Developer: KCEJ
Publisher: Konami
Director: Hideo Kojima
Series: Metal Gear
Platform: PlayStation 2
Release date: November 17, 2004
Genre: Action-adventure, stealth
Mode: Single-player
سری بازی های MGS بدون شک یکی از بزرگترین بازی های تاریخ می باشند ... بازیی که طرفداران و دوستداران بسیاری در گوشه و کنار جهان داشته و با ویژگی ها و نوآوری های بسیار جالب خود ، بازگشته است تا همچنان در حکم یک اسطوره برای بازیکنان باقی مانده و رضایت آنان را جلب نماید...
در سال ۱۹۸۷ جوانی ۲۴ ساله شروع به ساخت بازیی در سبکی نوین کرد که هم اینک همان بازی کوچک تبدیل به بازیی بزرگ و بی نظیر شده است. سازنده این بازی کسی نبود جز Hideo Kojima و آن بازی نیز Metal Gear solid بود. سری بازی های MGS بدون شک یکی از بزرگترین بازیهای تاریخ می باشند. کمتر بازیی یافت می شود که چنین محبوبیتی بین طرفدارانش داشته باشد. در نهایت آخرین شاهکار Hideo Kojima هم پا به عرصه جهانی گذاشت و بعد از سالها انتظار طرفدارانش را راضی کرد. قبل از اینکه بررسی بازی را آغاز کنیم ، بهتر است نگاهی گذرا به تاریخچه آن داشته باشیم. حدود ۱۷ سال پیش زمانی که یک بازی سه بعدی مثل یک رویا بود. بازیی در تاریخ ۱۲ جولای ۱۹۸۷ بر روی سیستمهای MSX۲ عرضه شد. بازی به سبکی نوین به نام Stealth ساخته شده بود. در این سبک شما دشمنان را باید بدون آنکه کسی متوجه بشود کشته و ماموریت های خود را به صورتی کاملا مخفیانه به انجام می رساندید. سه سال بعد یعنی در ۱۹ جولای ۱۹۹۰ نسخه بعدی بازی عرضه شد. این بازی دارای گرافیک دو بعدی و Game play خوبی بود و در عین حال آخرین بازی Koanmi بر روی MSX۲ بود و بعد از آن MGS به یک خواب طولانی فرو رفت و کم کم در حال پاک شدن از ذهن ها بود. اما این بازی بزرگ در ۸ سپتامبر ۱۹۹۸ با نام Metal Gear Solid بر روی کنسول Play Station مجددا روانه بازار شد. اما این بار بازی نسبت به قبل پیشرفتهای چشم گیری کرده بود که می توان مهمترین این پیشرفت ها را در گرافیک و خط داستانی بازی دانست. بعد از گذشت یک سال نسخه اضافه شونده با کمی تغییرات در اختیار عموم قرار گرفت که VR Mission در آن گنجانده شده بود.
در سال ۲۰۰۱ نسخه Metal Gear Solid ۲ : Sons of Liberty برای کنسول PS۲ روانه بازار شد که با اطمینان کامل می توان گفت که شاهد یک شاهکار بی نظیر و اسطوره ای ماندگار در دنیای بازی ها بودیم. بازی دارای گرافیک خوب و داستان بسیار قویی بود و توجه به کوچک ترین جزییات بازی آن را به یک افسانه تبدیل کرد.
اما اکنون نوبت آن است که درباره ی داستان بازی توضیحاتی بدهم. داستان در مورد رباتی بزرگ و به عبارتی سلاحی برای فتح جهان می باشد و تمام تلاش Solid Snake از همان آغاز کار در جهت نابودی این سلاح بود و تلاش او تا نسخه دوم ادامه پیدا کرد تا اینکه در نسخه سوم اتفاقاتی به شرح زیر رخ داد :
خط داستانی MGS ۳ دیگر در عصر حاضر نیست بلکه به زمان جنگ سرد یعنی بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۶۴ بازگشته است. داستان بازی درباره جنگ سرد بین ابر قدرت های آن زمان ، آمریکا و شوروی است. Sokolov دانشمندی روسی است. او سلاحی برای پایان دادن جنگ سرد طراحی می کند اما این سلاح دزدیده می شود و در این بین Snake ماموریت پیدا می کند تا این دانشمند را در عملیات Virtual نجات دهد اما در موقعی که او را نجات می دهد و قصد برگرداندن او به آمریکا را دارد The Boss یعنی رییس سابق Snake به او و کشورش خیانت کرده و به شوروی می پیوندد و باعث شکست Snake در بازگرداندن Sokolov می شود و ادامه داستان که بهتر است در موردش توضیح ندهیم تا جذابیت و زیبایی خود را برای کسانی که این بازی را انجام نداده اند ، حفظ کند.
شاید اولین مساله ای که باعث حیرت شما شود محیط زیبای جنگل است که نشان از تلاش های بی وقفه تیم سازنده بازی دارد که کار خود را به صورت کاملا ماهرانه انجام داده و جزییات را به خوبی به نمایش درآورده اند. به عنوان مثال شما در جنگل دایما با حیواناتی که حرکت می کنند ، درختانی با شاخ و برگهای بلند و زیبا ، آواز پرندگان و بسیاری از مسایل دیگر که محیط جنگل را پیش روی شما بازسازی می کنند ، مواجه خواهید شد. به هر حال می توان گفت که بازی دارای گرافیک نسبتا خوب و قابل قبولی است و در این زمینه سازندگان موفقیت های لازم را کسب کرده اند.
حال بهتر است کمی هم درباره دوربین بازی صحبت کنیم که همانند نسخه پیشین به شکل سوم شخص می باشد و شما کنترل چندان زیادی بر روی زاویه چرخش دوربین ندارید و دوربین خود با توجه به مکانی که در آن قرار دارید به صورت خودکار حرکت می کند اما در بعضی مکان ها این چرخش خودکار پاسخگو نبوده و مشکلاتی در زمینه مشاهده محیط اطراف و به خصوص روبرو پدید می آورد که علت اصلی بروز چنین مشکلی را می توان وسعت و گستردگی قابل توجه و حیرت آور محیط موجود در این بازی دانست.
کنترل بازی نسبت به نسخه پیشین دارای افت بسیار بالایی بوده اما با این وجود دارای یکی از روان ترین کنترل بازیهای موجود بر روی کنسول PS۲ است. یکی از نکات جالب توجه و جدید افزوده شده سیستم مبارزه ای CQC می باشد که لذت و هیجان بازی را چند برابر می کند. با استفاده از این سیستم می توانید سربازها را خلع سلاح کنید یا از پشت آنها را بگیرید و حتی در حین گرفتن سربازها به عنوان گروگان ، تیر اندازی کنید. قابلیت دیگر بازجویی و کسب اطلاعات از سربازانی است که به گروگان گرفته اید.
سری بازی های MGS همیشه دارای ابتکار و نوآوری هایی بوده اند که در این نسخه نیز این مهم فراموش نشده و شما توانایی استتار در مکان های جنگی را تجربه می کنید. سیستم استتار ، بازی را از آنچه که می باشد واقع گرایانه تر به نمایش در می آورد. شما دارای چندین لباس و رنگهایی برای پوشش صورت هستید مثلا در شب باید رنگ صورت خود را سیاه کرده و لباس تیره برتن کنید یا در میان علف ها باید برای بالا بردن درصد استتار که در گوشه سمت راست بالای تصویر نمایش داده می شود ، لباسی همرنگ محیط انتخاب کنید. نکته جالب دیگر درمان و بهبود وضعیت جسمی می باشد. در بازی چندین آسیب وجود دارد که از آن جمله می توان به سوختگی ، جراحات ، زخم گلوله ، نیش سمی حیوانات و مسمومیت غذایی اشاره نمود و شما برای هر کدام از این صدمات باید درمان های ویژه ای را پیش بگیرید ، به عنوان مثال برای درمان سوختگی باید ابتدا از پماد استفاده کرده و سپس با استفاده از باندهایی که در اختیار دارید محل صدمه را بپوشانید یا برای زخمهای گلوله باید با چاقو گلوله را از بدن خارج کرده و سپس ضد عفونی کرده و در نهایت از باند استفاده کنید.
سومین ابتکار بازی را می توان در شکار حیوانات دانست. این روش زمانی کاربرد دارد که Stamina شما کم شده باشد. پس بهتر است قبل از آنکه در مورد شکار حیوانات توضیحاتی بدهیم در مورد سیستم Stamina صحبت کنیم. در زیر درجه سلامتی شما خطی وجود دارد که به عنوان قدرت و نفس Stamina شناخته می شود. این خط زمانی کم می شود که شما شنا کرده باشید ، مدت زمانی طولانی گرسنه مانده باشید و یا زیاد دویده و فعالیت کرده باشید. در واقع کم شدن Stamina شما باعث می شود تا نتوانید خوب تیراندازی و نشانه گیری کنید. برای پر کردن Stamina می توانید حیواناتی مانند مار ، خرگوش ، پرنده و غورباقه شکار کنید و آنها را بخورید. اما نکته جالبی که در این بخش به چشم می خورد این است که بعضی از غذاها سمی بوده و یا با نگاه داشتن زیاد آنها در کوله پشتی فاسد می شوند که در نهایت باعث ایجاد مسمومیت غذایی می شود.
دیگر تغییر عمده در بازی محدودیت در حمل اسلحه می باشد و شما باید سلاح ها و تجهیزات اضافی را در کوله پشتی گذاشته و هنگامی که ضرورت استفاده از آنها پیش می آید ، وسیله مورد نظر را از کوله پشتی خارج کرده و خود را با آن مجهز کنید. البته هر یک از وسایل دارای وزن به خصوصی هستند که اگر وزن آنها زیاد شود در سرعت شما نیز اثر گذاشته و باعث کندی حرکت می شوند.
یکی از بخش های جذاب را می توان در مبارزه با رییس های بازی دانست و زیباترین آنها را می توان در مبارزه با پیر سرباز تک تیرانداز یعنی The End شمرد که این مبارزه در محوطه ای بسیار وسیع به وقوع می پیوندد. این نسخه از بازی از نظر طراحی شخصیت ها نسبت به نسخه قبل تغییر نکرده و بیشترین تلاش سازندگان بر روی طراحی شش شخصیت اصلی یعنی Snake ،Eva ،Volgin ،Ocelot ،The Boss و Sokolov انجام شده است و هریک از این شخصیت ها دارای ویژگی های خاص خود هستند.
یکی از اشکالات عمده سری بازی های MGS را می توان در طولانی بودن مکالمات رادیویی و صحنه ها دانست که البته صحنه های میان بازی هر کدام به یاد ماندنی بوده اما گاهی اوقات برای بازیکن مشتاق به ادامه بازی کسل کننده خواهد بود.
روند بازی بسیار عالی و بدون نقص است و به هیچ وجه خسته کننده نمی باشد. شاید این مهم را مدیون محیط متنوع جنگل باشیم به طوری که عملیات Virtual بیشتر جنبه آشنایی با بازی و مقدماتی را دارند و عملیات Snake Eater را می توان عملیات اصلی شمرد. شاید جذاب ترین لحظات بازی را زمانی دانست که قصد نابودی سلاح اتمی دشمن یعنی تانک Shagohod را دارید و بعد از آن ، فرار جالب شما آغاز می شود. فرار با یک موتور در حالی که Snake تیر اندازی و Eva آن را کنترل می کند.
در بازی علاوه بر تمام صحنه های خشونت آمیز ، صحنه هایی همچون عشق Snake به The Boss و یا علاقه Eva به Snake نیز به تصویر کشیده شده اند. موزیک و افکت های صوتی حاکم بر بازی در سطح موفق و قابل قبولی قرار دارند. موزیک های بازی توسط دو آهنگ ساز مشهور به نام هایHarry Greason William و Norihiko Hibino ساخته شده اند و ما شاهد موزیک های بی نظیر ، فراوان و متنوعی در بازی هستیم. صداگزاری شخصیت ها بی عیب و نقص بوده و کاملا مطابق با حالات فیزیکی آنها می باشد.
هوش مصنوعی نیز نسبت به نسخه قبل از پیشرفت خوبی بهره مند می باشد. سربازها برای شما بیش از پیش دردسر ساز خواهند بود و در حالی که شما قصد نشانه گیری و شلیک به سویشان را دارید ، آنها با تغییر مکان تمرکز شما را به هم می زنند و یا موقع پرتاب نارنجک برای آنکه صدمه نبینند بر روی زمین دراز کشیده و سنگر می گیرند و یا در جنگ های تن به تن از چاقو استفاده می کنند.
مدت زمان اتمام بازی طولانی تر شده و برای به اتمام رساندن آن باید مراحل سخت و دشواری را پشت سر بگذارید. در پایان بازی نیز رتبه هایی نسبت به عملکرد شما در طول مراحل مختلف داده می شود که شامل پنجاه رتبه می باشد.
اما یک بخش جدا از بازی Snake VS Monkey است که شخصیت ما در جنگل به شکار میمون های کارتونی و بامزه می رود که یک رکورد گیری می تواند باشد. جالب است بدانید که شما در بازی می توانید با دوربین عکاسی عکس گرفته و در گالری تصاویر خود ذخیره کنید.
در مجموع Metal Gear Solid ۳: Snake Eater را می توان بازیی به یاد ماندنی که از خط داستانی بسیار قویی بهره می برد ، دانست. انجام این بازی را به تمام شما دوستداران بازی های این سبک توصیه می کنیم.