سریال The Last of Us

انتخاب مارک والبرگ برای مکس پین خوب بود؛ مشکل اون فیلم دیدگاه کارگردان یا بازنویس‌کننده فیلم‌نامه اصلی بود! صفات ظاهری بخش کوچکی از ترسیم شخصیت‌پردازی کاراکتر در فیلم‌نامه محسوب می‌شه؛ در مرجع اول تنظیم جنبه‌های روان‌شناختی (بسته به موقعیت‌ها) و ایجاد اهداف برای او در راستای توسعه داستان هست. بازی بلارمزی خوب دراومده بود؛ اگر درنیامده بود، به نظرم کُلِ روایت فرو می‌ریخت (چون یکی از پروتاگونیست‌ها بود). کُل روایت فرو می‌ریخت، منتقدان له‌اش می‌کردند و سریال پس از پخش یک فصل کنسل می‌شد. (چون HBO یکی از بی‌تعارف‌ترین شبکه‌هاست!)
خب ما داریم از دید گیمر به این فیلمهای اقتباسی نگاه میکنیم.
حتما منتقدی که گیمر نیست و این بازیها رو تجربه نکرده اصلا ایده ای در مورد محتوای اصلی نداره و خب همینطور که میگی میره سمت نقد فیلم و سریال ها.

در مورد مکس پین باهات کاملا مخالفم.
کست مارک والبرگ از یه لیست 100تایی بین بازیگرهای هالیوود/بالیوود/آسیایی قطعا با اون فیزیک ، قد و چهرش بین 15-10 تای آخره.

همونقدر مزخرفه که تیموتی اولیفانت برای هیتمن ، تام هالند برای آنچرتد و...
=========

در مورد Tlou که فکر کنم اکثرا هم نظر باشن که اگه بهترین برگردان سینمایی/تلویزیونی از یه بازی نباشه ولی قطعا بین دو سه تای اوله (این رو میگم که حرف کلی و قطعی نزده باشم شاید که عنوانی رو جا انداختم)

در مورد قدرت بازی بلا رمزی و در اومدن شخصیتش که فکر نکنم کسی ایرادی بگیره.
بحثی که هست اینه که از دید گیمر حتما میشد بازیگر دیگه ای هم برای شخصیت الی پیدا کرد اون ارتباط اولیه هم برقرار بشه.
خلاصه این مهمه که همون اول دست به نقد کلی طرفدار برای فیلم و سریالت فراهم کنی که همون پلیرهای بازی باشن.

تفاوت ظاهری به حدی متفاوته که کسی که بازیها رو باهاش زندگی کرده و کلی باهاش ارتباط گرفته تو نگاه اول کاملا پس میزنه.
من الان دو فصله که میبینمش ولی به هیچ وجه نمیتونم باهاش ارتباط اولیه رو بگیرم.

ولی یکی که اصلا ایده ای در مورد بازیها نداره و این فیلم و سریالها رو میبینه خب اگه بهش بگی همچین تفاوتی وجود داره شاید 5 درصد هم براش مهم نباشه و نیست.
اگه منتقد باشه هم که به بخش فنی محتوا میپردازه و کاری به این موارد نداره.

اما خب برای گیمر اینها خیلی مهمه.
چرا که برخلاف کتاب و داستان که برگردان سینمایی میگیرن و دست کارگردان و... خیلی بازه چون خیلی بیشتر میتونن از لحاظ ظاهر تغییرات ایجاد کنن.
ولی یه گیمر که با شخصیت زنده شده مورد علاقش که اکت داره ، صدا داره و باهاش زندگی کرده و ارتباط گرفته .... نمیتونه این حجم از تغییرات رو به راحتی باهاش کنار بیاد.

اگه اینها مهم نبود که مثلا میشد تو نسخه دوم Tlou مدل بازیگر توم رایدر رو میاوردن جای الی بازی میکرد و کاملا ظاهرش رو تغییر میدادن!
 
خب ما داریم از دید گیمر به این فیلمهای اقتباسی نگاه میکنیم.
حتما منتقدی که گیمر نیست و این بازیها رو تجربه نکرده اصلا ایده ای در مورد محتوای اصلی نداره و خب همینطور که میگی میره سمت نقد فیلم و سریال ها.

در مورد مکس پین باهات کاملا مخالفم.
کست مارک والبرگ از یه لیست 100تایی بین بازیگرهای هالیوود/بالیوود/آسیایی قطعا با اون فیزیک ، قد و چهرش بین 15-10 تای آخره.

همونقدر مزخرفه که تیموتی اولیفانت برای هیتمن ، تام هالند برای آنچرتد و...
=========

در مورد Tlou که فکر کنم اکثرا هم نظر باشن که اگه بهترین برگردان سینمایی/تلویزیونی از یه بازی نباشه ولی قطعا بین دو سه تای اوله (این رو میگم که حرف کلی و قطعی نزده باشم شاید که عنوانی رو جا انداختم)

در مورد قدرت بازی بلا رمزی و در اومدن شخصیتش که فکر نکنم کسی ایرادی بگیره.
بحثی که هست اینه که از دید گیمر حتما میشد بازیگر دیگه ای هم برای شخصیت الی پیدا کرد اون ارتباط اولیه هم برقرار بشه.
خلاصه این مهمه که همون اول دست به نقد کلی طرفدار برای فیلم و سریالت فراهم کنی که همون پلیرهای بازی باشن.

تفاوت ظاهری به حدی متفاوته که کسی که بازیها رو باهاش زندگی کرده و کلی باهاش ارتباط گرفته تو نگاه اول کاملا پس میزنه.
من الان دو فصله که میبینمش ولی به هیچ وجه نمیتونم باهاش ارتباط اولیه رو بگیرم.

ولی یکی که اصلا ایده ای در مورد بازیها نداره و این فیلم و سریالها رو میبینه خب اگه بهش بگی همچین تفاوتی وجود داره شاید 5 درصد هم براش مهم نباشه و نیست.
اگه منتقد باشه هم که به بخش فنی محتوا میپردازه و کاری به این موارد نداره.

اما خب برای گیمر اینها خیلی مهمه.
چرا که برخلاف کتاب و داستان که برگردان سینمایی میگیرن و دست کارگردان و... خیلی بازه چون خیلی بیشتر میتونن از لحاظ ظاهر تغییرات ایجاد کنن.
ولی یه گیمر که با شخصیت زنده شده مورد علاقش که اکت داره ، صدا داره و باهاش زندگی کرده و ارتباط گرفته .... نمیتونه این حجم از تغییرات رو به راحتی باهاش کنار بیاد.

اگه اینها مهم نبود که مثلا میشد تو نسخه دوم Tlou مدل بازیگر توم رایدر رو میاوردن جای الی بازی میکرد و کاملا ظاهرش رو تغییر میدادن!

از این همه متن؛ 4 حرف برداشت کردم:

الف. قبلاً در موردش صحبت کردم توی همین تاپیک (همین چهار صفحه قبل‌تر)؛ اینکه قانون نانوشته‌ای وجود نداره که «فرد حتماً منبع اصلی (کتاب، گیم و ...) رو تجربه و بعد درباره اقتباس اظهارنظر کنه»؛ چون مثلاً من با «الی» زندگی نکردم (گیمرها خیلی احساسی معمولاً نظر می‌دن)، چنین حقی را ندارم که بگم «بلا رمزی» انتخاب مناسبیه یا X گزینه بهتری بود! مجدد تأکید می‌کنم که انتخاب «بلارمزی» توسط شخص شخیص «نیل دراکمن» انتخاب شده؛ نه مازین دخالت کرده و نه HBO (خیلی‌ها می‌گن اینا دخیل بودن که اشتباهه؛ بله، HBO توی کستینگ سوپرانوز دخالت کرد، چون دیوید چیس کسی دیگری رو مدنظر داشت؛ شبکه AMC برای بریکینگ بد جان کیوزاک رو می‌خواست و نه برایان کرنستون کمدین). دراکمن هم دولوپر، هم نویسنده و هم بیشتر از من و تو با پوست و جون، این چیزی که خلق رو تجربه کرده و به این انتخاب رسیده.

ب. دومین مسئله اینکه فهمیدم گیمرها پروسه طولانی Casting رو با Cosplay اشتباه می‌گیرن؛ کاس‌پلی‌ها به‌نوعی حکم گیلتی پلژر گیمرهاست. من سه‌گانه مکس پین را بازی کردم؛ شاید انتخاب اول من، برایان کرنستون پانزده سال پیش باشه برای نقش میان‌سالی مکس؛ اما والبرگ انتخاب زهرماری نبوده؛ فیلم‌نامه و کارگردانی و میزانسن در این فیلم آشغال به تمام معناست. الانم مخالف هستم که کاس‌پلی‌طور فکر کنم و بگم جک کواید بهترین نقش برای مکس پین هست (چون لباسِ بهش اومده)!🦢:D

ج؛ باز هم فکر می‌کنم کُلِ مشکل باز برمی‌گردونید به «بلارمزی»؛ این‌طور احساس می‌کنم که اگه «کایتلین دیور» یا «کایلی اسپینی» انتخاب می‌شد برای «الی»؛ اما نه «دراکمن» در ساخت اقتباس نقش داشت و نه «مازین» و نه HBO و پروژه می‌افتاد دست افرادی مثل «روبن فلشنر»، «اووه بول» یا «دیوید آیر» و پخش از نتفلیکس یا شبکه Crackle؛ صرفاً مشکل حل می‌شد؛ چون «الی» شبیه همون ذهنیت گیمرهاست و همه چی حله! :D 🦢

د. سومین مسئله باز همون بحث خونین ?Cinema vs Video Games: Which One is more Influential راه می‌اندازه که تأکید دارید که گیم، اون حسِ همزادپنداری با Nتا دلیل به طرف نمیده نسبت به سینما.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Mreza_Dex
از این همه متن؛ 4 حرف برداشت کردم:

الف. قبلاً در موردش صحبت کردم توی همین تاپیک (همین چهار صفحه قبل‌تر)؛ اینکه قانون نانوشته‌ای وجود نداره که «فرد حتماً منبع اصلی (کتاب، گیم و ...) رو تجربه کردی و بعد درباره اقتباس اظهارنظر کنه»؛ چون مثلاً من با «الی» زندگی نکردم (گیمرها خیلی احساسی معمولاً نظر می‌دن)، چنین حقی را ندارم که بگم «بلا رمزی» انتخاب مناسبیه یا X گزینه بهتری بود! مجدد تأکید می‌کنم که انتخاب «بلارمزی» توسط شخص شخیص «نیل دراکمن» انتخاب شده؛ نه مازین دخالت کرده و نه HBO (خیلی‌ها می‌گن اینا دخیل بودن که اشتباهه؛ بله، HBO توی کستینگ سوپرانوز دخالت کرد، چون دیوید چیس کسی دیگری رو مدنظر داشت؛ شبکه AMC برای بریکینگ بد جان کیوزاک رو می‌خواست و نه برایان کرنستون کمدین). دراکمن هم دولوپر، هم نویسنده و هم بیشتر از من و تو با پوست و جون، این چیزی که خلق رو تجربه کرده و به این انتخاب رسیده.
خب منم دارم نظر خودم رو میگم ، نمیگم که همه باید همچین نظری داشته باشن.
از طرفی دلیلی نداره که چون این انتخاب دراکمن بوده پس همه باید باهاش هم نظر باشیم و بگیم این وحی منزله.
میگم مطمئنا رمزی بازی خوبی داشته ولی از نظر یکی مثل من بازیگرهای خوب دیگه ای هم داشتیم که بتونن کار رو در بیارن و هم این حجم از دافعه و علامت سوال رو ایجاد نکنن.

کاملا مشخصه دیدگاهت بیشتر از جنبه سینماییه ، همونطور که در مورد برکینگ بد میگی و من هم تو پست بالا اشاره کردم که تو همچین پروژه هایی دست کارگردان و تیم سازنده خیلی بازه چون بازیگر نهایی قبلا جایی برای بیننده به شکل دیگه ای ارائه نشده.
هر کسی که بیاد رو نهایتا به عنوان اون شخصیت قبول میکنن.
اما به برگردان از یه گیم ، کامیک و... که میرسیم انتخاب بازیگر دردسرهای خودش رو داره.

ب. دومین مسئله اینکه فهمیدم گیمرها پروسه طولانی Casting رو با Cosplay اشتباه می‌گیرن؛ کاس‌پلی‌ها به‌نوعی حکم گیلتی پلژر گیمرهاست. من سه‌گانه مکس پین را بازی کردم؛ شاید انتخاب اول من، برایان کرنستون پانزده سال پیش باشه برای نقش میان‌سالی مکس؛ اما والبرگ انتخاب زهرماری نبوده؛ فیلم‌نامه و کارگردانی و میزانسن در این فیلم آشغال به تمام معناست. الانم مخالف هستم که کاس‌پلی‌طور فکر کنم و بگم جک کواید بهترین نقش برای مکس پین هست (چون لباسِ بهش اومده)!🦢:D
اینجا باز هم دیدگاه سینماییت دست بالا رو داره تا یک گیمری که قبلا با فلان شخصیت ارتباط گرفته.
واقعا این پیش پا افتاده ترین کاره که بخوایم ظاهر شخصیت یک به یک با نسخه برگردان سینمایی/تلویزیونیش باشه.
یک اینکه اصلا همچین چیزی ممکن نیست و دوم اینکه واقعا فکر میکنی گیمرها همشون اینقدر سطح پایین فکر میکنن و باقی بخشهای فنی و پروداکشن فیلم/سریال براشون مهم نیست؟
حداقل من اصلا انتظار ندارم که بازیگر باید یک به یک همون ظاهری رو داشته باشه که قبلا تو فلان بازی داشته.

ولی اینطور هم نیست که مثلا این فیلمهای ابرقهرمانی که مارول/DC و... میسازن و طرفدارهای کمیک انتظار دارن که سازنده ها یکسری از حداقلها رو مثل فیزیک ظاهری و زیبایی رو مدنظر قرار بدن خیلی انتظار سطح پایینیه.
ویژگیهای ظاهری تو این برگردانها اتفاقا خیلی هم مهمه چرا که بخشی از مخاطبها با اون شخصیتها قبلا ارتباط گرفتن.
ج؛ باز هم فکر می‌کنم کُلِ مشکل باز برمی‌گردونید به «بلارمزی»؛ این‌طور احساس می‌کنم که اگه «کایتلین دیور» یا «کایلی اسپینی» انتخاب می‌شد برای «الی»؛ اما نه «دراکمن» در ساخت اقتباس نقش داشت و نه «مازین» و نه HBO و پروژه می‌افتاد دست افرادی مثل «روبن فلشنر»، «اووه بول» یا «دیوید آیر» و پخش از نتفلیکس یا شبکه Crackle؛ صرفاً مشکل حل می‌شد؛ چون «الی» شبیه همون ذهنیت گیمرهاست و همه حله! :D 🦢
میگم دیگه خودت برای خودت صورت مسئله طرح میکنی و جواب خودت رو از سمت یکی مثل من میدی ، سناریو میچینی و نتیجه گیری میکنی!
یعنی فکر میکنی سطح دانش اون گروهی که باهاشون مخالفی در حد بعضی از کامنتهای کانالهای اینتسا یا زومجیه؟
حتما تو طرف مقابل مثل هر گروه دیگه ای یک سری هستن که اینطور دم دستی فکر میکنن ولی اینکه بگی همشون نهایتا همینقدر سطح پایین فکر میکنن و همچین خواسته هایی دارن خب عجیبه واقعا.

چرا فکر میکنم که ایراد گرفتن از انتخاب بلارمزی در نقش الی رو ایراد گرفتن به کلیت سریال در نظر میگیری و در جهت طرفداری از سریال ، دراکمن و کارگردان/تهیه کننده هاش داری مطلب مینویسی؟
یعنی نمیشه سریال رو دوست داشت ولی بهش ایراد هم گرفت؟

از طرفی امکان داره به کسی که از چیزی ایراد میگیره برچسب نزد و سریعا تو یک گروه طبقه بندیش نکرد و همچنان باهاش بحث کرد؟!

د. سومین مسئله باز همون بحث خونین ?Cinema vs Video Games: Which One is more Influential راه می‌اندازه که تأکید دارید که گیم، اون حسِ همزادپنداری با Nتا دلیل به طرف نمیده نسبت به سینما.
این خودش میتونه عنوان یه تاپیک باشه و خیلی ارتباطی به این بحثمون نداره.

======================
این نظر منه ولی میخوام بگم اتفاقا برای دراکمن اینکه به انتخاب نهایی بلارمزی برسه حتما کار خیلی خیلی سخت تری بوده.
چون کاملا مشخصه که میخواسته ساختارشکنی کنه و بین گزینه هایی که موجوده بازیگری رو برای نقش بیاره که ویژگیهای ظاهری جذابی (حتی حداقلی) رو هم نداشته باشه.
خب ساخته خودشه و انتخاب خودش...
ولی این انتظار رو هم نباید داشت که همه طرفدارها با کارهاش و تصمیمهاش موافق باشن.
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or