جالبه که دقیقا تمام این بازیا به جز home front همگی از نظر من جزو underrate ترین بازی های تاریخ هستن.
singularity واقعا توی ژانر خودش چه چیزی کم داشت؟ اتفاقا این استودیوی raven software جزو خلاق ترین استودیوها در زمینه گیم پلی بود، انصافا چه بازی هایی میساخت. از لحاظ نوع ژانر کاریشون شدیدا به id software نزدیک بودن، محوریت عناصر داستانیه بازی هاش و فرمت کلیشون خیلی شبیه id دو سه دهه قبل بود. بیس اساسی بازی هاشونو علم و تخیل و فانتزی و وحشت تشکیل میداد. خیلی از عناوینشونم مشترک بود اتفاقا ، یعنی در ساختش با هم مشارکت میکردن مثل hexen و heretic دهه 90 که واقعاااا عالی بودن، فضای فانتزی و وحشتش و اون نوع مراحل تو در تو و به هم گره خورده اش . Quake 4 و wolfenstein 2009 واقعا از بعد گیم پلی بی نظیر بودن. هنوزم نمیفهمم چرا اینقدر بهشون بی مهری شد. quake 4 درسته در اندازه نسخه های کلاسیک نبود ولی انصافا یه تلاش فوق العاده عالی برای مدرن کردن نسخه کلاسیک quake 2 بود و تا حدود خیلی زیادی فضا و تم بازی رو عالی در آورده بودن. داستان و دایرکشن سینمایی ای که به داستان بیگانگان strogg دادن فوق العاده بود و بعضی صحنه هاش هنوزم توی خاطر گیمرهای قدیمی تر مونده مثل اسیر شدن mathew kane و تبذیلش به strogg ها.
wolfenstein 2009 هم فوق العاده بود. دقیقا تنها ضعف عناوین مشترک id و raven توی دهه قبل این بود که اکثرا از مالتی پلیر ضربه خوردن، در حالی که نسخه های قدیمی تر این عناوین که کار داخلی استودیو id بود مالتی پلیر های فوق العاده قوی ای داشتن که بنجمارک بود به نوعی. مثل quake 3 و مالتی RTCW که غوغا به پا کرده بودن. وگرنه مثلا همین ولفنشتاین 2009 از حیث سینگل پلیر یه عنوان فوق العاده بود با یه گیم پلی بی نظیر که واقعا هنوزم تازه هست.
prey یه آپگرید انجین از doom 3 بود ؟ واقعا نمیدونم چی باید گفت ولی به نظرم شما خیلی برات گیم پلی و طراحی بازی مهم نیست. چون prey واقعا طراحی عالی ای داشت. prey 2006 واقعا جزو اون دسته از عناوینی هست که من شدیدا دوست دارم توی این دوره زمونه ساخته بشه بازی ای با اون فرمت.
singulaity هم که کار داخلی خود استودیوی raven بود و به نظرم حتی از تمام کارای مشترکشونم جذاب تر و عالی تر بود. درسته عناصری رو از بعضی بازی های دیگه اقتباس کرده بود ولی یه بازی منحصر به فرد بود. این بازی دیگه واقعامورد بی مهری قرار گرفت ، شوتینگ بازی به زیبایی کال اف دیوتی بود، داستان و فرمتش شبیه بایوشاک، گیم پلیش شبیه half life و تم بازی هم یه چیزی شبیه dead space و doom 3 . واقعا همه چیز داشت و تمامش در سطح قابل قبولی بود، اصلا دلیل تحویل نگرفتنش رو نفهمیدم.
call of duty waw هم برای من بهترین نسخه از این سری در زمان جنگ جهانی بود، خیلی لذت بردم ازش، زیر سایه مدرن وارفرها رفت متاسفانه، وگرنه از دل اون شخصیتی مثل reznov دراومد که تمام هویت کال اف دیوتی بلک اوپس به حساب میاد.
تنها بازیه لیستت که واقعا مضخرف به تمام معنا بود همین home front بود که اونم جایگاهش بازم اشتباهه و باید در رتبه 1 بدترین بازیه تاریخ قرار بگیره. من تقریبا سعی مکنم همیشه نقاط مثبت بازی هارو ببینم ولی این بازی رو واقعا همون یک دفعه هم به زور و سختی تمومش کردم از بس نچسب بود. تا آخر بازی هر کاری کردم با کمپلکس این بازی ارتباط بر قرار کنم نشد. یک عنوان فوق ضعیف به معنای کامل.
و در آخر، دیدگاهت واقعا دیدگاه بذیه، بد که چه عرض کنم اسف باره در حقیقت. بسته شدن استودیوهای مختلف یعنی بسته شدن دریچه ایده ها و تفکرات متنوع به صنعت بازیسازی. اینکه شما از یه بازی لذت نبردی رو به طور کامل به گردن استودیوی ساخت بازی ننداز. در حقیقت این شما هستی که ایراد بهت وارده چون در وهله اول سلیقه و علاقه مندیه خودت رو نشناختی. متلا من شخصا هیچوقت از ژانر بازی های دیوید کیج خوشم نیومده و نمیاد. هیچوقت هم وقت و هزینه خودم رو صرف عناونیش نکردم. برام یه بازیساز بسیار محترم و قابل احترامه ولی من سبک کاریش رو دوست ندارم. همونطور که هیچوقت سمت بازی های ورزشی نمیرم. توی تمام عمر گیمریم دوتا فیفا بازی کردم، یکی 98 یکی 2004 . دیگه ابدا نرفتم سمتش.
البته شما کلا با شناختی که ازت دارم با مدیوم گیم مشکل داری
، و بازی هایی رو مورد انتقاد قرار دادی که الگو هستن، به نظرم شما اول علاقه مندیه نوع مدیوم سرگرمی خودت رو باید مشخص کنی و تغییر بدی
.