Last edited by a moderator:
نسخه PS4 بازی ها رو اجرا میکنن انگار!to be fair...
هر 3 بازی تایید شده کراس-جن هستن. هنوز عملکرد هیچکدوم رو هم ندیدیم. باید صبر کنیم تا عرضه.
Analyst: Steam Deck will sell 3 million units by 2023's endاین بازی ها الان روی pc هندهلد هایی با یک سوم قیمت آیفون ۱۵ اجرا میشن
کدوم انقلاب
همین الان ۵۵ درصد درامد گیمینگ از موبایله که بیشترش از آیفونهAnalyst: Steam Deck will sell 3 million units by 2023's end
کل pc هندهلد ها روی هم 5 میلیون دستگاه نفروختن
فقط در 6 ماه اول 2023 بیش از 47.5 میلیون iphone 14 pro / pro max عرضه شده
iPhone 14 Pro Max tops smartphone shipments for first half of 2023.
View attachment 308989
ایفون 16 ( با همین چیپ A17 ) قطعا قابلیت اجرایی بازی های کنسولی خواهد داشت
با توجه به امار فروش عجیب و غریب ایفون
Apple made a total of 225.3 million global iPhone shipments in 2022
2025 ایفون به بزرگترین بازار صنعت گیم تبدیل می شه
مهم ترین مشکل گیمینگ روی موبایل همیشه کنترل بوده نه گرافیک، که به نظر میاد هنوز وجود داره.
خب اون دیگه میره تو بحث اکسسوری، ما در داریم در حالت عادی نگاه میکنیم.یه ریزر کیشی مشکل رو حل می کنه ها!
بدبخت شدیم رفت دیگه . لابد از این به بعد بازی هارو یک جور داغونی میسازن که رو این گوشی های جهنمیه لعنتی هم اجرا بشن .
فکر میکردم فقط من نگران این قضیه هستم!فقط خوبه به مرور این نزدیک شدن کنسول و موبایل و طبیعتا کامیونیتی هاشون، بازی های کنسول PC هم موبایلیزه و فرهنگشون رو موبایلی نکنه... از این که الان هست بیشتر نکنه...
رقابت ولی احتمالا مفید باشه...
رقابت با کمپانیایی در سطح سونی و نینتندو قطعا 80 میلیارد دلار خرج نمیخوادمهم ترین مشکل گیمینگ روی موبایل همیشه کنترل بوده نه گرافیک، که به نظر میاد هنوز وجود داره.
دقیقا، افرین توضیح خیلی خوبی بود...فکر میکردم فقط من نگران این قضیه هستم!
معلوم نیست ماجرا به کجا میرسه و شاید اصلاً یه جَو زودگذر باشه و خوب جواب نده و ولش کنن. ولی اگه اپل جدی بگیره و فروش بازیها هم با توجه به تعداد نجومی دارندگان آیفون بالا باشه، بعید نیست بعضی از شرکتها بیشتر به سمت بازار موبایل کشیده بشن.
یعنی ممکنه به تدریج تا چند سال دیگه دهها میلیون گیمر موبایلی مخاطب بازیهای AAA بشن و بعد از آیفون، کمکم نوبت به اندروید هم برسه و یه بازار خیلی عظیمی با چند صد میلیون مخاطب شکل بگیره. بعدش بعضی از شرکتها میگن مخاطبهای ما روی موبایل بیشتر هستن، پس سیستم تولید بازیها رو به اون سمت ببریم و هم از نظر پیچیدگیهای فنی و هم رابط کاربری و حتی مدل گیمپلی، یه جوری بسازیم که با موبایل بیشتر جور باشن.
حالا تازه این یه بخش ماجرا هست و من یه نگرانی بدتری هم دارم! اینکه در طولانیمدت شاید انقدر گیمر موبایلی (برای بازیهای درست حسابی مثل همینهایی که معرفی شدن، نه مفهوم فعلی بازی موبایل) زیاد بشه که دیگه کنسول زیر سایه اون قرار بگیره و یه وضعیتی بشه که بعضی از شرکتهای کوچیکتر بگن اصلاً بیخیال بازار کنسول! فقط برای موبایل میسازیم و ۱۰ میلیون نسخه هم میفروشه و حالش رو میبریم. البته این دیگه خیلی دیدگاه تاریکی هست و امیدوارم به اونجاها نرسیم، ولی احتمالش صفر هم نیست.
این وسط یه نکته مثبت هم وجود داره و اون فروش بیشتر بازیها هست که به خیلی از شرکتها کمک میکنه توی این صنعت بیرحم، راحتتر پیش برن و نگرانی کمتری نسبت به ورشکستگی داشته باشن. ولی حتی همین موضوع هم یه نکته منفی داره که به تعداد پلتفرمها برمیگرده. انقدر تعداد پلتفرمهای بازی زیاد شده و روز به روز هم بیشتر میشه که معلوم نیست عملیات تولید و بهینهسازی بازیها چطوری باید پیش بره! یعنی شرکتی که بخواد همه رو پوشش بده، باید برای این تعداد پلتفرم بازی بسازه:
۱. پیسی
۲. پلی استیشن ۵
۳. ایکس باکس سری ایکس
۴. ایکس باکس سری اس
۵. کنسول بعدی نینتندو
۶. آیفون
۷. به احتمال زیاد پلی استیشن ۵ پرو و شاید هم ایکس باکس میاننسلی
تازه همین کنسولهای فعلی هم توی خیلی از بازیها ۲،۳ حالت گرافیکی دارن که اونها هم نیاز به بهینهسازی دارن! کلاً وضعیت عجیب غریبیه!