مشخصات نهایی نینتندو wii u {تیم نینجا:wii u نیرومند است.}

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
شاید همه فکر میکردن cpu کنسول wii u از معماری powerpc7 شرکت ibm استفاده میکند این امر بیشتر بخاطر این بود که خود شرکت ibm قبل از اولین معرفی کنسول بطور ضمنی تایید کرده بود که کنسول جدید نینتندو از این معماری استفاده میکند و همچنین گفته شده بود cpu کنسول 3 هسته ایی هست اما امروز کاتالوگ سخت افزار کنسول پخش شد البته نه به طور رسمی .

معماری cpu این کنسول هیچ شباهتی به کنسولهای ساخته شده تا الان ندارد و همچنین هیچ شباهتی به معماری x86 کامپیوترها ندارد.

معماری بکار رفته باز هم متعلق به شرکت ibm هست.نام این معماری
z/Architecture

هست.برای اطلاعات بیشتر در مورد این معماری میتونید به صفحه ویکی پدیا مربوطه مراجعه کنید:z/Architecture - Wikipedia, the free encyclopedia

کاتالوگ کامل به زبان ژاپنی هست و برای دیدنش میتونید به اینجا برید:
アセンブリ

مشخصات cpu:
دارای 6 هسته است با 12 تا thread
بر پایه معماری z
فرکانس کاری 920 مگاهرتز که فرکانس بسیار پایینی هست ولی چون معماری cpu فرق میکنه با کنسولهای دیگه و همینطور pc نمیشه در موردش اظهار نظری کرد.

دارای حافظه نهان یا cache مرحله اول 512 کیلوبایت.
مرحله دوم 2 مگابایت .
و مرحله سوم که جدا به صورت edramدر نظر گرفته شده 12 مگابایت هست.
پردازش پایه 64 بیت هست.
از یک واحد پردازنده ARM هم استفاده شده با فرکانس 262 مگاهرتز.
باقیه موارد در مورد cpu به زبان ژاپنی هست و نمیتونم ترجمش کنم ولی موارد دیگه هم هستن .

مشخصات gpu یا واحد پردازش گرافیک کنسول:
فرکانس کاری 710 مگاهرتز
دارای 512 مگابایت حافظه جدا برای بافر فریم نوع GDDR5 با فرکانس کاری 1 گیگاهرتز.

دارای 500 پردازنده جریانی.

دارای یک پردازنده جدا یا {EDRAM}{نتونستم درست بفهمم!}برای کمک به پردازش گرافیک که دارای 500 یا 512 پردازنده هست و پهنای باند 153.6GB رو فراهم میکنه.همچنین فراهم کردن 29.44 میلیارد پیکسل در ثانیه برای بالا بردن کیفیت تصویر خروجی.
پشتیبانی از FXAA
دارای 1.4 گیگابایت رم برای سیستم

پشتیبانی از واسطهای OPEN GL COLLADA OPENRL UNIVERSAL 3D X3D

アセンブリ


همچنین تیم نینجا هم که سازنده NINJA GAIDEN3 هستن صحبتهایی در مورد قدرت کنسول کردند که در .nintendolife گذاشته شده:
Wii U Has "Plenty Of Power" According To Team Ninja - Wii U News @ Nintendo Life
 
آخرین ویرایش:

amirsaman2

کاربر سایت
Feb 17, 2008
639
نام
سامان
حساب کنسول جداست :d

ps3 هم همش 256 مگابایت سیستمش رم داره :d یه 256 هم به gpu وصله.خدایی فکر میکنی gow3 و انچارتد3 روی pc چقدر رم میخواستن؟:d

حرفت درسته ، حساب کنسول جداس ولی این قضیه برای Developer ها واقعا عذاب آوره چون باید Texture هاشونو تا اونجایی میتونن Compress کنن تا زیادی روی Ram کنسول فضا اشغال نشه . اگه دقت کنی بازیهای PC معمولا Texture های بهتر و با کیفیت تری نسبت به کنسول دارن .
 

mr-game&watch

کاربر سایت
Apr 26, 2012
1,395
نه ولی معماری cpu رو یه تحقیقی راجبش کن یه چیزایی دستگیرت میشه توابع ثابت نیست و میشه بخاطر حافظه های نهان سریع و مقدار بالا برای عملیات مورد نظر برنامه ریزی بشن.

يعني يه جورايي مي تونه همون حالت FF رو شبيه سازي كنه؟ GPU چطور كاملاً معماري مدرن داره يا با FF تركيب شده؟
 
آخرین ویرایش:

Spider-Mαn

کاربر سایت
Sep 4, 2012
4,004
عزیز چرا یک چیزی میگی آخه کدام کنسول نینتندو قدرت زیادی داشته که بخواد مشکل گرمایشی داشته باشه یا حتی بهینه باشه برای اون wii اون فنی که روش بود زیادش هم بود از سرش اما اینم همون wii هستش ؟ الان همین کنسول با این جسته و اون فن خنده دارش اگه واقعا همین سخت افزار باشه و ... عمرا بتونه کنسول رو خنک شاید بتونه دما رو با طراحی بدنه و ... کم کنن اما در صورتی که اون فن به کوچکترین پت پتی بیفته از رده خارجه کنسول .

wii-u-hardware-7.jpg
wii-u-hardware-5.jpg

نینتندو کنسول هاش بیهنه شده هستش گفتم اگر دستگاه داغ کرد بیا من ازت می خرمش گفتم با من
نینتندو بیشتر از پردازنده های 45 نانومتری استفاده می کنه wii حتی صدا هم نمی داد داغ نمی کنه مطمئن باش تضیمن می کنم

---------- نوشته در 10:31 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 10:29 AM ارسال شده بود ----------

تا هفته ی دیگه که دستگاه دستم میاد جواب همتون رو می دم
 

hamid ps3

کاربر سایت
Jun 2, 2012
72
البته یه بحث میمونه اینجا اونم کلاک خیلی پایین cpu هست که در نتیجه جریان کمتر و حرارت کمتری تولید میکنه.احتمالا نینتندو بخاطر همین مسئله گرمایی کلاک cpu رو زیر 1 گیگاهرتز در نظر گرفته .
چون کلاک cpu هایی که از معماری z استفاده میکردن در این چند سال اخیر 3 گیگاهرتز به بالا بوده .


نه ولی معماری cpu رو یه تحقیقی راجبش کن یه چیزایی دستگیرت میشه توابع ثابت نیست و میشه بخاطر حافظه های نهان سریع و مقدار بالا برای عملیات مورد نظر برنامه ریزی بشن.



حساب کنسول جداست :d

ps3 هم همش 256 مگابایت سیستمش رم داره :d یه 256 هم به gpu وصله.خدایی فکر میکنی gow3 و انچارتد3 روی pc چقدر رم میخواستن؟:d
اتفاقا هر جفت این بازیایی که مثال زدی رم زیادی نمیخوان دلیلشم خطی بودن هردوتا بازیه مخصوصا gow 3 که هم خطیه هم دوربینش ثابته هیچ وقت کل محیط بازی رو همزمان رندر نمیکنه.
 

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
اتفاقا هر جفت این بازیایی که مثال زدی رم زیادی نمیخوان دلیلشم خطی بودن هردوتا بازیه مخصوصا gow 3 که هم خطیه هم دوربینش ثابته هیچ وقت کل محیط بازی رو همزمان رندر نمیکنه.

اومدی یو نسازی

حالا دیگه یه بازی مثل انچارتد3 با اون وسعت محیط داخل جنگل و اون همه کارکتر در گیر در فضا رو 256 مگابایت رم قشنگ اجرا میشه!! بازی u3 یه بخشهاییش خطی بود.

کرایسیز2 که دیگه مولتی بود روی pc تو حالت معمولی که نگیم حالا کیفیت بالاتر کنسولها بوده چقدر رم میخواست؟

بحث خیلی تخصصی تر از فشرده سازی و فضای رم و این حرفاست در کل خط فرمانها و اندازه wordها برای کنسول فرق میکنه .

يعني يه جورايي مي تونه همون حالت FF رو شبيه سازي كنه؟ GPU چطور كاملاً معماري مدرن داره يا با FF تركيب شده؟
gpu مدرنه حداقل تا open gl3.3 رو ساپورت میکنه.

همراه gpu داخل پک یه edram هست که کمک میکنه به پردازش گرافیک حالا چه کارهایی رو انجام میده معلوم نیست.
 

hamid ps3

کاربر سایت
Jun 2, 2012
72
اصلا اساس کار و فندانسیون اصلی دست cpu هست.
مثال بارزش هم ps3 .
کافیه به کیفیت ابجکتها از لحاظ شکل و همچنین کیفیت کارکترها نگاه کنی تا بفهمین خیلی بیشتر از یه بازی مولتی چند ضلعی های بیشتری در ساخت کارکترها بکار رفته.مثالش هم gow3 به کریتوس از نزدیک دقت کنی حتی ریزترین جزئیات هم دقت شده روش. چرم وسط پاهاش وقتی تکون میخوره به هیچ عنوان تحت هر شرایطی داخل پاهاش فرو نمیره یا طراحی hades به اون بزرگی هم همینطور نشان از یه فیزیک قدرتمند داره که فقط یه cpu نیرومند از پسش بر میاد.
اصلا این حرفی که تو داری میزنی اشتباس cpu اصلا هیچ ربطی به تعداد چند ضلعیها نداره رندر تعداد چند ضلعی ها از مشخصه های اصلی gpu ـه هر gpu جدیدیم که میاد دقیقا تعداد چند ضلعیهایی رو که رندر میکنه اعلام میکنن توی بازی god of war م که مثال زدی پالی گونهای کراتوس رو زیاد کردن در عوض محیط بازی به خاطر fixed camera بودن بازی پالی گونای خیلی کمتری میخواد.

حالا دیگه یه بازی مثل انچارتد3 با اون وسعت محیط داخل جنگل و اون همه کارکتر در گیر در فضا رو 256 مگابایت رم قشنگ اجرا میشه!! بازی u3 یه بخشهاییش خطی بود.

کرایسیز2 که دیگه مولتی بود روی pc تو حالت معمولی که نگیم حالا کیفیت بالاتر کنسولها بوده چقدر رم میخواست؟

بحث خیلی تخصصی تر از فشرده سازی و فضای رم و این حرفاست در کل خط فرمانها و اندازه wordها برای کنسول فرق میکنه

آنچارتد 3 رم من 3 بار تموم کردم محیطای بازی کاملا خطین هیچ اثری از محیط sand box توش دیده نمیشه شاید بعضی مرحله هاش نصفه نیمه خیلی با اکراه بشه بگی نیمه sand boxـه.

کرایسیسز 2 روی pc رم خیلی زیادی نمیخواد اولا که خیلی از اون رمی که میخواد برای کنترل سیستم عامل هدر میره چون مثل کنسول نیست دوما روی pc کجا مثل کنسول از فاصله 5 متری آبجکتای بازی کم کم لود میشن؟ حتی روی low
 
آخرین ویرایش:

r0ss0neri

کاربر سایت
Jun 2, 2009
2,301
نام
MaHDi
اصلا این حرفی که تو داری میزنی اشتباس cpu اصلا هیچ ربطی به تعداد چند ضلعیها نداره رندر تعداد چند ضلعی ها از مشخصه های اصلی gpu ـه هر gpu جدیدیم که میاد دقیقا تعداد چند ضلعیهایی رو که رندر میکنه اعلام میکنن
حرفت تا حدی درسته ، اما نه کاملا ، تا اونجا که من میدونم درسته رفتار GPU با CPU فرق داره ، اما CPU فقط کارش پردازش های منطقی نیست ، میتونه در مواردی پردازش های دیگه ای هم داشته باشه !
فک کنم واسه مثال اینطوطری بگم که تو پنل انویدیا میتونی پردازش فیزیک رو در مواردی به عهده سی پی یو بزاری .
 

hamid ps3

کاربر سایت
Jun 2, 2012
72
حرفت تا حدی درسته ، اما نه کاملا ، تا اونجا که من میدونم درسته رفتار GPU با CPU فرق داره ، اما CPU فقط کارش پردازش های منطقی نیست ، میتونه در مواردی پردازش های دیگه ای هم داشته باشه !
فک کنم واسه مثال اینطوطری بگم که تو پنل انویدیا میتونی پردازش فیزیک رو در مواردی به عهده سی پی یو بزاری .

شما الان تو پست من جایی خوندی که من گفته باشم کار cpu فقط پردازش منطقیه؟
اتفاقا کار cpu دقیقا پردازش همه چیز هست نقش gpu دقیقا نقش co processor ـی هست یعنی کمک پردازنده هست در اصل فیزیک بازی باید توسط cpu محاسبه بشه ولی تو gpu های مدرن یه واحدی اضافه شده به اسم ppu که به عنوان نقش کمک پردازنده ای این کارو از چرخه پردازشای cpu خارج میکنه.
ولی نقش رسم چند ضلعیهارو به هیچ عنوان cpu به عهده نداره.
 

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
اصلا این حرفی که تو داری میزنی اشتباس cpu اصلا هیچ ربطی به تعداد چند ضلعیها نداره رندر تعداد چند ضلعی ها از مشخصه های اصلی gpu ـه هر gpu جدیدیم که میاد دقیقا تعداد چند ضلعیهایی رو که رندر میکنه اعلام میکنن توی بازی god of war م که مثال زدی پالی گونهای کراتوس رو زیاد کردن در عوض محیط بازی به خاطر fixed camera بودن بازی پالی گونای خیلی کمتری میخواد.



آنچارتد 3 رم من 3 بار تموم کردم محیطای بازی کاملا خطین هیچ اثری از محیط sand box توش دیده نمیشه شاید بعضی مرحله هاش نصفه نیمه خیلی با اکراه بشه بگی نیمه sand boxـه.

کرایسیسز 2 روی pc رم خیلی زیادی نمیخواد اولا که خیلی از اون رمی که میخواد برای کنترل سیستم عامل هدر میره چون مثل کنسول نیست دوما روی pc کجا مثل کنسول از فاصله 5 متری آبجکتای بازی کم کم لود میشن؟ حتی روی low

اصلا حوصله سر کله زدن با کسی که الف بای یک موضوع رو نمیدونه ندارم .

تو جوابت این پست کاربر die die رو بخون:
اگه بر اساس معماری Z آی بی ام باشه از نوع CPU هایی هست که تو mainframe ها به کار میره باید خیلی secure باشه و توان پردازش موازی خیلی زیادی هم داشته باشه احتمالا دیاگرام معماری کل WiiU تا چند وقت دیگه منتشر میشه اونوقت شاید بشه چیزای بیشتری ازش فهمید.
در مورد تاثیر CPU در پردازش گیم در حقیقت همه پردازشی که توی یک گیم انجام میشه رو CPU انجام میده از محاسبه ابعاد و جهت حرکت و .... بردارها تا حتی رنگ پیکسلهارو CPU تعیین میکنه کاری که GPU انجام میده نمایش پیکسلها و رسم بردارها هست CPU اطلاعات مربوط به اینکه هر چند ضلعی در کجا باید باشه و چه ابعادی باید داشته باشه رو پردازش میکنه و مینویسه (Write Pointer) رو بافر (تو Direct 3d بهش میگن Command buffer) بعد GPU میاد و این اطلاعات رو میخونه (Read Pointer) و طبق دستورهای CPU عمل میکنه. یعنی بردارها رو رسم میکنه و پیکسلها رو در جای تعیین شده و طبق رنگ تعیین شده نمایش میده تو GPU های مدرن تر البته یکسری اعمال اضافی صورت میگیره که کمک میکنه CPU تایم آزاد تری داشته باشه.

28374676353942503260.jpg

72436648681356250743.jpg

03671186261186891600.jpg

98752477472712990816.jpg

62736268613241777756.jpg

73909105668917836934.jpg

fixed camera !!!
yahoo_21.gif


در ضمن تا حدودی هم مشکوک میزنی !!!:d
 

hamid ps3

کاربر سایت
Jun 2, 2012
72
اصلا حوصله سر کله زدن با کسی که الف بای یک موضوع رو نمیدونه ندارم .

تو جوابت این پست کاربر die die رو بخون:


fixed camera !!!:))

در ضمن تا حدودی هم مشکوک میزنی !!!:d
کلا مثل اینکه هر چند وقت یه دفعه باید یکی بیاد تورو ضایع کنه تا دست از disinformation برداری به خدا آدم اگه در مورد چیزی که اطلاعات نداره نظر مهندس گونه نده بهتر از اینه که یه نظر بده بعد خودشو ضایع کنه.
این تاپیک یادت هست که چه پستهای گوهر باری تقدیم کردی بودی؟

http://forum.bazicenter.com/thread67946/page3

همون لینکو نگا کن ببین شما همون کسی نبودی که میگفتی معماری کنسول با PC فرقی نداره؟ حالا الان اومدی داری حرفای خودمونو به خودمون تحویل میدی!؟
خوب الان مثلا اون شکلا چه چیزیو میرسونه؟
یه توضیحی بده ببینیم مهندس؟ الان تو همون شکلا وظیفه ترسیم بردارارو کدوم پردازنده داره انجام میده؟
fixed camera نمیدونی چیه؟ به خدا گوگل خیلی وقته اختراع شده ها!
LIST OF FIXED CAMERA GAMES:
http://www.giantbomb.com/fixed-camera/92-1715/games


 

ramin cybran

کاربر سایت
Mar 1, 2009
901
نام
رامین
رفقا لطفا دعوا نكنيد مسالمت اميز بحث كنيد- من نميدونم اين چه عادت بديه تو بازيسنتر همه يك هو ميرزن سر هم و نميشه يك بحث درست و درمون پيش بره

اصلا حوصله سر کله زدن با کسی که الف بای یک موضوع رو نمیدونه ندارم .
تو جوابت این پست کاربر die die رو بخون:
fixed camera !!!
در ضمن تا حدودی هم مشکوک میزنی !!!


رفقا اين صحبت كه همه پردازش هارو درواقع پردازشگر انجام ميده غلط هست بهتره واژه ديگه اي رو به كار ببريم.


واژه درست تر اينه كه بگيم اصل پردازش هارو CPU انجام ميده نه همه پردازش هارو (در بخش گرافيكي) كه اغلب شامل ارسال Geometry information از مموري دستگاه و ارجاع اونها به Command buffer هست.(چيزي كه احتمالا اون دوستمون به خاطر برداشت نادرست تماما فرض كرده بودن)


درواقع كل Data allocation اي كه به command buffer براي پردازش توسط GPU ارجاع ميشه كه كلا شامل geometry information هاست نهايتا 10% حجم محسباتي رو به خودش اختصاص ميده تمام انجام مراحل. geometry pipline instructions ها درGPU انجام ميشه كه خودش چندين مرحله هست و اگر ميخواست توسط پردازنده انجام بگيره چندين برابر زمان بيشتري طول ميكشيد تا انجام بشه(البته خود پردازنده به تنهايي فاقد graphic ffp هست پس اين كار ازش بر نمياد) اما GPU ها به خاطر خاصيت خودشون تعداد بسيار زياد واحد هاي اجرايي موازي با front end بسيار ساده ميتونن داده هاي ساده گرافيكي كه شامل تعداد بسيار زيادي عملوند با دستورالعمل هاي محدود و مشابه هستن پردازش كنه.


بزاريد ساده بگم: پردازنده ها عموما ٢ بخش كلي دارن


١: front end
٢:execution resources

اCPU:
دوستان به لحاظ قدرت محاسباتي خام و البته به خاطر نقش پردازنده قدرت محاسباتي CPU بسيار بسيار كمتر از GPU هاست اما معماري پردازنده ها به خاطر نقششون كه دريافت و برسي و چينش و ارجاع و ... دستورالعمل هاي پرتعداد و متنوع هست بسيار پيچيده هست و همه اون هم پيچيده بودن طراحي front end ايي با حاكثر كارايي برسي دستورالعمل هاست.​

پس متوجه شديم پردازنده ها front end عظيم و executin resorce هاي به تبع كوچك دارن و پردازنده داراي تعداد قليلي ALU/FPU هست كه به همين خاطر حتي با فركانس بسيار بالا باز هم قدرت محاسباتي اون تا چند ١٠ برابر از gpu ها كمتره(البته پردازنده هاي فعلي و نسل ايندهhaswell حتي در بخش پردازنده همFMA دارن كه قدرت پردازشيشون رو خوب بالابرده)


بلعكس:



GPU:
در عوض GPU ها Front end بسيار ساده تر با instruction set هاي محدود و اغلب fixed function pipline ها كه شامل همون graphic pipline هاي خودمون هم ميشن طراحي شدن- چون فضاي كمي از تراشه براي front end اون اختصاص پيدا كرده بخش بزرگي از تراشه به Execution resource ها اختصاص پيدا كرده و GPU شامل تعداد بسيار زيادي ALU هست همين باعث شده قدرت خام و اسمي محاسباتي GPU ها تا ١٠ ها برابر پردازنده ها باشه.




برسي علت اينكه چراGPU هارو با FE ضعيف ساختن اما تعدادALU/fpu اون رو زياد كردن به خاطر نقش سنتي اونها بوده پردازش ترد هايي با تعداد دستورالعمل هاي مشابه و ساده (geometry instructions) و البته تعداد عملوند هاي بسيار زياد. برعكس پردازنده كه بحث خيلي مفصليه​

و در حال حاظركه gpuها بسيار پيشرفته هستن و ALU/FPU هاي تا حد خوبي مستقل دارن اما تماما نيازمند پردانده ها براي data allocation هستن .


اين پست خيلي طولاني بود اما مطمئنم سوال خيلي از دوستان رو جواب داد.​
 
آخرین ویرایش:

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
ramin cybran @

چيزي كه احتمالا اون دوستمون به خاطر درك نادرست تماما فرض كرده بودن
اگه منظورت منم لطفا تشریف ببر پستو کامل بخون نوشتم:
به نقل از خودم:
در مورد تاثیر CPU در پردازش گیم در حقیقت همه پردازشی که توی یک گیم انجام میشه رو CPU انجام میده از محاسبه ابعاد و جهت حرکت و .... بردارها تا حتی رنگ پیکسلهارو CPU تعیین میکنه کاری که GPU انجام میده نمایش پیکسلها و رسم بردارها هست

محاسبه ابعاد و جهت حرکت و .... بردارها= geometry information
نمایش پیکسلها و رسم بردارها هست=که در pipeline های GPU به صورت (pixel shading , vertex shading ) صورت میگیره.

شما اومدی برای همون پست من واژه های مصطلح انگلیسیشو استفاده کردی بعد کلا به این نتیجه رسیدی که:

اين نشون از عدم درك درست انجام وظايف دو واحد CPU و GPU هست.
 

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
کلا مثل اینکه هر چند وقت یه دفعه باید یکی بیاد تورو ضایع کنه تا دست از disinformation برداری به خدا آدم اگه در مورد چیزی که اطلاعات نداره نظر مهندس گونه نده بهتر از اینه که یه نظر بده بعد خودشو ضایع کنه.
این تاپیک یادت هست که چه پستهای گوهر باری تقدیم کردی بودی؟

http://forum.bazicenter.com/thread67946/page3

همون لینکو نگا کن ببین شما همون کسی نبودی که میگفتی معماری کنسول با PC فرقی نداره؟ حالا الان اومدی داری حرفای خودمونو به خودمون تحویل میدی!؟
خوب الان مثلا اون شکلا چه چیزیو میرسونه؟
یه توضیحی بده ببینیم مهندس؟ الان تو همون شکلا وظیفه ترسیم بردارارو کدوم پردازنده داره انجام میده؟
fixed camera نمیدونی چیه؟ به خدا گوگل خیلی وقته اختراع شده ها!
LIST OF FIXED CAMERA GAMES:
http://www.giantbomb.com/fixed-camera/92-1715/games



lol.
تو درست میگی برو خوش باش برای خودت .
کار ما دیگه از ضایع کردن و این حرفا گذشته حوصله بچه بازیهای شما هم ندارم.
کسی که هنوز فرق pc وکنسول رو در عملیات cpu و gpu درست نمیفهمه امده اینجا به ما گیر میده . روزگار که بچرخه هم همینطوره .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر