سلام مصطفی جان..:cheesygri
نميدونم قبلا چقدر با لينوكس كار كردي و آيا بازي لينوكسي انجام دادي يا نه
لينوكس سرعتش از ويندوز بيشتره و از ويندوز هم پايدارتره
api مورد استفادش هم عمدتا OpenGl هست كه توي ويندوز هم استفاده ميشه
فكر كنم براي مقايسه سرعت ، Doom 3 گزينه مناسبي باشه چون هم نسخه ويندوزي داره و هم لينوكسي
اگر اين بازي رو انجام ندادي ميتوني از اينجا دانلودش كني :
در مورد پایدارتر بودن لینوکس نسبت به ویندوز من کاملا باهات موافقم...دلیلشم بخاطر جدا بودن هسته ی لینوکس از سایر بخش های اون هست که سبب میشه اگر اختلالی در قسمتی از لینوکس بوجود بیاد روی هسته تاثیری نزاره...
اما مصطفی جان شک نکن که سیستم عامل ویندوز از لحاظ سرعت اجرای بازی سریعتر از لینوکس هست...
این مقایسه ای است که از همون بازی Doom 3 که بهش اشاره کردی که بین لینوکس و ویندوز انجام شده...
ببین و خودت قضاوت کن..
در ابتدا مشخصات سیستمی که این آزمایشات روش انجام شده بشرح زیر است...
همانطور که میبینی در این مقایسه از 4 نسل از کارت های گرافیک انویدیا در هر دو پلتفرم ویندوز و لینوکس استفاده شده...
در ابتدا به مقایسه در حالت High Quality میپردازیم
همانطور که میبینی Doom 3 در ویندوز در این مقایسه میزان فریم ریت بیشتری نسبت به لینوکس ارائه داده که در بعضی قسمت ها تفاوت واقعا فاحش هست تا جایی که عملکرد کارت گرافیک GeForce 6800 GT در ویندوز نسبت به لینوکس در حدود 20 تا 36 درصد سریعتر هست...و وقتی به کارت های کندتر مثل GeForce 4 میرسیم این تفاوت به 50 درصد هم میرسه !!!! واقعا قابل توجهه مگه نه..؟؟؟ :confused:
اما میرسیم به مقایسه در حالت Medium Quality ....
در این حالت هم همانطور که میبینی ویندوز کماکان عملکرد بهتری داره بخصوص این تفاوت در مورد دو کارت گرافیک GeForce 6800 GT و GeForce FX 5900 Ultra فاحش هست...
حالا میرسیم به حالت Low Quality
در این حالت هم همانطوری که میبینی ویندوز عملکرد بسیار بهتری ارائه داده...
اما بریم سراغ یک مقایسه ی جداگانه بین کیفیت و عملکرد در لینوکس در مقایسه با ویندوز
این مقایسه مربوط به لینوکس هست در رزولوشن ها و کیفیت ها و AA و AF های مختلف...
اما این مقایسه هم مربوط به ویندوز هست...
همانطور که میبینی بخصوص در دو رده کارت قویتر تفاوت بین لینوکس و ویندوز واقعا فاحش هست..
متوجه منظورت نشدم ، يعني چي يه api درست كنند ؟!
api متداول لينوكس OpenGL هست كه كنسولهاي غير مايكروسافتي هم از اين رابط استفاده ميكنن و قدرتش انكارناپذيره
بعضي از بازيهاي لينوكس هم از رابط SVGA Lib استفاده ميكنن
مصطفی جان درست میگی اما ....
رابط گرافیک لینوکس OpenGL هست...میدونی که یک API فقط از رابط گرافیک تشکیل نشده..و شامل بخش های دیگه ای مثل صدا ، شبکه ، Input و ... هم هست...
بنظرت چرا اکثر سازندگان بازی در ویندوز از رابط API دایرکس استفاده می کنند..مگر نه اینکه خیلی ها اعتقاد دارند OpenGL هم قویتره و هم ساده تر....دلیل اصلیش به خاطر امکانات و قابلیت های بمراتب بیشتریه که API دایرکس ارائه میده که اشاره بهش از حوصله ی بحثمون خارجه...
لینوکس از کمبود یک چنین API رنج میبره برای همین یک عده مدتیه دارند روی این سوژه کار میکنند...
اما اينكه ميگي لينوكس در استفاده از كارتهاي صدا مشكل داره بايد عرض كنم كه هيچ مشكلي از جانب لينوكس نيست ، بلكه سازنده هاي سخت افزار ها اطلاعات مربوط به درايور هاشون رو به جامعه لينوكسي نميدن و برنامه نويسهاي لينوكس مجبورن خودشون براي سخت افزار ها درايور بنويسن
عين اين ميمونه كه ويندوز رو نصب كني و هيچ كدوم از درايور هاي سخت افزارت رو نصب نكني بعد بگي ويندوز در مورد كاركردن با سخت افزار ها مشكل داره !
این حرفت درسته..و این مشکل کمبود درایور فقط در رابطه با کارت صوتی نیست کلا یکی از اشکالات لینوکس همین مساله کمبود درایور هست...
اما مطلبی که من عنوان کردم اصلا ربطی به این موضوع نداشت بلکه مشکلی هست که در زمینه توسعه ی API در بخش صدا وجود داره...اگه تونستم مقاله ای را که به این مشکل اشاره کرده بود پیدا کنم حتما برات میزارم...
پس تا بعد...:blushing: