دوست عزیز شما اگه پست منو دقیق بخونی میبینی که من کلمه ای از مقایسه ی ME با بازیهای دیگه حرف نزدم.سوی سخنم با کسایی بود که ME رو اصلا RPG نمیدونن.
کسانی که مس افکت را ار پی جی نمی دانند اصلا نمی دانند ار پی جی یعنی چه که حالا بخواند ان را ار پی جی فرض کنند یا اکشن ار پی جی . خب حالا داریم می بینم که همه بازی سازان سبک ار پی جی دارن برای سیستم دیالوگ سازی ساده و گسترده ای مس افکت بال بال می زنند.
رفیق ... RPG چند تا چیز مهم لازم داره :
1 : داستان
2 : کوئستهای اصلی و فرعی
3 : پایانها
4 : المانهای لولآپ
5 : آیتمها و سوپر آیتمها
تو بازیهای غیرفانتزی ( مدرن ) کوئستها کمتر و کمتنوعتر میشه ... داستان قدرت داستان فانتزی رو نداره .... لولآپ و آیتم هم ضعیفتره ....
که تو این زمینه یه سری بازی هستن خیلی بزرگن ( البته واسه PC ، واسه کنسولا بازیهای شاخ زیادی هستش که بحثش جداس )
تو بازیهای نسل جدید : The Witcher , TESIV:Oblivion , TESV:Skyrim , DA:O, FableIII , DiabloIII خیلی بزرگ هستن ... بازی Mass Effect و یا Fallout و سایر بازیهای این دست چندان حس این ژانر رو خوب به آدم نمیده ...
شما به من بگو مثلا در لول اپ کردن بازهای ار پی جی اصل لول اپ ها چقدر درست و با اصول انجام میگیره که در بازی همچون بازی مس افکت اینگونه رقم نمی خوره. به نظر من بازی مس افکت گستردگی کاملی در لول اپ ها داره به همراه شرایط ساختمانی خاص بدنی در انتخاب های نوع کارکتری . در بازهای فانتزی کاملا ار پی جی لول اپ ها انقدر گیج کننده هستند که شرکت بزرگی همچون بایو ور حاضر شده برای بهبود ان ر بازی عصر اژدها ان را مانند مس افکت بهینه تر کند که موفق هم شد و خوب درخشد در کل در این زمینه. البته از داستان و پایان و المانها و کوئستهای اصلی و فرعی و ایتیم ها نگو که همه بازهای جدید ار پی جی دارند از روی مس افکت کپی برداری میکنند چون از این بازی کامل تر در این زمینه ها نیست.
یعنی Dungeon Siege 3 از W2 بهتره؟
افرین دوست من این دو رو باهم مقایسه کنیم خیلی بهتر است تا بخواهیم با غولاها این سبک مقایسه کنیمشون.
آر پي جي يعني الف و دورف و نرد و گابلين و غول و اژدها
آر پي جي يعني معماري گوتيک
آر پي جي يعني سحر و جادو و اسپل
آر پي جي يعني خرافات و اعتقادات گوناگون باستانی
آر پي جي يعني داستان آرماگدوني باستاني.
آر پي جي يعني
البته دوست من مس افکت برای این معروف شده که تم ها بالای که شما گفتی را به صورتی در خودش پیاده کرده که همه انها شامل پیدایش های نوین شدن . به جای نژدهای الف و از اینجور چیزها ما نژدهای جدید تر با عمر بیشتر و داستانها جذاب تر داریم همچنین جالب اینجاست که در مس افکت ما قدرت داریم که با هر نژاد دوست شده و حتی چیزی هم فراتر باشیم و... و کارهای دیگری که بخوام نام ببرم فضا کم میاد سایت هنگ میکنه.
گوتیک هم که چیزی ازش نگو که اشغالی بیش نیست.
خب حالا به جای این همه جادو و سحر و ما از اسلو موشن های با حال استفاده میکنیم و تکنیک های خاصی را اعمال میکنیم بر روی دشمنان به کمک کار گروهی و لذت بیشتری هم می بریم و دیگه به اون همه تومار برای جادو سازی نیاز نیست مانند بازهای کلاست ار پی جی گیج کننده .
خوشم میاد که اعتقادات بازی از کجای شروع شده که پایانی معلومی داره و نه مثل بازی دیگری که معلوم نیست از کجا شروع می شوند و کجا تمام می شوند . داستانهای باستانی هم دیگر جای در بازهای مدرن امروزی نداره چون نمیشه تا همیشه قدیم بین بود.
اصلي ترين مشکل مس ايفکت (و بخصوص مس ايفکت 2) عليرغم داشتن داستان عالي و تأثير گذار، اينه که نمي تونه مثل آبليويون دنياي بازي رو روشن و شفاف کنه، نژادهاي مختلف رو خوب بشناسونه و کلاً يه ديد کلي نميتونه بده از فضاي بازي. همه اينا البته هستن ولي تو کدکس بازي که مجبوري مثل منِ بيکار بشيني همشونو بخوني تا دستت بياد چي به چيه! خيلي از طرفداراي مس ايفکت هم ديدم که تم کلي داستان و فضا دستشون نيست که مثلاً بترين ها کيا هستن، يا کوارين ها يا پروتئن و ريپر و کلکتور از کجا اومدن و چي مي خوان! يا اصلاً پديده مس ايفکت چيه و مس ريلي ها چين؟ يا کروگان ها چرا اينقدر وحشي اند؟ من انتظار داشتم مس ايفکت 2 بيشتر به اين مسائل بپردازه و امکان بازتر کردن فضا و بيرون کشيدن اين همه اطلاعات از کدکس به بازي وجود داشته باشه که متأسفانه يه پسرفت بود در اين زمينه.
شما که گفتی شخصی هستی که با تجربه به بازهای ار پی جی نگاه میکنی و نه با مطالعه نژادها پسر خوب. البته فهمیدن این نژادها در بازی رو من و دسوتم کسری جان اماده کردیم که 80 درصد کارمون بر روی دوبله انها تمام شده که اگر خدا خواست برای دوستان در سایت قرار میدیم تا استفاده کنند. تو به من بگو آبلیویون جز تکرار در مراحل از چه چیز دیگری استفاده می کرد اگر کلی نگاه کنیم یک نقشه بزرگ در دست داشتیم که نمی دانستیم باید چیکار کنیم و در اخر بازی هم از 1 سوم نقشه هم استفاده نکرده بودیم به نظر می رسید نقشه به اون بزرگی نیاز به یک سفینه فضای داشت تا مسافرتهای نقطه به نقطه.
دقيقاً نگرفتم منظورت چيه؟ اگه منظورت، از پيدايش بازي هاي آرپي جي تا الآن باشه، بازي هايي مثل نوروينترنايتز، Morrowind، آبليويون، دايابلوها و ... خيلي خيلي سرتر از مس ايفکت هستند. حتي من Dragon age رو هم سرتر از مس ايفکت مي دونم! (البته اميدوارم منظورت مس ايفکت 1 باشه و نه 2. چون بنده 2 رو بعنوان يه آرپي جي محض به رسميت نميشناسم). البته بنده مثل شما تاکتيک ها و تکنيک هاي بازي رو شبانه روز مطالعه و ازشون انتگرالگيري جزء به جزء نميکنم! چون نيازي به مطالعه نيست. بیشتر به انگليسي و تجربه و RPG لوژي (آرپي جي شناسي) نيازه. (من موندم شما دقيقاً چي چيِ بازي رو مطالعه(!) مي کنين! شايد البته تعريفتون از مطالعه با تعريف بنده فرق داشته باشه!!! )
ولي اگه منظورتون بين بازهاي RPG امساله که قراره ريليز بشه، صبور باش و بذار ويچر 2، فيبل3، دايابلو 3، مس ايفکت 3 و اسکايريم برسه اون موقع بشينيم و مطالعه() بکنيم کدومشون بهتره!
منظور از مطالعه اینه که اگر چیزی برام در بازی مس افکت نامشخص بود به ویکی پیدیا ان بازی مراجعه کنم و ان را برای خودم مشخص سازم تا تو بهتر بتونیم با گذشت زمان در بازی مسائل مهم را درک کنم. البته دوست گلم نسخه اول بازی مس افکت هم اکشن ار پی جی بود عزیزم . منظور من از تاکتیک و تکنیک ها در بازی اینه که بدونم چطور با چه کسی و با چه چیزی درچه جای و چگونه در گیر شوم که بهترین شرایط را فراهم اوری کنم. درسته که شما یک حرفه ای در بازهای کامپیوتری هستی اما من زندگیم بازهای ار پی جی بوده و دیگر بازهای را تهیه نکردم و نخواهم کردم . و سعی میکنم دانشی را که از بازی به دست اوردم در اختیار دوستان قرار دهم و نمی دانم مشکل شما با مطالعه من چیه که گیر دادی. و میخوای ارزش کارهای من رو به گونه ای کم ارزش کنی و من رو از ارزش بندازی امثال شما باعث از هم گسیختگی کارهای بزرگ می شوند. و راستی بازی مس افکت نه تنها که یک دید کلی میده بلکه تمام جزئیات ابعاد یک مرحله را در عمق مغز ما میگنجانه که این بعدها به ما ایده گرمی از عمق داستان را می دهد.