میشه معنی اصطلاح های C&C و D&D رو توضیح بدین ؟ :d
اگر اشتباه نکنم حقوق D&D مدتی دست آتاری بوده و الان هم دست یه شرکت روسی هست(البته مطمئن نیستم) اینکه یه تیم قوی این امتیاز رو داشته باشه چه فایده ای داره؟
قبل از اینکه چیزی به نام نقشآفرینی کامپیوتری (یا
CRPG) وجود داشته باشه، بازیهایی وجود داشتن (و وجود دارن) به نام نقشآفرینیهای
رومیزی (اسمهای دیگهش: TableTop یا Pen and Paper یا PnP یا P&P)؛ یعنی یهچیزی بودن شبیه به همون منچ و مارپلّهی خودمون، با این تفاوت که اونقدرها ساده نبودن، بلکه اونقدر پیچیده و گسترده بودن که برای یادگرفتن بازیهاشون باید اول کتابهاشون یا راهنماهاشون رو میخوندی. توی این بازیها هم درست مثل منچ و مارپلّه بهشکل نوبتی تاس میانداختی (یعنی اساس کارشون بر مبنای Dice Rolling بود؛ درست مثل همین نقشآفرینیهای کامپیوتری که با تاسبازی کار میکنن) و نتیجهی کار مشخص میشد که کی باید چی کار کنه و یا به فرضِ مثال برای کی، چه اتفاقی میافته و ...
بعد از این بازیهای نقشآفرینی رومیزی بود که نقشآفرینیهای کامپیوتری ظهور کردن؛ یعنی یه ژانری به وجود اومد به نام CRPG. در واقع ما اکثر نقشآفرینیهایی که روی PC هامون بازی کردیم، بازیهایی هستند که یا 100% از قوانین مربوط به نقشآفرینیهای رومیزی استفاده کردن یا از بازیهای رومیزی الهام گرفتن (تقریباً تمام بازیهای مُدرن و امروزی که ما الان میشناسیم مثل The Witcher یا Fallout ها یا TES یا PoE یا D:OS صرفاً الهام گرفتن).
D&D مخفف Dungeons & Dragonsـه؛ که یه بازی نقشآفرینی رومیزی بود که
از یه سیستم مشخص و مکانیکهای مشخص واسهی خودش استفاده میکرد و قوانین مربوط به خودش رو داشت. (به این مکانیکها و قوانین مربوط به هر بازی نقشآفرینی رومیزی میگفتن RPG System یا همون سیستمِ نقشآفرینی) این D&D واسهی خودش خیلی طرفدار داشت و چون بازی خوبی بود، بیشتر از هر بازی رومیزی دیگهای الهامبخش نقشآفرینیهای کامپیوتری شد و در نتیجه خیلی از CRPG های D&Dـی که ما میشناسیم خلق شدن: Planescape: Torment و Baldur's Gate و یا Temple of Elemental Evil و ... که
اینا بازیهایی بودن که سازندههاشون لایسنس D&D رو از TSR و Wizards of the Coast (ناشرهای D&D) خریدن و از قواعد و قوانین این بازی رومیزی، داخلشون استفاده کردن.
به جز D&D، بازم بازیهای رومیزی دیگهای هم هست که بعداً از روشون، نقشآفرینیهای کامپیوتری ساخته شد اما اونقدرها معروف نیستن.
D&D یه امتیاز واسهی بازیهای کامپیوتری محسوب نمیشه، چون همونطور که گفتم، نقشآفرینیهای کامپیوتری D&D صرفاً دارن از قوانین ویژهی D&D (مثلاً کلاسها چهطوری باشن، Ability ها چهطوری کار بکنن، هر ضربه بر چه اساسی Damage وارد کنه یا فرضاً Critical Hit بشه یا مثلاً Miss بشه و ...)
استفاده میکنن و این لزوماً به این معنی نیست که قوانین D&D بهتر، حرفهایتر، بینقصتر و یا جذابتر از قوانین دیگه باشه و سلیقهها در این مورد، متفاوته (مثلاً سری Divinity یا Diablo یا Fallout ها هیچکدوم از لایسنس D&D استفاده نمیکنن و کلی هم طرفدار دارن). اصلاً به همینخاطره که D&D ورژنهای مختلف داره، چون اینطور نبود که از همون اول عالی و فوقالعاده و بینقص باشه و خیلی از کسایی که بازیهای D&D (چه رومیزی، چه کامپیوتری) رو بازی کردن با انتقادات و نقطهنظرات خودشون باعث شدن تا Wizards of the Coast تغییرات و بهبودهایی رو توی قوانین و مکانیکهای D&D به وجود بیاره تا توی هر نسخهی جدید بتونه بیشتر و بیشتر طرفدارها رو راضی کنه. (آخرین نسخهش D&D
5th Editionـه که سال پیش منتشر شد)
D&D فکر نمیکنم ربطی به Atari داشته باشه.
منظور از C&C هم همون Choice and Consequenceـه یا همون انتخابها و عواقبشون.