دقیقا، blizzard ید طولائی در ساخت عناوین آنلاین داره و میشه گفت که واقعا رقیبی در حد و اندازه خودش نداره. دیگه WOW معرف حضور همه هست و همه میدونیم که این بازی چه کرده در بخش آنلاین. overwatch هم همین اتفاق براش افتاد با این تفاوت که چیزی که خیلی خیلی موفقیت این بازی رو عجیب غریب میکنه اینه که بلیزارد برای اولین بار پا داخل ژانر شوتر گذاشت و اینهمه موفق بود. یعنی با اولین تجربه ساخت شوتر اینقدر مورد توجه قرار گرفت و طوری شده که الان رقیب استودیوی کهنه کاری مثل id software توی این ژانر قرار گرفته. در کل واقعا باید بهشون تبریک گفت، کار واقعا بزرگی کردن و حقشونه که اینهمه مورد توجه قرار بگیرن.واقعا وقتی میگیم OW یک بازی فوق العاده هست یه عده میگن مگه چی داره این بازی این بازی نشون داد که یه بازی تماما آنلاین چطور میتونه با عناوین داستان محور رقابت کنه. فقط امیدوارم سازنده هوا ورشون نداره که از این به بعد برن تو کار تماما آنلاین و به این توجه کنند که سازنده این بازی بلیزارد هست و هر کسی نمیتونه در این حد و اندازه بازی بسازه
واقعا چى داره بازى؟ يعنى چى داره كه مثلا بتلفيلد نداره؟ تايتان فال نداره؟ حالا تايتان فال رو نميدونم بازى نكردم ولى بتلفيد واقعا بنظرم كمى و كسرى نداره از اورواچ. اره اورواچ يك شوتينگ خيلى عالى داره و تاكيد روى كار تيمى. از طرفى از اونور بتلفيلد رو داريم با محيط هاى بزرگ، ٦٤ تا پلير و الحق طراحى خوب نقشه ها( با توجه به بزرگتر بودنش نسبت به اورواچ). اتمسفر عالى بازى كه با موسيقى و افكت هاى صوتى بى نظير حقيقتا حس جنگ رو به ادم ميده مخصوصا مد اپريشن بازى كه حقيقتا خيلى خوب از اب دراوردن و احساس رقابت شديد وجود داره. بخش شوتينگ بازى حقيقتا ايراد انچنان نداره ولى با اينحال مثل اورواچ قوى نيست. حالا واقعا جز سليقه چه پوينت اضافى اى داره اورواچ؟ بنظرم اگه نواورى يعنى يك ايده ى نو كه خوب به ثمر رسيده ى اورواچ رو نگاه نكنيم و كلى بهش نگاه كنيم من كه برترى اى نديدمواقعا وقتی میگیم OW یک بازی فوق العاده هست یه عده میگن مگه چی داره این بازی این بازی نشون داد که یه بازی تماما آنلاین چطور میتونه با عناوین داستان محور رقابت کنه. فقط امیدوارم سازنده هوا ورشون نداره که از این به بعد برن تو کار تماما آنلاین و به این توجه کنند که سازنده این بازی بلیزارد هست و هر کسی نمیتونه در این حد و اندازه بازی بسازه
بیشتر جنبه فان بودنش مطرحه به گمونم، ببین توی اینکه BF از لحاظ ویژوال و صداگزاری و ... خداس که شکی نیست، ولی OW اصلا توی این زمینه ادعایی نداره، ادعای اوورواچ سر اعتیاد آوری گیم پلیش و بالانس بودن بی اندازه کلاس ها و کرکترهاش هست. من خودم نرسیدم خیلی بازیش کنم ولی تا اونجایی که دیدم واقعا مپ ها عالی طراحی شدن، استایل بازی خیلی جدیدتره به نسبت بتلفیلد ( یه چیزی شبیه TF 2 هست البته بیس اصلیش ولی به مراتب درگیر کننده تر ). بعد مهمترین چیزیش که خیلی مطرحه و ظاهرا فوق العادس کارایی و کاربری هر کلاس و کرکتر هست، تا اونجایی که دیدم و شنیدم طوری بالانس هستن کرکترها که اینجوری نیست که مثلا تو اصلا دلت نخواد یه کلاس و کرکتر خاص رو برداری ( به خاطر ضعف ) یعنی یکم که چم و خم بازی دستت بیاد بازی با هر کدوم از کلاس ها فوق العاده روون و بی نهایت بالانسه و خیلی هم مفرحه.واقعا چى داره بازى؟ يعنى چى داره كه مثلا بتلفيلد نداره؟ تايتان فال نداره؟ حالا تايتان فال رو نميدونم بازى نكردم ولى بتلفيد واقعا بنظرم كمى و كسرى نداره از اورواچ. اره اورواچ يك شوتينگ خيلى عالى داره و تاكيد روى كار تيمى. از طرفى از اونور بتلفيلد رو داريم با محيط هاى بزرگ، ٦٤ تا پلير و الحق طراحى خوب نقشه ها( با توجه به بزرگتر بودنش نسبت به اورواچ). اتمسفر عالى بازى كه با موسيقى و افكت هاى صوتى بى نظير حقيقتا حس جنگ رو به ادم ميده مخصوصا مد اپريشن بازى كه حقيقتا خيلى خوب از اب دراوردن و احساس رقابت شديد وجود داره. بخش شوتينگ بازى حقيقتا ايراد انچنان نداره ولى با اينحال مثل اورواچ قوى نيست. حالا واقعا جز سليقه چه پوينت اضافى اى داره اورواچ؟ بنظرم اگه نواورى يعنى يك ايده ى نو كه خوب به ثمر رسيده ى اورواچ رو نگاه نكنيم و كلى بهش نگاه كنيم من كه برترى اى نديدم
خب اين چيز هايى كه گفتى بيشتر سليقه است مثل سبك فان بازى كه منم باهاش مشكلى ندارم ، توى سبك خودش بهشتى يه. ولى استايل جديد تر رو متوجه نشدم! يعنى چون سبكش مدرن تره؟ يا المان هاى بازى جديدتره؟ چون بتلفيد با توجه به دوره زمانى بازى يعنى جنگ جهانى اول و مدرنيزه كردنش با زمان حالا بنظرم كار بسيار بزرگى انجام دادن طورى كه منه ادم مدرن(مثلا) كيف دارم ميكنم. بالانس بودن شخصيت هاش قبول دارم، چون تاكيد داره روى كار گروهى ولى مثلا بيشتر اوقات پليرها كلاس هيلر رو ور نميدارن و گاهى پلير ها جورى هيرو ها رو انتخاب ميكنن كه اصلا سنخيت باهم ندارن در نتيجه تيم راحت شكست ميخوره. اين نكته رو هم ميتونيم يك پوينت منفى هم در نظر بگيريم حتى از طرفى توى بتلفيلد با اينكه اونم تمركز روى كار تيمى داره ولى پلير راحت ميتونه كلاسى رو انتخاب كنه كه دوست داره و بالانس بازى انچنان بهم نميخوره. برعكس اورواچ كه مجبورى با توجه به بقيه ى تيم يك كلاس رو انتخاب كنى، حالا درسته با تمام كاركترها ارتباط برقرار ميكنى ولى معمولا از بين تمامشون اعلب اوقات تمايل دارى يكى دو هيروى خاصى رو انتخاب كنى پشتيبانى از بازى هم خب دايس انجام ميده(البته پولى!)بیشتر جنبه فان بودنش مطرحه به گمونم، ببین توی اینکه BF از لحاظ ویژوال و صداگزاری و ... خداس که شکی نیست، ولی OW اصلا توی این زمینه ادعایی نداره، ادعای اوورواچ سر اعتیاد آوری گیم پلیش و بالانس بودن بی اندازه کلاس ها و کرکترهاش هست. من خودم نرسیدم خیلی بازیش کنم ولی تا اونجایی که دیدم واقعا مپ ها عالی طراحی شدن، استایل بازی خیلی جدیدتره به نسبت بتلفیلد ( یه چیزی شبیه TF 2 هست البته بیس اصلیش ولی به مراتب درگیر کننده تر ). بعد مهمترین چیزیش که خیلی مطرحه و ظاهرا فوق العادس کارایی و کاربری هر کلاس و کرکتر هست، تا اونجایی که دیدم و شنیدم طوری بالانس هستن کرکترها که اینجوری نیست که مثلا تو اصلا دلت نخواد یه کلاس و کرکتر خاص رو برداری ( به خاطر ضعف ) یعنی یکم که چم و خم بازی دستت بیاد بازی با هر کدوم از کلاس ها فوق العاده روون و بی نهایت بالانسه و خیلی هم مفرحه.
در کل بیشتر به خاطر مفرح بودن گیم پلیش هست که اینهمه پلیر داره و اینقدر فروش کرده، چیزیه که هم هاردکور ها میرن طرفش هم نووب ها . و در آخر اینکه همونطور که گفتم ادعایی رو که داشته کاملا مرتفع کرده ( به هیچ وجه از همون اولم روی گرافیک و... مانور ندادن ) و به تمام وعده هاشون عمل کردن.
بعلاوه اینکه از روز اول هم هیچ مشکل چه در بخش فنی و چه در بخش سرورها نداشته. و بلیزارد خیلی هم خوب بازی رو ساپورت کرده تا به امروز و کرکترهای جدید و آپدیت های خیلی خوبی برای بازی اومد که اونو از ورطه تکرار نجات داد و ظاهرا این روند حالا حالاها ادامه داره. جنبه های فرعی بازی مثل انیمیشن ها و کامیک بوک ها و... هم که مربوط به بک گراند شخصیت هاس هم همگی فوق العاده زیبا و جذاب و دلنشین طراحی شدن و انصافا بازی واقعا هیچ ضعفی نداشته توی هیچ زمینه ای.
الیته همه اپیزود هاشم خوب نبود قشنگ یک جاهاییش ازمون خطا هم کرده بودن مثل اون اپیزود کارخانه که زیاد نمیخورد به هیتمن بودن و نمیشد از لباسم استفاده کرد و باید فقط مخفی کاری اسپلینتر سلی در پیش میگرفتی ولی این اپیزود بیمارستانش بی نظیر بود ژاپنهیتمن خیلی خوب بود. برعکس چیزی که کسایی که تجربه نکردن فکر میکنن (و چیزی که خودم قبل تجربه فکر میکردم) روند اپیزودیکش اصلا صدمه ای بهش نزد و به نفعش هم بود. بعد از افتضاح absolution و اعلام اینکه نسخه ی جدید اپیزودیکه به شخصه فکر میکردم این نسخه هم یه افتضاحی مثل اون بشه ولی واقعا سوپرایزم کرد و عالی بود، مخصوصا Sapienza که هر چی ازش بگم کم گفتمکلا بازی به شدت آندرریت شده متاسفانه...
نه اتفاقا اصلا بحث سلیقه نیست باور کن، چون اگه به سلیقه باشه من مثلا اگه قرار باشه یین Uncharted 4 یا overwatch یکی رو بازی سال انتخاب کنم قطعا U 4 هست چون سلیقه من ( توی این سن و سال ) دیگه بازی های آنلاین رو برنمیتابه و شخصا بازی های سنگل پلیر محور رو انتخاب میکنم و ترجیح میدم. صحبت هایی که مطرح شد با توجه به خود بازی و فیدبک هایی هست که گرفته شده، overwatch یه بازیه class based shooter هست، و چون تم فانتزی تری داره نسبت به بتلفیلد طراحی کارایی پلیرها و کرکترا و کلاس ها خود به خود متنوع تره، درسته که هر کلاس قابلیت تعریف شده ای داره ولی هر کرکتر توانایی های یونیک و منحصر به فرد خودشو داره. البته بتلفیلد رو واقعا من مولتیش رو اصلا ندیدم و بازی هم نکردم ولی با چیزی که از اورواچ دیدم نظر من اینه که برای مخاطب درگیر کننده تره، ببین منظورم از درگیرکننده تر رابطه ای هست که میشه باهاش برقرار کرد، همونطور که پست قبلی هم گفتم طیف مخاطب بیشتری رو میتونه به خودش جلب کنه ( حالا اینو بزاریم به حساب نووب بودن، هاردکور بودن ، زرق و برق بیشتر کرکترها و جذابیت های ظاهری و یا توانایی هاشون وصدها یا و اما اگر دیگه ) . بتلفیلد هم مدهای متنوعی داره وسایل نقلیه و شوتینگ بازی خیلی عالیه ولی خودت همین الان یه سرچ ساده بکنی خیلی ها مثلا میگن مولتی بتلفیلد سخته یا مثلا هاردکوره، بعضیا میگن مپ ها بی اندازه بزرگه و با وجود پشتیبانی از تعداد پلیرهای بالا ولی گاهی حس میکنی مپ خلوته یا اصلا حس بی مصرفی داری، یعنی حس نمکنی مفید و مثمر ثمر هستی داخل بازی. اینا گفته های من نیستا، همونطور که گفتم من حتی یه ثانیه هم بتل بازی نکردم ولی چیزی که از فیدبک هاش خوندم و دیدم اینا بوده. ولی overwatch رو شاید بعضیا از استایل گرافیکی و هنری بازی خوششون نیومده باشه ( که از نظر من برمیگرده به بدسلیقگیشون ) ولی جدا مورد اینجوری ندیدم بین کاربراش داشته باشه. خیلی لازم نیست خودتو به آب و آتیش بزنی توی بازی، یه فرمول خاصی داره طراحی گیم پلیش که اگه بتونی روش سوار بشی کاملا مفرح و فانه و به هیچ وجه نمیتونی ازش دل بکنی. ضمن اینکه همونطور که گفتم بازی جدا توی هیچکدوم از سطوح ساختش مورد خیلی bold شده و بزرگی نداره که ضعف و کاستی محسوب بشه.خب اين چيز هايى كه گفتى بيشتر سليقه است مثل سبك فان بازى كه منم باهاش مشكلى ندارم ، توى سبك خودش بهشتى يه. ولى استايل جديد تر رو متوجه نشدم! يعنى چون سبكش مدرن تره؟ يا المان هاى بازى جديدتره؟ چون بتلفيد با توجه به دوره زمانى بازى يعنى جنگ جهانى اول و مدرنيزه كردنش با زمان حالا بنظرم كار بسيار بزرگى انجام دادن طورى كه منه ادم مدرن(مثلا) كيف دارم ميكنم. بالانس بودن شخصيت هاش قبول دارم ، چون تاكيد داره روى كار گروهى ولى مثلا بيشتر اوقات پليرها كلاس هيلر رو ور نميدارن و چون تاكيد زيادى داره بازى روى كار گروهى گاهى پلير ها جورى هيرو ها رو انتخاب ميكنن كه اصلا سنخيت باهم ندارن در نتيجه تيم راحت شكست ميخوره. اين نكته رو هم ميتونيم يك پوينت منفى هم در نظر بگيريم حتى از طرفى توى بتلفيلد با اينكه اونم تمركز روى كار تيمى داره ولى پلير راحت ميتونه كلاسى رو انتخاب كنه كه دوست داره و بالانس بازى انچنان بهم نميخوره. برعكس اورواچ كه مجبورى با توجه به بقيه ى تيم يك كلاس رو انتخاب كنى، حالا درسته با تمام كاركترها ارتباط برقرار ميكنى ولى معمولا از بين تمامشون اعلب اوقات تمايل دارى يكى دو هيروى خاصى رو انتخاب كنى. پشتيبانى از بازى هم خب دايس انجام ميده(البته پولى!)
این چیزهایی که گفتی معلومه که چندان overwatch بازی نکردی,اول اینکه healer در overwatch به شدت محبوب است و در هر بازی بدون استثنا ۱ یا ۲ healer وجود دارد،دلیلش هم ساده است،برعکس بقیه بازی های شوتر قابلیت های healer هایش جذاب هستند،از طرفی بقیه اعضای تیم هم همیشه از healer خیلی حمایت می کنند،دوم اینکه در overwatch تقریبا هیچکسی به ۱ یا ۲ هیرو بسنده نمی کنه و همیشه با توجه به شرایط بازی در حال تغییر هیرو هستندخب اين چيز هايى كه گفتى بيشتر سليقه است مثل سبك فان بازى كه منم باهاش مشكلى ندارم ، توى سبك خودش بهشتى يه. ولى استايل جديد تر رو متوجه نشدم! يعنى چون سبكش مدرن تره؟ يا المان هاى بازى جديدتره؟ چون بتلفيد با توجه به دوره زمانى بازى يعنى جنگ جهانى اول و مدرنيزه كردنش با زمان حالا بنظرم كار بسيار بزرگى انجام دادن طورى كه منه ادم مدرن(مثلا) كيف دارم ميكنم. بالانس بودن شخصيت هاش قبول دارم، چون تاكيد داره روى كار گروهى ولى مثلا بيشتر اوقات پليرها كلاس هيلر رو ور نميدارن و گاهى پلير ها جورى هيرو ها رو انتخاب ميكنن كه اصلا سنخيت باهم ندارن در نتيجه تيم راحت شكست ميخوره. اين نكته رو هم ميتونيم يك پوينت منفى هم در نظر بگيريم حتى از طرفى توى بتلفيلد با اينكه اونم تمركز روى كار تيمى داره ولى پلير راحت ميتونه كلاسى رو انتخاب كنه كه دوست داره و بالانس بازى انچنان بهم نميخوره. برعكس اورواچ كه مجبورى با توجه به بقيه ى تيم يك كلاس رو انتخاب كنى، حالا درسته با تمام كاركترها ارتباط برقرار ميكنى ولى معمولا از بين تمامشون اعلب اوقات تمايل دارى يكى دو هيروى خاصى رو انتخاب كنى پشتيبانى از بازى هم خب دايس انجام ميده(البته پولى!)
کافیه برگردیم به تاپیک پارسال .... همین دوست عزیزمون اومد تو تاپیک مفتخرانه اعلام کرد
رکورد شکسته شد , خلاص
در حالی اگه ریدر چویس ها رو حذف کنیم اصلا ویچر نزدیک tlou هم نمیشه چه برسه رکود شکسته شد.
اون یکی دوستمون هم ریدر چویس ها رو مهم تر از ۹۰ درصد کریتیک چویس ها میدونست پارسال ....
حالا امسال میان میگن ریدر چویس ها اصلا نباید به حساب بیاد.
من نه کاری به چیزی دارم و نه دیگه علاقه ای به گوتی شدن انچارتد ۴ . ولی دوستان تغییر مواضع و باور هاشون بسته به شرایط چطوری شکل میگیره .
وگرنه هیچ اهمیتی نداره کی دوست داره چه بازی گوتی شه.
در مورد گیم اسپاتی هم که مثال میزنید . یه جوری میگید انگار انچارتد اصلا تو لیست ۲۵ تایی گیم اسپات نیست و ادم حسابش نکرده .
در حالی که ما نمیدونم تعداد ارا یا امتیازی که بازی ها دادن چقدر اختلاف داشته ... انچارتد اونجا دوم شده و رقابت دو بازی اونجا هم پایاپای بوده .
من الان يه متن بلند بالايى نوشتم بعد ديدم كلا دارم سليقه ى خودم رو بعنوان نكات ضعف بازى مطرح ميكنم در نتيجه پاكش كردمنه اتفاقا اصلا بحث سلیقه نیست باور کن، چون اگه به سلیقه باشه من مثلا اگه قرار باشه یین Uncharted 4 یا overwatch یکی رو بازی سال انتخاب کنم قطعا U 4 هست چون سلیقه من ( توی این سن و سال ) دیگه بازی های آنلاین رو برنمیتابه و شخصا بازی های سنگل پلیر محور رو انتخاب میکنم و ترجیح میدم. صحبت هایی که مطرح شد با توجه به خود بازی و فیدبک هایی هست که گرفته شده، overwatch یه بازیه class based shooter هست، و چون تم فانتزی تری داره نسبت به بتلفیلد طراحی کارایی پلیرها و کرکترا و کلاس ها خود به خود متنوع تره، درسته که هر کلاس قابلیت تعریف شده ای داره ولی هر کرکتر توانایی های یونیک و منحصر به فرد خودشو داره. البته بتلفیلد رو واقعا من مولتیش رو اصلا ندیدم و بازی هم نکردم ولی با چیزی که از اورواچ دیدم نظر من اینه که برای مخاطب درگیر کننده تره، ببین منظورم از درگیرکننده تر رابطه ای هست که میشه باهاش برقرار کرد، همونطور که پست قبلی هم گفتم طیف مخاطب بیشتری رو میتونه به خودش جلب کنه ( حالا اینو بزاریم به حساب نووب بودن، هاردکور بودن ، زرق و برق بیشتر کرکترها و جذابیت های ظاهری و یا توانایی هاشون وصدها یا و اما اگر دیگه ) . بتلفیلد هم مدهای متنوعی داره وسایل نقلیه و شوتینگ بازی خیلی عالیه ولی خودت همین الان یه سرچ ساده بکنی خیلی ها مثلا میگن مولتی بتلفیلد سخته یا مثلا هاردکوره، بعضیا میگن مپ ها بی اندازه بزرگه و با وجود پشتیبانی از تعداد پلیرهای بالا ولی گاهی حس میکنی مپ خلوته یا اصلا حس بی مصرفی داری، یعنی حس نمکنی مفید و مثمر ثمر هستی داخل بازی. اینا گفته های من نیستا، همونطور که گفتم من حتی یه ثانیه هم بتل بازی نکردم ولی چیزی که از فیدبک هاش خوندم و دیدم اینا بوده. ولی overwatch رو شاید بعضیا از استایل گرافیکی و هنری بازی خوششون نیومده باشه ( که از نظر من برمیگرده به بدسلیقگیشون ) ولی جدا مورد اینجوری ندیدم بین کاربراش داشته باشه. خیلی لازم نیست خودتو به آب و آتیش بزنی توی بازی، یه فرمول خاصی داره طراحی گیم پلیش که اگه بتونی روش سوار بشی کاملا مفرح و فانه و به هیچ وجه نمیتونی ازش دل بکنی. ضمن اینکه همونطور که گفتم بازی جدا توی هیچکدوم از سطوح ساختش مورد خیلی bold شده و بزرگی نداره که ضعف و کاستی محسوب بشه.
البته نظر شما هم کاملا درست و محترمه، و به هر حال تفکر و نگرش ها و دید نقادی هرکسی متفاوته به هر حال.
شايد اما نقد اصليم درمورد انتخاب هيرو هاست. شخصا وقتى با يك هيرو خوب مچ شدم ديگه مثلا دوست ندارم هى تغييرش بدم و دوست دارم بيشتر اوقات با همون بازى كنم(با توجه به قابليت هاش) از طرفى بازى مجبورم ميكنه كه اين كارو انجام ندم و همينطور كه گفتم كار تيمى اى يه كه بازى زياد روى اون تاكيد ميكنه و با انتخاب هيرو هاى نامناسب بالانس گروه رو بهم ميزنه.این چیزهایی که گفتی معلومه که چندان overwatch بازی نکردی,اول اینکه healer در overwatch به شدت محبوب است و در هر بازی بدون استثنا ۱ یا ۲ healer وجود دارد،دلیلش هم ساده است،برعکس بقیه بازی های شوتر قابلیت های healer هایش جذاب هستند،از طرفی بقیه اعضای تیم هم همیشه از healer خیلی حمایت می کنند،دوم اینکه در overwatch تقریبا هیچکسی به ۱ یا ۲ هیرو بسنده نمی کنه و همیشه با توجه به شرایط بازی در حال تغییر هیرو هستند
آخر اینکه battlefield 1 بازی خوبی است ولی در نهایت ادامه روش battlefield های قبلی است و مثل overwatch نیست که برای خودش یک subgenre بشود
همینه که GTA تمام نظر ملت رو جلب کرد، یا WoW با اون فن بیسش هر سال که نسخه ی جدیدی ازش میاد، GOTY میشه!من گفتم؟ من اومدم اینجا گفتم "رکورد شکسته شد" ؟ وای بر من اگه گفته باشم ناامید میشم از خودم و البته خوشحال از این که نظرم تغییر کرده ...(اگه منظورتون من بودم البته)
من نه به دلست کار دارم نه به ویچر نه به هیچ بازی دیگه ای، ریدرچویس مضحکِ، چه گیم اسپات باشه چه متا چه گیمفا چه هر جای دیگه ای ...چرا؟ چون فن بی ها نقش اساسی ایفا میکننو نقدی صورت نمیگیره این وسط ، میشه صرفا معیار محبوبیت واسش درنظر گرفت، همین.
اینم بگم، این که ی بازی چقدر قوی هست، تو سال انتشارش معلوم نمیشه، حداقل 5 سال بعد باید نظر داد ...دارک سلز مصداق بارز.