به به سروش جان چطوری؟ خیلی وقته اینجا ندیدمت الان سورپرایزم کردی حقیقتا
. شما که جزو شوتر بازای قدیمی و نایابی ، از قدیم با هم تفاهمات زیادی داشتیم
.
والا راجب این بازی چند شبی هست که دلم میخواد یه مقاله بنویسم سروش چون احساس میکنم به طرز عجیبی نادیده گرفته شده. شاید بشه گفت توی ژانر وحشت کلاسیک توی مدیوم گیم اگر نگیم بهترین نمونه ولی قطعا یکی از بهترین ها و حتی انقلابی ترین ها بوده. حرکتایی میبینی که توی بازی های فعلی هم مشابهشون رو میبینی که مشخصا نشون میده که بازی تاثیرگذاری شگرفی توی این ژانر داشته.
چیزی که این بازی رو کاملا از نمونه های امروز متمایز میکنه اینه که بازی ابدا کرکتر پاتریک گالووی رو به قولی nerf نکرده و شما کاملا انسان قوی ای هم هستین منتها عظمت وقایع مهیب داستانی و دیزاینی که بازی در ژانر وحشت ارائه میده پاتریک که در واقع پلیر بازی محسوب میشه رو میخکوب میکنه. بازی به شدت زیباست، نه فقط زیبایی گرافیکی، منظورم اینه که به شدت ترس بازی depend به محیط هست و نوع نورپردازی ها، معماری گاتیگ عمارت کاوننت، آمبینت ساند بازی، صدای هیولاها و جنبش ها و نجواهای مرموزی که توی محیط بازی از ماهیت undying king حس میکنیم در تمام طول بازی پلیر رو به لحاظ روانی واقعا دچار تروما میکنه.
بازی یه شخصیت منحصر به فردی داره که فقط میتونی توی آثار خود بارکر دنبالش بگردی دقیقا مثل آثار لاوکرفت و استفن کینگ. نوع رنگ آسمونش، دیالوگ ها، طراحی عجیب شیاطینش همه و همه حسی رو القا میکنه که فقط توی آثار همین نویسنده میشه درک کرد.
منطقه رخداد و اتفاقات بازی که ایرلند هست و اون اسرارآمیز بودن تمدن celt هارو داخلش داره، مشابهت اون standing stone به استون هنج و منطقه جغرافایی و اکولوژیک بازی که در عینه زیبایی طبیعیش حس اسرارآمیز بودن و سکوت و اتفاقات نامیمون رو میده خیلییی توی دراومدن ترس بازی دخیله از نظر من. معماری های خشن و قرون وسطی ای هم خودش توی مهیب بودن بستر رخدادها خیلی موثره.
گیم دیزاین بازی و قدرت های کاملا متفاوت و کارآمد spell های پاتریک در کنار آرسنال دیگه ش به نظرم هنوز که هنوزه یونیکه و مشابهی براش نیست. یه دشمنایی داره بازی که اسکلت هایی هستن که با هیچ کدوم از سلاح های بازی نمیمیرن و فقط یک نوع silver از تیرهای تپانچه هست که اونارو میکشه و یک فرم spell که اینو باید از توی داکیومنتی که همراه اسپل ها هست بخونی تا متوجه بشی وگرنه توی منطقه family muselium باید فقط تن و بدنت بلرزه و بمیری چونکه تعدادشون زیاده و ضرباتشون هم به شدت سنگینه. یادمه تنها موجوداتی که شبیهشون دیدم zombie های بازی quake 1 بودن که فقط باید با خمپاره میترکوندیشون وگرنه تا ابد زنده میشدن دوباره.
توی بازی به ابعاد شیطانی ای مثل onirous و eternal automn سفر میکنی که طراحیشون تکون دهنده هست حتی همین الان، حالا شما فرض کن سال 2001 این بازی رو ساختن. یه مقطعی باید از طریق یک پورتال به گذشته سفر کنی تا یک سلاح خاص رو بدست بیاری و به شدت فرم رواییش جذاب و ساختارشکن بوده توی دوره خودش. منوی بازی، موزیک زیبای اون که ساخته bill brown هست و حتی باکس آرت و پوسترش یه حس شدیدا با کیفیتی رو بهت میده که قشنگ محظوظت میکنه. درسته که بازی های ترسناک شرقی مثل silent hill واقعا صاحب سبک هستن و جذابیت های عجیب و غریبی دارن ولی حقیقتا به جرات میتونم بگم بارکر با خلق این بازی و دنیای اون به خوبی نشون داد که نگرش و فرم غربی آثار ژانر وحشت توی مدیوم گیم هم میتونن شدیدا جذاب باشن.
این بازی اگر یک ریمیک مثل اونچه که برای رزیدنت اویل و سایلنت هیل دیدیم ازش ساخته بشه یک اثر فوق العاده زیبای سینماتیک توی ویدئو گیم میشه که من حاضرم قول بدم هیچ کدوم از عناوین جدید به پاش نخواهند رسید.