دوستان عزیز
من و دوستم به اسم حسن نصراللهی بیش از یک سال هست که یک کانال تلگرامی داریم.اسم کانال هم Art Of Game هست.الان سرچ کنید تلگرام میاره و تعداد اعضاش هم با افتخار 182 نفر هست.
خیلی از رفقای اینجا هم تو کانال عضون من جمله اقای رضا چشمی
متاسفانه حسن اقا نمیاد اکانت بسازه و من به نیابت از ایشون مطالب رزیدنت ایولی و به طور کلی ترسناکش را سعی میکنم اینجا هم بگذارم
خب 5 فبریه سالگرد 21 سالگی رزیدنت اویل کد ورونیکا بود و این دوست ما مطلبی براش نوشت.حالا من میگذارم اینجا تا شماها هم فیض ببرید.فکر نکنم مطلبی به چنین کیفیتی خونده باشید!
به بهانه ی سالگرد Resident Evil Code Veronica X ؛ در یک کلام شاهکاری خاطره ساز
گاهی اوقات یک اثر، چیزی بیش از داده های آن مدیوم به مخاطب می دهد. گاهی چنان رابطه ای شخصی، حسی و احساسی با اثر برقرار می کنید که فارغ از پشتوانه ی علمی، دلبسته ی آن می شوید. این حسی ناخوداگاه است که از تمایل خوداگاهی عبور می کند تا شخصیت واقعی را نمایان سازد. حسی ناب که از درون شکل می گیرد، پرورش می یابد و نزد خود باقی می ماند. "رزیدنت اویل کد ورونیکا" برای هر کسی که آن را تجربه کرده باشد، سر منشا حسی عجیب است. برای ما که خوش اقبال بوده ایم و بازی را در زمان خود تجربه کرده ایم، حسی فوق العاده است که سالگرد 21 سالگی آن را جشن بگیریم.
کپکام پس از خلق سه گانه ای تاریخی در نسل پنجم و کنسول پلی استیشن، با رزیدنت اویل کد ورونیکا مسیر موفق این فرنچایز فوق محبوب را ادامه داد. بازی ابتدا در سال 2000 بر روی کنسول دریمکست عرضه شد، یک سال بعد روی پلی استیشن 2 آمد و در سال 2003 نیز به کنسول گیم کیوب راه یافت. در واقع بازی اولین رزیدنت اویل نسل ششم بود. همچنین اولین عنوان از این سری به شمار می رفت که پس زمینه های از پیش رندر شده را کنار زد و به مدلهای سه بعدی روی آورد.
بازی در راستای بهبود عوامل فنی این سری، قدمهای محکمی برداشت، جزئیات را ارتقا داد و با پیشرفتهایی تحسین برانگیز، فرمول کلاسیک و دوست داشتنی آن سه گانه ی خاطره انگیز را به غایت رساند. "کد ورونیکا" با تکیه بر پرسوناژهای محبوب سری، قصه ای بی نظیر و به یادماندنی را روایت کرد. قصه ای که به جرات یکی از بهترین قصه های نگارش شده در تاریخ بازیهای ویدیویی است. اما برای آنکه کمی بیشتر به این مقوله بپردازم، می خواهم چند خطی از داستان را بازگو کنم.
کلر بعد از وقایع راکون سیتی همچنان به دنبال برادرش کریس است. او مخفیانه به مقر آمبرلا نفوذ می کند که توسط نیروهای آمبرلا دستگیر می شود. او را به جزیره ای بنام راکفورت تبعید می کنند، جزیره ای که ساکنان اش به زامبی تبدیل شده اند. کلر در جزیره با شخصی بنام "استیو برنساید" آشنا می شود. آنها در ادامه تصمیم می گیرند با کمک یکدیگر از آنجا فرار کنند. هر چند با حوادث بسیاری روبرو می شوند. در ابتدا کنترل کلر به شما سپرده می شود. رفته رفته شاهد شخصیتهای نام آشنای این سری نظیر آلبرت وسکر خواهید بود و در نیمه ی دوم بازی، باید با کریس ردفیلد، کلر را از اسارت آلکسیا آشفورد نجات دهید.
قصه ی بازی واقعا عالی و پرکشش است. در واقع نکات زیادی وجود دارد که باعث شده قصه ی بازی چنین زیبا و تاثیر گذار باشد. از جمله تدوین درست، رخدادهای به یاد ماندنی با فاصله گذاری هوشمندانه، دیالوگهای جان دار، روابط عمیق و انسانی و خیلی از نکته سنجی های دیگری که باعث شده اند، همذات پنداری عجیبی با پرسوناژها شکل بگیرد، کنش و واکنشهای آنها از لایه های مجازی گذر کند و خیلی ساده حس تولید شود. حال که سالها از عرضه بازی گذشته، به صراحت می توان گفت که رزیدنت اویل کد ورونیکا، شاهکاری مهم در دنیای بازیهای ویدیویی است. حتی اگر بازی را در این سالها تجربه کنید، پی می برید که چگونه عوامل بازی فراتر از زمان بودند. بازی گذر از نسل را بی پروا نشان داد و هر آن چه که برای ورود به یک دوره ی جدید لازم بود را در اختیار داشت. کپکام با موتیفهای تکرار شونده ی سری، باز هم عنوانی به یاد ماندنی را خلق کرد و این بار برای نشان دادن قابلیتهای بی شمار این هنر دوست داشتنی، تمام تجارب خود را به کار گرفت تا محصولی تاثیر گذار و اثربخش خلق شود.
رزیدنت اویل کد ورونیکا، با تهیه کنندگی شینجی میکامی و با کارگردانی Hiroki kato ساخته و پرداخته شد و تحسینهای بسیاری را به همراه داشت. روند بازی کاملا به جریان اصلی این سری وفادار بود و در حین حال با پیشرفتهای بسیار خوبی روبرو شد. عنوانی فوق العاده که مقدمات لازم را برای دورانی تازه فراهم نمود تا شاهکاری چون رزیدنت اویل 4 خلق شود. بازی در زمان عرضه اش بر روی کنسول دریمکست با گیم رنکینگز 94، تحسینهای بسیاری را به همراه داشت. هر چند یک سال بعد میانگین امتیازات بازی بر روی کنسول پلی استیشن 2 به عدد 84 رسید. به هرحال با هر معیاری "کد ورونیکا ایکس" یکی از بهترین عناوین این سری جریان ساز است. حال که عناوین بازسازی شده ی این سری یکی پس از دیگری می درخشند، امیدواریم کپکام هر چه سریع تر دست به کار شود و با رخساری مدرن، یکی از بهترین تجربه های عمرمان را بازنمایی کند.
? حال برای شناخت بهتر این شاهکار، بهتر است برخی از بازخوردهای آن را با یکدیگر مرور کنیم.
? گیم اسپات : 9
علی رغم ضعفهای موجود، این بازی همچنان بهترین عنوان ژانر وحشت و بقا است.
? سایت گیمز رادار نیز در لیست 25 بازی برتر کنسول دریمکست این بازی را در رتبه چهاردهم قرار داد و از آن به عنوان یکی از بهترین بازیهای سری در تمام دوران یاد کرده است.
? سایت Digital Trends ضمن آنکه بازی را در لیست بهترین عناوین تاریخ دریمکست قرار داده و از آن بعنوان یکی از بهترینهای سری و همچنین یکی از بهترین عناوین زامبی محور تمام دوران نام برده است.
? سایت Screenrant با اشاره به محبوبیت بسیار زیاد این بازی، ضمن آنکه بازی را در رتبه ی سوم بهترین عناوین تاریخ دریمکست قرار داده، از آن به عنوان پدیده ای منحصر به فرد یاده کرده است. Screenrant بازی را یکی از بهترین عناوین این سری می داند و به این نکته هم اشاره داشته که طرفداران از کپکام خواسته اند همانند رزیدنت اویل 2 و 3 فرصت بازسازی را به این بازی خاطره انگیز بدهد.
? سایت Retro Gamer ضمن آنکه بازی را در لیست بهترین بازی های برتر دریمکست قرار داده، این چنین به تمجید آن پرداخته است : مسلما گیم پلی آن مشابه رزیدنت اویل اصلی است اما به لطف لحظه های بسیار تاثیر گذار و داستانی تکان دهنده در یادها مانده است.