مقایسه کامل و تخصصی ps3 و xbox 360

خوب حالا که روند بحث کمی معقول تر شده و میتونه به نتایج خوبی برسه ارزش داره که این تاپیک رو دنبال کنیم و با روی هم گذاشتن دانش همدیگه مطالب جدیدی یاد بگیریم.

اولا از دوست خوبمون 8030 ( و همینطور بقیه دوستان )تشکر میکنم که پستهای مفیدی زدند اما نکته ای که هست اینه که توانائی محاسبات شناور به تنهائی مشخصه و معیار مناسبی برای مقایسه پردازنده ها نیست ( حالا میخواد CPU باشه یا GPU)

سعی میکنم خیلی وارد جزئیات نشم (گرچه خیلی سخته)

نوع Instruction ها یا همون دستورالعملها هم تاثیر فوق العاده ای روی راندمان پردازنده داره.صرفا بالاتر بودن فرکانس کاری و محاسبات بیشتر ملاک نیست گرچه تاثیر به سزائی داره.
فرض کنید یه عملیات خاصی رو یک پردازنده تو 10 سیکل ساعت (Clock Pulse) انجام میده ولی پردازنده ای دیگه با یک دستور بهینه و اختصاصی ای که برای این عملیات داره میتونه اون رو تو مثلا 2 سیکل ساعت انجام بده.
منظور اینه که با تعریف دستورالعملهای اختصاصی برای عملیات خاص و با استفاده از منابع انحصاری میشه یه کار مشخص رو سریعتر انجام داد در حالی که هر دو پردازنده مثلا یک فرکانس کاری و قدرت محاسباتی یکسان دارن.

به این روش و تکنیک به صورت عام میگن RISC یا Reduced instruction set Computing. مثلا عملیات سایه زنی تو یه پردازنده با معماری و دستورات بهینه و اختصاصی برای این کار میتونه سریعتر از یه پردازنده ی دیگه با همون فرکانس ولی معماری و دستورات ضعیفتر انجام بشه.
این فقط یه اشاره بود به اینکه به نوعی معماری از توان محاسباتِ شناور مهمتره.(البته تعریف معماری وسیع تر و جامع تره ولی به صورت خلاصه اینطور گفتم تا خیلی وارد جزئیات نشیم)

بزارید یه طور دیگه موضوع رو مطرح کنم : یه GPU از نظر توان محاسباتی میتونه از یه CPU بهتر باشه ولی چون دستورالعمهای اون برای انجام کار های گرافیکی بهینه و طراحی شده نمیتونه کار یه CPU رو انجام بده. همین مسئله بین دو تا GPU هم میتونه اتفاق بیفته.

مثال دیگه از بین کارت های گرافیک میتونه این باشه که :
احتمالا دوستانی که بیشتر سررشته دارن میدونن که اصولا 2 نوع کارت گرافیک داریم. اونهائی که اصطلاحا برای ما و برای اجرای بهتر بازیهای کامپیوتری ساخته میشن ( مثلا سری GForce nVidia) و اونهائی که برای برنامه های محاسباتی مثل AutoCAD و برای رندرینگ ساخته شدن (سری Quadro از nVidia) خوب توانائی محاسبات اعشاری و شناور تو نوع دوم خیلی بالاتره ولی به سختی میتونن برای اجرای بازی ها استفاده بشن و بازده لازم برای این کار رو ندارن چون برای اینکار طراحی نشدن.
خب فکر کنم حالا بشه به این فکر کرد که فقط اعداد و ارقام و ضرب و جمع اونها ملاک مقایسه نیستند.

یه مثال دیگه اینکه 360 یه چیپ اختصاصی از کمپانی NEC داره (همون چیپ کوچیکتره روی چیپ GPU) که برای اِعمال یه سری از ***** ها ( عموما BLUR effect) استفاده میشه و خیلی سریع و تمیز خروجی لازم رو در اختیار پردازنده اصلیه گرافیک میزاره. برای همین هم هست که تو بازی های 360 شما حالت بلوری بیشتری دورادور آبجکتها میبینید و خیلی از بازی سازها از این تکنیک به نوعی برای پوشوندن ضعف های AA تو 360 استفاده میکنن و نتیجه خوبی هم داره در حالی که روی PS3 با برنامه نویسی مناسب برای هسته های جانبی میتونن AA تقریبا معادلِ 16X بوجود بیارن (MLAA)

نهایتا میبینیم که هر کدوم از اینها تکنیک های متفاوتی رو برای گرفتن خروجی مناسب بکار میبرن و به هیچ عنوان نمیشه فقط با ضرب و تقسیم به مقایسه پرداخت ( البته امیدوارم دوست خوبمون 8030 این رو منزله زیر سوال بردن مطالبش نگیره بلکه منظورم اینه که عوامل دیگه ای هم موثرند،بلکه با وزن بیشتر و اهمیت بیشتر)


میبینید که نمیشه با 1 یا 2 صفحه و حتی بیشتر مقایسه ی تخصصی انجام بدیم. در ضمن وقتی مرجع شما به جای تخصصتون سایتها و منابع اینترنتی باشه ناخودآگاه سمت و سوی فکر و عقیدتون هم وابسته به اون مرجع میشه. برای مقایسه ی تخصصی و مستدل باید قدرت تحلیل و آنالیز این تخصص رو هم داشته باشید.
(من الکترونیک خوندم،امیرکبیر و 10-12 سال هم سابقه کار تو این زمینه دارم. این رو صرفا برای این گفتم که یه موقع دوستان نگن مرجعت خودت چیه )

ولی توصیه دوستانه و برادرانه ام اینه که :
به جای این مقایسه ها و بحث های جانبدارانه از یه کمپانی و کنسولش به سرگرمیتون برسید . برتری یه کنسول به اون یکی رو ندونید هم میتونید از بازی کردن لذت ببرید.:)
 
آخرین ویرایش:
خوب حالا که روند بحث کمی معقول تر شده و میتونه به نتایج خوبی برسه ارزش داره که این تاپیک رو دنبال کنیم و با روی هم گذاشتن دانش همدیگه مطالب جدیدی یاد بگیریم.

اولا از دوست خوبمون 8030 ( و همینطور بقیه دوستان )تشکر میکنم که پستهای مفیدی زدند اما نکته ای که هست اینه که توانائی محاسبات شناور به تنهائی مشخصه و معیار مناسبی برای مقایسه پردازنده ها نیست ( حالا میخواد CPU باشه یا GPU)

سعی میکنم خیلی وارد جزئیات نشم (گرچه خیلی سخته)

نوع Instruction ها یا همون دستورالعملها هم تاثیر فوق العاده ای روی راندمان پردازنده داره.صرفا بالاتر بودن فرکانس کاری و محاسبات بیشتر ملاک نیست گرچه تاثیر به سزائی داره.
فرض کنید یه عملیات خاصی رو یک پردازنده تو 10 سیکل ساعت (Clock Pulse) انجام میده ولی پردازنده ای دیگه با یک دستور بهینه و اختصاصی ای که برای این عملیات داره میتونه اون رو تو مثلا 2 سیکل ساعت انجام بده.
منظور اینه که با تعریف دستورالعملهای اختصاصی برای عملیات خاص و با استفاده از منابع انحصاری میشه یه کار مشخص رو سریعتر انجام داد در حالی که هر دو پردازنده مثلا یک فرکانس کاری و قدرت محاسباتی یکسان دارن.

به این روش و تکنیک به صورت عام میگن RISC یا Reduced instruction set Computing. مثلا عملیات سایه زنی تو یه پردازنده با معماری و دستورات بهینه و اختصاصی برای این کار میتونه سریعتر از یه پردازنده ی دیگه با همون فرکانس ولی معماری و دستورات ضعیفتر انجام بشه.
این فقط یه اشاره بود به اینکه به نوعی معماری از توان محاسباتِ شناور مهمتره.(البته تعریف معماری وسیع تر و جامع تره ولی به صورت خلاصه اینطور گفتم تا خیلی وارد جزئیات نشیم)

بزارید یه طور دیگه موضوع رو مطرح کنم : یه GPU از نظر توان محاسباتی میتونه از یه CPU بهتر باشه ولی چون دستورالعمهای اون برای انجام کار های گرافیکی بهینه و طراحی شده نمیتونه کار یه CPU رو انجام بده. همین مسئله بین دو تا GPU هم میتونه اتفاق بیفته.

مثال دیگه از بین کارت های گرافیک میتونه این باشه که :
احتمالا دوستانی که بیشتر سررشته دارن میدونن که اصولا 2 نوع کارت گرافیک داریم. اونهائی که اصطلاحا برای ما و برای اجرای بهتر بازیهای کامپیوتری ساخته میشن ( مثلا سری GForce nVidia) و اونهائی که برای برنامه های محاسباتی مثل AutoCAD و برای رندرینگ ساخته شدن (سری Quadro از nVidia) خوب توانائی محاسبات اعشاری و شناور تو نوع دوم خیلی بالاتره ولی به سختی میتونن برای اجرای بازی ها استفاده بشن و بازده لازم برای این کار رو ندارن چون برای اینکار طراحی نشدن.
خب فکر کنم حالا بشه به این فکر کرد که فقط اعداد و ارقام و ضرب و جمع اونها ملاک مقایسه نیستند.

یه مثال دیگه اینکه 360 یه چیپ اختصاصی از کمپانی NEC داره (همون چیپ کوچیکتره روی چیپ GPU) که برای اِعمال یه سری از ***** ها ( عموما BLUR effect) استفاده میشه و خیلی سریع و تمیز خروجی لازم رو در اختیار پردازنده اصلیه گرافیک میزاره. برای همین هم هست که تو بازی های 360 شما حالت بلوری بیشتری دورادور آبجکتها میبینید و خیلی از بازی سازها از این تکنیک به نوعی برای پوشوندن ضعف های AA تو 360 استفاده میکنن و نتیجه خوبی هم داره در حالی که روی PS3 با برنامه نویسی مناسب برای هسته های جانبی میتونن AA تقریبا معادلِ 16X بوجود بیارن (MLAA)

نهایتا میبینیم که هر کدوم از اینها تکنیک های متفاوتی رو برای گرفتن خروجی مناسب بکار میبرن و به هیچ عنوان نمیشه فقط با ضرب و تقسیم به مقایسه پرداخت ( البته امیدوارم دوست خوبمون 8030 این رو منزله زیر سوال بردن مطالبش نگیره بلکه منظورم اینه که عوامل دیگه ای هم موثرند،بلکه با وزن بیشتر و اهمیت بیشتر)


)

اختیار دارید دوست عزیز شما استاد ما هستید
اینجا میخواستم یه مطلبی هم اضافه کنم در مورد مقدار محاسبات شناور کنسولها و اونم اینه که معمولا بین 20تا30gflopگیگافلاپ میره برای پردازش هوش مصنوعی وکارهای دیگه مثل شبیه سازی کردن antialiasingیا نوعmlaaیا افکتهای دیگه ولی اونچیزی که مشخصه اینه که کنسول میخواد این محاسبات رو بیشتر تو کدوم قسمت بکار بگیره مثلا ps3بیشتر این محاسبات رو با توجه به قابلیتهای cellبرای تولید چند ضلعیها وپردازش اونها بکار میبره ولی 360بخاطر اینکه محدودیت در ذخیره سازی اطلاعات داره چون اکثر بازیهاش بر روی یک دی وی دی دو لایه ذخیره میشن علاوه بر اون 30گیگا فلاپ باید یه مقداری هم بزاره برای باز کردن اطلاعات یا دیکامپرس کردن اونها که این باعث میشه cpuدائمن تحت بار باشه ودر گیر باشه که باعث بالارفتن دمایش میشه واگر خوب این حرارت دفع نشه باعث اسیبدیدگی bgaمیشه .360اکثر این محاسبات رو تو gpuاستفاده میکنه ویه مقدار کمی هم cpuدر تولید چند ضلعیها به gpuکمک میکنن ولی با توجه به ساختار gpu360این پردازشگر خودش به تنهایی میتونه500میلیون مثلث رو در ثانیه تولید کنه به طور کل بازی سازها هم از این مورد بیشتر استقبال میکنن چون احتیاج به برنامه نویسی کمتری داره اما خواه یا ناخواه کنسولها دارن به طرف معماری cellکشیده میشن به دلیل استفده کمتر ترانزیستور در ساخت این پردازنده نسبت به مقدار محاسبش یعنی از 232میلیونی که در ساخت این تراشه بکار رفته بازده این چیپ 230گیگا فلاپه که میشه تقریبا هر ترانزیستر معادل هزارتا فلاپ یا محاسبه شناور ولی در مورد cpuایکس باکس360تعداد 165میلیون ترانزیستور استفاده شده ولی بازده96گیگا فلاپ هست یعنی هر ترانزیستور581محاسبه رو میتونه انجام بده که الان خودتون مشاهده میکنید بازده چقدر هست .بازده تقریبا دوبرابره
اما در مورد اینکه من چرا این کنسولها رو با کارت گرافیکهای کامپیوتر مقایسه کردم اول میخواستم حدود محاسبات این دو کنسول معلوم بشه دوم به مرز وحدود قدرت دو کنسول نزدیک بشیم.
 
آخرین ویرایش:
آقا دوستان یه چیزیو دارن راست میگن!منم نظر بدم؟:دی
360 برای بازی های مولتی پلتفرم خوبه(که چون ارزون هستند لازم نیست 30 یا 40 تومن پول بدین!)
پی اس 3 برای انحصاری!
به نظر من تو این نسل هرکسی باید هردوتای این ها رو داشته باشه!
اما اگه بودجه کافی نداره 360 انتخاب بهتره!
اما اگه 360 دوست نداره که دیگه معلومه پی اس خوبه:دی
 
اختیار دارید دوست عزیز شما استاد ما هستید
اینجا میخواستم یه مطلبی هم اضافه کنم در مورد مقدار محاسبات شناور کنسولها و اونم اینه که معمولا بین 20تا30gflopگیگافلاپ میره برای پردازش هوش مصنوعی وکارهای دیگه مثل شبیه سازی کردن antialiasingیا نوعmlaaیا افکتهای دیگه ولی اونچیزی که مشخصه اینه که کنسول میخواد این محاسبات رو بیشتر تو کدوم قسمت بکار بگیره مثلا ps3بیشتر این محاسبات رو با توجه به قابلیتهای cellبرای تولید چند ضلعیها وپردازش اونها بکار میبره ولی 360بخاطر اینکه محدودیت در ذخیره سازی اطلاعات داره چون اکثر بازیهاش بر روی یک دی وی دی دو لایه ذخیره میشن علاوه بر اون 30گیگا فلاپ باید یه مقداری هم بزاره برای باز کردن اطلاعات یا دیکامپرس کردن اونها که این باعث میشه cpuدائمن تحت بار باشه ودر گیر باشه که باعث بالارفتن دمایش میشه واگر خوب این حرارت دفع نشه باعث اسیبدیدگی bgaمیشه .360اکثر این محاسبات رو تو gpuاستفاده میکنه ویه مقدار کمی هم cpuدر تولید چند ضلعیها به gpuکمک میکنن ولی با توجه به ساختار gpu360این پردازشگر خودش به تنهایی میتونه500میلیون مثلث رو در ثانیه تولید کنه به طور کل بازی سازها هم از این مورد بیشتر استقبال میکنن چون احتیاج به برنامه نویسی کمتری داره اما خواه یا ناخواه کنسولها دارن به طرف معماری cellکشیده میشن به دلیل استفده کمتر ترانزیستور در ساخت این پردازنده نسبت به مقدار محاسبش یعنی از 232میلیونی که در ساخت این تراشه بکار رفته بازده این چیپ 230گیگا فلاپه که میشه تقریبا هر ترانزیستر معادل هزارتا فلاپ یا محاسبه شناور ولی در مورد cpuایکس باکس360تعداد 165میلیون ترانزیستور استفاده شده ولی بازده96گیگا فلاپ هست یعنی هر ترانزیستور581محاسبه رو میتونه انجام بده که الان خودتون مشاهده میکنید بازده چقدر هست .بازده تقریبا دوبرابره
اما در مورد اینکه من چرا این کنسولها رو با کارت گرافیکهای کامپیوتر مقایسه کردم اول میخواستم حدود محاسبات این دو کنسول معلوم بشه دوم به مرز وحدود قدرت دو کنسول نزدیک بشیم.



سلام .
تمامی مطالب مهم شما ( با تیتر ) توضیح به مطلب اصلی در صفحه اول اضافه شد .
 
آخرین ویرایش:
قصد ندارم چیزیو زیر سوال ببرم به هر حال زحمت کشیده شده ولی باز دوباره یکی از همین مقاله های خنده دار در رابطه با PS3 و 360!!!!!

قدرت 360 یا PS3 ربطی به گیگافلاپ و ترافلاپ نداره مهم معماری هست مثال:
شما یک کامیون دارین که 1000 اسب بخار قدرت داره ولی وقتی میره تو پیست مسابقه از یک ماشین 200 اسب بخاری عقب میمونه چرا؟؟؟؟؟
چون کامیون برای بار بری طراحی شده به غیر از آیرو دینامیک چون گیربکسش برای به کار گیری نیروش تو انتقال قدرت طراحی شده نه تبدیل به سرعت ولی ماشین 200 اسب بخاری برای سرعت طراحی شده.
یک مثال دیگه از توجه سطحی به اعداد !!:
هواپیماهای جنگی روسی همیشه روی کاغذ مشخصات قویتری نسبت به هواپیماهای آمریکایی دارن ولی هواپیماهای آمریکایی سوپر کروز هستن شاید ماکسیمم سرعت کمتری داشته باشن ولی همیشه مافوق صوت حرکت میکنن بر عکس هواپیماهای روسی که فقط 10 دقیقه سوپر سونیک هستن شاید یک خواننده عادی فقط به عدد توجه کنه و بگه هواپیمای روسی سرعت بیشتری داره ولی وقتی به مطلب عمیق نگاه کنه میبینه که فقط 10 دقیقه سریعتره یا هواپیماهای آمریکایی رادار گریز هستن پس هر چقدر سرعت هواپیمای دشمن و آتیش موشکهاش مخوف باشه هیچ وقت نمیتونه تو رادارش یک جنگنده F22 رو ببینه که بتونه بهش شلیک کنه البته اینا همش مثال بود که بگم اعداد فقط روی کاغذ مطرح هستن...
از این حرفا که بگذریم...!!!!
معماری 360 یکی از بهترین و انعطاف پذیرترین معماریهای سخت افزاری موجود هست کتابی هم در این مورد تو آمریکا چاپ شده اسم کتاب :
The Xbox 360 Uncloaked:: The Real Story Behind Microsoft's Next-Generation Video Game Console

منبع:
http://www.amazon.com/Xbox-360-Uncloaked-Microsofts-Next-Generation/dp/0977784215

قدرت پردازنده 360 تو دستور العملهای جاسازی شده درون CPU این کنسول نهفته که میتونه خیلی از محاسبات پیچیده گرافیکی رو تقریبا Free (از نظر نیاز به پردازش) محاسبه کنه راجع به این دستور العملها و تحقیقاتی که در حدود 5 سال مایکروسافت بر روی بازیهای ویدئوی و نیاز اونها انجام داده توی این کتاب میتونید بخونید چون خیلی از کدهایی که بر روی PS3 نیاز به پردازش از راههای متعارف داره در 360 به صورت یک دستور العمل داخلی جاسازی شده چیزی مثل دستور العملهای جاسازی شده در پردازنده های 3D Now شرکت AMD در حالیکه پردازنده های اینتل قویتر بودن (روی کاغذ) ولی AMD یک سری دستور العمل عمومی مورد نیاز برای اجرای برنامه های 3D رو درون CPU جاسازی کرده بود در نتیجه روی گیم بهتر عمل میکرد در حالیکه سرعت کلاک و کچه خیلی کمتری داشت !!
از اینها گذشته طرفندهای دیگه هم از این دست در GPU ایکس باکس به کار گرفته شده به علاوه موتور سایه زنی با Level بالاتر که خیلی از افکتهارو سخت افزاری اجرا میکنه و ....
یا استفاده از Unified Shader که باعث میشه GPU اطلاعات مربوط به Vertex و Pixel رو در یک سیکل محاسبه کنه.
در مجموع اگر شما بخواین از این دو کنسول برای محاسبه هایی مثل حسابداری و یا آفیس استفاده کنید شاید PS3 قویتر باشه ولی وقتی صحبت از یک ماشین بازی میشه اونوقت 360 خیلی حرفا واسه گفتن داره که نمونشو دارین میبینین.
راجع به تکنیکهای AA تو 360 از تکنیکهای مختلف زیادی استفاده شده مثل AAA که یک تکنیک ضد دندونه روی CPU هست که در بازی Metro 2033 روی این کنسول به کار رفته یا تکنیک DLAA که شبیه MLAA هست که در بازی Star Wars TFU2 روی این کنسول استفاده شده.
پس وقتتون رو برای محاسبه روی کاغذ هدر ندین چون در واقعیت مسائلی بیشتر از اعداد مطرح هست.


در کل منطقی ترین پستی که تو این تاپیک خوندم این هست:
خوب حالا که روند بحث کمی معقول تر شده و میتونه به نتایج خوبی برسه ارزش داره که این تاپیک رو دنبال کنیم و با روی هم گذاشتن دانش همدیگه مطالب جدیدی یاد بگیریم.

اولا از دوست خوبمون 8030 ( و همینطور بقیه دوستان )تشکر میکنم که پستهای مفیدی زدند اما نکته ای که هست اینه که توانائی محاسبات شناور به تنهائی مشخصه و معیار مناسبی برای مقایسه پردازنده ها نیست ( حالا میخواد CPU باشه یا GPU)

سعی میکنم خیلی وارد جزئیات نشم (گرچه خیلی سخته)

نوع Instruction ها یا همون دستورالعملها هم تاثیر فوق العاده ای روی راندمان پردازنده داره.صرفا بالاتر بودن فرکانس کاری و محاسبات بیشتر ملاک نیست گرچه تاثیر به سزائی داره.
فرض کنید یه عملیات خاصی رو یک پردازنده تو 10 سیکل ساعت (Clock Pulse) انجام میده ولی پردازنده ای دیگه با یک دستور بهینه و اختصاصی ای که برای این عملیات داره میتونه اون رو تو مثلا 2 سیکل ساعت انجام بده.
منظور اینه که با تعریف دستورالعملهای اختصاصی برای عملیات خاص و با استفاده از منابع انحصاری میشه یه کار مشخص رو سریعتر انجام داد در حالی که هر دو پردازنده مثلا یک فرکانس کاری و قدرت محاسباتی یکسان دارن.

به این روش و تکنیک به صورت عام میگن RISC یا Reduced instruction set Computing. مثلا عملیات سایه زنی تو یه پردازنده با معماری و دستورات بهینه و اختصاصی برای این کار میتونه سریعتر از یه پردازنده ی دیگه با همون فرکانس ولی معماری و دستورات ضعیفتر انجام بشه.
این فقط یه اشاره بود به اینکه به نوعی معماری از توان محاسباتِ شناور مهمتره.(البته تعریف معماری وسیع تر و جامع تره ولی به صورت خلاصه اینطور گفتم تا خیلی وارد جزئیات نشیم)

بزارید یه طور دیگه موضوع رو مطرح کنم : یه GPU از نظر توان محاسباتی میتونه از یه CPU بهتر باشه ولی چون دستورالعمهای اون برای انجام کار های گرافیکی بهینه و طراحی شده نمیتونه کار یه CPU رو انجام بده. همین مسئله بین دو تا GPU هم میتونه اتفاق بیفته.

مثال دیگه از بین کارت های گرافیک میتونه این باشه که :
احتمالا دوستانی که بیشتر سررشته دارن میدونن که اصولا 2 نوع کارت گرافیک داریم. اونهائی که اصطلاحا برای ما و برای اجرای بهتر بازیهای کامپیوتری ساخته میشن ( مثلا سری GForce nVidia) و اونهائی که برای برنامه های محاسباتی مثل AutoCAD و برای رندرینگ ساخته شدن (سری Quadro از nVidia) خوب توانائی محاسبات اعشاری و شناور تو نوع دوم خیلی بالاتره ولی به سختی میتونن برای اجرای بازی ها استفاده بشن و بازده لازم برای این کار رو ندارن چون برای اینکار طراحی نشدن.
خب فکر کنم حالا بشه به این فکر کرد که فقط اعداد و ارقام و ضرب و جمع اونها ملاک مقایسه نیستند.

یه مثال دیگه اینکه 360 یه چیپ اختصاصی از کمپانی NEC داره (همون چیپ کوچیکتره روی چیپ GPU) که برای اِعمال یه سری از ***** ها ( عموما BLUR effect) استفاده میشه و خیلی سریع و تمیز خروجی لازم رو در اختیار پردازنده اصلیه گرافیک میزاره. برای همین هم هست که تو بازی های 360 شما حالت بلوری بیشتری دورادور آبجکتها میبینید و خیلی از بازی سازها از این تکنیک به نوعی برای پوشوندن ضعف های AA تو 360 استفاده میکنن و نتیجه خوبی هم داره در حالی که روی PS3 با برنامه نویسی مناسب برای هسته های جانبی میتونن AA تقریبا معادلِ 16X بوجود بیارن (MLAA)

نهایتا میبینیم که هر کدوم از اینها تکنیک های متفاوتی رو برای گرفتن خروجی مناسب بکار میبرن و به هیچ عنوان نمیشه فقط با ضرب و تقسیم به مقایسه پرداخت ( البته امیدوارم دوست خوبمون 8030 این رو منزله زیر سوال بردن مطالبش نگیره بلکه منظورم اینه که عوامل دیگه ای هم موثرند،بلکه با وزن بیشتر و اهمیت بیشتر)


میبینید که نمیشه با 1 یا 2 صفحه و حتی بیشتر مقایسه ی تخصصی انجام بدیم. در ضمن وقتی مرجع شما به جای تخصصتون سایتها و منابع اینترنتی باشه ناخودآگاه سمت و سوی فکر و عقیدتون هم وابسته به اون مرجع میشه. برای مقایسه ی تخصصی و مستدل باید قدرت تحلیل و آنالیز این تخصص رو هم داشته باشید.
(من الکترونیک خوندم،امیرکبیر و 10-12 سال هم سابقه کار تو این زمینه دارم. این رو صرفا برای این گفتم که یه موقع دوستان نگن مرجعت خودت چیه )

ولی توصیه دوستانه و برادرانه ام اینه که :
به جای این مقایسه ها و بحث های جانبدارانه از یه کمپانی و کنسولش به سرگرمیتون برسید . برتری یه کنسول به اون یکی رو ندونید هم میتونید از بازی کردن لذت ببرید.:)
 
آخرین ویرایش:
پس وقتتون رو برای محاسبه روی کاغذ هدر ندین چون در واقعیت مسائلی بیشتر از اعداد مطرح هست.
لابد بازی های مالتی ؟

ضعف first party مایکروسافت
6 ساله ابر شرکت میلیاردر دنیا نتونسته این ضعف رو برطرف کنه. عجب!!!

دو تا راه انداخته ! مطمئنا اینا زمان میخوان ! بستنی نمیخوان درست کنن که ! 5 سال شروع به کار کردن ! ساخت موتور و درست کردن IP و جمع کردن تیم فکر نکنم کمتر از اینها هم زمان بخواد !
Meh
 
آخرین ویرایش:
لابد بازی های مالتی ؟

ضعف first party مایکروسافت

6 ساله ابر شرکت میلیاردر دنیا نتونسته این ضعف رو برطرف کنه. عجب!!!

دو تا راه انداخته ! مطمئنا اینا زمان میخوان ! بستنی نمیخوان درست کنن که ! 5 سال شروع به کار کردن ! ساخت موتور و درست کردن IP و جمع کردن تیم فکر نکنم کمتر از اینها هم زمان بخواد !
 
آخرین ویرایش:
قصد ندارم چیزیو زیر سوال ببرم به هر حال زحمت کشیده شده ولی باز دوباره یکی از همین مقاله های خنده دار در رابطه با PS3 و 360!!!!!

قدرت 360 یا PS3 ربطی به گیگافلاپ و ترافلاپ نداره مهم معماری هست مثال:
شما یک کامیون دارین که 1000 اسب بخار قدرت داره ولی وقتی میره تو پیست مسابقه از یک ماشین 200 اسب بخاری عقب میمونه چرا؟؟؟؟؟
چون کامیون برای بار بری طراحی شده به غیر از آیرو دینامیک چون گیربکسش برای به کار گیری نیروش تو انتقال قدرت طراحی شده نه تبدیل به سرعت ولی ماشین 200 اسب بخاری برای سرعت طراحی شده.
یک مثال دیگه از توجه سطحی به اعداد !!:
هواپیماهای جنگی روسی همیشه روی کاغذ مشخصات قویتری نسبت به هواپیماهای آمریکایی دارن ولی هواپیماهای آمریکایی سوپر کروز هستن شاید ماکسیمم سرعت کمتری داشته باشن ولی همیشه مافوق صوت حرکت میکنن بر عکس هواپیماهای روسی که فقط 10 دقیقه سوپر سونیک هستن شاید یک خواننده عادی فقط به عدد توجه کنه و بگه هواپیمای روسی سرعت بیشتری داره ولی وقتی به مطلب عمیق نگاه کنه میبینه که فقط 10 دقیقه سریعتره یا هواپیماهای آمریکایی رادار گریز هستن پس هر چقدر سرعت هواپیمای دشمن و آتیش موشکهاش مخوف باشه هیچ وقت نمیتونه تو رادارش یک جنگنده F22 رو ببینه که بتونه بهش شلیک کنه البته اینا همش مثال بود که بگم اعداد فقط روی کاغذ مطرح هستن...
از این حرفا که بگذریم...!!!!
معماری 360 یکی از بهترین و انعطاف پذیرترین معماریهای سخت افزاری موجود هست کتابی هم در این مورد تو آمریکا چاپ شده اسم کتاب :
The Xbox 360 Uncloaked:: The Real Story Behind Microsoft's Next-Generation Video Game Console

منبع:
http://www.amazon.com/Xbox-360-Uncloaked-Microsofts-Next-Generation/dp/0977784215

قدرت پردازنده 360 تو دستور العملهای جاسازی شده درون CPU این کنسول نهفته که میتونه خیلی از محاسبات پیچیده گرافیکی رو تقریبا Free (از نظر نیاز به پردازش) محاسبه کنه راجع به این دستور العملها و تحقیقاتی که در حدود 5 سال مایکروسافت بر روی بازیهای ویدئوی و نیاز اونها انجام داده توی این کتاب میتونید بخونید چون خیلی از کدهایی که بر روی PS3 نیاز به پردازش از راههای متعارف داره در 360 به صورت یک دستور العمل داخلی جاسازی شده چیزی مثل دستور العملهای جاسازی شده در پردازنده های 3D Now شرکت AMD در حالیکه پردازنده های اینتل قویتر بودن (روی کاغذ) ولی AMD یک سری دستور العمل عمومی مورد نیاز برای اجرای برنامه های 3D رو درون CPU جاسازی کرده بود در نتیجه روی گیم بهتر عمل میکرد در حالیکه سرعت کلاک و کچه خیلی کمتری داشت !!
از اینها گذشته طرفندهای دیگه هم از این دست در GPU ایکس باکس به کار گرفته شده به علاوه موتور سایه زنی با Level بالاتر که خیلی از افکتهارو سخت افزاری اجرا میکنه و ....
یا استفاده از Unified Shader که باعث میشه GPU اطلاعات مربوط به Vertex و Pixel رو در یک سیکل محاسبه کنه.
در مجموع اگر شما بخواین از این دو کنسول برای محاسبه هایی مثل حسابداری و یا آفیس استفاده کنید شاید PS3 قویتر باشه ولی وقتی صحبت از یک ماشین بازی میشه اونوقت 360 خیلی حرفا واسه گفتن داره که نمونشو دارین میبینین.
راجع به تکنیکهای AA تو 360 از تکنیکهای مختلف زیادی استفاده شده مثل AAA که یک تکنیک ضد دندونه روی CPU هست که در بازی Metro 2033 روی این کنسول به کار رفته یا تکنیک DLAA که شبیه MLAA هست که در بازی Star Wars TFU2 روی این کنسول استفاده شده.
پس وقتتون رو برای محاسبه روی کاغذ هدر ندین چون در واقعیت مسائلی بیشتر از اعداد مطرح هست.


واقعا تازه این فروم داره به جایی میرسه ( دوستان عزیز از همه خبره هاش خواش میکنم ، برای پر بار تر شدن این فروم هر نوع اطلاعات جامع و کامل از هر چیز که مربوط به این کنسول ها میشه رو بگید تا تو صفحه اول اضافه بشه .)




جدا از تمام این بحث ها :

واقعا چه فایده که این کنسول پر قدرت ps3 نمیتونه از تمام قدرتش استفاده کنه !!!!

دوستان راست میگن ( من هم فکر میکنم که cpu هایی با پردازش موازی و به صورت سه هسته که میتونن بیش از 2 رشته رو پردازش کنن برای بازی های سنگین خیلی بهترن ).
در واقع ps3 ( بیشتر برای پردازش محاسبات بسیار سنگین طراحی شده و در همین زمینه هم بسیار قدرتمنده ، به طوری که به راحتی با چند ps3 میشه یه ابر کامپیوتر ساخت !!! اما در زمینه بازی نیمتونه همون پردازش رو انجام بده !!! )
 
آخرین ویرایش:

نه !!! من خیلی دوست داشتم که ps3 بگیرم ،، چون فقط هک نشده بود وبازیعاش گرون بود نتونستم بخرم ایکس باکس خریدم . الانم که میخوام ایکس باکس رو بفروشم ، کینکت مانع شده .

در ضمن نتیجه گیری هر مطلبی صرفا منعکس کننده دیدگاه خواننده در باره مطلب مورد نظر ( از برخی جوانب و بنا بر دلایلی ) هست . و نشان دهنده بهتر یا بد تر بودن ( چیزی که در بارش بحث شده ) نیست .
خوب دوست من دیگه تقریبا معلوم شده که از نظر بازی های انحصاری پلی 3 یه سرو گردن از ایکس باکس بالاتره!
360 برای بازی های مولتی پلتفرم خوبه(که چون ارزون هستند لازم نیست 30 یا 40 تومن پول بدین!)
اما اگه بودجه کافی نداره 360 انتخاب بهتره!
دوست من فکر کنم شما حواست نیست که این PS3 کپی خور شده و دیگه لازم نیست شما برای هر بازی 30 یا 40 تومن بدی و قیمت بازی هاش الان دیگه یکی هستش.;)
 
ای بابا چه قد بحثا تکراری خسته نشدین یه وقت
قبول کن که پی اس چهار برابر قوی تر از ایکس باکسه
مگه نمیبینی تعداد موها تو کله کریتوس هشت هزارتاست در حالی که تو کله مارکوس فینیکس دو هزار تا مو بکار رفته:|
این ینی قدرت چهار برابر بیشتر/:)
بفهم دیگه اه:d
دوست عزیز فکر کنم شما با این کنسول PS3 یه مشکل اساسی داری که اینقدر ازش تعریف میکنی!!:d
 
من الان یه چیزی رو متوجه نمی شم این تایپیک الان مقایسه سخت افزاری هست یا مقایسه این 2 تا کنسول
خیلی فرق داره این 2 تا ! اگه هر کنسولی بر دیگری از نظر سخت افزاری برتری داشته باشه دلیل بر بهتر بودن اون کنسول نمیشه . فعلا هم که هر کی هر چی میگه به صفحه اول اضافه میشه
فکر میکنید چند نفر از مردم ایران قبل از اینکه دستگاهی رو بخرن در موردش تحقیق می کنن ؟ یا چند نفر میان در مورد مشخصات سخت افزاری دستگاه تحقیق می کنن ؟ به نظرتون بهتر نیست یک مقدار عملی تر این دو تا کنسول رو مقایسه کنیم چون مقایسه سخت افزاری واقعا کار سختی نیست خیلی کوتاه تو گوگل سرچ می کنیم و کلی اطلاعات مفید بدست میاد


در مورد انعطاف پذیری سخت افزار 360 باید گفته شه برنامه ها و کامپایر هایی که قرار روی Xenon

اجرا شن وقت بیشتری می بره به این علت که این موارد باید به طور موازی بین سه هسته پخش شه و در همین حال هم از تمام هسته ها بیشترین استفاده ممکن رو ببرند و طوری وظایف هسته ها میزون شه که هیچ تداخلی پیش نیاد مثل پردازش AI که سه هسته باید با فرستادن اطلاعات به CASH کار رو پیش ببرن در حالی که تو Cell هر SPE میتونه کار خودش رو پیش ببره مثلا یکی فیزیک دیگری صدا و .. در واقعا هیچ توازنی بین آن ها وجود نداره !
360 بیشتر روی
MULTI THREADING تمرکز داره که قدرتشم هم داره ولی نباید فرامش کرد که از 6 تا THREAD که داره فقط 4 THREAD سنگین و حجیم رو با حداکثر قدرت به طور همزمان پردازش کنه تا در پردازش کلی مشکلی پیش نیاد

 
آخرین ویرایش:
@DieDie
در کل منطقی ترین پستی که تو این تاپیک خوندم این هست:
مرسی

واقعا تازه این فروم داره به جایی میرسه ( دوستان عزیز از همه خبره هاش خواش میکنم ، برای پر بار تر شدن این فروم هر نوع اطلاعات جامع و کامل از هر چیز که مربوط به این کنسول ها میشه رو بگید تا تو صفحه اول اضافه بشه .)

جدا از تمام این بحث ها :

واقعا چه فایده که این کنسول پر قدرت ps3 نمیتونه از تمام قدرتش استفاده کنه !!!!

دوستان راست میگن ( من هم فکر میکنم که cpu هایی با پردازش موازی و به صورت سه هسته که میتونن بیش از 2 رشته رو پردازش کنن برای بازی های سنگین خیلی بهترن ).
در واقع ps3 ( بیشتر برای پردازش محاسبات بسیار سنگین طراحی شده و در همین زمینه هم بسیار قدرتمنده ، به طوری که به راحتی با چند ps3 میشه یه ابر کامپیوتر ساخت !!! اما در زمینه بازی نیمتونه همون پردازش رو انجام بده !!! )
ضمن عذر خواهی لطفا نوشته ی من رو از پست اول بردارید چون متاسفانه نتیجه گیری غیر تخصصی و....................... شما کماکان در انتهای پست اول هست. از نظر من مقاله شما ایراد داره و باز هم از نظر من خشت اول اگر درست نباشه با اضافه کردن مطلب از این ور و اونور نمیشه به نتیجه رسید.
دنبال کردن اینگونه بحث ها با وجود برخی جهت گیری ها برای من جذابیتی نداره.
ممنون،موفق باشید.
 
خوب دوست من دیگه تقریبا معلوم شده که از نظر بازی های انحصاری پلی 3 یه سرو گردن از ایکس باکس بالاتره!

دوست من فکر کنم شما حواست نیست که این PS3 کپی خور شده و دیگه لازم نیست شما برای هر بازی 30 یا 40 تومن بدی و قیمت بازی هاش الان دیگه یکی هستش.;)
چرا ولی یادم رفته بود:دی
نه در کل منظورم این بود تو مولتی پلتفذم 360 بهتره
 
من الان یه چیزی رو متوجه نمی شم این تایپیک الان مقایسه سخت افزاری هست یا مقایسه این 2 تا کنسول
خیلی فرق داره این 2 تا ! اگه هر کنسولی بر دیگری از نظر سخت افزاری برتری داشته باشه دلیل بر بهتر بودن اون کنسول نمیشه . فعلا هم که هر کی هر چی میگه به صفحه اول اضافه میشه
فکر میکنید چند نفر از مردم ایران قبل از اینکه دستگاهی رو بخرن در موردش تحقیق می کنن ؟ یا چند نفر میان در مورد مشخصات سخت افزاری دستگاه تحقیق می کنن ؟ به نظرتون بهتر نیست یک مقدار عملی تر این دو تا کنسول رو مقایسه کنیم چون مقایسه سخت افزاری واقعا کار سختی نیست خیلی کوتاه تو گوگل سرچ می کنیم و کلی اطلاعات مفید بدست میاد


در مورد انعطاف پذیری سخت افزار 360 باید گفته شه برنامه ها و کامپایر هایی که قرار روی Xenon

اجرا شن وقت بیشتری می بره به این علت که این موارد باید به طور موازی بین سه هسته پخش شه و در همین حال هم از تمام هسته ها بیشترین استفاده ممکن رو ببرند و طوری وظایه هسته ها میزون شه که هیچ تداخلی پیش نیاد مثل پردازش AI که سه هسته باید با فرستادن اطلاعات به CASH کار پیش بره شه در حالی که تو Cell هر SPE میتونه کار خودش رو پیش ببره مثلا یکی فیزیک دیگری صدا و .. در واقعا هیچ توازنی بین آن ها وجود نداره !
360 بیشتر روی
MULTI THREADING تمرکز داره که قدرتشم هم داره ولی نباید فرامش کرد که از 6 تا THREAD که داره فقط 4 THREAD سنگین و حجیم رو با حداکثر قدرت به طور همزمان پردازش کنه تا در پردازش کلی مشکلی پیش نیاد


پ : 1 :

هر دو :d مهم اینه که باید اینجا مقاله ای نوشته بشه که تو هیچ سایتی پیدا نشه !!!


پ:2 :


هر کی هرچی میگه اضافه نمیشه ، اینها توضیحات مفیدی هستن که ( در واقع میتونه تکمیل کننده مبحث باشه . ) . چون خودتون هم میدونین که چنین دستگاه هایی رو که انقلابی رو در زمینه کنسولی به وجود اوردن ، واقعا نمیشه تو یه مقاله کوتاه جمع کرد ( مخصوصا از نظر سخت افزاری !! ) پس هر چی بیشتر باشه ، کاملتره و بهتره و جامع تر میشه . مهم این نیست که چند نفر تحقیق میکنن ، مهم اینه که سطح دانش عمومی و اطلاعات افراد زیاد بش
ه ( و تو جهل و نادونی نمونن :d).


پ : 3 :

شما اگه میتونی برو یه سرچ تو گوگل کن تا اطلاعاتی مثل این رو به این صورت پیدا کنی و به ما هم بده تا ما هم ملطفت شیم :d

ببین دوست عزیز بحث ما سر سرچ و ... نیست ( کسی که زبانش هم خوب باشه شاید نتونه از بین اون همه منابع خیلی زیاد چیزی رو که میخواد پیدا کنه .
ما سعی داریم با کمکم شما یه مقاله کامل و فارسی رو تو بهترین سایت بازی ایران ( از نظر رتبه بندی الکسا
اینجا ) ایجاد کنیم تا همه استفاده کنن . پس شما هم اگر میتونی کمک کنی یا علی .


پ : 4 :
سلام : پاراگراف چهارمت رو که ما خودمون تو مقاله نوشتیم .
پس تکراری بود ;)

 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or