Last edited by a moderator:
خرید بتسدا و اکتیویژن برای این بود که همزمان با سونی و نینتندو رو مویابل هم محتوا داشته باشن.رقابت با کمپانیایی در سطح سونی و نینتندو قطعا 80 میلیارد دلار خرج نمیخواد
خرید اکتیویژن و بتسدا قطعا برای این بود که با داشتن محتوا بتونن در هر حالت با حضور اپل توی بازار حضور فعال داشته باشن
View attachment 309016
در اقدامی ناگهانی شرکت Unity اعلام کرد که از همه بازی هایی که با موتور بازیسازی اش توسعه داده شده اند قراره یه مبلغی بگیره به ازای هر دانلود و نصبی که از اون بازی صورت می گیره
این شامل خرید بازی ها
نصب بازی های
نصب دوباره بازی ها
نصب چند باره بازی از روی یه اکانت روی چند تا سیستم
دموی بازی ها
دانلود بازی ها از طریق سرویس های اشتراکی
و حتی اجراشون از طریق استریمینگ میشه
Unity introducing new fee attached to game installs
View attachment 309019View attachment 309018View attachment 309017
و خب.... به نظر نمیاد دولوپرها. مخصوصا دولوپرهای ایندی خوشحال باشن از این قضیه
این خبر دردناک تری بود تا موبایل گیمینگ اپل.View attachment 309016
در اقدامی ناگهانی شرکت Unity اعلام کرد که از همه بازی هایی که با موتور بازیسازی اش توسعه داده شده اند قراره یه مبلغی بگیره به ازای هر دانلود و نصبی که از اون بازی صورت می گیره
این شامل خرید بازی ها
نصب بازی های
نصب دوباره بازی ها
نصب چند باره بازی از روی یه اکانت روی چند تا سیستم
دموی بازی ها
دانلود بازی ها از طریق سرویس های اشتراکی
و حتی اجراشون از طریق استریمینگ میشه
Unity introducing new fee attached to game installs
View attachment 309019View attachment 309018View attachment 309017
و خب.... به نظر نمیاد دولوپرها. مخصوصا دولوپرهای ایندی خوشحال باشن از این قضیه
درست این سناریو که گفتی سر PC گیمرها (البته پی سی گیمرهای قدیم) آمد. حالا توی یه سری ژانرها مثل FPS این تاثیر ملو تر بود اما توی یه سری مثل دراگون ایج از شماره دوم کلاً زدن مسیر رو عوض کردن یا بدتر از اون یه ژانری مثل RTS رسماً در افق محو شد.فکر میکردم فقط من نگران این قضیه هستم!
معلوم نیست ماجرا به کجا میرسه و شاید اصلاً یه جَو زودگذر باشه و خوب جواب نده و ولش کنن. ولی اگه اپل جدی بگیره و فروش بازیها هم با توجه به تعداد نجومی دارندگان آیفون بالا باشه، بعید نیست بعضی از شرکتها بیشتر به سمت بازار موبایل کشیده بشن.
یعنی ممکنه به تدریج تا چند سال دیگه دهها میلیون گیمر موبایلی مخاطب بازیهای AAA بشن و بعد از آیفون، کمکم نوبت به اندروید هم برسه و یه بازار خیلی عظیمی با چند صد میلیون مخاطب شکل بگیره. بعدش بعضی از شرکتها میگن مخاطبهای ما روی موبایل بیشتر هستن، پس سیستم تولید بازیها رو به اون سمت ببریم و هم از نظر پیچیدگیهای فنی و هم رابط کاربری و حتی مدل گیمپلی، یه جوری بسازیم که با موبایل بیشتر جور باشن.
حالا تازه این یه بخش ماجرا هست و من یه نگرانی بدتری هم دارم! اینکه در طولانیمدت شاید انقدر گیمر موبایلی (برای بازیهای درست حسابی مثل همینهایی که معرفی شدن، نه مفهوم فعلی بازی موبایل) زیاد بشه که دیگه کنسول زیر سایه اون قرار بگیره و یه وضعیتی بشه که بعضی از شرکتهای کوچیکتر بگن اصلاً بیخیال بازار کنسول! فقط برای موبایل میسازیم و ۱۰ میلیون نسخه هم میفروشه و حالش رو میبریم. البته این دیگه خیلی دیدگاه تاریکی هست و امیدوارم به اونجاها نرسیم، ولی احتمالش صفر هم نیست.
این وسط یه نکته مثبت هم وجود داره و اون فروش بیشتر بازیها هست که به خیلی از شرکتها کمک میکنه توی این صنعت بیرحم، راحتتر پیش برن و نگرانی کمتری نسبت به ورشکستگی داشته باشن. ولی حتی همین موضوع هم یه نکته منفی داره که به تعداد پلتفرمها برمیگرده. انقدر تعداد پلتفرمهای بازی زیاد شده و روز به روز هم بیشتر میشه که معلوم نیست عملیات تولید و بهینهسازی بازیها چطوری باید پیش بره! یعنی شرکتی که بخواد همه رو پوشش بده، باید برای این تعداد پلتفرم بازی بسازه:
۱. پیسی
۲. پلی استیشن ۵
۳. ایکس باکس سری ایکس
۴. ایکس باکس سری اس
۵. کنسول بعدی نینتندو
۶. آیفون
۷. به احتمال زیاد پلی استیشن ۵ پرو و شاید هم ایکس باکس میاننسلی
تازه همین کنسولهای فعلی هم توی خیلی از بازیها ۲،۳ حالت گرافیکی دارن که اونها هم نیاز به بهینهسازی دارن! کلاً وضعیت عجیب غریبیه!
این شامل بازی های قبل هم میشه یا بازی های جدیده؟
الان تیم چری قهر کنه سیلک سانگ رو نده کی پاسخگوئه؟
Godot خیلی مبتدی تر از Unity اه.تا وقتی godot هست یونیتی با اینکارا فقط خودشو از رده خارج میکنه.
بخش اول، به سلامتی منتظر پلاس 200$ هن باید باشیم پستیم Unity از یه سری از مواضعش داره عقبنشینی میکنه:
اینطور که شنیده شده، هزینهها از شخصی که لایسنس Unity رو داره گرفته میشه. به نظر میرسه که فکر اینجاش رو نکردن که اگه یه استودیوی بیرونی یه بازی رو پورت کنه چه اتفاقی میفته.
- هزینه فقط برای بار اول نصب کردن بازی گرفته میشه و نه هر بار.
- ولی اگه بازی روی چند تا دستگاه نصب بشه کماکان هزینه به همون تعداد گرفته میشه.
- بازیها و باندلهایی که برای خیریه فروش میرن مشمول نمیشن.
- بیشتر دموها هم مشمول این هزینه نمیشن.
- برای گیمپس هزینهها از ارائه دهنده خدمات گرفته میشه نه از بازیسازان.
- اگر بازیسازان موبایل از سرویس تبلیغاتی خود Unity استفاده کنن مشمول این هزینه نمیشن.
=================
مدیران Unity پیشاپیش سهام خودشون رو در چند روز گذشته فروختن. ممکنه که دلیلش این باشه که حدس میزدن که سهام شرکت بعد از این خبر افت کنه.
View attachment 309051
View attachment 309052
=================
View attachment 309050
=================
نظر John Riccitello، مدیر عامل Unity درباره سیستم microtransaction:
View attachment 309054
View attachment 309055
حرکت Unity جرم و خلاف محسوب نمی شه اما یک چیزی جرم و خلاف محسوب می شه که تاحالا چندین مورد موفق در دادگاه هم بوده.بخش اول، به سلامتی منتظر پلاس 200$ هن باید باشیم پس
---
بخش دوم هم... احیانا این حرکت خلاف و جرم حساب نمیشه؟
ولی کلا حس میکنم این نحوه ی پرداخت و اینا رو میرن ازشون شکایت میکنند و دادگاه یه بی*اخ به یونیتی میده، حداقل در مورد بازی های عرضه شده (البته در حال ساخت هم حقیقتا باید شامل بشه)
طرف بازی رو بر اساس هزینه هاش ساخته، قیمت زده و منتشر کرده، نمیتونه یهو که حالا به ازای هر دانلود بیاد پول بده به اینا
این وسط گویا یه سری از بازی های نینتندو هم با یونیتی بودن، مثل Fire Emblem آخری و پوکمون Go و ...
نینتندو هم که کلا با دادگاه میانه ش خوبه میاد میزنه تو پوزشون
اینی که FFXVI خوب فروخته به نسبت تعداد PS5 فروخته شده و ... یک سری دروغ بود که خود سران SE هم طبق لیک های جلسه های داخلی اشون بهش باور نداشتن و می گفتن که فروشی که باید داشته باشه رو نداشته.Square enix از زمان عرضه Ffxvi ، نزدیک به دو میلیارد دلار ارزش بازار خود را از دست داده
‘Final Fantasy’ Maker’s 30% Plunge May Be Just the Beginning