ممنون از پیگیری افشین جان و احد عزیز برای تغییر نظر سنجی.
خوب افشین جان تمامی نظراتت رو قبول دارم ولی به نظرم محیط تأثیر گذارتر میتونه باشه و ریشهای تره. البته نه به این معنا که دو مورد دیگهای که ذکر کردی تأثیر چندانی نداره. موسیقی مناسب متن بسیار تو روحیه مخاطب تأثیر میگذاره ولی این موسیقی تأثیر گذار هم باز ریشه در طراحی فضا و اتمسفر مناسب داره. به نظر من اگر موسیقی در محیط مناسب پخش بشه تا چندین برابر تأثیر گذاریه بیشتری داره. مثلاً اگر همین ترکی رو که شما بهش اشاره داشتی، تو یک محیط شلوغ و پر رفت و آمد گوش بدیم کمترین تأثیر رو روی ما میگذاره، حالا اگر شرایط محیطی رو برای گوش دادن این موسقی فراهم کنیم مطمئناً بیشتر تحت تأثیر قرار میگیریم.
مرسی علی جان
من از بحث کردن با تو خیلی لذت می برم
خب به نکته خوبی اشاره کردی ولی در نظر بگیر محیط شلوغ به چه صورتی باشه
اصولا چیز های نامانوس که انسان رو می ترسونه اگر منظورت یه محیط شلوغ که پر از آدم عادی باشه ترسی وجود نداره ولی خب موزیک ترسناک می تونه این محیط رو پر تنش کنه در واقع برای هر چیزی میشه یه موسیقی ترسناک و در نهایت پر تنش درست کرد
پر تنش مث اینکه تو رو منتظر یه اتفاق ترسناک بزاره
حتی تو محیط شلوغ هم میشه آهنگ خیلی ترسناک ساخت مثلا وقتی که یه ویروس توی یه فرودگاه بزرگ و شلوغ آزاد میشه
گرچه نمی شه موزیک رو عنوان اصلی در نظر گرفت برای همین من هنوز رای ندادم و نیاز به دلایل قوی تری دارم
اما در مورد دشمنان، بستگی به طراحی دشمنان و نحوه استفاده از اونها داره. مثلاً شما بازیای مثل DEAD RISING یا همین ORC رو در نظر بگیر. واقعاً دشمنان بازی یا زامبیها ترسی رو به شما القا میکنند؟
حالا یک مثال میزنم: نمسیس، برای چی اینقدر این موجود وحشت ناک به نظر میرسه؟ چون در کنار طراحی مناسب ظاهر، استفاده درستی ازش کردند. در بدترین شرایط که حتی فکرش رو هم نمیکنید این غول بی شاخ و دم در برابر شما ظاهر میشه که البته اینجا طراحی محیط هم تأثیر گذاره. فرار کردن از دست نمسیس در کوچههای تنگ و تاریک!
ببین علی جان یه موجود ترسناک اساسا به ذاتش مربوطه
در واقع اگر مثلا زامبی رو در نظر بگیریم این موجود برای ترسوندن منو شما ساخته شده خوب ولی این موجود باید به بلوغ برسه زامبی های ریمیک کاملا ترین زامبی های ساخته شده در تمام بازی های کامپیوتری تا به حال هستن
ولی تو بازی مث orc یا dead risin
زامبی ها برای ترسوندن ساخته نشدن ساخته شدن تا فقط ما از کشتنشون لذت ببریم
در نهایت می خوام بگم اسم باعث نمیشه که ما از چیزی بترسیم اگر هدف ترسوندن باشه زامبی ها بهترینن چون
1- ظاهر شبیه انسان دارن
2 - می تونن آلوده تون کنن
3 - شاید اون فرد دوستتون یا حتی اعضای خانوادتون باشه
4 - به خاطر شباهتشون جسم انسانیشون می تونن بهترین شرایط رو بین تمام موجودات داشته باشن
و...
حالا فک کن نمیسیس بخواد توی همون کوچه تنگ و تاریک جای حمله به تو برقصه !!!!!! خوب هم محیط مزحک میشه هم نمیسیس دیگه ترسناک نیس
و اما در مورد طراحی محیط، به غیر از اون مثالی رو که از عمارت اسپنسر(تو پست قبلی) براتون آوردم، شما یک راهروی تاریک رو در نظر بگیرید که سرتاسرش پنجرههای بدون شیشه هست که البته این پنجرهها به وسیله تختههای چوبی بسته شده. حالا حتی اگر شما با اسپیکر خاموش هم بازی رو ادامه بدید، سعی میکنید با احتیاط کامل از این راهرو رد بشید. تصور کنید در میانه راه دست یک زامبی از پنجره بیرون بیاد و لباس شما رو بگیره حتی بدون تأثیر صداگذاری و موسیقی مناسب هم، این صحنه شکه کنندست.
به نظر من عامل موفقیت و محبویت سبک غربی وحشت در بین گیمرها هم همین اهمیت دادن به طراحی محیط باشه.
محیط به تنهایی نمی تونه ترسناک باشه
یک آزمایشگاه خالی بدون هیچ زامبی یا هر موجودی و بدون هیچ صدا و موزیکی نمی تونه ترسناک باشه شاید برای چند دقیقه ولی بعد از اون همه چیز بی خود و بی مزه میشه
تو مثالی که زدی هم از زامبی ها استفاده کردی گرچه از تجربه خودم بگم
وقتی رزیدنت ایول رو بدون صدا تو گوشی یا پی اس پی بازی می کنم از هیچیش نمی ترسم در واقع راحت بازی می کنم ولی بعد از این همه سال وقتی هدفون تو گوشم میزارم و شماره 3 رو بازی می کنم بازم از صدای نمیسیس و موزیکی که وقتی نمیسیس دنبالتون می کنه می ترسم