حالا این 400 میلیون که کلا معلوم بود رقم پرتیه بودجه بازیای ناتی داگ و سانتا با چند صد نفر و مارکتینگ سنگین شاید به این رقما برسه این زبون بسته ها که تیم نسبتا کوچیکی بودن. ولی این فلسفه که 10-12 تا بازی بسازن که دوتاش بگیره یه شرایطی داره که سونی اصلا رعایت نکرده.
چند تا دوره بوده که فلسفه بازیسازی اینطوری بوده، یکیش که واسه نسلای قبل از 6 بوده که کمپانیا چند تا پروژه همزمان میبردن جلو به امید که یکیش خوب فروش کنه خرج بقیه هم دربیاد ولی خب هم هزینه ها به شدت پایین بوده هم اینکه نهایت شاید چند ماه تا یک سال ساخت بازی طول میکشیده. یکی دیگه ام موقعی بود که بازی های موبایل داشت تو صنعت ویدیوگیم جا باز میکرد و کمپانیا معمولا چند تا پروژه لانچ میکردن به مرور بازیاشون که استقبال کمتری داشتن رو سرورهاشونو خاموش میکردن توانشونو میبردن رو پروژه ها موفق شده.
تو هیچ برهه ای هیچ کمپانی ای نیومده 10-12 تا گس تو کلاس بلاک باستر چند صد میلیونی بسازه که بگه فدا سرمون 80 درصدشم ضرر بدیم که. مگه اون گس ها قراره ازشون فورتنایت و پابجی و جی تی ای آنلاین دربیاد؟
سونی یه جوری خرج کرده که دو تا گس موفقم اون وسط دربیاد تا چند سال باید خرج بقیه پروژه ها ضررده رو بده بعدشم همون دو تا گسشم کم فروغ شدن دوباره باید یه سری دیگه بسازن دوتاش بگیره.
این جنون معرفی هر چیزی نزدیک انتشار که الان حتی به تاریخ ایونت اعلام کردنشونم کشیده، شده پاشنه آشیل کل بخش گیمینگ سونی. هیچ کمپانی ای انقدر ابله نیست چند میلیارد دلار واسه چندین گس هزینه کنه بدون اینکه حتی ارلی اکسس بذاره که تازه بعد انتشار نزنن تو سر خودشون که سلیقه پلیرا تغییر کرده و فلان مشکلو داشتن. ولو با اون عظمتش بازی جدیدش که اصلا تو ژانریه که تجربه موفق هم داره، رسما هنوز تو فاز تولیده براش ارلی اکسس گذاشته که ریسک عدم موفقیتشو بیاره پایین بعد سونی با اعتماد به نفس دو ماه مونده ریلیز تازه گیم پلی نشون میده.