خدایی اسپنسر موقع گفتن این حرفها خنده اش نگرفت؟View attachment 328597
View attachment 328598
View attachment 328599
View attachment 328600
خب طبق این اگر فرض رو بر صداقت بگیریم خیلی اتفاق مهمی نیست ...
استارفیلد با وضعیت فعلیش استاندارهای سونی رو پاس نمی کنه و یحتمل اجازه انتشار رو psn بهش داده نمی شه.انشاالله بعد از عرضه تمام آپدیتها و رفع باگهاای بابا به 4 تا بازی راضی شدین ؟ بد شد که. ولی عمو فیل گفت بعد عرضه این بازی ها we gonna learn from experience. یعنی شل کنید
همین های فای راش بازی سالتون بود یه رفیقت میگفت بازی نسله. به همین راحتی راضی شدید ؟
فعلا این 4 تا میاد تا استارفیلد وقت زیاده. نسخه کاملش با اکسپنشن هاش میاد شاید زدیم
وقتی میگیم فیل اسپنسر شومن هست، یه عده ناراحت میشن!
مایکروسافت پشت سر هم استودیو خرید و تصمیم گرفت بازیهاشون رو انحصاری کنه. بعدش سراغ ناشرهای بزرگ رفت و از بازی جذابی مثل Hi-Fi Rush تا چیزی در حد Redfall رو انحصاری کرد و نسخه PS5 بازی Starfield که مدتها در دست تولید بود رو هم ترکوند.
حالا که بحث عرضه بازیهای ایکس باکس روی پلی استیشن مطرح شده، استاد گفته نمیدونم با عدم عرضه Helldivers 2 روی ایکس باکس، چه سودی به صنعت بازی میرسه و چرا این بازی رو به ما هم نمیدین؟!
ولی چون میدونه ملت مسخرهش میکنن، خودش دو ثانیه بعد جواب خودش رو داده و گفته البته این قضیه رو درک میکنم و این چیزها از قدیم بوده و ما هم از این کارها میکنیم! اگه میدونی و خودتون هم اهل این کارها هستین، دیگه چرا فلسفهبافی میکنی؟
----------------
در مورد آمار گیم پس هم تا قبل از این باید کلی صبر میکردیم که آمار رسمی ارائه بدن و حالا یه بحث جدید هم اضافه شده که آیا این آمار فقط مربوط به گیم پس استاندارد و آلتیمیت میشه یا سادهترین مدل هم محسوب میشه که چند ماه پیش از سرویس لایو گلد تبدیل به Game Pass Core شد.
به گفته تام وارن که جزو شوالیههای جانبرکف ایکس باکس هست، آمار Game Pass Core هم توی اون ۳۴ میلیون مشترک محاسبه شده. یعنی هر کسی که از قبل مشترک لایو بوده، به صورت اتوماتیک توی آمارهای مشترکان گیم پس به حساب میاد. در این صورت واقعاً طبق هیچ متر و معیاری آمار درخشانی نیست، به عنوان سرویسی که بازیهای تردپارتی متنوعی داره و بازیهای فرستپارتی هم روز اول براش میان و توی ماههای گذشته هم آثار بزرگی مثل Starfield و Forza Motorsport رو داشت.
تام وارن همچنین گفته که برخلاف صحبتهای سارا باند توی پادکست، همه این ۳۴ میلیون نفر به Diablo 4 دسترسی نخواهند داشت، چون بازی برای Game Pass Core عرضه نمیشه.
این هم از عجایب روزگاره که حتی توی پادکستی که از قبل برنامهریزی شده و خیلیها بهش استناد میکنن، همچین اشتباهاتی دیده میشه.
شاید کاملاً اشتباه فکر میکنم، ولی حس میکنم خود مایکروسافت هم مثل قبل زیاد انرژی برای گیم پس نداره. یادمه بتزدا رو که خریدن، خیلی زود کلی بازی روی گیم پس عرضه شد، ولی الآن مدتها از خرید اکتیویژن بلیزارد میگذره و تازه قراره یدونه بازی (Diablo 4) یک ماه و نیم دیگه برای گیم پس بیاد. حالا Call of Dutyهای جدید رو شاید به خاطر قرارداد سونی نتونن به سرعت بیارن، ولی فعلاً خبری از CoDهای قدیمی هم نیست و بازیهای دیگه هم معلوم نیست کِی میان، از جمله Spyro Collection که بنده از اولین لحظه انتشار خبر خرید اکتیویژن بلیزارد منتظرش بودم.
اضافه کنم که شایعات از اول هم درمورد نیومدن Call of Duty روی گیم پس بود نه بقیه بازی های اکتی! که دیشب هم نه قولی در مورد cod دادن و نه حرفی از این بازی زده شد:تنها خبر خوب این کنفرانس واسه طرفدارهای ایکس باکس عرضه دیابلو 4 روی گیم پس بود
View attachment 327114
- Call of Duty احتمالا قرار نیست روی گیم پس بیاد
- فروش سخت افزار انتظارات را برآورده نکرده، 3 ماه آخر سال قبل، کنسول 350 دلاری داشتن و برای کسی مهم نبود و xbox one بیشتر از series متقاضی داشت
- گیم پس برای جبران هزینه ها کافی نیست
- احتمالا درآینده تبلیغات درون برنامه ای به بازی های گیم پس اضافه بشه
تو تعطیلات با 350 دلار عرضه کرد کسی نخرید... مایکروسافت تا زمانی که خودشو بزنه به اون راه و نفهمه که بازی با کیفیت باعث فروش کنسول میشه، همینجوری با همین استراتژی بخش ایکس باکسش تهه دره س.مثکه توتونچی گفته کاهش قیمت پی اس 5 امکان پذیر نیست و با همین قیمت تا پایان نسل در دسترس خواهد بود
حالا اگر مایکی بخواد رقابت کنه میتونه قیمت کنسوبلش رو بیاره پایین شاید بتونه یک سری کاربرا رو مجاب به خرید ایکس باکس سریز کنه... وگرنه اگر جفتش با یک قیمت عرضه شه عملا با وضعیت فعلی کسی سراغ جعبه نمیره
کاملاً مخالفم. اگر یک کنسول قدرتمند و قیمت مناسب بدن باز هم مردم میخرن.در انتها دلیلی برای خریدن کنسول مایکروسافت دیگه وجود ندارد مگر برای طرفداران ذوب در مایکروسافت
مردم میخرن سوال اینه چندتا؟ مثل روز روشن فروش نسل بعدی ایکس باکس نصف همین x و s هم نخواهد بود ولا مردم ps vita رو هم میخریدن سوال همیشه اینه چندتا ؟کاملاً مخالفم. اگر یک کنسول قدرتمند و قیمت مناسب بدن باز هم مردم میخرن.
چندتا رو آینده مشخص میکنه. اما اگر استراتژی شون این باشه چندتا بازی معمولی رو بیارن مولتی بکنن و اصلی ها انحصاری بمونن بازم شانس خوبی داره مایکروسافت. همین 20 میلیونی هم که فروخته میتونه با عرضه بازی های انحصاری گسترش بده. منتها اینا فکرمیکنن طرف روی PS5 میشینه SOT بازی میکنه و خوشش میاد و فردا PS5 رو میفروشه میره اکس باکس میخره! اگر چنین احتمالی دارن خب قطعا شکست میخورن.مردم میخرن سوال اینه چندتا؟ مثل روز روشن فروش نسل بعدی ایکس باکس نصف همین x و s هم نخواهد بود ولا مردم ps vita رو هم میخریدن سوال همیشه اینه چندتا ؟
آره دیگه مثلا خبر هیلو بیاد خوب اثرش مثل بمب و این جور چیزا در دراز مدت اثر میذارن مثلا ps تصور میکرد قراره امسال 25 میلیون بفروشه ولی 21 میل فروخت اون 4 میل دقیقا کیان ؟ اون 4 میل که از توقعات ps پایین ترن همون مشتریایی هستن که به خاطر عرضه بازیاش رو pc یا رفتن سمت pc یا pc گیمرایی بودن که برای انحصاری ps میخریدن ولی الان دیگه نیازی به ps ندارن ! این جور حرکات اثر ذهنی قوی دارن مثلا ایکس باکس وان از هر نظر نسبت به سری اس و ایکس بدتر بود ولی به واسطه پیشینه قوی که با 360 داشت عملکرد بهتری از سری اس ایکس با این همه خرج و انواع حرکات گیم پس و ... داشت ! حالا این حرکت مایکرو اگر در 2 3 سال آینده به پورت گیرز هیلو و ... برسه سرنوشت نسل بعدی ایکس باکس چیزی بهتر از vita نمیشهچندتا رو آینده مشخص میکنه. اما اگر استراتژی شون این باشه چندتا بازی معمولی رو بیارن مولتی بکنن و اصلی ها انحصاری بمونن بازم شانس خوبی داره مایکروسافت. همین 20 میلیونی هم که فروخته میتونه با عرضه بازی های انحصاری گسترش بده. منتها اینا فکرمیکنن طرف روی PS5 میشینه SOT بازی میکنه و خوشش میاد و فردا PS5 رو میفروشه میره اکس باکس میخره! اگر چنین احتمالی دارن خب قطعا شکست میخورن.
من شک ندارم از بازیهای XGS و حتی ip های جدید بتزدا و اکتی بیلزارد هم روی پلی استیشن استقبال خوبی میشه. واقعا بازی مثل HiFi Rush حقش بود که چه از نظر کسب درآمد و چه از نظر کسب محبوبیت و اعتباری برسه.یکی از دلایلی که من از این دوستان بدم میاد همین استانداردهای دوگانه شون هست. سونی باید IP رو که خودش با سرمایه گزاری خودش خلق کرده (Helldivers) برای کنسول رقیب هم بده، چون عدم عرضه اش جنایت بزرگ در حق کل صنعته، اما وقتی رقیب میره یه ناشر مالتی پلتفرم رو میخره و یهو همه بازی هاش رو انحصاری میکنه، یعنی بازی هایی که هیچ وقت انحصاری نبودن و همیشه آزادانه رو همه پلتفرم ها در دسترس بودن، این میشه رقابت و درایت مایکروسافت!
کلا شرایط مایکروسافت خیلی واضحه. این همه خرید مافوق بزرگ کردن، چون متصور بودن همه این خریدها منجر به افزایش مشترکین گیم پس میشه، اما این عدد رقم ها، با استانداردهای بازیسنتر هم خیلی تو دیواره. در نتیجه متوجه شدن با این تعداد مشترک و تعداد کمی که کنسول فروختن سرمایه شون برنمیگرده و هیچ وقت به سوددهی نمیرسن. پس تصمیم گرفتن با گسترش پلتفرم و دستکم فروش بازی به یه تعداد دیگه ای از مخاطبین (PS و Switch) درآمد رو ببرن بالا و دستشون برای گسترش گیم پس بازتر باشه.
من بازم میگم، امدن بازی رو پلتفرم رقیب حکم افتادن یه دونه تسبیح رو داره. اولی بیفته ظرف مدت کوتاهی باقی هم میریزن. چون امدن این بازی ها نیازمند بوجود آوردن یه زیرساخت بزرگ در تولید و یه هزینه کلان در مارکتینگ و یه تغییر و تحول اساسی برای کل برند هست. یعنی اینکه هم باید انجین هاشون رو منطبق با سخت افزار PS5 و Switch بکنن، هم باید بازی ها اساسی برای کنسول های جدید تبلیغ بشن تا فن بیس ایجاد بشه و هم اینکه این کار برای همه یه پیام مشخص داره، دیگه برای بازی کردن عناوین مایکروسافت الزاما نیازی به خرید Xbox یا PC نیست و میشه با کنسول های دیگه هم بازی کرد، پس برند مایکروسافت گیمینگ دیگه منحصر بودن به Xbox رو از دست میده. مسلما مایکروسافت نمیاد صرفا برای 4 تا بازی این همه کارو انجام بده و اتفاقا دنبال مخابره کردن این پیامه (و صد البته امدن بازی هاش رو پلتفرم های دیگه به معنا ول کردن پلتفرم خودش نیست و اون رو تا جای ممکن ساپورت میکنه، تا زمانی که ببینه سودش رو باقی پلتفرم ها بالاتره و دیگه نگه داشتن این پلتفرم به این همه هزینه نمی ارزه، کلا بزنه زیر میز).
اینکه کار با 4 تا بازی شروع میشه هم از چند جهت تصمیم درستی هست که یه بخش کوچکیش آماده کردن اذهان عمومی و دادن فرصت به فن هاست (یعنی بحث مربوط به همون تغییر ماهیت برند مایکروسافت گیمینگ). نکته اصلی به نظر من تو دو مورد اوله، یعنی آماده کردن زیرساخت های لازم برای امدن باقی بازی ها به کنسول های رقیب که زمان بره، و دوم (که مهم ترین بحث هم هست) مارکتینگ لازم برای به فروش رفتن این بازی ها.
در خصوص بازی های بتزدا و اکتی/بلیزارد مایکروسافت دردسر زیادی نداره. چون این بازی ها، مثل Doom، هیچ وقت انحصاری نبودن و به راحتی میتونه بگه خوب شماره بعدی هم رو PS5 میاد و کار تموم میشه. اما در خصوص بازی های خود XGS، باید حسابی تبلیغ بکنن تا فن های جدید به اندازه کافی از این بازی ها استقبال کنن و به نوعی این امدن آروم آروم بازی ها این فضا رو ایجاد میکنه. برای درک این موضوع میشه فروش Destiny 1 رو مثال زد. با اینکه بازی تمام مارکتش دست سونی بود و اون زمانی PS4 فروشش خیلی بیشتر از X1، اما باز فروش بازی رو پلتفرم X1 بیشتر از PS4 بود. اگه درست یادم باشه بالا 50% رو X1 بود. و دلیل اصلیش آشنایی کامیونتی اکس باکس با بانجی بود، در صورتی که برای فن های PS یه چیز تازه ای محسوب میشد.
در کل تا یک سال آینده کم کم همه ابعاد این بیزنس پلن جدید مایکروسافت مشخص میشه. صحبت های دیشب فقط شروع ماجراست.