Nima Redfield
کاربر سایت
این دیگه خیلی عجیب بود که RE3 Nemesis رو اینجور بترکونی. چیزی به اسم رزیذنت اویل که به واسظش اینجا جمع شدید اونی هست که به واسطه ی رزیدنت 1 و 2 و3 ساخته شد. بقیه ی رزیدنت ها فرعی هستن. کد ورونیکا هم خیلی قشنگ بود اما نسبت به 1 و2 و3 فرعیه. بقیه رزیدنت ها هم از دور خارجند و به قول خودتون میشه گفت IP های جدا بودند بهتر بود. رزیدنت اویل هایی که از این به بعد میاد جوک هستند و این که شخصیت های حدبد و قدیم رو تو فرمول تکراری قدیم قرار بدی و بیان قهرمان بازی راه بندازن و کل کره زمینو بچرخن یا تو یه جزیره مخوف قدیمی که سازمان توشه راه پیدا کننو ... خیلی لوسه قضیه! یه شرکت بازی سازی هست که داره بازیشو هی کش میده واسه پول بیشتر. رزیدنت یعنی 1 . 2 .3 و داستان هایی که در کنارش بودن مثل کد ورونیکا. این که الان دیگه اکشن شده و موتورسواری میکننو اینا مسخرس.اگه 4 کمی ترس داشت 5 دیگه اصلا نداشت. کلا از 4 و بعدیاش اکشن کردن قضیه رو که گند زد به survival horror! کال اف دیوتی شده. رزیدنت تو همون 3 تموم شد رفت. تو اون داستانا شخصیه های بازی فقط میخئاستن دربرن و نجات پیدا کنن (survive) این که بعدش سوپرمن بشنو راه بیفتن دنبال یه سازمان بزرگ و غول بکشن مسخرس.
resident evil is done ... with an amazing and romantic end ...
Blowing up the Racoon city by a nuclear bomb!
دوست عزیز،من کجا 3 رو ترکوندم؟من فقط گفتم داستانش فرعیه.از بازیش که ایرادی نگرفتم.داستان و گیم پلی،دو مقوله ی کاملا مجزا هستند.اتفاقا 3 جزو بهترین بازی های عمرم بوده و هست.من دارم از لحاظ داستانی میگم.ولی شما فقط داری شماره دار بودن یک بازی رو ملاک قرار میدی که میگی کد ورونیکا فرعی بود.از لحاظ آتمسفر و گیم پلی،قطعا حرف شما درسته و 3 از کد ورونیکا ترسناکتر و جذابتر یوده.ولی از لحاظ داستانی،مقایسه ی 3 و کد ورونیکا واقعا خنده داره.بیش از نیمی از مسائل مهم داستان،توی کد ورونیکا مطرح شدن.داستان 3 فقط و فقط به خاطر بستن پرونده ی راکون سیتی ساخته شد و بس.نه توش با ویروس جدیدی آشنا شدیم،نه با هیچکدوم از بانیان آمبرلا و نه حتی وارد یکی از شعب آمبرلا شدیم (اون ساختمون آخر بازی،فقط یک کارخانه ی متروکه بود و ربطی به آمبرلا نداشت).در واقع اگه راکون سیتی توی همون 2 نابود میشد،دیگه هیچ نیازی به ساخت 3 نبود.علاوه بر اینکه کد ورونیکا هم سناریوش قبل از 3 نوشته شد و هم استارتش قبل از اون خورده شد.در واقع باید اون رو به عنوان شماره ی سوم حساب کنیم!
در ضمن،اینطور نیست که بگیم فقط 3 شماره ی اول،از لحاظ داستانی مهم بودن و بقیه فقط داستان های فرعی و اضافی داشتن که یک نفر میخواسته از فلان جا فرار کنه.بحث من اصلا ترس و اینجور چیزا نیست.من دارم داستان رو میگم.اتفاقا سه نسخه ی 1 و کد ورونیکا و 5،مهمترین داستان های کل سری رو داشتن.خیلی مهمتر از 2 و 3.اینکه شما میگی نسخه های جدید اضافی بودن و بدرد نمیخوردن،از لحاظ بازی و آتمسفر کاملا درسته.ولی از لحاظ داستان نه.دلیل نمیشه وقتی یک نسخه مثل 5 خوب کار نشده و اصلا حال و هوای رزیدنت اویل رو داستانش هم مهم نباشه یا برعکس اگه یک بازی مثل 3 شاهکاره،داستانش هم حتما مهم باشه.نه.اینا ربطی بهم ندارن.میشه یک داستان به شدت مهم رو در یک بازی ضعیف روایت کرد مثل 5 و برعکس میشه یک داستان ضعیف رو در غالب یک بازی شافکار به تصویر کشید مثل 3.داستان و گیم پلی ربطی بهم ندارن!
به علاوه اینطور نیست که بگیم داستان رولیشنز 2 بی ارزش و تجاریه و فقط خواستن فعالیت سازمان رو در یک جزیره نشون بدن و....باید از لحاظ داستانی نگاه کرد.تا الآن همین سازمان و همچنین سرنوشت استیو،جزو بزرگترین ابهامات سری بودن.حتی قبل از اینکه اصلا این بازی تایید بشه،عده ی زیادی در سایت های مختلف از جمله همین سایت،درباره ی این مسائل و اینکه بالاخره کجا بهشون پرداخته میشه بحث میکردن.در واقع بزرگترین ابهامات داستان تا الآن همینا هستن.سازمان اصلا مسئله ی جدیدی نیست و بخش قابل توجهی از گذشته ی سری از جمله داستان 1 و 2 و کد ورونیکا و 4 رو همین سازمان شکل داده و هنوز هم هویت واقعیش نامعلومه و داستانش تموم نشده.پس داستان رولیشنز 2 کاملا مهم و ضروری هست و اتفاقا اگه ساخته نمیشد باید ایراد میگرفتیم.فرعی یعنی ماجرای سدلر و فرقه ی لوس آیلومینادوس یا ماجرای جیک و نیو آمبرلا و....که هیچکس منتظرشون نبود و اگر هم ساخته نمیشدن هیچ فرقی نمیکرد.تازه به قول خودت بهتر هم بود.ولی ما نباید داستان 4 و 6 رو با 5 و رولیشنز 2 قاطی کنیم،فقط به صرف اینکه از لحاظ گیم پلی شبیه هستن یا مثلا ترسناک نیستن.شاید از لحاظ آتمسفر و به عنوان یک رزیدنت اویل همشون مزخرف باشن،ولی از لحاظ داستانی زمین تا آسمون با هم فرق دارن.در واقع همونطور که قبلا هم گفتم،بازی و داستان دو مقوله ی کاملا مجزا هستند!
خواهشا مطالعه ی بیشتری روی داستان داشته باشید تا داستان های اصلی و فرعی و ابهامات سری و تفاوت بین داستان و گیم پلی رو متوجه بشید.این رو خطاب به شخص خاصی نگفتم.یک فن واقعی رزیدنت اویل باید همینطوری باشه.نه اینکه فقط عناوین رزیدنت اویل رو بازی کرده باشه و مجذوب ترس و جذابیت و اینجور چیزا شده باشه.من کلا هدفم گسترش همین طرز فکره.تا جایی هم که در توانم باشه،به دوستان عزیزم کمک میکنم!
آخرین ویرایش: