Last edited by a moderator:
آخه چیزی که در اختیار گذاشتن و ملت لایسنسش رو گرفتن و ... تموم شده رفته ، این تغییر قیمت لایسنس یا نوع قرارداد و ... بعد از محصول ارائه شده، و همچنان تاثیر روش به نظرم منطقی نمیاد!حرکت Unity جرم و خلاف محسوب نمی شه اما یک چیزی جرم و خلاف محسوب می شه که تاحالا چندین مورد موفق در دادگاه هم بوده.
اونم اینه که قبل از انجام همچین حرکاتی رده بالاها سهام رو بفروشن.
اگر سهام یونیتی ارزشش بر نگرده احتمالا سر همین مورد به زودی ازشون شکایت می کنن.
اینی که FFXVI خوب فروخته به نسبت تعداد PS5 فروخته شده و ... یک سری دروغ بود که خود سران SE هم طبق لیک های جلسه های داخلی اشون بهش باور نداشتن و می گفتن که فروشی که باید داشته باشه رو نداشته.
قرارداد های سونی/SE اونطور که به نظر میاد برای SE چندان مساعد نیست. کیفیت پایین یک سری عناوینشون مثل Forspoken هم کنار این قرار بدید اوضاع خیلی بی ریخت می شه.
صحبت از NFT و ... هم که هدشات اه.
تیم Unity از یه سری از مواضعش داره عقبنشینی میکنه:
اینطور که شنیده شده، هزینهها از شخصی که لایسنس Unity رو داره گرفته میشه. به نظر میرسه که فکر اینجاش رو نکردن که اگه یه استودیوی بیرونی یه بازی رو پورت کنه چه اتفاقی میفته.
- هزینه فقط برای بار اول نصب کردن بازی گرفته میشه و نه هر بار.
- ولی اگه بازی روی چند تا دستگاه نصب بشه کماکان هزینه به همون تعداد گرفته میشه.
- بازیها و باندلهایی که برای خیریه فروش میرن مشمول نمیشن.
- بیشتر دموها هم مشمول این هزینه نمیشن.
- برای گیمپس هزینهها از ارائه دهنده خدمات گرفته میشه نه از بازیسازان.
- اگر بازیسازان موبایل از سرویس تبلیغاتی خود Unity استفاده کنن مشمول این هزینه نمیشن.
=================
مدیران Unity پیشاپیش سهام خودشون رو در چند روز گذشته فروختن. ممکنه که دلیلش این باشه که حدس میزدن که سهام شرکت بعد از این خبر افت کنه.
View attachment 309051
View attachment 309052
=================
View attachment 309050
=================
نظر John Riccitello، مدیر عامل Unity درباره سیستم microtransaction:
View attachment 309054
View attachment 309055
ناصر رو یونیتیه؟تو آپدیت 2023 اول حسابی به پرفورمنس انجین و کلا UI اش ریدن، حالا هم که این داستان. خسته نباشن واقعا.
این تاکاشی که مطلب بلومبرگ رو نوشته، به دلایلی نفرت عجیبی از FFXVI داره. از دو هفته بعد از انتشار بازی و در حالی که فروش اولیه ۳ میلیون نسخه اعلام شده بود که اصلاً رقم بدی برای روزهای اول نبود، شروع کرد به توئیت زدن و بعدش هی ادامه داده تا امروز:راستی این مطلبه در مورد FF16 نوشته Mixed Review و اینا ، بازی بی مشکل نیست، مطمئنا شاهکار هم نیست... ولی نامردا یه جوری نکوبید تو سر بازی انگار متا 60 شده
ناصر رو یونیتیه؟
همه این فاز منفیا کار این بشر بوده؟این تاکاشی که مطلب بلومبرگ رو نوشته، به دلایلی نفرت عجیبی از FFXVI داره. از دو هفته بعد از انتشار بازی و در حالی که فروش اولیه ۳ میلیون نسخه اعلام شده بود که اصلاً رقم بدی برای روزهای اول نبود، شروع کرد به توئیت زدن و بعدش هی ادامه داده تا امروز:
نمیگم طرف دروغ میگه، ولی دیگه این میزان گیر دادن به یه موضوع هم خیلی جالبه! درسته که انتظارات از فروش FFXVI بیشتر بوده، ولی اینکه کل مصیبتهای اسکوئر انیکس رو بندازیم گردن یه بازی یا ارتباط اسکوئر انیکس با سونی، به نظرم اشتباهه.
اینا توی همین سال ۲۰۲۳ بازی Forspoken رو داشتن که نقدهای درپیتی گرفت و اگه همون تبلیغات سونی نبود، وضعیت فروشش بدتر هم میشد و شانس آوردن که سونی بازی رو انحصار کنسولی کرده بود که حداقل از اون راه یه پولی گیرشون بیاد. تازه روز اول برای پیسی هم منتشر شد و دیگه اونجا بهانه FFXVI نبود. مثل سال قبلش که Babylon's Fall با میانگین زیبای ۴۱ اومد و اونجا هم باز اسکوئر انیکس باید جشن میگرفت که سونی بهشون پول داده بود بابت انحصار کنسولی، وگرنه کی همچین زبالهای رو میخرید که فقط دو ماه بعد از عرضه، تعداد بازیکنهای همزمانش روی استیم به عدد زیبای «یک» رسیده بود؟ یعنی اصلاً یه وضعیتیه که اگه پول مفت سونی برای انحصاری کردن همچین بازیهای داغونی به دست اسکوئر انیکس نمیرسید، شاید الآن اوضاع شرکت خرابتر از حالت فعلی هم شده بود و به نظرم سونی باید بره دادگاه شکایت کنه بابت این زبالههایی که بهش انداختن!
کلاً برعکس شرکتی مثل کپکام که به شکل خفنی احیا شده، اسکوئر انیکس داره مسیر رو اشتباه میره و به جز معدود بازیهایی که خوب از آب درمیان، آشغال زیاد عرضه میکنه. وضعیت بخش موبایل این شرکت هم امسال جالب نبوده و نسبت به قبل افت داشته. وضعیت بخش آنلاین و MMO هم قابل مقایسه با قبل نیست و حدود دو سال از اومدن FFXIV: Endwalker میگذره و طبیعیه که سود این بخش پایینتر اومده باشه.
در مورد همین FFXVI هم تعارف نداریم که! اگه بازی روز اول به طور همزمان با PS5 برای ایکس باکس میاومد هم احتمالاً تفاوت نجومی نمیکرد و یه دفعه ۳ میلیون نسخه به ۶ میلیون نمیرسید. ایکس باکس توی غربیترین بازیها هم کلی از پلی استیشن عقب افتاده و بعضی وقتها آمارهایی از نسبت فروش میاد که آدم حیرت میکنه، چه برسه به بازیهای شرقی. حالا اوضاع دو نسل فعلی ایکس باکس به کنار، توی همون دوران X360 که این کنسول داخل آمریکا طوفان به پا کرده بود هم آمار اولیه که از فروش FFXIII توی آمریکا اومده بود، روی PS3 حدود ۸۰۰ هزار نسخه فروخته بود و روی X360 حدود ۵۰۰ هزار.
دقت کنین توی بهترین نسل ایکس باکس و اون هم توی آمریکا، یعنی جایی که تقریباً نصف فروش X360 رو به خودش اختصاص میداد و به مراتب بیشتر از PS3 توی اونجا فروخته بود هم تعداد FFXIIIهای کمتری نسبت به PS3 فروخت! دیگه بقیه نقاط دنیا که هیچی.
البته بحث پیسی فرق میکنه و FFXVI اونجا پتانسیل بیشتری برای فروش داشته که اون هم اگه اشتباه نکنم، قراردادشون جوریه که اسکوئر انیکس میتونه ۶ ماه بعد از PS5 نسخه پیسی رو منتشر کنه و خیلی فاصله زیادی نیست. این وسط بحث نینتندو هم هست که با این فروش رویایی سوئیچ و احتمالاً ادامه همین روند برای کنسول بعدیشون، میتونه پلتفرم مناسبی برای FF باشه و باید دید اسکوئر انیکس برای نسخه بعدی چیکار میکنه.
این ریسپاون چرا هی داون گرید میشن.... وقتی دوتا ابر ای پی TF و JEDI داری و هر دو هم این همه موفقیت داشتن عجیبه که اعضای کلیدی ول میکنن میرن.کارگردان دو نسخه اخیر استاروارز استدیو ریسپاون
(Stig Asmussen) بزودی استدیو رو ترک می کنه