جدا شدند بعد به صورت مستقل موفق عمل نکردن (بزرگترین نمونه سالهای اخیرش کلیف بی بزرگ) و مامور بانک هم به کوجیما گفته دستاوردهای شما واقعی نیستند!

این که بگی میکامی حتی "نزدیک" به کوجیما هم کارنامه نداره خیلی حرف بولد ـیه :D
جدا از این که اگه اینا رو هم بذاریم کنار، آدمهایی مثل ایجی آئونوما و شیگرو میاموتو (نینتندو که طبیعتا حساب نیست :D) و سِد میرز (اوپس!! سبک استراتژیک اصن کارنامه داره؟ :D) و ماساهیرو ساکورایی (آه نه فایتینگ و پلتفرمر هم که نمیشه)، لزلی بنزیز (اسم اینو جدا داشت تقریبا یادم می رفت :D) و ...

آره اگه خط کش بگیریم میلی متری حساب کنیم شاید بازم اینا اندازه کوجیما کار نداشته باشن ولی چهره رسانه ایشون قطعا به نسبت مشابه باهاش فاصله نداره و خیلی بدتره
 

Red Dead

کاربر سایت
Jun 16, 2010
1,659
نام
سیاوش
کوجیما مثل تارانتینو در صنعت سینما هست,قطعا بهترین نیست,ولی مسلما معروف ترین و بحث برانگیز ترین کارگردان در صنعت game هست (در حال حاضر)
خیلی از feature های بازی هاش هم از فیلم ها و بازی های دیگه بر می داره,به هیچ جاش هم نیست,من بیشتر از این رفتارش خوشم می آد تا خود بازی هاش :)):))
این اواخر هم که با WR گشته,پس انتظار یک بازی همه پسند نداشته باشید
 

JohnnySilverhand

کاربر سایت
Jul 5, 2019
2,757
نام
ژوبین
جمع کنید خدایشش کوجیما سازنده خفنیه ولی دلیل نمیشه بقیه بازی سازا رو بخاطرش پایین بکشیم و بگیم کوجیما از همه بهتره و همه حرفاش راسته و بازی هاشم مشکلی نداره که صد در صد همشون مشکلاتی داره مخصوصا که خیلی از سازنده ها در حقیقت سودشون برای این صنعت چندین برابر کوجیما و ادعاهاش بوده!

یوسوزوکی: خفن ترین آرکید ساز ورزشی . پایه گذار بازی های ورزشی 3D . پایه گذار اولین فایتینگ 3D . پایه گذار سبک open world که بدون این مورد الان نه gta وجود داشت و نه هیچ ow.

Warren Spector : خلق سیستم شاک و از همه مهم تر خلق Deus Ex که بدون این شاید هیچوقت cp2077 نمی دیدیم!

will wright: نوآور تو سبک شبیه سازی

میکامی: نمیشه بهش گفت پایه گذار ولی اولین کسی که تو سبک وحشت یه بازی یونیک ساخت . ساخت re4 و گیم پلی یونیکش که بدون اون سری هایی مثل gears یا tlou هیچوقت به موفقیت نمی رسیدن و هنوزم که هنوزه الگو و استاندارد شوترها رو تعریف میکنه!

میاموتو: پایه گذار سبک پلتفرمر که بدون اون امروز نه crashی وجود داشت و نه باقی پلتفرمرها

حالا خود کوجیما: پایه گذار سبک مخفی کاری که بدون این چیزایی مثل sc به وجود نمی امدن . اولین بازی سازی که به داستان سرایی کاملا جدی و سیاسی پرداخت . اولین کسی که از موشن کپچر سینمایی و نوین استفاده و باعث شد امثال کپکام برن طرفش این حرفتون که میگید اولین بازی مخفی کاری ولفنشتین بوده خیلی خنده داره اولین بازی مخفی کاری mg msx بوده و این یه فکت!

میبینید که این افراد نه تنها سودشون برای صنعت کمتر نبوده بلکه به مراتب بیشتر از کوجیما بوده و خدا رو شکر که یه عده مثل کوجیما ازشون خدا نساختن!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر