سرخط خبرها

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
to be fair...
هر 3 بازی تایید شده کراس-جن هستن. هنوز عملکرد هیچکدوم رو هم ندیدیم. باید صبر کنیم تا عرضه.
نسخه PS4 بازی ها رو اجرا میکنن انگار!

بازی Death Stranding هم تایید شد که برای آیفون 15 پرو میاد
 
من چندتا نکته رو یاد اوری کنم
اول اینکه از اونجایی که آیفون ریلیز سالانه داره پیشرفت سخت افزارش خیلی سریعتر از کنسولاییه که هر ۷ سال یه بار رفرش میشن.
حتی اگه ایفون ۱۵ پرو در حد تهدید برای کنسول نباشه قطعا طی ۲-۳ سال آیفون به اونجا میرسه

دوم اینکه اپل کلا به اکوسیستم فوق العاده ش که ایفون قلبشه شهرت داره با اومدن بازای بزرگ برای ایفون راه برای پورت شدن بازیا برای مک و اپل تیوی (اصلا معماری A17 شدیدا شبیه M2هست و‌ پورت ساده ای خواهد بود) هم باز میشه و بالاخره طی چندسال میشه مک رو‌ یع رقیب جدی برای ویندوز در زمینه گیم دید
این اکوسیستم کنار اپل تی وی که با این بازیا عملا به ultimate living room device تبدیل میشه میتونه تمام ابزار فنی لازم رو به اپل بده تا سرویس اپل ارکید رو به اسکیل گیم پس برسونه.

من‌ فکر میکنم درصد زیادی از مردم خصوصا در کشورای پیشرفته وقتی ببینن میتونن کالاف دیوتی، فیفا و بازیای این مدلی رو با همین کیفیت کنسولی روی موبایل یا مکی که از قبل دارن و قطعا بازم میخرنش بازی کنن دلیلی برای خرج اضافه برای خرید یه کنسول نمی بینن
 
این بازی ها الان روی pc هندهلد هایی با یک سوم قیمت آیفون ۱۵ اجرا میشن
کدوم انقلاب
Analyst: Steam Deck will sell 3 million units by 2023's end
کل pc هندهلد ها روی هم 5 میلیون دستگاه نفروختن
فقط در 6 ماه اول 2023 بیش از 47.5 میلیون iphone 14 pro / pro max عرضه شده
iPhone 14 Pro Max tops smartphone shipments for first half of 2023.
1694545959630.png

ایفون 16 ( با همین چیپ A17 ) قطعا قابلیت اجرایی بازی های کنسولی خواهد داشت
با توجه به امار فروش عجیب و غریب ایفون
Apple made a total of 225.3 million global iPhone shipments in 2022
2025 ایفون به بزرگترین بازار صنعت گیم تبدیل می شه
 
Analyst: Steam Deck will sell 3 million units by 2023's end
کل pc هندهلد ها روی هم 5 میلیون دستگاه نفروختن
فقط در 6 ماه اول 2023 بیش از 47.5 میلیون iphone 14 pro / pro max عرضه شده
iPhone 14 Pro Max tops smartphone shipments for first half of 2023.
View attachment 308989

ایفون 16 ( با همین چیپ A17 ) قطعا قابلیت اجرایی بازی های کنسولی خواهد داشت
با توجه به امار فروش عجیب و غریب ایفون
Apple made a total of 225.3 million global iPhone shipments in 2022
2025 ایفون به بزرگترین بازار صنعت گیم تبدیل می شه
همین الان ۵۵ درصد درامد گیمینگ از موبایله که بیشترش از آیفونه
آیفون توی درامد همین حالا در سطح نینتندو سویچ هست
 
  • Like
Reactions: Bax and pouria.sh
فقط خوبه به مرور این نزدیک شدن کنسول و موبایل و طبیعتا کامیونیتی هاشون، بازی های کنسول PC هم موبایلیزه و فرهنگشون رو موبایلی نکنه... از این که الان هست بیشتر نکنه...

رقابت ولی احتمالا مفید باشه...
 
من همیشه از موقع طرح اپل برای پورت بازی ها ویندوز رو مک میگفتم کم کم اپل می‌ره به سمت اپل کنسول
اما الان متوجه شدم اپل داره کنسول رو میاره تو پلتفرم هاش :D
گیمینگ AAA روی آیفون
گیمینگ روی مک
گیمینگ روی اپل تی وی
بدون کلاد و کاملا نیتیو
الان حتما تو ردموند آژیر قرمز روشن کردن و جلسه اضطراری گرفتن مطمئن باشید :D
 
شاید سیری ها بگن خب چه اهمیتی داره :D بله درسته امروزه شما گوشی آیفون ۱۵ پرو با کانفیگ پایه ۱۲۸ گیگ که به بخشیش هم قطعا برا سیستم عامل می‌ره...با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه میشه.
در مقام مقایسه سری اس ۳۰۰ و کنسول های دستی عموما تو رنج ۶۰۰ ۷۰۰ دلار عرضه میشن.
پس این خبر امروز چندان دل انگیز. نیست . قطعا کیفیت اجرایی همون بازی رو سخت افزار ۳۰۰ دلاری بهتر از این گوشی ۱۰۰۰ دلاری خواهد بود اما
اما گوشی ها هر سال بروز رسانی میشن و این چیزی که ما امروز تو a17pro دیدم در نسل های بعدی میاد تو مدل های پایه
روزی خواهد رسید iphone SE های ۴۰۰ دلاری این چنین پردازنده ای داشته باشن و اون موقع قطعا آیفون های پرو پردازنده هیولاتری دارن.
پس نتیجه میگیریم آره الان نمکه...ولی سال های آینده هیولاس!
و این شاید دلیلی هست که ما باید قبول کنیم.... گاهی کنسول های میان نسلی لازمند :D
 
بدبخت شدیم رفت دیگه . لابد از این به بعد بازی هارو یک جور داغونی میسازن که رو این گوشی های جهنمیه لعنتی هم اجرا بشن .
فقط خوبه به مرور این نزدیک شدن کنسول و موبایل و طبیعتا کامیونیتی هاشون، بازی های کنسول PC هم موبایلیزه و فرهنگشون رو موبایلی نکنه... از این که الان هست بیشتر نکنه...

رقابت ولی احتمالا مفید باشه...
فکر می‌کردم فقط من نگران این قضیه هستم! :D
معلوم نیست ماجرا به کجا می‌رسه و شاید اصلاً یه جَو زودگذر باشه و خوب جواب نده و ولش کنن. ولی اگه اپل جدی بگیره و فروش بازی‌ها هم با توجه به تعداد نجومی دارندگان آیفون بالا باشه، بعید نیست بعضی از شرکت‌ها بیشتر به سمت بازار موبایل کشیده بشن.
یعنی ممکنه به تدریج تا چند سال دیگه ده‌ها میلیون گیمر موبایلی مخاطب بازی‌های AAA بشن و بعد از آیفون، کم‌کم نوبت به اندروید هم برسه و یه بازار خیلی عظیمی با چند صد میلیون مخاطب شکل بگیره. بعدش بعضی از شرکت‌ها می‌گن مخاطب‌های ما روی موبایل بیشتر هستن، پس سیستم تولید بازی‌ها رو به اون سمت ببریم و هم از نظر پیچیدگی‌های فنی و هم رابط کاربری و حتی مدل گیم‌پلی، یه جوری بسازیم که با موبایل بیشتر جور باشن. :|
حالا تازه این یه بخش ماجرا هست و من یه نگرانی بدتری هم دارم! اینکه در طولانی‌مدت شاید انقدر گیمر موبایلی (برای بازی‌های درست حسابی مثل همین‌هایی که معرفی شدن، نه مفهوم فعلی بازی موبایل) زیاد بشه که دیگه کنسول زیر سایه اون قرار بگیره و یه وضعیتی بشه که بعضی از شرکت‌های کوچیک‌تر بگن اصلاً بی‌خیال بازار کنسول! فقط برای موبایل می‌سازیم و ۱۰ میلیون نسخه هم می‌فروشه و حالش رو می‌بریم. البته این دیگه خیلی دیدگاه تاریکی هست و امیدوارم به اونجاها نرسیم، ولی احتمالش صفر هم نیست.
این وسط یه نکته مثبت هم وجود داره و اون فروش بیشتر بازی‌ها هست که به خیلی از شرکت‌ها کمک می‌کنه توی این صنعت بی‌رحم، راحت‌تر پیش برن و نگرانی کمتری نسبت به ورشکستگی داشته باشن. ولی حتی همین موضوع هم یه نکته منفی داره که به تعداد پلتفرم‌ها برمی‌گرده. انقدر تعداد پلتفرم‌های بازی زیاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شه که معلوم نیست عملیات تولید و بهینه‌سازی بازی‌ها چطوری باید پیش بره! یعنی شرکتی که بخواد همه رو پوشش بده، باید برای این تعداد پلتفرم بازی بسازه:
۱. پی‌سی
۲. پلی استیشن ۵
۳. ایکس باکس سری ایکس
۴. ایکس باکس سری اس
۵. کنسول بعدی نینتندو
۶. آیفون
۷. به احتمال زیاد پلی استیشن ۵ پرو و شاید هم ایکس باکس میان‌نسلی
تازه همین کنسول‌های فعلی هم توی خیلی از بازی‌ها ۲،۳ حالت گرافیکی دارن که اون‌ها هم نیاز به بهینه‌سازی دارن! کلاً وضعیت عجیب غریبیه! :D
 
مهم ترین مشکل گیمینگ روی موبایل همیشه کنترل بوده نه گرافیک، که به نظر میاد هنوز وجود داره.
رقابت با کمپانیایی در سطح سونی و نینتندو قطعا 80 میلیارد دلار خرج نمیخواد
خرید اکتیویژن و بتسدا قطعا برای این بود که با داشتن محتوا بتونن در هر حالت با حضور اپل توی بازار حضور فعال داشته باشن
 
فکر می‌کردم فقط من نگران این قضیه هستم! :D
معلوم نیست ماجرا به کجا می‌رسه و شاید اصلاً یه جَو زودگذر باشه و خوب جواب نده و ولش کنن. ولی اگه اپل جدی بگیره و فروش بازی‌ها هم با توجه به تعداد نجومی دارندگان آیفون بالا باشه، بعید نیست بعضی از شرکت‌ها بیشتر به سمت بازار موبایل کشیده بشن.
یعنی ممکنه به تدریج تا چند سال دیگه ده‌ها میلیون گیمر موبایلی مخاطب بازی‌های AAA بشن و بعد از آیفون، کم‌کم نوبت به اندروید هم برسه و یه بازار خیلی عظیمی با چند صد میلیون مخاطب شکل بگیره. بعدش بعضی از شرکت‌ها می‌گن مخاطب‌های ما روی موبایل بیشتر هستن، پس سیستم تولید بازی‌ها رو به اون سمت ببریم و هم از نظر پیچیدگی‌های فنی و هم رابط کاربری و حتی مدل گیم‌پلی، یه جوری بسازیم که با موبایل بیشتر جور باشن. :|
حالا تازه این یه بخش ماجرا هست و من یه نگرانی بدتری هم دارم! اینکه در طولانی‌مدت شاید انقدر گیمر موبایلی (برای بازی‌های درست حسابی مثل همین‌هایی که معرفی شدن، نه مفهوم فعلی بازی موبایل) زیاد بشه که دیگه کنسول زیر سایه اون قرار بگیره و یه وضعیتی بشه که بعضی از شرکت‌های کوچیک‌تر بگن اصلاً بی‌خیال بازار کنسول! فقط برای موبایل می‌سازیم و ۱۰ میلیون نسخه هم می‌فروشه و حالش رو می‌بریم. البته این دیگه خیلی دیدگاه تاریکی هست و امیدوارم به اونجاها نرسیم، ولی احتمالش صفر هم نیست.
این وسط یه نکته مثبت هم وجود داره و اون فروش بیشتر بازی‌ها هست که به خیلی از شرکت‌ها کمک می‌کنه توی این صنعت بی‌رحم، راحت‌تر پیش برن و نگرانی کمتری نسبت به ورشکستگی داشته باشن. ولی حتی همین موضوع هم یه نکته منفی داره که به تعداد پلتفرم‌ها برمی‌گرده. انقدر تعداد پلتفرم‌های بازی زیاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شه که معلوم نیست عملیات تولید و بهینه‌سازی بازی‌ها چطوری باید پیش بره! یعنی شرکتی که بخواد همه رو پوشش بده، باید برای این تعداد پلتفرم بازی بسازه:
۱. پی‌سی
۲. پلی استیشن ۵
۳. ایکس باکس سری ایکس
۴. ایکس باکس سری اس
۵. کنسول بعدی نینتندو
۶. آیفون
۷. به احتمال زیاد پلی استیشن ۵ پرو و شاید هم ایکس باکس میان‌نسلی
تازه همین کنسول‌های فعلی هم توی خیلی از بازی‌ها ۲،۳ حالت گرافیکی دارن که اون‌ها هم نیاز به بهینه‌سازی دارن! کلاً وضعیت عجیب غریبیه! :D
دقیقا، افرین توضیح خیلی خوبی بود...

فقط انواع و اقسام اندروید در اینده هم بهش اضافه کن :)]

حالا خوشبینانه نگاه کنیم، شاید نکات مثبت هم دیگه رو بگیرند و یک تعادل به وجود بیاد، یعنی از طرفی افرین یک نسخه مثلا ساده تر از بازی (یا پایه و نرمال حتی) رو موبایل و فروش انفجاری میتونه تقریبا خیال استودیو از منابع مالی در اینده رو حداقل از نگرانی در بیاره، از طرف دیگه شاید همین باعث شه گیمر های موبایلی هم به مرور سلایق جدید، انتظارات جدید و نزدیک به گیمر های کنسول-پی سی پیدا کنند، حداقل یک بخش مهم چند ده میلیون نفری ازشون، و این به مرور باعث میشه حداقل بازی ها و چشم انداز طراحیشون، اسیب جدی نبینند.. در واقع شاید زور بازی های کنسول - پی سی، از زور بازی های موبایل در تبدیل به الگو شدن، بیشتر باشه، مخصوصا اگه قیمت ها و مدل اقتصادی، مناسب بازار موبایل باشن...

یک نمونه دیگه مثلا بالدرزگیت 3 و بازی های قبلی استودیو، زمانی که نقش افرینی های کلاسیک یا دانجنز اند دراگونز ها تصور میشد رو به افول و حتی انقراض باشند، BG3 و لارین نشون دادن که نه تنها میشه با کیفیت بسیار بالا همچنان این سبک هارو ادامه داد، که گیمر های زیادی هم مشتاقانه ازش حمایت میکنند، یعنی بازار وجود داره، حتی اگه سازنده ها کشف نکرده باشن یا بهش دسترسی نداشته باشن،

میخوام بگم یعنی تا ماها، که بازار ویدئوگیم های کنسولی-پی سی رو تشکیل میدیم، وجود داریم، شاید هیچ وقت عملا صنعت بازی در ابعاد جدیش، به مشکل خاصی بر نخوره، شاید سگا ها از کنسول ساز و ناشر سخت افزار نرم افزار، تبدیل به ناشر های فقط نرم افزاری شن، اما از طرف دیگه پلی استیشن ها و اکس باکس ها پدید میان و جای خالی رو پر میکنند، نینتندو ها همچنان اصالت خودشون رو حفظ میکنند و سلیقه ماها هم به انقراض نمیرسه :-"
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or