amir code
کاربر سایت
حرفات کاملا منطقی بود...و اما بریم سر بحث خودمون.
ببین امیر اینکه من میگم stalker سال 2007 بهترین شوتر بود به لحاظ سطح بازیسازی و افق جدیدی که ارائه داد و دورنمای بازیسازیه امروز رو بوجود آورد میگم. مولفه اصلی یعنی گیم پلی و میزان بازی پردازی توی stalker خیلی بالاتر از COD MW و حتی بالاتر از BS بود.
افقی که استالکر گشود در حقیقت دنیای جهان باز و وسعت اون و داینامیک بودن وقایع بود. البته که به لحاظ سطحی چیزی که بیشتر به چشم میومد کارگردانی سینمایی cod ، گراقیک شگفت انگیز crysis و یا داستان عمیق و درگیر کننده bioshpck هست ولی چیزی که مستتر تر ولی ماندگارتر هست توی مدیوم گیم، ساخت عمق گیم پلی و جهان عمیق بازی برای گشت و گذار و ارتباط گرقتن با دنیای بازی وبه مدت طولانی تر هست. و خب میبینیم که امروزه هم تفریبا حرکت های سینمایی و گرافیک دارن به حاشه تر میرن و مخاطبین بیشتر به دنبال محتوای ساختاری گیم پلی بازی ها هستن.
البته واقعا اون سال شوترها به طرز وحشتناکی عالی و تاثیر گذار بودن و افق های بازی های کنونی رو تعیین کردن ولی سطح بازیسازی استالکر اعجاب آوره به نظرم حتی همین الان. یعنی الان cod یا bioshock یا crysis رو بازی کنی شاید آنچنان impress نشی ولی استالکر همین الانم مبهوت کنندس. وسعتش، ترکیب المان های آر پی جی ، تنوع و تعداد سلاح ها و گانینگشون، صداگزاریش، هوش مصنوعی، آیتم های جانبی و دقت به واقعیت پذیزی بازی( حتی خونریزی رو باید مداوا کنی یا باید هر از گاهی استراحت کنی یا غذا بخوری و این سطح از توجه به جزییات برای من قابل درک نیست) . داستان بازی هم بیشتر شبیه عناوینی مثل half life به جلو میره، البته میان پرده هایی داره ولی داستان و وقایع بازی در حقیقت بیشتر داخل بازی به پیش میره.
ترکیب دو تا ژانر ( FPS و RPG ) تقریبا میشه گفت با این بازی بوجود اومد، گستره بازی هنوزم در مقابیه با خیلی از بازی های امروزی توی این ژانر بزرکتره. و محبط ها جزییاتشون واقعا فوق العادس، چون سزعت بازی آهسته تر هست نسبت به عناوین دیگه اون سال و گیمر باید توی محیز و اتمسقر بازی حل میشد بنابراین جزییات محیط ها و گستردگیشون و صداگرازی و افکت های بازی به مراتب بالاتر از عناوین دیگه بود.
راجب این بازی میشه یه کتاب نوشت واقعا از دید من. اینقدر که سطح بازیسازی این عنوان پروقشنال و سطح بالا هست حتی امروز.
به نظز من قشنگ یه انقلاب بود توی این ژانر دقیقا هم تراز بازی هایی مثل half life و doom و quake .
ولی علی جان تو بایوشاک رو خیلی دست کم گرفتی.
اصلا هدفم این نیست این دو بازیرو باهم مقایسه کنم.چون جفتشون شوترن برای ما عزیزن.خودت میدونی متا برای من هیچ ارزشی نداره.
مگه ولف چه متای درخشانی گرفته که بهترین شوتره داستان محور ما شده؟(تونسل 8)
ولی دررابطه با بایوشاک.
قشنگ یادمه چه مقاله هایی اومده بود.تو همین سایت فلسفه که برای ایران هست،مقاله های راجعبه بایوشاک نوشتن که بازی مثل tlou درمقابل این مثل داستانهای ماریو میمونه...نه تنها تلو بلکه بازیهایی مثل بازیهای متال.از چیه بایوشاک بگیم؟از داستان چندلایش؟از فلسفه تولد انسان؟از مواجه شدن انسان از ترس؟از انسانی که میترسه آزاد باشه؟بدون شک بهترین داستان تاریخ گیم برای بایوشاکه.دلیل هم دارم.
چنان مقاله های راجعبه بایوشاک هست که علی اونارو بخونی میگی کن لوین فیلسوف بوده.جالبه تمام این مقاله ها تو خارج از حوزه فروم ها و سایتای گیمه.
عجیب نیست؟چرا واقعا عجیبه.
چرا گیمرای ایرانی به بایوشاک روی خوشی نشون ندادن؟
چون گیم پلی بازی براشون جالب نبود.
اصلا کلا بازی عجیبی بود.
ولی من سوای داستان بازی که اونموقع مخمو ترکوند عاشق گیم پلی نوآورانه بازی شدم.
نه اینکه بگم خاصم یا چیزی ولی من عاشق مفهومم علی.بازیهایی مثل جورنی،تلو،باران سنگین،مدرن وارفر 2برام خیلی با ارزشن.بخاطر حقیقت تلخی که بیان میکنن.
ترکیب سیستم rpg با شوتینگ چقدر جالب و لذت بخش بود.
همین خودش یه نوآوری عالی بود.سیستم لوت بازی بی نقص بود یادته؟
اتمسفر بازی نو بود.ما مگه چنتا دنیای ارجینال داریم؟
دنیای هری پاتر،دنیای آلیس و....
دنیای بایوشاک هم مثل اینا نو و منحصر به فرد بود.هنوز وقتی رایان با پسرش اول بازی میخواد رپچر رو معرفی کنه موهای تنم سیخ میشه.اینا همه مختص به بایوشاک 1 بود چون بحث ما 2007 هست.وگرنه اینفیتیت هم داستان عجیبی داره که از حوصله خارجه.
صداگذاری بازیو یادته علی؟صدای شرشر آب...وای خدا دوسدارم برگردم به اون دوران.دارم له له میزنم برای تجربه کالکشن.
بازی کاملا اورجینالی بود.
شاید برای تو stalker خیلی بهتر باشه ولی علی اگه الان جفتشونو بازی کنی یا اگه همون موقعی که اومدن بازی میکردی بدون شک جایزرو میدادی به بایوشاک.
من خودم بهترین بازی اکشن ادونچر سال 2013 بدون شک برای من تلو بود.ولی با دلایلی که دارم جایزرو به gta iv میدم.چون زحمت بیشتری کشیده بودن.چون جزئیات بازی دیوانه کننده بود.
منطقی باش علی.
من خودم چندوقت پیش فلسفه بایوشاک داشتم مرور میکردم مخم بیشتر ترکید.
هنوز که هنوزه راجعبش بحث میشه.
راجعبه شوترای سال بعد
علیرضا و علی گفتن همه چیو.
ولی فارکرای 5 بچه ها خیلی گیم پلی خشکی داره.
من اینجوری احساس میکنم
البته من دوسندارم حرفی رو بهت تحمیل بکنم.
هرکی سلیقه ای داره.
شاید تو اتمسفر سنگین stalker رو با کل بایوشاک عوض نکنی.
ولی درکل انتخاب بهترین علی یکی دلیه یکی رو اصول کاری هستش.
من مثال gta با تلو رو برات زدم
آخرین ویرایش: