سونی رسما از PlayStation 5 Pro رونمایی کرد

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

بنظر شما ps5 pro با قیمت 700 دلار یا 800 یورو ارزش خرید دارد؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    293

Adam

عضو تحریریه
ps5proo.jpg

سونی به طور رسمی کنسول پلی استیشن 5 پرو را معرفی کرد. کنسول جدید در تاریخ 7 نوامبر با قیمت 700 دلار / 700 پوند / 800 یورو عرضه خواهد شد. البته جعبه کنسول شامل یک SSD دو ترابایتی، یک کنترلر بی سیم DualSense است، اما یک دیسک درایو باید جداگانه خریداری شود. به گفته سونی، PS5 Pro دارای طراحی منطبق با خانواده کلی محصولات PS5 است.

کنسول PS5 Pro در جریان لایو استریمی توسط معمار سیستمهای سونی، Mark Cerny رونمایی شد. PS5 Pro دارای یک GPU بزرگتر است که ردیابی پرتوهای پیشرفته (ray tracing) و ارتقاء مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی (AI-driven upscaling) را برای عناوین موجود و جدید محیا می‌کند. طبق گفته سونی، PS5 Pro دارای پردازنده گرافیکی با 67 درصد واحدهای محاسباتی بیشتر نسبت به کنسول فعلی PS5 و 28 درصد حافظه سریعتر است. در مجموع، این امکان رندرینگ تا 45 درصد سریع‌تر را برای گیم‌پلی فراهم می‌کند و تجربه را بسیار روان‌تر می‌کند. ray tracing پیشرفته اجازه می‌دهد تا این تکنولوژی درون بازی با سرعت دوبرابر و گاهی سه برابر نسبت به کنسول PS5 اجرا شود. در آخر سونی PS5 Pro Resolution Super Spectral PlayStation را معرفی می‌کند، یک ارتقاء مبتنی بر هوش مصنوعی که از فناوری مبتنی بر یادگیری ماشینی برای ارائه وضوح تصویر واضح‌تر استفاده می‌کند.

به گفته سونی، از دیگر پیشرفت‌ها می‌توان به PS5 Pro Game Boost اشاره کرد که می‌تواند برای بیش از 8500 بازی PS4 قابل اجرا در PS5 Pro اعمال شود. این ویژگی ممکن است عملکرد بازی‌های PS4 و PS5 را تثبیت یا بهبود بخشد. کیفیت تصویر پیشرفته برای بازی‌های PS4 نیز برای بهبود وضوح در بازی‌های منتخب PS4 موجود است.

Hideaki Nishino، مدیر عامل کسب و کار سونی گفت: ما PS5 Pro را با در نظر گرفتن بازیکنان و سازندگان بازی عمیقاً درگیر توسعه دادیم، زیرا بسیاری از آنها خواستار کنسولی شده‌اند که گرافیک بالاتری با نرخ فریم بهتری در 60FPS داشته باشد. موفقیتهای ما با PS5 بدون میلیون‌ها بازیکنی که در طول سال‌ها از ما حمایت کرده‌اند و عشق خود به بازی را با ما به اشتراک گذاشته‌اند امکان‌پذیر نخواهد بود. بازیکنان هر کدام از گزینه‌های کنسول را انتخاب کنند، چه PS5 یا PS5 Pro، ما می‌خواهیم بهترین تجربه بازی را برای همه به ارمغان بیاوریم که متناسب با نیازهایشان باشد.

 
آخرین ویرایش:
یادمه سر معرفی ps portal هم ملت پیف پیف میکردن ولی در عمل تبدیل شد به یکی از پرفروشترین لوازم جانبی.اونم پرتالی که ۱ درصد هم تجربه گیمینگت رو بهتر نمیکنه که هیچ بلکه کیفیت تصویر و فریم هم میاد پایین.حالا اینجا با کیفیت چندبرابری طرف هستیم که قطعا رو تجربه بازی تاثیر داره.از الان خودتون رو برای خبرهایی که بهش علاقه ندارید آماده کنید :)
 
🔵تاریخچه قیمتهای کنسول سونی

🔸PlayStation (1995): $299

🔸PS2 (2000): $299

🔸PS3 20GB (2006): $499

🔸PS3 60GB (2006): $599

🔸PS3 Slim 120GB (2009): $299

🔸PS3 Slim 160GB (2010): $299

🔸PS3 Slim 320GB (2010): $399

🔸PS3 Super Slim (2012): $269

🔸PS4 (2013): $399

🔸PS4 Slim 500GB (2016): $299

🔸PS4 Slim 1TB (2016): $299

🔸PS4 Pro (2016): $399

🔸PlayStation 5 Digital Edition (2020): $399

🔸PlayStation 5 (2020): $499
جا داره این نکته رو هم اضافه کنم همون کنسول ۳۰۰ دلاری Ps1 امروز با توجه به ارزشش چیزی حدود ۱۰۰۰ دلار میشه

پ.ن:دلار ۲۰۲۴ چیزی حدود ۴ برابر نسبت به دهه ۹۰ میلادی ارزشش رو از دست داده
 
ولی نمی دونم چرا من حساب می کنم، کنسول باید 17ترافلاپس باشه، نه 33ترافلاپس

ترافلاپس ps5 معمولی یا اصلا حتی سری x از این فرمول بدست اومد

تعداد cu ضربدر 64 ضربدر سرعت فرکانس در نهایت ضربدر 2
ps5:36*64*2.23*2=10275.84=10.2TF

xboxsx:52*64*1.825*2=12147.2=12.1tf


حالا اگه سرعت فرکانس gpu پرو مثل فایو معمولی باشه این باید بشه...

ps5pro:60*64*2.23*2=17126.4=17.1tf

هر چند ترافلاپس مهم نیست، چون این کنسول RDNA3 هست و از فیچر های ری تریسینگ هنوز عرضه نشده AMD استفاده می کنه

ولی اون شایعه 33 ترافلاپس جور در نمیاد!

البته سوال اصلی همون سرعت فرکانس و ریزه کاری های gpu هست که اعلام نشده، و این اعداد بر اساس همون فایو معمولی بدست اومده! ممکنه با جزئیات بیشتر، ارقام فرق کنه!
 
آخرین ویرایش:
ولی نمی دونم چرا من حساب می کنم، کنسول باید 17ترافلاپس باشه، نه 33ترافلاپس

ترافلاپس ps5 معمولی یا اصلا حتی سری x از این فرمول بدست اومد

تعداد cu ضبدر 64 ضبدر سرعت فرکانس در نهایت ضبدر 2
ps5:36*64*2.23*2=10275.84=10.2TF

xboxsx:52*64*1.825*2=12147.2=12.1tf


حالا اگه سرعت فرکانس gpu پرو مثل فایو معمولی باشه این باید بشه...

ps5pro:60*64*2.23*2=17126.4=17.1tf

هر چند ترافلاپس مهم نیست، چون این کنسول RDNA3 هست و از فیچر های ری تریسینگ هنوز عرضه نشده AMD استفاده می کنه

ولی اون شایعه 33 ترافلاپس جور در نمیاد!

البته سوال اصلی همون سرعت فرکانس و ریزه کاری های gpu هست که اعلام نشده، و این اعداد بر اساس همون فایو معمولی بدست اومده! ممکنه با جزئیات بیشتر، ارقام فرق کنه!
احتمالاً قیمت هم با یه ضریب خاصی در ترافلاپس لحاظ شده! :دی
-----
خیلی دوست دارم ببینم GTA VI روی PS5 Pro چه تفاوتی با PS5 داره. یه عده می‌گن به خاطر نوع بازی و CPUمحور بودنش، روی اون کنسول هم خبری از حالت 60fps نخواهد بود و قدرت کنسول صرف چیزهای دیگه می‌شه که خب در این صورت حیف از ۷۰۰ دلار! :دی
 
جا داره این نکته رو هم اضافه کنم همون کنسول ۳۰۰ دلاری Ps1 امروز با توجه به ارزشش چیزی حدود ۱۰۰۰ دلار میشه

پ.ن:دلار ۲۰۲۴ چیزی حدود ۴ برابر نسبت به دهه ۹۰ میلادی ارزشش رو از دست داده
تا حالا ندیدم سامسونگ برای مثال بیاد بگه گوشی فولد من ۲۰۰۰ دلاره ولی ولی اگه S4 رو با تورم حساب کنی گرون ترم میشده پس‌ قیمت فعلی خیلی هم منطقیه
 
احتمالاً قیمت هم با یه ضریب خاصی در ترافلاپس لحاظ شده! :دی
-----
خیلی دوست دارم ببینم GTA VI روی PS5 Pro چه تفاوتی با PS5 داره. یه عده می‌گن به خاطر نوع بازی و CPUمحور بودنش، روی اون کنسول هم خبری از حالت 60fps نخواهد بود و قدرت کنسول صرف چیزهای دیگه می‌شه که خب در این صورت حیف از ۷۰۰ دلار! :دی
اشتباه میکنن خوب :دی اصولا pssr باعث کاهش فشار روی منابع خواهد شد از این طریق که مثلا سازنده قبلا مجبور بود بخاطر فریم ریت و رزلوشن نتیو بخشی از قدرت پردازنده و گرافیک رو صرفا برای اینکه فریم از 30 کمتر نشه نگهداره، بعدش هم یک پرفورمنس مود با سایه کمتر و بدون ری تریس هم بزاره که حدود 45 تا 60 فریم بده
ولی الان با وجود pssr اون محدودیت کمتر میشه سازنده جای اینکه بخواد منابع رو صرف خروجی نتیو کنه می تونه روی یک رزلوشن ثابت مثلا 1080p تمرکز کنه و با pssr به 4k برسه
الان همین dlss 3 در بعضی بازیها تا 3 برابر فریم بالاتر میده :دی و تفاوت بصری بین نتیو و اپ اسکل شده واقعا با چشم غیر مسلح! قابل دیدن نیست :دی
حالا ببین چیپ و api اختصاصی و درایور zero level سونی چیکار میتونه بکنه اتفاقا من بیشترین موردی که نظرم رو جلب کرده همین pssr سونیه
 
اگه با تورم میخواین این قیمت رو توجیه کنید، پس ارزون شدن تکنولوژی در گذر زمان هم لحاظ کنید (wright's law)
یه نگاه هم به قیمت های دیوایس های الکترونیکی و هارد و ترانزیستور تو دهه ۹۰ بندازین.
==
تکنیکهای آپ اسکیل ai فشار روی cpu بیشتر هم میکنه، من نگران فلز مایعشم
 
احتمالاً قیمت هم با یه ضریب خاصی در ترافلاپس لحاظ شده! :دی
-----
خیلی دوست دارم ببینم GTA VI روی PS5 Pro چه تفاوتی با PS5 داره. یه عده می‌گن به خاطر نوع بازی و CPUمحور بودنش، روی اون کنسول هم خبری از حالت 60fps نخواهد بود و قدرت کنسول صرف چیزهای دیگه می‌شه که خب در این صورت حیف از ۷۰۰ دلار! :دی
دقیقا خیلی از المان ها وابسته به بار پردازشی روی CPU میشه.
مثلا روی پرو نمیشه تو گرن توریسمو تعداد AI یا پلیر بیشتری در هر مسابقه داشت و از 12 تای فعلی بیشترش کرد (عدد دقیقش رو نمیدونم) که روی کیفیت گیم پلی تاثیر نزاره.
مسائلی مثل این رو هرچقدر گرافیک قویتری روی دستگاه بزاری تغییری توی نتیجه نمیکنه.
چون میرسیم به محاسبات فیزیک که همش روی دوش CPU بدبخته.
 
تا حالا ندیدم سامسونگ برای مثال بیاد بگه گوشی فولد من ۲۰۰۰ دلاره ولی ولی اگه S4 رو با تورم حساب کنی گرون ترم میشده پس‌ قیمت فعلی خیلی هم منطقیه
یعنی چون شما ندیدید دال بر این میشه سامسونگ از این موضوع مبرا شده؟

جهت اطلاع:samsung galaxy s1 plus قیمتش 230 یورو بود
و samsung galaxy s24 plus قیمتش 787 یورو هست!

Samsung I9001 Galaxy S Plus - Full phone specifications

Samsung Galaxy S24+ - Full phone specifications

کامنت قبلیم هم جهت اطلاع بود وگرنه ما نه سر پیازیم تو شرکت سونی نه سهامدار جایی هستیم نه حال و حوصله سفسطه داریم
 
View attachment 349408
پ.ن : بی طرفا و ایکس باکس فنای بازی سنتر از بس فشار خوردن رفتن اکانت یوتیوب فیک ساختن و تریلر معرفی پلی استیشن رو اسپم دیسلایک کردن😏
پرزنت کنسول از این افتضاح تر در تاریخ سابقه نداشته خداییش
 
من شخصا با این قیمت پرو نمیخرم چون اصلا کنسول پلیر هم نیستم و نهایت میخوام 4 تا انحصاری و GTA رو تجربه کنم، GTA هم تا نیاد و اجراشو نبینیم نمیشه نظر داد که ارزش پرو خریدن ایجاد میکنه یا نه!
من خودم از کیفیت PS5 فتِ! فعلیم راضی هستم و واقعا در قیاس با پرو نسل قبل که موقع اجرای GoW صدای جارو برقی میداد از لحاظ نویز فوق العاده اس و تا الان مشکل خاصی باهاش نداشتم
از نظر کیفیت دسته هم فعلا بالای 800 ساعت از دو تا دسته استفاده کردم که تا حالا دچار دریفت نشدن، نمی دونم شاید من زمان زیادی استفاده نکردم هنوز، چون خیلی ها دیدم ناراضی هستن
این الان مثلا وضع آنالوگ های دسته اصلی کنسوله که شاید نزدیک 500 ساعت استفاده کردم

Screenshot 2024-09-11 121102.jpg

فقط یک نکته اینکه خیلیا میگن فریم ریت بالاتر و اینکه شاکی بودن مود کوالیتی این نسلم معمولا 30 فریم بود، اگه TV قابلیت VRR داره، فعال کردن این مد برای من حداقل توی انحصاری ها فوق العاده بود
همین اسپایدر من 2 که بازی اکشن و پر موشنی هست رو روی مود کوالیتی با فعال کردن VRR در رزلوشن داینامیک بین 1440P و 4K تقریبا فیکس 40 فریم میداد
40 فریم شاید از نظر عددی به 30 فریم نزدیک باشه اما شما اگه مدت زمانی که هر فریم روی نمایشگر می مونه رو حساب کنید متوجه میشید که در واقع 40 فریم حد وسط 30 و 60 هست و عملا خیلی روون تر از چیزی هست که روی کاغذ به نظر میاد
توی 60 فریم هر فریم 16.67 میلی ثانیه نمایش داده میشه
در 40 فریم 25 میلی ثانیه
و در 30 فریم 33.33 میلی ثانیه
برای من واقعا 30 فریم غیر قابل تحمله مخصوصا روی اولد که عملا به خاطر موشن بلر بسیار کم و ترسیم سریع فریم ها انگار عملا 30 تا عکس پشت سر هم می بینم مگر اینکه موشن بلر بازی رو تا ته بالا ببریم که اونم خوب نیست
ولی 40 فریم در بازی هایی مثل رچت، هورایزن و اسپایدرمن و ... برام خیلی حس نزدیکی به 60 فریم داشت و در عین حال رزولوشن و جزئیات هم در لول نزدیک به مد کوالیتی باقی می موند، حالا پرو بخواد کوالیتی 60 بده برای من همچین جذابیتی ایجاد نمیکنه، ری تریسینگ هم اگه تونست عناوینی مثل سایبرپانک و الن ویک رو در حد یه 4070 رندر کنه آره ارزش خرید پیدا میکنه :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or