خبر رسمی مایکروسافت شرکت اکتیویژن را به مبلغ ۶۸ میلیارد دلار خرید | آپدیت : اکتیویژن بیلیزارد به صورت رسمی به خانواده Xbox ملحق شد

  • Thread starter Thread starter Z-fan
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
1642512253475.png
به گزارش منابع داخلی وال استریت ژورنال، گویا مایکروسافت توانسته به عقد قرارداد برای خرید اکتیویژن نزدیک شود.
اطلاعات بیشتری فعلا در دسترس نیست و علی رغم منبع معتبر، هنوز نمی توان صحت کامل این قرارداد را تایید کرد

به گفته Dina Bass خبرنگار وبگاه بلومبرگ، ارزش این قرارداد قریب به هفتاد میلیارد دلار تخمین زده شده

ادیت: رسمی شد. مایکروسافت، شرکت اکتیویژن بیلزارد +کینگ رو به زیر مجموعه های خودش اضافه کرد

1642512789894.png

اطلاعات تکمیلی

طبق گفته فیل اسپنسر، از زمان عقد رسمی قرارداد، مدیران اکتیویژن مستقیم گزارشات شون رو به فیل اسپنسر باید ارائه بدن
و این جور که مشخصه حداقل تا زمان عقد رسمی قرارداد، بابی کاتیک کماکان رییس اکتیویژن بلیزارد باقی خواهد ماند

به گفته بابی کاتیک، تاریخ عقد رسمی این قرارداد تو سال مالی 2023 (از جولای 2022 تا ژوئن 2023) تخمین زده میشه
تا اون زمان، اکتیویژن کماکان به فعالیت مستقل خودش زیر نظر بابی کاتیک ادامه میده

آپدیت [20 بهمن]: طبق بیانیه مایکروسافت، کمپانی نه تنها به قراردادهای قبلی پیرامون عرضه فرنچایز Call of Duty روی کنسول های پلی استیشن وفادار میمونه، بلکه بعد از اتمام این قراردادها به عرضه عناوین COD و دیگر بازی های محبوب اکتیویژن روی پلی استیشن ادامه داده و علاقمنده که این رویه رو برای کنسول های نینتندو هم پیش بگیره

بالاخره نبردهای حقوقی مایکروسافت با آمریکا و FTC به انتهای خود رسید

بعد از یک سال و هفت ماه از اعلان خبر ادغام بخش گیمینگ مایکروسافت، ایکس باکس، با مجموعه اکتیویژن بلیزارد و گرفتن تاییدیه های متعدد از کشورهای مختلف و علی رغم مخالفت بریتانیا
نهایتا بعد از یک نبرد حقوقی طولانی با کمیسیون تجارت آمریکا (FTC) بر سر قانونی بودن و عادلانه بودن این ادغام، در تاریخ 11 جولای 2023، با رای مثبت قاضی دادگاه به نفع مایکروسافت، بالاخره این قرارداد یک قدم دیگر به عملی شدن نزدیک تر شد.
حال تنها مانع بین مایکروسافت و این قرارداد، مخالفت CMA و بریتانیا است که گویا قرار است دوباره به مرحله مذاکره کشیده شود.

در نهایت در تاریخ اکتبر 2023 اکتیویژن بلیزارد به ایکس باکس ملحق شد

بعد از یک سال و ده ماه از اعلان خبر ادغام بخش گیمینگ مایکروسافت، ایکس باکس با مجموعه اکتیویژن بلیزارد تنها مانعی که بر سر راه هر دو کمپانی بود، تاییدیه CMA بریتانیا بود.
این امر نیز بعد از تعهد مایکروسافت در زمینه بخش کلاود و انعقاد قرارداد و دادن حق امتیاز به یوبیسافت برای انتشار بازی های کلاود در اروپا، در نهایت مایکروسافت موفق شد تاییدیه بریتانیا را نیز از آن خود کند
و بالاخره با دادن تریلری از طرفی مایکروسافت خبر ملحق شدن اکتیویژن به مایکروسافت به صورت رسمی تایید شد.



 
آخرین ویرایش:
هیچ کس مشکلی نداره با بیشتر بازی کردن دیگران ( حداقل من که ندارم ) بحث اینجاس که این دیل بهتر بشدت یک طرفه و شدیده و صرفا در ازای خرید(نه تولید یا خلاقیت یا نواوری و ....) ایجاد شده و همین دیل بهتر به احتمال زیاد در اینده تعادل بازار رو به هم خواهد زد و همه به سمت پلتفرمی خواهند رفت که اون دیل رو صرفا با خرج پول بیشتر به مشتریاش داده و رقبا رو از صفحه صنعت شاید بیرون کنه.

این نهادها هم به همین خاطره که دارن مخالفت می کنن که اگه فردا یکی هم از مایکرو پولدارتر اومد یه خرید گنده دیگه کرد هی این اتفاقات تکرار نشه. فردا پس فردا کلاود گیمینگ بیشتر گسترش پیدا کرد و مایکرو باز رفت باقیمونده استودیوها رو هم خرید چی ؟؟؟؟؟ اینطوری دیگه سایر رقبا صدها سال تلاش کنن هم نمیتونن کاری کن. چرا؟ چون مایکرو همه رو با پول خریده.پس اونوقت چرا بقیه باید تلاش کنن ؟ همه بمیرن چون مایکرو پولش بیشتر؟؟؟(اونوقت خلاقیت چی میشه)

این انحصارگرایی هایی هم که شما نوشتین خود مایکرو هم یه زمانی میکرد ( از انحصاری کردن توم ریدر تا انحصاری کردن COD یه زمانی) ولی نه برای سونی و نه برای مایکرو دادگاهی تشکیل نشد علتشم اینه که این انحصارها بازار رو از تعادل خارج نمی کرد و عملا سایر رقبا رو به ورطه نابودی نمی کشوند(با انحصاری شدن یه مرحله از یه بازی یا دو ماه دیرتر اومدنش رو یه پلتفرم رقبا نابود نمیشن)

+

درسته ما به عنوان یه گیمر دلمون میخواد کلی بازی انجام بدیم و همه گیمرها تو هر پلتفرمی به هر بازی دستسرسی داشته باشن ولی این نباید به قیمت نابود شدن بقیه رقبا و پلتفرما و بازیها باشه ( کاری که دیل های بسیار شدید اینچینینی پتانسل انجام شو دارن و خواهشا هم نگین مایکرو دوس نداره یا دلش نمیخواد اینطوری بشه)

.
خودت جواب سوالی که مطرح کردی رو دادی دیگه :دی مایکرو حتی با این خرید هم هنوز جایگاهش در مارکت همون که بود می مونه، این خرید چطور می تونه باعث نابودی گیمینگ بشه وقتی در واقع باعث میشه گیمرهای بیشتری به عناوینن بیشتری دسترسی داشته باشن؟ کدوم تعادل به هم میریزه؟ دنیای گیمیگ فقط کاد نیست که (هرچند که درسته که سوداوری زیادی داره) خود مایکرو هم حاضر نمیشه از بازار بزرگ سونی دور بشه
به نظر خودت کاد اگر دست سونی بود الان چه وضعیتی داشت؟ باور من اینه: هر سال یک نسخه 70$ برای پتلفرم خودش و انتشار با تاخیر 1 ساله برای پیسی

هر کدوم ای پی های انحصاری خودشونو دارن که برای توسعه اکوسیستمشون نیازه ولی سود اصلی همیشه توی بازی هایی تردپارتیه
مونوپولی اولین ضربه رو به خود کمپانی میزنه، همونطور که سونی تصمیم گرفت در نهایت حتی انحصاری هاشو با فاصله روی پیسی منتشر کنه
این تفکر که فکر کنیم مایکرو اگر اکتی رو بخره همه ای پی هاش انحصاری میشه اشتباهه! این به ضرر خودش میشه در نهایت
 
رفیق تضمین عرضه 10 ساله Call of Duty با محتوای یکسان و تاریخ عرضه یکسان چطور انحصارگرایی حساب می شود؟
نه دیگه مایکرو باید قول بده روی گیمپسم نمیاد، بازی هم همیشه 70$ فروخته بشه حق هم نداشته باشه تخفیف بزنه ماهی هم 100 میل بزنه به حساب سونی
 
این فرضیات، جالبه که اومدن بازی رو گیم پس، انحصاره
فقط کسایی که اینو مطرح میکنن، میدونن mlb ساخته خود سونی دی وان رو گیم پسه.
پس با این تفاسیر دیگه بعد 2 سال، نباید پلیری از mlb بخاطر دیل بهتر رو سونی مونده باشه، پس چرا سونی داره هنوز میسازه
چرا همه چیز را تک بعدی می‌بینی؟
قضیه mlb بارها گفته شده قراردادی هست که پای فدراسیونش هم وسطه.. اینجا سونی دولوپر بازی هست اما تملک کامل روش نداره‌‌
بعدش ip مثل COD را که در سطح جهانی پلیر داره مقایسه میکنی با mlb که فقط در آمریکای شمالی طرفدار داره و با پلیر به مراتب کمتر ؟
از نظر رگولاتوری مثل CMA قضیه این دیل فقط بحث گیمپس نیست ابعاد خیلی زیادی داره که به رقابت ضربه میزنه این فقط یک بعدش هست . تو متن کامل اشاره کردند.
 
خودت جواب سوالی که مطرح کردی رو دادی دیگه :D مایکرو حتی با این خرید هم هنوز جایگاهش در مارکت همون که بود می مونه، این خرید چطور می تونه باعث نابودی گیمینگ بشه وقتی در واقع باعث میشه گیمرهای بیشتری به عناوینن بیشتری دسترسی داشته باشن؟ کدوم تعادل به هم میریزه؟ دنیای گیمیگ فقط کاد نیست که (هرچند که درسته که سوداوری زیادی داره) خود مایکرو هم حاضر نمیشه از بازار بزرگ سونی دور بشه
به نظر خودت کاد اگر دست سونی بود الان چه وضعیتی داشت؟ باور من اینه: هر سال یک نسخه 70$ برای پتلفرم خودش و انتشار با تاخیر 1 ساله برای پیسی

هر کدوم ای پی های انحصاری خودشونو دارن که برای توسعه اکوسیستمشون نیازه ولی سود اصلی همیشه توی بازی هایی تردپارتیه
مونوپولی اولین ضربه رو به خود کمپانی میزنه، همونطور که سونی تصمیم گرفت در نهایت حتی انحصاری هاشو با فاصله روی پیسی منتشر کنه
این تفکر که فکر کنیم مایکرو اگر اکتی رو بخره همه ای پی هاش انحصاری میشه اشتباهه! این به ضرر خودش میشه در نهایت
نه خب اینطوری نمیمونه
حتی اگر مایکرو انحصاری هم نکنه این iP ها رو ( بخصوص COD) بخاطر اوردن بازی روی گیمپس، بتدریج تاثیر خیلی زیادی روی مخاطب های PS خواهد گذاشت و با کلاودیزه شدن گیمینگ عملا مایکرو مارکت کپ بزرگتر و استارت شدیدا سریعتری خواهد داشت و این فرصت رشد مساوی تو صنعت رو بهم میریزه
فردا پس فردا هم که سونی بتدریج رو وضعیت مالیش تاثیر بذاره این تغییرات، این عقب افتادنش ساخت IP ها و بازیهایی که از سونی دوس داشتیم رو هم در هاله ای از ابهام فرو می بره

هدف اول و اخر مایکرو از این همه خرج و ایجاد انحصار همین تغییر تعادل صنعت به نفع خودشه و موضوع تا اینجا مشکلی نداره .......ولی شدت تغییری که سران مایکرو به خاطر جیب پر پولشون میخوان خیلی زیاده و طبیعیه که سونی به عنوان اصلی ترین رقیب مخالفت کنه و نهادهای تصمیم گیرنده هم نسبت بهش حساس بشن(اونم وقتی که این تغییر صرفا بخاطر پول زیاد داشتن و نه تزریق خلاقیت و مدیریت و نوآوری باشه)
مطمین باش این قضیه برعکس میشد هم حالا مایکرو خودش رو به آب و اتیش زده بود تا تاثیر بذاره رو معامله

حالا این بحث تعادل بازار و انحصار به کنار، سابقه نه چندان درخشان خود مایکرو تو اداره کردن IP هاش هم هست که نگرانی رو بیشتر میکنه ( البته این نگرانی رو طبیعتا نهادهای قانون گذار درک نمیکنن چون اونها گیمر نیستن ولی برای من که بشخصه دهه هاست برخی از بازیهای مولتی پلتفرمی که مایکرو الان تصاحب کرده رو دوس دارم نمیخوام کیفیتشون بیاد پایین یا دسترسیم بهشون محدود بشه)

.
 
این فرضیات، جالبه که اومدن بازی رو گیم پس، انحصاره
فقط کسایی که اینو مطرح میکنن، میدونن mlb ساخته خود سونی دی وان رو گیم پسه.
پس با این تفاسیر دیگه بعد 2 سال، نباید پلیری از mlb بخاطر دیل بهتر رو سونی مونده باشه، پس چرا سونی داره هنوز میسازه
از یک نظر به نظرم درست میگی،

همین که سونی یک پشتوانه (فن بیس) میلیونی داره که 70 تا 70 تا مثل اب خوردن پای بازی هاش خرج میکنند، نشون میده سونی در ابعادی به شدت بزرگ تر از مایکرو، یک فن بیس به شدت قوی و ریشه دار داره (عجیب هم نیست، چون سونی سابقه PS1 و PS2 و برتری و موفقیت خیره کننده شون در بازار و بین گیمر ها رو داشته، عجیب نیست)

فن بیس سونی مخصوصا بعد از PS3 تا حد زیادی تکلیفش با سونی روشن شده، یعنی فنبیس سونی میدونه پلی استیشن دقیقا قراره چه امکاناتی بهش بده، میدونه پلی استیشن اول و اخرش قراره "بازی های با کیفیت بسیار بالا" در اختیارش قرار بده، "بازی" ، نه سرویس و دیل های خیلی مناسب گیم پس و به قول فن بیس کنونی مایکرو "مفت بازی کردن" و این حرفا، اتفاقا فن بیس سونی میدونه که احتمالا باید رو پلی استیشن خیییییلی بیشتر از استیم یا اکس باکس خرج کنه، با این حال این فن بیس، سونی رو انتخاب میکنه، چون "معیار"ش ارزان تر بازی کردن در روز اول یا 1/20 پول خرج کردن در مجموع، نیست، معیارش همبستگی شدید با پلتفرم پلی استیشن و بازی هاش هست...

حتی بخش و هسته اصلی این فن بیس، بعد از +3 سال اول نسل هفت که PS3، هم دیر از راه رسید، هم گرون بود، هم تو مولتی پلتفرم ها معمولا ضعیف تر بود، هم بخش عمده ای از مولتی های انحصاری زمانی رو در زمان خودش ساپرت نمیکرد (عادی شده و حواسمون نیست، اما یک نگاه به انحصاری زمانی های 360 تو سال های اول نسل هفت بندازید، پرهای ادم میریزه که چه بازی های خفنی انحصاری 360 بودند) فن بیس سونی حتی در این شرایط که به شدت به نفع مایکرو بود، باز هم ان هسته اصلی میلیونیش وفاداری خودش رو به پلتفرم پلی استیشن حفظ کرد، شرایطی که در مورد اکس باکس به شدت محدود پیش اومده، مثلا چند تا از سوپر فن های 360 تو همین سایت، سال 2013 به سمت PS4 کوچ کردند؟ انصافا خیییییلی !! حتی خیلیاشون هیچ وقت دوباره سمت اکس باکس برنگشتند و حداقل تا اخر نسل رو PS4 موندند، امار فروش هم اینو نشون میده، یا نهایتا بعد از ظهور گیم پس و قدرت خام بیشتر سری اکس و در اختیارگیری بتزدا و اکتی بلیز، اومدن سمت مایکرو...

خلاصه در مورد فن بیس اصلی، حالا فن بیس اصلی سونی یا لزوما mlb، طبیعیه که پلتفرم اصلی خودش رو ترک نکنه، کمااینکه اون بخش به شدت سخت هسته اصلی اکس باکس فن ها هم حتی بعد از Xone سمت مایکرو رو ترک نکرد یا نهایتا بعد از 2-3 سال برگشت، همین یعنی فن بیس اصلی کود، کود رو ترک نمیکنه، مخصوصا اگر با شرایطی به شدت بهتر بتونه رو پلتفرم مقابل بازی کنه،

بحث اصلی به نظرم سر ان بخش اکثریت وشناور گیمر هاست که فن خاصی هم نیست، به دنبال شرایط میره، دنبال امکانات و موقعیت میره، مثلا کسی که کل بازی کردنش خلاصه به کود یا فیفا میشه، احتمال خیلی خیلی زیاد از این به بعد اکس باکس رو انتخاب میکنه یا حداقل به شدت در دسترس تبلیغات مایکرو برای تغییر کلی پلتفرم قرار میگیره (همینم باز همیشگی نیست، چون خیلی از گیمر های تک سلیقه مثل فیفا هم، کلهم عادت به بازی با پلی استیشن دارند و مشکلی هم با 70 دلار خرج بازی کردن ندارند)

پس مشکل اصلی در نهایت میشه همین انحصار، مثلا یک سوپرگیمر که ده ها یا صد ها بازی رو پرفکت کرده و میکنه، و مثلا تک تک نسخه های کود هم شخم زده، طبیعتا اگه بحث "انحصار" پیش بیاد مثل استارفیلد، مثل احتمالا TES و فال اوت های بعدی، یا حتی کود بعد از 10 سال، طبیعتا پلتفرمش رو به اکس باکس هم گسترش میده، در واقع مجبور به این کار میشه، این جا 2 حالت پیش میاد:

1- گیمر مورد نظر مشکلی با گسترش پلتفرم نداره، فقط مجبور میشه "پول" بیشتری خرج کنه تا به بازی های مورد علاقه اش برسه، این جا پس دیل های مایکرو نه تنها به نفع این گیمر نیست، که حتی "خرج" بازی کردنش رو به شدت هم افزایش میده، و لیست بازی های پلتفرم اصلیش رو هم ناقص میکنه،(برای خیلی از گیمر ها این چیزا مهمه)

2- گیمر مورد نظر علاقه ای به گسترش پلتفرم نداره حالا به هر دلیلی سلیقه یا مالی، و اینجا بعد از انحصاری شدن مولتی های شاخص قدیمی بتزدا و اکتی، به شدت از مایکروسافت به دلیل این دیل هاش متنفر و تبدیل به هیتر میشه،

پس واقعیت اینه که این دیل "همیشه" به نفع گیمر ها نیست، بله به نفع کسی هست که به هر دلیلی مشکلی با خریدن اکس باکس نداره، احتمالا به نفع یک نوگیمر تازه وارد به بازار هم باشه، اما به شدت میتونه برای کسی که به هر دلیلی با خرید اکس باکس مشکل داره، ضرر داشته باشه،

به نظرم نگرانی اصلی سونی، ان بخش شناور اکثریت ده ها میلیونی هست که حساسیت و سلیقه خاص هسته اصلی فن بیس هاش رو نداره، یعنی همونایی که نیمه اول نسل هفت به اکس باکسی ها ملحق شدند، این بخش شناور، خیلی راحت میتونه از این به بعد، به مرور زمان به طور هدایت شده ای به سمت مایکرو سرازیر شه، هدایتی که با "پول" مایکرو صورت گرفته نه خلاقیت، خلاقیت کاریه که سونی با انحصاری هاش میکنه، کاریه که بتزدا با بازی هاش میکنه.. کاریه که مایکرو با انحصاری های خودش زمان 360 و بعدها میکرد،

*من حقیقتا مشکل خاصی با دیل ندارم، چون با وجود اینکه از PSone پلتفرم اصلیم همیشه پلی استیشن بوده، اما در هر صورت اکس باکس هم جز سبد خریدم بوده همیشه، اما به نظرم واقعا عجیبه که خیلی راحت و بدیهی طور میگید این دیل به نفع همه است، به n دلیل به نظرم میتونه نباشه که چند تاش رو اشاره کردم.... منظور هم فقط گیمر هاست و کاری به دولوپر ها نداریم...!

**مسئله ی بسیار مهم بعدی که بارها هم تکرار شده، با فرض تکمیل شدن این خرید، الان ما در ماه عسل مایکرو و دیل هاش هستیم، خدای نیاره اون روزی که مثلا بازی های BGS خراب کنند، اون وقت همه مایکرو رو مسئول میدونند، همینطور اگه بازی های جدید موفق شند، همه این موفقیت رو از چشم مایکرو میبینند... پس حتی با فرض تکمیل شدن این خرید، هنوز خیلی مونده تا تکمیل n میلیون گیمر، با مایکرو روشن شه... من شخصا از زمان کودکی و بازی کردنم با PC و بعد ها 360، مایکرو رو هم دوست داشتم، حتی بین اپل-مایکرو هم قدیما طرفدار مایکرو بودم، الانم با استارفیلد شخصا تکلیف مایکرو برام روشن میشه... اگه موفق شه، همون قدری که عاشق BGS هستم، از این به بعد عاشق مایکرو هم خواهم بود...
 
از یک نظر به نظرم درست میگی،

همین که سونی یک پشتوانه (فن بیس) میلیونی داره که 70 تا 70 تا مثل اب خوردن پای بازی هاش خرج میکنند، نشون میده سونی در ابعادی به شدت بزرگ تر از مایکرو، یک فن بیس به شدت قوی و ریشه دار داره (عجیب هم نیست، چون سونی سابقه PS1 و PS2 و برتری و موفقیت خیره کننده شون در بازار و بین گیمر ها رو داشته، عجیب نیست)

فن بیس سونی مخصوصا بعد از PS3 تا حد زیادی تکلیفش با سونی روشن شده، یعنی فنبیس سونی میدونه پلی استیشن دقیقا قراره چه امکاناتی بهش بده، میدونه پلی استیشن اول و اخرش قراره "بازی های با کیفیت بسیار بالا" در اختیارش قرار بده، "بازی" ، نه سرویس و دیل های خیلی مناسب گیم پس و به قول فن بیس کنونی مایکرو "مفت بازی کردن" و این حرفا، اتفاقا فن بیس سونی میدونه که احتمالا باید رو پلی استیشن خیییییلی بیشتر از استیم یا اکس باکس خرج کنه، با این حال این فن بیس، سونی رو انتخاب میکنه، چون "معیار"ش ارزان تر بازی کردن در روز اول یا 1/20 پول خرج کردن در مجموع، نیست، معیارش همبستگی شدید با پلتفرم پلی استیشن و بازی هاش هست...

حتی بخش و هسته اصلی این فن بیس، بعد از +3 سال اول نسل هفت که PS3، هم دیر از راه رسید، هم گرون بود، هم تو مولتی پلتفرم ها معمولا ضعیف تر بود، هم بخش عمده ای از مولتی های انحصاری زمانی رو در زمان خودش ساپرت نمیکرد (عادی شده و حواسمون نیست، اما یک نگاه به انحصاری زمانی های 360 تو سال های اول نسل هفت بندازید، پرهای ادم میریزه که چه بازی های خفنی انحصاری 360 بودند) فن بیس سونی حتی در این شرایط که به شدت به نفع مایکرو بود، باز هم ان هسته اصلی میلیونیش وفاداری خودش رو به پلتفرم پلی استیشن حفظ کرد، شرایطی که در مورد اکس باکس به شدت محدود پیش اومده، مثلا چند تا از سوپر فن های 360 تو همین سایت، سال 2013 به سمت PS4 کوچ کردند؟ انصافا خیییییلی !! حتی خیلیاشون هیچ وقت دوباره سمت اکس باکس برنگشتند و حداقل تا اخر نسل رو PS4 موندند، امار فروش هم اینو نشون میده، یا نهایتا بعد از ظهور گیم پس و قدرت خام بیشتر سری اکس و در اختیارگیری بتزدا و اکتی بلیز، اومدن سمت مایکرو...

خلاصه در مورد فن بیس اصلی، حالا فن بیس اصلی سونی یا لزوما mlb، طبیعیه که پلتفرم اصلی خودش رو ترک نکنه، کمااینکه اون بخش به شدت سخت هسته اصلی اکس باکس فن ها هم حتی بعد از Xone سمت مایکرو رو ترک نکرد یا نهایتا بعد از 2-3 سال برگشت، همین یعنی فن بیس اصلی کود، کود رو ترک نمیکنه، مخصوصا اگر با شرایطی به شدت بهتر بتونه رو پلتفرم مقابل بازی کنه،

بحث اصلی به نظرم سر ان بخش اکثریت وشناور گیمر هاست که فن خاصی هم نیست، به دنبال شرایط میره، دنبال امکانات و موقعیت میره، مثلا کسی که کل بازی کردنش خلاصه به کود یا فیفا میشه، احتمال خیلی خیلی زیاد از این به بعد اکس باکس رو انتخاب میکنه یا حداقل به شدت در دسترس تبلیغات مایکرو برای تغییر کلی پلتفرم قرار میگیره (همینم باز همیشگی نیست، چون خیلی از گیمر های تک سلیقه مثل فیفا هم، کلهم عادت به بازی با پلی استیشن دارند و مشکلی هم با 70 دلار خرج بازی کردن ندارند)

پس مشکل اصلی در نهایت میشه همین انحصار، مثلا یک سوپرگیمر که ده ها یا صد ها بازی رو پرفکت کرده و میکنه، و مثلا تک تک نسخه های کود هم شخم زده، طبیعتا اگه بحث "انحصار" پیش بیاد مثل استارفیلد، مثل احتمالا TES و فال اوت های بعدی، یا حتی کود بعد از 10 سال، طبیعتا پلتفرمش رو به اکس باکس هم گسترش میده، در واقع مجبور به این کار میشه، این جا 2 حالت پیش میاد:

1- گیمر مورد نظر مشکلی با گسترش پلتفرم نداره، فقط مجبور میشه "پول" بیشتری خرج کنه تا به بازی های مورد علاقه اش برسه، این جا پس دیل های مایکرو نه تنها به نفع این گیمر نیست، که حتی "خرج" بازی کردنش رو به شدت هم افزایش میده، و لیست بازی های پلتفرم اصلیش رو هم ناقص میکنه،(برای خیلی از گیمر ها این چیزا مهمه)

2- گیمر مورد نظر علاقه ای به گسترش پلتفرم نداره حالا به هر دلیلی سلیقه یا مالی، و اینجا بعد از انحصاری شدن مولتی های شاخص قدیمی بتزدا و اکتی، به شدت از مایکروسافت به دلیل این دیل هاش متنفر و تبدیل به هیتر میشه،

پس واقعیت اینه که این دیل "همیشه" به نفع گیمر ها نیست، بله به نفع کسی هست که به هر دلیلی مشکلی با خریدن اکس باکس نداره، احتمالا به نفع یک نوگیمر تازه وارد به بازار هم باشه، اما به شدت میتونه برای کسی که به هر دلیلی با خرید اکس باکس مشکل داره، ضرر داشته باشه،

به نظرم نگرانی اصلی سونی، ان بخش شناور اکثریت ده ها میلیونی هست که حساسیت و سلیقه خاص هسته اصلی فن بیس هاش رو نداره، یعنی همونایی که نیمه اول نسل هفت به اکس باکسی ها ملحق شدند، این بخش شناور، خیلی راحت میتونه از این به بعد، به مرور زمان به طور هدایت شده ای به سمت مایکرو سرازیر شه، هدایتی که با "پول" مایکرو صورت گرفته نه خلاقیت، خلاقیت کاریه که سونی با انحصاری هاش میکنه، کاریه که بتزدا با بازی هاش میکنه.. کاریه که مایکرو با انحصاری های خودش زمان 360 و بعدها میکرد،

*من حقیقتا مشکل خاصی با دیل ندارم، چون با وجود اینکه از PSone پلتفرم اصلیم همیشه پلی استیشن بوده، اما در هر صورت اکس باکس هم جز سبد خریدم بوده همیشه، اما به نظرم واقعا عجیبه که خیلی راحت و بدیهی طور میگید این دیل به نفع همه است، به n دلیل به نظرم میتونه نباشه که چند تاش رو اشاره کردم.... منظور هم فقط گیمر هاست و کاری به دولوپر ها نداریم...!

**مسئله ی بسیار مهم بعدی که بارها هم تکرار شده، با فرض تکمیل شدن این خرید، الان ما در ماه عسل مایکرو و دیل هاش هستیم، خدای نیاره اون روزی که مثلا بازی های BGS خراب کنند، اون وقت همه مایکرو رو مسئول میدونند، همینطور اگه بازی های جدید موفق شند، همه این موفقیت رو از چشم مایکرو میبینند... پس حتی با فرض تکمیل شدن این خرید، هنوز خیلی مونده تا تکمیل n میلیون گیمر، با مایکرو روشن شه... من شخصا از زمان کودکی و بازی کردنم با PC و بعد ها 360، مایکرو رو هم دوست داشتم، حتی بین اپل-مایکرو هم قدیما طرفدار مایکرو بودم، الانم با استارفیلد شخصا تکلیف مایکرو برام روشن میشه... اگه موفق شه، همون قدری که عاشق BGS هستم، از این به بعد عاشق مایکرو هم خواهم بود...
بالاخره یه نظر منطقی داده شد. دمت گرم.
در مورد گسترش پلتفرم، باید به این توجه کنی، گیمر چی میخواد، مثال میزنم. پلیری داشتیم و داریم که صرفا یکسری عنوان خاص میزنه کالاف مثلا یا پلیرهایی بودن که قبلا بخاطر مبحث پلاس تو ایکس باکس برا بازیهای فری ، ps رو ترجیح میدادن
اینها تو دسته وفادارا نیستن و اگه دیل بهتری بیاد، براحتی تغییر موضع میدن و مشکلی ندارن.
______
در مورد اتفاقات 10 سال بعد، هم خیلی زوده چون جدا صنعت گیم و وضعیتش رو نمیشه برا 2033 و 2034 پیش بینی کرد ولی اگه مبحث و شکل گیمینگ به همین حالت باشه و هنوز کالاف چنین ابهت و جنبه مالی داشته باشه و این معامله صورت بگیره، بعید میدونم بازم ماکرو انحصار کنه، و به انحصار محتوا روی میاره.
_______
در مورد اکتی، بلیزارد، تقریبا اکتی رو کالاف متمرکزه و بازیهایی مثل skylanders یا tony hawk و کراش هم گهگاه میان ولی عناوین زیادی در حال خاک خوردنه
در مورد بلیزارد که اوضاع بدتره و تقریبا رو دیابلو و اورواچ متمرکزن و استارکرفت و ... به فراموشی رفتن
blur و گیتار هیرو و حتی true crime و singularity و پروتوتایپ و ... هم هستن و بعیده که اکتی بلیزارد خیلی سمتشون، برن، طرفدارا از این موضوع استقبال میکنن
تو گزارش مالی اکتی که منتشر شد، زده بود به لطف بازگشت به استیم، دوباره طرفدارای آسیایی بازی افزایش یافتن.
پس کلا، نمیشه یه بعدی رفت و نیاز داره تمام جنبه ها رو دید
_________
اگه عرضه رو گیم پس بخواد انحصار محسوب بشه، پس رو mlb هم باید تاثیر بزاره،
میگن تعدا پلیرشون متفاوته، اون که بدتره اگه گیم پس پلیر رو بکشه سمت خودش و افت درآمد تو این بازی که فرست پارتیه بدتره
میگن سونی که مالک نیست، سازنده هست و بخشی از هزینه ساخت پای اونه، و اگه گیم پس اینکارو میکنه و پلیراشو کشیده سمتش، چرا هنوز میسازه.
انتظار اینه که بفهمید یه همچین چیزایی رو، برا همین سعی میشه خلاصه گفته میشه و گر نه همه میدونن بیس این دو تا بازی متفاوته
 
آخرین ویرایش:
از یک نظر به نظرم درست میگی،

همین که سونی یک پشتوانه (فن بیس) میلیونی داره که 70 تا 70 تا مثل اب خوردن پای بازی هاش خرج میکنند، نشون میده سونی در ابعادی به شدت بزرگ تر از مایکرو، یک فن بیس به شدت قوی و ریشه دار داره (عجیب هم نیست، چون سونی سابقه PS1 و PS2 و برتری و موفقیت خیره کننده شون در بازار و بین گیمر ها رو داشته، عجیب نیست)

فن بیس سونی مخصوصا بعد از PS3 تا حد زیادی تکلیفش با سونی روشن شده، یعنی فنبیس سونی میدونه پلی استیشن دقیقا قراره چه امکاناتی بهش بده، میدونه پلی استیشن اول و اخرش قراره "بازی های با کیفیت بسیار بالا" در اختیارش قرار بده، "بازی" ، نه سرویس و دیل های خیلی مناسب گیم پس و به قول فن بیس کنونی مایکرو "مفت بازی کردن" و این حرفا، اتفاقا فن بیس سونی میدونه که احتمالا باید رو پلی استیشن خیییییلی بیشتر از استیم یا اکس باکس خرج کنه، با این حال این فن بیس، سونی رو انتخاب میکنه، چون "معیار"ش ارزان تر بازی کردن در روز اول یا 1/20 پول خرج کردن در مجموع، نیست، معیارش همبستگی شدید با پلتفرم پلی استیشن و بازی هاش هست...

حتی بخش و هسته اصلی این فن بیس، بعد از +3 سال اول نسل هفت که PS3، هم دیر از راه رسید، هم گرون بود، هم تو مولتی پلتفرم ها معمولا ضعیف تر بود، هم بخش عمده ای از مولتی های انحصاری زمانی رو در زمان خودش ساپرت نمیکرد (عادی شده و حواسمون نیست، اما یک نگاه به انحصاری زمانی های 360 تو سال های اول نسل هفت بندازید، پرهای ادم میریزه که چه بازی های خفنی انحصاری 360 بودند) فن بیس سونی حتی در این شرایط که به شدت به نفع مایکرو بود، باز هم ان هسته اصلی میلیونیش وفاداری خودش رو به پلتفرم پلی استیشن حفظ کرد، شرایطی که در مورد اکس باکس به شدت محدود پیش اومده، مثلا چند تا از سوپر فن های 360 تو همین سایت، سال 2013 به سمت PS4 کوچ کردند؟ انصافا خیییییلی !! حتی خیلیاشون هیچ وقت دوباره سمت اکس باکس برنگشتند و حداقل تا اخر نسل رو PS4 موندند، امار فروش هم اینو نشون میده، یا نهایتا بعد از ظهور گیم پس و قدرت خام بیشتر سری اکس و در اختیارگیری بتزدا و اکتی بلیز، اومدن سمت مایکرو...

خلاصه در مورد فن بیس اصلی، حالا فن بیس اصلی سونی یا لزوما mlb، طبیعیه که پلتفرم اصلی خودش رو ترک نکنه، کمااینکه اون بخش به شدت سخت هسته اصلی اکس باکس فن ها هم حتی بعد از Xone سمت مایکرو رو ترک نکرد یا نهایتا بعد از 2-3 سال برگشت، همین یعنی فن بیس اصلی کود، کود رو ترک نمیکنه، مخصوصا اگر با شرایطی به شدت بهتر بتونه رو پلتفرم مقابل بازی کنه،

بحث اصلی به نظرم سر ان بخش اکثریت وشناور گیمر هاست که فن خاصی هم نیست، به دنبال شرایط میره، دنبال امکانات و موقعیت میره، مثلا کسی که کل بازی کردنش خلاصه به کود یا فیفا میشه، احتمال خیلی خیلی زیاد از این به بعد اکس باکس رو انتخاب میکنه یا حداقل به شدت در دسترس تبلیغات مایکرو برای تغییر کلی پلتفرم قرار میگیره (همینم باز همیشگی نیست، چون خیلی از گیمر های تک سلیقه مثل فیفا هم، کلهم عادت به بازی با پلی استیشن دارند و مشکلی هم با 70 دلار خرج بازی کردن ندارند)

پس مشکل اصلی در نهایت میشه همین انحصار، مثلا یک سوپرگیمر که ده ها یا صد ها بازی رو پرفکت کرده و میکنه، و مثلا تک تک نسخه های کود هم شخم زده، طبیعتا اگه بحث "انحصار" پیش بیاد مثل استارفیلد، مثل احتمالا TES و فال اوت های بعدی، یا حتی کود بعد از 10 سال، طبیعتا پلتفرمش رو به اکس باکس هم گسترش میده، در واقع مجبور به این کار میشه، این جا 2 حالت پیش میاد:

1- گیمر مورد نظر مشکلی با گسترش پلتفرم نداره، فقط مجبور میشه "پول" بیشتری خرج کنه تا به بازی های مورد علاقه اش برسه، این جا پس دیل های مایکرو نه تنها به نفع این گیمر نیست، که حتی "خرج" بازی کردنش رو به شدت هم افزایش میده، و لیست بازی های پلتفرم اصلیش رو هم ناقص میکنه،(برای خیلی از گیمر ها این چیزا مهمه)

2- گیمر مورد نظر علاقه ای به گسترش پلتفرم نداره حالا به هر دلیلی سلیقه یا مالی، و اینجا بعد از انحصاری شدن مولتی های شاخص قدیمی بتزدا و اکتی، به شدت از مایکروسافت به دلیل این دیل هاش متنفر و تبدیل به هیتر میشه،

پس واقعیت اینه که این دیل "همیشه" به نفع گیمر ها نیست، بله به نفع کسی هست که به هر دلیلی مشکلی با خریدن اکس باکس نداره، احتمالا به نفع یک نوگیمر تازه وارد به بازار هم باشه، اما به شدت میتونه برای کسی که به هر دلیلی با خرید اکس باکس مشکل داره، ضرر داشته باشه،

به نظرم نگرانی اصلی سونی، ان بخش شناور اکثریت ده ها میلیونی هست که حساسیت و سلیقه خاص هسته اصلی فن بیس هاش رو نداره، یعنی همونایی که نیمه اول نسل هفت به اکس باکسی ها ملحق شدند، این بخش شناور، خیلی راحت میتونه از این به بعد، به مرور زمان به طور هدایت شده ای به سمت مایکرو سرازیر شه، هدایتی که با "پول" مایکرو صورت گرفته نه خلاقیت، خلاقیت کاریه که سونی با انحصاری هاش میکنه، کاریه که بتزدا با بازی هاش میکنه.. کاریه که مایکرو با انحصاری های خودش زمان 360 و بعدها میکرد،

*من حقیقتا مشکل خاصی با دیل ندارم، چون با وجود اینکه از PSone پلتفرم اصلیم همیشه پلی استیشن بوده، اما در هر صورت اکس باکس هم جز سبد خریدم بوده همیشه، اما به نظرم واقعا عجیبه که خیلی راحت و بدیهی طور میگید این دیل به نفع همه است، به n دلیل به نظرم میتونه نباشه که چند تاش رو اشاره کردم.... منظور هم فقط گیمر هاست و کاری به دولوپر ها نداریم...!

**مسئله ی بسیار مهم بعدی که بارها هم تکرار شده، با فرض تکمیل شدن این خرید، الان ما در ماه عسل مایکرو و دیل هاش هستیم، خدای نیاره اون روزی که مثلا بازی های BGS خراب کنند، اون وقت همه مایکرو رو مسئول میدونند، همینطور اگه بازی های جدید موفق شند، همه این موفقیت رو از چشم مایکرو میبینند... پس حتی با فرض تکمیل شدن این خرید، هنوز خیلی مونده تا تکمیل n میلیون گیمر، با مایکرو روشن شه... من شخصا از زمان کودکی و بازی کردنم با PC و بعد ها 360، مایکرو رو هم دوست داشتم، حتی بین اپل-مایکرو هم قدیما طرفدار مایکرو بودم، الانم با استارفیلد شخصا تکلیف مایکرو برام روشن میشه... اگه موفق شه، همون قدری که عاشق BGS هستم، از این به بعد عاشق مایکرو هم خواهم بود...
اونهایی که مخالف هستن استدلالشون همین قیمت مناسب تره که میگن باعث کوچ فن بیس سونی میشه ولی از اونطرف به این موضوع توجه نمی کنن که گیمری که سال ها یا حتی نسل ها پلتفرمش ps بوده حاضر نیست به خاطر 1 بازی هم کنسول بخره هم دوستاشو کنار بزاره :دی نمونه اش خودم که اکثر دوستام توی استیم هستن و همیشه اولویتم برای هر بازی استیم هست
 
  • Like
Reactions: MrElectricWizard
خیلی عجیبه واقعا عجب یه نظراتی میبینیم .
یعنی سونی صلاح خودشو نمیدونه و بلد نیست که از ساختن mlb دست بکشه چون هزینه ساختش پای خودشه؟ از طرفی سونی با کینه و حب و بغض داره با خرید اکتی بلیزارد مخالفت میکنه چون این دیل هیچ ضرری بهش نمیزنه. پس چرا همین سونی در مورد بتسدا همچین مخالفتی نکرد ؟
خیلی عجیبه همین جنابعالی در موقع خرید بارها تو پستهاش فرمودن سونی با این دیل جایگاهشو از دست میده و ماکرو با این سرمایه عظیم اومده که تمام پلیرهای سونی رو بکشه سمت خودش

نمیشه تخمین چیزی زد. کالاف رو کنسولای سونی بشدت محبوبه. ماکرو هم میخواد سوء استفاده کنه. چی میخواد در ازای عرضه، خدا میدونه.

همون عرضه انحصاری کراش خودش کافیه، اگه کسی رو بخواد بکشه. خود کراش یه ایپی محبوبه سونیه که میتونه اینکار رو بکنه و اگه کسی بخواد برا اونم میاد. بقیش زیادیه.

عناوین محبوب اکتیویژن زیادن که با هر کدوم میشه یه جمعیتی رو گرفت، کالاف زیادی بزرگه، ماکرو ماینکرافت رو آزاد گذاشت چون پول داشت. کالاف هم پول داره هم میشه در کنارش یه امتیازی گرفت.

سیاستمدار خوبیه اسپنسر. اولا این مدل مصاحبه کاملا منطقیه. بیاد بگه خریدم میخوام انحصار کنم، وجهه بدی داره حتی برا ماکرو و ممکنه به راحتی رو بازار سهام هم تاثیر بزاره

ثانیا ماکرو هنوز قراردادو تموم نکرده، قرارداد بتسدا اینقدر بزرگ نبود ولی این اکتیویژن هم بزرگه و هم کلی مشکلات جانبی داره، داره جو رو آروم میکنه

حالا تا سونی شوتر بسازه و بعد باید دید موفق میشه یا نه، بحث مولتی هم بماند، درآمد اصلی کالاف مولتیشه و ساخت مولتی قدر سخته.پس میتونه با همین کالاف امتیازات خوبی بگیره. امتیاز به معنی عرضه گیم پس و ... فقط نیست. میتونه جلوی انحصاریهای زمانی دو تا بازی رو بگیره، مثلا یکیش همین بایوشاک که شایعش هست.
ولی الان جالبه که میگویند این دیل هیچ ضربه ای به سونی نمیزنه و قرار نیست پلیرهای سونی برن سمت اکسباکس و گیمپس..
 
بالاخره یه نظر منطقی داده شد. دمت گرم.
در مورد گسترش پلتفرم، باید به این توجه کنی، گیمر چی میخواد، مثال میزنم. پلیری داشتیم و داریم که صرفا یکسری عنوان خاص میزنه کالاف مثلا یا پلیرهایی بودن که قبلا بخاطر مبحث پلاس تو ایکس باکس برا بازیهای فری ، ps رو ترجیح میدادن
اینها تو دسته وفادارا نیستن و اگه دیل بهتری بیاد، براحتی تغییر موضع میدن و مشکلی ندارن.
______
در مورد اتفاقات 10 سال بعد، هم خیلی زوده چون جدا صنعت گیم و وضعیتش رو نمیشه برا 2033 و 2034 پیش بینی کرد ولی اگه مبحث و شکل گیمینگ به همین حالت باشه و هنوز کالاف چنین ابهت و جنبه مالی داشته باشه و این معامله صورت بگیره، بعید میدونم بازم ماکرو انحصار کنه، و به انحصار محتوا روی میاره.
_______
در مورد اکتی، بلیزارد، تقریبا اکتی رو کالاف متمرکزه و بازیهایی مثل skylanders یا tony hawk و کراش هم گهگاه میان ولی عناوین زیادی در حال خاک خوردنه
در مورد بلیزارد که اوضاع بدتره و تقریبا رو دیابلو و اورواچ متمرکزن و استارکرفت و ... به فراموشی رفتن
blur و گیتار هیرو و حتی true crime و singularity و پروتوتایپ و ... هم هستن و بعیده که اکتی بلیزارد خیلی سمتشون، برن، طرفدارا از این موضوع استقبال میکنن
تو گزارش مالی اکتی که منتشر شد، زده بود به لطف بازگشت به استیم، دوباره طرفدارای آسیایی بازی افزایش یافتن.
پس کلا، نمیشه یه بعدی رفت و نیاز داره تمام جنبه ها رو دید
_________
اگه عرضه رو گیم پس بخواد انحصار محسوب بشه، پس رو mlb هم باید تاثیر بزاره،
میگن تعدا پلیرشون متفاوته، اون که بدتره اگه گیم پس پلیر رو بکشه سمت خودش و افت درآمد تو این بازی که فرست پارتیه بدتره
میگن سونی که مالک نیست، سازنده هست و بخشی از هزینه ساخت پای اونه، و اگه گیم پس اینکارو میکنه و پلیراشو کشیده سمتش، چرا هنوز میسازه.
انتظار اینه که بفهمید یه همچین چیزایی رو، برا همین سعی میشه خلاصه گفته میشه و گر نه همه میدونن بیس این دو تا بازی متفاوته
mlb کلا 1 میلیون نسخه در سال می فروشه / cod در یک ساعت 1 میلیون نسخه می فروشه
mlb کم هزینه ترین بازی ورزشی بازار با کمترین تبلیغات ممکن
هر نسخه جدید mlb صرفا ری اسکین بازی سال قبل با انیمیشن ها و گیم پلی یکسان
بعید هزینه ساخت mlb به 30 میلیون دلار هم برسه

فن بیس xbox دو دهه است التماس میکنن یکی banjo kazooie و Conker زنده کنه :-?? مایکروسافت هیچ اهمیتی نمیده
بعد همین مایکروسافت blur و گیتار هیرو و حتی true crime و singularity و پروتوتایپ زنده کنه :))
 
آخرین ویرایش:
با اجازه اگر مشکلی نیس من از زاویه دید خودم به سوالت جواب بدم.

شما بحث رو صرفا مالی می بینی ( که این بازیا میان رو گیم پس و با هزینه کمتر بازیشون میکنم، پس چقدر خرید خوبیه) ولی ماجرا حداقل برای من خیلی وسیعتر از اینهاست و مسایل بیشتری برای من اهمیت دارن.

مشکلی که من ( و احتمالا خیلی هایی که مخالف این خرید هستن ) دارن اینه که این خرید بازار موجود صنعت رو نامتوازن و انحصاری میکنه و به احتمال زیاد به خود بازیها هم ضربه می زنه . حالا احتمالا میای میگی سونی که خودش پدر انحصار و ..... ولی بحث اینجاس اینکه شما بیای یه ip انحصاری درست کنی (مثه gow) یا یه بخش از یه بازی (مثه cod) یا یه شخصیت (مثه اسپایدی ) رو انحصاری کنی خیلی فرق میکنه با اینکه تو یه معالمه و یهو بیای بیش از 10 ip مطرح صنعت بازی رو که مدتها بود مولتی بودن رو انحصاری خودت کنی. طبیعتا این حرکت یکباره برای طرفدارای مایکرو خیلی باحاله چون میتونن به رایگان همه اینها رو بازی کنن و تودهنی بزرگی هم به دهن سونی و طرفداراش تو بحث های فن بویانه بزنن.
ولی این حرکت علاوه بر اینکه بیش از 10 ip که دهه ها بود مولتی بودن رو انحصاری میکنه یهو گیمرهای پلتفرم رقیب رو از تجربه اینها محروم میکنه و این میشه همون عدم بالانس. حالا شاید بگی کی گفته انحصاری میشن ؟ اولا وقتی خود مایکرو وعده 10 ساله میده پس نشون میده انحصاری خواهند شد و حتی اگر انحصاری نشن هم وقتی رو یه پلترمی 70 دلار باشه و رو یه پلتفرم دیگه در حد هزینه اشتراک یه سرویس یه جور "ایجاد انحصار" با استفاده از "تعدیل قیمته" (مثه این میمونه همه یه ماشینی رو بفروشن 200 میلیون بعد یکی بفروشه 15 میلیون و بگه انحصاری نیس و همه میتونن رقابت کنن "
سوای اونها مورد اخری هم که وجود داره و مایه نگرانی هست مدیریت مایکرو بر استودیوهای بازیسازیشه که به خاطر سابقه خوبی که نداشته نگران کنندس. قبلا ip های خودش رو زد نابود کرد که بیشتر به خودش و طرفداراش مربوطه(که متاسفانه منم عاشق هر دو ip که شل و پل کرد بودم) ولی حالا که میخواد کلی ip محبوب مولتی پلتفرم رو دستش بگیره واقعا نابود کردن اونها دیگه مثه ip های خودش نیس و مطمینا نارضایتی ها و طبعات خیلی بیشتری رو به همراه خواهد داشت.

ای کاش مایکرو به جای اینهمه خرج و یهو خریدن اینهمه ip قدیمی مولتی و انحصاری کردنشون، حداقل یا یکی دو تاشون رو میخرید و یا چند تا استودیوی کوچکتر رو میخرید و اونها رو رشد میداد برای تولید ip های بهتر و قویتر.


دقیقا راس گفته
رگولاتوری ها اگر از سابقه مدیریت مایکرو بر استودیوهای بازیسازیشون و همچنین مقایسه درصد نفوذ پلیرهای اکتی در برابر سونی خبر داشتن یک لحظه هم نمیذاشتن این معامله انجام بشه - ولی حیف که واقعا از این صنعت چیزی نمیدونن

.
دقیق و منطقی و جامع گفتی ولی یه نکته این وسط وجود داره
اول از همه این رو قطعا همگی موافقیم که نه فیل اسپنسر با چهره ی محبوبش نه سران پلی استیشن و نه نینتندو هرگز عاشق ما نیستن و در واقع عاشق کیف پول مان :D
طبیعتا توی بازار به این بزرگی و به این گرونی تمام شرکت ها از تولید کننده های بازی های رترو برای موبایل تا تولید کننده های AAA های کلان برای کنسول های بازی تو تمام پلتفرم ها به فکر سود بیشتر و جذب مشتری بیشتر هستن
همین سونی هم تا مدت ها پارتنرشیپ بسیار گسترده ای با اکتیویژن داشت و از بتا های انحصاری یا ارلی اکسس تا کانتنت انحصاری بالاخره یه جوری داشت سعی میکرد فن های کال آف دوتی رو بکشونه سمت خودش :دی اینم طبیعی و منطقیه
از سوی دیگه انحصار گرایی رو من شخصا خیلی مخالفشم همونقدر که دوست دارم بلادبورن رو خودم بازی کنم حقیقتا دلم میسوزه که حیف که halo ce یا همین های فای راش یا فورتزا رو بقیه پلیر ها نمیتونن بازی کنن (که به طبعش جامعه ی آنلاین گیمر ها هم بزرگ تر شه توی اون بازی و با یه کراس پلی قوی تایم مچ میکینگ کمتر شه ، تعداد مپ های پلیر مید بیشتر شه و خیلی مزایای دیگه)
اما تو بازاری که یکی از شرکت ها شروع به انحصار میکنه (مخصوصا انحصار بازی های ترد پارتی) رقبا هم باید برای مقابله همین روند رو پیش بگیرن
دقیقا مثل گیم پس که پلی استیشن داره تلاش میکنه تا باهاش رقابت کنه
حالا چیزی که رخ داده اینه که ماکروسافت به مراتب ثروت بیشتری از سونی داره و یک خرید بزرگ رو داره انجام میده.
برای من یکی کاملا این دلیل کافیه که اگر فن کال آف دیوتی یا دیابلو باشم برم و ایکس باکس بخرم
همونقدر که اگر میازاکی یه بازی انحصاری دیگه برای پلی استیشن بخواد منتشر کنه میرم و پلی استیشن میخرم
الان بیشترین تغییری که ایجاد میشه اینه که فن های کال آف دیوتی احتمالا مهاجرت میکنن به ایکس باکس یا پی سی (همین اتفاق برای تمام آی پی های بزرگ مثل فیفا هم میفته اگه بخوان انحصاری شن)
ولی خب طبیعت بازاره دیگه :دی
من به عنوان کانسومر باید انتخاب کنم که اولویتم چیه
این هزینه ها برای گیمر ها خیلی کلانه حتی اگه خارج از ایران زندگی کنن
اما وقتی بازار به این سمت کشیده شده (که خودتونم اشاره کردید سونی انحصار رو خیلی گسترده تر از بقیه شرکتا پیش برده) طبعا ماکروسافت هم مقابله میکنه با این مورد

حالا من این وسط چکار میکنم؟ برای منافع پلتفرم مورد علاقم هورا میکشم (و از دوپامین ناشی از این اتفاق لذت میبرم :دی) و جواب هیتر ها رو هم میدم (که از دوپامین ناشی از هیت کردنمون لذت نبرن :دی)
 
کدوم گیمری قبول میکنه کراش انحصاری ایکس باکس بشه .
این خرید صورت بگیرید ظلم بزرگی در حق گیمرها میشه .
امیدوارم سونی و کسانی همینطور شجاعان جلوی این خرید رو بگیریند .
این خرید صورت بگیره صنعت گیم یه گام به نابودی نزدیکتر میشه .
ای پی کراش فروخته شده پس به همین راحتی میتونه انحصاری بشه
 
  • Like
Reactions: VEGETAR

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or