تنها ایرادی که به جیمبو میتونم بگیرم اینکه شواف لازم رو نکرد. البته دو سه سال اولش که کرونا بود هیچی.
ولی بعدش بیشتر میتونست رو ایونت ها کار کنه.
ایراد دیگه هم قیمت ۷۰ دلاری تلو پارت ۱ البته نمیدونم این قیمت گذاری خواسته خود استودیوعه یا مثلاً خود رییس SIE میاد قیمت بازیها رو تعیین میکنه ولی این قیمت برای بازی که ریمیک کامل نبود اصلا منطقی نبود.
واقعا ایراد خاص دیگه ای نمیتونم بگیرم.
عملکرد ۴ ساله جیم رایان
• خرید 10 استودیو واقعا عالی:
Insomniac Games
Bluepoint
Bungie
Housemarque
Firespirte
Firewalk
Fabrik games
Haven Studios
Savage Games (Mobile)
Valkyrie Entertainment
• متحول کردن پلاس با بازیهای خیلی خوب
• مجبور کردن استودیوهای فرست پارتی به ساخت دو یا سه پروژه همزمان در هر استودیو
• ریلیز ۹ بازی فرست پارتی با کیفیت در سه سال اول نسل همگی با متای بالا که حتی استارفیلد و فورزا هم به اون نمرات نرسیدن مثل فوربیدن وست ، رچت ، جی تی ۷، ریترنال ، گاد او وار ، دیمن سولز ، مایلز مورالز ،پارت ۱ و..
• تبدیل قراداد ۳ ساله COD با مایکرو به ۱۰ سال و مقاومت حداکثری در برابر این دیل که باعث شد دیل ماکرو خیلی طول بکشه و هزینه زیادی براش داشته باشه.
• فروش ۴۰ و خورده ای میلیون کنسول PS5 و حتی زدن رکورد PS4 در آمریکا در بازه مشابه و به جز چندماه ،PS5 پرفروش ترین کنسول هر ماه تو این نسل بوده.
• فروش بالای خوب بازیهای فرست پارتی :
فوربیدن وست ۹ میلیون نسخه در یکسال و رگناروک ۱۱ میلیون در دوماه و...
ضمن اینکه فروش بازیهای مثل گاد ۲۰۱۸ ، اسپایدرمن ، زیرو داون به همراه سکوئل هاشون به بالای ۲۵ میلیون نسخه میرسه
•خود PS5 و اکسسوری هاش با کیفیت بالا و فروش زیادی همراه بودند مثل PSVR2 و دوال سنس ادج ، انواع هدست و..
• آوردن بازیهای انحصاری خوب توسط استودیوهای ترد پارتی به پلی استیشن بوسیله قرارداد با اسکوئر انیکس و کونامی و کوجیما پروداکشن و Koei Tecmo و دو بازی از بتسدا و...
• سرمایه گذاری بر روی استودیوهای چینی و کره ای و آوردن بازیهای با کیفیت از این دو کشور مثل Lost soul aside و Stellar blade و....
• خرید پلتفرم و حق برگزاری مسابقات بازیهای فایتینگ
• ساخت انواع فیلم و سریال اقتباسی از ای پی های پلی استیشن و کسب درآمد
• تلاش برای آوردن سبک های جدید به پلتفرم پلی استیشن مثل RPG و FPS ، روگ لایک وغیره به انحصاری های پلی استیشن با خرید استودیو های بزرگی مثل بانجی و هوسمارکی و...
•جیم رایان برخلاف چیزی که میگن تمام توجهش رو gaas ها بود تو مصاحبه آخری که ازش اومد رسما تایید کرد اولویت پلی استیشن بازیهای سینگل پلیر داستان محور با گرافیک بالا خواهد بود. خودش اعتراف میکنه بازی gaas خیلی ریسک داره و ممکنه تو همش موفق نشن ولی قبول باید کرد اگر بازی gaas بگیره از نظر درآمد خیلی به مجموعه پلی استیشن کمک میکنه. مثل فورتنایت، GTA Online, COD و ...
و در آخر جیم رایان کاری کرد که فیل اسپنسر و حتی ساتیا نادلا بارها مجبور شدند بگن ما سوم مارکت هستیم و نمیتونیم تو کنسول وار سونی و نینتندو ور شکست بدیم .
اونایی هم که از اومدن بازیهای پلی استیشن به PC ناراحتند در جریان باشند این تصمیم به اعتراف رسمی خود شاون لیدن توسط خود ایشون در زمانی که ایشون و تیمش رو کار بودند گرفته شده . دث استرندینگ ای پی سونیه و این اولین ای پی بود که رو PC اومد و در زمان شاون لیدن بود. خودتون مصاحبه رو گوش کنید خودتون متوجه اعتراف رسمی ایشون میشید خیلی با هم با افتخار توضیح میده راجبش
View attachment 313680
شب و روزگار خوش