بازیهای موجود در بازار برای PC

(تمامی این نقد نظرات شخصی من نسبت به بازیه BIOSHOCK میباشد و از هیچ منبعی برداشت نشده و درصورت عدم توافق با نظرات من میتوانید نظر خود را برای اینجانب در تاپیک مزبور بگزارید تا در اصرع وقت جواب داده شود.با تشکر ir_kindman)
به نام خدا
bioshock.jpg

بالاخره انتظارها به پایان رسید و در های دنیای زیرآبی rapture به روی بازیباز ها نیز گشوده شد.بله bioshock عرضه شد.بازيي كه دنياي بازي چشم انتظار عرضه اون بود!
اینبار همه چیز دست به دست هم داده بود تا سازندگانه بازی بیادماندنیه systemshock عنوانی درخور توجه تر را روانه بازار کنند.اما ایا اینطور شد؟!
همین ابتدا بگویم که بایوشاک بسیار زیباست و قطعا خلفترین جانشین بازیه زیبای system shock محسوب میشود.BS از همه نظر قوی بنظر میرسد و یکی از بهترین بازی های اول شخص امسال و حتی یکی از بهترین های امسال میباشد!
پلتفورم های کنونی بازی PC و XBOX360 هستند ولی اینجانب درمورد نسخه PC صحبت خواهم کرد.
در ابتدای ورود به بازی متوجه جو غنی , خوف اور و ناامن BIOSHOCK خواهید شد و از این نظر بازی خصوصا در ابتدا بسیار گیرا و درگیر کننده ظاهر میشود. داستان بازی در زیر دریا و در شهری به نام rapture (رپچر) اتفاق میافتد.شهری عظیم که توسط عده ای خاص و بمنظور دور بودن از آتش جنگ و نفرت و دیگر الاینده های زندگی بیرون بنا شده.شهری که در آن نه بنده ای وجود دارد نه حکمرانی و نه حتی خدا!(و شاید همین موضوع دوری از دین اصلی ترین دلیل نابودی این شهر باشد)
ساکنان این شهر که از نوابغ دنیا نیز میباشند به سرعت در عرصه علم پیشرفت میکنند و به فناوری های فوق مدرن دست میابند.بعد از مدتی از بدن نوعی حلزون دریایی ماده ای کشف میشود که میتواند به انسان قدرت های مافوق طبیعی اعطا کند.انها نام این کشف تاریخی را adam میگذارند.
در ابتدا آدام درهای پیشرفت را برای rapture باز میکند و به کمک ان ساکنان باهوش تر , قوی تر و حتی زیباتر میشوند اما با انقراض نسل حلزون حامل این ماده و حرص و طمع همیشگی انسانها جنگ بزرگی در رپچر بر سر آدام در میگیرد که در دو طرف آن دو دانشمند موسس این دنیای زیرابی قرار دارند.در بهبوهه نبرد دو طرف به استفاده از adam برای برتری در جنگ مبادرت میورزند و دست اخر موسس rapture یعنی اندرو رایان پیروز این نبرد میشود ولی چه اثر که از انسانهای بازمانده چیزی جز حیوانات وحشی باقی نمانده.
در این زمان است که هواپیمای شخصیت اول داستان در دریا سقوط میکند و وی با رساندن خود به اسانسوری زیرابی که همان دروازه رپچر است وارد این دنیای مخوف میشود.داستان بازی بنظر من بسیار خوب استوخصوصا در ابتدا و انتها با ان سکانس زیبا و یا سکانس گلف بازیه اندرو رایان.ولی روایت بازی علی رغم خوب بودن جای کار بیشتری داشت.روایت بازی کمی رنگ و بوی هاف لایف دارد.ضمنا بیسیم کاراکتر و نوارهایی که درگوشه و کنار محیط قرار دارند نیز حکم کمک روایی دارند و بعضا اطلاعات بسیار مهمی و حتی بخش های زیادی از داستان را روایت میکنند.
bioshock1_small.jpg

در کل علی رقم وجود برخی از مشکلات بخش داستان بازی نمره قبولی میگیرد.
جو باز همانطور که اشاره شد بسیار گیراست وترس عجیبی را مدام بر وجود بازیباز مستولی میکند اما نوع ترس در bioshock بیشتر از نوع روانی و نسبتا هاف لایف وار است تا ترسی مشابه بازی DOOM و برای همین هم BS ترسناکیه DOOM3 را ندارد اما با این حال باز هم ترسناک است.این که مدام باید در انتظار این باشید که یک اسپلایسر بشما حمله کند و به مدد جو فوقالعاده بازی با ان بیگ ددی های گردن کلفت که به مراقبت از خواهر کوچولو ها میپردازند تا انها بی دردسر و با ان سرنگ گنده از جسدها ادام استخراج کنند!
با تمام تعاریفی که شد BS از اواسط بازی دچار تکرار میشود.محیط های بسته بازی علی رقم اینکه خوب کار شده اند بعد از مدتی رنگ و بوی تکرار به خود میگیرند.رابطه ها در بازی بسیار عالی کار شده ولی کمتر اجازه خودنمایی پیدا میکنند.فرار یک اسپلایسر تنها در برابر تهدید بیگ ددیه قدرتمند و گشت و گذار بیگ ددی ها برای یافتن یک خواهر کوچولو و مراقبت از او (چرای این رابطه در بازی تقریبا روشن میشود) همه گی با جزییات بسیار خوبی کارشده اند ولی همانطور که گفتم جزییات در BS کمتر دیده میشود.
یکی دیگر از عوامل تکراری شدن بازی گیم پلی ان است.گیم پلی خصوصا در ابتدا بسیار عالیست ولی بعد از کمی پیشرفت متوجه میشوید عوامل نقش افرینی موجود در بازی (که بوسیله adam بوجود امده و اپگرید میشوند) نقش چندانی را در گیم پلی ایفا نمیکنند و عملا بسیاری از انها بلااستفاده باقی میمانند!
به عبارتی تاکید شدید BS بر گیم پلی اکشن به بدنه بازی لطمه وارد میکند.اکشن مبارزات نیز در بسیاری از موارد کاملا بیمنطق و خالی از تفکر دنبال میشود و بالاخص از اواسط بازی به بعد و با قدرتمند تر شدن و کاراکتر و ماهر تر شدن بازیباز دیگر نیازی به تفکر در مبارزات احساس نمیشود و این جنبه لااقل کاملا مقایر با ان چیزیست که سازندگان قولش را داده بودند و حتی در بسیاری از دموهای پیش از انتشار بازی شدیدا روی ان مانور داده میشد.
با تمام این اوصاف اگر از این نکات نیز صرف نظر کنیم باید به زیبایی و درگیر کننده بودن گیم پلی اعتراف کرد.مخصوصا قابلیت های نواورانه و بسیار جالب نقش افرینی کاراکتر بازی.(هرچند همانطور که اشاره شد این بخش ضعیف کار شده است)
موسیقی و صدا گزاری بازی نیز از نقاط قوت بازی محسوب میشوند.موسیقی در کاملا پویا تغییر ریتم میدهد و در نقاط حساس اوج میگیرد و در کل حس خوبی را منتقل میکند.صداگزاری و دوبله بازی نیز بسیار خوب انجام گرفته و از اینجنبه نیز ایرادی به BS وارد نیست.البته صداها و حتی موسیقی بازی برای القای حس قدیمی رپچر و اینکه این دنیا علی رقم پیشرفته بودن بخاطر دور بودن از محیط خارج تنها در راستای انالوگ (چرخ دنده و پیچ و مهره:21:) پیشرفت کرده, بصورت انالوگ ضبط شده اند و الحق که حس مدنظر سازندگان را بخوبی منتقل میکنند.
bioshock-2.jpg

BS از موتور قدرتمند و حالا دیگه نقل مجالس شرکت اپیک یعنی UE3.0 (همان موتور بازیه فوقالعاده gears of war) استفاده میکند.سازندگان بدرستی از قدرت این موتور قدرتمند استفاده کرده اند و این نکته به همراه طراحی هنری عالی مراحل و محیط بازی و حتی بافتها (textures) گرافیک عالیی رو برای BS به ارمغان اورده اند.بطوری که BS را میتوان در زمره 3 بازیه برتر PC از لحاظ گرافیکی قرار داد!!!HDR و ریال تایم رفلکشن و depth of field و بهمراه لیست بلند بالایی از تکنیک های پیشرفته مانند جلوه ذرات بسیار عالی و دود های حجم دار و سایه زنی های پیشرفته BS را واقعا عالی نشان میدهند.(جلوه آب در BS علی رقم فیزیکی نبودن و اسکریپت نویسی بودن جزو بهترین های دنیای بازی و بینهایت زیباست!)
Bioshock_30.jpg

البته برای اجرای بازی روی حداکثر جزییات به سیستم قدرتمندی احتیاج خواهید داشت ولی اقطعا BS ارزشش رو دارد.
فیزیک بازی در حد بسیار خوبی است.البته رگدال های بعضا خنده دار بهمراه انیمیشن های کارتونیه BS و عدم تخریب پزیری محیط و حتی تکان نخوردن بسیار از ابجکتها از جای خود به کلیت فیزیک صدمه وارد کرده ولی با این اوصاف باز هم فیزیک از نقاط قوت بازی بشمار میاید.
شاید یکی از دلایلی که بعلت حجم بالای پردازش, برخی جنبه ها مثل فیزیک را تحت تاثیر قرار داده هوش مصنوعی بسیار قوی BS باشد.تمامی کاراکتر های باز از بیگ ددی ها و خواهر کوچولوها گرفته تا ساده ترین اسپلایسر ها دارای هوش مصنوعی دقیق و کم ایراد و در عین حال انقلابی هستند.هر کNPC (کاراکترهای غیر قابل بازی) در دنیای BS به گشت و گزار مشغول بوده و برای خود فکر میکند و در صورت مواجهه با خطر عکس العمل نشان میدهد.در صورت نزدیک شدن یک اسپلایسر یا خود کاراکتر اصلی به یک خواهر کوچولو, وی به با داد و قال و به سرعت به سمت بیگ ددی خود میدود و در پشت او پناه میگیرد و بیگ ددی نیز با اوای بلند و حاکی از عصبانیت خود شمارا از نزدیک شدن به خواهر کوچولو برهزر میدارد ولی تا وقتی حمله از سوی شما صورت نگرفته باشد به تهدید بسنده میکند! و در غیر این صورت جهنم برپا خواهد کرد!!!
در انتها باید بگویم که BS واقعا بازیه خوبی است و قطعا بحق ترین جایگزین نیز برای SYSTEMSHOCK میباشد ولی هنوز با ارمانهایی که در ذهن داشتم کمی فاصله دارد.شاید اگر 2K (ناشر بازی) اینقدر روی جزییات مانور نمیداد و تبلیغاتی معقولانه تر را انتخاب میکرد این ذهنیت در ما شکل نمیگرفت اما از انطرف شاید این بازیه زیبا به سرنوشت جد خود یعنی systemshock که شدیدا مورد بی مهری قرار گرفت (بخاطر عدم تبلیغ درست) دچار میشد.
با این اوصاف بایوشاک از ان دست بازی هایی است که کمتر مانندی در دنیای بازی دارند و قطعا این بازی انقدر خوب هست که ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد.
منبع:CGM
 
سلام به همه سروران
تويه اين جنجال بازيهاي سه بعدي كه ديگه 90% بازار رو گرفتن من فيلم ياد هندستون كرده
يادمه نزديكه 10 سال پيش علاقه شديدي به سبك adventure داشتم و يه بازي بود به نام
scape from the monkey island اين بازي فكر ميكنم تا شماره 4 ادامه داشت من اون موقع شماره 2 اين بازي رو اجاره كردم ويادمه حتي براي نهارو شام هم از پاي پي سي پا نمي شدم
حالا به شدت دنبال مجموعه كامل اين بازي هستم اگه كسي آماري ازاين بازي داره ممنون ميشم به من بگه
 
از دوستان خواهش میکنم یه بازی خوب معرفی کنن البته بجزbioshock چون همین تازگی تمومش کردم:cheesygri:laughing:
ضمنا کسی از تاریخ انتشار black site:area 51 سراغ نداره/:)/:)
 
سلام به همه سروران
تويه اين جنجال بازيهاي سه بعدي كه ديگه 90% بازار رو گرفتن من فيلم ياد هندستون كرده
يادمه نزديكه 10 سال پيش علاقه شديدي به سبك adventure داشتم و يه بازي بود به نام
scape from the monkey island اين بازي فكر ميكنم تا شماره 4 ادامه داشت من اون موقع شماره 2 اين بازي رو اجاره كردم ويادمه حتي براي نهارو شام هم از پاي پي سي پا نمي شدم
حالا به شدت دنبال مجموعه كامل اين بازي هستم اگه كسي آماري ازاين بازي داره ممنون ميشم به من بگه

------------------------------------
من عاشق این بازی بودم! یادمه 3-4 ماه تو کف یه مرحله از بازی شماره یک مونده بودم! آخر و نهایت بازیهای ادونچر بود! به نظر من بزرگترین بازی تاریخ!!!
من این بازی از شماره 1 تا 4 رو دارم و بازیهای ادونچر دیگه لوکاس آرتس مثل LOOM و Broken Sword و ... که البته هیچکدوم به پای مانکی آیلند نمیرسن!
 
------------------------------------
من عاشق این بازی بودم! یادمه 3-4 ماه تو کف یه مرحله از بازی شماره یک مونده بودم! آخر و نهایت بازیهای ادونچر بود! به نظر من بزرگترین بازی تاریخ!!!
من این بازی از شماره 1 تا 4 رو دارم و بازیهای ادونچر دیگه لوکاس آرتس مثل LOOM و Broken Sword و ... که البته هیچکدوم به پای مانکی آیلند نمیرسن!
واقعا اين بازي منو به دوران خوب بچگي كه تمام فكر من تهيه يه بازي خوب بود ميبره من عاشق
ادونچرم تازگيا اومدم به ياد مانكي آيلند بازيه runaway 2 رو شروع كردم ولي بعد از كمي پيشرفت در بازي ديدم اصلا ارضا نميكنه منو ولش كردم حالا ممنون ميشم اگه ميدونيد جايي اين بازي روداره برم بگيرم يا اگه براي شما مقدور هست يه جوري به من برسونيد:blushing:
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or