============================
قبل از اینکه در مورد J-horror صحبت کنم و دلیل آن که چرا انقدر تأثیر گذار است را پیدا کنیم, میخواهم تعدادی داستان به طور خلاصه برای شما تعریف کنم چون که در ادامه این مقاله به این داستانها اشاره های زیادی میشود. من این داستانها را انتخاب کردم, نه فقط به خاطر اینکه آنها داستانهای معروف ترسناک ژاپنی هستند, بلکه فکر میکنم این داستانها نشان دهنده طیف نسبتاََ گسترده ای از عناصر ترسناک ژاپنی هستند. خواهشاََ به این نکته توجه داشته باشید که من در این مقاله خیلی از مطالب را به صورت کلی بیان میکنم و نکته دیگر که شایان ذکر است ممکن است مطالبی که میخوانید در مورد همه فیلم ها و بازی های ترسناک ژاپنی و غربی صدق نکند در ضمن تمام مطالبی که در اینجا قرار گرفته است ترجمه نیست و بعضی از قسمت های ان را از خودم و یا منابع دیگر اضافه کردم.
داستان هایی که من انتخاب کردم بدین ترتیب است: 1- The Ring(نسخه فیلم, سال 1998) 2- Toire No Hanakosan (هاناکو در توالت) 3- Banchou Sarayashiki (داستان پیشخدمتی به اسم اوکیکو) 4- Yuki-Onna(زن برفی). لطفاََ توجه داشته باشید که چند پاراگراف بعدی حاوی اسپویل های بزرگی هست, مخصوصاََ در مورد فیلم حلقه. پس اگر این فیلم رو هنوز ندیدید, در حق خودتان لطفی بکنید و هر چه سریعتر این فیلم رو تماشا کنید.
The Ring (حلقه):
Hanako-in-the-Toilet (هاناکو در توالت):
The Story of Okiku (داستان پیشخدمتی به اسم اوکیکو):
The Snow Woman (زن برفی):
============================
اعتقادات مردم ژاپن
دو ادیان رسمی ژاپن بودائیسم و شینتو هستند.
بودائیسم در 538 یا 552 میلادی توسط مهاجران و دیپلمات های کره ای در ژاپن نفوذ پیدا کرد, در حالی که شینتو مذهب بومی و سنتی ژاپن میباشد. نکته قابل توجه این هست که امروزه بیشتر مردم ژاپن پیرو رسوم هر دو آئین شینتو و بودائیسم هستند و بسته به اینکه در چه موقعیتی هستند به یکی از رسومات شینتو و یا بودا عمل میکنند. به طور مثال مراسم ازدواج را اغلب بر طبق رسومات شینتو انجام میدهند در حالی که مراسم های تدفین طبق رسومات بودا انجام میدهند. خیلی از مردم ژاپن مراسم مذهبی را انجام میدهند, البته نه به خاطر این اینکه اعتقادات خیلی قوی دارند بلکه فقط به خاطر این که جزئی از رسومات شان میباشد آنها را انجام میدهند.
به خاطر این انعطاف پذیر مذهب, فرهنگ ژاپن پر شده است از افسانهها و باورهایی که از این دو آئین سرچشمه میگیرند.
بودا آموزش میدهد که ما پس از مرگ در پیکری دیگر باز زاییده میشویم. این باززایی ما بارها و بارها تکرار میشود. این را چرخه هستی یا زاد و مرگ مینامیم. هستی رنج است. زایش رنج است. پیری رنج است. بیماری رنج است. غم و اندوه، ماتم و ناامیدی رنج است. پیوند با آنچه نادلخواه است، رنج است. دوری از آنچه دلخواه است، رنج است. خلاصه اینکه دل بستن رنجآور است.(و این رنج زمانی پایان مییابد که دیگر منی یا درک کنندهای نباشد چه او در قید حیات باشد چه نباشد. هدف باید بریدن از این رنج و چرخه وجود باشد). خیلی از داستانهای ارواح بودایی بر پایه این آموزه هستند.
از طرف دیگه آئین شینتو میگوید که هر فرد مردهای را میتوان پرستید و اینکه در مورد زندگی پس از مرگ نیز در این آئین خیلی کم صحبت شده است. در اسطورههای آفرینش شینتو توصیف شده است که انسان پس از مرگ به مکانی به نام Yomi میرود. یومی (به ژاپنی: Yomi، 黄泉) واژهای ژاپنی است به معنای "دنیای زیرین" یا "دنیای مردگان" که موجوداتی وحشتانگیز و جهنمی از آن نگهبانی میکنند. بر اساس اسطورهشناسی آئین شینتو که در کتاب کوجیکی آمده است، یومی اقامتگاه ابدی مردگان است. هنگامی که کسی از اجاق جهان مردگان تناول کرد، بازگشتش به دنیای زندگان غیرممکن میشود. بر اساس افسانههای ژاپنی، یومی در زیر خاک این جهان قرار گرفته است. در شینتو خیلی کم اشاره مستقیم به مرگ میشود(1), و فقط به این اشاره میشود که هر فرد روح(reikon نامیده میشود) دارد و اگر این فرد در هنگام مرگ احساسات و عواطف سنگین داشته باشد قادر نیست به دنیایی دیگر برود و روحش در دنیای فیزیکی انسان ها باقی میماند. معنای "احساسات و عواطف سنگین" چیزی هست که بعداََ به آن میپردازیم, فقط این نکته رو بگویم که زیر و بند داستان های ترسناک معاصر ژاپنی را این مورد تشکیل میدهد.
============================
اشباح و هیولاهای کلاسیک
هیولاهای فرا دنیایی ژاپنی ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: youkai (یوکای) و Yūrei (یوری).
Youkai موجوادتی عجیب الخلقه هستند آنها در حالی که ترسناک هستند, ظاهر بسیار عحیب و غریبی هم دارند. آنها از نظر ظاهری و فیزیکی(بر خلاف یوری) تقریباََ شبیه هیولاهای غربی هستند: آنها ظاهری حیوان مانند دارند و اغلب نیز کودن هستند. این دسته از هیولاها شامل گابلین, اوگر و چیزهای شبیه به این هستند همچنین جانوران بی طرف و خیر اندیشی همانند tanuki (موجودی که شبیه یک راکون بزرگ است) و tsuchinoko (موجودی مار مانند که میتواند بپرد) شامل این گروه هستند. انواع مختلفی از این نوع موجودات وجود دارد و در بسیاری از کارتون ها و کومیک های ژاپنی نیز حضور دارند.
از طرف دیگر Yurei قلب جی هارور شناخته میشود. Yurei ارواحی هستند که در این دنیا باقیمانده اند زیرا یا کار ناتمامی دارند و یا اینکه در گیر داد وضعیت شدید احساسی جان خودشان را از دست دادند. یوری فقط یک هدف خاص دارد و اغلب نحس و کینه توز هستند. گفته شده, فردی که تبدیل به شبح(یوری) میشود هر چیز دیگری را در مورد زندگیاش فراموش میکند و فقط بر روی چیزی که آرامش او را بر هم زده است تمرکز میکند. تعداد زیادی از این داستانها وجود دارد (مانند داستان اوکیکو) که در آن روح برمیگردد تا انتقام قاتل خویش را بگیرد و یا غم اندوهی که آنها را وادار به خودکشی کرده است را نشان بدهند و یا این که به کسی که آرزوی آنها رو برآورده کند(آرزوی که در زمان مرگ داشتند) پاداش بدهند.
معنا و مفهموم اصلی که در پس یوری قرار گرفته است, onnen (به فارسی: کینه, نفرت, بیزاری) (怨念) می باشد, باوری که در آن بعضی از احساسات به قدری قدرتمند هستند که نیروی آنها حتی از اعماق قبر هم بر روی دنیای زندگان تاثیر میگذارد. تقریباََ بیشتر داستان های ارواح (چه قدیمی و چه معاصر) از Onnen بهره میبرند: چنین چیزی رو میتوانید به وضوح در داستان okiku, حلقه, کینه و ... مشاهده کنید. onnen معنا و مفهوم اصلی میباشد که در پشت yuurei قرار گرفته و همانطور هم که میبینیم همین موضوع باعث شده است که J-horror به طرز چشمگیری نسبت به فیلم های ترسناک غربی متفاوت جلوه کند.
ژاپنی ها اغلب یوری را به شکل کسانی با لباس سفید که موهای مشکی و بلند دارند به تصویر میکشند. در اصل, یوری در تئاتر و نقاشی طوری به تصویر کشیده میشدند که ظاهرشان با افراد معمولی تفاوتی نمیکرد و تشخیص آنها کار سختی بود. اما در قرن 18 این نوع طراحی دچار تحول شد: از آن به بعد, پاهای ارواح حالت محو شدگی پیدا کرد, و اغلب طوری نشان داده میشدند که بازوانشان دراز است و دستهایی لنگان دارند.
Yūrei
این مثال یک عامل مؤثر دیگر را که در بسیاری از داستانهای ترسناک ژاپنی مورد استفاده قرار میگیرد را آشکار میکند. اعتقادی که بر اساس آن میشود مشکلات ارواح را با استفاده از یک تمثال یا جایگزین حل کرد. در داستان Of a Mirror and a Bell , خانم جوانی بعد از این که در جریان ساخت ناقوس بزرگی در ملع عام به او توهین میشود خود را میکشد. در نامه خودکشی که وی از خودش به جای میگذارد, او میگوید که هر فردی که بتواند ناقوس را با به صدا در آوردن آن بشکند, پاداش خوبی خواهد گرفت. هنگامی که ناقوس گم میشود, مرد کشاورزی با شکستن ناقوسی از جنس گِل توانست روح زن را احضار کند. این مثال, این اعتقاد که ارواح ژاپنی در دنیای انسانها فقط به دنیال یک هدف هستند و همچنین نیازی نیست همیشه کینه توز باشند تا به هدفشان برسند را تقویت میکند.
============================
خصوصیات دیگر :
چند ویژگی مهم دیگر از J-horror وجود دارد که ما باید قبل از اینکه این مقاله را ادامه بدهیم, آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
جهان توسط یکسری قوانین اداره میشود: این یکی از تم های اصلی در جی هارور میباشد.
ما همیشه میتوانیم یکجور پیشرفت منطقی را بر اساس مجموعه ای از قوانین ضمنی که حاکم بر طرز کار همه چیزهاست را ببینیم. ما قبلاَ در مورد Onnen و برخی قواعد مرتبط با مرگ صحبت کردیم. اما این ویژگی حاکی از آن است که برای هر چیزی قوانینی وجود دارد. مثلاََ برای از بین بردن نفرین ساداکو باید حتماََ یک کپی از فیلم تهیه بشود و به شخص دیگری نشان داده بشود. یا روش احضار هاناکو قوانینی دارد.
قوانین حاکم بر دنیا خارج از درک انسان است: یکی از تم های اصلی در جی هارور این هست که قوانین و استدلال هایی که در پس آن قرار دارد چیزی نیست که انسان قادر به درک آن باشد و بدین ترتیب باید پذیرفت که کسی نمیتواند اینگونه مسائل را توضیح بدهد. برای احضار هاناکو چرا باید در سوم, یک مدرسه دخترانه را آن هم برای سه بار زد؟ جواب کاملاَ واضحی نمیتوان داد, اما با این حال باعث هم نمیشود که مخاطب داستان را باور نکند.
تجهیزات مدرن هیچ گونه حفاظتی در برابر ارواح ارائه نمیدهد: وحشت مدرن ژاپنی اغلب شامل ارواحی است که تجهیزات مدرن را به کنترل خود در میاورند اگر چه حتی انگیزههای این ارواح کینه توز به طور قابل توجهی متفاوت از انگیزههای ارواح صد سال پیش هم نیست. ما میتوانیم این تأثیر را به وضوح در فیلمهایی مثل حلقه که نوار ویدیویی به عنوان یک نفرین عمل میکند , Juon که در آن لوازم خانگی جن زده میشوند و یا فیلم Tetsuo: The Iron Man که در آن خوده آهن همانند مرضی به قهرمان فیلم سرایت میکند ببینیم.
مقاومت در هنگام مواجه با نابودی مطلق: غیر ممکن است که بخواهیم در مورد فرهنگ مدرن ژاپن صحبت کنیم بدون این که به تأثیر بمب اتمی بر روی روح و روان مردم ژاپن اذعان نکنیم. دنیا به طور کلی نابود شده است ولی در عین حال هنوز هم باید به زندگی کردن ادامه داد یکی از موضوعات ثابت و پایدار مدیا مدرن ژاپنی می باشد. این تم اصلی فیلمهایی همچون Godzilla, Akira و Dragon Head میباشد.
محیط و زمینه های مرطوب: در حالی که داستانهای ترسناک غربی بیشتر به محیط های خشک و مکان هایی قدیمی مانند قصرها, مکان های زیرزمینی یا قبرستانها گرایش دارند, ژاپنی ها ارواح را وابسته به مکان هایی پر از آب و مرطوب میدانند. مجله فرهنگ و هنر Kateigaho در مصاحبه با Koji Suzuki به این ویژگی اشاره میکند. سوزوکی بر این باور است که فضاهایی مرطوب و محدود و سرد منجر به حضور ارواح میشود. ژاپنی ها ارواح را وابسته به مکان هایی مرطوب میدانند تا محیط های های خشک و بی آب.(فیلم های حلقه و Dark Water)
ما همیشه میتوانیم یکجور پیشرفت منطقی را بر اساس مجموعه ای از قوانین ضمنی که حاکم بر طرز کار همه چیزهاست را ببینیم. ما قبلاَ در مورد Onnen و برخی قواعد مرتبط با مرگ صحبت کردیم. اما این ویژگی حاکی از آن است که برای هر چیزی قوانینی وجود دارد. مثلاََ برای از بین بردن نفرین ساداکو باید حتماََ یک کپی از فیلم تهیه بشود و به شخص دیگری نشان داده بشود. یا روش احضار هاناکو قوانینی دارد.
قوانین حاکم بر دنیا خارج از درک انسان است: یکی از تم های اصلی در جی هارور این هست که قوانین و استدلال هایی که در پس آن قرار دارد چیزی نیست که انسان قادر به درک آن باشد و بدین ترتیب باید پذیرفت که کسی نمیتواند اینگونه مسائل را توضیح بدهد. برای احضار هاناکو چرا باید در سوم, یک مدرسه دخترانه را آن هم برای سه بار زد؟ جواب کاملاَ واضحی نمیتوان داد, اما با این حال باعث هم نمیشود که مخاطب داستان را باور نکند.
تجهیزات مدرن هیچ گونه حفاظتی در برابر ارواح ارائه نمیدهد: وحشت مدرن ژاپنی اغلب شامل ارواحی است که تجهیزات مدرن را به کنترل خود در میاورند اگر چه حتی انگیزههای این ارواح کینه توز به طور قابل توجهی متفاوت از انگیزههای ارواح صد سال پیش هم نیست. ما میتوانیم این تأثیر را به وضوح در فیلمهایی مثل حلقه که نوار ویدیویی به عنوان یک نفرین عمل میکند , Juon که در آن لوازم خانگی جن زده میشوند و یا فیلم Tetsuo: The Iron Man که در آن خوده آهن همانند مرضی به قهرمان فیلم سرایت میکند ببینیم.
مقاومت در هنگام مواجه با نابودی مطلق: غیر ممکن است که بخواهیم در مورد فرهنگ مدرن ژاپن صحبت کنیم بدون این که به تأثیر بمب اتمی بر روی روح و روان مردم ژاپن اذعان نکنیم. دنیا به طور کلی نابود شده است ولی در عین حال هنوز هم باید به زندگی کردن ادامه داد یکی از موضوعات ثابت و پایدار مدیا مدرن ژاپنی می باشد. این تم اصلی فیلمهایی همچون Godzilla, Akira و Dragon Head میباشد.
محیط و زمینه های مرطوب: در حالی که داستانهای ترسناک غربی بیشتر به محیط های خشک و مکان هایی قدیمی مانند قصرها, مکان های زیرزمینی یا قبرستانها گرایش دارند, ژاپنی ها ارواح را وابسته به مکان هایی پر از آب و مرطوب میدانند. مجله فرهنگ و هنر Kateigaho در مصاحبه با Koji Suzuki به این ویژگی اشاره میکند. سوزوکی بر این باور است که فضاهایی مرطوب و محدود و سرد منجر به حضور ارواح میشود. ژاپنی ها ارواح را وابسته به مکان هایی مرطوب میدانند تا محیط های های خشک و بی آب.(فیلم های حلقه و Dark Water)
در ادامه این مقاله من به تعدادی از این خصوصیات که در بالا اشاره کردم, برمیگردم و توضیحاتی در مورد آنها میدهم. تعدادی از این خصوصیات خارج از بحث این مقاله بود ولی با این حال من به آنها اشاره کردم, چون فکر میکنم برای هر کسی که به J-Horror علاقه دارد, مطالعه این موارد جالب هست.
============================
وحشت مدرن ژاپنی:
حال که ما زمینههای فرهنگی و تاریخی مربوط به داستانهای ترسناک ژاپنی را مورد بررسی قرار دادیم, اجازه دهید تا نگاهی به داستانهای ترسناک مدرن ژاپنی با زمینههای تاریخی بیندازیم. به استثنای نفوذ تکنولوژی و تأثیرات بمت اتم, دیدگاه ژاپنی ها نسبت به روح و ترس به طرز چشمگیری در دوران مدرن تغییری نکرده است. یکی از موارد خوب برای مورد بررسی قرار دادن مفهموم داستانهای ترسناک کلاسیک ژاپنی در قالب مدرن, فیلم حلقه میباشد. با اینکه مجموعه متنوعی از فیلمهای ترسناک ژاپنی قبل و بعد از حلقه تولید شدند, اما با این حال فیلم حلقه مهمترین آنها حساب میشود زیرا هم در ژاپن و هم در خارج از ژاپن محبوبیت زیادی دارد. اگر ما با دقت به فیلم حلقه نگاه کنیم, میبینیم که در این فیلم از راههای گوناگون همان داستانهای ترسناک کلاسیک ژاپنی با زمینههای مدرن بازگو میشوند. ساداکو, دشمن اصلی فیلم, تقریباَ به طور کامل شبیه ارواح کلاسیک ژاپنی میباشد: او لباسی سفید بر تن دارد, موهای بلندی دارد و به طور کامل صورت وی را پوشانده است, و او قدرتش را در دنیای انسانها به کار میبرد زیرا به طرز فجیعی کشته شده است.
ساداکو در فیلم حلقه |
|
موهایی مشکی و بلند که صورت او را به طور کامل پوشانده است و جامه سفید رنگی که نمادی از لباس های مراسم تشییع جنازه است. |
در ادامه همین موضوع, اجازه بدهید تا نگاهی دقیقتر به داستان هاناکو در توالت بیندازیم. در ظاهر ما میتوانیم, شباهتهایی بین این داستان و داستان اوکیکو پیدا کنیم. توالت و چاه قدیمی هر دو مکان هایی هستند که با آب, تاریکی و کثافت مرتبط هستند.
Sarayashiki Okiku No Rei |
|
روح اوکیکو در Dish Mansion, سال 1890 اثر Tsukioka Yoshitoshi, به پاهای او دقت کنید. |
این داستان نیز به مشخصه قوانین دنیا پایبند است, همانطور که پیداست برای اظهار هاناکو باید بر طبق یک روش و به صورت دقیق عمل کرد. اما چیزی که من فکر میکنم در مورد این داستان خیلی جالبتر است, امکان دسترسی زیاد به آن میباشد, مخصوصاََ در مورد بچه مدرسه ای ها و همانطور که هیروشی در سایت بسیار آموزنده خود یعنی Gendai Kaidan اشاره میکند, داستان هاناکو در توالت طوری طراحی شده است تا بچه مدرسه ای ها جرأت خودشان را محک بزنند. عناصر مورد نیاز برای ایجاد هراس در این داستان به طور کامل در خود داستان توضیح داده شده است و به طور کامل در دسترس نیزمیباشد (دستشویی مدرسه دخترانه) و همچنین داستان عواقب خطرناک و تهدیدکننده ای هم ندارد(منظور این هست که مثل حلقه که قربانی فیلم را تماشا میکرد و بعد از 7 روز میمرد, این داستان اینگونه نیست, در نسخه اصلی این داستان اگر به روش صحیحی هاناکو را صدا بزنید, او هم فقط جواب شما را خواهد داد و هیچگونه خطری برای فرد احضار کننده وجود ندارد.)
هیورشی اشاره میکند که محبوبیت این داستان در طول سال 1980 به خاطر تکرار پذیری و دسترسی آسان به آن بود و همچنین شایعاتی که بچه مدرسه ای ها پراکنده میکردند که با انجام دادن چنین کاری صدای هاناکو را شنیده اند. فیلم "حلقه" و داستان "هاناکو در توالت" هر دو , از مشخصه "تکنولوژی مدرن هیچگونه محافظتی در برابر ارواح ارائه نمیدهند" بهره میبرند. فیلم "حلقه" و "کینه" هر دو گام را فراتر گذاشته و اشاره میکنند که تکنولوژی ممکن است توسط موجودات کینه توز مورد سوءاستفاده قرار بگیرد تا بدینوسیله قربانیان خود را نابود کنند. این تم در جی هارور مدرن بسیار معمول است.
در Juon, تلویزیون دوست خوبی برای شما نیست
یکی دیگر از نمونههای اخیر این تم, انیمیشن فلش اتاق قرمز میباشد. اتاق قرمز داستان یک آگهی اینترنتی است که شایعاتی پیرامون آن وجود دارد. در این داستان اگر شما به اندازه کافی در اینترنت به گشت گذار بپردازید, ناگهان یک آگهی با متنی عجیب و غریب بر روی تصویر ظاهر میشود و به همراه آن نیز صدایی مرموز پخش میشود. شایعه بر آن است که اگر این آگهی بسته بشود شما خواهید مُرد. اتاق قرمز مثال خیلی خوبی است زیرا بسیاری از ویژگیهای داستانهای ترسناک کلاسیک را در بر دارد. علاوه بر استفاده از تکنولوژی توسط یک موجود مخرب, نیروهای فرا دنیایی, و قوانین حاکم بر آن, هر دو غیر قابل مباحثه است و توجیه کردن آن بسیار مشکل میباشد. وحشت مدرن ژاپنی به طور کاملاََ واضحی تحت تأثیر حوادث قرن 20 ( بهخصوص جنگ جهانی دوم, پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نفوذ وسایل ارتباط جمعی ) است, اما هسته آن هنوز به ویژگیها و مشخصه های داستانهای چند صد ساله ترسناک ژاپنی وفادار است.
============================
حال اجازه دهید تا نگاهی به تاثیر این داستان ها و اعتقادات بر روی بازی های ترسناک ژاپنی داشته باشیم. من برای این قسمت 2 بازی سایلنت هیل و فاتال فریم 2 را انتخاب کردم. همانطور که بالاتر شاره کردم Yurei ارواحی هستند که در این دنیا باقیمانده اند برای این که کار ناتمامی دارند و یا اینکه در گیر داد وضعیت شدید احساسی جان خودشان را از دست داده اند. آنها فقط یک هدف خاص دارد و اکثر اوقات نحس و کینه توز هستند. یوری ها هر چیز دیگری را در مورد زندگیشان فراموش میکند و فقط بر روی چیزی که آرامششان را بر هم زده است تمرکز میکند. آنها تمایل دارند بیشتر در مکان های خاص رفت و آمد کنند و یا اینکه برای شخص خاصی مزاحمت ایجاد کنند.
شما میتوانید تاثیر این اعتقادات را در بازی های مثل فاتال فریم و سایلنت هیل هم ببینید, به طور مثال در بازی سایلنت هیل 3 شما روزنامه ای را پیدا میکنید که مربوط به 4 ماه پیش است و در صفحه حوادث آن نوشته شده است:
Ticket Machine Newspaper حادثه ای هولناک در مسیر Hazel حدود ساعت 11 شب روز چهارم, مردی که در کنار ایستگاه Hazel منتظر مترو بود بر روی ریل سقوط کرد و توسط مترویی که در عبور بود زیر گرفته شد. قربانی بلافاصله کشته شد. پلیس هنوز کشف نکرده است که آیا او در اثر یک حادثه کشته شده یا اینکه خودکشی کرده است, اما شاهدان میگویند که وی مست به نظر نمیرسید و به صورت عمد خود را کشته است. هویت قربانی همچنان نامشخص است. او حدوداََ 40 ساله بود و کت مشکی رنگ بر تن داشت. |
و در ادامه مجله اسرار آمیزی را پیدا میکنید که در آن چنین نوشته شده:
Occult Magazine روح کسانی که بطور ناگهانی بر اثر یک حادثه یا خودکشی مرده اند , حتی نمیفهمند که مرده اند...بعضی اوقات این روحها در همانجا میمانند و در تمام مدت به گشت و گذار در همان محل خاص میپردازند...این روحها احساسات پنجگانه و خاطراتشان رو از دست داده اند و فقط میتوانند به تکرار غم انگیز و ناخوشایند زمان مرگشان بپردازند...این درد و غم میتواند آنقدر زیاد و طاقت فرسا باشد که این روحها از انسانها طلب کمک کنند یا حتی از انسانها طلب جانشان را بکنند... در چنین اوقاتی آنها میتوانند انسانها رو "تسخیر" کنند...معمولا مکانهایی که مرگ افراد زیادی در آن رخ داده و یا اتفاقات بدی در آنجا روی داده, همیشه ممکن است که این روحهای سرگردان را داشته باشند. |
همانطور که میبینید متن بالا بسیار شبیه به اعتقاداتی است که در مورد یوری وجود دارد.
یادداشت اسرار آمیزی که در سایلنت هیل 3 پیدا میکنیم نیز تا حدودی در مورد بازی Fatal Frame هم صدق میکند. لطفاََ به آن قسمت هایی از متن که آبی کردم توجه کنید:
در اثر یک حادثه:
حادثه The Repentance رخ داد. در اثر همین حادثه افراد زیادی در دهکده کشته میشوند. بعضی از افراد این دهکده خودکشی کردند و بعضی از آنها هم در اثر اتفاقات دیگری کشته شدند.
حتی نمیفهمند که مرده اند:
ما روح کودکانی را میبینم که در حال دویدن به این طرف و آن طرف هستند, این بچه ها هنگامی که در حال بازی کردند بودند, تاریکی کل دهکده را فرا میگیرد و آنها نیز کشته میشوند ولی خودشان هم حتی نفهمیدند که کشته شدند و هنوز هم به بازی کردن ادامه میدهند.
بعضی اوقات این روحها در همانجا میمانند و در تمام مدت به گشت و گذار در همان محل خاص میپردازند:
فقط میتوانند به تکرار غم انگیز و ناخوشایند زمان مرگشان بپردازند:
این روحها از انسانها طلب کمک کنند:
Nopperabou
Nopperabou نام موجودی عجیب در فولکور ژاپن است که در زبان فارسی به معنای روح بدون چهره میباشد. اگر چه آنها شبیه به مردم عادی به نظر میرسند, اما ویژگی که باعث میشود آنها از سایر انسان ها متمایز شوند, نبود چشم, دهان و دماغ بر روی صورت آنهاست.برخلاف ویژگی های طبیعی انسان ها, nopperabou فقط پوستی صاف بر روی صورت دارند. افرادی که معمولا با nopperabou رو به رو میشوند نمیتوانند بلافاصله متوجه بشوند که در حال صحبت کردن با موجودی از دنیای دیگر هستند زیرا nopperabou قادر به ایجاد توهمی هستند که در آن چهره اشان همانند انسانی عادی است. nopperabou صبر میکند تا لحظه ای مناسب فرا برسد تا چهره واقعی خود را نشان بدهد, و شروع به ترساندن فردی که در حال صحبت کردن با آن است بنماید. انسان ها معمولاََ در شب و در روستاهایی دور افتاده با nopperabou برخورد میکنند, ولی با این حال nopperabou ها در هر مکانی که متروکه باشد میتوانند نمایان شوند. در نهایت هدف اصلی nopperabou ترساندن است.
یکی از داستانهای مشهور nopperabou, داستانی میباشد به اسم Mujina به قلم Lafcadio Hearn. داستانی کوتاه و ماهرانه در توصیف بر خورد با یک nopperabou, اما با این حال این داستان منبعی از سردرگمی زیاد هم میباشد. در داستان Hearn به موجودی به اسم mujina اشاره میکند, که در حقیقت یک نوع موجود کاملاََ متفاوت است (شبیه یکجور گورکن میباشد). این اشتباه موجب شده که بسیاری از خوانندگان غربی نام nopperabou و mujina با هم دیگر اشتباه بگیرند و حتی امروزه شما با نویسندگان و محققانی برمیخورید که از نام اشتباه آنها استفاده میکنند. صرف نظر از این موضوع, Lafcadio Hearn's Mujina یک داستان ساده در مورد آزار دیدن انسان ها توسط nopperabou میباشد.
پرستاران سایلنت هیل 2 از برخی جهات نیز شبیه nopperabou هستند.
============================
اعداد نحس در ژاپن============================
همانطور که در بالاتر نیز گفتم شما در سایلنت هیل 3 روزنامه ای را پیدا میکنید که مربوط به 4 ماه پیش است و خبری در آن درج شده است که مردی 40 ساله در 4مین روز از ماه خودکشی کرده است. همچنین نکته ای که در روزنامه به آن اشاره نشده است این میباشد که آن مرد در پلتفرم 4 چنین اقدامی کرده است.
4 و 9 در ژاپن عدد بدشانسی هستند. عدد 4 به صورت Shi (مرگ) تلفظ میشود و عدد 9 نیز به صورت ku تلفظ میشود که به معنای رنج کشیدن میباشد. عدد "چهار" و کلمه "مرگ" در زبان ژاپنی با وجود این که متفاوت نوشته میشوند ولی شبیه هم تلفظ میشوند. همچنیم جمع اعداد 4 و 9 عدد 13 میشود.
اگر هدر "مجله اسرار آمیز" و "روزنامه" را بخواند و سپس به پلتفرم 4 برود, روحی از پشت به او حمله میکند و او را به سمت مسیر عبور ترن پرتاب میکند.
در مرحله Happy Carousel, بر روی یکی از اسب های چنین متنی نوشته شده است "When 13 turns count 4, you will die from their curse." در Carousel سیزده اسب وجود دارد و هر بار که Carousel چهار بار دور خود بچرخد یکی از اسب ها میمرد. اگر 4 را از 13 کم کنیم عدد 9 بدست میاد. همچنین هدر با خاطرات آلسا 4 بار مبارزه میکند و پس از 4 مبارزه خاطرات آلسا از بین میرود.
به علت این که اعداد 4 و 9 جز اعداد بدشانسی هستند, بعضی اوقات در هتل ها یا بیمارستان ها اتاق یا طبقه ای با شماره 4 و یا 9 وجود ندارد.
Happy Carousel
===========================
تفاوت های Japanese Horror با West Horror:===========================
حال که تاریخچه و ویزگی های جی هارور را یاد گرفتیم, اجازه دهید تا ببینیم چه تفاوت هایی بین Japanese Horror و West Horror وجود دارد. اروپا تاریخچه غنی در مورد داستانهای ارواح و هیولاهای مختلفی دارد و آمریکا هم خوشبختانه از این فرهنگ چیزهایی را به ارث برده است. استفن کینگ در کتابش یعنی Danse Macabre , سه داستانی که امروزه ترس آمریکایی را تشکیل داده است را نام برده: فرانک اشتاین, دراکولا و Dr. Jekyll and Mr. Hyde . در واقع مضامین این داستان ها در فرهنگ آمریکای به قدری ریشه کرده است که سبک ترس آمریکایی(به خصوص سینمای وحشت) توسط این کلیشه ها تعریف میشود. بعضی از کلیشه های وحشت آمریکایی مورد پسند عموم واقع شدند و در واقع ما برای تعریف آنها اصطلاحات خاصی داریم, همانند Final Girl.
در طول سی سال گذشته, فیلم های ترسناک آمریکای به شدت اکشن شده اند: جنگ, مبارزه, خون و خون ریزی, تکه تکه شدن قربانی توسط هیولاها... ولی از طرف دیگر در فیلم های ژاپنی ما با چنین چیزهایی زیاد مواجه نیستیم و برای ترساند مخاطب از خون و خون ریزی استفاده نمیشود و یا حداقل کمتر استفاده میشود.
آقای Koji Suzuki اشاره میکند که بر خلاف بیشتر فیلم های ترسناک آمریکایی که در آن دشمنان در نهایت از بین میروند, در کارهای ژاپنی اینگونه نیست:
یکی از جنبه های مشترک در فیلم های ترسناک آمریکایی نیاز برای توضیح و توجیح کردن وقایعی هست که در داستان رخ میدهد. برای مثال در اسکریپت اصلی فیلم روانی هیچکاک, صحنه ای که بیماری روانی Norman Bates توسط روان پزشک توضیح داده میشود را شامل نمیشد. این صحنه به خاطر فرو نشاندن ترس تهیه کننده فیلم اضافه شد چون بر این عقیده بود که ممکن است مخاطبان فیلم را درک نکنند. به طور مشابه, در بازسازی آمریکایی فیلم Juon چندین صحنه اضافه شد که در آنها انگیزه های آنتاگونیست فیلم توضیح داده میشد. یعنی بر خلاف نسخه ژاپنی, موارد خیلی کمی از داستان فیلم به تصورات مخاطب واگذار میشد. نسخه آمریکایی فیلم حلقه نیز به همین ترتیب, بخش هایی به فیلم اضافه شد که در آن زندگی سامرا شرح داده میشد تا به توضیح جزئیات مختلف داستان کمک کند. تقریباَ در بیشتر فیلم های ترسناک آمریکایی توضیح داده میشود که چرا چنین وقایعی در داستان رخ میدهد.به نظر من فیلم های ترسناک blood and gore برای بچه هاست, بچه ها هستند که با اینجور چیزها میترسند. اما ترس واقعی چیزیست که قوه تخیل و تصورات بزرگسالان رو تحریک بکند. در آمریکا و اروپا بیشتر فیلم های ترسناک, داستان نابودی یک روح پلید و شیطانی را روایت میکنند اما فیلم های ژاپنی طوری تمام میشوند که به نوعی اشاره میکنند ارواح هنوز وجود دارند و از بین نرفته اند. این به خاطر این هست که ژاپنی ها ارواح را فقط به عنوان دشمن نگاه نمیکنند, بلکه به آنها به عنوان موجوداتی نگاه میکنند که در کنار ما و در این دنیا زندگی میکنند.
در تضاد, سینما و ادبیات ترس و دلهره ژاپن بیشتر از آن که مسائل و اتفاقات درون داستان پاسخ بدهد, سؤال مطرح میکند. برای چه ساداکو تا این حد قدرتمند است؟ برای چه او از نوار ویدیویی استفاده میکند تا از اعماق قبرش به این دنیا بازگردد؟ برای چه هاناکو از درون یک توالت جواب میدهد؟ او چگونه به آنجا رفته است؟ به طور کلی در جی هارور به بسیاری از مسائل پاسخ داده نمیشود, و آن را واگذار به تصورات مخاطب میکند و همین موضوع باعث میشود که تأثیر آن بیشتر بشود.
در همین رابطه آقای Makoto Shibata کاگردان سری فاتال فریم, صحبت جالبی میکند:
در ادامه همین موضوع آقای آکیرا یامائوکا آهنگساز و تهیه کننده سری سایلنت هیل در GDC سال 2005 و در رابطه با سایلنت هیل اشاره میکند که نیازی نیست در داستان همه چیز توضیح داده شود به خاطر اینکه بازیکن قسمتهای خالی را پر میکند و از آن گذشته جزئیات کم باعث میشود که حس ترس در بازیکن بیشتر بشود. او همچنین در مورد سبک Japanese Horror و West Horror توضیح داد و اشاره کرد در Japanese Horror بر روی داستان بسیار تاکید میشود و اغلب اوقات این داستان بسیار غم انگیز است در حالی که در سبک West Horror بیشتر اوقات بر روی ترس های ناگهانی تاکید میشود. شاید این به خاطر تاریخچه غنی داستانهای ترسناک فولکور ژاپن باشد و هر کسی که امروز در ژاپن بزرگ شده باشد با اینگونه داستانها و مفاهیم آن آشنا است. آقای یامائوکا خصوصیات Japanese Horror و West Horror این گونه شرح میدهد:به شخصه معتقدم که حتی بهترین گرافیک های کامپیوتری هم نمیتوانند ترسی بزرگتر از ترسی که بازیکن در ذهن خود میسازد, ایجاد کند.
سبک هالیوودی | سبک ژاپنی |
ارواح شیطانی- زامبی Shocking Visuals | Unseen Enemy -انتقام نفرت - داستان غم انگیز |
آقای Hideo Nakata در رابطه با تفاوت Japanese Horror و West Horror توضیح میدهد:
و در نهایت در حالی که در بیشتر فیلمهای ترسناک آمریکایی در مورد قدم گذاشتن به ناشناختهها هست (Jonathan Harker به سمت قلعه دراکولا حرکت میکند, گروهی از نوجوانان وارد خانهای جن زده میشوند, متل بیتس در فیلم روانی و غیره) در داستان های ژاپنی اغلب هجوم ناشناخته به مکان های معمولی شرح داده میشود. ساداکو مستقیماََ از تلویزیون قربانی بعدی اش به بیرون میخزد و پا در خانه او میگذارد. توالت هاناکو یک محل غیر عادی و عجیب و غریب نیست, و سامورایی در داستان اوکیکو نمیتواند از دست روح اوکیکو بگریزد زیرا او حاضر به ماندن در چاه نیست. و حتی در سایلنت هیل 4, هنری در خانه خود به طرز عجیبی زندانی میشود."تفاوت بین Japanese Horror و West Horror بر میگردد به تفاوت های باور و اعتقادات مذهبی بین ژاپن و غرب.
زمانی که یک فیلم ترسناک میسازید, روش توصیف دنیای ارواح و سیمای حراس به طور کامل بین ژاپن و غرب متفاوت است.
در یک فرهنگ که در آن یکتا پرستی (همانند مسیحیت) بسیار نفوذ کرده است, تضاد و یا تقابل خیر و شر تبدیل به درگیری اصلی در فیلم, داستان....میشود. همانند فیلم جن گیر, بیشتر فیلم های غربی بر اساس داستانهایی هست که در آن جسم افراد توسط ارواحی شیطانی تسخیر میشود. از طرفی دیگر یک نمونه برجسته از داستانهای ترسناک ژاپنی, داستانی به اسم Tokaido Yotsuya میباشد . در این داستان یک زن زیبا رو, توسط همسرش به زور مسموم میشود. این زن نیز کینه و نفرتی عمیقی نسبت به مردی که باعث مرگ وحشتناک او شد پیدا میکند و تبدیل به یک روح(یوری) میشود و در مقابل همسرش با چهره ای وحشتناک پدیدار میشود تا او را نفرین کند. این که امکان آن هست فردی چنین نفرت و کینه ای را نسبت به شخص دیگری در خودش داشته باشد و هم به چنین روح بدشکلی تبدیل بشود, به شدت ترسناک و دلهره آور است."
===========================
سخن پایانی:
در این مقاله من سعی کردم که اعتقادات, تاریخچه داستان های ترسناک ژاپنی, برخی از جنبه های مشترک در فیلم, داستان و بازی های ترسناک ژاپنی و مقداری نیز در مورد تفاوت JH با WH را توضیح بدهم. امیدوارم این مقاله به شما در مورد این که چگونه Japanese Horror کار میکند, کمک کرده باشد. مطالعه فرهنگ, حتی از طریق مدیاهای عامه پسند همانند فیلم ها و بازی های ترسناک, به شدت جالب و با ارزش است. من مصرانه از کسانی که به سبک horror علاقمند هستند میخواهم که مقداری از وقت خود را صرف کارهای با ارزش ژاپنی ها بکنند. اطلاعات خیلی بیشتری در این مقاله میتوانست مورد پوشش قرار بگیرد اما من تحقیق در مورد این اطلاعات را به شما واگذار میکنم.
beyond the screams and the blood there is a whole culture hiding
منابع:
Chris' Survival Horror Quest
Interface: The Journal for Education, Community, and Values
در مقاله اصلی مطالب بیشتری در مورد West Horror نوشته شده است که من در اینجا به آنها اشاره ای نکردم!
منابعی بیشتر برای مطالعه:
شینتو
ایزانامی
مقاله ای در مورد ارواح ژاپنی
Of a Mirror and a Bell
The Dead Secret
Diplomacy
Tim Screech's article
Koji Suzuki, Japanese Horror Novelist
楽天が運営するポータルサイト : 【インフォシーク】Infoseek (سایت به طور کامل به زبان ژاپنی است)
در مورد اتاق قرمز
انیمیشن فلش اتاق قرمز را میتوانید از اینجا تماشا کنید ولی اگر زبان ژاپنی نمیدانید زیاد جالب نیست.
Stephen King (1981). Danse Macabre
Chris' Survival Horror Quest
در مورد Final Girl
Koji Suzuki, Japanese Horror Novelist
Horror, Japanese Style: Beyond "The Grudge"
Attachments
-
Ringu.png69.5 KB · مشاهده: 136
-
Hanako.png82.9 KB · مشاهده: 143
-
oki.png88 KB · مشاهده: 142
-
onna.png82.7 KB · مشاهده: 141
-
yurei.jpg44.7 KB · مشاهده: 136
-
sadako.jpg54.3 KB · مشاهده: 132
-
okiku1.jpg34.9 KB · مشاهده: 130
-
Sae.png23.4 KB · مشاهده: 128
-
kid.png52.4 KB · مشاهده: 126
-
Broken_Neck_Woman.png28.5 KB · مشاهده: 126
آخرین ویرایش: