واقعاً از عجیبترین کارهای مایکروسافت از دید من، همین ماجرای دادن پروژه Perfect Dark به The Initiative بود.
Perfect Dark زمان نینتندو 64 بازی خیلی خفنی بوده و در کنار GoldenEye 007، از اولین شاهکارهای FPS کنسولی محسوب میشدن، ولی ۲۴ سال از اون روزگار میگذره. بعدها یه نسخه دیگه از بازی توسط سازنده خودش یعنی Rare ساخته شد که خیلی خفن ظاهر نشد و بعدش رفت توی کما (این وسط فقط یه ریمستر ازش اومد) و حالا یه دفعه مایکروسافت تصمیم گرفته احیاش کنه. در حالی که بازی ویژگیهای یه IP به شدت محبوب رو نداره که مثلاً ملت سکته کنن و بگن الله اکبر، قراره بعد از سالها دوباره Perfect Dark رو تجربه کنیم و توی اون دنیای خاطرهانگیز غرق بشیم! یعنی تقریباً یه IP فراموششده هست و مثلاً چیزی شبیه Doom نیست که وقتی نسخه جدیدش معرفی شد، خیلیها اشک شوق ریختن.
از اون طرف صحبتها در مورد The Initiative از روز اول یه جوری بود که همه منتظر بودن یه اَبَربازی AAAA خلق کنه. یعنی حال و هوای اطراف استودیو یه جوری بود که واقعاً بعید میدونم حتی یه نفر هم توی کل دنیا فکر میکرد تیمی که به اصطلاح کهکشانی و پُر از افراد خفن بود، آخرش بره سراغ یه IP از استودیوهای دیگه، اون هم Perfect Dark، اون هم با کمک Crystal Dynamics.
مورد مشابه دیگهای هم داشتیم که البته اون توجیهپذیر بود. استودیو Zipline که بعدش شد شعبه ونکوور مایکروسافت و یه نسخه از Flight Simulator رو ساخت، قرار بود با اسم Black Tusk Studios روی یه IP عظیم کار کنه در حد و اندازههای Halo. یه تیزر هم از پروژهشون توی E3 2013 نشون دادن، ولی بعدش مایکروسافت IP بازی Gears of War رو خرید و دیدن حیفه که خاک بخوره و دادن به این استودیو بسازه (که اسمش هم به The Coalition تغییر پیدا کرد). ولی این موضوع در مورد Perfect Dark اصلاً به این شکل وجود نداره و اهمیت Gears of War کجا و Perfect Dark کجا.
یعنی واقعاً باعث تعجب منه که چرا اینطوری شد!
مثلاً حتی اگه یه نسخه متفاوت از Halo رو میدادن به اینا بسازن برام قابل توجیهتر از این بود!