سرخط خبرها

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
View attachment 353162


دموی بازی the first berserker khazan از امروز 11 اکتبر تا 20 اکتبر در دسترس قرار گرفت.

برای xbox از طریق xbox insider باید دریافت کنید.
برای ps5 باید ثبت نام می‌کردید ولی با دیدن بازی در twitch براتون کد دموی بازی رو می‌فرسته گویا.


پ. ن.
من امروز کمی بازیش کردم. بازی soulslike ه و انصافا خوش ساخته، شخصیت‌ها گرافیک cell shade ای دارند، مبارزات بازی خیلی خوب کار شده، گرافیک محیط هم تا اینجا که برفی بوده زیبا بود. سختی بازی هم اوکیه یه چیزی بین lies of p و wu long.
خلاصه پیشنهاد میشه. :)
View attachment 353180

چيو دقيقا بايد توى تويچ نگاه كنيم؟ :D
 
Skyrim Lead Designer admits Bethesda shifting to Unreal would lose 'tech debt', but that 'is not the point'
nesmith که رفته از بتسدا و نویسنده شده گفته تغییر موتور برای الدر 6 زمانبره و حداقل 1-2 سال زمان نیاز داره و بعد باید بشینن بهینه کنن و این هم زمانبره و هم هزینه بر.
برا همین به احتمال زیاد الدر بعدی هم با creation engine خواهد بود، بحث ماد و اینها هم گفته ولی میگه نکته کلیدی همون زمانبر بودن و هزینه بر بودنه.
قبلا هم گفته بود که انتظاراتو برا همین پایین بیارین از الدر.
_________
creation تاریخ گذشته هست و هر چقدرم بهبود بدن، بعید میدونم بتونه.
 
چیزی که می خوام بگم، اصلا خبر نیست
حقیقتش باید تو تاپیک های خوده بازیا این بحث می شد، ولی خب چون هر بازی یک سری عاشقانی داره، و الان دارند از بازی ها لذت می برن، نخواستم سو برداشتی بشه(بماند همواره خودم اینجا از بلوبر و کارش حمایت کردم، ولی بحثم استدیوها نیست)
بحثی که می خواستم مطرح کنم، اینه که متاسفانه اون شکل کلاسیک survival horror به اون شکل کلاسیکش اصلا اصلا اصلا دیگه محبوبیت قبلی رو نداره
این وضعیت بازی تو استیم هست و با وضعیت فروش بازی، بعیده دیگه حتی پیک پلیراش از دداسپیسی که در مجموع از کالیستو شکست خورده، برسه(البته ذکر این نکته الزامی هست که کالیستو تو استیم از هر دوی اینا کمتر فروخت و رو کنسول ها عملکرد بهتری داشته، ولی چیزی در مجموع فرق نمی کنه، تهش مگه چند برابر قراره فن بیس اضافی رو کنسول ها این بازی ها داشته باشند؟!)
IMG_20241012_164308.png IMG_20241012_164257.png

یا اونطرف عملکرد ناامید کننده الن ویک!
هر سه تای این عناوین به شدت عناوین با کیفیتی هستند! ولی به نظرم این عناوین پر بودجه نیاز دارد دیزاین بازی هاشون رو بزرگ تر کنند(با RE کار ندارم جلوتر بحثشو ادامه می دم)
من دیزاینر نیستم، که اگه بودم الان داشتم تو نینتندو زلدا پخت و پز می کردم:دی
ولی حس من میگه مشکل این بازی ها کاملا دیزاینی هست که انگار سناریو فیلم های ترسناک بقا رو تبدیل به گیمپلی کردند، بخوان بترسونن محدودیت های فیلم رو تو گیمپلی میارن و پلیر هی محدود می کنند، بخوان یک انمی رو هدف قرار بدن، باز سناریو فیلم که از ابتدای فیلم هدف رو قرار میدن رو اون نقطه ضعف، دوباره میشه تبدیل به پایه دیزاین گیمپلی که حالا باید ده تا بیست ساعت اون پلن رو برن! هرچیزی که تو ویدیوگیم می خواد دست و پای پلیر رو باز بزارن، تا تجربه ای که تو فرم های دیگه اینترتیمنت نمیشه رو به پلیر هدیه بدن، اینجا دوباره بسته میشه!

حالا گفتم بحث RE می کنم، RE برا من محبوبیت خیلی کمتری نسبت به سه سری بالا داره! و تازه از نسخه های جدید RE رو می پسندم، ولی برا کمپانی مثل کپکام! که همیشه گیمپلی اولویت داره به داستان، ما می بینیم که بعد از سه نسخه اولیه RE که یک survival horror به شدت کلاسیک بودن، تو هر نسخه اومد تغییرات رو ارائه داد، تو بعضیاش شکست خورد(البته مالی براشون عالی بود حتی اون شکستا:دی) ولی با زمان جلو میره! حالا هم که خبر سندباکس کردن سری اومده، می خوام بگم امثال کپکام حرفی که من اینجا زدم رو کاملا بهتر درک کردن و خودشون این نظر رو داشتن که دارن مسیر های متفاوت رو می رن، من صرفا تهش یک گیمر ساده باشم! اونایی که دیزاینرن یا شرایط بازار رو بهتر می دونن، قطعا اشراف بهتری به موضوع دارند

حالا شاید بعضیا ناراحت بشن، یا بیان به من بگن یعنی نباید این شکل بازیا باشن؟! اصلا بحث من این نیست! مگه من سهام دارم؟! نه اینطور نیست!
ولی همین عدم فروش کافی، اون بلا رو سر استدیو مویتو اورد که الان برن بشن کمکی سری بتلفیلد، استدیویی که پتانسیلشو نشون داد و همینکه با فن ها در ارتباط بود نشون می داد می تونستن نسخه های جدیدم خودشون بسازن و به بی راهه نرن، حالا من سهام دار، این حرفارو نزنم، شرایط بد رمدی که هی داره وام می گیره و تهش مجبور میشن از مستقلی در بیان و دیگه بعد از فروششون نتونن اون پشن همیشگیشون رو داشته باشند چیزی رو عوض می کنه؟!
استدیو هایی که در سطح AAA عناوین survival horror می زنن، اگه نتونن یک حرف تازه ای برای گفتن داشته باشن، با این هزینه های زیاد، در دراز مدت نمی تونن به مسیرشون ادامه بدن!
 
چیزی که می خوام بگم، اصلا خبر نیست
حقیقتش باید تو تاپیک های خوده بازیا این بحث می شد، ولی خب چون هر بازی یک سری عاشقانی داره، و الان دارند از بازی ها لذت می برن، نخواستم سو برداشتی بشه(بماند همواره خودم اینجا از بلوبر و کارش حمایت کردم، ولی بحثم استدیوها نیست)
بحثی که می خواستم مطرح کنم، اینه که متاسفانه اون شکل کلاسیک survival horror به اون شکل کلاسیکش اصلا اصلا اصلا دیگه محبوبیت قبلی رو نداره
این وضعیت بازی تو استیم هست و با وضعیت فروش بازی، بعیده دیگه حتی پیک پلیراش از دداسپیسی که در مجموع از کالیستو شکست خورده، برسه(البته ذکر این نکته الزامی هست که کالیستو تو استیم از هر دوی اینا کمتر فروخت و رو کنسول ها عملکرد بهتری داشته، ولی چیزی در مجموع فرق نمی کنه، تهش مگه چند برابر قراره فن بیس اضافی رو کنسول ها این بازی ها داشته باشند؟!)
View attachment 353223View attachment 353224

یا اونطرف عملکرد ناامید کننده الن ویک!
هر سه تای این عناوین به شدت عناوین با کیفیتی هستند! ولی به نظرم این عناوین پر بودجه نیاز دارد دیزاین بازی هاشون رو بزرگ تر کنند(با RE کار ندارم جلوتر بحثشو ادامه می دم)
من دیزاینر نیستم، که اگه بودم الان داشتم تو نینتندو زلدا پخت و پز می کردم:دی
ولی حس من میگه مشکل این بازی ها کاملا دیزاینی هست که انگار سناریو فیلم های ترسناک بقا رو تبدیل به گیمپلی کردند، بخوان بترسونن محدودیت های فیلم رو تو گیمپلی میارن و پلیر هی محدود می کنند، بخوان یک انمی رو هدف قرار بدن، باز سناریو فیلم که از ابتدای فیلم هدف رو قرار میدن رو اون نقطه ضعف، دوباره میشه تبدیل به پایه دیزاین گیمپلی که حالا باید ده تا بیست ساعت اون پلن رو برن! هرچیزی که تو ویدیوگیم می خواد دست و پای پلیر رو باز بزارن، تا تجربه ای که تو فرم های دیگه اینترتیمنت نمیشه رو به پلیر هدیه بدن، اینجا دوباره بسته میشه!

حالا گفتم بحث RE می کنم، RE برا من محبوبیت خیلی کمتری نسبت به سه سری بالا داره! و تازه از نسخه های جدید RE رو می پسندم، ولی برا کمپانی مثل کپکام! که همیشه گیمپلی اولویت داره به داستان، ما می بینیم که بعد از سه نسخه اولیه RE که یک survival horror به شدت کلاسیک بودن، تو هر نسخه اومد تغییرات رو ارائه داد، تو بعضیاش شکست خورد(البته مالی براشون عالی بود حتی اون شکستا:دی) ولی با زمان جلو میره! حالا هم که خبر سندباکس کردن سری اومده، می خوام بگم امثال کپکام حرفی که من اینجا زدم رو کاملا بهتر درک کردن و خودشون این نظر رو داشتن که دارن مسیر های متفاوت رو می رن، من صرفا تهش یک گیمر ساده باشم! اونایی که دیزاینرن یا شرایط بازار رو بهتر می دونن، قطعا اشراف بهتری به موضوع دارند

حالا شاید بعضیا ناراحت بشن، یا بیان به من بگن یعنی نباید این شکل بازیا باشن؟! اصلا بحث من این نیست! مگه من سهام دارم؟! نه اینطور نیست!
ولی همین عدم فروش کافی، اون بلا رو سر استدیو مویتو اورد که الان برن بشن کمکی سری بتلفیلد، استدیویی که پتانسیلشو نشون داد و همینکه با فن ها در ارتباط بود نشون می داد می تونستن نسخه های جدیدم خودشون بسازن و به بی راهه نرن، حالا من سهام دار، این حرفارو نزنم، شرایط بد رمدی که هی داره وام می گیره و تهش مجبور میشن از مستقلی در بیان و دیگه بعد از فروششون نتونن اون پشن همیشگیشون رو داشته باشند چیزی رو عوض می کنه؟!
استدیو هایی که در سطح AAA عناوین survival horror می زنن، اگه نتونن یک حرف تازه ای برای گفتن داشته باشن، با این هزینه های زیاد، در دراز مدت نمی تونن به مسیرشون ادامه بدن!
دیگه گذشت دوران دلی بازی ساختن و هنر و خلاقیت حرف اول رو میزنه. در صنعت گیم امروزین باید مثل کاسب ها محصولی بسازی که بازار ازت میخواد. بخوای خلاف جهت باشی تهش میشی هدف تصاحب این و اون.
 
  • Like
Reactions: dark souls
چیزی که می خوام بگم، اصلا خبر نیست
حقیقتش باید تو تاپیک های خوده بازیا این بحث می شد، ولی خب چون هر بازی یک سری عاشقانی داره، و الان دارند از بازی ها لذت می برن، نخواستم سو برداشتی بشه(بماند همواره خودم اینجا از بلوبر و کارش حمایت کردم، ولی بحثم استدیوها نیست)
بحثی که می خواستم مطرح کنم، اینه که متاسفانه اون شکل کلاسیک survival horror به اون شکل کلاسیکش اصلا اصلا اصلا دیگه محبوبیت قبلی رو نداره
این وضعیت بازی تو استیم هست و با وضعیت فروش بازی، بعیده دیگه حتی پیک پلیراش از دداسپیسی که در مجموع از کالیستو شکست خورده، برسه(البته ذکر این نکته الزامی هست که کالیستو تو استیم از هر دوی اینا کمتر فروخت و رو کنسول ها عملکرد بهتری داشته، ولی چیزی در مجموع فرق نمی کنه، تهش مگه چند برابر قراره فن بیس اضافی رو کنسول ها این بازی ها داشته باشند؟!)
View attachment 353223View attachment 353224

یا اونطرف عملکرد ناامید کننده الن ویک!
هر سه تای این عناوین به شدت عناوین با کیفیتی هستند! ولی به نظرم این عناوین پر بودجه نیاز دارد دیزاین بازی هاشون رو بزرگ تر کنند(با RE کار ندارم جلوتر بحثشو ادامه می دم)
من دیزاینر نیستم، که اگه بودم الان داشتم تو نینتندو زلدا پخت و پز می کردم:دی
ولی حس من میگه مشکل این بازی ها کاملا دیزاینی هست که انگار سناریو فیلم های ترسناک بقا رو تبدیل به گیمپلی کردند، بخوان بترسونن محدودیت های فیلم رو تو گیمپلی میارن و پلیر هی محدود می کنند، بخوان یک انمی رو هدف قرار بدن، باز سناریو فیلم که از ابتدای فیلم هدف رو قرار میدن رو اون نقطه ضعف، دوباره میشه تبدیل به پایه دیزاین گیمپلی که حالا باید ده تا بیست ساعت اون پلن رو برن! هرچیزی که تو ویدیوگیم می خواد دست و پای پلیر رو باز بزارن، تا تجربه ای که تو فرم های دیگه اینترتیمنت نمیشه رو به پلیر هدیه بدن، اینجا دوباره بسته میشه!

حالا گفتم بحث RE می کنم، RE برا من محبوبیت خیلی کمتری نسبت به سه سری بالا داره! و تازه از نسخه های جدید RE رو می پسندم، ولی برا کمپانی مثل کپکام! که همیشه گیمپلی اولویت داره به داستان، ما می بینیم که بعد از سه نسخه اولیه RE که یک survival horror به شدت کلاسیک بودن، تو هر نسخه اومد تغییرات رو ارائه داد، تو بعضیاش شکست خورد(البته مالی براشون عالی بود حتی اون شکستا:دی) ولی با زمان جلو میره! حالا هم که خبر سندباکس کردن سری اومده، می خوام بگم امثال کپکام حرفی که من اینجا زدم رو کاملا بهتر درک کردن و خودشون این نظر رو داشتن که دارن مسیر های متفاوت رو می رن، من صرفا تهش یک گیمر ساده باشم! اونایی که دیزاینرن یا شرایط بازار رو بهتر می دونن، قطعا اشراف بهتری به موضوع دارند

حالا شاید بعضیا ناراحت بشن، یا بیان به من بگن یعنی نباید این شکل بازیا باشن؟! اصلا بحث من این نیست! مگه من سهام دارم؟! نه اینطور نیست!
ولی همین عدم فروش کافی، اون بلا رو سر استدیو مویتو اورد که الان برن بشن کمکی سری بتلفیلد، استدیویی که پتانسیلشو نشون داد و همینکه با فن ها در ارتباط بود نشون می داد می تونستن نسخه های جدیدم خودشون بسازن و به بی راهه نرن، حالا من سهام دار، این حرفارو نزنم، شرایط بد رمدی که هی داره وام می گیره و تهش مجبور میشن از مستقلی در بیان و دیگه بعد از فروششون نتونن اون پشن همیشگیشون رو داشته باشند چیزی رو عوض می کنه؟!
استدیو هایی که در سطح AAA عناوین survival horror می زنن، اگه نتونن یک حرف تازه ای برای گفتن داشته باشن، با این هزینه های زیاد، در دراز مدت نمی تونن به مسیرشون ادامه بدن!
حرفت از چند جهت قابل بحثه
1. نمیشه پیک پلیر رو عامل تام برا قیا قبول کرد چون مشخص نمیکنه میزان فروشو
2. بحث بودجه نکته تعیین کننده ای هست
3. تغییر سبک به سندباکس یا ایجاد تغییرات مشابه باعث یکنواختی در دراز مدت میشود یا خیر
______
بنظرم هر ژانری میتونه هنوزم با در نظر گرفتن بودجه، باقی بمونه ولی باید حساب کتاب بکنه و مدیریت.
این مدلی که ساختی براساس پیک پلیر استیم، مدل درستی نیست و حتی خود آلن ویک هم ایراداتی داشت مثل عدم عرضه روی استیم که ممکن بود بهبودی ایجاد کنه و بازه ای که در نظر گرفتی هم کوتاه مدته.
 
حرفت از چند جهت قابل بحثه
1. نمیشه پیک پلیر رو عامل تام برا قیا قبول کرد چون مشخص نمیکنه میزان فروشو
2. بحث بودجه نکته تعیین کننده ای هست
3. تغییر سبک به سندباکس یا ایجاد تغییرات مشابه باعث یکنواختی در دراز مدت میشود یا خیر
______
بنظرم هر ژانری میتونه هنوزم با در نظر گرفتن بودجه، باقی بمونه ولی باید حساب کتاب بکنه و مدیریت.
این مدلی که ساختی براساس پیک پلیر استیم، مدل درستی نیست و حتی خود آلن ویک هم ایراداتی داشت مثل عدم عرضه روی استیم که ممکن بود بهبودی ایجاد کنه و بازه ای که در نظر گرفتی هم کوتاه مدته.
معمولا فروش اصلی عناوین داستانی، تو کوتاه مدت بیشترین اهمیت رو داره، وگرنه در طول زمان، به نسبت، هزینه هاشون رو می تونن برگردونن!(تخفیف-سرویس و...)(تهش sh ای پی شناخته تری هست و در دراز مدت درامدش بهتره ولی بازی که کوتاه مدت ضعیف تر عملکردش بوده، طی یک سال آینده معجزه می تونه کنه و درامدشو چند برابر کنه؟!)
یا حتی بعضی استدیو ها صرفا میان با تخفیف های عظیم عدد نهایی فروش رو بالا می برن ولی رو درامد کلی تفاوتی ایجاد نمی کنه!
مثلا یادمه سر جریان فروش CD، اسکوئر گفت اینا یک درصد درامدشون سودشون بوده:دی! حالا به فروش تریلوژی نگاه کنیم با چه عددی رو به رو هستیم؟! 38میلیون واحد!!!! عدد وحشتناک خوبیه! ولی بیشتر نگاه کنیم عمده فروش این محصول با تخفیف های عجیب غریب بین یک تا پنج دلار بوده! اینجور فروش ها عدد نهایی رو به شدت بالا می برن ولی برا ناشرهای کلان مهم نیست(توجه کنیم بحثمون فقط رو عناوین AAA)
تو اینجور بازیا معمولا سه ماه تا شش ماه بعد از عرضه تصمیمات مهم اون فرنچایز توسط مدیران گرفته میشه، وگرنه طی هشت ده سال بعد ممکنه درامدش به گونه ای باشه که بگن حالا یک سیکوئلم بسازیم ولی هیچوقت تمرکز کمپانی به اون سمت نمیره(اشاره به ایلین)

در مورد الن ویک و استیم هم، این قضیه اش منو به شدت یاد ماجرای FF می ندازه، سری FF مشکل اساسی داره! حتی رو PS مثل سابق محبوب نیست، حالا تهش دی وان pc و بقیه پلتفرم ها بشه تهش فروش بازی دو برابر، ولی چیزی که تو ایده ذهن مدیران اسکوئره، فروش های چند ده میلیونی هست! این فروش ها با پلتفرم بیشتر بدست نمیاد، باید ریشه بازیت عوض بشه! الان الن ویک اصلا رو استیم بود! قرار بود چقدر بیشتر از وضع الانش بفروشه؟! قطعا درامد کلی بازی بهتر می شد! ولی همین بودجه بازیشون از اپیک گرفتن، این حداقل کاری بود که اپیک ازشون می خواسته!
.
.
منم نگفتم ژانر مرده، گفتم باید از نظر دیزاین پیشرفتی توش حاصل بشه یا پرچمدار تو اون ژانر باشه!
هر استدیویی یا ناشری تو گذشته خودش گیر کنه از نظر مالی شکست در انتظارشه(اصلا هم بحثم بقا و ترسناک نیست، هر ژانری، تو گذشته بمونه، نمی تونه مالی موفقیتاشو تکرار کنه)
 
معمولا فروش اصلی عناوین داستانی، تو کوتاه مدت بیشترین اهمیت رو داره، وگرنه در طول زمان، به نسبت، هزینه هاشون رو می تونن برگردونن!(تخفیف-سرویس و...)(تهش sh ای پی شناخته تری هست و در دراز مدت درامدش بهتره ولی بازی که کوتاه مدت ضعیف تر عملکردش بوده، طی یک سال آینده معجزه می تونه کنه و درامدشو چند برابر کنه؟!)
یا حتی بعضی استدیو ها صرفا میان با تخفیف های عظیم عدد نهایی فروش رو بالا می برن ولی رو درامد کلی تفاوتی ایجاد نمی کنه!
مثلا یادمه سر جریان فروش CD، اسکوئر گفت اینا یک درصد درامدشون سودشون بوده:دی! حالا به فروش تریلوژی نگاه کنیم با چه عددی رو به رو هستیم؟! 38میلیون واحد!!!! عدد وحشتناک خوبیه! ولی بیشتر نگاه کنیم عمده فروش این محصول با تخفیف های عجیب غریب بین یک تا پنج دلار بوده! اینجور فروش ها عدد نهایی رو به شدت بالا می برن ولی برا ناشرهای کلان مهم نیست(توجه کنیم بحثمون فقط رو عناوین AAA)
تو اینجور بازیا معمولا سه ماه تا شش ماه بعد از عرضه تصمیمات مهم اون فرنچایز توسط مدیران گرفته میشه، وگرنه طی هشت ده سال بعد ممکنه درامدش به گونه ای باشه که بگن حالا یک سیکوئلم بسازیم ولی هیچوقت تمرکز کمپانی به اون سمت نمیره(اشاره به ایلین)

در مورد الن ویک و استیم هم، این قضیه اش منو به شدت یاد ماجرای FF می ندازه، سری FF مشکل اساسی داره! حتی رو PS مثل سابق محبوب نیست، حالا تهش دی وان pc و بقیه پلتفرم ها بشه تهش فروش بازی دو برابر، ولی چیزی که تو ایده ذهن مدیران اسکوئره، فروش های چند ده میلیونی هست! این فروش ها با پلتفرم بیشتر بدست نمیاد، باید ریشه بازیت عوض بشه! الان الن ویک اصلا رو استیم بود! قرار بود چقدر بیشتر از وضع الانش بفروشه؟! قطعا درامد کلی بازی بهتر می شد! ولی همین بودجه بازیشون از اپیک گرفتن، این حداقل کاری بود که اپیک ازشون می خواسته!
.
.
منم نگفتم ژانر مرده، گفتم باید از نظر دیزاین پیشرفتی توش حاصل بشه یا پرچمدار تو اون ژانر باشه!
هر استدیویی یا ناشری تو گذشته خودش گیر کنه از نظر مالی شکست در انتظارشه(اصلا هم بحثم بقا و ترسناک نیست، هر ژانری، تو گذشته بمونه، نمی تونه مالی موفقیتاشو تکرار کنه)
میدونم منظورت چیه ولی من به مدل مساله طرح شده ایراد گرفتم
یه سمت ماجرا بودجه هست چون بازی دست یه استودیو نسبتا متوسط بوده که تو 2020 کارمندش 100 تا بوده و داخل لهستان و میگن از 2019 تو دست ساخت بوده که این استودیو مدیوم رو 2021 و layers of fear رو تو 2023 داده
یه مجهول مساله ات بودجه ساخت بوده که بنظرم نمیاد زیاد بوده باشه و مجهول دوم مساله بودجه ای بوده که از سمت سونی برا انحصار رسیده و مجهول سوم میزان فروشه که اساس اینو پلیر همزمان استیم گذاشتی.
یه نکته در مورد پلیر همزمان هست، مثلا امروز که روز تعطیله پلیر از دیروز بیشتره و برای مثال بازی ریلیز جمعه بود، پلیر بالاتری میگرفت و در مورد موضوع دوم که گفتی سر تخفیف، من منظورم بلند مدت نبود، بازی تو فصل شلوغ عرضه شده و ممکنه تو همین تعطیلات فروش بهتری رو تجربه کنه، نه با تخفیف 50-60 درصدی، یه تخفیف ملو، مثلا همین سوشیما که پلیر بالایی زد بعد 3 ماه تخفیف 10 دلاری زد تا بتونه بیشتر جذب ک.
______


2024-10-12_22-26-47.jpg

یادمه اونموقع همین آمار حدودا 9 میلیونی از کل فرانچایز بود و این آیپی حتی تو گذشته هم پرفروش نبود و پرفروش کرد اینها نیاز به یه بازنگری داره.
آلن رو ماکرو برا همین فروش نامناسب آزاد کردش و فاینالم یه چیز خاصه، عنوان ژاپنیزه خاصی من یادم نمیاد که فروشش از 10 تا رد کرده باشه.
___________
اگه این مدل بازیها بخوان پرفروش بشن باید تغییرات وحشتناکی بکنن باید ببینن میتونن مخاطب جذب کنن، نرن همون مخاطبای قبلم از دست بدن
بخاطر همین خیلیا تو اون ژانرها سعی میکنن هزینه رو کنترل کنن و به یه سود مناسب قانع باشن.
حالا یکی مثل الن یا هلبلید2 میرن سمت گرافیک عجیب و غریب و هزینه کرد بیش از حد و حتی بازگشت سرمایه رو هم سخت میکنن
بنظرم حتی هلبلید2 مثال بهتری از الن و سایلنت میتونه باشه که یا باید هزینه رو تو ژانرشون کنترل کنن یا تغییر ماهیت بدن.
 
آخرین ویرایش:
Skyrim Lead Designer admits Bethesda shifting to Unreal would lose 'tech debt', but that 'is not the point'
nesmith که رفته از بتسدا و نویسنده شده گفته تغییر موتور برای الدر 6 زمانبره و حداقل 1-2 سال زمان نیاز داره و بعد باید بشینن بهینه کنن و این هم زمانبره و هم هزینه بر.
برا همین به احتمال زیاد الدر بعدی هم با creation engine خواهد بود، بحث ماد و اینها هم گفته ولی میگه نکته کلیدی همون زمانبر بودن و هزینه بر بودنه.
قبلا هم گفته بود که انتظاراتو برا همین پایین بیارین از الدر.
_________
creation تاریخ گذشته هست و هر چقدرم بهبود بدن، بعید میدونم بتونه.
پس به سلامتی الدر 6 هم تو سال 2026-2027 قراره با کلی محیط بی معنی و جنریت شده خالی از کوچیکترین ذوق هنری و لودینگ پشت هر در و پیکری و تکسچرای رنگ و رو رفته و نورپردازی نسل هفتمی غافلگیرمون کنه :D
البته اشکال نداره تاد هاوارد اون بخشو میسپره به سوپر کامیونیتی مادساز هاش که هرکی بیاد یه سر کارو بگیره بلکه بعد چند سال چند تا ویدیو یوتیوب با تایتل ماد اولترا ریلستیک یه سری ویدیو خز و ضایع از بازی توش ببینیم ازش.

چیزی که می خوام بگم، اصلا خبر نیست
حقیقتش باید تو تاپیک های خوده بازیا این بحث می شد، ولی خب چون هر بازی یک سری عاشقانی داره، و الان دارند از بازی ها لذت می برن، نخواستم سو برداشتی بشه(بماند همواره خودم اینجا از بلوبر و کارش حمایت کردم، ولی بحثم استدیوها نیست)
بحثی که می خواستم مطرح کنم، اینه که متاسفانه اون شکل کلاسیک survival horror به اون شکل کلاسیکش اصلا اصلا اصلا دیگه محبوبیت قبلی رو نداره
این وضعیت بازی تو استیم هست و با وضعیت فروش بازی، بعیده دیگه حتی پیک پلیراش از دداسپیسی که در مجموع از کالیستو شکست خورده، برسه(البته ذکر این نکته الزامی هست که کالیستو تو استیم از هر دوی اینا کمتر فروخت و رو کنسول ها عملکرد بهتری داشته، ولی چیزی در مجموع فرق نمی کنه، تهش مگه چند برابر قراره فن بیس اضافی رو کنسول ها این بازی ها داشته باشند؟!)
View attachment 353223View attachment 353224

یا اونطرف عملکرد ناامید کننده الن ویک!
هر سه تای این عناوین به شدت عناوین با کیفیتی هستند! ولی به نظرم این عناوین پر بودجه نیاز دارد دیزاین بازی هاشون رو بزرگ تر کنند(با RE کار ندارم جلوتر بحثشو ادامه می دم)
من دیزاینر نیستم، که اگه بودم الان داشتم تو نینتندو زلدا پخت و پز می کردم:دی
ولی حس من میگه مشکل این بازی ها کاملا دیزاینی هست که انگار سناریو فیلم های ترسناک بقا رو تبدیل به گیمپلی کردند، بخوان بترسونن محدودیت های فیلم رو تو گیمپلی میارن و پلیر هی محدود می کنند، بخوان یک انمی رو هدف قرار بدن، باز سناریو فیلم که از ابتدای فیلم هدف رو قرار میدن رو اون نقطه ضعف، دوباره میشه تبدیل به پایه دیزاین گیمپلی که حالا باید ده تا بیست ساعت اون پلن رو برن! هرچیزی که تو ویدیوگیم می خواد دست و پای پلیر رو باز بزارن، تا تجربه ای که تو فرم های دیگه اینترتیمنت نمیشه رو به پلیر هدیه بدن، اینجا دوباره بسته میشه!

حالا گفتم بحث RE می کنم، RE برا من محبوبیت خیلی کمتری نسبت به سه سری بالا داره! و تازه از نسخه های جدید RE رو می پسندم، ولی برا کمپانی مثل کپکام! که همیشه گیمپلی اولویت داره به داستان، ما می بینیم که بعد از سه نسخه اولیه RE که یک survival horror به شدت کلاسیک بودن، تو هر نسخه اومد تغییرات رو ارائه داد، تو بعضیاش شکست خورد(البته مالی براشون عالی بود حتی اون شکستا:دی) ولی با زمان جلو میره! حالا هم که خبر سندباکس کردن سری اومده، می خوام بگم امثال کپکام حرفی که من اینجا زدم رو کاملا بهتر درک کردن و خودشون این نظر رو داشتن که دارن مسیر های متفاوت رو می رن، من صرفا تهش یک گیمر ساده باشم! اونایی که دیزاینرن یا شرایط بازار رو بهتر می دونن، قطعا اشراف بهتری به موضوع دارند

حالا شاید بعضیا ناراحت بشن، یا بیان به من بگن یعنی نباید این شکل بازیا باشن؟! اصلا بحث من این نیست! مگه من سهام دارم؟! نه اینطور نیست!
ولی همین عدم فروش کافی، اون بلا رو سر استدیو مویتو اورد که الان برن بشن کمکی سری بتلفیلد، استدیویی که پتانسیلشو نشون داد و همینکه با فن ها در ارتباط بود نشون می داد می تونستن نسخه های جدیدم خودشون بسازن و به بی راهه نرن، حالا من سهام دار، این حرفارو نزنم، شرایط بد رمدی که هی داره وام می گیره و تهش مجبور میشن از مستقلی در بیان و دیگه بعد از فروششون نتونن اون پشن همیشگیشون رو داشته باشند چیزی رو عوض می کنه؟!
استدیو هایی که در سطح AAA عناوین survival horror می زنن، اگه نتونن یک حرف تازه ای برای گفتن داشته باشن، با این هزینه های زیاد، در دراز مدت نمی تونن به مسیرشون ادامه بدن!
البته اینکه میگی هارر به اون شکل کلاسیکش الان خریدار نداره درمورد مثال هات چندان قبول ندارم :D یعنی این آی پی ها همون موقع که اومدن هم نمیتونستن درست بفروشن.
سایلنت هیل که از همون اول هر نسخش با سلام صلوات یه میلیون شاید میفروخت در صورتی که همون موقع evil هر نسخش راحت بالای 5-6 میلیون نسخه میفروخت.
دد اسپیس همون موقع که نسخه اولش با اون همه هایپ و ترسناک ترین بازی تاریخ و وسط بازی نمیتونی پاز کنی و هر انمی عین باس فایته و هزار تا چیز دیگه بازم از چیزی که فکر میکردن کمتر فروخت.
الن ویک حالا فروشش تو نسخه اولش خوب بود ولی به نظرم مشکل رمدی کلا این چند سال اینه که بنده خداها بلد نیستن بازیاشونو بفروشن. اسکوئر هم تا حدی این مشکل رو داره.

اینکه میگی RE صرفا به واسطه گیم پلیش میفروشه به نظرم میتونه درست نباشه. به نظرم RE تونسته یه فرنچایز خیلی قوی خلق کنه که میتونه توش بازی ترسناک بسازه و بفروشه. مثلا RE7 تقریبا یه چیزی بود تو مایه های همین سایلنت هیل یا الن ویک، حتی از دد اسپیس خیلی محدود تر بود ولی فروش بالای ده میلیون داشت. اگه همین سایلنت هیل عینا با همین گیم پلی با اسم RE بیاد بازم بالای ده میلیون رو میفروشه راحت.
فکر کن RE با نسخه هفتمش تمام کاراکتراشو گذاشت کنار، دوربین بازی رو تغییر داد، سبک بازی رو تقریبا به pure horror نزدیک کرد ولی کوچیکترین تاثیری رو فروشش نداشت که هیچ بیشترم شد.

به نظرم مشکل اصلی اینه که یه سری کمپانیا بلد نیستن بازیشونو بفروشن، همونجور که 20 سال پیش نتونستن بفروشن ده بارم اون بازی رو ریمیک کنن ولی همون رویه بازاریابی رو پیش بگیرن بازم نمیتونن بفروشنش.
 
البته اینکه میگی هارر به اون شکل کلاسیکش الان خریدار نداره درمورد مثال هات چندان قبول ندارم :D یعنی این آی پی ها همون موقع که اومدن هم نمیتونستن درست بفروشن.
سایلنت هیل که از همون اول هر نسخش با سلام صلوات یه میلیون شاید میفروخت در صورتی که همون موقع evil هر نسخش راحت بالای 5-6 میلیون نسخه میفروخت.
دد اسپیس همون موقع که نسخه اولش با اون همه هایپ و ترسناک ترین بازی تاریخ و وسط بازی نمیتونی پاز کنی و هر انمی عین باس فایته و هزار تا چیز دیگه بازم از چیزی که فکر میکردن کمتر فروخت.
الن ویک حالا فروشش تو نسخه اولش خوب بود ولی به نظرم مشکل رمدی کلا این چند سال اینه که بنده خداها بلد نیستن بازیاشونو بفروشن. اسکوئر هم تا حدی این مشکل رو داره.

اینکه میگی RE صرفا به واسطه گیم پلیش میفروشه به نظرم میتونه درست نباشه. به نظرم RE تونسته یه فرنچایز خیلی قوی خلق کنه که میتونه توش بازی ترسناک بسازه و بفروشه. مثلا RE7 تقریبا یه چیزی بود تو مایه های همین سایلنت هیل یا الن ویک، حتی از دد اسپیس خیلی محدود تر بود ولی فروش بالای ده میلیون داشت. اگه همین سایلنت هیل عینا با همین گیم پلی با اسم RE بیاد بازم بالای ده میلیون رو میفروشه راحت.
فکر کن RE با نسخه هفتمش تمام کاراکتراشو گذاشت کنار، دوربین بازی رو تغییر داد، سبک بازی رو تقریبا به pure horror نزدیک کرد ولی کوچیکترین تاثیری رو فروشش نداشت که هیچ بیشترم شد.

به نظرم مشکل اصلی اینه که یه سری کمپانیا بلد نیستن بازیشونو بفروشن، همونجور که 20 سال پیش نتونستن بفروشن ده بارم اون بازی رو ریمیک کنن ولی همون رویه بازاریابی رو پیش بگیرن بازم نمیتونن بفروشنش.
من نظرت رو کاملا رد نمیکنم .
مطمئنا اینکه کمپانیها چطور برند سازی و تبلیغات کنن خیلی مهمه.
ولی از اون مهمتر خود محتوای بازیه که خودش رو میفروشه.
اگه غیر این باشه ملت دوباره برای نسخه بعدی برنمیگردن.

مثالی که از RE7 زدی کاملا به جا بود ولی حاضرم شرط ببندم اگه نیمه انتهایی اون بازی هم مثل نیمه اول ترسناک و و حشت خالص بود عمرا همچین فروشی نمیکرد.
نیمه دوم اون بازی کاملا فان ، اکشنه و اصلا ترسناک نیست.
و این توسط کپکام آگاهانه انجام شد.

حتی اگه فرض بگیریم که کپکام نیمه دوم RE7 رو همچنان ترسناک خالص میساخت و اتفاقا بازی خیلی خوب هم فروش میکرد ولی نهایتا این کار رو نمیتونست تو نسخه هشتم تکرار کنه و قطعا به محبوبیت و فروش بازی لطمه میزد.
با این حال خودشون گفتن که تو نسخه هشتم نمیخوایم به این ترسناکی بسازیم و از قبل همه رو مطلع کردن.

مجموعه RE در وحله اول فان هستن و بعد المان ترس هم درش تزریق شده ، اگه اون فان و در دسترس بودن رو ازش بگیری یک چندم این مقدار هم نمیفروشن.

در مورد سایلنت هیل خب اصلا بیس این مجموعه از بازی طوری طراحی شده که نمیتونه همه پسند باشه.
از مضامین و محتواهای اذیت کننده ای که انتخاب میکنن که در موردش حرف بزنن تا روند گیم پلی و... همش قشر خاصی رو هدفگذاری کرده که حتما اکثریت نیست.

واقعا حیفه که فروش SH2R ، AW2 و... اینقدر پایینه ، چندین برابر اون باید از کونامی/بلوبر ، رمدی و... قدردانی و تشکر کرد که تو این سبک تا این اندازه سرمایه گذاری میکنن و بازی با کیفیت میسازن.

حقیقت اینه که این سبک گیم پلی بفروش نیست.
یعنی تعداد طرفدارهای این سبک از بازیها یک سقفی دارن و از اون بیشتر نیاز به حضور گیمرهای کژوال تره که خب به این بازیها راه پیدا نمیکنن.

من کاملا با محمد @noctis-sm3 موافقم.
من امیدوارم کونامی به یک فرمول جدید دست پیدا کنه که بتونه ریبوت سری یا نسخه های آینده رو کمی فان تر بسازه ــ با شیب ملایمی به سمت رزیدنت ایول ــ
ولی برای فنهای قدیمی مجموعه ریمیکهارو همچنان وفادار به نسخه های اصلی در بیاره که بین نسخه های اصلی منتشر بشن.
اینطوری به لطف در دسترس بودن نسخه های جدید هم مجموعه نجات پیدا میکنه و هم ما با توجه به پول خوبی که برمیگرده میتونیم به ریمیکهای باکیفیتی برسیم.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or