مبین نت ... WIMAX

من افرانت دارم.

منظورشون سرعت بود

ظاهرا چند وقتیه بد جور داغون شده این مبین نت و خیلی ها ازش شاکین اینو توی تاپیک P30world دیشب دیدم که 2 3 نفری که سرویس گرفته بودن اعلام کرده بودن که افتضاح شده و تست هاشونم گذاشته بودن پینگ هاشون بالای 350 بود که ظاهرا طبق حرف هاشون قبلا زیر 300 بوده
 
همگرایی وایمکس سیار با نسل سوم موبایل و حرکت به سمت نسل چهار

وایمکس نیوز - احمد توسلی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به رقابت میان فناوری وایمکس سیار با نسل سوم موبایل در دینا گفت: طرفداران ‌فناوری وایمکس به دنبال جذب حمایت سرمایه‌گذاران و شرکت ها و کارخانجات صنایع مخابراتی به سمت این فناوری هستند، در نتیجه بر سر دستیابی به منابع مالی و حمایت‌های اقتصادی با نسل سوم موبایل به رقابت می پردازند.
وی افزود: از طرفی پس از راه‌اندازی یک شبکه آنچه مهم است جذب درآمد از شبکه و سرویس‌های ارایه شده با جذب مشتری است که بر این اساس نیز اپراتورهای وایمکس در تلاشند تا با ارایه سرویس‌های همسان و برتر از نسل 3 به دنبال جذب مشتریان بیشتر، سوددهی، بازگشت سرمایه و در نتیجه جذب بیشتر سرمایه گذاران و موفقیت در بازار باشند.
توسلی با بیان اینکه علاوه بر رقابت دو فناوری وایمکس و 3G این دو فناوری می توانند همزیستی و تعامل‌هایی نیز در زمینه‌های زیربنایی و تجهیزاتی با یکدیگر داشته باشند، گفت: اگرچه بخشی از تعامل‌های اپراتورهای وایمکس با 3G در دنیا از روی اجبار و برای کاهش هزینه‌ها است اما این دو فناوری می‌توانند با ترکیب تکنولوژی‌ها به سمت ارتقای کیفیت سرویس حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه اپراتورهای وایمکس در دنیا برای کاهش بخشی از هزینه‌های زیرساختی خود از امکانات شبکه‌های موبایل استفاده می‌کنند، افزود: از طرفی قراردادن تجهیزات وایمکس بر سیستم‌های نسل سوم و یا حتی الامکان بهره گرفتن از تجهیزات 3G به کاهش هزینه، جذب مشتری و رواج سریعتر وایمکس کمک می‌کند.
این کارشناس مخابرات بر نیاز به مجتمع کردن آخرین ‌فناوری‌ها در کشور تاکید کرد و گفت: در صورت ارایه مجوز فناوری وایمکس سیار از سوی رگولاتوری، می توان شاهد تعامل وایمکس موبایل با شبکه نسل سوم و نهایتا رقابت وایمکس موبایل با 3G در کشور باشیم.
وی تقسیم مشترکان بین ‌فناوری‌ها و افزایش کلی دانش و اطلاعات مربوط به فناوری موبایل را یکی از مهمترین نتایج حضور این دو فناوری در کشور عنوان کرد و گفت: وایمکس و 3G چندسالی همزیستی خواهند داشت و در نهایت در مسیر تکامل به سمت نسل چهارم شبکه های بی سیم همگرا و مجتمع خواهند شد.
به گفته توسلی اپراتورهای موبایل برای کاهش تراکم شبکه 3G می توانند از وایمکس استفاده کنند و با ترکیب تکنولوژی‌ها کیفیت سرویس را ارتقاء دهند.
 
تمرکز سرمایه‌گذاری‌های زیرساخت بر شبکه‌های پرسرعت

وایمکس نیوز - بنابر اعلام سایت Computer world مزایای فراوان سرمایه‌گذاری در زیرساخت های باند پهن باعث شده تا اکثر پروژه‌های زیرساختی بر روی توسعه امکانات شبکه‌های پرسرعت متمرکز شود.
بنابراین گزارش، مزایایی همچون استفاده بیشتر از تجهیزات wireless و تکنولوژی های ماهواره‌ای قدرت پوشش نقاط دورافتاده، سرعت و امکانات قابل توجه در ارایه خدمات و حمایت از فرصت‌های برابر دیجیتال برای ارسال خدمات دولتی به تمام نقاط سرزمینی از جمله ویژگی‌هایی هستند که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان دولتی را به سرمایه‌گذاری‌های کلان در سطح ملی در زمینه باند پهن ترغیب کرده است.
این گزارش می‌افزاید: از جمله کشورهایی که سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های مخابراتی خود را بر روی شبکه‌های پرسرعت متمرکز کرده دولت استرالیا است که تاکنون توانسته 93 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش تکنولوژی‌های باند پهن قرار دهد و از این طریق هزاران شغل محلی و دور از مرکز را وارد چرخه اقتصادی اجتماعی استرالیا نماید.
در مالزی نیز وزارت ارتباطات این کشور با هدف پوشش حداقل 5 درصدی جمعیت کشور در فاز اول پروژه "شبکه ملی پرسرعت " توانسته ده هزار دبستان، 74 هزار دانشگاه، چهار هزار بیمارستان و 1700 کتابخانه را با سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی از مزایای باند پهن بهره‌مند کند. در زمینه دسترسی خانگی نیز تا پایان سال 2010 تا 50 درصد خانه‌های این کشور به "شبکه‌های ملی پرسرعت " متصل خواهد شد.
دولت کره جنوبی در فاصله سالهای 2007 تا 2010 جمعاً 6/26 میلیون دلار برای گسترش "شبکه ملی پرسرعت "سرمایه‌گذاری کرده و توانسته عنوان جهانی پیشتاز در عرصه دستیابی و بهره‌مندی از تکنولوژیهای مخابراتی پرسرعت را به خود اختصاص بدهد.
 
خرید سهام مبین نت منوط به نظر سازمان تنظیم مقررات است

وایمکس نیوز -وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان این مطلب گفت: خرید سهام مبین نت را شرکت مبین ایران دنبال می کند و در واقع این شرکت به دنبال تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
وی ادامه داد: طرفین برای خرید سهام توافق کرده اند اما در نهایت این نظر رگولاتوری است که حکم نهایی را اعلام کند.
گفتنی است، همراه اول چندی پیش اعلام کرد: از استراتژی های همراه اول، حضور در عرصه وایمکس برای ارایه ارتباط اینترنت پرسرعت بی سیم در باند وسیع کشور بوده است که هنگام برگزاری مزایده اعطای پروانه وایمکس، به دلیل دولتی بودن، امکان حضور در مزایده را پیدا نکرد.
اما پس از خصوصی سازی، بهترین راهکار را، خرید سهام تنها شرکت دارنده پروانه عرضه وایمکس در 30 استان کشور "مبین نت"، دانسته است.
 
وايمکس محدوديت‌هاي ارايه سرويس را حذف مي‌کند

وايمکس نيوز - مجتبي نصيري، در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب گفت: سرعت وايمکس بسيار بالا و دسترسي به آن براي متقاضيان در هر زمان و هر مکان سهل‌الوصول‌تر است و در واقع مي توان گفت که از جمله مزاياي وايمکس اين است که مي‌تواند به کاربران اجازه ‌دهد بدون محدوديت در سراسر منطقه تحت پوشش اپراتور از سرويس خود استفاده کنند.
وي با اشاره به اينکه در وايمکس اينترنت قابل جابجايي و حمل و نقل است، گفت: در اين فناوري، استفاده از خدمات ارزش افزوده مثل تلفن اينترنتي، شبکه اختصاصي مجازي و بسياري ديگر از فناوري‌ها وجود دارد.
وي ادامه داد: کمک به ايجاد و گسترش شهرها يا شهرک‌هاي الکترونيکي نيز از جمله اهداف اين فناوري محسوب مي شود.
گفتني است، وايمکس سيستم ديجيتالي‌ارتباط بي‌سيم بوده و جايگزيني مناسب براي شبکه‌هاي ADSL وحتي شبکه‌هاي بي سيم کوتاه برد در نواحي شهري محسوب مي‌شود. مجمع وايمکس (گروهي که بر توسعه و گسترش اين فن آوري متمرکز است) وايمکس را به عنوان يک فناوري استاندارد که نقل و انتقال دسترسي باند پهن بي‌سيم در مقياس وسيع را به عنوان جايگزين اتصال کابلي و DSL فراهم مي‌کند تعريف کرده است.
 
شکایات کاربران وایمکس در شورای حل اختلاف جرایم رایانه‌ای بررسی می‌شود

وایمکس نیوز - باقر افخمی، با اشاره به بررسی شکایات کاربران از سرویس وایمکس که کمتر از چند ماه است از سوی اپراتورهای وایمکس در حال ارایه است، گفت: در صورتی که افراد در زمینه کاربری فناوری وایمکس با مشکل مواجه شدند می‌توانند با ارسال شکایت خود به آدرس ایمیل shora@isp.ir مشکلات خود را به شورای حل اختلاف ویژه جرایم اینترنتی اعلام کنند.
وی با تاکید براینکه نیازی به تدوین و تصویب قوانین جدید برای حل موضوعات استفاده و بهره‌برداری از وایمکس نیست، افزود: درفضای سایبر تمامی خدمات و سرویس‌ها نمی‌توانند قوانین مجزا داشته باشند. در این فضا تمامی قوانین برای همه دستگاهها تطبیق دارد و این موضوع شامل فناوری وایمکس نیز می‌شود.
افخمی اینترنت پرسرعت ADSL، وایمکس و سایر فناوری‌های مشابه را ابزاری در ایجاد فضای سایبر عنوان کرد و گفت: با توجه به جدید بودن ارائه این فناوری ها در کشور به طور قطع مشکلاتی برای کاربران ، توزیع کنندگان و دریافت کنندگان سرویس های مذکور به وجود می آید که در صورت آشنایی با روش و نحوه پیگیری برای حل آن در شورای حل اختلاف جرایم رایانه ای این موارد به راحتی مرتفع می شود.
 
ممنوعیت وایمکس سیار باید برداشته شود

وایمکس نیوز - رضا نادری کارشناس ارتباطات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما بابا بیان اینکه وایمکس سیستم ارتباطی و دیجیتالی بی سیم است گفت: وایمکس می‌تواند دستیابی بی سیم پهن باند فراهم سازد که تا ۳۰ مایل (۵۰ کیلومتر) برای ایستگاه‌های ثابت و ۳ تا ۱۰ مایل (۵ تا ۱۵ کیلومتر) برای ایستگاه‌های سیار را پوشش می‌دهد؛ برعکس، استانداردهای شبکه‌های بی سیم محلی برای سیستم وای فای در اکثر حالت‌ها به ۳۰ تا ۱۰۰ متر محدود شده‌است.
وی ادامه داد: در هر فناوری باید به بحث به روز بودن توجه کرد و در این سرویس نیز به همین صورت باید از جدیدترین فناوری‌های آن استفاده کرد و با ایجاد محدودیت سعی در کنترل آن نداشت چون نمی‌توان زمان را از پیشرفت واداشت.
وی گفت: وایمکس بر روی فرکانس‌های مجاز و غیر مجاز قابل اجراست که بدین وسیله محیطی تحت کنترل فراهم ساخته و الگوی اقتصادی قابل رشدی را برای امواج قابل حمل بی‌سیم ایجاد می‌سازد.
 
وایمکس رقیب جدی نسل سوم موبایل محسوب می‌شود

وایمکس نیوز - سمانه کریمی کارشناس ارتباطات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت: وایمکس سرویسی است که بیش‌تر برای اماکنی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان بهره‌مندی از سرویس ADSL را ندارند ولی باید گفت که این سرویس به دلیل جوان بودن در جهان هم به تدریج در حال توسعه است و آینده خوبی برای آن پیش بینی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سرویس وایمکس در حوزه رقابتی، رقیب سرویس‌های نسل سوم در موبایل دانسته می‌شود بیان کرد: اگر بنا به نگاه رقابتی ورود وایمکس به عرصه ارتباطات و اطلاعات باشد، وایمکس رقیب سرویس‌های 3G موبایل است که البته تا زمانی که اجازه ارایه سرویس‌های در حال حرکت را ندارد، نیز این موضوع چندان مطرح نیست.
کریمی ادامه داد: شبکه‌های بنا شده با فناوری وایمکس جزو شبکه‌های وایرلس شهری محسوب می‌شوند که به راحتی می‌توانند با وجود منطقه بسیار وسیعی که دکل‌های وایمکس تحت پوشش خود قرار می‌دهند، کل شهر و یا شهرک‌های صنعتی و مناطق استراتژیک را پوشش دهند و قابلیت استفاده اینترنت بسیار پر سرعت را از طریق این فناوری برای سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های تجاری و همچنین منازل مسکونی امکان پذیر سازند.
 
توسعه وايمکس مبين نت در شهرهاي بزرگ استان آذربايجان غربي

وايمکس نيوز – محمد نوري، مدير منطقه‌اي شرکت ارتباطات مبين‌نت در استان آذربايجان غربي در گفت و گو با خبرنگار با بيان اين مطلب گفت: بسياري از مراکز توليدي، کارخانه‌ها و صاحبان مشاغل که به پهناي باند بالا نياز دارند، متقاضي وايمکس‌اند و از ارايه وايمکس در اروميه استقبال کرده‌اند.
وي افزود: توسعه شبکه وايمکس در شهرهاي خوي، سلماس، مياندواب و مهاباد به عنوان شهرهاي بزرگ استان آذربايجان غربي و شهرهاي بازرگان، پيرانشهر، سردشت و ماکو به عنوان شهرهاي هم‌مرز با ترکيه و عراق که از لحاظ مراودات بازرگاني داراي اهميت هستند در اين فاز از توسعه قرار دارند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا تجهيزات وايمکس زياني براي شهروندان دارد يا خير، گفت: تمامي تجهيزات وايمکس قبل از ترخيص از گمرک توسط سازمان‌هاي مسوول بررسي و در صورت تاييد از گمرک ترخيص مي‌شود.
وي افزود: براساس بررسي‌هاي انجام شده توسط نهادهاي جهاني و داخلي تششعات آنتن‌هاي BTS هيچ‌گونه زياني براي شهروندان ندارد.
مدير منطقه‌اي شرکت ارتباطات مبين‌نت در استان آذربايجان غربي گفت: متاسفانه برخي از شهروندان به دليل نداشتن اطلاعات کافي از زيان نداشتن اين تششعات در برخي از نقاط شهر از نصب آنتن‌ها جلوگيري مي‌کنند که اميدواريم اين موضوع توسط سازمان‌هاي دولتي مسوول فرهنگ سازي شود.
 
مجلس حذف ممنوعیت وایمکس سیار را پیگیری می‌کند

وایمکس نیوز- حمید رضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی وایمکس، بی‌سیم و سیار بودن آن است، افزود: این فناوری بدون چنین قابلیتی کارایی لازم را نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی معمولا ارایه و بهره‌برداری از فناوری‌های جدید در کشور ما با تاخیر همراه است، گفت: ارایه مجوز برای فناوری‌هایی نظیر وایمکس نباید به گونه‌ای باشد که فاصله کشور ما را با دیگر کشورها در زمینه بهره‌برداری از این فناوری افزایش دهد.
این نماینده مجلس معتقد است قابلیت موبلیتی باید به پروانه فعالیت اپراتورهای وایمکس اضافه شود و در این زمینه مجلس و کمیسیون صنایع و معادن از مسولان مرتبط توضیح می‌خواهد.
فولادگر گفت: مجلس باید با تصویب قوانین بالا دستی سازمان‌هایی از جمله رگولاتوری را برای ورود فناوری‌های جدید ملزم به استفاده از فناوری‌های روز کند.
 
وایمکس، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در ایجاد شهر الکترونیکی

وایمکس نیوز - رضا یزدانی، در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه وایمکس جایگاه خود را در بازار رقابتی حفظ خواهد کرد گفت: این فناوری در کنار دیگر فناوری‌ها مانند LTE به فعالیت خود ادامه می‌دهد و یکی از گزینه‌های پیش روی کاربران تلفن همراه در اتصالات اینترنت پرسرعت خواهد بود.
او با بیان این که وایمکس می‌تواند نیاز مردم و دستگاه‌های اجرایی را به خدمات باند وسیع مرتفع کند، افزود: امنیت در استفاده از این سرویس برای دسترسی به اینترنت بالاتر از دیگر روش‌هاست و طبیعی است که با پیشرفت فناوری و ورود به حوزه‌های جدید باید به موارد امنیتی توجه بیشتری ‌شود.
به گفته او کاهش هزینه‌های سخت افزاری،‌ کاهش قیمت برای استفاده کنندگان و تغییر پهنای باند شبکه بسته به مکان و زمان از جمله مزایای وایمکس است.
یزدانی گفت: با این فناوری سرعت داده‌ها در شبکه‌هایی مانند وای‌فای به سادگی پشتیبانی می‌شود و در مقابل تداخل امواج کاهش می‌یابد و می‌توان این سیستم را برای شبکه‌های بی‌سیم دقیقا به طور مشابه با پروتکل‌های رایج وای‌ فای مورد استفاده قرار داد.
 
مقایسه تعرفه اپراتورهای وایمکس کشور: جنگ قیمت وایمکسی‌ها از 10 هزار تومان در ماه آغاز و تا 250 هزار تومان ادامه می‌یابد

فناوری وایمکس که ابتدا موافقان و مخالفان زیادی بر سر نحوه برگزاری مزایده آن و حق لایسنس‌های میلیاردی آن سخن راندند، در یک ماه باقیمانده به دومین سالگرد بازگشایی پاکات مزایده آن نهتنها نتوانسته چشم‌انداز روشنی از آینده را برای پروانه‌داران آن ترسیم کند بلکه اپراتورهای فعال در این عرصه را وارد بازی جنگ قیمت کرده است.

به گزارش عصر ارتباط، عرضه سرویس‌های وایمکس در ایران پس از گذشت یک سال و نیم از واگذاری پروانه اپراتورهای آن هنوز به مرحله بلوغ نرسیده و برخی از اپراتورها در مراحل اولیه اپراتوری خود جا مانده‌اند.


پنج نوزاد فناوری نوظهور وایمکس کشور که هنوز در اولین ماه‌های فعالیت خود به سر می‌برند، نتوانسته‌اند نبض بازار اینترنت پرسرعت را از رقیب سیمی خود بربایند. در حال حاضر شرکت‌های ارایه‌کننده اینترنت پرسرعت(PAP) با حدود 600 هزار مشترک هنوز صدرنشین بازار اینترنت ایران هستند و تعداد مشترکان وایمکس با شیب کندی در حال رشد است.

بررسی‌های صورت گرفته در بازار خدمات اینترنت بی‌سیم ثابت موسوم به وایمکس حاکی از آن است که رقابت قیمتی تنگاتنگی میان سه اپراتور اختصاصی مبین‌نت،ایرانسل و داتک آغاز شده است. این سه اپراتور که در حال ارایه سرویس به مشترکان خود هستند همچنان فعالیت‌های خود را بر توسعه پوشش شبکه متمرکز کرده‌اند و هنوز خدمات پس از فروش در زمره اولویت‌های آنها قرار نگرفته است. از همین رو طبق قیمت‌های سرویس‌های اعلام شده در جدول، رقابت در بازار خدمات وایمکس یا همان اینترنت بی‌سیم ثابت نه در عرصه کیفیت که پیش از این نارضایتی برخی از مشترکان یک اپراتور را موجب شده بود، بلکه تنها در عرصه قیمت نمود یافته و به نوعی اپراتورهای وایمکس در حال حاضر در جنگ قیمت به سر می‌برند نه کیفیت.

AsreErtebat_weekly_377_2.jpg

همه جا ایران من است

مبین‌نت تنها اپراتور سراسری وایمکس، به تازگی توانسته است شبکه خود را در مراکز استان‌های کشور با راه‌اندازی یک یا دو سایت روشن کند. این اپراتور دارنده 30 پروانه به مبلغ 106 میلیارد تومانی اکنون 200 مشترک دارد و با امید زیادی به روزهایی که در پیش رو دارد، چشم دوخته است.

این اپراتور وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تاکنون تغییر و تحولات مدیریتی را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد با ثباتی که در تیم مدیران اجرایی این اپراتور ایجاد شده، از این پس می‌توان انتظارات بیشتری از آن در توسعه شبکه وایمکس در سراسر کشور داشت.

آغازگر روزهای پر ماجرا

ایرانسل تنها اپراتوری بود که فعالان بازار ارتباطات کشور، دریافت پروانه وایمکس را برای آن مقرون به صرفه می‌دانستند زیرا برخورداری این اپراتور از پروانه اپراتور دوم تلفن‌همراه کشور یکی از دلایل توجیه دریافت این پروانه به شمار می‌رفت.

شاید همین ارتباط تنگانگ میان شبکه تلفن‌همراه و وایمکس ایرانسل بود که مدیران اپراتور اول کشور را بر آن داشت تا درصدد باشند بخشی از سهام مبین‌نت را خریداری کنند. خریدی که می‌تواند بازی رقیبان را در عرصه وایمکس نیز شتاب بيشتري دهد.

اگرچه ایرانسل اولین اپراتوری است که سرویس وایمکس را در شش استان ارایه می‌دهد اما تاکنون نه رگولاتوری و نه مدیران ایرانسل، هیچ‌یک آماری از تعداد مشترکان و سایت‌های نصب شده وایمکس ایرانسل منتشر نکرده‌اند.

اجبارهای که پول می‌سازد

داتک اگرچه پیش از ایرانسل و مبین‌نت به عنوان یک شرکت دارنده پروانه انترنت پرسرعت(PAP) مجوز ارایه خدمات اینترنت بی‌سیم را از رگولاتوری دریافت کرده بود اما در پی فشار و تهدید رگولاتوری ناگزیر شد با شرط و شروط و پرداخت قسطی حق لایسنس وایمکس به سازمان تنظیم مقررات به حلقه پروانه‌داران وایمکس کشور بپیوندد.

داتک که پیش از اجبار رگولاتوری به دریافت مجوز اختصاصی وایمکس سرویس اینترنت بی‌سیم را در تهران به متقاضیان ارایه می‌کرد در حال حاضر تنها در تهران مجوز فعالیت دارد و در کنار مبین‌نت و ایرانسل در بازار پرمشتری استان تهران به رقابت در عرصه وایمکس مشغول است.

اسپادان به کما رفت

رگـولاتـوری با بـرگزاری مـزایده وایمـکس دو اپراتور تک استانی را نیز در کارنامه خود ثبت کرد که به‌رغم گستره کم پوشش فعالیت‌هایشان در مقایسه با مبین‌نت و ایرانسل اما هنوز هیچ یک از این دو اپراتور استانی نتوانسته‌اند سرویس‌های خود را به مرز فروش برسانند.

اسپادان که به عنوان اپراتور استانی تلفن‌همراه اعتباری در استان اصفهان شناخته می‌شد مجوز راه‌اندازی شبکه وایمکس در این استان را نیز دریافت کرده است. هر چند که تاکنون به‌رغم اعلام خبر رسمی راه‌اندازی شبکه وایمکس خود در اصفهان اما هنوز موفق به فروش سرویس‌های وایمکس نشده است.

شهرام ستایش مدیرعامل اسپادان که در تیرماه سال 89 خبر رسمی راه‌اندازی شبکه وایمکس در این استان را اعلام کرد هنوز نتوانسته سرویس‌های خود را به دست متقاضیان اصفهانی وایمکس برساند و فعلا شبکه‌اش تا دریافت برخی تجهیزات شبکه خاموش مانده است.

ستایش به عصر ارتباط گفت: «اسپادان تايیدیه فنی مورد نیاز خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده اما در انتظار تامین برخی نیازهای شبکه است که پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده فراهم شود.»

رایانه دانش جا مانده از قافله

استان گلستان کوچک‌ترین استانی است که یک شرکت استانی موفق به دریافت مجوز وایمکس در آن شد و عملا آخرین استانی محسوب می‌شود که شرکتی تجهیزات وایمکس را در آن نصب کرد و توانست نخستین فاز راه‌اندازی شبکه خود را پشت سر بگذارد.

رایانه دانش با راه‌اندازی هفت سایت وایمکس در استان گلستان شبکه خود را روشن کرده است اما هنوز نسبت به فروش رسمی تجهیزات خود اقدام نکرده و در انتظار تامین برخی تجهیزات مورد نیاز شبکه خود از سوی شرکت زعیم است.

مجتمع رایانه دانش گلستان که طی یک هفته گذشته موفق شد شبکه خود را روشن کند، در انتظار ورود دومین محموله تجهیزات که شامل مودم‌های وایمکس می‌شود به داخل کشور است که در گمرک تهران قرار دارد. رایانه دانش با ترخیص مودم‌ها پس از دریافت تايیدیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می‌تواند نسبت به عرضه سرویس‌های تجاری اقدام کند.

ارسیا خوبرو مدیر پرو‌ژه وایمکس رایانه دانش گلستان در این باره به عصر ارتباط گفت: «تعرفه سرویس‌های وایمکس در مسیر توافق و ابلاغ رگولاتوری است تا پس از نهایی شدن راه‌اندازی شبکه نسبت به واگذاری آن بر اساس تعرفه‌های مصوب اقدام شود.»


او درباره تاخیر این اپراتور استانی وایمکس برای عرضه سرویس‌های خود نسبت به دیگر اپراتورها گفت: «ما متکی به نیروهای خودمان بودیم و مزایایی که دیگر اپراتورها از آن بهره‌مند بودند، نداشتيم. علاوه بر اینکه ورود تجهیزات وایمکس با مشکل تعرفه و چالش با گمرک مواجه شد که سرویس‌دهی رایانه دانش گلستان را به تاخیر انداخت. به‌رغم اینکه سازمان تنظیم مقررات تعرفه واردات تجهیزات وایمکس را چهار درصد تعیین کرده بود اما گمرک در زمان ترخیص تجهیزات Compact رایانه دانش گلستان، تعرفه 54 درصدی را لحاظ کرد که حل این مشکل و مکاتبات اداری آن تا نوروز سال 89 به طول انجامید و موجب شد ترخیص تجهیزات این اپراتور نسبت به دیگران با تاخیر بیشتری صورت گیرد.»

خوبرو از نصب و راه‌اندازی هفت سایت BTS وایمکس در سطح استان گلستان در مرحله اول خبر داد و گفت: «تا پوشش کامل استان باید 36 سایت نصب کنیم اما عدم آمادگی لینک‌های بین مراکز موجب شد نتوانیم نسبت به راه‌اندازی سایت‌های بیشتری در مرحله اول اقدام کنیم.»

دو اپراتور غیرقانونی

در سوی دیگر ماجرای ارایه‌کنندگان خدمات وایمکس دو شرکت لایز و فن‌آوا قرار دارند که همچون داتک با استناد به پروانه PAP خود نسبت به عرضه سرویس‌های وایمکس اقدام کرده‌اند اما لایزر و فن‌آوا نیز همچون داتک تحت فشار و تهدید رگولاتوری برای دریافت پروانه اختصاصی وایمکس هستند و تاکنون تهدید به قطع خدمات شده‌اند. این در حالی است داتک بی‌توجه به مفاد پروانه اینترنت پرسرعت خود به اجبار رگولاتور تن در داد اما فن‌آوا و لایزر هنوز زیر بار تعهد میلیاردی پروانه وایمکس نرفتند و چالش آنها با رگولاتوری در این باره تا آنجا پیش رفت که رگولاتوری از مشتریان آنها خواست تا پایان مردادماه سال 89 نسبت به تسویه قراردادهای قبلی خود اقدام و از عقد قرارداد جدید با آنها خودداری کنند.

پیش از این مسعود داوری‌نژاد به عنوان اولین رگولاتور ایرانی و صادرکننده پروانه‌های PAP این اقدام رگولاتوری مبنی بر اجبار فن‌آوا، لایزر و داتک به دریافت پروانه وایمکس را غیرقانونی و خارج از مفاد پروانه های صادر شده اعلام کرده بود.

خشایار تمدن مدیرعامل لایزر در باره تهدید رگولاتوری بر قطع سرویس وایمکس لایزر به عصر ارتباط گفت: «رگولاتوری در این باره دستوری را به ما ابلاغ نکرده و تنها نامه‌های معمولی مبنی بر دریافت پروانه برای لایزر فرستاده شده است.»

او افزود: «فروش سرویس‌های وایمکس لایزر هنوز ادامه دارد و همچنان درحال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستیم.»
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or