مشخصات نهایی نینتندو wii u {تیم نینجا:wii u نیرومند است.}

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
شاید همه فکر میکردن cpu کنسول wii u از معماری powerpc7 شرکت ibm استفاده میکند این امر بیشتر بخاطر این بود که خود شرکت ibm قبل از اولین معرفی کنسول بطور ضمنی تایید کرده بود که کنسول جدید نینتندو از این معماری استفاده میکند و همچنین گفته شده بود cpu کنسول 3 هسته ایی هست اما امروز کاتالوگ سخت افزار کنسول پخش شد البته نه به طور رسمی .

معماری cpu این کنسول هیچ شباهتی به کنسولهای ساخته شده تا الان ندارد و همچنین هیچ شباهتی به معماری x86 کامپیوترها ندارد.

معماری بکار رفته باز هم متعلق به شرکت ibm هست.نام این معماری
z/Architecture

هست.برای اطلاعات بیشتر در مورد این معماری میتونید به صفحه ویکی پدیا مربوطه مراجعه کنید:z/Architecture - Wikipedia, the free encyclopedia

کاتالوگ کامل به زبان ژاپنی هست و برای دیدنش میتونید به اینجا برید:
アセンブリ

مشخصات cpu:
دارای 6 هسته است با 12 تا thread
بر پایه معماری z
فرکانس کاری 920 مگاهرتز که فرکانس بسیار پایینی هست ولی چون معماری cpu فرق میکنه با کنسولهای دیگه و همینطور pc نمیشه در موردش اظهار نظری کرد.

دارای حافظه نهان یا cache مرحله اول 512 کیلوبایت.
مرحله دوم 2 مگابایت .
و مرحله سوم که جدا به صورت edramدر نظر گرفته شده 12 مگابایت هست.
پردازش پایه 64 بیت هست.
از یک واحد پردازنده ARM هم استفاده شده با فرکانس 262 مگاهرتز.
باقیه موارد در مورد cpu به زبان ژاپنی هست و نمیتونم ترجمش کنم ولی موارد دیگه هم هستن .

مشخصات gpu یا واحد پردازش گرافیک کنسول:
فرکانس کاری 710 مگاهرتز
دارای 512 مگابایت حافظه جدا برای بافر فریم نوع GDDR5 با فرکانس کاری 1 گیگاهرتز.

دارای 500 پردازنده جریانی.

دارای یک پردازنده جدا یا {EDRAM}{نتونستم درست بفهمم!}برای کمک به پردازش گرافیک که دارای 500 یا 512 پردازنده هست و پهنای باند 153.6GB رو فراهم میکنه.همچنین فراهم کردن 29.44 میلیارد پیکسل در ثانیه برای بالا بردن کیفیت تصویر خروجی.
پشتیبانی از FXAA
دارای 1.4 گیگابایت رم برای سیستم

پشتیبانی از واسطهای OPEN GL COLLADA OPENRL UNIVERSAL 3D X3D

アセンブリ


همچنین تیم نینجا هم که سازنده NINJA GAIDEN3 هستن صحبتهایی در مورد قدرت کنسول کردند که در .nintendolife گذاشته شده:
Wii U Has "Plenty Of Power" According To Team Ninja - Wii U News @ Nintendo Life
 
آخرین ویرایش:

DieDie

کاربر سایت
Feb 28, 2010
2,772
داخل قسمت GPU یا پردازش گرافیک یه مقایسه سریع با ایکس باکس360:
در GPU ایکس باکس 360 تعداد 192 ALU در عملیات سایه زنی شرکت میکنن با فرکانس 500 مگاهرتز.

در اینجا 500 تا ALU با فرکانس 710 مگاهرتز.

ولی در قسمت CPU چیزی نمیشه گفت .
البته CPU هم در پردازش گیم خیلی تاثیر داره.
اگه بر اساس معماری Z آی بی ام باشه از نوع CPU هایی هست که تو mainframe ها به کار میره باید خیلی secure باشه و توان پردازش موازی خیلی زیادی هم داشته باشه احتمالا دیاگرام معماری کل WiiU تا چند وقت دیگه منتشر میشه اونوقت شاید بشه چیزای بیشتری ازش فهمید.
در مورد تاثیر CPU در پردازش گیم در حقیقت همه پردازشی که توی یک گیم انجام میشه رو CPU انجام میده از محاسبه ابعاد و جهت حرکت و .... بردارها تا حتی رنگ پیکسلهارو CPU تعیین میکنه کاری که GPU انجام میده نمایش پیکسلها و رسم بردارها هست CPU اطلاعات مربوط به اینکه هر چند ضلعی در کجا باید باشه و چه ابعادی باید داشته باشه رو پردازش میکنه و مینویسه (Write Pointer) رو بافر (تو Direct 3d بهش میگن Command buffer) بعد GPU میاد و این اطلاعات رو میخونه (Read Pointer) و طبق دستورهای CPU عمل میکنه. یعنی بردارها رو رسم میکنه و پیکسلها رو در جای تعیین شده و طبق رنگ تعیین شده نمایش میده تو GPU های مدرن تر البته یکسری اعمال اضافی صورت میگیره که کمک میکنه CPU تایم آزاد تری داشته باشه.

28374676353942503260.jpg

72436648681356250743.jpg

03671186261186891600.jpg

98752477472712990816.jpg

62736268613241777756.jpg

73909105668917836934.jpg
 

HAVEK

کاربر سایت
Jul 24, 2010
325
نام
سروش
دوستان دقت داشته باشین که از 2 گیگ رم کنسول 1 گیگش برای سیستم عامل دستگاه هست که قبلا خود نینتندو گفته بود.
 

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
اگه بر اساس معماری Z آی بی ام باشه از نوع CPU هایی هست که تو mainframe ها به کار میره باید خیلی secure باشه و توان پردازش موازی خیلی زیادی هم داشته باشه احتمالا دیاگرام معماری کل WiiU تا چند وقت دیگه منتشر میشه اونوقت شاید بشه چیزای بیشتری ازش فهمید.
در مورد تاثیر CPU در پردازش گیم در حقیقت همه پردازشی که توی یک گیم انجام میشه رو CPU انجام میده از محاسبه ابعاد و جهت حرکت و .... بردارها تا حتی رنگ پیکسلهارو CPU تعیین میکنه کاری که GPU انجام میده نمایش پیکسلها و رسم بردارها هست CPU اطلاعات مربوط به اینکه هر چند ضلعی در کجا باید باشه و چه ابعادی باید داشته باشه رو پردازش میکنه و مینویسه (Write Pointer) رو بافر (تو Direct 3d بهش میگن Command buffer) بعد GPU میاد و این اطلاعات رو میخونه (Read Pointer) و طبق دستورهای CPU عمل میکنه. یعنی بردارها رو رسم میکنه و پیکسلها رو در جای تعیین شده و طبق رنگ تعیین شده نمایش میده تو GPU های مدرن تر البته یکسری اعمال اضافی صورت میگیره که کمک میکنه CPU تایم آزاد تری داشته باشه.

اصلا اساس کار و فندانسیون اصلی دست cpu هست.
مثال بارزش هم ps3 .
کافیه به کیفیت ابجکتها از لحاظ شکل و همچنین کیفیت کارکترها نگاه کنی تا بفهمین خیلی بیشتر از یه بازی مولتی چند ضلعی های بیشتری در ساخت کارکترها بکار رفته.مثالش هم gow3 به کریتوس از نزدیک دقت کنی حتی ریزترین جزئیات هم دقت شده روش. چرم وسط پاهاش وقتی تکون میخوره به هیچ عنوان تحت هر شرایطی داخل پاهاش فرو نمیره یا طراحی hades به اون بزرگی هم همینطور نشان از یه فیزیک قدرتمند داره که فقط یه cpu نیرومند از پسش بر میاد.

درباره معماری z هم باید بگم یکی از دلایل انتخابش توسط نینتندو به احتمال زیاد پشتیبانی این نوع cpu از فرمانها و برنامهای مال نسل قدیم پردازندهای ibm هست اینطور که فهمیدم.

گفته بود تا پردازندهای تولید 1960 هم ساپورت میکنه دستوراتشون رو. نینتندو هم برای اجرای بازیهای wii چون خود wii سی پی یوش هم مال گیم کیوب بوده بخاطر قدیمی بودنش و همینطور ساپورت بازیهاش گزینه خوبی بوده.

این نوع cpu ها از نوع cisc هم هستن یعنی برعکس ppc که ریسک هست.ولی قدرت خوبی دارن.
ایرادی که بهشون وارد میشه اینه که توان زیادی مصرف میکنن و داغ میشن بخاطر اینکه تعداد ترانزیستور زیادی برای ساختشون بکار میره مثلا نمونه 4 هسته ایی مدل جدیدش حدود 1.4 میلیارد ترازیستور برای ساختش بکار رفته.

نینتدو اومده تعداد هسته رو زیاد کرده بجاش کلاک رو اورده پایین تا از overheat کنسول جلوگیری کنه البته با یه سیستم خنک کاری قویتر میتونست کلاک رو بیشتر کنه.کلاک بشدت پایین در نظر گرفته شده. نمونه های اصلی cpu بر پایه 3.4 گیگاهرتز به بالا کار میکنن.

بهترین رابط کار با این نوع پردازندها زبان جاوا هست و c++ .

باید دید بازیسازها چطور استقبال میکنن.
 
آخرین ویرایش:

KRATUS

کاربر سایت
Aug 17, 2008
360
نام
Ashkan
تقریبا میشه گفت پردازنده تو مایه های Core i7 3960 اینتله. گرافیکشم تقریبا با 7950 amd برابره! میشه گفت فوق العادس!!!
 

need to fight

کاربر سایت
Mar 2, 2009
2,059
اگه واقعا این کنسول نینتندو باشه خدا میدونه sony و ماکرو چیکار میکنن.میبینی سونی اعلام کرد cpu پلی 4 با فرکانس 3.8 و 16 هسته ای . 24 ترید هستش و ....:d
حساب کنید پلی 2 نزدیک 5 سال بعد از پلی 1 اومد و نزدیک 6 برابر قوی تر بود همچنین پلی 3 نزدیک 5 سال بعد از پلی 2 و اونم نزدیک 6 برابر قوی تر بود البته سخت افزارش و گرنه توسط موتور بازی سازی ها در عمل نزدیک به 10 شایدم بیشتر قوی تره.و اما این نسل که خیلی طول کشیده اگه بگیریم 2013 بیاد میشه 7 سالنزدیک 1/5 برابر بیشتر از بازه زمانی قبل یعنی 1/5*6=9 یعنی حد اقل 9 برابر از نظر سخت افزاری از پلی 3 قوی تر و توسط موتورها تا 15 یا بیشتر کیفیت بازی ها میره بالا.در نتیجه میشه انتظار داشت این سیستمی هم که نینتندو ارائه داده زیادم دور از ذهن نیست چون نسل بعد خیلی قویتر از الآن خواهند بود
 

Spider-Mαn

کاربر سایت
Sep 4, 2012
4,004
دوستان دقت داشته باشین که از 2 گیگ رم کنسول 1 گیگش برای سیستم عامل دستگاه هست که قبلا خود نینتندو گفته بود.
بله درسته 1 گیگ خودش برای بازی توی کنسول ها خیلی خوبه اون 1 گیگ اضافه هم گذاشتن که بتونید بدون تاخیر عمل کنه دستگاه ولی در کل باز هم 4 برابر 360 رم دارده
 

need to fight

کاربر سایت
Mar 2, 2009
2,059
بله درسته 1 گیگ خودش برای بازی توی کنسول ها خیلی خوبه اون 1 گیگ اضافه هم گذاشتن که بتونید بدون تاخیر عمل کنه دستگاه ولی در کل باز هم 4 برابر 360 رم دارده
1 گیگ برای سیستم عامل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه خبره مگه چی طراحی کردن؟؟؟؟:-oهمین سیستم عامل ps3 و 360 به این خوبی یک پنجم اینم مصرف نمیکنن حتی ویندوز این قدر مصرف نمیکنه چی کار دارن میکنن؟؟؟؟؟؟؟:-$
 

Spider-Mαn

کاربر سایت
Sep 4, 2012
4,004
1 گیگ برای سیستم عامل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه خبره مگه چی طراحی کردن؟؟؟؟:-oهمین سیستم عامل ps3 و 360 به این خوبی یک پنجم اینم مصرف نمیکنن حتی ویندوز این قدر مصرف نمیکنه چی کار دارن میکنن؟؟؟؟؟؟؟:-$
برادر من wii u دستش بی سیم هست و یک مانیتور هم داره خب طبیعی هستش که باید تاخیر نداشته باشه یعنی شما داری توی سیستم عامل می چرخی باید بدون تاخیر بتونید کارتون رو انجام بدید خب 1 گیگ گذاشتن که خبری از تاخیر نباشه حتی تا همین e3 2012 دسته ای که به سازنده ها داده بودن سیم داشت توی کنفراسن یوبی هم گفتن مدل فعلی دست سیم داره ولی مدل نهایی بی سیم هست
 

XENOS

کاربر سایت
Oct 22, 2005
426
یه نکته اینه که چون از قبل هم مشخص بود که تراشه گرافیکی wiiU از معماریی بر پایه تراشه خانواده AMD rv7x0 استفاده میکنه ولی با توجه به گفته های بالا از تکنیک FXAA یا Fast Approximate Anti-Aliasing بهره برده که در اکثریت تو تراشه های NVIDIA ازش بهره وری شده در حالی که AMD از الگوریتم مشابه MLAA(تو تراشه های سری 7000 به نسخه 2.0 آپدیت شده) یا Morphological Antialiasing برا ایجاد یه بالانس بین performance و quality استفاده میکنه..در واقع NVIDIA'S FXAA جوابی بود بر تکنیک MLAA
AMD
مقایسه سر به سر هر دو تکنیک:
HARDOCP - FXAA vs. MLAA - NVIDIA's New FXAA Antialiasing Technology
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
اصلا اساس کار و فندانسیون اصلی دست cpu هست.
مثال بارزش هم ps3 .
کافیه به کیفیت ابجکتها از لحاظ شکل و همچنین کیفیت کارکترها نگاه کنی تا بفهمین خیلی بیشتر از یه بازی مولتی چند ضلعی های بیشتری در ساخت کارکترها بکار رفته.مثالش هم gow3 به کریتوس از نزدیک دقت کنی حتی ریزترین جزئیات هم دقت شده روش. چرم وسط پاهاش وقتی تکون میخوره به هیچ عنوان تحت هر شرایطی داخل پاهاش فرو نمیره یا طراحی hades به اون بزرگی هم همینطور نشان از یه فیزیک قدرتمند داره که فقط یه cpu نیرومند از پسش بر میاد.

درباره معماری z هم باید بگم یکی از دلایل انتخابش توسط نینتندو به احتمال زیاد پشتیبانی این نوع cpu از فرمانها و برنامهای مال نسل قدیم پردازندهای ibm هست اینطور که فهمیدم.

گفته بود تا پردازندهای تولید 1960 هم ساپورت میکنه دستوراتشون رو. نینتندو هم برای اجرای بازیهای wii چون خود wii سی پی یوش هم مال گیم کیوب بوده بخاطر قدیمی بودنش و همینطور ساپورت بازیهاش گزینه خوبی بوده.

این نوع cpu ها از نوع cisc هم هستن یعنی برعکس ppc که ریسک هست.ولی قدرت خوبی دارن.
ایرادی که بهشون وارد میشه اینه که توان زیادی مصرف میکنن و داغ میشن بخاطر اینکه تعداد ترانزیستور زیادی برای ساختشون بکار میره مثلا نمونه 4 هسته ایی مدل جدیدش حدود 1.4 میلیارد ترازیستور برای ساختش بکار رفته.

نینتدو اومده تعداد هسته رو زیاد کرده بجاش کلاک رو اورده پایین تا از overheat کنسول جلوگیری کنه البته با یه سیستم خنک کاری قویتر میتونست کلاک رو بیشتر کنه.کلاک بشدت پایین در نظر گرفته شده. نمونه های اصلی cpu بر پایه 3.4 گیگاهرتز به بالا کار میکنن.

بهترین رابط کار با این نوع پردازندها زبان جاوا هست و c++ .

باید دید بازیسازها چطور استقبال میکنن.


8030 . پ خ رو باز کن


بالاخره مانفهمیدیم که کدوم منبع درست میگه !



پس این اطلاعات اشتباست !؟ بالاخره 6 هسته هست یا 3 هسته ؟!

Wii U CPU specs

The Wii U CPU uses most of the features from the POWER7 architecture, the rumored and leaked specs so far indicate:​


  • [*=left]4 CPU Cores and 2 MB shared L3 cache
    [*=left]3 GHz clock speed
    [*=left]Multi-threading: 4 threads per core, 16 threads in total
    [*=left]45 nm process
    [*=left]Advanced power savings features and design
    [*=left]256 KB L2 cache per core
در ادامه :

The IBM Wii U CPU is made at 45nm and is based on the POWER7 architecture, which supports from 4 to 8 cores and 2-4 MB of L3 cache, although there are versions of the CPU with as much as 32 MB of cache. Nintendo has been rumored to use a scaled down CPU with just 3 cores @ 3 GHz, in order to keep power consumption low.




RAM


  • [*=left]2GB Total; Games and System Software have 1GB each.[SUP][76][/SUP]



البته تا جایی که من فهمیدم سرعت cpu با توجه به dev kit کنسول متفاوته ! یعنی اینکه dev kit نهایت سرعت 0.3 ghz رو برای سازند به وجود میاره و غیر از dev kit کنسول شاید تا 4 ghz رو هم بتونه بزنه !!! البته چیزی که مشخصه رم 2 GB هست که واقعیه !



مشخصات کلی : که اگر دقت کنید هنوز در مورد GPU و CPU چیزی گفته نشده .



  • [*=left]aunch: Fall or November 2012
    [*=left]Included items: Wii U Console, Wii U tablet controller, controller stylus pen, HDMI cable, component, S-video and composite cables, Wii U sensor bar, USB charger cable for controller
    [*=left]Disc: Nintendo-designed high capacity, 25GB disc
    [*=left]Video support: 1080p, 1080i, 720p, 480p, and 480i.
    [*=left]Audio support: six (6) channel audio support via HDMI
    [*=left]Memory storage: internal Flash memory + SD card expansion slots + USB memory support
    [*=left]Internal flash memory storage: 8 GB (rumored)
    [*=left]Backwards compatibility: compatible with Wii game discs. Via Wii U Virtual Console downloads: GameCube, N64, NEs, SNES, and others.
    [*=left]Ports: 4X USB ports (2 front + 2 rear), HDMI 1.4 output, Video-out, Sensor-bar port.
    [*=left]Online connectivity: WiFi 802.11 b/g/n only
    [*=left]Launch price: $299 (rumored)
    [*=left]Estimated launch game lineup: 15-20 first and third party games.




مهمترین منبع در واقع ویکی پدیاست . همه سایت های خبرهای سخت افزاری WIIU رو از اونجا میگیرن . فعلا اونجا به روز نشده . پس میشه گفت اکثر این اعداد و ارقام شایه هست .
 

KRATUS

کاربر سایت
Aug 17, 2008
360
نام
Ashkan
یه نکته اینه که چون از قبل هم مشخص بود که تراشه گرافیکی wiiU از معماریی بر پایه تراشه خانواده AMD rv7x0 استفاده میکنه ولی با توجه به گفته های بالا از تکنیک FXAA یا Fast Approximate Anti-Aliasing بهره برده که در اکثریت تو تراشه های NVIDIA ازش بهره وری شده در حالی که AMD از الگوریتم مشابه MLAA(تو تراشه های سری 7000 به نسخه 2.0 آپدیت شده) یا Morphological Antialiasing برا ایجاد یه بالانس بین performance و quality استفاده میکنه..در واقع NVIDIA'S FXAA جوابی بود بر تکنیک MLAA
AMD
مقایسه سر به سر هر دو تکنیک:
HARDOCP - FXAA vs. MLAA - NVIDIA's New FXAA Antialiasing Technology
تا اون جایی ک من اطلاع دارم تکنولوژی AMD MLAA بار پردازشی خیلی کمتری نسبت به AA معمولی به GPU وارد میکنم(حدودا یک سوم) حتی تکنولوژی FXAA انویدیا هم نتونسته ب این سطح کارایی برسه, ولی خوب یه برگ برنده بنام فیزیکس داره که دیگه با این پردازنده های خدا تا هسته ای عملا برگ برنده بزرگی ب حساب نمیاد!

---------- نوشته در 02:22 PM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 02:16 PM ارسال شده بود ----------

8030 . پ خ رو باز کن


بالاخره مانفهمیدیم که کدوم منبع درست میگه !



پس این اطلاعات اشتباست !؟ بالاخره 6 هسته هست یا 3 هسته ؟!

Wii U CPU specs

The Wii U CPU uses most of the features from the POWER7 architecture, the rumored and leaked specs so far indicate:​


  • [*=left]4 CPU Cores and 2 MB shared L3 cache
    [*=left]3 GHz clock speed
    [*=left]Multi-threading: 4 threads per core, 16 threads in total
    [*=left]45 nm process
    [*=left]Advanced power savings features and design
    [*=left]256 KB L2 cache per core
در ادامه :

The IBM Wii U CPU is made at 45nm and is based on the POWER7 architecture, which supports from 4 to 8 cores and 2-4 MB of L3 cache, although there are versions of the CPU with as much as 32 MB of cache. Nintendo has been rumored to use a scaled down CPU with just 3 cores @ 3 GHz, in order to keep power consumption low.




RAM


  • [*=left]2GB Total; Games and System Software have 1GB each.[SUP][76][/SUP]



البته تا جایی که من فهمیدم سرعت cpu با توجه به dev kit کنسول متفاوته ! یعنی اینکه dev kit نهایت سرعت 0.3 ghz رو برای سازند به وجود میاره و غیر از dev kit کنسول شاید تا 4 ghz رو هم بتونه بزنه !!! البته چیزی که مشخصه رم 2 GB هست که واقعیه !



مشخصات کلی : که اگر دقت کنید هنوز در مورد GPU و CPU چیزی گفته نشده .



  • [*=left]aunch: Fall or November 2012
    [*=left]Included items: Wii U Console, Wii U tablet controller, controller stylus pen, HDMI cable, component, S-video and composite cables, Wii U sensor bar, USB charger cable for controller
    [*=left]Disc: Nintendo-designed high capacity, 25GB disc
    [*=left]Video support: 1080p, 1080i, 720p, 480p, and 480i.
    [*=left]Audio support: six (6) channel audio support via HDMI
    [*=left]Memory storage: internal Flash memory + SD card expansion slots + USB memory support
    [*=left]Internal flash memory storage: 8 GB (rumored)
    [*=left]Backwards compatibility: compatible with Wii game discs. Via Wii U Virtual Console downloads: GameCube, N64, NEs, SNES, and others.
    [*=left]Ports: 4X USB ports (2 front + 2 rear), HDMI 1.4 output, Video-out, Sensor-bar port.
    [*=left]Online connectivity: WiFi 802.11 b/g/n only
    [*=left]Launch price: $299 (rumored)
    [*=left]Estimated launch game lineup: 15-20 first and third party games.




مهمترین منبع در واقع ویکی پدیاست . همه سایت های خبرهای سخت افزاری WIIU رو از اونجا میگیرن . فعلا اونجا به روز نشده . پس میشه گفت اکثر این اعداد و ارقام شایه هست .
الیته اینجا توضیح دقیق نداده مشخصات پردازنده Wii U چیه فقط در مورد معماری پردازنده جدید IBM ی خورده توضیح داده ک گفته میتونه 4 تا 8 هسته ای باشه و هر هسته میتونه تا 4 نخ رو پردازش کنه(جواب دندون شکن به اینتل) که خیلی فوق العادست, که فکر میکنم مدل 8 هسته ایش تا 32مگ میتونه حافظه کش سطح سوم داشته باشه! (بازم اگه اطلاعاتم اشتباه بود دوستان تصحیح کنن)
 

ash@ash

کاربر سایت
Oct 15, 2012
955
به طور قطع معماری پردازنده این کنسول معماری z نیست
به احتمال خیلی زیاد معماری پردازنده این کنسول بر مبنای ppc هست
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر