سرخط خبرها

dragon-age-the-veilguard-official-image.jpg
گزارشی جدید نشان میدهد که توسعه بازی Dragon Age: The Veilguard با مشکلات جدی داخلی در استودیو BioWare همراه بوده، و باعث بروز اختلافات داخلی در استودیوی BioWare شده است. و حتی باعث جدایی چند تن از اعضا شده.

جدیدترین نسخه از مجموعه Dragon Age در اواخر اکتبر 2024 منتشر شد، EA پس از 3 ماه اعلام کرد فروش بازی کمتر از حد انتظار بوده، حدود 1 میلیون 500 هزار بازیکن تا اوایل 2025 عنوان Dragon Age: The Veilguard رو تجربه کردن، درکنار عملکرد ضعیف FC25 باعث سقوط 18 درصدی سهام EA شد.

این گزارش تحقیقی است که توسط جیسون شرایر از بلومبرگ منتشر شده.

حضور تیم Mass Effect و ایجاد تغییرات اساسی​


در سال 2023 ، مدیریت BioWare تصمیم گرفت که تیم بازی Mass Effect رو برای تکمیل پروژه Dragon Age اضافه کند. با پیوستن تیم جدید، کارگردانان تازه وارد شده به پروژه به شدت از کارهای قبلی انجام شده انتقاد کردند، بازی تا آن زمان دو بار باز طراحی شده بود، بار اول برای تبدیل شدن به یک بازی سرویس‌محور، و بار دوم برای برگشت به سبک تک‌ نفره. طبق ادعای منابع شرایر، پس از آن تیم جدید شروع به بی‌اهمیت درنظر گرفتن رهبران اصلی تیم Dragon Age کردن و گرفتن تصمیمات را خودشان به دست گرفتن.

ناراحتی تیم Dragon Age از امتیازات تیم Mass Effect و تفاوت نگاه​


تیم Mass Effect بخش‌های زیادی از بازی را به خواست خودشون تغییر دادن، به طور مثال، یکی از تغییرات بزرگ ایجاد شده توسط تیم جدید، طراحی پایان‌بندی دراماتیک بازی بود که با استقبال مثبت منتقدان و طرفداران مواجه شد. اما منابع داخلی عنوان کرند، که تقسیم منابع ناعادلانه، باعث نارضایتی تیم اصلی Dragon Age شده است.

دیوید گیدر، نویسنده پیشین سری Dragon Age (که در نسخه جدید نقشی نداشت)، به بلومبرگ گفته​

همیشه این‌طور به نظر میامد که وقتی تیم Mass Effect در جلسات با EA درخواست منابع می‌کرد، هر خواسته که داشتن پذیرفته میشد، اما زمانی که تیمدر Dragon Age درخواستی داشت باید برای هر چیزی میجنگید تا درخواستش مورد تایید قرار میگیرفت.

این نخستین بار نبود که سیاست‌های مدیریتی EA منجر به نارضایتی اعضای میشود. در سال 2017، پس از اینکه EA تصمیم گرفت که Veilguard تبدیل به یک بازی سرویس ‌محور شود، مایک لیدلاو، کارگردان خلاق وقت پروژه، در اعتراض به این تصمیم استعفا داد. همچنین کورین بوش، مدیر پروژه‌ که در نهایت نسخه نهایی را به پایان رساند، نیز در ژانویه 2025 از BioWare جدا شد.

بحران در روایت و لحن بازی

یکی از بزرگترین ایرادات بازی از نظر تست‌ کنندگان اولیه بازی، نبود انتخاب‌های معنادار با پیامدهای واقعی بود، ویژگی که همیشه نقطه قوت سری Dragon Age محسوب میشود. ریشه چند نفره بازی اجازه نمیداد که چنین انتخاب‌هایی به‌ درستی در ساختار گیم‌پلی بازی عمل کنند. تلاش‌های دیر هنگام برای اضافه کردن این انتخاب‌ها، نظیر نجات یکی از دو شهر از حمله اژدها، بیشتر به وصله‌ پینه زدن شباهت داشت.

و از سوی دیگر، لحن شوخ‌ طبع و طعنه‌ آمیز کمدی دیالوگ‌ها که میراث طراحی نسخه چندنفره بود، با استقبال خوبی مواجه نشد. مدیران BioWare پس از مشاهده بازخورد منفی نسبت به بازی Forspoken، دستور بازنویسی دیالوگ‌ها را دادند تا لحن بازی مقداری جدی شود، اما این تصمیم دیر هنگام موجب تناقضات روایی و ناهماهنگی در لحن کلی بازی شد.

آینده مبهم BioWare​


پس از این شکست و تعدیل نیرو ، تنها تیم کوچکی در BioWare باقی مانده که روی پروژه نسخه جدید Mass Effect کار می‌کند.

با اینکه BioWare هیچ‌گاه نقش محوری در درآمدهای میلیاردی EA نداشته، اما کارشناسان اعتقاد دارن که سرمایه‌ گذاری روی بازیهای نقش‌آفرینی داستانی تک نفره همچنان می‌توانند سودآور باشند. عناوینی مانند Cyberpunk 2077، Elden Ring و Baldur’s Gate 3 ثابت کردن که این سبک، در صورت داشتن کیفیت، سودآور هستن.

داگ کروتز، تحلیلگر TD Cowen​

EA برای رشد نیاز به چیزی فراتر از عناویت ورزشی دارد. شاید احیای BioWare ساده‌تر از ساختن یک استودیوی جدید باشد. اما با این حال، اگر فردا EA تصمیم بگیرد BioWare را تعطیل کند،نباید تعجب کرد. بیشتر از یک دهه است که این استودیو موفقیت خاصی نداشته.
 
آخرین ویرایش:
این گزارش تحقیقی است که توسط جیسون شرایر از بلومبرگ منتشر شده.
این ریتارد تا دیروز ماله این بازی رو می کشید و می گفت همه چی عالیه الان مقاله می نویسه راجب بد بودن وضعیت استدیو :D
 
این ریتارد تا دیروز ماله این بازی رو می کشید و می گفت همه چی عالیه الان مقاله می نویسه راجب بد بودن وضعیت استدیو :D
آخ گفتی، بازی اومد میگفت چقدر خوبه و موفق شده.:))
 
امیدوارم اصلا Yakuza 0 Director's Cut برای بقیه کنسول ها نیاد. کاتسین های جدید از لحاظ نویسندگی نه تنها افتضاح هستن بلکه به داستان فوق العاده بازی اصلی هم صدمه زیادی میزنه.
واقعا Retcon هایی که کردن بد و افتضاح بوده.

واقعا باید جلوی نویسنده ها و خالق سری باید شرم کنند، گند زدن به یکی از بهترین بازی های تاریخ گیمینگ!
 
IMG_20250612_092250_243.jpg
عنوان Stellar Blade به موفق‌ترین بازی تک‌نفره پلی‌استیشن روی پی‌سی تبدیل شد

▫️نسخه پی‌سی بازی Stellar Blade تاکنون بیش از ۹۱ هزار بازیکن همزمان را روی پلتفرم استیم به خود جذب کرده است که آن را به موفق‌ترین بازی تک‌نفره پلی‌استیشن در این پلتفرم تبدیل می‌کند.

▪️تا پیش از این بازی God of War (2018) با ۷۳ هزار بازیکن همزمان این رکورد را در اختیار داشت.
 

Portada-Capcom.jpeg
در حالی که نینتندو و مایکروسافت با افزایش قیمت عناوین جدید خود به 80 دلار باعث ایجاد موجی از انتقادات شدن، به تازگی کپکام اعلام کرده که گرچه قیمت 80 دلاری از نظرش منطقی است، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت عناوین خود ندارد.
کپکام در جلسه اخیر گزارش مالی خود، به سوالی درباره استاندارد جدید قیمتی در صنعت بازی پاسخ داده.

کپکام​

با در نظر گرفتن تمام عوامل، از جمله هزینه‌های نیروی انسانی و توسعه برای فناوری‌های پیشرفته جدید، ما قیمت فعلی بازیها را مناسب ارزیابی میکنیم. با این حال، در تصمیم‌ گیری درباره قیمت‌ گذاری، انعطاف‌ پذیر خواهیم بود.
 
این ریتارد تا دیروز ماله این بازی رو می کشید و می گفت همه چی عالیه الان مقاله می نویسه راجب بد بودن وضعیت استدیو :D
آخ گفتی، بازی اومد میگفت چقدر خوبه و موفق شده.:))
و جالبیش ایجاس از زمین و زمان اشکال گرفته به جز ووک بودن بازی با اون کرکترها و نویسندگی چندش و حال به هم زنش
نمیدونم واقعا یک ریتارد خالصِ یا پول میگیره خودشو بزنه به ریتاردی
 
و جالبیش ایجاس از زمین و زمان اشکال گرفته به جز ووک بودن بازی با اون کرکترها و نویسندگی چندش و حال به هم زنش
نمیدونم واقعا یک ریتارد خالصِ یا پول میگیره خودشو بزنه به ریتاردی
قبلا توی کوتاکو کار می کرده دیگه چه انتظاری ازش داری

:D

1749711292154.png
 
1000046720.jpg

مشخصاتی از کنسول دستی PS توسط یکی از لیکرهای سخت‌افزار عضو انجمن NeoGAF لیک شده که عنوان میکند این کنسول دارای چنین مشخصاتی است:
  • AI upscaling support
  • 16GB LPDDR5X RAM
  • 4MB L2 cache + 16MB MALL cache (Infinity Cache)
  • Around one-third the memory bandwidth of a PS5
  • New AMD RDNA5-based architecture
با وجود پهنای باند حافظه تقریبا یک‌سوم PS5 بهینه‌سازی‌های حافظه و فشرده‌سازی داده‌ها می‌توانند این محدودیت را جبران کنند.

همچنین، شایعاتی درباره حالت کم‌مصرف در کیت‌های توسعه PS5 وجود دارد که ممکن است برای شبیه‌سازی عملکرد این کنسول دستی استفاده شود.


 
View attachment 384602
عنوان Stellar Blade به موفق‌ترین بازی تک‌نفره پلی‌استیشن روی پی‌سی تبدیل شد

▫️نسخه پی‌سی بازی Stellar Blade تاکنون بیش از ۹۱ هزار بازیکن همزمان را روی پلتفرم استیم به خود جذب کرده است که آن را به موفق‌ترین بازی تک‌نفره پلی‌استیشن در این پلتفرم تبدیل می‌کند.

▪️تا پیش از این بازی God of War (2018) با ۷۳ هزار بازیکن همزمان این رکورد را در اختیار داشت.
به 100 هزار تا رسیده ولی بالاترین تک نفره سونی تو گذشته گوست او سوشیما بود که پارسال اومد رو pc با 77 هزار تا.
اینم به عنوان بازیهایی هست که سونی ناشرشونه چون ایپی مال خود shift up هست
________
اینم اضافه کنم که یکی از دلایل پیک بالاش اینم هست که shift up جلوی سونی رو گرفته و بازی تو کشورهایی که سونی نمیزاره بازیهاش توش بفروش برن، فروش میره. مثل جنوب آسیا و کشورهای مشترک المنافع و ...
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or