شایعه شایعه: سخت افزار کنسول PlayStation 5 با مشکل مواجه شده‌است

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,755
نام
Bahram
با نزدیک شدن به نسل جدید کنسول‌ها دوباره بازار شایعات مختلف داغ شده و به قول معروف هر دم از این باغ بری می‌رسد. هر چند این شایعات همیشه درست نیستند و حتی می‌توان گفت که درصد بیشتری از آن‌ها به حقیقت هم نمی‌پیوندند، اما شایعه امروز از طرف منابع معتبری منتشر شده که حداقل می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.
با توجه به گزارش‌های منتشر شده، کنسول PlayStation 5 دارای مشکلات شدیدی است. تعدادی از بازیسازان و برنامه نویسان اعلام کرده‌اند که نگران برخی از کمبود های کنسول PS5 هستند. این گزارش ابتدا توسط یکی از کاربران توییتر با نام Jeff Rickel منتشر شد، اما بعد از آن دو نویسنده معتبر سایت Windows Central هم اعلام کردند که گزارش‌های مشابه‌ای را از تعدادی از سازندگان شنیده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به نظر می‌رسد شرکت سونی با موفقیت کنسول PS4 تا حدودی مایکروسافت و کنسول Xbox Series X را دست کم گرفته و بعد از معرفی Xbox جدید، سونی به دنبال چاره‌ای بوده‌است تا بتواند اختلاف سخت افزاری PS5 را با کنسول رقیب کاهش دهد. آن‌ها در نهایت تصمیم می‌گیرند تا سخت افزار کنسول را اورکلاک کنند و این عمل باعث ایجاد مشکلات شدید گرمایشی، کاهش کلاک سخت افزار و در نتیجه بازدهی کمتر کنسول می‌شود. در نهایت این مشکلات سبب شده تا پروسه بهینه‌سازی بازی‌ها بر روی کنسول به امری دشوار تبدیل شود. در حالی که Xbox Series X از نظر قدرتی که ارائه می دهد ثابت است، PS5 غیرقابل پیش بینی عمل کرده که به نوبه خود بهینه سازی را بسیار چالش برانگیز می کند.
در ادامه گزارش آمده است که شرکت سونی برای رفع این مشکلات تصمیم گرفته تا دیزاین کنسول PS5 را به صورت کلی برای جلوگیری از این مشکلات تغییر دهد و ممکن است ما با کنسولی شبیه به Xbox Series X از لحاظ ضاهری طرف باشیم. همچنین ادعا شده که شرکت سونی قصد دارد عرضه کنسول را بین ۶ تا ۱۲ ماه به تاخیر بیاندازد.
البته شرکت سونی همچنان برای مقابله با کنسول Xbox Series X ممکن است تا تصمیم به عرضه کنسول با مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در پایان سال ۲۰۲۰ بگیرد و طراحی دوباره کنسول را به زمان دیگری موکول کند.
در نهایت دوباره باید اشاره کرد که تمام این گزارشات شایعه هستند، اما تایید آن‌ها توسط Daniel Rubino و Jez Corden نویسندگان سایت Windows Central کمی این شایعات را جدی می‌کند.
 
آخرین ویرایش:

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
فن سونی میاد سونی رو ترول میکنه و از xbox تعریف میکنه؟:D

من فن خود نینتندو هم نیستم ولی شدیدا فن سوییچ هستم و حیف که غیر ممکنه وگرنه دوست دارم همه بازیای بشریت روی سوییچ بیان :>>:)

خب پس اکیه فن یه چیزی هستی بلخره :D منم فن مایکرو هستم :D به همین راحتی :D
 
  • Like
Reactions: 3DO

Capitan_shepard

کاربر سایت
Jul 9, 2017
1,133
نام
امیر
ولی باید حق بدید که تا وقتی سونی از ظاهر کنسولش پرده برداری نکرده فکر کنیم اینا هنوز سولوشن برای کولینگ کنسول پیدا نکردند ... یا نهایت تکمیلش نکردن
باز خوبه سونی دنبال سولوشنه قطعاتشو نچپونده تو یه کیس :D
 
  • Like
Reactions: ps3_360_wii

ravi

کاربر سایت
Nov 20, 2008
2,794
وقتی یه بازی اپن ورلد سنگین روی کنسول اجرا میشه که همش در حال پردازش محیط هست apu چه جوری فرکانس هی میاره بالا پایین؟
شاید در شرایطی که بار پردازشی کم باشه بشه فرکانس پایین آورد ولی توی محیط های سنگین منطقی نیست
اگه این کارا شدنی بود تا الان همه شرکت ها از این قابلیت استفاده میکردن
 

Kiami

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,855
برای من یه سوال پیش امده، چرا سونی حداقل با یه برنامه آنلاین نمیاد در خصوص کنسولش یکم شفاف سازی کنه؟ الان این همه سکوت به ضررشون تموم نمیشه؟

خارج از اینکه فن های متعصب کنسولش با تموم وجود دارن دفاع میکنن و معتقدن اینطور که به نظر میاد هم نیست و .... بنده هم شخصا تو کتم نمیره به همین سادگی سونی با چندتا تصمیم احمقانه گند زده باشه به رپیوتیشنش اما واقعا این سکوت به معنای تایید همه شایعات و اخبار منفیه. یعنی یه نفر تو اون شرکت مقدس وجود نداره دستکم دلش به حال فن هاش بسوزه و با شفاف سازی خلقی رو از نگرانی در بیاره؟
شما فکر کردی سونی اینقدر بیکاره که به خاطر کل کل و حرف ۴ تا فن و یوتیوبر بیاد بیانیه صادر کنه ؟ مارک سرنی اومد خیلی دقیق و واضح چند وقت پیش راجع به سخت افزار ps5 و نحوه عملکردش توضیح داد یک بار و تمام ! قطعا این بابا از ۴ تا فن که بیشتر میانیگن سنیشون زیر ۲۵ یا ۲۶ سال هست تجربه و اطلاعات بسیار بیشتری داره و کارشم به نحو احسنت انجام داده. حالا چینی چی گفت و سبزی پاک کن و همسایه بقلی چه حرفی زدن چه اهمیت مسخره ای داره ؟ الان نزدیک به ۱۲ سال یا بیشتر ما داریم این ادا اصول هارو از زمان لانچ ps3 از طرف پنکه های مایکرو می بینیم . همیشه هم اخر فیلم اونایی که باید می مردن :D سونی هم برنده می شده. این نسل هم تکرار مکرراته خیالت راحت :D پشت سر ادم ها و شرکت های بزرگ همیشه حرف زیاده :D
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,342
ببین تو حالت R/W حافظه ESRAM میتونست با رم کنسول تا 204.0 GB/s پهنای باند داشته باشه که دربرابر 176.0 GB/s پی اس 4 روی کاغذ برتری داشت اوکی ... پس این برتری تو سرعتی که سرنی میگه واسه ما یه خاطره تلخ که هیچی یه کابوس بود ( محدودیت 32 مگابایتی که که حافظه داشت باعث میشد توسعه دهنده هرنوع دیتایی رو نتونه با استفاده از esram کش بکنن درنتیجه کلا این حافظه بلا استفاده میشد و به همین خاطر بود که مایکرو حتی تو وان اکس اون رو از SOC کنسول برداشت) ... حالا چه ربطی به ماجرا داره ؟مایکرو سعی کرده تا بیشتر راه حل نرم افزاری و مدیریت داده معرفی کنه ... حالاچی هستن ، Simplar FeedBack Streaming و الگوریتم BCpack که به کمک Direct Storge باعث LOD های بهینه درعین حال 50 درصد پارتیکل ها بیشتر میشه نسبت به SSD های هم رده ... و جالب تر اینکه با همین Direct Storge قراره اورهیت رو هم از RAM کنسول که پهنای باندش از PS5 هم بیشتره بردارن و بصورت کش کردن فایل ها روی SSD ( فراخوانی لحظه ای شون رو با quick resume دیدیم)
درکل بهت بگم این SSD که سرنی معرفی کرد باید خیلی دعا کنید که یقه فرست پارتی هارو نگیره وگرنه تغییری تو ترد پارتی ها ایجاد نمی کنه ...
اگه
مقایسه ESRAM با سرعت SSD :|
علت استفاده از ESRAM این بود که مایکروسافت نمی خواست به خاطر قیمت بالا از GDDR5 استفاده کنه برای کاهش هزینه از ترکیب ESRAM و DDR3 استفاده کرد
سونی 100 تا 130 دلار داره برای SSD هزینه میکنه
فک کردی چرا باید یک چهارم هزینه ساخت کنسول صرف SSD بشه ؟
دعا کنید که یقه فرست پارتی هارو نگیره :|:|
اگه سونی از SSD استفاده نمی کرد PS5 به راحتی یه کنسول 13 ترافلاپسی بود
اما خود سرنی گفت با هر استودیو و بازیسازی صحبت کرده اولین خواسته اش SSD بوده
همین SSD باعث خلق بازی های روی PS5 می شه که روی سایر پلتفرم ها ممکن نیست
در مورد I/O هم برتری مطلق با PS5

PS5 SSD از12DMA Channel Interface در مقابل Xbox Series X 3 DMA Channel Interface
BCpack و کراکن
135181
 

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,955
نام
محمد امین
مقایسه ESRAM با سرعت SSD :|
علت استفاده از ESRAM این بود که مایکروسافت نمی خواست به خاطر قیمت بالا از GDDR5 استفاده کنه برای کاهش هزینه از ترکیب ESRAM و DDR3 استفاده کرد
سونی 100 تا 130 دلار داره برای SSD هزینه میکنه
فک کردی چرا باید یک چهارم هزینه ساخت کنسول صرف SSD بشه ؟
دعا کنید که یقه فرست پارتی هارو نگیره :|:|
اگه سونی از SSD استفاده نمی کرد PS5 به راحتی یه کنسول 13 ترافلاپسی بود
اما خود سرنی گفت با هر استودیو و بازیسازی صحبت کرده اولین خواسته اش SSD بوده
همین SSD باعث خلق بازی های روی PS5 می شه که روی سایر پلتفرم ها ممکن نیست
در مورد I/O هم برتری مطلق با PS5

PS5 SSD از12DMA Channel Interface در مقابل Xbox Series X 3 DMA Channel Interface
BCpack و کراکن
View attachment 135181

الان اینجوری که من از حرفهای تو برداشت کردم این SSD سونی از 13 ترافلاپس کارایی بیشتری داره و قاعدتا با این تفاسیر باید شاهد این باشیم که بازیها روی PS5 به اندازه 1 ترافلاپس کیفیت ، رزولیشن و فریم بهتری داشته باشن. این حرفهای تو با اجازت یادمون می مانه تا ببینیم چی پیش میاد.

مادر جان :eek:
 

HIGH DEVS

Blanc
Loyal Member
Jul 18, 2011
4,113
نام
عارف
همین الان روی پی سی هم اس اس دی های معمولی با ظرفیت بالا به نسبت ارزون شدن و قابل خرید هستن و قطعا آینده خیلیا مجبور به استفاده از اونا خواهند بود ولی خب سازنده بدون شک برای hdd هم بهینه میکنه که بیشترین مخاطب رو جذب کنه،ساخت بازی و کارهای گرافیکی هم همیشه قوی ترین سخت افزار رو طلب میکنه ولی باید اینو در نظر بگیریم که ساخت بازی و بازی کردن خیلی فرق داره...یادمه اون اولا که بازی batman arkham knight اومده بود روی اس اس دی بهتر اجرا میشد و روی hdd لگ شدید داشت،اینا دست سازنده رو میبوسه که بشینه بهینه کنه که الان قضیه star citizen هم تقریبا همینه..
در مورد ssd کنسولا بگم که معجزه نمیکنه و سرعت بالای اس اس دی پلی ۵ شاید توی یه سری بازی انحصاری خودش رو نشون بده ولی توی بازی های مولتی پلتفرم تاثیری نخواهد داشت به نظر من و اون واحد های پردازشی بیشتر کنسول مایکرو تاثیرشون چشم گیر تره
عزیز خب دلیل این حرفی که شما میزنی اینه که بازیای الان تماما بر مبنای hdd ساخته شدن. اگر نسل بعد بازیا بر پایه ssd ساخته شن تفاوتیو میبینی که واقعا انکار ناپذیره.
بزار یجور توضیح بدم که بهتر بفهمی. اینو خود سرنی وسط کنفرانس گفت که ارقامشو دقیق یادم نیست ولی خب صرفا یجور میگم که مفهومشو منتقل کنم. میگفت مثلا اگر تایم اکسس HDD به RAM (به مقدار 8 گیگ ثابت فرض کنیم.) قدری بود که هر لحظه توی رم باید ابجکت ها و فایل های بازی، تا 1 ثانیه بعد، ذخیره شده باشه (یعنی حد اقل 1 ثانیه طول میکشه تا بتونن رم رو دوباره پر کنن)، با وجود SSD و اکسس تایم خیلی خیلی کمترش، میتونیم تو زمان مثلا هر نیم دهم ثانیه رم رو دوباره پر کنیم (شما رو همون 8 گیگ فکر کن). توی مورد اول شما 8 گیگ فایل داری که حد اقل تا 1 ثانیه جوابت رو میده، حالا با SSD این 8 گیگ فایلت میتونه فقط برای نیم دهم ثانیه باشه! یعنی مثلا 20 برابر ابجکت ها و فایل های بیشتری میتونی توی بازی ببینی! (البته بازم میگم من ارقامم درست نیست ولی کلا کانسپتو میخوام بگم). حالا بیا رمو از 8 بکن 16 که چیزی نزدیک 3 برابر برای بازی جا میزاره! (با احتساب قسمت مخصوص OS) این یعنی بازیایی با چیزی نزدیک به 3 * 20 = 60 برابر ابجکت و فایل و جزئیات بیشتر! این واقعا انقلاب میکنه :D

البته بگم خروجی اصلی این انقلابم تا وقتی بازیا بین نسلی بمونن و یا از HDD پشتیبانی کنن فکر نکنم دیده شه. شاید دو-سه سال بعد از شروع نسل بتونیم خروجی واقعی این قضیه رو ببینیم
 

Mazi_z

کاربر سایت
May 14, 2008
366
نمیشه یه cpu جدید بندازن روش؟!=))

جدا از شوخی واقعا اگر درست باشه حرف ها و مشکلات حرارتی داشته باشه من که نمیخرم...یه بار همون x360 ام 3 چراغ شد برام کافیه ...پول زیادی ندارم بدم به کنسول ناقص.
اگر مشکلی نداشته باشه حتما ps5 اگه نه میرم سراغ xbox چون مهم ترین چیز برام کیفیت کنسول هست
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,342
جدا نمی فهمم شوخی میکنی یا جدی میگی اما به هر حال اگر این هم مثل بقیه پیش بینی ها و حرفات باشه نه تنها من نمی بینم قدرت ssd رو بلکه تو هم نمی بینی:D
شوخی :|

عزیز خب دلیل این حرفی که شما میزنی اینه که بازیای الان تماما بر مبنای hdd ساخته شدن. اگر نسل بعد بازیا بر پایه ssd ساخته شن تفاوتیو میبینی که واقعا انکار ناپذیره.
بزار یجور توضیح بدم که بهتر بفهمی. اینو خود سرنی وسط کنفرانس گفت که ارقامشو دقیق یادم نیست ولی خب صرفا یجور میگم که مفهومشو منتقل کنم. میگفت مثلا اگر تایم اکسس HDD به RAM (به مقدار 8 گیگ ثابت فرض کنیم.) قدری بود که هر لحظه توی رم باید ابجکت ها و فایل های بازی، تا 1 ثانیه بعد، ذخیره شده باشه (یعنی حد اقل 1 ثانیه طول میکشه تا بتونن رم رو دوباره پر کنن)، با وجود SSD و اکسس تایم خیلی خیلی کمترش، میتونیم تو زمان مثلا هر نیم دهم ثانیه رم رو دوباره پر کنیم (شما رو همون 8 گیگ فکر کن). توی مورد اول شما 8 گیگ فایل داری که حد اقل تا 1 ثانیه جوابت رو میده، حالا با SSD این 8 گیگ فایلت میتونه فقط برای نیم دهم ثانیه باشه! یعنی مثلا 20 برابر ابجکت ها و فایل های بیشتری میتونی توی بازی ببینی! (البته بازم میگم من ارقامم درست نیست ولی کلا کانسپتو میخوام بگم). حالا بیا رمو از 8 بکن 16 که چیزی نزدیک 3 برابر برای بازی جا میزاره! (با احتساب قسمت مخصوص OS) این یعنی بازیایی با چیزی نزدیک به 3 * 20 = 60 برابر ابجکت و فایل و جزئیات بیشتر! این واقعا انقلاب میکنه :D

البته بگم خروجی اصلی این انقلابم تا وقتی بازیا بین نسلی بمونن و یا از HDD پشتیبانی کنن فکر نکنم دیده شه. شاید دو-سه سال بعد از شروع نسل بتونیم خروجی واقعی این قضیه رو ببینیم
135200 135201
الیته این خروجی I/O PS5
 
  • Like
Reactions: Bellic

Tolkien

Glory Glory Man United
کاربر سایت
Jun 16, 2015
2,930
نام
مرتضی
مقایسه ESRAM با سرعت SSD :|
علت استفاده از ESRAM این بود که مایکروسافت نمی خواست به خاطر قیمت بالا از GDDR5 استفاده کنه برای کاهش هزینه از ترکیب ESRAM و DDR3 استفاده کرد
سونی 100 تا 130 دلار داره برای SSD هزینه میکنه
فک کردی چرا باید یک چهارم هزینه ساخت کنسول صرف SSD بشه ؟
دعا کنید که یقه فرست پارتی هارو نگیره :|:|
اگه سونی از SSD استفاده نمی کرد PS5 به راحتی یه کنسول 13 ترافلاپسی بود
اما خود سرنی گفت با هر استودیو و بازیسازی صحبت کرده اولین خواسته اش SSD بوده
همین SSD باعث خلق بازی های روی PS5 می شه که روی سایر پلتفرم ها ممکن نیست
در مورد I/O هم برتری مطلق با PS5

PS5 SSD از12DMA Channel Interface در مقابل Xbox Series X 3 DMA Channel Interface
BCpack و کراکن
View attachment 135181
اول یه توصیه بردارانه کنم ، یکم رو جمله بندی هات کار کن خدایی چندبار خوندم تا فهمیدم چی گفتی ...:D
ببین تو کامنتم هم گفتم وقتی دارم ESRAM رو با SSD پلی استیشن 5 مقایسه میکنم چون هردوی اینها برای پوشش ضعف کنسول های زمان خودشون درست شدن ....
هزینه BOM نهایی کنسول رو از کجا آوردی شما که اس اس دی 1 به چهار هزینه کل کنسول شده ؟والا بلومبرگ هم هنوز هزینه BOM نهایی کنسول رو نمیدونه ...
اگه سونی از SSD استفاده نمی کرد PS5 به راحتی یه کنسول 13 ترافلاپسی بود
این 13 ترافلاپس رو که میگی تن و بدن من میلرزه ... نکن برادر ... حداقل واسه آبروی خودت و تامی فیشر این 13 لعنتی رو تکرار نکن ... =))=))=))
اما خود سرنی گفت با هر استودیو و بازیسازی صحبت کرده اولین خواسته اش SSD بوده
همین SSD باعث خلق بازی های روی PS5 می شه که روی سایر پلتفرم ها ممکن نیست
رو هوا حرف نزن برادر من سونی حتی یه دموی تکنیکی هم نشون نداد خیر سرش تو همون پرزنتیشنش ، باز حداقل مایکرو یه سینماتیک و چندتا دمو نشون داد ...
PS5 SSD از12DMA Channel Interface در مقابل Xbox Series X 3 DMA Channel Interface
BCpack و کراکن
کل یوروگیمر و سایت اکس باکس. گشتم هیچی درباره DMA ChI پیدا نکردم از کجا میاری اینارو درضمن که من اصلا درباره IO کنسول ها حرف نزدم چون اختلاف دوبرابری واضحه ولی نمیدونم شماها چرا این اختلاف FP رو قبول نمی کنید ... درباره کراکن هم پنچمارکش تو سایت راد هست ... همچین هیولایی هم که میگی نیست قراره کنار Zlib کار کنه ... مثل BCpack
 

Unkn0w

کاربر سایت
May 11, 2015
201
چرا این تاپیک بسته نمیشه ؟ خبر که معلوم شد چرته و پرت بوده و الانم تبدیل به تاپیک VS شده :D
خوبیش اینه وسط دعوا
4 تا ادم دارن براساس امار و سخت افزار و علمی صحبت میکنن و واقعا دارم لذت میبرم از این بحث علمی و نقد سخت افزاریشون
و 4 تا چیز به ما اضافه میشه
البته اگه #فن_نباشیم
 

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,755
نام
Bahram
چرا این تاپیک بسته نمیشه ؟ خبر که معلوم شد چرته و پرت بوده و الانم تبدیل به تاپیک VS شده :D
کی تایید کرده که چرت و پرت بوده؟
این یک شایعست که دو تا جورنالیست اونو تایید کردن و یکی هم تکذیب کرده. تا اونجایی که من می دونم هم هیچ منبع رسمی اونو تایید یا تکذیب نکرده. با این اوصاف به صورت یک شایعه هم باقی میمونه.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر