اسم Factions اومد اینو می گم:
اگر مورد انتظار ترین نباشه به طور قطع یکی از مورد انتظار ترین بازی های سونی TLOU: Factions بوده و هست.
بعد فکر کن جیم رایان برداشت بانجی رو گذاشت بالا کله ND کلا زد بازی رو با خاک یکی کرد.
فکر کن استادیو ای که از زمان PS1 داره برای سونی انحصاری می سازه و از همون موقع یک بازی فیل هم تو کارنامش نیست براش آقا بالاسر گذاشتن.
این کار خود فاجعه بود. به خصوص این که مولتی نسخه اول TLOU خودش خیلی خوب بود.
یک سری هم اینطوری توجیه می کردن که Bungie گس ساز موفقه هرچی اون صلاح بدونه همونه. من نمی دونم مثلا بالا کله Respawn کسی رو گزاشتن زمان ساخت Apex یا مثلا Activision سر Warzone اومد بالا کله استادیو هاش Blizzard رو گذاشت که سلطان گس سازی بود و ... که جیم رایان همچین کار احمقانه ای رو کرد!
امثال Mediatonic و Psyonix که Indie حساب می شدن و حتی عقبه خنده داری هم داشتن بدون آقا بالاسر امثال Fall Guys و Rocket League رو تحویل دادن ND که به کنار!
صد ها ساعت صرف نفرت پراکنی علیه سونی می کنی ( با ادعای بی طرف بودن ) حداقل یه چند دقیقه هم شاهکار گیم پس بازی کن
بعد متوجه میشی موفقیت یه استودیو در یک سبک , ارتباطی به خروجی همون استودیو در یه سبک دیگه نداره
مثال Mediatonic و Psyonix
دو استودیو مستقل که با بودجه چند هزار دلاری ساخت بازی شروع کردن و در نهایت موفق شدن ( صد ها استودیو دیگه هم همین مسیر رفتن و نابود شدن ) با ناتی داگ مقایسه می کنی
که حداقل بودجه هر بازی اش 200 میلیون دلار
واقعا معلوم نیست چه هزینه هنگفتی برای Tlou2 Faction تو این چند سال خرج کردن و چقدر ضرر دادن سر ساخت این بازی ، آخرشم بانجی بیاد بگه این بازی نمیتونه بازیکن هارو به طور طولانی مدت درگیر بکنه...حالا معلوم نیست واقعا قراره بعدا کنسل بشه یا بیشتر روش کار بکنن ، خدا داند.
ولی چیزی که مشخصه خیلی خیلی روی بازی سرمایه گذاری کردن..چون اگر یادتون باشه نیل دراکمن گفته بود این بازی جاه طلبانه ترین پروژه ما تا به امروزه...حالا شما یه دو دوتا چهارتا بکن ببین چقدر خرج بازی میتونن کرده باشن با توجه به بازی های قبلیشون که این جاه طلبانه ترینشون بوده.
حالا سوال اصلی اینجاست مسبب این هزینه های سنگین ، استودیوی ناتی داگ بوده و یا جیم رایان؟
احتمالی که من میدم اینه که استودیو ناتی داگ رو تحت فشار گذاشتن برای ارائه یک بازی آنلاین وسیع و پول ساز که در نهایتم تا این لحظه با توجه به اخبار منتشر شده اصلا راضی کننده نبوده و یک هزینه هنگفت رو گذاشتن رو دسته پلی استیشن...والا اگر نیل دراکمن تصمیم گیرنده اصلی بود هیچ کدوم این اتفاقات نمی افتاد که از ریمستر به ریمستر برسیم و از یک پروژه جاه طلبانه به یک پروژه در حال کنسل شدن.
نیل دراکمن حداقل یک میلیارد دلار به سونی ضرر زده
به خاطر یه تصمیم مسخره
فروش پارت 2 نابود کرد ( بازی که به راحتی در 2 سال 20 میلیون نسخه می فروخت )
نسخه های فرعی احتمالی نابود کرد
اینده سریال هم نابود شد ( هر چند خودشون فهمیدن چه گندی زدن , قراراه سریال کش بدن و اون صحنه مشهور اخر فصل 2 / اوایل / اواسط فصل 3 )
احتمالی که من میدم اینه که استودیو ناتی داگ رو تحت فشار گذاشتن
سونی چند سال موفق ترین ip خودش دفن کرده و از صد ها میلیون دلار سود گذشته , چرا ؟ ناتی داگ علاقه ای به ساخت انچارتد نداره
هر ناشر دیگه ای بود تا الان 2 نسخه انچارتد عرضه شده بود/دو نسخه دیگه هم معرفی شده بود
هر ناشر دیگه ای بود تا به حال تلو پارت 3 معرفی / 2024 عرضه می شد , چرا معرفی نشده ؟ بزرگان ناتی داگ دوست نداشتن بلافاصه بعد از پارت 2 نسخه سوم عرضه کنن
همین ناتی داگ از سال 2018 روی یه ip جدید کار می کنه( مشخص هم نیست تا الان چقد هزینه کرده ) حالا بزرگان ناتی داگ کی رضایت میدن بازی معرفی بشه مشخص نیست
تلو انلاین از کجا اومد ؟ توهمات بزرگان ناتی داگ
این ها توهم زدن که ما قراره بازی های انلاین متحول کنیم ( دراکمن هم به این موضوع اشاره کرد ) ما قراره اولین بازی مولتی پلیر با داستان گویی سینمایی بسازیم
سونی بر اساس توهمات این ها 100 تا 150 نفر کارمند جدید استخدام کرده ( حقوق 100 کارمند استودیو ناتی داگ بیشتر از 400 کارمند یه استودیوی در ژاپنی / 1000 کارمند در استودیوی چینی و هند یه )
خوشبختانه بانجی سر می رسه و از یه ابر فاجعه جلوگیری می کنه
و گرنه بازی با همون شرایط عرضه میشد و 2 هفته بعد امار پلیر هاش به زیر 10 هزار نفر می رسید
یکماه بعد رسانه تیتر می زدن
پایان ناتی داگ / شکست بزرگ سونی
اگه سال 2017 هم یکی مثل بانجی وجود داشت
نظارت می کرد و روند داستان / اون تصمیم مسخره رو تغییر می داد
امروز تلو پارت 2 بالای 25 میلیون فروخته بود
نسخه فرعی جوئل عرضه شده بود
پارت 3 در مراحل پایانی ساخت بود