سرخط خبرها

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
1694584105969.png

در اقدامی ناگهانی شرکت Unity اعلام کرد که از همه بازی هایی که با موتور بازیسازی اش توسعه داده شده اند قراره یه مبلغی بگیره به ازای هر دانلود و نصبی که از اون بازی صورت می گیره
این شامل خرید بازی ها
نصب بازی های
نصب دوباره بازی ها
نصب چند باره بازی از روی یه اکانت روی چند تا سیستم
دموی بازی ها
دانلود بازی ها از طریق سرویس های اشتراکی
و حتی اجراشون از طریق استریمینگ میشه

Unity introducing new fee attached to game installs

1694584361891.png 1694584329950.png 1694584316594.png

و خب.... به نظر نمیاد دولوپرها. مخصوصا دولوپرهای ایندی خوشحال باشن از این قضیه :-"
 
موبایل گیمینک نمیتونه AAA گیمینگ رو از بین ببره یا فروش کنسول ها رو کلا حذف کنه.(حداقل تو میان مدت) ولی با توجه به بازار بزرگی که داره مطمینا رو فرم و محتوای بازیهای AAA تاثیر خواهد گذاشت.
ولی اینکه این تاثیر چقدره به عواملی مثه سخت افزار موبایل ها، میزان استقبال از این نوع بازیها رو موبایل و همینطور پیشرفت های کلاود رو کنسول بستگی داره.

این تغییرم ناگزیر هست بالاخره، چون تو هر صنعتی هر جایی که مشتری بیشتر باشه منابع هم صرف تامین نیازهای اون قسمت میشه. ولی امیدوارم این تاثیر گذاری کم باشه یا حداقل تو کوتاه مدت نتونه خیلی اثرشو رو بازار بازیهای بزرگ بذاره تا ما هنوز بتونیم گاهی بازی به معنای کلمه واقعی انجام بدیم:D

رقابت با کمپانیایی در سطح سونی و نینتندو قطعا 80 میلیارد دلار خرج نمیخواد
خرید اکتیویژن و بتسدا قطعا برای این بود که با داشتن محتوا بتونن در هر حالت با حضور اپل توی بازار حضور فعال داشته باشن
خرید بتسدا و اکتیویژن برای این بود که همزمان با سونی و نینتندو رو مویابل هم محتوا داشته باشن.

وگرنه اگر جریان فقط موبایل گیمینگ بود، مایکرو میتونست با یک چهارم این هزینه شرکتهای معروف ساخت بازیهای موبایلی رو بخره تا براش کلی بازی پولساز بسازن ( بازیهایی مثه گنشین ایمپکت که درامدشون از 90 درصد این خرید 80 میلیارد دلاری بیشتر ) یا حداقل بتسدا رو نمی خرید (چون بر خلاف اکتی اصلا محتوایی رو موبایل نداره)

در نتیجه بنظرم بحث مقابله با سونی هم دخیل بوده و احتمالا 50-50 بوده قصدشون از خرید
 
آخرین ویرایش:
View attachment 309016

در اقدامی ناگهانی شرکت Unity اعلام کرد که از همه بازی هایی که با موتور بازیسازی اش توسعه داده شده اند قراره یه مبلغی بگیره به ازای هر دانلود و نصبی که از اون بازی صورت می گیره
این شامل خرید بازی ها
نصب بازی های
نصب دوباره بازی ها
نصب چند باره بازی از روی یه اکانت روی چند تا سیستم
دموی بازی ها
دانلود بازی ها از طریق سرویس های اشتراکی
و حتی اجراشون از طریق استریمینگ میشه

Unity introducing new fee attached to game installs

View attachment 309019View attachment 309018View attachment 309017

و خب.... به نظر نمیاد دولوپرها. مخصوصا دولوپرهای ایندی خوشحال باشن از این قضیه :-"

دو تا عکس دیگه در وصف وخامت این اوضاع

1694584965043.png
1694584972423.png
 
View attachment 309016

در اقدامی ناگهانی شرکت Unity اعلام کرد که از همه بازی هایی که با موتور بازیسازی اش توسعه داده شده اند قراره یه مبلغی بگیره به ازای هر دانلود و نصبی که از اون بازی صورت می گیره
این شامل خرید بازی ها
نصب بازی های
نصب دوباره بازی ها
نصب چند باره بازی از روی یه اکانت روی چند تا سیستم
دموی بازی ها
دانلود بازی ها از طریق سرویس های اشتراکی
و حتی اجراشون از طریق استریمینگ میشه

Unity introducing new fee attached to game installs

View attachment 309019View attachment 309018View attachment 309017

و خب.... به نظر نمیاد دولوپرها. مخصوصا دولوپرهای ایندی خوشحال باشن از این قضیه :-"
این خبر دردناک تری بود تا موبایل گیمینگ اپل.
 
فکر می‌کردم فقط من نگران این قضیه هستم! :D
معلوم نیست ماجرا به کجا می‌رسه و شاید اصلاً یه جَو زودگذر باشه و خوب جواب نده و ولش کنن. ولی اگه اپل جدی بگیره و فروش بازی‌ها هم با توجه به تعداد نجومی دارندگان آیفون بالا باشه، بعید نیست بعضی از شرکت‌ها بیشتر به سمت بازار موبایل کشیده بشن.
یعنی ممکنه به تدریج تا چند سال دیگه ده‌ها میلیون گیمر موبایلی مخاطب بازی‌های AAA بشن و بعد از آیفون، کم‌کم نوبت به اندروید هم برسه و یه بازار خیلی عظیمی با چند صد میلیون مخاطب شکل بگیره. بعدش بعضی از شرکت‌ها می‌گن مخاطب‌های ما روی موبایل بیشتر هستن، پس سیستم تولید بازی‌ها رو به اون سمت ببریم و هم از نظر پیچیدگی‌های فنی و هم رابط کاربری و حتی مدل گیم‌پلی، یه جوری بسازیم که با موبایل بیشتر جور باشن. :|
حالا تازه این یه بخش ماجرا هست و من یه نگرانی بدتری هم دارم! اینکه در طولانی‌مدت شاید انقدر گیمر موبایلی (برای بازی‌های درست حسابی مثل همین‌هایی که معرفی شدن، نه مفهوم فعلی بازی موبایل) زیاد بشه که دیگه کنسول زیر سایه اون قرار بگیره و یه وضعیتی بشه که بعضی از شرکت‌های کوچیک‌تر بگن اصلاً بی‌خیال بازار کنسول! فقط برای موبایل می‌سازیم و ۱۰ میلیون نسخه هم می‌فروشه و حالش رو می‌بریم. البته این دیگه خیلی دیدگاه تاریکی هست و امیدوارم به اونجاها نرسیم، ولی احتمالش صفر هم نیست.
این وسط یه نکته مثبت هم وجود داره و اون فروش بیشتر بازی‌ها هست که به خیلی از شرکت‌ها کمک می‌کنه توی این صنعت بی‌رحم، راحت‌تر پیش برن و نگرانی کمتری نسبت به ورشکستگی داشته باشن. ولی حتی همین موضوع هم یه نکته منفی داره که به تعداد پلتفرم‌ها برمی‌گرده. انقدر تعداد پلتفرم‌های بازی زیاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شه که معلوم نیست عملیات تولید و بهینه‌سازی بازی‌ها چطوری باید پیش بره! یعنی شرکتی که بخواد همه رو پوشش بده، باید برای این تعداد پلتفرم بازی بسازه:
۱. پی‌سی
۲. پلی استیشن ۵
۳. ایکس باکس سری ایکس
۴. ایکس باکس سری اس
۵. کنسول بعدی نینتندو
۶. آیفون
۷. به احتمال زیاد پلی استیشن ۵ پرو و شاید هم ایکس باکس میان‌نسلی
تازه همین کنسول‌های فعلی هم توی خیلی از بازی‌ها ۲،۳ حالت گرافیکی دارن که اون‌ها هم نیاز به بهینه‌سازی دارن! کلاً وضعیت عجیب غریبیه! :D
درست این سناریو که گفتی سر PC گیمرها (البته پی سی گیمرهای قدیم) آمد. حالا توی یه سری ژانرها مثل FPS این تاثیر ملو تر بود اما توی یه سری مثل دراگون ایج از شماره دوم کلاً زدن مسیر رو عوض کردن یا بدتر از اون یه ژانری مثل RTS رسماً در افق محو شد.
 
بنظرم کنفرانس دیشب اپل و معرفی آی‌فون 15 پرو نشون میده موبایل به عنوان یه پلتفرم گیمینگ چقدر پیشرفت کرده، چیزی که اصلا ازش خبر نداشتم و فکرشو نمیکردم.
همیشه فکر میکردم مثلا ری‌تریسینگ چیزیه که فقط گیمرا میفهمن چی هست و براشون مهمه، ولی دیشب اپل داشت تفاوت ری‌تریسینگ رو با نورپردازی عادی توضیح میداد، اونم برای عام مردم. خیلی جالب بود خدایی:دی
iPhone-15-Pro-Series-Apple-17-Pro-Ray-Tracing-_2-1456x819.png iPhone-15-Pro-Series-Apple-17-Pro-Ray-Tracing-_1.png
کلا هم زمان زیادی از معرفیشون رو صرف قابلیت‌های گیمینگ گوشی، سخت افزار قوی، حتی فریم ریت بالا!:|:دی کردن. انگار کنفرانس گیمینگ بود.
+ رزیدنت اویل ویلج، ریمیک اویل 4، دیویژن و اسسینز کرید رو گوشی.

ولی نهایتا خودم از گسترس موبایل گیمینگ خوشحال نمیشم، فکر میکنم برا هاردکور گیمرا مثل ما میتونه اثر منفی داشته باشه و بیشتر وارد حاشیه بشیم.
 

Attachments

  • iPhone-15-Pro-Series-Apple-17-Pro-Ray-Tracing-_1.png
    iPhone-15-Pro-Series-Apple-17-Pro-Ray-Tracing-_1.png
    1.5 MB · مشاهده: 37
  • iPhone-15-Pro-Series-Apple-17-Pro-Ray-Tracing-_2-1456x819.png
    iPhone-15-Pro-Series-Apple-17-Pro-Ray-Tracing-_2-1456x819.png
    1.6 MB · مشاهده: 8
آقا یه شایعاتی شده مثل اینکه کنسول بعدی نینتندو پشت درهای بسته تست شده و گفتن خیلی خوب از پس بازی ها بر اومده و دمو بازی ماتریکس که رو PS5 داده بودن رو حدودا در حد PS5 اجرا کرده
که اگه واقعیت داشته باشه اقلا خیال خیلیا از بابت قدرت سخت افزاری دستگاه راحت میشه از اون طرف میمونه بازی سازی انحصاری و... که دیگه نیازی به نگرانی نداره نینتندو خودش کار بلد ترین شرکت حال حاضره
 
  • Like
Reactions: omid0 and Bax
دو تا عکس دیگه در وصف وخامت این اوضاع

View attachment 309020
View attachment 309021
این شامل بازی های قبل هم میشه یا بازی های جدیده؟
به عنوان مثال همین گنشین ایمپکت گویا با Unityه (کلا بازی های هویوورس)، با اینکه پول پارو میکنند ولی بعید میدونم دوست داشته باشن اینجوری پول بدن ، یعنی هیچ بازی سازی دوست نداره اینجوری پول بده

کلا، این قانون شامل بازی های گذشته هم میشه یا بازی هایی که جدید ساخته میشن هست؟
(الان پیام شرکتای صفحه قبل رو دیدم، جواب گرفتم:-" )

---
حالا شرکتای بزرگ هیچ

ایندی های بدبخت نابود میشن اینطوری!
مخصوصا که الان سرویس های اشتراکی هم بیشتر شدن، خیلیا بلزی رو میگیرن دانلود میکنند، 5دیقه میزنند و دراپ میکنند! صرفا در حد تست...
چنین چیزی یه عالمه هزینه میزاره رو دستشون:|


به نظر میاد Unity گور خودش رو داره میکنه اگر بعدا نیاد با تغییراتی ماست مالیش نکنه!

احتمالش هست بازی های زیادی هم کلا حذف بشن از استورها سر این قضیه:|
 
تا وقتی godot هست یونیتی با اینکارا فقط خودشو از رده خارج میکنه.
Godot خیلی مبتدی تر از Unity اه.
نمی شه جایگزین حسابش کرد.
----
به نظرم Epic سیاست های فوق العاده خوبی رو برای UE در پیش گرفته. دولوپر ها باید سویچ کنن روی UE.
این مدیر عامل Unity فوق العاده آدم تباهیه. قبل از اعلام این خبر خودش ۲ هزار تا سهمشم رو فروخته!
 
تیم Unity از یه سری از مواضعش داره عقب‌نشینی می‌کنه:
  • هزینه فقط برای بار اول نصب کردن بازی گرفته میشه و نه هر بار.
  • ولی اگه بازی روی چند تا دستگاه نصب بشه کماکان هزینه به همون تعداد گرفته میشه.
  • بازی‌ها و باندل‌هایی که برای خیریه فروش میرن مشمول نمیشن.
  • بیشتر دموها هم مشمول این هزینه نمیشن.
  • برای گیم‌پس هزینه‌ها از ارائه دهنده خدمات گرفته میشه نه از بازی‌سازان.
  • اگر بازیسازان موبایل از سرویس تبلیغاتی خود Unity استفاده کنن مشمول این هزینه نمیشن.
اینطور که شنیده شده، هزینه‌ها از شخصی که لایسنس Unity رو داره گرفته میشه. به نظر میرسه که فکر اینجاش رو نکردن که اگه یه استودیوی بیرونی یه بازی رو پورت کنه چه اتفاقی میفته.

=================

مدیران Unity پیشاپیش سهام خودشون رو در چند روز گذشته فروختن. ممکنه که دلیلش این باشه که حدس میزدن که سهام شرکت بعد از این خبر افت کنه.

1694604042073.png

1694604085693.png

=================

1694603936006.png

=================

نظر John Riccitello، مدیر عامل Unity درباره سیستم microtransaction:

1694605723155.png

1694605848013.png
 
آخرین ویرایش:
تیم Unity از یه سری از مواضعش داره عقب‌نشینی می‌کنه:
  • هزینه فقط برای بار اول نصب کردن بازی گرفته میشه و نه هر بار.
  • ولی اگه بازی روی چند تا دستگاه نصب بشه کماکان هزینه به همون تعداد گرفته میشه.
  • بازی‌ها و باندل‌هایی که برای خیریه فروش میرن مشمول نمیشن.
  • بیشتر دموها هم مشمول این هزینه نمیشن.
  • برای گیم‌پس هزینه‌ها از ارائه دهنده خدمات گرفته میشه نه از بازی‌سازان.
  • اگر بازیسازان موبایل از سرویس تبلیغاتی خود Unity استفاده کنن مشمول این هزینه نمیشن.
اینطور که شنیده شده، هزینه‌ها از شخصی که لایسنس Unity رو داره گرفته میشه. به نظر میرسه که فکر اینجاش رو نکردن که اگه یه استودیوی بیرونی یه بازی رو پورت کنه چه اتفاقی میفته.

=================

مدیران Unity پیشاپیش سهام خودشون رو در چند روز گذشته فروختن. ممکنه که دلیلش این باشه که حدس میزدن که سهام شرکت بعد از این خبر افت کنه.

View attachment 309051

View attachment 309052

=================

View attachment 309050

=================

نظر John Riccitello، مدیر عامل Unity درباره سیستم microtransaction:

View attachment 309054

View attachment 309055
بخش اول، به سلامتی منتظر پلاس 200$ هن باید باشیم پس:دی

---

بخش دوم هم... احیانا این حرکت خلاف و جرم حساب نمیشه؟

ولی کلا حس میکنم این نحوه ی پرداخت و اینا رو میرن ازشون شکایت میکنند و دادگاه یه بی*اخ به یونیتی میده، حداقل در مورد بازی های عرضه شده (البته در حال ساخت هم حقیقتا باید شامل بشه)

طرف بازی رو بر اساس هزینه هاش ساخته، قیمت زده و منتشر کرده، نمیتونه یهو که حالا به ازای هر دانلود بیاد پول بده به اینا :|

این وسط گویا یه سری از بازی های نینتندو هم با یونیتی بودن، مثل Fire Emblem آخری و پوکمون Go و ...
نینتندو هم که کلا با دادگاه میانه ش خوبه:-" میاد میزنه تو پوزشون:دی
 
بخش اول، به سلامتی منتظر پلاس 200$ هن باید باشیم پس:D

---

بخش دوم هم... احیانا این حرکت خلاف و جرم حساب نمیشه؟

ولی کلا حس میکنم این نحوه ی پرداخت و اینا رو میرن ازشون شکایت میکنند و دادگاه یه بی*اخ به یونیتی میده، حداقل در مورد بازی های عرضه شده (البته در حال ساخت هم حقیقتا باید شامل بشه)

طرف بازی رو بر اساس هزینه هاش ساخته، قیمت زده و منتشر کرده، نمیتونه یهو که حالا به ازای هر دانلود بیاد پول بده به اینا :|

این وسط گویا یه سری از بازی های نینتندو هم با یونیتی بودن، مثل Fire Emblem آخری و پوکمون Go و ...
نینتندو هم که کلا با دادگاه میانه ش خوبه:-" میاد میزنه تو پوزشون:D
حرکت Unity جرم و خلاف محسوب نمی شه اما یک چیزی جرم و خلاف محسوب می شه که تاحالا چندین مورد موفق در دادگاه هم بوده.
اونم اینه که قبل از انجام همچین حرکاتی رده بالاها سهام رو بفروشن.
اگر سهام یونیتی ارزشش بر نگرده احتمالا سر همین مورد به زودی ازشون شکایت می کنن.
Square enix از زمان عرضه Ffxvi ، نزدیک به دو میلیارد دلار ارزش بازار خود را از دست داده
‘Final Fantasy’ Maker’s 30% Plunge May Be Just the Beginning
اینی که FFXVI خوب فروخته به نسبت تعداد PS5 فروخته شده و ... یک سری دروغ بود که خود سران SE هم طبق لیک های جلسه های داخلی اشون بهش باور نداشتن و می گفتن که فروشی که باید داشته باشه رو نداشته.
قرارداد های سونی/SE اونطور که به نظر میاد برای SE چندان مساعد نیست. کیفیت پایین یک سری عناوینشون مثل Forspoken هم کنار این قرار بدید اوضاع خیلی بی ریخت می شه.
صحبت از NFT و ... هم که هدشات اه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or