به گزارش وبسایت
فایننشال تایمز انتشار عنوان بشدت مورد انتظار از آخرین نسخه از سری Grand Theft Auto قرار است بزرگترین عرضه سرگرمی سال 2025 باشد و درآمد اولین سال تولید آن 3.2 میلیارد دلار پیش بینی شود که آن را تبدیل به نقطه ای درخشان در بازار بازی های ویدیویی ضعیف شده فعلی خواهد کرد.
به گفته تحلیلگران موسسه DFC Intelligence، بازی ویدیویی GTA VI که ناشر آن Take-Two Interactive است، قرار است در پاییز سال جدید روی کنسولهای پلیاستیشن و ایکسباکس عرضه شود که احتمالاً پیشخرید آن از "یک میلیارد دلار" فراتر میرود.
طبق گزارش این موسسه انتظار می رود کل درآمد حاصل از ۱۲ ماه اول پس از عرضه GTA VI به 3.2 میلیارد دلار برسد.
موسسه DFC پیش بینی می کند که فروش این عنوان دو برابر عنوان قبلی GTA که در سال 2013 منتشر شد باشد. چنین موفقیتی از مجموع بزرگترین فیلمهای ۲۰۲۴ یعنی Inside Out 2 که طبق باکس آفیس ۱.۷ میلیارد دلار در سطح جهان فروخت و Deadpool & Wolverine که ۱.۳ میلیارد دلار فروخته است، پیشی خواهد گرفت.
استراوس زلنیک، مدیر اجرایی Take-Two به فایننشال تایمز گفت:
«من هرگز ادعای پیروزی قبل از وقوع آن را ندارم. با این حال، فکر میکنم Rockstar Games بار دیگر چیزی کاملاً خارقالعاده ارائه خواهد کرد و مطمئناً انتظارها زیاد است.»
گیمرها بیش از یک دهه منتظر آخرین نسخه از سری بازی های اکشن سینمایی GTA بوده اند که سری جدید شامل یک زوج جنایتکار به سبک بانی و کلاید می شود که وقایع آن در شهر خیالی Vice City جریان دارد. اولین تریلر GTA VI که در دسامبر 2023 منتشر شد، بیش از 230 میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.
یوشیو اوساکی، مدیر اجرایی IDG Consulting گفت:
ما فکر میکنیم که این عنوان یکی از بزرگترین عرضه های سرگرمی در تاریخ خواهد بود و نه فقط در بازیها، بلکه برای همه مدیا.
"تقاضا برای این عنوان بیشتر از هر چیزی است که قبلا دیده ایم."
با این حال، GTA VI در صنعت بازی که هنوز در حال تلاش برای بهبودی از رکود طولانی مدت خود است که منجر به اخراج بسیاری از کارکنان از سونی و مایکروسافت، و همچنین ناشران بزرگ از جمله Take-Two، Electronic Arts و Ubisoft شده است یک نمونه متفاوت خواهد بود.
بر اساس سایت ردیابی Games Industry Layoffs، بیش از 33000 نفر از سال 2022 شغل خود را از دست داده اند که تقریباً 15000 نفر فقط در سال 2024 می باشد.
زلنیک اذعان کرد :
ما از کاهش تقاضا از سوی پلیرها که در سال 2022 شروع شد، کمی شگفت زده شدیم، زیرا مصرف کنندگان پس از پایان همه گیری کرونا به یکباره صفحه نمایش خود را خاموش کردند و به رویدادهای زنده و حضوری بازگشتند.
او گفت:
«همه ما در این صنعت مجبور شدیم یک تغییر ساختار انجام دهیم. البته ما از نظر انتظارات رشد کمی جلوتر بودیم.»
اکنون، رئیس Take-Two معتقد است که بوسیله GTA VI این رشد دوباره و به سرعت باورنکردنی شروع به شتاب میکند.
زلنیک ادامه داد :
« خیلی زود است باور کنیم که این نسل کنسولها در حال بلوغ است یا به اوج خود رسیده است. شما به طور گسترده شاهد تقاضای بیشتر مصرف کننده هستید و صنعت بازی ، رک و پوست کنده بگویم توسط ما، سوپرایز خواهد شد و ما برنامهای برای انتشاری شگفتانگیز داریم که در سال 2025 و پس از آن عرضه میشود. این اتفاق که از شرکت ما حاصل می شود به نفع کل صنعت خواهد بود »
یکی از این موفقیتهای ماندگار در صنعت عنوان GTA V است که تا به امروز بیش از 205 میلیون نسخه فروخته است، عرضه نسخه چندنفره آنلاین این عنوان همچنان هر ماه میلیونها پلیر را به خود جذب میکند. این به گفته Take-Two یک پایه و اساس قوی برای راه اندازی بازی جدید می دهد.
زلنیک یادآوری میکند که:
لانچ GTA Online «پر از دستانداز و مشکلات» بود، که در ابتدا به دلیل تقاضای بالای پلیرها از کار افتاد.
او در ادامه گفت:
"یکی از کارهایی که راکستار در هشت سال گذشته انجام داده است، بهبود زیربنای فنی است و ما دیگر تمایلی به این نوع چالش ها نداریم.»
برخلاف فرنچایزهای سالانه مانند Call of Duty یا EA Sports FC، فاصله طولانی بین نسخه های GTA آنها را به یک رویداد فوق العاده برای گیمرها تبدیل می کند.
لاول از موسسه Ampere میگوید:
«هیچ کس نتوانسته کاری را که GTA انجام می دهد به خوبی سازندگان GTA انجام دهد. اما این روش هزینه هنگفتی را به همراه دارد، زیرا برآوردها برای توسعه GTA VI از صدها میلیون تا 2 میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت . ضمن اینکه بهروزرسانیهای محتوا پس از عرضه، افزایش خواهد یافت .
لاول گفت:
«ممکن است این آخرین مدل این روش تجارت باشد و تعداد بسیار کمی از سازندگان بعد از GTA VI قادر خواهند بود چنین قماری را روی محصولات و دارایی خود انجام دهند.