وضعیت کاری سخت و اضافه کاری های اجباری در ناتی داگ

Ali Venom

کاربر سایت
به تازگی بسیاری از اعضای سابق استدیو تحسین شده ناتی داگ درباره وضعیت کاری خود در استدیو مذکور لب به سخن گشوده اند و اطلاعات بسیاری درباره ساعات کاری و جو وحشتناک استدیو من باب این موضوع را به صورت عمومی مطرح کرده اند.

NDshi.t.jpg
این افراد که با شرط ناشناس باقی ماندند با COGconnected صحبت کرده اند بسیار از ساعات کاری بیش از حد در استدیو گفته اند.

فردی که سالها در ناتی داگ بر روی پروژه های اخیر کار کرده است میگوید: خب نظر من در مورد کرانچ در ناتی داگ: در واقعیت بیشتر خاکستری مانند است تا سیاه و سفید. هیچ فرمان رسمی برای کرانچ وجود ندارد. هر چند ممکن است مقدار قابل توجهی فشار از طرف همکاران وجود داشته باشد. و ممکن است شامل فشار از جانب کسانی باشد که در واقع مدیر بالادست شما هستند. فشار از طرف همکاران نتیجه داشتن یک تیم از آدم‌هایی فوق العاده، با استعداد و وقف شده است که با هم روی یک پروژه کار می‌کنند.

فرد دیگری شیوه ناتی داگ برای دور زدن کرانچ را اینگونه توصیف میکند:

" واقعیت این است که انها به شما نمی‌گوید که چند ساعت باید کار کنی. اما باید پروژه خود را به اتمام برسانید. و میزان پروژه برای هر کسی غیرممکن است. خیلی زیاد است. و اگر به اهداف مشخص شده نرسید اخراج می‌شوید. پس چندان حق انتخاب ندارید."

باید گفت فشار بر روی بخش های مختلف استدیو متفاوت هست برای مثال کارمندان بخش تست و تضمین کیفیت ساعات کاری انها از 10 صبح تا 10 شب میباشد ولیکن به صورت معمول انها هرشب تا 1 بامداد مجبور به حضور در استدیو بوده اند.

یکی دیگر از کارمندانی که سابقه کار بر روی دلست او اس را داشته میگوید: " مدت زمان کرانچ معمولا چندین ماه طول میکشد و ما به صورت متوسط 60 تا 80 ساعت کار میکنیم و هفته پایانی ساخت دلست او اس بیش از 100 ساعت مشغول به کار بودیم."

کارمندان بسیاری بوده اند که از وضع ساعت کاری در استدیو ناتی داگ شاکی باشند، بسیاری از اعضای استدیو در هفت هفته پایانی توسعه بازی انچارتد 4 به صورت 24 ساعت تمام در استدیو حاضر بوده و عملا زندگی واقعی خارج استدیو نداشته اند و بعضا نتوانسته به زندگی عادی خود پس از فشارهای بسیار برگردند.

بسیاری از کارمندان ناتی داگ بر این اصل واقف هستند که شما را مجبور نمیکنند که حتما درگیر کرانچ بشوید ولی اگر میخواهید امنیت شغلی خود را حفظ کنید (در واقعیت اخراج نشوید که بر اینده شغلی شما هم تاثیرگذار است) باید به صورت مداوم درگیر کرانچ بشوید. و یا اگر بیش از حد معمول تلاش نکنید به راحتی برای پروژه بعدی شما را کنار میگذارند.




Is Crunch Mandated at Naughty Dog? The Answer Is a Bit Complicated | COGconnected
Former Naughty Dog Devs: Crunch Isn’t Mandatory But Covertly Expected As Part of the Studio’s Culture
 
آخرین ویرایش:
حالا به این کار ندارم که وضعیت واقعا اون تو چجوریه اما چیزی که هست اینکه وقتی که یکیو مجبور میکنی یک کارو تو یک مدت به زورم شده تموم کنه و طرف زیر استرس و بار عصبی هست نتیجه کار هم نباید زیاد جالب بشه، خلاقیت قطعا کم میشه، کار سرسری میشه و معمولا طرف سر لج با رئیسشم شده کارایی که میگه رو انجام نمیده و در نهایت نتیجه کار نباید مثل چیزی بشه که الان میبینیم از بازیای ناتی داگ.
نمیگم دروغه ولی آیا اینقدی که اینجا گفته شده وضعیت وحشتناکه؟
 
  • Like
Reactions: K I 1 1 E R
کاش حداقل اونقدری که به پرداخت های درون برنامه ای و این دست مسائل تو بازیها اهمیت میدادین به این چیزا ها هم اهمیت میدادید

معنی واژه Crunch اینطوری میشه به عنوان اسم:

a loud muffled grinding sound like that of something hard or brittle being crushed.

یعنی تخریب روح و جسم که از بین میرن و برگشت ناپذیر هست. هنوز منتظرم ناظمین محترم انجمن معادل درست فارسی کرانچ رو تو تیتر جا بدن
کاش شما هم بدونید اون XBOX که داری باهاش بازی میکنی با زحمت و همین مدل کرانچ کلی کارگر تو چین هستش جایی که عملا شرکت های امریکایی برده داری راه انداختن !!! شما اینو به من بگو اگه همین خبر در مورد یکی از استدیو های ماکروسافت بود بازم اینجوری تیتر میزدی ؟ مسلما نه
 
آخرین ویرایش:
کاش شما هم بدونید اون XBOX که داری باهاش بازی میکنی با زحمت و همین مدل کرانچ کلی کارگر تو چین هستش جایی که عملا شرکت های امریکایی برده داری راه انداختن !!! شما اینو به من بگو اگه همین خبر در مورد یکی از استدیو های ماکروسافت بود بازم اینجوری تیتر میزدی ؟ مسلما نه

اون زمانی که 343 درگیر کرانچ بود و منم فعال بودم تو فروم، میزدم

پ ن: درباره چین هم بله چیزیه که همه میدونیم اونجا عملا برده داری هست و اینقدر درباره اش مستند زیاد امده که نیازی به خبر و مقاله نیست! اگر کارگرهای چینی نبودند، شاید به معنی واقعی کلمه تو دنیا هم قشر متوسطی وجود نداشت. اف تاپیک شد ولی پیشنهاد میکنم مستند Blue China 2005 رو ببینید که نشون میده چه طوری 60% محصولات مصرفی تو دنیا توسط چین تولید میشه و کارخونه های که روزانه 18 ساعت از بچه های شش ساله بهره کشی میکنند

ولی با تمام این اوصاف دلیل نمیشه تا وقتی بدتر هست بیخیال بد هم بشیم ...
 
توی تمام مقاله های اخیری که از استدیوهای مختلف اومده همیشه دلیل کرانچ مشکل مدیریتی بوده و یا اینکه سهامدارا حاضر نبودن خرج بیشتر برای تاخییر و ... بازی بکنن.

همیشه مشکل این نیست. UC4 هم کرانچ وحشتناکی داشت، حتی با وجود اینکه 6 ماه تاخیر زدن. مسلما ناشر هم نمیتونه هرچقدر دلش خواست تاخیر بده. چون یه تقویمی داره و اون خیلی قابل تغییر نیست. مثلا سونی نمیتونه یه بازی عین TLoUP2 رو هر وقت که تموم شد منتشر کنه و مجبوره طبق برنامه ریزی که داره پیش بره و سازنده باید خودش رو منطبق کنه. این در مورد کار کردن با همه ناشرها صدق میکنه. اینجور که میگی تجربه کار تو شرکت های بزرگ رو داری و شاید با ناشرها هم سر و کارت افتاده باشه. باید به مایل استون هاشون برسی. نرسی طبق قرارداد سهم بیشتر از پروژه میگیرن و حتی میتونن سازنده رو نابود کنن. نمونش Journey بود که وقتی به تایم مقرر نرسید بازی، سونی بهشون یک سال باز وقت داد که اون موقع جنوا چن میگفت هیچ ناشری حاضر نیست اینکارو به شکلی که سونی کرد و بدون هیچ تغییری تو قرارداد قبلی صرفا وقت رو بیشتر کرد بکنه.

حالا اینکه چرا پروژه به موعدی که تایین شده نمیرسه هم باز دلایل زیادی وجود داره که الزاما ربطی به مدیریت نداره. یعی تیم سازنده یه زمانی رو در نظر میگیره، مثلا میگه من تو سه سال تموم میکنم بازی رو و ناشر بر مبنی رود مپی که گرفته تقویمش رو میچینه. حالا اینکه چرا به این تاریخ نمیرسه میتونه مشکلات تولید باشه. تو بازیسازی الزاما همیشه کار اون طور که فکر میکنی جلو نمیره و گاهی مجبوری هرچی ساختی رو بریزی دور و دوباره از اول بسازی. یا به باگ و مشکلاتی میخوری که دولوپ رو از برنامه عقب میندازن و اینجا اصولا باید کرانچ کنی که زمان جبران بشه. وقتی تو یه پروژه ای مثل UC4 چیزی که ساختن از نظر استدیو کیفیت لازم رو نداره و مجبور میشن همش رو بریزن بره و کارگردان رو تغییر بدن، حتی با وجود تاخیر 6 ماهه باز راهی جز کرانچ کردن نمیمونه.

در نهایت من که موافق کرانچ نیستم. به هر شکلیش بد و سخته. اتفاقا چون خودم فشار ناشر رو دارم تحمل میکنم بهتر از همه میدونم چه بدبختی هست. همین الان ما برای گیمزکام باید پلی ایبل دمو داشته باشیم و مجبوریم روزی حداقل 12 ساعت کار کنیم تا بهش برسیم، ولی از طرف دیگه میدونم یه وقت هایی هم اجتناب ناپذیره واقعا.
 
ناموساً یسری از نظرای این تاپیک فاجعه است !!

بحث سونی و مایکرو و فلان و بیسار نیست والاً ! اینکه این مدت از استودیوهای مشهور ( بزرگشون که بشه راکستار و قضیه RDR2 ) بحث فشار ِ بیش از اندازه تو یه بازه بلند مدت و نه کوتاه مطرح میشه و میرسه 343i و ND و کی میدونه چند استودیوی ِ دیگه . فشار بیکار شدن توی سطح دانش و فنی ِ بالاست . این یعنی شرایط برای اکثریت این افراد یه قدری سنگین و کریتیکال هست که مجبور شدن زبون باز کنن . آره یکسری ها هم این وسط از آب ِ گِل آلود ماهی میگیرند مثل خیلی قضیه های دیگه ولی کلیتش یه حقیقت ِ .
بحث سلامت جسم و روح آدم ها هستش ( اینکه گیمه ، فیلمه ، تدریس ِ یا هر چی هست اهمیتی نداره ) ؛ تاثیرش روی همسر و بچه های این افراد ِ .
جای اینکه به هر نحوی حتی بصورت نوشتاری حمایت کنید حرف ِ حق رو ؛ میگید زورتون نکردن و فلان و همینه و بحث فن بوی بازی ُ میکشید وسط ؟ سیرکه ؟!

این منو یاد ِ اون ترند #metoo می اندازه که یهو بولد شد . بخش اعضمی از کسایی که بهشون تجاوز و تعرض جنسی شده بود اومدن حرف زدن و فهمیدن سکوت و اینکه دیگه همینه که هست و حرف بزنم همه میفهمن و انگشن نما میشم ؛ این جواب این کثافت کار ها نیست . آره یکسری ها سوار ِ موجش شدن و از سو استفاده کردن ولی تهش شد میلیون ها آدم که با هشتگ و بی هشتگ فهمیدن نباید صبح تا شب درگیر فراموشی اتفاقات باشن . لامصب من خودم یسری تصویر از بچگیم کم و بیش یادمه که ملت این و اون ُ دست میزدن بهشون و چیزی هم نمیفهمیدیم اون موقع ولی اون چهره دختر بچه ها رو که انگار یه چیزی اذیتشون میکنه ولی نمیدونستیم چی ؛ این هنوز توی ذهنمه .
بعد یارو میاد میگه اینا فلانن و حرف ِ فقط ! دِ آخه بچه های این فروم و همین تاپیک هم از این موارد دیدن تو زندگی و بچگی هاشون !!

رفقا این چیزا مسخره بازی نیست ، چون یه اقلیتی خودشونو دخیل میکنن تا کمتر کار کنن ، سودی ببرن و چیزی بهشون برسه دلیل نمیشه یادمون بره اکثریت زیر ِ فشار دهن باز کردن .
بحث زحمت نکشیدن و سختی نگذروندن واسه رسیدن به درجه های بالا نیست ؛ بحث فشار ِ بیش از اندازه مکرر ِ سنگین روحی و جسمی ـه که بعضاً اثراتش با قرص و خواب و فلانم از بین نمیره .
دِ آخه دیگه اینو ما ایرانی ها بهتر باید بفهمیم ؛ ماهایی که ننه باباهامون تو این مملکت به معنای کلمه خود ِ " کرانچ " بودن !
 
من اگر تیتر میزدم هزینه انسانی کار کردن در ناتی داگ بازم هم شما فن های جان فدایی همین واکنش رو داشتید، فرق نداره چون ناتی داگ پرچمدار فرست پارتی های سونی هست باید توپید



به هر جهت خوشحال میشم یک تیتر مشابه که معنی درست کرانچ رو به فارسی برسونه شما انتخاب کنید که نه غرض ورزانه باشه و نه تند....
البته بهترین ترجمه برای اون تیتر کوتاکو ، جان در برابر نان بود
نزدیک ترین معنی کرانچ هم در محیط اداری و کاری مدرن ، بیگاری هست
 
به نظر شخصی من و خیلی از ادمای دیگه واقعا کرانچ جای دفاع نداره ,هر استودیویی که میخواد باشه. اینم باید در نظر بگیریم که محصولی به دست ما میرسه حاصل زحمت صدها نفر "انسان" عه و نباید اینجوری خرده گرفت بهشون . واقعا خیلی خودخواهنه و وقحیانست که کار دو نفر رو یه ادم انجام بده در صورتی که خیلی راحت امکان استخدام یه کارمند دیگه وجود داره یا میتونن فکری به حال منیجمنتشون بکنن بهبودش بدن ولی بخاطر سود بیشتر بالادستی ها یا منیجمنت بد ،این بدبختا باید گرفتار همچین معضل ناخوشایندی بشن که اسیب های روحی روانی جدی به طرف میزنه .
حالا استاید بازیسنتر میفرمایند طرف خودش دوست داره ،ناتی داگ هر کاری میخواد میتونه با کارمنداش انجام بده واقعا خنده داره ،یعنی یک درصد احتمال نمیدن طرف بدبخت میخواد کار کنه زندگیشو بگذرونه و برای اینکه با لگد نندازنش بیرون و رزومه کاریش خراب نشه مجبوره زیر بار بره.
کرانچ به هرشکلی ،در هر استودیویی و با هر هدفی مشکل داره.

پ ن : فن بوی هیچ محصول ,شرکت یا کنسولی نیستم .
 
آخرین ویرایش:
خداوکیلی این خارجی ها دیگه خیلی سوسولن. نشستی رو مبل داری با موسی کیبورد بازی میسازی حال میکنید دور هم دیگه. کرانچ تو معدن به تورشون نخورده که بفهمن دنیا دست کیه :دی.
 
  • Like
  • Sad
Reactions: vaan 2 and IMANOKA
خداوکیلی این خارجی ها دیگه خیلی سوسولن. نشستی رو مبل داری با موسی کیبورد بازی میسازی حال میکنید دور هم دیگه. کرانچ تو معدن به تورشون نخورده که بفهمن دنیا دست کیه :D.
انرژی زیادی می گیره از مغز و این مقایسه از پایه اشتباهه ، بماند که اونا طی ساعت کاری ای که دارن ازشون به معنای واقعی کار اصولی میخوان ! ، من که هیچ کار خاصی نمیکنم وقتی از پشت میز پا میشم نه گردنی برام میمونه نه کمری با اینکه بهترین امکانات در اختیارمه ، بدن انسان ساخته نشده برای پشت میز نشستن ! ، هر چقدر خوش بگذره ! لطمه های روحی مثل خستگی زیاد بخاطر فشار زیاد کار حتی حالت تهوع ! و جسمیش مثل کمر ، گردن ، چِشم ، اگر لطمش بیشتر از کار توی معدن نباشه ! کمتر نیس . مشکلات بیرونی مثل خانواده هم دخیل میشه توی این قضایا
 
بميرم براي ناتي داگ كه انقدر مظلومه ! مسلما بازي سازايي مثل ماكان بهتر ميدونن @Cloud Strife ميدونن ولي تو همه اين استوديو هايي كه بازي هاي AAA ميشازن كرانچ شديد و سختي وجود داره كه جاي انكار هم نداره
 
اتفاقا چون خودم فشار ناشر رو دارم تحمل میکنم بهتر از همه میدونم چه بدبختی هست. همین الان ما برای گیمزکام باید پلی ایبل دمو داشته باشیم و مجبوریم روزی حداقل 12 ساعت کار کنیم تا بهش برسیم
خیلی شرمنده بابت آف تاپیک ولی شدیدا کنجکاو شدم، میتونید بگید بازیه چی هست؟ :D
 
شرایط و وضعیت کاری سخت همیشه محکومه از نظر من. چون حقوق انسانی یه عده پایمال و حق زندگی کردن ازشون گرفته میشه. مهم هم نیست اخر اون پروژه موفق میشه یا شکست میخوره. چه شرکت کوچیکی باشه چه بزرگ مثل اپل که قبلا کارگرهای کارخونه ش رو مجبور به اضافه کاری میکرد برای تولید بیشتر، و چه یه استودیو محبوب به اسم ناتی داگ.
 
خداوکیلی این خارجی ها دیگه خیلی سوسولن. نشستی رو مبل داری با موسی کیبورد بازی میسازی حال میکنید دور هم دیگه. کرانچ تو معدن به تورشون نخورده که بفهمن دنیا دست کیه :D.
نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر خستگی نداره؟ کمردرد، گردن درد و خستگی چشم و ...
نمیدونم تجربه‌ش رو داری یا نه ولی من که به شخصه بعد از اتمام ساعت کاری، فرار میکنم و واقعا دیگه توانایی نشستن ندارم شاید منم سوسولم
جدای از این مسئله خانواده چی میشه این وسط؟ اونم سوسول بازیه لابد؟
 
ما ایرانیها همیشه تو توهم بودیم. توهم کار. توهم هوش. توهم تمدن. توهم مهمان نوازی. توهم فرهنگ و ده ها توهم دیگه.
طرف 8 صبح میره سره کار. تا صبحونه بخوره و در مورد فوتبال دیشب با همکاراش صحبت کنه میشه 9 . 2 ساعت وقت ناهار و نماز داره ساعت 4 بعد از ظهر هم که رسما همه چیز تعطیل میشه. حالا اون 5 ساعت هم چقدر کار مفید میکنن دیگه هممون میدونیم ولی بعضی هامون دوست ندارن بفهمن و میخان تو توهماتشون باقی بمونن.
میری تو بانک نوبت میگیری 20 نفر جلوتن. شعبه 10 تا باجه داره که معمولا فقط 3 تاش اکتیوه. بقیه کارمندا اون پشت یه لیوان چایی دستشونه و دارن موش چال می کنن. اعتراض هم بکنی جز اینکه اعصاب خودت خورد بشه به هیچ نتیجه ای نمیرسی.
تازه این وضعیت کار در جاییه که همه ما باهاش در ارتباطیم. اگر کار خاصی تو ادارات دولتی داشته باشی که دیگه اوضاع ضخیم تر هم میشه.
توروخدا از سختی شرایط کار در ایران حرف نزنید که آدم از شدت خنده، زار زار گریش میگیره.
حالا بعضی ها تعداد معدودی کارگر در معادن و شرایط سخت رو به کل ایران بسط میدند. که این سختی روهم فکر نمی کنم فقط در انحصار ایران باشه!
جالب اینجاست که اگر تعریف کارگر رو به صورت استانداردهای جهانی تدوین میکردند، نصف ایران الان بیکار محسوب میشدن!
همه اینها علت هم داره که در این محفل نمی گنجه.
در کشوری که نه صنعت داره نه تولید و از هر 10 استارت اپ 8 تاش فیل میشه، درک کردن مفهوم کرانچ نه تنها سخت بلکه غیر ممکنه.
به صورت کلی کاری وجود نداره که بخاد شرایطش سخت باشه!
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or